Beskæftigelsesudvalget 2023-24
BEU Alm.del
Offentligt
2788299_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Katrine Robsøe (RV)
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2023 - 7415
27. november 2023
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 30. oktober 2023 stillet følgende spørgsmål
nr. 27 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Ka-
trine Robsøe (RV).
Spørgsmål nr. 27:
”Vil
ministeren oplyse, hvad de skønnede offentlige og evt. private udgifter vil
være per uges sorgorlov for forældre til børn under 18 år, når en medforælder dør,
hvis der blev indført en sådan orlovsmulighed? Udgifterne bedes opgjort per uges
orlov, der indføres op til 24 ugers orlov. Vil ministeren videre sende en opgørelse
over, hvor mange personer, der årligt skønnes at ville gøre brug af en sådan orlov?
Der henvises til borgerforslaget ”4 måneders sorgorlov, i forbindelse
med dødsfald,
til den tilbageværende forælder med børn under 18 år”, der er stillet den 14. sep-
tember 2023 på borgerforslag.dk.”
Svar:
Det er utroligt sørgeligt og hårdt, når familier oplever dødsfald i den nærmeste fa-
milie. Enten ved, at man mister et barn eller den ene forælder dør.
Vi har i barselsloven fastsat regler om forældres ret til fravær (sorgorlov), når de
mister et barn under 18 år. Det er en ret, som gradvist er udbygget inden for de se-
neste år.
Den ret er en undtagelse til den altovervejende hovedregel om, at ret til fravær fra
arbejdet aftales mellem arbejdsmarkedets parter. Det er en hjørnesten i den danske
arbejdsmarkedsmodel. Og der er intet til hinder for at indgå aftaler om sorgorlov og
dermed give lønmodtagerne ret til sorgorlov i forbindelse med en medforælders
død.
Det er min klare forventning og opfattelse, at man generelt på arbejdspladser i Dan-
mark udviser stor hensyntagen til medarbejdere, der står i den situation, hvor man
mister sin ægtefælle. Og også, at man bestræber sig på at finde løsninger lokalt,
som kan fungere for både medarbejdere og arbejdspladsen.
Nedenfor gives illustrative eksempler på offentlige merudgifter på baggrund af en
række beregningstekniske antagelser ved at indføre en ordning med ret til sorgor-
BEU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 27: Spm. om hvad de skønnede offentlige og evt. private udgifter vil være per uges sorgorlov for forældre til børn under 18 år, når en medforælder dør, hvis der blev indført en sådan orlovsmulighed
2788299_0002.png
lov med dagpenge til efterladte forældre til børn under 18 år, når den anden foræl-
der går bort. Merudgifterne vil dog afhænge af den konkrete udformning af initiati-
vet.
Det er forudsat, at de efterladte forældre skal opfylde de almindelige betingelser for
sorgorlov, herunder beskæftigelseskravet for at modtage barselsdagpenge. Derud-
over er der forudsat en gennemsnitlig udnyttelsesgrad på 65 pct. i uger med sorgor-
lov, ligesom der er gjort sig en række antagelser om, at det ikke vil være alle, som i
dag er i beskæftigelse og i stedet fx modtager en anden ydelse.
Det forventes, at de efterladte forældre vil udnytte en mindre andel af ugerne ved et
højt antal tildelte uger. I det illustrative eksempel er samme udnyttelsesgrad imid-
lertid anvendt, uafhængigt af hvor mange uger der tildeles, fordi der ikke er nær-
mere grundlag for at skønne over betydningen af én ekstra uge for
udnyttelsesgraden.
Der er lagt til grund, at der ikke medfølger en ret til løn under fraværet i forbin-
delse med sorgorloven, hvorfor ordningen ikke forventes at medføre udgifter for
arbejdsgiverne. Hvorved der ikke er indregnet økonomiske konsekvenser for virk-
somhederne.
De offentlige merudgifter af de illustrative eksempler fremgår af tabel 1. De øko-
nomiske skøn er forbundet med betydelig usikkerhed.
Tabel 1
Illustrative eksempler på offentlige merudgifter efter skat og tilbageløg ved sorgorlov til
medforældre fordelt på antal uger
Antal uger
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
Offentlige merudgifter efter skat og tilbageløb (mio. kr., 2024-pl.)
3
7
10
14
17
20
24
27
30
34
37
41
44
47
51
54
58
61
2
BEU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 27: Spm. om hvad de skønnede offentlige og evt. private udgifter vil være per uges sorgorlov for forældre til børn under 18 år, når en medforælder dør, hvis der blev indført en sådan orlovsmulighed
2788299_0003.png
19
20
21
22
23
24
64
68
71
75
78
81
Anm.: De skønnede udgifter er baseret på antallet af forældre til børn under 18 år, hvor barnet har mister deres
anden forældre. Beregningerne er baseret på gennemsnit for 2018-2022. Der er i beregningerne lagt til
grund, at ikke alle efterladte forældre vil udnytte alle de tildelte uger. Det er samme antagelser
uafhængigt af antallet af uger, der tildeles, og baserer sig på, hvor mange forældre, der udnytter den
eksisterende sorgordlov efter barselsloven til forældre, der mister børn under 18 år. Skøn for tabt skat
og tilbageløb er antagelsesmæssigt baseret på en nedgang i indkomst fra ca. 430.000 kr. om året.
Udgifterne er afrundet til nærmeste mio. kr..
Kilde: Egne beregninger baseret på lovmodellens datagrundlag
I beregningen er der taget udgangspunkt i, at der er omkring 1.100 forældre til børn
under 18 år, hvor barnet mister deres anden forældre.
Forslaget forventes at have en negativ beskæftigelsesvirkning, idet de vil modtage
barselsdagpenge i stedet for at gå på arbejde.
Venlig hilsen
Ane Halsboe-Jørgensen
Beskæftigelsesminister
3