Retsudvalget 2023-24
REU Alm.del
Offentligt
2867707_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
15. maj 2024
Sikkerhedskontor I
Abdullahi Hassan Aden
Yarow
2024-05437
3293396
Besvarelse af spørgsmål nr. 885 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 885 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 17. april 2024.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Kofod (DF).
Peter Hummelgaard
/
Michelle Argir Simonsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/5
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 886: Spm. om, ministeren vil gøre det vanskeligere at overføre penge til konti i andre lande, hvor finansiering af foreninger med relation til terrororganisationer ikke forhindres
Spørgsmål nr. 885 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Hvad vil regeringen gøre for at forhindre terrorfinansiering i at
finde sted, jf. artiklen ”Terrorsigtet fik frit spil – nu kræver flere
partier svar” fra TV2.dk den 17. april 2024?”
Svar:
1.
Terror og terrorlignende handlinger udgør de allergroveste forbrydelser
mod det danske samfund. Det gælder også finansiering af terror, der er med
til at holde terrororganisationer i live. Det er dybt beskæmmende, når
personer er med til at finansiere terror, hvad enten det foregår på non-
profitområdet eller på anden vis, og jeg forventer, at myndighederne griber
ind, hvis de måtte blive bekendt med lovovertrædelser.
Som det nærmere fremgår nedenfor, er Politiets Efterretningstjeneste (PET)
meget opmærksomme på risikoen for terrorfinansiering forbundet med
indsamlinger.
Herudover er der løbende – senest sidste år – blevet strammet op på
lovgivningen på indsamlingsområdet. Siden indsamlingslovens vedtagelse
i 2014 er loven således blevet ændret flere gange. Formålet med
ændringerne har navnlig været at styrke Indsamlingsnævnets muligheder for
at føre tilsyn med og kontrollere indsamlinger, herunder i forhold til
hvidvask og terrorfinansiering.
I 2019 blev den gældende anmeldelsesordning således ændret til en
tilladelsesordning. En indsamling, som er omfattet af indsamlingslovens
anvendelsesområde, kan dermed først iværksættes, når Indsamlingsnævnet
har givet tilladelse til indsamlingen, jf. indsamlingslovens § 3, stk. 1. En
tilladelse har gyldighed i 1 år, medmindre det fremgår af tilladelsen, at
tilladelsen er afgrænset til en kortere periode, jf. indsamlingslovens § 3, stk.
3.
I 2020 blev der endvidere foretaget en ændring af indsamlingsloven, så det
nu fremgår af loven, at Indsamlingsnævnet – hvis det får mistanke om et
strafbart forhold – skal anmelde forholdet til politiet. Det blev samtidig
tilføjet i loven, at nævnet omgående skal underrette Hvidvasksekretariatet,
hvis nævnet er vidende om eller har mistanke om eller rimelig grund til at
formode, at midler fra en indsamling har eller har haft tilknytning til
hvidvask eller finansiering af terrorisme. Endelig blev det ved samme
Side 2/5
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 886: Spm. om, ministeren vil gøre det vanskeligere at overføre penge til konti i andre lande, hvor finansiering af foreninger med relation til terrororganisationer ikke forhindres
lovændring vedtaget at ændre Indsamlingsnævnets sammensætning, således
at nævnets medlemmer – ud over formanden – beskikkes efter indstilling fra
henholdsvis Indsamlingsorganisationernes Brancheorganisation, Dansk
Erhverv, Forbrugerrådet Tænk og – som noget nyt – Rigspolitiet. Det
medlem, der beskikkes efter indstilling fra Rigspolitiet, skal have særlig
indsigt i forebyggelse og bekæmpelse af hvidvask og terrorfinansiering.
Endelig fik Indsamlingsnævnet pr. 1. juli 2023 adgang til at meddele afslag
på en ansøgning om en 1-årig indsamlingstilladelse, jf. indsamlingslovens §
3, stk. 1, hvis forhold ved tidligere indsamlinger giver anledning til at
formode, at loven eller bestemmelser udstedt i medfør af loven ikke vil blive
fulgt, jf. indsamlingslovens § 3, stk. 2, 1. pkt. Herudover fik
Indsamlingsnævnet
adgang
til
at
tilbagekalde
en
1-årig
indsamlingstilladelse, hvis nævnet, efter at tilladelsen er givet, bliver
bekendt med forhold, som af de ovennævnte grunde kan føre til et afslag, jf.
indsamlingslovens § 3, stk. 2, 2. pkt.
Jeg kan herudover oplyse, at Justitsministeriet overvejer, om
myndighederne har de rette værktøjer til at sætte ind mod terrorfinansiering,
eller om der er behov for yderligere tiltag med henblik på at styrke indsatsen
yderligere.
2.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra PET, der har oplyst følgende:
”I Danmark er terrorfinansiering kriminaliseret i straffelovens §
114 b. Bestemmelsen har til formål at modvirke og straffe
finansiering af terrorvirksomhed i form af økonomisk støtte eller
formidling med videre til personer eller grupper, der begår eller
har til hensigt at begå terrorisme eller terrorlignende handlinger.
Efterforskning af 114 b-sager om terrorfinansiering varetages
som udgangspunkt af Politiets Efterretningstjeneste (PET).
Det kan generelt oplyses, at PET som en del af
kontraterrorindsatsen
forebygger
og
bekæmper
terrorfinansiering på strategisk og taktisk niveau.
PET har den 8. januar 2024 udgivet en ny risikovurdering af
terrorfinansiering i Danmark (Den Nationale Risikovurdering af
Terrorfinansiering). Risikovurderingen er en del af PET's
løbende indsats til bekæmpelse og forebyggelse af
terrorfinansiering, der sker i samarbejde med en lang række
myndigheder, brancheorganisationer og virksomheder på
Side 3/5
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 886: Spm. om, ministeren vil gøre det vanskeligere at overføre penge til konti i andre lande, hvor finansiering af foreninger med relation til terrororganisationer ikke forhindres
området i overensstemmelse med den nationale strategi for
forebyggelse og bekæmpelse af hvidvask og terrorfinansiering
for 2022-2025.
Det fremgår bl.a. af vurderingen, at risikoen for
terrorfinansiering på nonprofit-området er høj. Det skyldes, at
der er netværk i Danmark med evne og vilje til at fremskaffe
midler gennem bl.a. indsamlinger til støtte for terrorbevægelser
eller til støtte for terrorlignende aktiviteter. Samtidig er der på
nonprofit-området en række sårbarheder, der gør området
attraktivt til især fremskaffelse af midler, men også til overførsel
af midler. Risikoområdet dækker over hele nonprofit-området
under temaerne foreninger, almennyttige fonde og
indsamlinger. Både foreninger og almennyttige fonde kan virke
som organisationsformer til brug for terrorfinansiering.
Det fremgår videre af risikovurderingen, at terrorfinansiering fra
personer i Danmark primært tilgår militant islamistiske grupper
i Syrien, Irak, Somalia og Tyrkiet samt i mindre grad bl.a.
Palæstina.
PET er endvidere opmærksom på risikoen for terrorfinansiering
forbundet med indsamlinger og nødhjælpsarbejde. Kontanter
udgør et højrisikoområde for terrorfinansiering, da kontanter er
vanskelige at spore og forbundet med lav opdagelsesrisiko og
lave omkostninger. Derudover vurderer PET, at kontanter er
attraktive ved overførsel til konfliktzoner, da det ofte er
vanskeligt at overføre penge ved bankoverførsel. Det gør sig
også gældende for nødhjælpsaktører, der kan have vanskeligt
ved at overføre midler til partnere i eller tæt ved konfliktzoner.
Der ses i Norden relativt få domme for terrorfinansiering, men
der har i Danmark i de senere år været rejst sigtelse i en række
sager for overtrædelse af straffelovens § 114 b om
terrorfinansiering. I flere af sagerne er der sket domfældelse.
Det kan generelt være vanskeligt at dokumentere – og dermed
bevise – de finansielle spor gennem eller til jurisdiktioner langt
væk fra Danmark, ligesom forsættet til terrorfinansiering også
kan være svært at bevise i forbindelse med en straffesag.
I forhold til PET’s indsats med at forebygge og bekæmpe
terrorfinansiering modtager PET fra Hvidvasksekretariatet, der
hører under National Enhed for Særlig Kriminalitet (NSK), alle
underretninger med mistanke om terrorfinansiering fra
underretningspligtige virksomheder og personer, jf.
hvidvasklovens § 26. En underretning er ikke en anmeldelse af
et strafbart forhold. Underretningerne indgår i PET’s samlede
trussels- og risikobillede for terrorfinansiering. PET har
endvidere et betydeligt efterretningsmæssigt udbytte af
hvidvaskunderretninger med mistanke om terrorfinansiering,
Side 4/5
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 886: Spm. om, ministeren vil gøre det vanskeligere at overføre penge til konti i andre lande, hvor finansiering af foreninger med relation til terrororganisationer ikke forhindres
idet de både bidrager til det generelle efterretningsbillede, men
også til PET’s konkrete viden om både kendte aktører samt
personer og miljøer som ikke i forvejen er kendt af PET.
Udover PET’s behandling af konkrete underretninger og sager
med mistanke om terrorfinansiering gennemfører PET løbende
en række forebyggende tiltag, herunder undervisning, foredrag
og awareness af myndigheder og underretningspligtige
virksomheder på området for derved at minimere risikoen for
terrorfinansiering. Risikovurderingen af terrorfinansiering
fungerer som et fundament for sådanne aktiviteter og for en
kontinuerlig dialog med myndighederne, underretningspligtige
virksomheder og personer samt forskningssektoren.
Endelig samarbejder PET løbende med andre relevante
myndigheder om forebyggelse og bekæmpelse af
terrorfinansiering på såvel strategisk som operativt niveau –
eksempelvis i regi af ODIN, der er det operative danske
informations- og efterretningsnetværk for bekæmpelse af
alvorlig og kompleks hvidvask, terrorfinansiering og
fjernovergreb mod børn.”
Side 5/5