Det Udenrigspolitiske Nævn 2023-24
UPN Alm.del Bilag 21
Offentligt
2772005_0001.png
6. oktober 2023
Orientering om dansk underskrivelse af tillægsaftale til FN’s havretskonvention
om beskyttelse og bæredygtig udnyttelse af biodiversitet i områder uden for na-
tional jurisdiktion (BBNJ-aftalen)
Tillægsaftalen til FN’s havretskonvention om beskyttelse og bæredygtig udnyttelse af biodiversitet i om-
råder uden for national jurisdiktion (den såkaldte BBNJ-aftale) blev vedtaget i FN i New York den 19.
juni 2023.
Danmark underskrev tillægsaftalen den 20. september 2023, som foreløbigt er underskrevet af 81 stater
samt EU. Aftalen træder i kraft 120 dage efter, at 60 stater har ratificeret den. Den første partskonference
indkaldes senest et år efter ikrafttrædelse. Det er muligt, men usandsynligt, at det sker inden 2025.
Aftalen har til formål at sikre beskyttelse og bæredygtig udnyttelse af havets biologiske mangfoldighed i
områder uden for national jurisdiktion (også kaldet det åbne hav). Det vil sige, at aftalen søger at be-
skytte plante- og dyrelivet på det åbne hav ved f.eks. at give mulighed for udpegning af marine beskyt-
tede områder og at kræve miljøkonsekvensvurdering forud for en række aktiviteter. Eventuelle restrik-
tioner af den globale skibsfart som følge af aftalen vil fortsat skulle fastlægges via Den Internationale
Søfartsorganisation (IMO).
Aftalen vil kunne bidrage til at opnå målene under FN’s biodiversitetskonvention om beskyttelse af 30%
af havet globalt og understøtter FN’s bæredygtighedsmål nr. 14 om livet i havet.
I korte træk omhandler aftalen
fire overordnede områder:
1) Områdebaserede forvaltningsredskaber, herunder udpegning af marine beskyttede områder
Aftalen fastsætter en struktur og proces for udpegning af marinebeskyttede områder uden for national
jurisdiktion. Beskyttelsen kan have forskellig karakter. For eksempel kan der i samarbejde med andre
internationale organisationer fastsættes restriktioner i forhold til fiskeri, skibsfart og udvinding af mi-
neraler på det åbne hav.
2) Miljøkonsekvensvurderinger
FN’s havretskonvention forpligter allerede parterne til at vurdere de potentielle konsekvenser for hav-
miljøet af aktiviteter, som de er ansvarlige for. Aftalen fastsætter i tillæg hertil detaljerede krav til mil-
jøkonsekvensvurdering for aktiviteter på åbent hav.
3) Kapacitetsopbygning og overførsel af marineteknologi
Aftalen støtter kapacitetsopbygning og overførsel af marine teknologier – særligt til udviklingslande
med henblik på, at udviklingslandene kan opnå kapacitet og teknologi i forhold til aftalen. Det kan f.eks.
omhandle havforskning, herunder betydningen af klimaforandringer, deling af resultater og data samt
viden og assistance til udarbejdelse af miljøkonsekvensvurderinger mv. Der etableres endvidere en sær-
skilt fond til dette formål.
UPN, Alm.del - 2023-24 - Bilag 21: Skriftlig orientering vedrørende dansk underskrivelse af en tillægsaftale til FN’s havretskonvention a. orienteringsnotat af den 6. oktober 2023 b. rammenotat til folketinget af den 16 februar 2023
2772005_0002.png
4) Marine genetiske ressourcer, inklusive udbyttedeling herfra
Marine genetiske ressourcer er f.eks. enzymer, mikrober og små organismer, der potentielt kan have en
forskningsmæssig og/eller erhvervsmæssig værdi. Marine genetiske ressourcer i områder uden for na-
tional jurisdiktion kan have betydelig værdi for visse dele af industrien og stor betydning for forskning
mv. Aftalen indeholder bestemmelser om, hvordan en fair udbyttedeling (dvs. deling af overskuddet) fra
marine genetiske ressourcer kan sikres. Ved tiltrædelse af aftalen skal ilandene foruden det årlige kon-
tingent betale yderligere 50% af kontingentet til en særlig fond, der kan tilgås af ulande.
_
Udenrigsministeriet har ledt forhandlingerne på vegne af Kongeriget Danmark, Miljøministeriet, Er-
hvervsministeriet, Færøernes Landsstyre og Naalakkersuisut har været med i delegationen. Kongeriget
Danmark har forhandlet gennem EU.
Der følger nu en national ratifikationsproces, der er forankret i Miljøministeriet, og som vil finde sted
med inddragelse af relevante myndigheder samt Færøerne og Grønland. Processen vil indeholde en en-
delig vurdering af aftalens juridiske og økonomiske konsekvenser, herunder behovet for lovændringer.
Det er Miljøministeriets umiddelbare vurdering, at aftalen er ambitiøs og positiv for beskyttelse af havets
biodiversitet. Langsigtet beskyttelse og bæredygtig udnyttelse af biodiversitet og økosystemer må såle-
des forventes at have en positiv indvirkning på den marine biodiversitet. Sunde marine økosystemer er
mere modstandsdygtige over for klimaforandringer, ligesom velfungerende verdenshave har en afgø-
rende funktion i forhold til at holde det globale klima stabilt.
Parallelt med den nationale ratifikationsproces pågår en ratifikationsproces for EU.
2