Beskæftigelsesudvalget 2023-24
BEU Alm.del
Offentligt
2801753_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christiansborg
18. december 2023
Svar på Beskæftigelsesudvalgets spørgsmål nr. 31 (Alm. del) af
31. oktober 2023 stillet efter ønske fra Nikoline Erbs Hillers-
Bendtsen (ALT)
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse påvirkningen af de offentlige finanser ved en forhøjelse af
fradragsbeløbene for indtægter ud over arbejdsindtægter (både pensionistens egne
og en ægtefælles indtægter) for folkepension og førtidspension, svarende til de fra-
dragsændringer der blev vedtaget med lovforslag L 19 Forslag til lov om ændring
af lov om social pension, lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almin-
delig førtidspension m.v. og lov om en skattefri seniorpræmie, folketingsåret
2019-20? Svaret bedes opgjort med udgangspunkt i gældende regler i 2023.
Svar
Det skal indledningsvist bemærkes, at ikke alle fradragsændringer i det lovforslag,
som der henvises til i spørgsmålet, er udtryk for gældende regler. Egen arbejdsind-
komst fører ikke længere til modregning i folkepensionens grundbeløb og pensi-
onstillæg, mens en partners arbejdsindkomst ikke længere fører til modregning i
social pension.
Derudover står det umiddelbart ikke helt klart, hvilke fradragsændringer, der refe-
reres til i spørgsmålet. Lovforslag L 19 om ændring af lov om social pension, lov
om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v. og
lov om en skattefri seniorpræmie fra folketingsåret 2019-20, indeholder flere æn-
dringer:
Bundfradraget for folkepensionisters indtægt ved personligt arbejde blev
forhøjet fra 100.008 kr. til 122.004 kr. om året.
Aftrapningen blev lempet for folkepensionister og førtidspensionister på
gammel ordning (med tilkendelse før 2003), der er gift eller samlevende
med en ikke-pensionist, fra 50 procent af indtægten op til 307.700 kr. til
54 procent af hele indtægten uden loft.
Det maksimale fradrag på 236.728 kr. i pensionistens indtægtsgrundlag for
ikke-pensioneret ægtefælle og samlevers indtægter blev forhøjet med
13.000 kr. til 249.728 kr. (2019-niveau).
Den skattefrie seniorpræmie blev øget fra 30.000 kr. til 42.000 kr.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
BEU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 31: Spm. om påvirkningen af de offentlige finanser ved en forhøjelse af fradragsbeløbene for indtægter ud over arbejdsindtægter (både pensionistens egne og en ægtefælles indtægter) for folkepension og førtidspension
Side 2 af 3
Der blev indført en ny skattefri seniorpræmie på 25.000 kr. for beskæfti-
gelse det andet år efter, at folkepensionsalderen er nået.
Umiddelbart er det alene den første af disse ændringer, der synes at kunne være
relevant for spørgsmålet, idet indtægtsgrundlaget for den anden og den tredje æn-
dring allerede omfatter andre indtægter, og da indførelse af den skattefrie senior-
præmie ikke fører til ændringer i fradragsgrænser eller lignende.
Der er således til besvarelsen lagt til grund, at det er forhøjelsen af bundfradraget
for folkepensionisters indtægt ved personligt arbejde fra 100.008 kr. til 122.004 kr.
om året, som også skal gælde andre indtægter samt at dette fradrag (trods den, for
så vidt angår arbejdsindkomst, kun gælder personens egen arbejdsindkomst) også
skal gælde en eventuel ægtefælles/samlevers indtægter. Dertil er det lagt til grund,
at fradraget indføres i både folkepensionens pensionstillæg og den supplerende
pensionsydelse, selvom bundfradraget for folkepensionisters indtægt ikke længere
er relevant for folkepensionens pensionstillæg,
jf. ovenfor.
Folkepensionens grund-
beløb påvirkes ikke, da der ikke sker modregning i folkepensionens grundbeløb
som følge af øvrige indtægter.
Efter gældende regler påvirkes folkepensionens pensionstillæg af indtægter udover
arbejdsindkomst (både pensionistens egne indtægter og en eventuel ægtefæl-
les/samlevers indtægter) efter et fradrag på 91.300 kr. (2023-niveau) for enlige og
182.900 kr. (2023-niveau) for gifte/samlevende. I besvarelsen er det lagt til grund,
at der indføres et yderligere fradrag for indtægter ud over arbejdsindtægt på
122.004 kr. for enlige og 244.008 kr. for gifte/samlevende og at fradraget på hhv.
91.300 kr. og 182.900 kr. gælder for indtægter efter det indførte fradrag. Det er
desuden lagt til grund, at de indførte nye ekstra fradrag ikke reguleres, idet fra-
dragsgrænsen på 122.004 kr. nævnt i L 19 ikke er omfattet af den årlige regulering
af satser og fradragsgrænser. Det indebærer en lempet modregning i en årrække,
men på langt sigt vil ændringen indebære en omtrent uændret modregning, idet re-
alværdien af de 122.004 hhv. 244.008 kr. gradvist aftager.
For den supplerende pensionsydelse (ældrechecken) og øvrige personlige tillæg,
der udbetales med den personlige tillægsprocent, indgår egen arbejdsindtægt over
bundfradraget på 122.004 kr. fortsat i modregningsgrundlaget. I beregningen af
den personlige tillægsprocent, er der et fradrag på 35.000 kr. (2023-niveau) for en-
lige og 69.200 kr. (2023-niveau) for gifte/samlevende, for de samlede indtægter ef-
ter fradraget for arbejdsindtægt. I besvarelsen er det lagt til grund, at der indføres
et yderligere fradrag for indtægter ud over arbejdsindtægt på 122.004 kr. for enlige
og 244.008 kr. for gifte/samlevende og at fradraget på hhv. 35.000 kr. og 69.200
kr. gælder for de samlede indtægter efter fradraget for arbejdsindtægt og efter det
indførte fradrag for indtægter ud over arbejdsindtægt.
For førtidspensionister på både gammel og ny ordning, eksisterer der ved gæl-
dende regler ikke et særskilt fradrag for arbejdsindkomst, hvorfor der ikke er ind-
ført yderligere fradrag i disse ordninger.
BEU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 31: Spm. om påvirkningen af de offentlige finanser ved en forhøjelse af fradragsbeløbene for indtægter ud over arbejdsindtægter (både pensionistens egne og en ægtefælles indtægter) for folkepension og førtidspension
2801753_0003.png
Side 3 af 3
Samlet set skønnes ovenstående ændringer at være forbundet med en umiddelbar
merudgift til social pension på i størrelsesordenen 8,5 mia. kr. i 2024 (2023-ni-
veau), svarende til en samlet offentlig saldosvækkelse på 4,1 mia. kr. efter skat, til-
bageløb og adfærd (2023-niveau),
jf. tabel 1.
Ændringen vurderes, at sænke arbejds-
udbuddet svarende til 70 fuldtidspersoner i 2024.
I årene efter 2024 vil opgørelsen være påvirket af, at den midlertidige forhøjelse af
bundgrænsen for aftrapning af hhv. pensionstillægget og den supplerende pensi-
onsydelse med 15.000 kr. (2019-niveau) gradvist udfases og helt bortfalder i 2034.
Udfasningen flytter aftrapningsintervallet af både pensionstillægget og den supple-
rende pensionsydelse, hvilket vil have indflydelse på, hvor mange folkepensioni-
ster, der i de enkelte år modtager ydelserne. Dertil er opgørelsen påvirket af, at
fradragsgrænsen på 122.004 kr. er nominelt fastholdt, hvilket vil mindske realvær-
dien af de indførte nye ekstra fradrag.
Samlet set betyder det, at provenutabet opgjort i 2023-niveau reduceres frem mod
2034, hvor det skønnes, at ændringer af fradragsgrænserne vil være forbundet med
en saldosvækkelse på 3,9 mia. kr. efter skat, tilbageløb og adfærd (2023-niveau).
Tabel 1
Saldo- og arbejdsudbudsvirkningen af forhøjelser af fradragsgrænser, 2024-2034
2024
Umiddelbar merudgift
Saldovirkning efter skat,
tilbageløb og adfærd
Arbejdsudbudsvirkningen
8,5
4,1
2025
8,4
4,1
2026
8,6
4,1
2027
8,5
4,1
2028
8,5
4,1
2029
8,4
4,1
2030
8,3
4,0
2031
8,2
4,0
2032
8,2
4,0
2033
8,1
3,9
2034
8,1
3,9
Mia. kr. (2023-niveau)
Fuldtidspersoner
-70
-70
-70
-70
-80
-70
-60
-70
-70
-80
-70
Anm.: De økonomiske konsekvenser er beregnet på baggrund af gældende regler i 2023 på data fra 2019
fremskrevet til 2023-niveau. Det er med det nuværende modelsetup kun muligt at indregne ændringer i
befolkningssammensætningen frem til og med 2025, hvorfor der ikke er taget højde for betydningen af fx
forhøjelsen af folkepensionsalderen i 2030. For årene efter 2025 afspejler opgørelsen virkningen beregnet i
2025, hvor pensionsreglerne (den gradvise udfasning af den midlertidige forhøjelse af bundgrænsen for
aftrapning af den supplerende pensionsydelse og pensionstillægget) er tilpasset reglerne i det pågældende år.
Arbejdsudbudsvirkningen er afrundet til nærmeste 10 personer.
Kilde: Egne beregninger.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister