Erhvervsudvalget 2023-24
ERU Alm.del
Offentligt
2843237_0001.png
TALEPAPIR
22. marts 2024
Kun det talte ord gælder
Besvarelse af ERU alm. del samrådsspørgsmål B-C stillet efter ønske
fra Pelle Dragsted (EL) til besvarelse 19. marts 2024
Jeg håber, at jeg kan bidrage til, at den konklusion, jeg kan høre
Pelle Dragsted allerede er på vej hen til på hans spørgsmål,
måske bliver lidt ændret. Men tusind tak for spørgsmålene, og
tak til formanden for at få mulighed for at komme med til
samrådet her i dag. Jeg mener helt grundlæggende, at det er
meget centrale spørgsmål, og de er centrale for at forstå den
ramme, som bankerne arbejder i.
Rammen den skal ses i forhold til den nyere historiske udvikling
i den finansielle sektor og den rolle, som den finansielle sektor
skal spille i samfundsøkonomien. Hvis vi kigger lidt tilbage, så
kan man sige, at i tiden før den finansielle krise, ja så var den
finansielle sektor præget af uansvarlighed, alt for store risici og
uholdbare forretningsmodeller.
Så længe økonomien gik godt, ja så tjente bankerne mange
penge og på overfladen så det så det ud til, at alt gik godt.
ERU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 216: Spm., om talepapir fra samrådet den 19/3-24 om bankernes historisk høje overskud
Men det gjorde det som bekendt ikke. Finanskrisen den viste os
tydeligt, hvor store risici bankerne havde taget. Faktisk så store,
at det truede os alle sammen, og at det fundamentalt truede den
danske økonomi.
Derfor reagerede vi, samfundet og skatteyderne, og holdt
hånden under bankerne med svimlende beløb. Hvis vi ikke
havde gjort det, så havde Danmark og bankerne stået i en helt
anden situation i dag. Når det danske samfund og danskerne på
den måde trådte til og hjalp bankerne på et tidspunkt, der
fundamentalt truede samfundet og den finansielle sektor, ja så
mener jeg, at det oplagte modstykke må være, at bankerne til
gengæld opfører sig ordentligt over for deres kunder og leverer
ordentlige, gennemskuelige bankprodukter til ordentlige priser.
Erfaringerne fra finanskrisen førte jo også til strammere
regulering, blandt andet i form af højere kapitalkrav og
strammere krav til god opførsel i sektoren, så vi ikke en gang til
skal opleve, at den finansielle sektor er kilde til, hvad man roligt
kan sige er samfundstruende situationer. Aktuelt oplever vi, at
bankerne i Danmark tjener mange penge, og for mange banker
blev 2023 et rekordår.
2
ERU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 216: Spm., om talepapir fra samrådet den 19/3-24 om bankernes historisk høje overskud
Det går blandt andet godt, fordi det går godt i dansk økonomi.
Det gør det, fordi vi investerer i udviklingen af vores samfund,
sørger for en veluddannet arbejdsstyrke, reformerer strukturer,
så Danmark er et konkurrencedygtigt samfund og generelt
leverer rammebetingelser, der betyder, at erhvervslivet har gode
rammer for at drive deres forretning.
Derfor har bankerne også gode rammer for at drive en sund og
profitabel forretning. Bankerne er, og det tror jeg vigtigt, og det
håber jeg også, at vi kan blive enige om, en vigtig del af vores
samfund. Nå, jeg kan se at spørgeren nikker, så langt så godt.
Og det er jo altså private virksomheder, som selvfølgelig skal
kunne tjene penge.
Og jo altså også her tjene penge for at kunne udfylde deres rolle.
Men der skal selvfølgelig også være rimelighed i det. Det siger
sig selv. Og som nævnt, så har bankerne tjent mange penge de
senere år. Der er også noget, der tyder på, at bankerne har tjent
flere penge end risikoen ved at drive bankforretning i sig selv
tilsiger.
For selv om bankerne sjældent støtter strammere regulering, ja
så betyder reglerne jo faktisk også, at der er ganske lav risiko
ved at drive bankforretning og bankvirksomhed i Danmark.
Derfor mener jeg grundlæggende, at den højere indtjening i
langt højere grad bør komme kunderne til gode.
3
ERU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 216: Spm., om talepapir fra samrådet den 19/3-24 om bankernes historisk høje overskud
Og derfor så er jeg også i gang med at se på, hvordan vi kan
forbedre gennemsigtigheden og konkurrencen i den finansielle
sektor, så kunderne får bedre og mere fordelagtige
bankprodukter. Og det skal blive bedre.
Der er næppe tvivl om, at bankernes store overskud er knyttet til
den høje rentemarginal og indlånsmarginal. Det afspejler, at
både forskellen mellem udlåns-og indlånsrenter er steget, og at
forskellen mellem den rente, bankerne får i Nationalbanken og
indlånsrenterne, er steget.
Selvom flere banker har hævet deres indlånsrenter, ja så har det
undret mig, at bankerne ikke kan tilbyde deres kunder mere på
for eksempel indlånssiden. Pointen er, at når det går godt i den
finansielle sektor, så bør det også i højere grad komme kunderne
til gode, og her er der en del tilbage at ønske.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen vurderede i 2022, at
gennemsigtigheden på bankmarkedet er for dårlig, og at
konkurrencen kan forbedres til gavn for forbrugerne. Det er mit
mål, at kunderne i højere grad får gavn af den høje indtjening,
bankerne har. Og mit svar på udfordringen er, at konkurrencen
på blandt andet bankmarkedet skal forbedres.
4
ERU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 216: Spm., om talepapir fra samrådet den 19/3-24 om bankernes historisk høje overskud
Jeg mener, det er oplagt, at det hæmmer konkurrencen, når
kunder ikke kan overskue deres bankforretninger, som
undersøgelsen viser, og det kan vi simpelthen ikke være tjent
med. Derfor så skal det være lettere, lettere at være bankkunde,
lettere at stille sig kritisk over for sin banks priser og vilkår. Og
det skal være mere overskueligt at skifte bank, hvis man er
utilfreds eller får et bedre tilbud i en anden bank.
Derfor er konkurrence og gennemsigtighed for helt almindelige
bankkunder en afgørende forudsætning for et velfungerende
bankmarked i Danmark. Og jeg har allerede taget initiativer til
at styrke konkurrencen.
I efteråret der bad jeg Finanstilsynet undersøge, hvordan
bankerne rådgiver deres kunder om muligheden for at opnå en
bedre forrentning af deres penge ved at flytte dem fra konti med
ingen eller lav forrentning til konti med højere forrentning.
Undersøgelsen viste, at bankerne ikke havde tilstrækkelig fokus
på rådgivningsforpligtesen, og derfor så har Finanstilsynet
indskærpet denne rådgivningspligt, så kunderne fx kan flytte
deres midler til konti med højere renter.
5
ERU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 216: Spm., om talepapir fra samrådet den 19/3-24 om bankernes historisk høje overskud
Men vi skal videre, og derfor så er jeg i gang med at se på flere
muligheder for at styrke konkurrencen og gennemsigtigheden
på bankmarkedet, så kunderne får bedre vilkår og også lavere
priser. Vi skal blandt andet have gjort det nemt og nemmere for
folk at skifte bank. For det andet, så vil vi se på mulighederne
for nemmere adgang til konkurrerende tilbud.
Vi vil også se på mulighederne for at rydde op i de
informationer, som man får som kunde i dag, og målrette i
højere grad altså oplysningskravene til kunderne, så det blandt
andet bliver nemmere at sammenligne priser. Så for at vende
tilbage til det oprindelige spørgsmål. Jeg synes fundamentalt, at
bankerne bør lette blikket op fra bundlinjen på regnskaberne og
tænke over, hvordan de driver deres forretning, så kunderne
mærker, at banken også er til for deres skyld.
Bankerne er vigtige for vores samfund og for hver enkelt af os,
og derfor, ja så vil vi gerne have et sundt og velfungerende
bankvæsen
og det kræver konkurrence og gennemsigtighed på
markedet. For hver enkelt dansker, ja, der er det vigtigt at have
et godt forhold til sin bank. Og noget tyder på, at banken skal
mindes om lige nøjagtig det for tiden.
Tak for ordet.
6