Retsudvalget 2023-24
REU Alm.del
Offentligt
2852895_0001.png
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
4. marts 2024
Strafferetskontoret
Mie Hedengran Helander
2024-00636
3161477
Endelig besvarelse af spørgsmål nr. 548 (Alm. del) fra Folketingets
Retsudvalg
Hermed sendes endelig besvarelse af spørgsmål nr. 548 (Alm. del), som Fol-
ketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 10. januar 2024.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Mikkel Bjørn (DF).
Peter Hummelgaard
/
Morten Holland Heide
Side 1/4
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 810: Spm. om kommentar til Vestre Landsrets dom af 20. marts 2024 i straffesagen S-1870-23
Spørgsmål nr. 548 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren kommentere Østre Landsrets dom i S-2049-23
af 21. december 2023 og redegøre for, at en syrisk voldtægts-
mand slap med bare tre års fængsel for voldtægt og grov vold
begået nytårsnat 2022/2023 i Slangerup, og vil ministeren på
baggrund heraf bekræfte, at den domfældte kan slippe afsted
med alene at skulle afsone 2/3 i en åben institution under Krimi-
nalforsorgen og i bekræftende fald tilkendegive, om ministeren
er enig i, at overfald og vold i forbindelse med voldtægt og for-
søg herpå som udgangspunkt bør straffes med mindst 5 års luk-
ket fængsel?”
Svar:
1.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigsadvokaten vedrørende den konkrete straffesag. Rigsadvo-
katens udtalelse fremgår af vedlagte bilag. Da udtalelsen indeholder oplys-
ninger om enkeltpersoners private forhold, bedes bilaget holdt fortroligt.
2.
Justitsministeriet har desuden til brug for besvarelsen af spørgsmålet ind-
hentet en udtalelse fra Direktoratet for Kriminalforsorgen, der har oplyst føl-
gende:
”1. Direktoratet for Kriminalforsorgen kan generelt om prøve-
løsladelse oplyse, at det følger af straffelovens § 38, stk. 1, at
når to tredjedele af straffen, dog mindst to måneder, er udstået,
afgør justitsministeren eller den, ministeren bemyndiger dertil,
om den dømte skal løslades på prøve.
Prøveløsladelse i medfør af straffelovens § 38, stk. 1, er et re-
gelmæssigt led i fuldbyrdelse af fængselsstraffe på 2 måneder
og derover.
Ifølge straffelovens § 38, stk. 4, er det en forudsætning for løsla-
delse på prøve, at den dømtes forhold ikke gør løsladelse utilrå-
delig, at der er sikret den dømte passende ophold og arbejde eller
andet underhold, og at den pågældende erklærer at ville over-
holde de vilkår for løsladelsen, som fastsættes, herunder even-
tuelt vilkår om i hele prøvetiden eller dele af denne at være un-
dergivet tilsyn, jf. straffelovens § 39, stk. 2.
For så vidt angår seksualdømte bemærkes det, at der ved prøve-
løsladelse hyppigt vil være behov for at fastsætte vilkår om fort-
sat psykiatrisk/sexologisk behandling. Vil en seksualdømt ikke
acceptere et relevant vilkår om i prøvetiden at fortsætte en på-
begyndt psykiatrisk/sexologisk behandling, eventuelt kombine-
Side 2/4
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 810: Spm. om kommentar til Vestre Landsrets dom af 20. marts 2024 i straffesagen S-1870-23
ret med kønsdriftsdæmpende medicin, vil dette i højere grad end
sædvanligt medføre, at der gives afslag på prøveløsladelse.
2.
Løsladelse på prøve kan ske tidligere, når særlige omstændig-
heder taler derfor, og den dømte har udstået halvdelen af straf-
fetiden, dog mindst to måneder, jf. straffelovens § 38, stk. 2. Det
kan for eksempel være tilfældet for udvisningsdømte, der er ud-
vist med et tidsbegrænset indrejseforbud eller er udvist med in-
drejseforbud gældende for bestandig.
Det er dog for det første en forudsætning for prøveløsladelse af
udvisningsdømte efter afsoning af halvdelen af straffen, at den
dømte i øvrigt vil kunne løslades på prøve i henhold til straffe-
lovens § 38, stk. 1, hvilket betyder, at prøveløsladelse ikke må
skønnes utilrådelig.
Det er for det andet en forudsætning for prøveløsladelse af ud-
visningsdømte efter afsoning af halvdelen af straffen, at den på-
gældendes udvisning kan gennemføres umiddelbart efter prøve-
løsladelsen.
Det gælder i øvrigt, at der kan ske prøveløsladelse af udenland-
ske indsatte, som skal udvises med indrejseforbud, mod udlæn-
dingens eget ønske (tvangsprøveløsladelse) efter udståelse af
halvdelen af straffen, forudsat at prøveløsladelsen ikke skønnes
utilrådelig, og at udvisningen kan effektueres umiddelbart efter
prøveløsladelsen.
3.
Seksualdømte, herunder voldtægtsdømte (med en dom på
mere end tre måneders fængsel og op til 5 års fængsel), anbrin-
ges som hovedregel indledningsvis i visitations- og observa-
tionsafdelingen i Herstedvester Fængsel.
Efter endt visitation træffer kriminalforsorgsområdet afgørelse
om, hvorvidt den dømte skal fortsætte strafudståelsen i åbent el-
ler lukket fængsel. Ved afgørelsen lægges der bl.a. vægt på op-
lysningerne om den dømte, kriminalitetens art, omstændighe-
derne ved kriminaliteten samt risikoen for undvigelse, herunder
om den dømte er dømt til udvisning, og om der på den baggrund
vurderes at være risiko for undvigelse.
Nogle seksualdømte placeres herefter i lukket fængsel, f.eks.
Herstedvester Fængsel, eller i et åbent fængsel, f.eks. Hersted-
vester Fængsels åbne fængselsafdeling eller Nr. Snede Fængsel,
hvor der er uddannet personale med speciale i seksualforbry-
dere.
Personer, som er dømt for voldtægt med en straf på 5 års fængsel
eller mere, vil som hovedregel blive anbragt i lukket fængsel.”
Side 3/4
REU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 810: Spm. om kommentar til Vestre Landsrets dom af 20. marts 2024 i straffesagen S-1870-23
Der henvises i den forbindelse til Justitsministeriets besvarelse af 7. novem-
ber 2023 af spørgsmål nr. 11 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg.
3.
Det fremgår af regeringsgrundlaget ”Ansvar for Danmark”, at regeringen
vil gennemføre en strafreform, hvor der sættes hårdere og mere konsekvent
ind over for bl.a. alvorlig personfarlig kriminalitet, herunder vold og
voldtægt.
Regeringen vil som en del af strafreformen investere i en styrkelse af straf-
fesagskæden. Det må ikke være kapaciteten i det strafferetlige system, der
afgør, hvilken retspolitik der kan føres i Danmark. Alvorlig personfarlig kri-
minalitet, herunder voldtægt, vil være ét af de områder, hvor vi skal sikre,
at straffen står mål med forbrydelsens grovhed.
Det fremgår desuden af regeringsgrundlaget, at voldtægtsdømte ikke skal
kunne afsone en dom for voldtægt med fodlænke. Dette blev gennemført
ved lov nr. 1552 af 12. december 2023 om ændring af lov om fuldbyrdelse
af straf m.v. (Afskæring af voldtægtsdømte personers mulighed for at afsone
med fodlænke), der trådte i kraft den 1. januar 2024.
Side 4/4