Beskæftigelsesudvalget 2023-24
BEU Alm.del
Offentligt
2836500_0001.png
Til Beskæftigelsesministeriet
1. marts 2024
Barsel.dk´s bidrag til svar på BEU alm. del spørgsmål 182
Spørgsmål 182
Vil ministeren redegøre for, hvad det ville koste at udvide refusionsugerne efter barnets
fødsel til 48 uger via barsel.dk? Omkostningerne bedes opgjort i de samlede årlige udgifter,
og fordelt mellem de eventuelle ekstra statslige udgifter og virksomhedernes merbidrag til
barsel.dk.
_____________
Beskæftigelsesministeriet har anmodet barsel.dk om bidrag til besvarelsen af BEU 182 med
fokus på udgifter og merbidrag ved en udvidelse.
Barsel.dk har lavet en samlet vurdering af de administrative udviklings- og driftsudgifter og
sammenholdt disse med de ydelsesmæssige konsekvenser og dermed den samlede effekt
på virksomhedernes bidrag til barsel.dk.
Udviklings- og driftsudgifter
Barsel.dk vurderer, at de samlede implementeringsudgifter ved en evt. udvidelse vil beløbe
sig til ca. 0,6 mio. kr. på tværs af systemudvikling og kundeservice, mens de varige
driftsudgifter knyttet til udvidelsen estimeres til ca. 0,6 mio. kr. – primært i kundeservice.
Omkostningerne kan henføres til, at en hævet bidragssats generelt må forventes at
medføre flere kundeopkald, flere skriftlige henvendelser samt flere klagesager, der vil
skulle håndteres i barsel.dk’s kundeservice.
Estimaterne for systemimplementering er udarbejdet under forudsætning af at:
De selvstændige og de ansatte vil fortsat have et ens antal klip til rådighed, som
det er i dag, dog med et andet antal uger
De nuværende tre klippekort efter fødsel bevares, dog med et andet antal uger
Udvidelsen kan indbefatte både fremtidige og allerede igangværende
barselssager
1
BEU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 182: Spm. om hvad det ville koste at udvide refusionsugerne efter barnets fødsel til 48 uger via barsel.dk
2836500_0002.png
Forslagets konsekvenser for bidragssatsen
Refusionsperioden udgør i dag 36 uger efter barnets fødsel, og der er derfor taget
udgangspunkt i en udvidelse på 12 uger.
Den beregnede stigning i refusionsudgifterne udgør ca. 320 mio. kr. pr. år ud fra nuværende
satser og vil resultere i
en forhøjelse af bidragssatsen på omkring 400 kr.,
når alle øvrige
beregningsforudsætninger forudsættes uændrede. Den beregnede stigning omfatter også
de estimerede udgifter til implementering og drift – jf. særskilt afsnit.
Barsel.dk gør opmærksom på, at en eventuel udvidelse af refusionsperioden til 48 uger må
forventes at forøge skævvridningen af ordningen Selvstændige i Barsel.dk (SIB), hvor
udnyttelsen af refusionsperioden er begrænset sammenlignet med de øvrige i ordningen.
Beregningerne er som det fremgår i de angivne beregningsforudsætninger nedenfor
behæftet med nogen usikkerhed som følge af ubekendte faktorer, herunder særligt
usikkerhed omkring udnyttelsesgraden.
Derudover gør barsel.dk opmærksom på, at en udvidelse af refusionsperioden alene vil få
effekt, hvis løn under barsel bliver tilsvarende forlænget i virkso mhederne, da barsel.dk
alene betaler forskellen mellem kroneloftet og dagpengesatsen.
Beregningsforudsætninger for øget refusionsudbetaling:
-
Der er taget udgangspunkt i tal fra 2022 vedrørende udnyttelsesgrad af
refusionsperioden. Refusionsperioden blev ændret fra 32 uger til 36 uger i 2023
og effekterne heraf kunne påvirke tallene uhensigtsmæssigt, hvis der var taget
udgangspunkt i 2023. Der er forudsat samme udnyttelsesgrad af refusionsperiode
af de yderligere 12 uger, som udnyttelsesgraden af de 32 ugers refusion var i
2022.
Der er forudsat uændret gennemsnitlig udbetaling pr. refusionstime i forhold til Q4
2023 (forskel mellem dagpengesats og kroneloft), herunder samme lønniveau og
udnyttelsesgrad af maksimal udbetaling pr. time som i Q4 2023.
Der er forudsat uændret fordeling af orlov mellem mænd og kvinder, uændret
beskæftigelse, samt uændret antal af lønmodtagere, der er omfattet af Barsel.dk
Der er forudsat et uændret antal fødsler pr. år.
Det er forudsat, at den udvidede refusionsperiode vil have meget begrænset
effekt på refusionsudbetalingerne for Selvstændige (SIB), idet udnyttelsen af den
nuværende periode i dag er meget begrænset. Der er derfor ikke indregnet
yderligere kompensation til selvstændige, som følge af en udvidelse af
refusionsperioden.
Stigningen i bidragssatsen er opgjort på baggrund af uændrede bidragspligtige
fuldtidslønmodtagere og selvstændige i forhold til 2023.
-
-
-
-
-
2