Erhvervsudvalget 2023-24
ERU Alm.del
Offentligt
2828629_0001.png
Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
23. februar 2024
Besvarelse af spørgsmål 118 alm. del stillet af udvalget den 25. januar
2024 efter ønske fra Preben Bang Henriksen (V).
Spørgsmål:
Hvad er ministerens holdning til de stadig længere ventetider i forsikrings-
ankenævnet, f.eks. ved klager over ejerskifteforsikring?
Det bemærkes i den forbindelse, at forsikringstageren stort set aldrig selv
kan foretage udbedring, idet beviserne under en eventuel efterfølgende rets-
sag mod forsikringsselskabet i givet fald fjernes.
Svar:
Jeg har forståelse for, at det for borgerne kan være udfordrende, når der er
ventetider på grund af sagsbehandling, når man står i en vanskelig situation
med skader på sin bolig.
Ankenævnet for Forsikring har i forhold til den rejste bekymring om sti-
gende sagsbehandlingstider for fx ejerskifteforsikringssager oplyst over for
Erhvervsministeriet, at sagsbehandlingstiderne vedrørende ejerskiftesager
i gennemsnit ikke har været stigende, men derimod svagt faldende, i løbet
af de seneste fem år, jf. tabel 1 nedenfor. Ankenævnet oplyser, at det samme
gør sig gældende for øvrige typer forsikringssager.
Tabel 1.
Sagsbehandlingstider for nævnsafsluttede ejerskiftesager
År
2019
2020
2021
2022
Antal
238
195
246
279
Gns. sagsbehandlingstid
8,5 mdr.
8,0 mdr.
7,5 mdr.
6,8 mdr.
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
2023
251
6,7 mdr.
Anm.:Tabellen omfatter afsluttede sager. Ses der på antallet af uafsluttede sager, er dette ligeledes
faldende fra 2020-2022.
1
Kilde: Ankenævnet for Forsikring.
1
https://ankeforsikring.dk/om-ankeforsikring/Sider/aarsberetninger-vedtaegter.aspx.
Årsberetningen for 2023 foreligger i maj 2024.
ERU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 118: MFU spm. om, hvad ministerens holdning er til de stadig længere ventetider i forsikringsankenævnet, f.eks. ved klager over ejerskifteforsikring
2/2
Jeg gør i øvrigt opmærksom på, at Ankenævnet for Forsikring på sin hjem-
meside oplyser om bevissikring, herunder hvad kunder kan gøre for at
fremme en tvist med sit forsikringsselskab.
Med venlig hilsen
Morten Bødskov