Børne- og Undervisningsudvalget 2023-24
BUU Alm.del
Offentligt
2837049_0001.png
Ministeren
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: +45 33 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
Svar på alm. del
spørgsmål 166
I brev af 13. februar 2024 har udvalget efter ønske fra Lise Bertelsen (KF)
stillet mig følgende spørgsmål:
Alm. del
spørgsmål 166:
Vil ministeren kommentere på den ulykkelige sag på Borup Skole, hvor
skolebørn er blevet udsat for seksuelle overgreb af andre elever på skolen,
og vil ministeren herunder redegøre for sagens forløb med fokus på an-
svarsdelingen mellem skole, kommuner og myndigheder? Der henvises til
artiklen ”Små skolebørn udsat for voldtægt og overgreb af andre børn”
bragt på www.nyheder.tv2.dk den 12. februar 2024.
Svar:
Ift. den konkrete sag kan jeg oplyse, at Køge Kommune har iværksat en
advokatundersøgelse ved Kammeradvokaten af sagen. Ifølge Køge Kom-
munes pressemeddelelse fra den 29. februar 2024 skal undersøgelsen af-
dække, hvilke oplysninger henholdsvis Familiecenter Køge og skoleledel-
sen har været bekendt med angående mistanke om vold og overgreb
blandt eleverne på Borup Skole, og om familiecenteret og skoleledelsen i
medfør af gældende lovgivning, retningslinjer, vejledninger, procedurer
mv. har handlet tilstrækkeligt, tids nok og korrekt på de oplysninger, der
er modtaget. Undersøgelsen har ligeledes til formål at afdække, om skole-
ledelsen har efterlevet eventuelle anvisninger fra Familiecenter Køge som
reaktion på, at familiecenteret har modtaget underretninger om mistanke
om vold og overgreb blandt eleverne på Borup Skole.
Jeg vil gerne redegøre for den gældende ansvarsfordeling mellem skole,
kommune og myndigheder, som jeg også gjorde til BUU d. 22. februar
2024.
Folkeskolen er et kommunalt ansvar. Det betyder, at kommunalbestyrel-
sen, inden for rammerne af folkeskoleloven og anden relevant lovgivning
har ansvaret for folkeskolen. På den enkelte skole er det skolelederen, der
har den administrative og pædagogiske ledelse. Skolelederen træffer alle
12. marts 2024
Sagsnr.: 24/05383
BUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 172: Spm. om ministeren i forlængelse af sagen på Borup Skole vil oplyse, hvilke hjælp der er givet til de involverede børn og deres familier, jf. artiklen Små skolebørn udsat for voldtægt og overgreb af andre børn bragt på www.nyheder.tv2.dk den 12. februar 2024
konkrete beslutninger om eleverne på skolen, og disse beslutninger kan
ikke påklages til kommunalbestyrelsen.
Hvis en elev ikke overholder skolens ordensregler og værdiregelsæt, skal
skolelederen sammen med eleven og forældrene afdække årsagen hertil.
Skolelederen kan iværksætte foranstaltninger i form af sanktioner som fx
udelukkelse fra undervisningen i op til 10 skoledage, overflytning til en
anden klasse på skolen eller til en anden skole. Hvis det antages, at elevens
uhensigtsmæssige opførsel skyldes sociale eller emotionelle omstændighe-
der, skal skolens leder inddrage pædagogisk-psykologisk rådgivning med
henblik på vurdering af behov for specialundervisning eller anden special-
pædagogisk bistand eller inddrage de sociale myndigheder.
Jeg har anmodet social- og boligministeren om et bidrag fsva. den sociale
indsats i sager om vold og overgreb. Social- og boligministeren oplyser:
”Jeg skal indledningsvist understrege, at jeg ikke har kendskab til sagen på
Borup Skole ud over de oplysninger, der har fremgået af pressen. Jeg kan
oplyse om regler og indsatser på det sociale område generelt set, herunder
i forhold til børn med seksuel grænseoverskridende/krænkende adfærd.
I forhold til håndteringen af underretninger kan jeg oplyse, at i sager om
vold og overgreb på en skole, er skolelederen, lærerne og andre fagperso-
ner omkring børnene underlagt en skærpet underretningspligt, jf. barnets
lov § 133. Den skærpede underretningspligt gælder fx, hvis der er kend-
skab til eller grund til at antage, at et barn har været udsat for overgreb.
Kommunen skal inden for 24 timer foretage en vurdering af, om en un-
derretning giver anledning til en akut indsats for barnet eller den unge, jf.
barnets lov § 136. Herudover skal alle underretninger screenes for, hvor-
vidt der er behov for at oplyse sagen yderligere gennem en afdækning eller
en børnefaglig undersøgelse, jf. barnets lov § 18. I sager med mistanke eller
viden om overgreb skal der dog altid udarbejdes en børnefaglig undersø-
gelse, jf. barnets lov § 20, stk. 1. nr. 2.
Kommunen skal kvittere for modtagelse af en underretning, og hvis un-
derretteren er omfattet af den skærpede underretningspligt, så skal kom-
munen også orientere om, hvorvidt der iværksættes en afdækning, børne-
faglige undersøgelse eller en indsats på baggrund af underretningen, jf.
barnets lov § 138.
Der er ikke krav om, at kommunen skal orientere om detaljer som varig-
hed, formål m.v. for de iværksatte indsatser, men kommunen skal overveje
at orientere, hvis indsatsen vil have indflydelse på underretters arbejde
med barnet eller den unge. I praksis betyder det, at kommunen kun kan
undlade at orientere om det videre forløb i særlige tilfælde, fx hvis der
2
BUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 172: Spm. om ministeren i forlængelse af sagen på Borup Skole vil oplyse, hvilke hjælp der er givet til de involverede børn og deres familier, jf. artiklen Små skolebørn udsat for voldtægt og overgreb af andre børn bragt på www.nyheder.tv2.dk den 12. februar 2024
verserer en konflikt mellem den konkrete fagperson og barnet eller den
unge eller familien.
Endelig er det lovpligtig for en kommune at benytte et børnehus som led
i den børnefaglige undersøgelse, hvis der er viden eller mistanke om, at et
barn eller en ung har været udsat for overgreb, og når politi eller sygehus-
væsen er involveret i sagen, jf. barnets lov § 125. De danske børnehuse er
eksperter i sager om overgreb mod børn og kan benyttes i sager med børn
eller unge fra 0 til og med 17 år.
Børnehusene yder endvidere rådgivning og vejledning til kommuner i re-
levante sager. I sager, hvor kommunen er i tvivl om, hvorvidt sagen er
relevant for børnehusene, skal børnehusene yde rådgivning og vejledning
med henblik på en afklaring heraf.
Herudover skal alle kommuner udarbejde et beredskab til forebyggelse,
tidlig opsporing og behandling af sager om overgreb mod børn og unge,
jf. BL § 15, stk. 2. Beredskabet skal omfatte hele kommunens børne- og
ungeområde, herunder daginstitutioner, skoler, sundhedspleje, tandpleje
m.v., og det skal være koordineret på tværs af disse sektorer samt med
kommunens forvaltninger, afdelinger m.v. Beredskabet skal understøtte,
at en konkret sag, hvor der er viden eller mistanke om, at et barn eller en
ung har været udsat for overgreb, behandles kvalificeret i kommunens in-
stitutioner m.v. samt i kommunens forvaltning.
Kommunerne kan få gratis og løbende konsulentbistand til beredskabsar-
bejdet fra det nationale videnscenter for sociale indsatser ved vold og sek-
suelle overgreb mod børn (SISO). SISO tilbyder rådgivningsforløb til
kommuner, der vil styrke deres indsats mod vold og seksuelle overgreb
mod børn og unge.
Endeligt tilbyder Den nationale videns- og specialrådgivningsorganisation
(VISO) den kommunale myndighed og PPR/skoler rådgivning om pro-
blemstillinger inden for det specialiserede socialområde og specialunder-
visningsområdet. Det kan fx være rådgivning/viden om målgrupper af
børn og unge, som har været udsat for fysisk og/eller fysisk vold, herunder
været udsat for seksuelle overgreb, samt rådgivning i relation til børn/unge
som krænker andre børn.”
Med venlig hilsen
Mattias Tesfaye
3