Børne- og Undervisningsudvalget 2023-24
BUU Alm.del
Offentligt
2770544_0001.png
Side
2
af
2.
Børne- og Undervisningsudvalget 2023-24
BUU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 3
Offentligt
Aftale mellem regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Mode-
raterne) og Socialistisk Folkeparti, Danmarksdemokraterne, Libe-
ral Alliance, Det Konservative Folkeparti, Enhedslisten, Radikale
Venstre, Dansk Folkeparti, Alternativet og Nye Borgerlige om at
afskaffe uddannelsesparathedsvurderingen
Regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne) har den 21. april 2023
indgået aftale med Socialistisk Folkeparti, Danmarksdemokraterne, Liberal Alli-
ance, Det Konservative Folkeparti, Enhedslisten, Radikale Venstre, Dansk Folke-
parti, Alternativet og Nye Borgerlige om at afskaffe uddannelsesparathedsvurde-
ringen.
Aftalepartierne er enige om, at uddannelsesparathedsvurderingen er blevet en bu-
reaukratisk og ressourcekrævende proces, som hverken gavner eleverne eller bi-
drager tilstrækkeligt til at afklare deres uddannelsesvalg.
Aftalepartierne er derfor enige om at afskaffe uddannelsesparathedsvurderingen.
Eleverne skal ikke længere vurderes på deres sociale, personlige samt praksisfag-
lige forudsætninger. I stedet vil det alene være de gældende karakterkrav, der vide-
reføres som en del af optagelseskravene på de gymnasiale uddannelser og er-
hvervsuddannelserne.
Aftalepartierne er endvidere enige om, at uddannelsesparathedsvurderingen i 8., 9.
og 10. klasse skal erstattes af en lokalt tilrettelagt vejledningsindsats, som skal give
eleverne forudsætninger for at vælge, påbegynde og gennemføre en ungdomsud-
dannelse i forlængelse af 9. og 10. klasse.
Aftalepartierne lægger desuden vægt på, at vejledningen skal understøtte elevernes
motivation til at gøre en ekstra indsats og forbedre egne præstationer, under hen-
syntagen til elevernes trivsel. Aftalepartierne er enige om, at vejledningsindsatsen
skal være bred og også have fokus på erhvervsuddannelserne.
I forlængelse heraf skærpes kravene til den kommunale
sammenhængende plan for vej-
ledning, jf. bilag.
Det er kommunalbestyrelsens ansvar at sikre, at den sammenhæn-
gende plan udarbejdes, men det er lærerne, vejlederne og skolelederne, der har an-
svar for at anvende planen i det daglige arbejde med at tilrettelægge skoledagen,
herunder kollektive vejledningsaktiviteter og særligt målrettede indsatser til de ele-
ver, der har behov for det. Indsatserne tager udgangspunkt i elevens faglige moti-
vation, forudsætninger og ønsker for fremtiden. Det er ligeledes kommunalbesty-
relsens ansvar at følge op på, at eleverne får forudsætninger for at vælge, påbe-
gynde og gennemføre uddannelse eller beskæftigelse i forlængelse af 9. og 10.
klasse.
21. April 2023
BUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om ministeren sende en oversigt over, hvilke love inden for ministeriets lovgivningsområde, der har indsat en revisionsbestemmelse m.v.
2770544_0002.png
Side 2 af 2
Aftalepartierne er enige om at afskaffe kravet om studievalgsportfolioen, som fol-
keskolens 8.-10. klasse i dag udarbejder. Formålet er, at uddannelsesvalgprocessen
bliver enklere at forholde sig til for elever, lærere og forældre.
Selve afskaffelsen af uddannelsesparathedsvurderingen vil betyde færre admini-
strative krav til kommunerne og vil varigt frigøre op til 24 mio. kr. årligt i kommu-
nerne. Det er aftalepartiernes ønske og forventning, at midlerne fastholdes på vej-
ledningsområdet. Herfra dog undtaget begrænsede, statslige merudgifter på i alt
11,4 mio. kr. fordelt over en 5-årig periode til ændring af it-systemer, implemente-
ring og evaluering. Disse merudgifter finansieres via midlerne frigjort i kommu-
nerne. De samlede økonomiske konsekvenser for kommunerne skal DUT-for-
handles med KL.
Ændringerne kræver lovgivning. Aftalepartierne ønsker, at ændringerne skal træde
i kraft med virkning for skoleåret 2024/2025. Afskaffelsen af uddannelsespara-
thedsvurderingen skal evalueres, herunder skal omfanget af individuel vejledning
samt betydningen af den ændrede vejledningsindsats fra et elev- og forældreper-
spektiv belyses. Evalueringen gennemføres i 2028, så de nye bestemmelser har
haft mulighed for at virke i tre skoleår.
Med denne aftale tager partierne et skridt i retning af mindre bureaukrati i skolen.
Bilag til aftale om at afskaffe uddannelsesparathedsvurderingen
Følgende indhold skal være beskrevet i den kommunale plan for vejledning
Hvordan og hvornår elever med behov for en særlig målrettet skole- og vejledningsindsats identificeres.
På hvilken måde aftalerne mellem skole, elev og forældre om den særlig målrettede skole- og vejled-
ningsindsats bliver skriftliggjort - det kan eksempelvis ske i forbindelse med meddelelsesbogen eller an-
dre allerede eksisterende it-understøttende dialogværktøjer.
Hvordan KUI (den kommunale ungeindsats) inddrages i dialogen, jf. ovenstående, om den enkelte elev
med behov for en særlig målrettet skole- og vejledningsindsats.
Hvilke obligatoriske såvel som frivillige kollektive vejledningsaktiviteter kommunen udbyder, og hvornår
disse vejledningsaktiviteter gennemføres. Det kan eksempelvis være erhvervspraktik, brobygning, intro-
duktionskurser og undervisningsforløb i samarbejde mellem grundskoler og ungdomsuddannelser og/el-
ler virksomheder.
Hvordan brobygning, introduktionskurser og andre eventuelle vejledningsaktiviteter forberedes og efter-
behandles samt kobles til den øvrige undervisning i fagene og emnet ’Uddannelse og Job’.
Kommunalbestyrelsen initierer - gennem årlige møder - en dialog med relevante skoler og ungdomsud-
dannelsesinstitutioner i lokalområdet. Det skal fremgå, hvornår møderne placeres, hvilke institutioner
der deltager, og hvilket indhold møderne har.
Aktiviteter, der knytter an til uddannelses- og erhvervsvalget i henholdsvis 7. og 10. klasse, skal endvi-
dere fremgå af den sammenhængende plan.