Miljø- og Fødevareudvalget 2023-24
MOF Alm.del
Offentligt
2857772_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 2024-3844
Den 26. april 2024
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 627 (MOF alm. del) stillet 27. marts efter ønske fra Søren
Egge Rasmussen (EL).
Spørgsmål nr. 627
”Af tal udleveret til Altinget fra ekspertgruppen for en Grøn skattereform fremgår
det, at model 1 vil reducere kvælstofudledningen til kyst med samlet 5.800 ton i
2020. Model 2a vil reducere med samlet 4.600 ton og model 3a med samlet 4.000.
En del af dette skyldes gødningsreduktion, hvilket udgør 3.900 ton i model 1,
2.700 ton i model 2a og 2.100 i model 3a i 2030, jf. artiklen »Nye tal: En CO2-
afgift på landbruget vil også hjælpe havmiljøet«, bragt på altinget.dk den 8. marts
2024.
Ekspertgruppen antager, at den nationale estimerede reduktion af
gødningsudbringning fordeles på kystvandoplande proportionelt til tidligere
gødningsforbrug. Vil ministeren med udgangspunkt i denne antagelse redegøre
for, hvor mange ton reduceret kvælstofudledning de forskellige modeller leder til i
ton for hvert kystvandopland, og hvor mange ton reduceret kvælstofudledning via
reduceret gødning de forskellige modeller leder til for hvert kystvandopland?
Ministeren bedes udarbejde en grafisk illustration over reduceret
kvælstofudledning på et Danmarkskort fordelt på kystvandoplande som følge af de
forskellige modeller.”
Svar
De citerede kvælstofeffekter fra Ekspertgruppen for en grøn skattereform indgår ikke som en del af
den samlede afrapportering fra ekspertgruppens arbejde. Kvælstofeffekter er således oplyst som
baggrund efter Ekspertgruppens afrapportering.
Ekspertgruppen for en grøn skattereform har ikke foretaget beregninger på afledte konsekvenser for
kvælstofudledningen i sammenspil med nuværende eller kommende regulering. De udleverede
kvælstofeffekter afspejler således de isolerede direkte effekter, hvor der ikke tages hensyn til afledte
effekter på den øvrige kvælstofregulering. Samspillet mellem skovrejsning, lavbundsudtagning og
klimaafgiften er behæftet med usikkerhed og der er ikke taget højde for, at de arealer, som udtages qua
klimaafgiften og dem, som udtages qua skovrejsning og lavbundsindsatsen, i vidt omfang vil
overlappe. De udleverede tal for reduktion af kvælstofudledningen er derfor et overkantsskøn, hvilket
er oplyst i forbindelse med estimaterne.
Miljøministeriet
Frederiksholms Kanal 26
1220 København K
Tlf. 38 14 21 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
[email protected]
www.mim.dk
MOF, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 630: Spm. om scenarie, der illustrerer konsekvenser af en ny klimaregulering, hvor sidegevinsten på miljøet bidrager til at indfri vandrammedirektivet i de kystvandoplande via en ny kvælstofregulering, hvor sidegevinsten på miljøet vil have højest samfundsøkonomisk værdi
Estimaterne kan således ikke direkte overføres til en konkret vurdering af hvor mange ton
kvælstofudledningen reduceres med i de enkelte kystvandoplande, eller om de bidrager med
reduktioner, som allerede er forudsat leveret på anden vis i vandområdeplanerne.
Ekspertgruppen har desuden ikke vurderet den konkrete geografiske fordeling af
kvælstofreduktionerne idet der ikke er taget hensyn til de geografiske placeringer af skov og lavbund
og de afledte gødningsreduktioner fra disse. Det vurderes ikke at en geografisk fordeling af
gødningsreduktioner fra skovrejsning og lavbund bedst estimeres på baggrund tidligere
gødningsforbrug.
Der er igangsat et arbejde for nærmere at belyse den geografiske fordeling af kvælstofeffekterne af
Ekspertgruppens modeller, forhindre dobbelttælling af virkemidler og belyse konsekvenserne i forhold
til vandrammedirektivets indsatsbehov.
Magnus Heunicke
/
Jakob Ejlers
2