Sundhedsudvalget 2023-24
SUU Alm.del Bilag 258
Offentligt
2853469_0001.png
Der mangler lovgivning om pårørendes rettigheder
Det er veldokumenteret, at livet som pårørende kan påvirke både helbred, uddannelse, arbejdsliv
og den daglige trivsel i negativ retning
123
. Det at være pårørende påvirker forskelligt og behovene
er individuelle. Forældre og søskende til en teenager med psykiske udfordringer, ægtefællen til el-
ler voksne børn af et alderssvækket, demensramt menneske, og familien omkring et barn eller en
voksen med handicap har hver deres muligheder og behov for støtte og inddragelse. De pårørende
står i dag med et langt større ansvar for deres nærtstående end tidligere, men den nødvendige ud-
vikling af deres rettigheder er ikke fulgt med.
Vi er 27 foreninger og organisationer, der sammen i PårørendeInitiativet arbejder for bedre vilkår
for pårørende.
Vi mener, at pårørendes ret til støtte skal skrives ind i lovgivningen på social- og sundhedsområ-
det, så kommuner og regioner forpligtes til at opspore og støtte pårørende og til at inddrage dem,
der ønsker det. Med pårørende mener vi både børn, unge, voksne og ældre, som aktivt deltager i
omsorgen, plejen, eller på anden måde hjælper/støtter en nærtstående, eller hvis egne liv er di-
rekte påvirket af den nærtståendes udfordringer.
Mange pårørende har en helt unik viden om deres nærtstående og disses udfordringer, og kender
den nærtståendes særlige behov. Det gør pårørende til meget vigtige vidensressourcer for sund-
hedssystemet og de sociale myndigheder. Pårørende kan desuden være nødt til at handle på deres
nærtståendes vegne og er ofte tovholdere i komplicerede behandlingsforløb, ved sektorovergange
mv. Ansvaret kan være svært belastende, især hvis der ikke er en åben og inddragende dialog med
personalet og en klar hensyntagen til de pårørendes ønsker, behov og muligheder.
Der er klar evidens for, at inddragelse af pårørendes viden resulterer i bedre livskvalitet og bedre
indsatser og behandling
både
for pårørende og for deres nærtstående
4
. Alligevel er der ingen lov-
givning, som forpligter til at opspore, inddrage og støtte pårørende. Konsekvensen er blandt an-
det, at der mangler systematik omkring inddragelse af pårørendes viden. Både i regionerne og i
kommunerne ses dialogen med pårørende nogle gange som en ekstraopgave, og ledere og medar-
bejdere efterspørger ikke i tilstrækkelig grad den viden, de pårørende har, ligesom der ofte mang-
ler lydhørhed for pårørendes spørgsmål og bekymringer. Det medfører desværre dårligere omsorg
og flere konflikter mellem pårørende og medarbejdere. Mange opgaver, utilstrækkelig støtte og
mangelfuld inddragelse belaster de pårørende, og desværre er det også sådan, at mange bliver
syge af at være pårørende
1
.
1
2
KMD (2018): Pårørende på arbejdsmarkedet
Danmarks Statistik for Ældre Sagen (2016): Undersøgelse om ægtefæller til hjemmehjælpsmodtagere
3
Appel, C.W. et al., 2013: Early parental death and risk of hospitalization for affective disorder in adulthood. Epide-
miology, 24 (4), 608-615
4
Dansk Selskab for Patientsikkerhed (2016): Pårørendeinvolvering
fakta og evidens. Litteraturgennemgang
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 258: Henvendelse fra Danske Patienter vedr. foretræde om bedre rettigheder til støtte og inddragelse af pårørende
2853469_0002.png
Når en pårørende selv bliver syg, har det konsekvenser både for den pårørende, den pårørendes
nærtstående, som risikerer at miste en god støtte i hverdagen, og for resten af familien, som plud-
selig får to udfordrede mennesker at støtte og hjælpe i stedet for én. Manglende inddragelse og
utilstrækkelig støtte til pårørende har også samfundsøkonomiske konsekvenser som følge af ned-
slidning, stress og mistrivsel.
Dermed er der både samfundsøkonomiske, sundhedsfaglige, etiske og menneskelige grunde til at
formalisere pårørendes rettigheder i lovgivningen på social- og sundhedsområdet. En sådan styr-
kelse af pårørendes retstilling skal sikre:
o
o
o
o
o
o
o
At ledere og medarbejdere systematisk opsporer, samarbejder med og støtter pårørende
At ledere og medarbejdere har viden og kompetencer til at inddrage pårørende
At pårørendes viden efterspørges og anvendes og at deres spørgsmål besvares
At der tages hensyn til pårørendes ønsker og behov ved samtaler, visitation mv.
At pårørende ikke pålægges opgaver, som de ikke ønsker eller magter
At der udvikles og systematisk tilbydes støtte til pårørende
At der tages hånd om børn og unge i familier, der rammes af sygdom eller handicap
Vores nabolande Sverige og Norge har allerede en række lovgivningsmæssige forpligtelser i for-
hold til pårørendes rettigheder
5
, ligesom begge lande har nationale strategier for pårørende, der
kan inspirere. Tilsvarende lovgivningsmæssige forpligtelser i Danmark vil give ledere og medarbej-
dere en klar ramme at arbejde ud fra, til gavn for både den ramte, den pårørende og samfundet.
Vi håber, at du har lyst til at mødes til en drøftelse om dette vigtige emne. Vi fra PårørendeInitiati-
vet stiller os til rådighed for drøftelse, sparring, udarbejdelse af et beslutningsforslag eller lig-
nende. Vi vil tillade os at kontakte dig, når vi regner med, at du har haft tid til at læse vores hen-
vendelse.
Med venlig hilsen
27 foreninger og organisationer i PårørendeInitiativet
5
Helsedirektoratet (2017): Plikt til pårørendeinvolvering og støtte - Kommuner og helseforetak skal ha systemer for
pårørendeinvolvering på flere nivåer. https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/parorendeveileder/helseforetak-
og-kommuners-plikter-overfor-parorende
SUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 258: Henvendelse fra Danske Patienter vedr. foretræde om bedre rettigheder til støtte og inddragelse af pårørende
2853469_0003.png