Erhvervsudvalget 2023-24
ERU Alm.del
Offentligt
2773354_0001.png
26. oktober 2023
2023-12813
Bilag til besvarelse af ERU spørgsmål 1 – alm. del
UTP-direktivet/Fødevarehandelsloven
L84 forslag til lov om urimelig handelspraksis i relationer mellem
virksomheder i landbrugs- og fødevareforsyningskæden, afsnit 2.1.3
Der er ikke fastsat en revisionsbestemmelse, men følgende fremgår af
bemærkningerne:
”Med lovforslaget introduceres ny sektorspecifik
regulering af fødevareforsyningskæden, som på nuværende tidspunkt ikke
er reguleret særskilt i Danmark i forhold til regler om urimelig
handelspraksis. Det er derfor vanskeligt at kvalificere effekterne af den
foreslåede regulering. Det vurderes derfor også hensigtsmæssigt, at der
foretages løbende monitorering af den foreslåede regulering og samles op
herpå i en evaluering 3 år efter lovens ikrafttræden.”
Endvidere udtalte
Erhvervsministeren til lovens 1. behandling:
”I forhold til det, som hr.
Torsten Schack Pedersen fremhæver i sin tale, om, at vi er nødt til at få
evalueret lovforslaget undervejs, vil jeg sige, at der jo er indlagt et forslag
om en evaluering efter 3 år, men der vil være en løbende monitorering af,
hvordan lovforslaget bliver implementeret og bliver anvendt, som vi
sammen med organisationerne vil gennemføre, sådan at vi også kan tage
ting i opløbet. Men vi kan også drøfte videre i udvalgsarbejdet, om det snit
er lagt helt præcist.”
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har den 7. juni 2023 afholdt det andet
årlige møde med interessenterne om erfaringer med fødevarehandelsloven.
Et lignende møde forventes afholdt i 2024, og møderne indgår som del af
den løbende monitorering, der tre år efter reguleringens ikrafttrædelse skal
munde ud i en evaluering af fødevarehandelsloven, dvs. i 2024. Styrelsen
er derudover i løbende dialog med organisationerne og virksomhederne om
fortolkning af reglerne. Styrelsen har tidligere udgivet en vejledning om
reglerne og oplyst, at de relevante aktører altid kan rette henvendelse, når
de oplever adfærd, der kan være i strid med reglerne. Erfaringerne fra denne
løbende dialog vil også indgå som en del af evalueringen.
Konkurrenceområdet
Konkurrenceloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 360 af 4. marts 2021
Folketinget vedtog den 9. februar 2021 omfattende ændringer af
konkurrenceloven, der havde til formål at implementere ECN+-direktivet i
dansk ret og foretage andre justeringer på konkurrenceområdet. ECN+-
direktivets formål er at sikre en hurtig og effektiv håndhævelse af
konkurrencereglerne.
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
ERU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om ministeren vil tilsende udvalget en opdateret oversigt over, hvilke love inden for ministeriets lovgivningsområde, der har indsat revisionsbestemmelse, er undergivet lovovervågning, eller hvor der på anden vis er besluttet eller givet tilsagn om lovevaluering/-overvågning, med angivelse af temaet for revisionen/evalueringen/overvågningen, og hvilken frist der er fastsat for det enkelte initiativ
2773354_0002.png
2/13
Lovændringen trådte i kraft den 4. marts 2021.
I forbindelse med lovbehandlingen tilkendegav den daværende
erhvervsminister i et svar til Folketinget på spørgsmål nr. 41, at ministeren
var enig i, at det var en god idé at gennemføre en evaluering af loven inden
for tre år efter lovens ikrafttræden med henblik på at følge op på, om loven
har virket efter hensigten, jf. også Folketingets Erhvervsudvalgs
betænkning afgivet den 28. januar 2021. Den daværende minister oplyste
endvidere, at alle de partier, som stemte for lovforslaget, ville blive
inddraget i udarbejdelsen af kommissoriet for evalueringen.
Evalueringen er endnu ikke gennemført. Erhvervsministeren vil vende
tilbage over for Erhvervsudvalget.
Rejseområdet, pakkerejsebranchen
Lov om en rejsegarantifond, jf. lovbekendtgørelse nr. 1012 af 28.
september 2023
Det fremgår af § 2, stk. 2, i ændringslov nr. 326 af 31. marts 2020, at
erhvervsministeren evaluerer loven 1 år efter lovens ikrafttræden. Loven
trådte i kraft den 6. april 2020 ved bekendtgørelse i Lovtidende. Med loven
blev der etableret en støtteordning specifikt rettet mod pakkerejsebranchen
som følge af COVID-19, hvor der blev stillet en statsgaranteret låneramme
i Rejsegarantifonden, der gav rejseudbyderne mulighed for at optage lån til
dækning af faktiske omkostninger i forbindelse med aflyste pakkerejser.
Reglerne vedr. støtteordningen blev ændret ved lov nr. 612 af 14. maj 2020.
I forbindelse med
Aftale om yderligere hjælp til rejsebranchen i lyset af
coronakrisen
af 22. juni 2020 (indgået af S, V, DF, RV, SF, EL, KF, LA
og ALT), der havde til formål at spænde et sikkerhedsnet ud under
pakkerejsekunder og pakkerejsebranchen, var aftalepartierne enige om, at
rejsegarantifondsloven først bør ændres efter COVID-19. Aftalepartierne
var også enige om at se på, om der efter COVID-19 bør stilles højere
egenkapitalkrav eller garantikrav, og at der efter COVID-19 bør søges
opbygget et katastrofebidrag i regi af Rejsegarantifonden. Den konkrete
udmøntning vil blive drøftet af aftaleparterne i forbindelse med
udarbejdelsen af et lovforslag.
Der har på den baggrund ikke været iværksat en evaluering af lov nr. 326
af 31. marts 2020, da loven vil blive justeret i forbindelse med
udarbejdelsen af et lovforslag om ændring af rejsegarantifondsloven, som
aftalt i
Aftale om yderligere hjælp til rejsebranchen i lyset af coronakrisen
af 22. juni 2020.
Det er efterfølgende aftalt med aftalepartierne, at et
ERU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om ministeren vil tilsende udvalget en opdateret oversigt over, hvilke love inden for ministeriets lovgivningsområde, der har indsat revisionsbestemmelse, er undergivet lovovervågning, eller hvor der på anden vis er besluttet eller givet tilsagn om lovevaluering/-overvågning, med angivelse af temaet for revisionen/evalueringen/overvågningen, og hvilken frist der er fastsat for det enkelte initiativ
2773354_0003.png
3/13
eventuelt lovforslag afventer, til rejsebranchen er tættere på at have afbetalt
på lån, og den deraf afledte fortsatte risiko for COVID-19-relaterede
konkurser er minimeret. Aftalepartierne vil som aftalt blive inddraget.
Det søretlige område
Lodsloven, lov nr. 352 af 12. april 2016
Det fremgik af bemærkninger til lovforslaget om ændring af lodsloven i
2014, at ”moderniseringen, herunder effekter for DanPilots økonomi, vil
blive evalueret første gang i 2018. Samtidig vil behovet for yderligere
ændringer i lodsloven blive vurderet”.
På vegne af Søfartsstyrelsen udarbejdede Rambøll og Blue Consulting af
Søfartsstyrelsen rapporten ”Evaluering af modernisering af lodsområdet”,
som redegør for lodsmarkedets udvikling siden 2014, herunder udviklingen
i lodsanvendelsen, markedsandele, DanPilots økonomi samt
prisudviklingen på lodsydelser. Rapporten fra Rambøll og Blue Consulting
har været i offentlig høring i 2019.
Der har de senere år pågået et servicetjek af reguleringen på lodsområdet.
Dele af servicetjekket er afsluttet, mens det udestår at se på behovet for
justering af IMO’s lodsanbefaling om brug af lods gennem de danske
stræder. Der blev i 2022 påbegyndt et servicetjek af den del af
lodsreguleringen, der gælder for Grønland.
Søloven, lov nr. 1548 af 19. december 2017
Det følger af bemærkningerne til lovforslaget (L 7 FT 2017), at lovforslaget
bl.a. har til formål at forbedre muligheden for vækst i den maritime sektor
ved at gøre det attraktivt at drive skibe under dansk flag.
Erhvervsministeren har i et svar til det daværende Erhvervs-, Vækst- og
Eksportudvalg tilkendegivet, at der vil ske en evaluering af loven med
henblik på at se, om loven har haft den ønskede virkning, dvs. om loven
har bidraget til, at Danmark fastholder og udbygger sin globale position
som en stor flagstat. Evalueringen vedrører derfor kun den første
bestemmelse i lovforslaget.
Evalueringen vil blive tilføjet de seneste tal, herunder indeværende års tal,
og derefter vil den blive oversendt til Erhvervsudvalget.
Lov om maritim fysisk planlægning, lov nr. 615 af 8. juni 2016
Loven indeholder ikke bestemmelser om revision eller lignende.
Havplanen, der udmøntes i en bekendtgørelse med hjemmel i loven, skal
dog ifølge lovens § 10, stk. 2, revideres og ajourføres mindst hvert 10. år.
ERU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om ministeren vil tilsende udvalget en opdateret oversigt over, hvilke love inden for ministeriets lovgivningsområde, der har indsat revisionsbestemmelse, er undergivet lovovervågning, eller hvor der på anden vis er besluttet eller givet tilsagn om lovevaluering/-overvågning, med angivelse af temaet for revisionen/evalueringen/overvågningen, og hvilken frist der er fastsat for det enkelte initiativ
2773354_0004.png
4/13
Det fremgår af bemærkningerne til loven, at forslaget om en 10-årig
planrevision skal ses på baggrund af, at direktiv om maritim fysisk
planlægning stiller krav om, at havplanlægningen revideres og ajourføres
mindst hvert 10. år. Havplanen kan dog ændres med kortere intervaller,
hvis der måtte være behov for det.
Tilgængelighedsområdet
Lov om tilgængelighedskrav for produkter og tjenester
(tilgængelighedsloven), lov nr. 801 af 7. juni 2022
Loven indeholder ikke revisionsbestemmelser, men der er givet tilsagn om
evaluering i lovforslagets almindelige bemærkninger. Det fremgår således
af bemærkningerne, at effekterne af lovforslaget løbende skal evalueres,
når tilgængelighedskravene er trådt endeligt i kraft fra den 28. juni 2025.
Det skyldes, at der er tale om omfattende krav til mange forskellige typer
af produkter, tjenester og virksomheder. Endvidere er det af afgørende
betydning, at lovforslaget fungerer efter hensigten, og at personer med
handicap oplever en forbedring af tilgængelighedsfunktionaliteter i de
produkter og tjenester, der er nødvendige for at kunne deltage i samfundet.
Derudover fremgår det at bemærkningerne til lovforslaget, at det under alle
omstændigheder vil være hensigtsmæssigt, at der i forlængelse af
Kommissionens rapport om anvendelsen af tilgængelighedsdirektivet i
medlemslandene, som skal foreligge senest 28. juni 2030, foretages en
evaluering af implementeringen af tilgængelighedsdirektivet i dansk ret.
Ressortansvaret
for
tilgængelighedsloven
er
delt
mellem
Erhvervsministeriet, Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet,
Justitsministeriet og Transportministeriet. Under Erhvervsministeriet er
Finanstilsynet, Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Sikkerhedsstyrelsen
og Søfartsstyrelsen ressortansvarlige myndigheder. Sikkerhedsstyrelsen
fører kontrol på vegne af Finanstilsynet og Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen.
Lov nr. 1658 af 20. december 2016 om Planklageankenævnet
Erhvervsministeren kan oplyse, at der den 15. juni 2022 blev indgået en
politisk aftale mellem Socialdemokratiet, Venstre, Dansk Folkeparti og Det
Konservative Folkeparti om opfølgning på evaluering af planloven mv.,
herunder Lov om Planklagenævnet. Der forventes fremsat lovforslag til
gennemførelse af den politiske aftale i hhv. foråret 2023 og efteråret 2023.
Selskabslovgivning mv.
ERU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om ministeren vil tilsende udvalget en opdateret oversigt over, hvilke love inden for ministeriets lovgivningsområde, der har indsat revisionsbestemmelse, er undergivet lovovervågning, eller hvor der på anden vis er besluttet eller givet tilsagn om lovevaluering/-overvågning, med angivelse af temaet for revisionen/evalueringen/overvågningen, og hvilken frist der er fastsat for det enkelte initiativ
5/13
Lov nr. 695 af 24. maj 2022 om ændring af årsregnskabsloven
Det følger af den politiske aftale om det fremadrettede behov for revision
fra juni 2021, som loven udmønter,
at aftalepartierne er enige om at mødes
2 år efter lovens ikrafttræden for at drøfte udviklingen på området,
herunder om der på baggrund af Skattestyrelsens nyeste viden om
regelefterlevelsen er behov for en revidering af, hvilke risikobrancher der
skal være omfattet af initiativ 1, om indførelse af krav om revisorerklæring
efter eget valg for flere virksomheder i risikobrancher, således at de mest
risikofyldte brancher omfattes af initiativet. Der vil i den forbindelse blive
udarbejdet et oplæg til aftalepartierne om, hvilke risikobrancher der på
baggrund af det objektive, konstaterbare grundlag foreslås omfattet af
kravet. Partierne noterer sig ydermere, at regeringen har igangsat et
arbejde for at afklare eventuelle smuthuller ved kategorierne for
risikobrancher.
Loven trådte i kraft 1. juli 2022, men reglerne om revisorerklæring for
virksomheder i risikobrancher har først virkning for regnskabsår, der
begynder 1. januar 2023. Det indebærer, at Erhvervsstyrelsen først i 2024 i
forbindelse med, at årsrapporterne for 2023 indberettes kan påbegynde
udarbejdelsen af en evaluering. Det igangsættes dog allerede i 2. halvår
2022 initiativer, der sikrer at nødvendig understøttende data er tilgængelig
til brug for evalueringen.
Lov nr. 700 af 24. maj 2022 om bogføring
Af betænkningen til L 163 fremgår, at erhvervsministeren vil indkalde
partierne til politiske drøftelser om implementeringen af kravet om digital
bogføring. I den forbindelse skal Erhvervsministeriet bl.a. belyse, hvor
velfungerende markedet for udbydere af digitale bogføringssystemer er.
Derudover
skal
Erhvervsministeriet
efter
inddragelse
af
erhvervsorganisationer og udbydere oplyse, hvordan implementeringen er
gået for de regnskabspligtige virksomheder, og i hvilket omfang
virksomheder med personlig hæftelse har omstillet sig til digitale
bogføringssystemer.
Evalueringen/belysningen skal gennemføres ”i god tid inden reglerne [om
digital bogføring] for de personligt ejede virksomheder” forventes sat i
kraft. Det sker efter bemærkningerne til lovens § 34 tidligst i 2026.
Det følger af den politiske aftale om det fremadrettede behov for revision
fra juni 2021, som loven delvist udmønter, at der i 2023 vil blive
gennemført en vurdering af effekten af skærpet kontrol med virksomheders
overholdelse af selskabs-, bogførings- og regnskabslovgivningen mhp. at
ERU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om ministeren vil tilsende udvalget en opdateret oversigt over, hvilke love inden for ministeriets lovgivningsområde, der har indsat revisionsbestemmelse, er undergivet lovovervågning, eller hvor der på anden vis er besluttet eller givet tilsagn om lovevaluering/-overvågning, med angivelse af temaet for revisionen/evalueringen/overvågningen, og hvilken frist der er fastsat for det enkelte initiativ
6/13
vurdere, hvorvidt initiativet skal forlænges eller om den digitale udvikling
på bogføringsområdet muliggør alternative løsning.
Loven og dermed hjemlen i § 23 til at gennemføre kontrol trådte i kraft 1.
juli 2022 og evalueringen skal gennemføres inden udgangen af 2023.
Lov om ændring af lov om restaurationsvirksomhed
alkoholbevillinger m.v., lov nr. 386 af 26. april 2017.
og
Af betænkningen til L 113 fremgår det, at erhvervsministeren har
tilkendegivet, at bestemmelsen om unges beskæftigelse i
restaurationslovens § 27 vil blive evalueret med henblik på oversendelse af
evalueringen til udvalget senest 2 år efter lovens ikrafttræden, dvs. senest
den 1. juli 2019.
Afrapporteringen er forsinket. ERU er løbende blevet orienteret om
forsinkelsen, senest 14. april 2021 (ERU Alm. del – Bilag 267). Det har
vist sig at være særdeles vanskeligt at fremfinde pålidelige data om
målgruppens beskæftigelse, sager om krænkelser og misbrug mv.
Erhvervsstyrelsen har indsamlet og behandlet data fra politikredsene,
bevillingsmyndighederne, Danmarks Statistik samt arbejdsgiver og
lønmodtagerorganisationer. Dette arbejde har taget længere tid end
forventet. Disse data suppleres med data fra en undersøgelse, som er
gennemført af Nationalt Forskningscenter for Arbejdsmiljø (NFA) i
samarbejde med Center for Ungdomsforskning (CeFU).
Evalueringen er afsluttet.
Lov nr. 438 af 8. maj 2018 om Erhvervsstyrelsens behandling af data
Ved lov nr. 438 af 8. maj 2019 om Erhvervsstyrelsens behandling af data,
fik Erhvervsstyrelsen beføjelser til blandt andet at indsamle og behandle
oplysninger fra andre offentlige myndigheder samt offentligt tilgængelige
kilder.
Baggrunden herfor var et ønske om at imødegå organiseret svindel med
moms og afgifter, hvorefter der var essentielt, at der indførtes en intelligent
kontrol med virksomhedsregistrering, der skulle give Erhvervsstyrelsen
mulighed for, at styrelsen allerede inden registreringen kunne stoppe de
virksomheder, der med stor sandsynlighed havde til hensigt at begå svig
med moms og afgifter.
Det følger af de almindelige lovbemærkninger til loven, at det efter er
tidsrum, hvor anvendelsen af machine learning er udviklet og
implementeret bør evalueres, om de nuværende beføjelser er tilstrækkelige,
ERU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om ministeren vil tilsende udvalget en opdateret oversigt over, hvilke love inden for ministeriets lovgivningsområde, der har indsat revisionsbestemmelse, er undergivet lovovervågning, eller hvor der på anden vis er besluttet eller givet tilsagn om lovevaluering/-overvågning, med angivelse af temaet for revisionen/evalueringen/overvågningen, og hvilken frist der er fastsat for det enkelte initiativ
7/13
eller om der bør
Erhvervsstyrelsen.
indføres
yderligere
sanktionsmuligheder
for
Erhvervsstyrelsen har siden vedtagelsen af loven haft god erfaring med at
anvende beføjelserne i forbindelse med styrelsens machine learning indsats
dels i forhold til virksomhedsregistrering, men også senere i forbindelse
med kontrollen vedrørende svig med covid-19 kompensationsordningerne.
Erhvervsstyrelsen påtænker på denne baggrund at evaluere loven i løbet af
2024. Evalueringen er således udskudt fra den tidligere forventede
evaluering ultimo 2023, idet styrelsen fortsat indhenter erfaring med at
anvende beføjelserne i loven mv.
Lov om screening af visse udenlandske direkte investeringer m.v. i
Danmark (investeringsscreeningsloven), lov nr. 842 af 10. maj 2021
Lov om screening af visse udenlandske direkte investeringer m.v. i
Danmark (investeringsscreeningsloven) trådte i kraft den 1. juli 2021 og
finder anvendelse for udenlandske direkte investeringer og særlige
økonomiske aftaler, der gennemføres efter den 1. september 2021. Det
fremgår af bemærkningerne til investeringsscreeningsloven, at en
evaluering af loven vil blive iværksat i 2023, således at resultaterne fra
Kommissionens evaluering af investeringsscreeningsforordningen, vil
kunne indgå i forbindelse med evalueringen af den nationale lov.
Erhvervsministeren har den 10. oktober 2023 orienteret Folketingets
Erhvervsudvalg
om
udskydelse
af
evalueringen
af
investeringsscreeningsloven til medio 2024. En ændring af
investeringsscreeningsloven er på lovprogrammet til FEB II 2024 med
forventet ikrafttrædelse medio 2024. Lovarbejdet ifm. denne lovændring
og arbejdet med at evaluere loven ville således være overlappende og det
vurderes ikke hensigtsmæssigt, da det bl.a. ville betyde, at både det
kommende lovforslag og evalueringen vil være i offentlig høring samtidig.
Derfor udskydes evalueringen af investeringsscreeningsloven til medio
2024, hvor lovændringen forventes at være trådt i kraft. Kommissionen
forventer at evalueringen af investeringsscreeningsforordningen er afsluttet
i december 2023. Ved at skubbe evalueringen til medio 2024, bliver det
ligeledes muligt at inddrage kommissionens erfaringer i den danske
evaluering af investeringsscreeningsloven.
Rapporten om evalueringen af investeringsscreeningsloven vil blive
oversendt til Folketinget.
Lov om ændring af lov om anvendelsen af visse af Det Europæiske
ERU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om ministeren vil tilsende udvalget en opdateret oversigt over, hvilke love inden for ministeriets lovgivningsområde, der har indsat revisionsbestemmelse, er undergivet lovovervågning, eller hvor der på anden vis er besluttet eller givet tilsagn om lovevaluering/-overvågning, med angivelse af temaet for revisionen/evalueringen/overvågningen, og hvilken frist der er fastsat for det enkelte initiativ
2773354_0008.png
8/13
Fællesskabs retsakter om økonomiske forbindelser til tredjelande m.v.
og lov om udlevering af lovovertrædere (Forbud mod transport af visse
produkter og teknologi med dobbelt anvendelse m.v), lov nr. 494 af 12.
maj 2010
Loven indeholder et forbud mod transport af produkter med dobbelt
anvendelse, der er bestemt til anvendelse i forbindelse med udvikling og
fremstilling m.v. af masseødelæggelsesvåben. Alene forsætlige
overtrædelser af forbuddet kan straffes.
Det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget (L 106), at
erhvervsministeren vil følge udviklingen (overvågning) på området. Hvis
der på et tidspunkt viser sig behov for en stramning af reglerne, vil
erhvervsministeren overveje at fremsætte forslag til ændring af loven, så
også groft uagtsomme overtrædelser af forbuddet kan straffes.
Det bemærkes, at der ikke hidtil har været sager i Danmark om
overtrædelse af forbuddet mod transport af produkter med dobbelt
anvendelse, hvorfor reglerne ikke er blevet foreslået ændret.
Lov om ændring af lov om anvendelsen af visse af Den Europæiske
Unions retsakter om økonomiske forbindelser til tredjelande m.v.
(Adgang til kontrolbesøg), lov nr. 1732 af 1. december 2020
I forbindelse med behandlingen af lovforslaget lovede ministeren, at der
efter en periode ville ske en evaluering af brugen af uvarslede kontrolbesøg.
Loven trådte i kraft den 1. januar 2021.
Det bemærkes, at der ikke hidtil har været gennemført uvarslede
kontrolbesøg, da Erhvervsstyrelsen har vurderet, at der ikke har været
tilfælde, hvor et uvarslet kontrolbesøg har været nødvendigt. Derfor er
evalueringen endnu ikke gennemført.
Det skønnes hensigtsmæssigt at udskyde evalueringen, til der foreligger
erfaringer med brugen af uvarslede kontrolbesøg.
Det finansielle område
Lov om ændring af lov om finansiel virksomhed, lov om finansiel
stabilitet, lov om en garantifond for indskydere og investorer, lov om
værdipapirhandel m.v. og ligningsloven, lov nr. 334 af 31. marts 2015.
Det fremgår af bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 11, som er
vedtaget som § 1, nr. 12, at det er hensigten, at gældsbufferkravet på 2 pct.
af realkreditinstituttets samlede udlån skal evalueres frem til 2018,
herunder i lyset af de krav, der vil blive stillet til nedskrivningsegnede
ERU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om ministeren vil tilsende udvalget en opdateret oversigt over, hvilke love inden for ministeriets lovgivningsområde, der har indsat revisionsbestemmelse, er undergivet lovovervågning, eller hvor der på anden vis er besluttet eller givet tilsagn om lovevaluering/-overvågning, med angivelse af temaet for revisionen/evalueringen/overvågningen, og hvilken frist der er fastsat for det enkelte initiativ
9/13
passiver til danske SIFI-pengeinstitutter og udviklingen på markedet for
gældsinstrumenter i Europa.
Evalueringen er bl.a. gengivet i forslaget til lov nr. 706 af 8. juni 2018. Det
følger af bemærkningerne til § 1, nr. 21, at der skal foretages en ny
evaluering senest i 2021 i lyset af bl.a. de nye Basel-standarder.
Implementeringen af Basel-standarderne på EU-plan er blevet forsinket,
hvorfor der ikke i 2021 var et klart billede af konsekvenserne af
implementeringen for de danske realkreditinstitutter. Den finansielle
forligskreds besluttede derfor at udskyde evalueringen af gældsbufferen til
2. halvår af 2022, så evalueringen i overensstemmelse med det aftalte kan
inddrage effekterne af Baselstandarderne. Implementeringen af Basel-
standarderne var imidlertid endnu ikke på plads i 2. halvår 2022, hvorfor
evalueringen ikke blev igangsat. Det er forventningen, at evalueringen kan
igangsættes rundt årsskiftet 2023/24.
Lov om forebyggende foranstaltninger mod hvidvask og finansiering
af terrorisme, lov nr. 651 af 8. juni 2017.
I erhvervsministerens besvarelse af spørgsmål 4 ad L 41 stillet af
Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg den 16. november 2016,
fremgår det, at erhvervsministeren fire år fra lovens ikrafttræden vil
foretage en evaluering af loven. Der vil i den sammenhæng særligt være
fokus på myndighedernes og virksomhedernes anvendelse af den
risikobaserede tilgang, som kan give væsentlige lettelser i byrderne for
virksomhederne, samt på hvorvidt reglerne har en effekt på omfanget af
hvidvask og finansiering af terrorisme i Danmark.
Evalueringen blev aftalt gennemført samtidig med FATFs næste evaluering
af Danmark, der på daværende tidspunkt forventedes gennemført i
2020/2021. Den finansielle forligskreds tiltrådte derfor i efteråret 2020, at
udskyde evalueringen, så den gennemføres samtidig med FATFs
evaluering.
I forlængelse heraf skal bemærkes, at FATF i indeværende år har besluttet,
at 5. evaluering af Danmark rykkes således, at FATF’s evaluering af
Danmark planlægges påbegyndt i 2026.
Lov om ændring af lov om finansiel virksomhed, lov om
ejendomskreditselskaber
og
lov
om
realkreditlån
og
realkreditobligationer m.v., lov nr. 667 af 8. juni 2017.
Det fremgår af aftalen mellem den daværende regeringen (Venstre, Liberal
Alliance og Det Konservative Folkeparti) og Socialdemokratiet, Dansk
Folkeparti, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti om øget
ERU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om ministeren vil tilsende udvalget en opdateret oversigt over, hvilke love inden for ministeriets lovgivningsområde, der har indsat revisionsbestemmelse, er undergivet lovovervågning, eller hvor der på anden vis er besluttet eller givet tilsagn om lovevaluering/-overvågning, med angivelse af temaet for revisionen/evalueringen/overvågningen, og hvilken frist der er fastsat for det enkelte initiativ
10/13
gennemsigtighed og mobilitet på realkreditmarkedet af den 26. januar
2017, at hvis der er låneprodukter med særlige udfordringer, f.eks. hvis
rente og marginal ikke er adskilt, eller gebyrer og finansielle omkostninger
ikke er adskilt, bør der findes løsninger, der sikrer, at disse låneprodukter
omfattes af varslings- og indfrielsesreglerne for realkreditlån og
realkreditlignende lån i lov om finansiel virksomhed på en hensigtsmæssig
måde.
Loven trådte i kraft den 1. juli 2017.
Der er pr. oktober 2023 ikke låneprodukter, der har aktualiseret behovet for
at finde nye løsninger.
Lov om ændring af lov om finansiel virksomhed, lov om
kapitalmarkeder, lov om investeringsforeninger m.v. og forskellige
andre love, lov nr. 1547 af 19. december 2017.
Det fremgår af lovforslagets bemærkninger, at § 361, stk. 2, nr. 10, i lov
om finansiel virksomhed vil blive taget op til revision, hvis der i praksis
viser sig at være en for stor forskel på Finanstilsynets omkostninger i
forbindelse med godkendelse af prospekter for forskellige typer af
værdipapirer eller udstedere.
Bestemmelsen i § 361, stk. 2, oplister hvilke juridiske og fysiske personer
omfattet af lov om kapitalmarkeder, der årligt skal betale et grundbeløb til
Finanstilsynet.
Det fremgår af bemærkningerne til bestemmelsen i stk. 2, nr. 10, at
grundafgiften ikke er differentieret for forskellige typer af værdipapirer
eller udstedere. Da Finanstilsynet skal godkende prospekterne efter det
samme regelsæt, uanset hvilket type værdipapir det drejer sig om,
skønnedes det på tidspunktet for lovens fremsættelse, at der ikke ville være
stor forskel på udgifterne til behandling af forskellige typer af prospekter.
Loven trådte i kraft den 1. januar 2018.
Der er et stigende antal prospekter, der skal godkendes. Der opleves
umiddelbart en væsentlig forskel i tidsanvendelse på de forskellige typer af
prospekter. Finanstilsynet er i gang med at se nærmere på det eventuelle
behov for et nyt prospektafgiftssystem, herunder dels en differentiering af
afgiftsniveauet for behandling af forskellige typer prospekter og dels
administrationen i forbindelse med inddrivelsen af afgifterne. I den
forbindelse er Finanstilsynet i dialog med relevante nabolande med henblik
på at få inspiration.
ERU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om ministeren vil tilsende udvalget en opdateret oversigt over, hvilke love inden for ministeriets lovgivningsområde, der har indsat revisionsbestemmelse, er undergivet lovovervågning, eller hvor der på anden vis er besluttet eller givet tilsagn om lovevaluering/-overvågning, med angivelse af temaet for revisionen/evalueringen/overvågningen, og hvilken frist der er fastsat for det enkelte initiativ
11/13
Lov om betalinger, lov nr. 652 af 8. juni 2017
Erhvervsministeren har i sin besvarelse af spørgsmål 70 ad L 157 (2016-
2017) givet tilsagn om at evaluere lovens bestemmelser om brug af
betalingsoplysninger (§§ 124-125) to år efter lovens ikrafttræden.
Evalueringen vil have fokus på, om bestemmelsen opnår den ønskede
balance mellem på den ene side at give mulighed for at bruge behandling
af betalingsoplysninger til at tilbyde forbrugerne nye innovative tjenester
og på den anden side at sikre en passende forbrugerbeskyttelse.
Loven trådte i kraft den 1. januar 2018.
Lov om betalinger §§ 124 og 125 blev evalueret tilbage i 2020.
Evalueringen viste, at der ikke var behov for ændring af betalingslovens §§
124 og 125. Reglerne vurderes at virke efter hensigten. Evalueringen
vurderede imidlertid, at der var behov for en uddybning af indholdet i de to
bestemmelser. Forbrugerombudsmanden offentliggjorde et kort notat, som
kort redegør for bestemmelsernes ordlyd. Der blev derfor ikke foretaget
yderligere på baggrund af evalueringen.
Lov om ændring af lov om finansiel virksomhed, lov om betalinger, lov
om kapitalmarkeder, lov om investeringsforeninger m.v. og
selskabsloven og forskellige andre love, lov nr. 1374 af 13. december
2019
Med lov nr. 1374 af 13. december 2019 blev der i § 122 i lov om betalinger
indsat et nyt stk. 2, hvorefter direkte debiteringsløsninger blev omfattet af
forbuddet mod urimelige priser og avancer ved fastsættelse af gebyrer m.v.
Det fremgår af lovforslagets § 19, stk. 7, at Erhvervsministeren senest i
folketingsåret 2021-22 fremsætter forslag om revision af § 122, stk. 2, i lov
om betalinger, jf. denne lovs § 7, nr. 5.
Det fremgår af bemærkningerne til lovforslagets § 19, stk. 7, (L 46 FT
2019-20), at bestemmelsen skal
”evalueres to år efter dens ikrafttræden,
det vil sige senest den 1. januar 2022. Evalueringen skal navnlig undersøge
det hensigtsmæssige i anvendelsen af forbuddet mod anvendelse af
urimelige priser og avancer ved fastsættelse af gebyr m.v. i forbindelse med
gennemførelse af direkte debitering.”
Det fremgår endvidere af pkt. 2.21.2 af de almindelige bemærkninger til
lovforslaget, at:
”Evalueringen skal afdække, om lovændringen bidrager
til, at danske forbrugere og virksomheder ikke betaler urimelige priser for
Betalingsservice eller andre direkte debiteringsløsninger.”
ERU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om ministeren vil tilsende udvalget en opdateret oversigt over, hvilke love inden for ministeriets lovgivningsområde, der har indsat revisionsbestemmelse, er undergivet lovovervågning, eller hvor der på anden vis er besluttet eller givet tilsagn om lovevaluering/-overvågning, med angivelse af temaet for revisionen/evalueringen/overvågningen, og hvilken frist der er fastsat for det enkelte initiativ
12/13
Den 15. marts 2023 oversendte erhvervsministeren evaluering af
betalingslovens § 122, stk. 2, til Erhvervsudvalget (alm. del bilag 87
samling 2022-23 (2. samling)). Evalueringen konkluderer, at det er
hensigtsmæssigt at bevare udvidelsen af forbuddet i § 122, stk. 2.
Erhvervsministeren lagde på den baggrund op til at bevare § 122, stk. 2, og
fjerne revisionsbestemmelsen i § 19, stk. 7, i lov nr. 1374 af 13. december
2019, som ændret ved § 12, nr. 1, i lov nr. 570 af 10. maj 2022. § 19, stk.
7, blev ophævet med lov nr. 480 af 12. maj 2023.
Lov om fondsmæglerselskaber og investeringsservices og -aktiviteter,
lov nr. 1155 af 8. juni 2021.
Det fremgår af pkt. 2 i betænkning 207 af 20. maj 2021 over forslag til lov
om fondsmæglerselskaber og investeringsservice og -aktiviteter, at
erhvervsministeren i besvarelsen af spørgsmål 1 har givet tilsagn om, at der
i overensstemmelse med aftalen i den finansielle forligskreds tre år efter
ikrafttrædelsestidspunktet for lovforslaget udarbejdes en evaluering af, om
der er fundet den rette balance mellem direktivnær implementering og
videreførelse af de nationale særregler, der ikke vedrører aflønning. Det
blev desuden oplyst, at den finansielle forligskreds vil blive inddraget i og
orienteret om evalueringen. I besvarelsen af spørgsmål 2 oplyste
erhvervsministeren desuden, at der i forbindelse med evalueringen vil være
anledning til at gennemføre et nabotjek på relevante områder, og at
resultatet heraf kan indgå i evalueringen.
Det fremgår af svaret på spørgsmål 2, at Finanstilsynet vil afdække de
retlige rammer for accessoriske tjenesteydelser og praksis herfor i andre
lande (nabotjek) med henblik på at vurdere mulighederne for at give
fondsmæglerselskaber en videre adgang til accessoriske tjenesteydelser
end, hvad der følger af MiFID II.
Loven trådte i kraft 26. juni 2021. Evalueringen skal derfor udarbejdes i
anden halvdel af 2024.
Lov om ændring af lov om realkreditlån og realkreditobligationer
m.v.,
lov om finansiel virksomhed
og lov om et
skibsfinansieringsinstitut, lov nr. 1166 af 8. juni 2021.
Det fremgår af betænkningen til L 175 afgivet af Erhvervsudvalget den 20.
maj 2021, at erhvervsministeren inden udgangen af 2023 skal foretage en
undersøgelse af den nye lovgivning. Det fremgår således af betænkningens
politiske bemærkninger, at ”Efter
lovgivningen er implementeret i 2022, vil
erhvervsministeren inden udgangen af 2023 undersøge, hvorvidt der er
ERU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om ministeren vil tilsende udvalget en opdateret oversigt over, hvilke love inden for ministeriets lovgivningsområde, der har indsat revisionsbestemmelse, er undergivet lovovervågning, eller hvor der på anden vis er besluttet eller givet tilsagn om lovevaluering/-overvågning, med angivelse af temaet for revisionen/evalueringen/overvågningen, og hvilken frist der er fastsat for det enkelte initiativ
13/13
sket forringelser i adgangen til realkreditfinansiering til industri- og
produktionsejendomme.”
Loven trådte i kraft den 8. juli 2021 med virkning fra 8. juli 2022, og finder
anvendelse
realkreditobligationer,
særligt
dækkede
realkreditobligationer, særligt dækkede obligationer og andre finansielle
instrumenter, som udstedes af realkreditinstitutter, og de realkreditlån, som
ydes på grundlag heraf. Endvidere finder loven anvendelse på udenlandske
kreditinstitutters udstedelse af realkreditobligationer her i landet og de
realkreditlån, som ydes på grundlag heraf.
Lov om etablering af statsgaranti på en del af ejendomskreditaftalerne
i landdistrikterne
Det fremgår af lovens § 23, at ”der
kan ikke gives statsgaranti efter denne
lov til ejendomskreditaftaler, hvor ansøgningen, jf. § 10, er modtaget efter
den 1. juli 2025.”
Af de specielle bemærkninger til § 23 fremgår det, at ”Statsgaranti-
ordningen efter denne lov er dermed tidsbegrænset og udløber den 1. juli
2025, hvorefter der ikke længere kan ansøges om nye aftaler om
statsgaranti under ordningen.
Loven har således en solnedgangsbestemmelse, hvorefter det ikke er muligt
at benytte ordningen, som etableres med lovforslaget, efter 1. juli 2025.
Af de specielle bemærkninger til § 23 fremgår det videre, at ”Formålet
med
den foreslåede bestemmelse er, at modellen for en statsgaranti på den
yderste del af boliglån i landdistrikterne skal evalueres i samarbejde med
myndigheder og interesseorganisationer i den finansielle sektor.”