Udvalget for Digitalisering og It 2023-24
DIU Alm.del
Offentligt
2780656_0001.png
6. oktober 2023
SAMRÅDSTALE
[KUN DET TALTE ORD GÆLDER]
Samrådstale til åbent samråd i Udvalget for Digitalisering og It den 1.
november 2023 til besvarelse af spørgsmål E (alm. del) stillet den 21.
september 2023 af Lisbeth Bech-Nielsen (SF).
Vil ministeren redegøre for regeringens overvejelser ift. alders-
verificering på sociale me-dier og på internettet generelt?
Tusind tak for det, Marie. Og tusind tak for ordet. Og tak for
muligheden for at være til stede i dag.
Også tak for indledningen fra Lisbeths side. Det understreger
jo, hvor vigtig den her diskussion er.
Og jeg er glad for den brede og positive tilkendegivelse om-
kring det arbejde, som vi i fællesskab har sat i gang omkring
tech-giganterne.
Her i morges i TV, kunne man jo også se formanden for udval-
get udtale sig om det. Og sige, at det havde været vigtigt, og
det var vigtigt, at Danmark sammen med andre lande rent fak-
tisk pressede på her.
DIU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 22: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 1/11-23 om en redegørelse for regeringens overvejelser ift. aldersverificering på sociale medier og på internettet
2/7
Med det vil jeg prøve at sige, at der er ingen tvivl om, og det
kommer jeg også tilbage til i min tale, at der er en stærkere fæl-
les dagsorden her nu, end der har været tidligere. Og det tror
jeg faktisk kan gå hen og blive et skifte i forhold til de mulig-
heder vi har, for at stække tech-giganterne.
Tak for ordet – og tak for invitationen til samrådet i dag.
Lad mig starte i forlængelse af det, som Marie også siger, og
være helt simpel og klar: Tech-giganternes magt, den skal tøjles.
Og de skal også tage deres ansvar alvorligt.
De bærer populært sagt vores digitale liv i hænderne. Nogle af
os holder vores mobiltelefoner mere i hånden, end vi holder vo-
res hustruer hjemme i hånden. Sådan er virkeligheden desværre.
Vores børn især, har jo et heftigt digitalt liv. Og vi ser alle effek-
ten på nyhedsstrømme, debatkulturer og også på ungdomslivet.
Men for at vi kan tøjle dem, så skal vi også være sikre på, at vi
regulerer dem effektivt, så indsatsen skal også være på tværs af
grænser.
For vores vedkommende, så betyder det fælles europæisk front.
Fælles regler og samarbejder, der kan tvinge tech-giganterne til
at tage deres ansvar alvorligt.
Det var også et omdrejningspunkt i de anbefalinger, Lisbeth
brugte som indgang til spørgsmålet, og som regeringens tech ek-
spertgruppe afleverede i juni, som I ved.
Og Ligesom Digitaliserings- og Ligestillingsministeren, så vil
jeg gerne understrege, at børn ikke skal udsættes for skadeligt
DIU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 22: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 1/11-23 om en redegørelse for regeringens overvejelser ift. aldersverificering på sociale medier og på internettet
3/7
indhold som vold og selvskade. Og der skal simpelthen være
krav om effektive værktøjer til aldersbekræftelse.
Og det foreslog vores ekspertgruppe. Og de anbefalinger ved I
jo, at både jeg og regeringen støtter op om. Og det er jeg glad
for, at et bredt flertal i øvrigt også gør. Også den måde, vi arbej-
der med dem på.
YouTube har en officiel aldersgrænse på 13 år, men i forlæn-
gelse af det Lisbeth sagde, så viser undersøgelser, i den her sag
fra Gallup, at 70 pct. af danske børn i 7-12 årsalderen bruger
YouTube dagligt.
Tech-giganterne skal og bør sikre, at børn ikke udsættes for ikke-
alderssvarende indhold på deres platforme. Men det er ikke et
krav, som man kan stille på nationalt plan.
For det europæiske samarbejde og fælles regler, det er afgørende
for, at vi kan skabe effektiv regulering – også her.
Lad mig prøve at uddybe det en gang.
I samrådsspørgsmålet spørges specifikt til regeringens arbejde
med krav til aldersverifikation på sociale medier.
Den 17. februar 2024 træder en forordning om digitale tjenester
– den såkaldte DSA i kraft.
DSA indeholder regler om, at sociale medier skal beskytte min-
dreårige, f.eks. ved hjælp af foranstaltninger om alderskontrol.
Forordningen har direkte virkning, og er dermed direkte gæl-
dende i dansk ret.
DIU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 22: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 1/11-23 om en redegørelse for regeringens overvejelser ift. aldersverificering på sociale medier og på internettet
4/7
Det betyder også, at medlemsstaternes regler på området skal
være helt ens. Og at de enkelte lande – også Danmark – ikke kan
indføre deres egen nationale regulering.
Andre EU-regler betyder, at virksomheder som udgangspunkt
kun skal overholde regler i den medlemsstat, de er etableret i.
Hvis hvert land laver forskellig lovgivning, så risikerer vi, at
virksomhederne flytter for at undgå reguleringen. Og dermed
undgår den.
Kort sagt: For at sikre, at vi har effektiv lovgivning her, så skal
vi stå sammen.
Ellers så får vi ikke den effekt, som jeg kan høre, og som jeg jo
godt ved, at vi alle sammen er enige om, at vi gerne vil have.
Derfor, som det allerede har været fremme, og som det også
fremgår af den pressemeddelelse, som Lisbeth omtaler: Ja, så
har vi presset på – og vi fortsætter med at presse på – for så høje
ambitioner som overhovedet muligt på området.
Og det er positivt, og det mener jeg virkelig, at det er positivt, at
Europa-Kommissionen også er fokuseret på at beskytte vores
børn og unge på nettet.
Men det er samtidig vigtigt, at vi fortsætter med at lægge pres på
Kommissionen. For ellers, så vil de her tiltag simpelthen ikke
være nok.
Kommissionen har udpeget populære sociale medier som Face-
book, TikTok, Instagram og Snapchat som, det de definerer som
”meget store online platforme”. Og det fremgår af forordningen,
at de meget store online platforme
kan
– men ikke
skal
- indføre
DIU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 22: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 1/11-23 om en redegørelse for regeringens overvejelser ift. aldersverificering på sociale medier og på internettet
5/7
værktøjer til alderskontrol, som også Lisbeth også var inde på i
indledningen.
Men det mener jeg – og regeringen – jo, selvfølgelig ikke er nok.
De store online platforme de bør forpligtes. Og Derfor lægger vi
maksimalt pres på Kommissionen her også.
Og derfor havde vi også ønsket om at indføre national lovgiv-
ning om aldersverifikation på samme måde, som man har gjort
det i Frankrig og i Tyskland.
Men Kommissionen har netop meddelt Frankrig, at deres lov er
ugyldig, og at den ikke er i overensstemmelse med DSA’en eller
e-handelsdirektivet, som også er relevant her.
Kommissionen har meldt ud, at når DSA’en endeligt træder i
kraft, jo altså som sagt, 17. februar 2024, så forventer Kommis-
sionen, at alle medlemsstater har revideret eller afviklet deres
nationale regulering på området.
Derfor har Tyskland også meldt ud, at de vil fjerne deres egen
lovgivning om sociale medier og om alderskontrol, når DSA’en
træder i kraft.
Hvis medlemsstaterne ikke sørger for dette, ja så forventes Kom-
missionen at anlægge traktatkrænkelsessager.
Det betyder, at vi også i Danmark er nødt til at sætte planerne
om at indføre national lovgivning om alderskontrol på pause.
Men det betyder ikke, som sagt, at vi vil lette presset på Kom-
missionen.
DIU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 22: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 1/11-23 om en redegørelse for regeringens overvejelser ift. aldersverificering på sociale medier og på internettet
6/7
Og derfor så har digitaliserings- og ligestillingsministeren, kul-
turministeren er også med, og jeg selv afsendt et brev til Kom-
missionen.
Et brev, hvor vi understreger de her bekymringer og behov: Og
vigtigt, at Virksomhederne
skal,
altså
skal,
lave fungerende og
effektiv aldersverificering i EU.
Kommissionen virker allerede til at have forstået, at Danmark
og andre lande er utålmodige. Det var også det, formanden for
vores ekspertudvalg antydede her i morges, i nyhederne, forstår
jeg.
De har for eksempel meddelt, at de vil nedsætte en hurtigt arbej-
dende task force, som skal fastsætte standarder om aldersverifi-
kation, som platformene vil kunne forholde sig til i deres efter-
levelse af DSA’en.
Kommissionen har en ambition om, at standarden om aldersve-
rifikation bliver klar så hurtigt som muligt, og den kan bruges
som et redskab i Kommissionens håndhævelse.
Vi ved, at Kommissionen også kigger på at udpege yderligere
platforme, som, altså ”meget store online platforme”, i relation
til det jeg sagde før.
Kommissionen har oplyst, at de lægger særlig vægt på, at de
store platforme iværksætter effektiv alderskontrol. Og at mindre
platforme skal udarbejde vilkår og betingelser om brugen af de-
res tjenester.
Hvis platformene fastsætter i deres betingelser, at mindreårige
ikke skal have adgang til deres tjeneste, men ikke forsøger at
DIU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 22: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 1/11-23 om en redegørelse for regeringens overvejelser ift. aldersverificering på sociale medier og på internettet
7/7
beskytte mod mindreåriges adgang til deres tjeneste, ja så vil det
faktisk være en overtrædelse af DSA.
Her skal task forcen sætte standarden for, hvordan en sådan be-
skyttelse bedst kan ske. Og her vil Danmark presse på for, at
aldersverifikation bliver så konkret og effektivt som muligt.
Kommissionen bevæger sig altså i den helt rigtige retning. Men
det er ikke nok.
Og Derfor, ja så vil Danmark blive ved med at presse på for
stramninger.
For der er ingen tvivl om, at Tech-giganternes magt over vores
liv og virke, er en enorm udfordring. Jeg mener ikke, at det er
for meget sagt, at det her er vor generations største udfordring.
Og derfor, så skal vi søge veje til at være så stærke i de svar, som
vi har mod dem. Og her synes jeg faktisk, at man må rose Kom-
missionen for, at det tager de på sig her. Og vi nu sammen med
andre lande, lægger os i selen, for at presse yderligere på.
For der er ingen tvivl om, at der er en åbning i forhold til det,
som Kommissionen nu har igangsat. Og det gør vi, fordi tech-
giganterne, de skal tøjles. De skal, som sagt, tage deres ansvar
alvorligt, og vores børn og unge skal være trygge og glade – og
det gælder også på nettet og det gælder jo i særlig grad på de her
sociale tjenester.
Tak for ordet. Og så forstår jeg, at Digitaliserings- og Ligestil-
lingsministeren vil runde den her indledning af.