Det Udenrigspolitiske Nævn 2023-24
UPN Alm.del Bilag 99
Offentligt
2811771_0001.png
Udenrigsministeriet
Folketingets Udenrigsudvalg
Asiatisk Plads 2
DK-1448 København K
Telefon +45 33 92 00 00
Telefax +45 32 54 05 33
E-mail: [email protected]
http://www.um.dk
Sag/ID Nr.
Enhed
Dato
24/04061
SP
10/01/2024
URU alm. del – svar på spørgsmål 78 fra Sascha Faxe
(ALT)
stillet
den
19.
december
2023
til
udenrigsministeren.
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for hele forløbet og baggrunden for
den ”rammegodkendelse” eller ”rammevurdering” for dansk
våbeneksport
Informations
til
F-35-programmet,
»Juridiske
som
omtales
i
artikel,
eksperter
underkender
Danmarks kontrol med våbeneksport til Israel«, den 18.
december 2023?
Vil ministeren endvidere bekræfte eller afkræfte, at denne
”rammegodkendelse” blev givet på baggrund af den notits, der
omtales i artiklen, og som i 2013 blev forelagt daværende
udenrigsminister Villy Søvndal (SF) – med kopi til daværende
handels- og investeringsminister Pia Olsen Dyhr (SF)?
Svar
UPN, Alm.del - 2023-24 - Bilag 99: Svar på spørgsmål vedr. forløbet og baggrunden for rammegodkendelse eller rammevurdering for dansk våbeneksport til F-35-programmet
2
Der henvises til Udenrigsministeriets besvarelse af spørgsmål
59 til Udenrigsudvalget af 18. juni 2023 for yderligere
oplysninger
om
forenklingen
af
høringsproceduren
for
udførsler af forsvarsmateriel til EU/EFTA- og NATO-lande
(2013-praksisændringen) og formaliseringen af formatet for
sådanne rammegodkendelser.
Som det fremgår af besvarelsen, var den bagvedliggende
vurdering for Udenrigsministeriets praksisændring i 2013 et
udtryk for, at man i 2013 foretog en konkret udenrigs- og
sikkerhedspolitisk vurdering af eksport af forsvarsmateriel til
den omfattede gruppe af nært allierede lande. Denne
vurdering fremgår af den omtalte ministerforelæggelse af den
8. januar 2013, som blev forelagt daværende udenrigsminister
Villy
Søvndal
med
kopi
til
daværende
handels-
og
investeringsminister Pia Olsen Dyhr.
Udenrigsministeriet kan bekræfte, at der er foretaget en
rammevurdering for eksport af militærteknologi og –udstyr til
EU-, EFTA- og NATO-lande, som løbende opdateres. Det
indebærer aktuelt, at Udenrigsministeriet som udgangspunkt
ikke skal høres ift. udførsler til disse lande med undtagelse af
Tyrkiet, medmindre der på ansøgningstidspunktet er en kendt
slutbruger i et ikke-EU/EFTA- eller NATO-land, eller der
vurderes at være særlige forhold, der tilsiger høring af
Udenrigsministeriet.
Rammevurderingen
bygger
en
udenrigs-
og
sikkerhedspolitisk vurdering på baggrund af kriterierne i
Rådets Fælles Holdning og FN’s våbenhandelstraktat og
UPN, Alm.del - 2023-24 - Bilag 99: Svar på spørgsmål vedr. forløbet og baggrunden for rammegodkendelse eller rammevurdering for dansk våbeneksport til F-35-programmet
3
opdateres og revurderes løbende. I rammevurderingen indgår
også landenes evne og pligt til at gennemføre effektiv
eksportkontrol i forbindelse med senere reeksport ud fra
samme hensyn som EU-reglerne. Dette er i overensstemmelse
med Danmarks EU-retlige og internationale forpligtelser i
øvrigt.
Den overordnede tilgang har bl.a. betydning i forhold til
eksport inden for F-35-programmet. Når danske virksomheder
er
underleverandører
som
til
bi-
og
multilaterale
foregår
og
samarbejdsprojekter
modtager
med
F-35-programmet,
i
den
eksportkontrollen i Danmark som regel alene med USA som
udgangspunkt
udenrigs-
sikkerhedspolitiske rammevurdering. Det skyldes, at det på
ansøgningstidspunktet som regel ikke er kendt, om og i givet
fald hvilke F-35-partner- og brugerlande det færdige produkt
med
de
pågældende
delkomponenter
eventuelt
skal
videresælges til. Eventuel senere eksport af det færdige
produkt foregår i henhold til amerikansk eksportkontrol.
Med venlig hilsen
Lars Løkke Rasmussen