Transportudvalget 2023-24
TRU Alm.del Bilag 189
Offentligt
2843587_0001.png
Sendt:
23-03-2024 21:46
Til:
[email protected]
<[email protected]>
Emne:
Att. TRU Sagkyndige på bagsædet.
Til transportministeren og andre involverede.
Angående kommende initiativ om at prøvesagkyndig skal sidde på bagsædet under
praktiske køreprøver.
Jeg skriver i håbet om at I vil trække dette initiativ tilbage - da det
simpelthen skyder helt ved siden af. Vi er MANGE kørelærere OG sagkyndige som
mener, at dette forslag intet godt vil føre med sig.
Man kan ikke sammenligne en køreprøve med en mundtlig eksamen i gymnasiet. En
praktisk prøve er, som ordet antyder, praktisk. En elev som ikke er dygtig nok,
kan ikke bestå en køreprøve uanset. I burde kigge mere på dumpeprocenter hos
kørelærene, hvis I vil have beståelsesprocenten op. Der er mange dårlige
kørelærere desværre, især i kbh. Man burde lave en smiley ordning, så kunderne
også kunne gennemskue hvem de dygtige kørelærere er.
Jeg har selv været sagkyndig hos Københavns politi, og arbejder nu som kørelærer
i kbh.
Hvordan skal en sagkyndig på bagsædet:
- kunne kontrollere elevens orienteringer i spejle? Dette er super vigtigt!!
- se præcis hvor tæt vi er på parkerede biler og kantsten??
- vide hvem som bremser?? Så skal vi kørelærere have installeret endnu mere
teknik i vores biler, så vores bremse kan afgive lyd? Hvem betaler for det??
Og så er der hele problematikken omkring hvis JEG som kørelærer bremser eller
griber ind, så får jeg ballade med min elev som vil mene jeg dumpede dem. Og de
kørelærere som tjener godt på dumpede prøver, vil hurtigere gribe ind så de kan
tjene flere penge på eleven.
Dette er nødt til at være en neutral person, nemlig den sagkyndige på
kørelærerens plads.
Der vil opstå rigtig mange diskutioner mellem sagkyndige og kørelærere, når de
ikke er enige om afgørelsen.
Og hvis en sagkyndig skal sidde bagi, hvordan bliver dennes mulighed for at
sidde ordentligt i en lille skolevogn så? Skal alle kørelærere så også til at
køre i store biler?
Stakkels den sagkyndige som skal sidde på bagsædet en hel dag! Er dette
overhovedet lovligt ifølge Arbejdstilsynet ?
Og alt dette for hvad?? Så den stakkels lille ?curling? elev ikke bliver nervøs?
Elever dumper sjældent pga nerver, hvis de ellers er uddannet ordentligt. Jeg
har meget sjældent elever som dumper pga nerver, det handler mere om manglende
erfaring. Alle elever burde meget enkelt køre noget mere inden første køreprøve,
det ville kunne måles på beståelsesprocenten.
De elever jeg har spurgt, vil helst ikke have 4 øjne som overvåger dem til
prøven.
Desuden er de fleste sagkyndige efterhånden ret gode til at skabe god og tryg
stemning under prøven.
TRU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 189: Henvendelse af 23/3-24 vedrørende initiativ om prøvesagkyndige på bagsædet under praktiske køreprøver, fra Thomas Rytcher
Det er utroligt at I vil lave disse ændringer, til trods for en hel branche som
er imod!
Det er vores arbejdsliv og hverdag I bare lige vil ændre fra den ene dag til den
anden.
Og I vil få opsigelser fra de sagkyndige, når I vil degradere dem til bagsædet.
Hold da op en umyndiggørelse.
Håber dette, og alle de andre henvendelser I får om dette emne, vil få jer til
at trække det tilbage. Det er det eneste rigtige.
Venlig hilsen en frustreret kørelærer og tidligere prøvesagkyndig.
// Thomas Rytcher