Skatteudvalget 2023-24
SAU Alm.del Bilag 231
Offentligt
2856807_0001.png
Undersøgelse af ICE-programmets
release- og
udsendelsesplaner for erhvervs-, skov- og
landbrugsejendomme, løbende vurderinger samt
omvurderinger (R8)
Undersøgelsesperiode: Januar til marts 2024
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 231: Rapport - It-tilsynets undersøgelse af release- og udsendelsesplaner for erhvervs-, skov- og landbrugsejendomme samt vurderingsrul og omvurderinger
2856807_0002.png
Indhold
Rapport
Baggrund…..……………………………………………………………………………..3
Vurdering………………………………………………………………………………....4
Ledelsesresume……………………………………………………………..……..5
Rammesætning ………………………………………………….…………..…….6
It-tilsynets
anbefalinger………………………………………………….7-19
Skatteministeriets opfølgning………………………….............20-21
Bilag 1: Interview- og materialeliste
Bilag 2: Kommissorium
Bilag 3A: Åbne anbefalinger fra tidligere undersøgelser af ICE-programmet
Bilag 3B: Opfølgningsark på anbefalinger fra tidligere undersøgelser af ICE-programmet
2
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 231: Rapport - It-tilsynets undersøgelse af release- og udsendelsesplaner for erhvervs-, skov- og landbrugsejendomme samt vurderingsrul og omvurderinger
Baggrund
It-tilsynet initierede i oktober 2023 tre
undersøgelser på ejendomsområdet:
En
undersøgelse
af release- og udsendelsesplaner vedr. 2020-ejerboligvurderinger, en
undersøgelse
af release- og udsendelsesplaner relateret til Release 8 samt en
undersøgelse
af
beskatningsområdet.
Denne rapport fokuserer
Release 8
(R8), som omfatter vurderinger af de
såkaldte år
2
ejendomme,
løbende ordinære
vurderinger, omvurderinger og
øvrig
prioriteret
funktionalitet:
herunder udfaldsanalyser, den tekniske platforms robusthed samt data leverancer til
Boligprogrammet, som varetager den it-mæssige implementering af politisk aftale om
Tryghed om boligbeskatningen,
indgået
i 2017.
Undersøgelsen
er foretaget i perioden
januar til marts 2024.
It-tilsynet medtager i denne
undersøgelse
ikke udsendelsen af
foreløbige
vurderinger,
ligesom samspillet mellem de
foreløbige
og de endelige vurderinger heller ikke er
afdækket.
It-tilsynet har i denne
undersøgelse
valgt at fokusere
den it-platform, som
danner basis for endelige vurderinger af
år
2 ejendomme,
løbende ordinære
vurderinger og
omvurderinger, samt de forhold i Skatteforvaltningen (SKTFV), som har betydning for at
levere denne it-løsning.
År
er en samlet betegnelse for erhvervs-,
landbrugsejendomme samt ejerboliger
år
2. De vurderes alle i ulige
år.
2
ejendomme
skov-
og
Erhverv
s
ejendomme
er en meget forskelligartet gruppe af ejendomme, fra
små
butikker og
værksteder
til kontor- og forretningsejendomme samt store
industrianlæg.
Skov- og landejendomme
er
lovmæssigt
defineret som to adskilte kategorier, men er
underlagt de samme vurderings- og beskatningsregler.
Ejerboliger
år
2
er ejerboliger med specifikke erhvervsrelaterede karakteristika, fx at der
ejendommen er registreret bygningsarealer til
erhvervsmæssig
anvendelse.
Løbende ordinære
vurderinger
omfatter den
nødvendige
funktionalitet til at
understøtte
den
løbende
vurdering af
både år
1 ejendomme, dvs. ejerboliger, og
år
2 ejendomme,
der
løbende
kan udarbejdes og udsendes vurderinger.
Omvurderinger
indebærer,
at hvis der imellem to
ordinære
vurderinger sker
væsentlige
ændringer på
en ejendom, skal der ske en omvurdering med brug af aktuelle data,
men baseret
prisniveauet fra
året før,
dvs. ifm. sidste
ordinære
vurdering.
Formålet
med denne del af
undersøgelsen
er It-tilsynets vurdering af release- og
udsendelsesplaner for R8, udfordringer relateret til tilpasning af model, kravstillelse,
xxxxxxx
3
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 231: Rapport - It-tilsynets undersøgelse af release- og udsendelsesplaner for erhvervs-, skov- og landbrugsejendomme samt vurderingsrul og omvurderinger
2856807_0004.png
Vurdering
Det er it-tilsynets vurdering, at det er muligt at levere it-funktionalitet til at
understøtte
omvurderinger,
løbende ordinære
vurderinger, vurderinger af erhvervs-, skov- og
landbrugsejendomme samt ejerboliger
år
2 (Release 8) efter releaseplanen pr. 31. januar 2024. Det
kræver
en proaktiv indsats og stram styring. Det er fortsat et
højrisikoprogram.
Der
udestår væsentlig
it-udvikling. Til vurdering af
år
2 ejendomme genbruges som udgangspunkt
eksisterende funktionalitet fra ejerboliger, som tilpasses eller videreudvikles, men der er identificeret
fire
større ændringer
for at kunne
understøtte
vurdering af
år
2 ejendomme. Det er positivt, at ICE-
programmet i et vist omfang har fremrykket arbejdet med de mest komplekse
ændringer
for
derved at forebygge forsinkelser.
It-tilsynet har noteret sig, at der ved seneste status fra ICE-programmet blev rapporteret forsinkelse
i arbejdet med de manuelle delvurderinger pga. knaphed
modelressourcer, men at ICE-
programmet har
øget
antallet af ressourcer
dette
område.
Det er helt
afgørende
for eksekvering
af releaseplanen, at knaphed
ressourcer forebygges.
It-tilsynet er blevet forelagt et udkast til udsendelsesplan for 2025 og 2026.
Ifølge
udkastet vil der i
2025 blive fokuseret
udsendelse af 2021-omvurderinger, 2022-vurderinger, 2023-
omvurderinger og 2024-vurderinger af ejerboliger. Vurderingsstyrelsen (VURDST) har oplyst,
at udsendelsesplanen ikke er endelig, da
forudsætningerne løbende
opdateres.
Det
fremgår,
at it-platformen til vurderinger af erhvervs-, skov- og landbrugsejendomme samt
ejerboliger
år
2
først
ibrugtages i 4. kvartal 2025, selvom den jf. releaseplanen vil
være færdigleveret
i januar 2025. VURDST har oplyst, at der arbejdes med at fremrykke disse udsendelser bl.a. ved at
parallelisere sagsbehandlingen. Der er behov for fortsat fokus
at sikre de
nødvendige
kapabiliteter i VURDST for at
håndtere
de planlagte udsendelser i 2025 og
årene
frem.
Inden der sker en reduktion af bemandingen i ICE-programmet,
bør
der
lægges
en plan for
videreudvikling af ejendomsvurderingssystemet mhp. optimering af den samlede vurderingsproces.
For at sikre en
hensigtsmæssig
overgang fra ejendomsvurderingerne til beskatningen er det kritisk, at
ICE-programmet fastholder et
ledelsesmæssigt
fokus
leverancer til Boligprogrammet, herunder
at der
fastlægges
en detaljeret plan for dataleverancer, og at ICE-programmet bidrager aktivt til at
optimere leverancerne i forhold til behovene i beskatningsprocessen.
De
åbne
anbefalinger fra tidligere 2022
undersøgelse
af R8, 2022
undersøgelse
af det samlede
ICE-program og 2023-24
undersøgelsen
af 2020-ejerboligvurderingerne vurderes at
være
relevante i forbindelse med denne
undersøgelse.
It-tilsynet har valgt at afgive to nye anbefalinger inden for
følgende hovedområder:
- Udsendelsesplan
- Datagrundlag
De nye anbefalinger
præsenteres
i denne rapport sammen med relevante
åbne
anbefalinger fra
tidligere rapporter. Se bilag 3A og 3B for en oversigt over de tidligere anbefalinger.
4
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 231: Rapport - It-tilsynets undersøgelse af release- og udsendelsesplaner for erhvervs-, skov- og landbrugsejendomme samt vurderingsrul og omvurderinger
Ledelsesresume
Det er muligt at levere it-funktionaliteten
omfattet af R8 efter releaseplan pr. 31. januar 2024, men det kræver en proaktiv ind
sats og stram styring. Det er positivt, at ICE-programmet
har søgt delvist at
imødegå forsinkelse ved at fremrykke nogle aktiviteter vedr. komplekse ændringer, men det er fortsat en stram releaseplan med
risiko
for forsinkelser. Der er behov for at sætte yderligere fokus på at sikre
de nødvendige kapabiliteter i VURDST for at håndtere de planlagte udsendelser i 2025 og årene frem.
It-tilsynet er ikke blevet forelagt en endelig udsendelsesplan for 2025 og 2026, og tilsynet kan ikke
pba. det forelagte udkast vurdere udsendelsesplanens realiserbarhed. Der er fortsat tale om et højrisiko
-projekt.
Det er kritisk, at ICE-programmet
har fokus på præcise og rettidige dataleverancer til Boligprogrammet for at sikre beskatningen
. Inden der sker en nedmanding i ICE-programmet,
bør der lægges en plan for
videreudvikling af ejendomsvurderingssystemet mhp. optimering af den samlede vurderingsproces.
Releaseplan
Releaseplanen skal være mere forpligtende og realiseres gennem proaktiv adfærd
(Tidligere anbefaling, 2024, nr. 1)
Udsendelsesplan
Udsendelsesplanen skal underbygges med nødvendige proaktive handlinger, der øger sandsynligheden for realisering på kort og l
ang sigt (Ny anbefaling nr. 1)
Organisering
Det anbefales ledelsesmæssigt at vurdere det samlede omfang af ressourcer til drift, vedligeholdelse og videreudvikling under
og efter R8 (Tidligere anbefaling, 2022, R8, nr. 24)
Teknisk platform
Ændringer til den tekniske platform skal styres tæt med øget ledelseskapacitet og detaljerede planer
(Tidligere anbefaling, 2024, nr. 8)
Datagrundlag
En samlet ledelsesmæssig og faglig opfølgning på dataområdet skal prioriteres
(Ny anbefaling nr. 2)
Leverancer til Boligprogrammet
Det anbefales, at
programmet allokerer den nødvendige bemanding til at løfte leverancerne til BF17, og at leveranceansvaret herf or placeres på tværs af ejendomsområdet
(Tidligere anbefaling, 2022,
nr. 2)
5
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 231: Rapport - It-tilsynets undersøgelse af release- og udsendelsesplaner for erhvervs-, skov- og landbrugsejendomme samt vurderingsrul og omvurderinger
2856807_0006.png
Rammesætning
It-tilsynets
undersøgelse tager udgangspunkt i følgende seks områder og underliggende spørgsmål
Release- og udsendelsesplaner
samt forudsætninger for disse
- Hvilke release- og udsendelsesplaner for 2021-vurderinger af erhvervs-, skov- og landbrugsejendomme samt planer for
håndtering
af gentagne
vurderingsrul og omvurderinger er udarbejdet? Hvordan er de nedbrudt i kritiske
milepæle?
Hvad er
forudsætningerne
for, at planerne kan realiseres?
- Er planer og aktiviteter committet i de enkelte teams? Dokumenteres i planerne, at de
hænger
sammen
på tværs
med alle delleverancer fra de enkelte
udviklingsteams? Er der tilknyttet specifikke ressourcer?
- Er der afledte
ændringer
i forhold til fremdrift
på øvrige
releases?
Hvad er de væsentligste udfordringer og risici? Hvordan mitigeres de?
- Hvad er status
eventuelle
udeståender
for udfaldsanalyserne?
- Hvad er de overordnede
forretningsmæssige
krav til vurderinger af erhvervs-, skov- og landbrugsejendomme samt
håndtering
af gentagne vurderingsrul
og omvurderinger? Hvad er status og videre planer for detailspecifikation, herunder udarbejdelse af udfaldsanalyser? Hvordan er det afstemt med
release- og udsendelsesplaner?
- Hvad er de
væsentligste
udfordringer og risici? Hvordan mitigeres de?
- Hvilke krav er der til tilpasning i forbindelse med vurderinger af erhvervs-, skov- og landbrugsejendomme, gentagne vurderingsrul og omvurderinger?
- Hvad er status for
gennemførelse
af tilpasningerne? Hvad er planerne for det videre arbejde? Hvordan er det afstemt med release- og
udsendelsesplaner?
- Hvad er de
væsentligste
udfordringer og risici? Hvordan mitigeres de?
- Hvad er status
tilpasning af den tekniske platform til vurdering af erhvervs-, skov og landbrugsejendomme samt gentagne vurderingsrul og
omvurderinger?
- Er der noget, der har overrasket? Hvad er de
væsentligste
udfordringer? Hvordan
håndteres
de?
- Er der fortsat ubekendte? Hvordan sikres kontrol i det videre
forløb?
- Hvilke leverancer skal ICE-programmet levere til Boligprogrammet, herunder dataleverancer? Hvilke leverancer skal Boligprogrammet levere til ICE-
programmet, herunder dataleverancer?
- Er leverancerne endeligt afstemt i forhold til scope, kvalitet og tidsplan? Hvordan testes leverancer? Hvilke processer er der for overlevering?
- Hvad er de
væsentligste
udfordringer og risici relateret til samarbejdet mellem ICE-programmet og Boligprogrammet? Hvordan mitigeres de?
- Hvad er de
primære
datakilder for vurderinger af erhvervs-, skov- og landbrugsejendomme samt gentagne vurderingsrul og omvurderinger?
- Hvad er de
væsentligste
dataudfordringer og risici?
- Hvordan
håndteres
og mitigeres disse?
Kravstillelse
Tilpasning af model
Den tekniske platform
Samarbejde med Boligprogrammet
Dataudfordringer i øvrigt
Kilde: Kommissorium for undersøgelse af ICE-programmets
release- og udsendelsesplaner 2023/24 for erhvervs-, skov- og landbrugsejendomme
samt vurderingsrul og omvurderinger samt spørgeguide til workshops
6
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 231: Rapport - It-tilsynets undersøgelse af release- og udsendelsesplaner for erhvervs-, skov- og landbrugsejendomme samt vurderingsrul og omvurderinger
2856807_0007.png
1.
It-tilsynets anbefalinger
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 231: Rapport - It-tilsynets undersøgelse af release- og udsendelsesplaner for erhvervs-, skov- og landbrugsejendomme samt vurderingsrul og omvurderinger
2856807_0008.png
1
Releaseplan
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 231: Rapport - It-tilsynets undersøgelse af release- og udsendelsesplaner for erhvervs-, skov- og landbrugsejendomme samt vurderingsrul og omvurderinger
2856807_0009.png
Tidligere anbefaling, 2024, nr. 1
Releaseplanen skal være mere forpligtende og realiseres gennem proaktiv
adfærd
Implementeringsforslag
Proaktivt sikre
tilstrækkelige
ressourcer til spidsbelastning fx i forbindelse med
tilretninger efter sen afslutning af scopeafklaringer, udfaldsanalyser, compliance- og
lovlighedsvurdering.
Initiere aktiviteter med henblik
tidligere afklaringer
vedrørende
de mest
komplekse it-udviklingsopgaver.
Minimere vedligeholdelsesopgaverne, herunder
håndteringen
af teknisk
gæld
indtil
releaseplanen er realiseret og den
øvrige
kravsatte forretningsfunktionalitet er leveret
med henblik
at
understøtte
realiseringen af udsendelsesplanen.
Underbyggende observationer
I
første halvår
af 2024 fokuseres i releaseplanen
ejerboliger. Hvis der
opstår
forsinkelser i
releases vedr. ejerboliger, risikeres konsekvenser for releaseplanen for R8.
Der er ikke afsat tid i releaseplanen til
håndtering
af potentielle uforudsete
hændelser.
Hovedparten af funktionaliteten til R8 er planlagt til releases i 2.
halvår
2024 og primo 2025. Kun
omvurderingsarkitektur, sagsbehandling af 2021-omvurderinger og manuelle delvurderinger er
planlagt til release i 1.
halvår
af 2024.
Jf. ICE-programmets seneste status pr. 4. marts 2024 bliver manuelle delvurderinger dog
forsinket en release
grund af mangel
ressourcer til
færdiggørelse
af model.
Der synes ikke at
være
afsat ekstra ressourcer,
såfremt
allerede planlagte opgaver vokser i
omfang eller til uforudsete opgaver eller kompleksitet.
Der er ikke initieret
øvrige
aktiviteter med henblik
tidlige afklaringer
vedrørende
de mest
komplekse opgaver. Der er usikkerhed om omfanget af opgaver med
større
kompleksitet. Dog
har ICE-programmet i et vist omfang fremrykket arbejdet med
ændringer.
Yderligere afklaringer
følger
en fast kadence, hvor kravene detaljeres umiddelbart
før
it-
udviklingen
påbegyndes.
Compliance- og lovlighedsvurderinger foreligger
først på
tidspunktet for ibrugtagning, hvilket
medfører
risiko for potentielle tilretninger sent i
forløbet
fx sen tilretning i modellerne.
VURDST har fra uge 2 2024 overtaget ansvaret for at udarbejde udfaldsanalyserne fra ICE-
programmet. Det nye team
består
af fageksperter fra VURDST, som
også
tidligere medvirkede i
arbejdet suppleret med flere fagpersoner og nye projektledere. Der foreligger en plan for
udfaldsanalyserne, som
følges.
Udarbejdelse af udfaldsanalyserne er afsluttet.
It-tilsynet har ikke set detaljerede planer videreudvikling af ejendomsvurderingssystemet mhp. at
optimere de samlede udsendelsesplaner for 2025 og frem.
9
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 231: Rapport - It-tilsynets undersøgelse af release- og udsendelsesplaner for erhvervs-, skov- og landbrugsejendomme samt vurderingsrul og omvurderinger
2856807_0010.png
2
Udsendelsesplan
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 231: Rapport - It-tilsynets undersøgelse af release- og udsendelsesplaner for erhvervs-, skov- og landbrugsejendomme samt vurderingsrul og omvurderinger
2856807_0011.png
Ny anbefaling nr. 1
Udsendelsesplanen skal underbygges med nødvendige proaktive handlinger,
der øger sandsynligheden for realisering på kort og lang sigt
Implementeringsforslag
Detaljere og optimere udsendelsesplanen
løbende, så
det er muligt rettidigt at
allokere de
nødvendige
ressourcer, herunder sikre planen
løbende
opdateres i
takt med, at der
opnås
yderligere viden om automatiseringsmuligheder, antal
opgaver og sagsbehandlingstid mv.
Planlægge
parallel sagsbehandling af vurderinger af 2022-ejerboligervurderinger
og 2021-vurderinger af
år
2 ejendomme.
Fastlægge
en plan for videreudvikling af ejendomsvurderingssystemet med
henblik
optimering af den samlede vurderingsproces, fx ved at automatisere
flere manuelle sagsbehandlingsprocesser og vurderingsmetoder samt optimere
muligheder for automatisk behandling af plandata.
Underbyggende observationer
It-tilsynet er blevet forelagt et udkast til en overordnet udsendelsesplan for 2024, 2025 og 2026.
Ifølge
denne fokuseres
udsendelse af de resterende 2020-ejerboligvurderinger i 2024. I 2025 og 2026 skal
flere vurderingsterminer
håndteres
parallelt.
Det forelagte udkast til overordnet udsendelsesplan omfatter ikke 2026-ejerboligvurderinger eller 2025- og
2027-vurderinger af
år
2 ejendomme.
SKTFV har oplyst, at der er ca. 340.000 erhvervsejendomme, ca. 125.000 skov- og landbrugsejendomme
og ca. 85.000
år
2 ejerboliger. Dvs. i alt ca. 550.000
år
2 ejendomme.
VURDST har i januar 2024 oplyst, at der i 2024
gennemføres
en opnormering,
de to
ejendomsvurderingscentre ved udgangen af 2024 forventes samlet at
bestå
af 633
årsværk,
heraf 599
medarbejdere og 34 ledere. De to ejendomsvurderingscentre varetager ikke borger- og
virksomhedskontakt.
VURDST oplyser, at det er kendetegnende for organisationen, at der er ansat mange nye medarbejdere i
forbindelse med en
større
opnormering gennem en
årrække.
VURDST har suppleret udkast til udsendelsesplan med mundtligt at oplyse, at
mængden
af manuelle
opgaver relateret til ejerboligvurderinger forventes at blive reduceret fremadrettet. Der arbejdes med
forskellige optimeringstiltag, bl.a. er der identificeret en
række
optimeringsmuligheder i selve modellen, der
er sket justeringer i plandata, og der skal ikke
håndteres
tilbagebetaling.
I det forelagte udkast til udsendelsesplan vil udsendelse af vurderinger af
år
2 ejendomme
først
blive
igangsat i 4. kvartal 2025, selvom funktionaliteten jf. releaseplanen vil blive leveret i januar 2025. VURDST
har mundtligt oplyst, at det overvejes at parallelisere sagsbehandlingen, bl.a. fordi der er
opnået
en
række
gode erfaringer ifm. kvalitetssikring af de
foreløbige
vurderinger af
år
2 ejendomme.
11
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 231: Rapport - It-tilsynets undersøgelse af release- og udsendelsesplaner for erhvervs-, skov- og landbrugsejendomme samt vurderingsrul og omvurderinger
2856807_0012.png
3
Organisering
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 231: Rapport - It-tilsynets undersøgelse af release- og udsendelsesplaner for erhvervs-, skov- og landbrugsejendomme samt vurderingsrul og omvurderinger
2856807_0013.png
Tidligere anbefaling, 2022, R8, nr. 24
Det anbefales ledelsesmæssigt at vurdere det samlede omfang af ressourcer til
drift, vedligeholdelse og videreudvikling under og efter R8
Implementeringsforslag
Lave en bemandingsplan bottom-up med
afsæt
i
både
den
udestående
it-udvikling i ICE-
programmet, herunder risici relateret til releaseplanen samt det konkrete behov for
videreudvikling af
løsningen efterfølgende,
herunder
både
forretningsfunktionalitet og
håndtering
af teknisk
gæld.
Sikre en
jævn
kapacitet af ressourcer, hvor det
undgås
at mande ned af hensyn til
budgettet inden for programmets aktstykke med senere behov for at
øge
bemandingen
igen.
Signalere tydeligt til medarbejderne, at ICE-programmet efter leverancer af hovedreleases
fortsat har
væsentlige
videreudviklingsaktiviteter.
Fastholde ICE-programmets
nøgleressourcer,
indtil opgaverne er
udført
og fungerer
fejlfrit.
Sikre at der er ressourcer til
rådighed
til effektivt at sammenbinde en samlet vurderings-
og beskatningsproces og holde den effektivt it-understøttet.
Underbyggende observationer
Både
VURDST og ICE-programmet har en forventning om, at opgaver relateret til hhv. de
resterende 2020-ejerboligvurderinger og R8 kan
håndteres
sekventielt,
der ikke er behov
for at opbygge parallelle organisationer. Der henvises til, at der i ICE-programmet er mandet
op
udvalgte
områder,
hvor der tidligere var
ressourcemæssige
flaskehalse.
Men samtidigt peges der
på,
at for at
nå målet
om at udsende de resterende 2020-
ejerboligvurderinger inden
årsskiftet,
kan der
opstå
behov for at flytte ressourcer fra opgaver
vedr. R8 til opgaver vedr. 2020-ejerboligvurderinger.
Der er ikke overblik over, hvilke videreudviklingsopgaver, der skal
gennemføres,
for at indfri
målet
for udsendelser i 2025 og 2026.
ICE-programmet udarbejder planer for at reducere antallet af ressourcer mhp. at
undgå,
at der
skal
trækkes på
midler fra programmets risikopulje. VURDST udtrykker bekymring for, at der
mandes ned for tidligt og peger dels
på,
at den samlede
løsning
endnu ikke er leveret, dels
kan der forventes behov for videreudvikling af ejendomsvurderingssystemet efter, at
programmet er lukket.
UFST har oplyst, at bemandingen forventes reduceret fra 229,7
årsværk (ÅV)
i marts 2024 til
201
ÅV
i juli 2024 og til 172,3 i december 2024. UFST har oplyst, at det ikke er muligt at
præcisere,
hvor mange
ÅV,
der arbejder med hhv. ejerboliger og Release 8, da bemandingen
følger
teams, som arbejder
på tværs
af releases.
UFST har oplyst, at det forventes, at udgifterne til videreudvikling i 2025 vil
være
i
størrelsesordenen
100 mio. kr., men at det endelige ressourcebehov til
både
drift af
løsningen
og videreudvikling
først fastlægges
ultimo 2024 ifm. grundbudgettet for 2025.
Der vil fortsat
være
leverancer til Boligprogrammet i de kommende
år
og behov for
tværgående
koordinering og styring.
13
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 231: Rapport - It-tilsynets undersøgelse af release- og udsendelsesplaner for erhvervs-, skov- og landbrugsejendomme samt vurderingsrul og omvurderinger
2856807_0014.png
4
Teknisk platform
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 231: Rapport - It-tilsynets undersøgelse af release- og udsendelsesplaner for erhvervs-, skov- og landbrugsejendomme samt vurderingsrul og omvurderinger
2856807_0015.png
Tidligere anbefaling, 2024, nr. 8
Ændringer til den tekniske platform skal styres tæt med øget ledelseskapacitet
og detaljerede planer
Implementeringsforslag
Fremrykke afklaringer
vedrørende
komplekse
arkitekturmæssige
ændringer
for hurtigst muligt at mitigere risici.
Underbyggende observationer
ICE-programmet initierede i 2.
halvår
2023 arbejdet med at afklare og definere
ændringer
til den tekniske platform mhp. at
kunne
understøtte
omvurderinger, gentagne vurderingsrul samt vurdering af erhvervs-, skov- og landbrugsejendomme. ICE-
programmet har oplyst, at det
kræver
en
række ændringer
til arkitekturen af varierende kompleksitet, herunder
ændringer
i
vurderingssystemets kerne, men som dog forventes at kunne indeholdes i den overordnede komponentarkitektur.
ICE-programmet har primo marts 2024 oplyst, at arkitekturen for
løbende ordinære
vurderinger, omvurderinger samt
indekseringer er udviklet og leveres med Release 24.2 i maj 2024. ICE-programmet havde tidligere oplyst, at
ændringer
til
vurderings- og sagsflow mhp. at
understøtte
omvurderinger og
løbende
vurderinger var en af de mest komplekse
ændringer
med
størst
risiko for fejl. Behovet for udviklingen af en simpel beregningsmotor til indekseringer skyldes, at 2024-
ejerboligvurderingerne beregnes ved at indeksere 2022-ejerboligvurderingerne, ligesom 2025-vurderinger af
år
2
ejendomme beregnes ved at indeksere 2023-vurderingerne.
Der
udestår
1) ny arkitektur for manuelle delvurderinger, som skal
understøtte
manuel opdeling af delgrunde for skov- og
landbrugsejendomme samt angivelse af
ønsket
beregningsmodel for erhvervssegmentet, 2) produktionsjordskortet i
WebGIS for skov- og langbrugsejendomme, 3) ny import af vurderingsforslag, som
understøtter
genberegning af
vurderingsforslag
baggrund af manuelle delvurderinger og
indlæsning
af nyt vurderingsforslag for parkerede 2020-
ejendomme og 4)
håndtering
af internt berigede data (fx manuelle delvurderinger i forbindelse med nye
vurderingsår).
Tekniske
løsningsdesigns
er
færdiggjort
ift. punkterne 1-3, og udvikling af arkitekturen
pågår
og forventes afsluttet inden
sommerferien. Teknisk
løsningsdesign
ift. punkt 4 er under udarbejdelse og forventes
færdiggjort
inden sommerferien.
ICE-programmet oplyser, at de
udestående ændringer
er komplekse og
kræver dybdegående
analyse for at mindske
risikoen for forsinkelser og ustabilitet. ICE-programmet vurderer, at det mest risikofyldte blandt de resterende
ændringer
er
interaktionen mellem WebGIS, model og dataflow, som skal
understøtte
genbestilling og -beregning af nyt vurderingsforslag.
Det vil sige, at det skal
være
muligt at initiere eller
genkøre
modellen
ejendomsnvieau.
ICE-programmet har
gennemført
en Proof of Concept (PoC) for produktionsjordskortet i WebGIS til brug for vurdering af
skov- og landbrugsejendomme, som har
påvist,
at den planlagte tekniske
løsning
kan
gennemføres.
Derudover
pågår
en
PoC
en transformerkomponent, der skal
understøtte
overgangen til Datafordeleren (DAF). Transformerkomponenten
udgør
en midlertidig
løsning
i
tilfælde
af, at den blivende DAF-løsning ikke bliver
færdig
i 2024.
15
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 231: Rapport - It-tilsynets undersøgelse af release- og udsendelsesplaner for erhvervs-, skov- og landbrugsejendomme samt vurderingsrul og omvurderinger
2856807_0016.png
5
Datagrundlag
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 231: Rapport - It-tilsynets undersøgelse af release- og udsendelsesplaner for erhvervs-, skov- og landbrugsejendomme samt vurderingsrul og omvurderinger
2856807_0017.png
Ny anbefaling nr. 2
En samlet ledelsesmæssig og faglig opfølgning på dataområdet skal prioriteres
Implementeringsforslag
Fastholde fokus
på dataområdet,
datakvalitet og datalinage.
herunder
definitioner,
Underbyggende observationer
ICE-programmet har skabt overblik over dataflowet for de data, som
understøtter vurderingsårene
2020-2023.
Kildedata flyder gennem fire lag,
før
de udstilles i IceDB og stilles til
rådighed
for resten af ICE-programmet. I
første
lag sker
en
indlæsning
af
kildedata, mens lag to indeholder datahistorik og
muliggør
fuld sporbarhed tilbage til registret. I lag tre
beriges data med
nøgler, så
data kan sammenstilles mellem kilder, datahierarkiet til ejendomsvurderingsdokumentet
klargøres,
og der sker en kontrol af inkonsistens i data og andre datafejl. Lag fire indeholder data klar til brug, og her fra
udtrækkes
data til
modelkørsler
og IceDB. Den samlede proces skaber relationer mellem data, som
muliggør
en
pålidelig
ejendomsvurdering.
Der er fuld sporbarhed i data efter IceDB. Til hver release laver ICE-programmet
udtræk
af datalineage, som bliver
dokumenteret og godkendt i VURDST.
ICE-programmet har oplyst, at data til brug for vurderinger for
vurderingsårene
2020-2023 er klar til anvendelse med
undtagelse af produktionsjordkortet. Medio marts 2024
pågår
en beregning af indgangshektarpriser for skov- og
landejendomme.
Når
dette arbejde er fuldendt, skal disse data
indlæses
med henblik
etablering af produktionsjordkortet.
Kvalitetstest af dataflows relateret til R8-segmenter
påbegyndes
i april 2024 og
gennemføres
i takt med den agile udvikling
frem til primo januar 2025. ICE-programmet oplyser, at der arbejdes
at afkorte procestiden for indhentning og
tilvejebringelse af datagrundlaget for vurderingerne efter en vurderingstermin, da det er
afgørende
for, at vurderings- og
beskatningsrul kan
gennemføres
hurtigere.
Der
forestår
et omfattende arbejde med at implementere og teste den samlede
dataløsning på tværs
af vurderinger og
beskatning.
Der arbejdes
at etablere en ny datapipeline for
vurderingsårene
2025 og frem. Det omfatter overgang til Datafordeleren
(DAF) som datakilde, hvilket bl.a.
får
konsekvenser for den fremtidige
nøglegenerering
og mulighederne for
håndtering
af
samvurdering. Herunder
udestår
afklaring og sikring af, hvordan man registrerer og
ændrer
samvurderinger til anvendelse af
2025-vurderingerne. ICE-programmet oplyser, at der
pågår drøftelser på tværs
af departementet, Vurderingsstyrelsen og
Udviklings- og Forenklingsstyrelsen mhp. at tilvejebringe en
løsning.
Afrapportere
særskilt
om fremdrift i leverancer
på dataområdet
i
statusrapporteringen til styregruppen.
Overveje om test af datakvaliteten er komplet og
tilstrækkelig.
Fastlægge
og
afprøve løsningsdesign
for
håndtering
samvurderinger for
vurderingsårene
2025 og frem.
af
17
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 231: Rapport - It-tilsynets undersøgelse af release- og udsendelsesplaner for erhvervs-, skov- og landbrugsejendomme samt vurderingsrul og omvurderinger
2856807_0018.png
6
Leverancer til Boligprogrammet
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 231: Rapport - It-tilsynets undersøgelse af release- og udsendelsesplaner for erhvervs-, skov- og landbrugsejendomme samt vurderingsrul og omvurderinger
2856807_0019.png
Tidligere anbefaling (2022, nr. 2)
Det anbefales, at
programmet allokerer den nødvendige bemanding til at løfte
leverancerne til BF17, og at leveranceansvaret herfor placeres på tværs af
ejendomsområdet
Implementeringsforslag
Fastlægge
entydigt ledelsesansvar i UFST for den
tværgående sammenhæng
mellem ejendomsvurderinger og beskatning og prioritere ledelsesressourcer til at
varetage dette ansvar.
Prioritere at
skabt en oversigt over leverancer fra ICE-programmet til
Boligprogrammet, herunder en tidsplan for,
hvornår
leverancerne skal leveres til
Boligprogrammet.
Aftale hvilke og
hvornår
testdata skal leveres fra ICE-programmet til
Boligprogrammet.
Prioritere at
detaljeret leverancerne
dataniveau ift. hver af de kommende
leverancer til Boligprogrammet.
Synliggøre
og styre leverancer til Boligprogrammet
samme
måde
som
øvrige
leverancer i releaseplanen.
Etablere en
tværgående
datagovernance med ansvar for
sammenhænge
i
definitioner og dataindhold
på tværs
af ICE-programmet og Boligprogrammet,
som
videreføres, når
ICE-programmet
overgår
til forvaltning og drift.
Underbyggende observationer
Boligprogrammet varetager den it-mæssige implementering af den politiske aftale om Tryghed om
boligbeskatning
indgået
i 2017. Hovedopgaven er at sikre beregning og
opkrævning
af
ejendomsværdiskat,
grundskyld og
dækningsafgift
samt implementering af en
række
relaterede ordninger. Det er
således
Boligprogrammet, som skal sikre, at ejendomsvurderingerne bliver grebet it-mæssigt og omsat til beregning
og
opkrævning
af skat.
Der er etableret en
porteføljestyregruppe,
som har ansvaret for den overordnede koordinering
på tværs
af
programmer og projekter
på ejendomsområdet.
Formand er
styrelsesdirektøren
for VURDST, og der er
deltagelse fra
både
VURDST, UFST, SKTST og DEP.
Der er i
porteføljegruppens
regi etableret overblik over kritiske
milepæle på tværs
af programmer, projekter
og
øvrige
initiativer et halvt
år
tilbage i tid og et halvt
år
frem i tid. Det angives, om der er leverancer, som har
en
særlig
kritisk indbyrdes
afhængighed,
og der statusrapporteres
på milepæle.
ICE-programmet skal levere data til beskatningssystemerne for at
understøtte
beskatning
basis af
foreløbige
og endelige vurderinger. Leverancerne fra ICE-programmet til Boligprogrammet har hidtil
bestået
af
dataudtræk
som
afsæt
for de
foreløbige
vurderinger og testdata. Der
pågår
aktuelt et arbejde med at
fastlægge
den fremadrettede plan for levering af test- og beskatningsgrundlag til Boligprogrammet.
Der er ikke etableret en
tværgående
datagoverance i forhold til leverancer af vurderingsdata til
Boligprogrammet.
ICE-programmet oplyser, at der er afsat
særskilte
ressourcer til at sikre testdata til Boligprogrammet,
risikoen for
påvirkning
af releaseplanen mindskes.
It-tilsynet har efterspurgt en oversigt over leverancer fra ICE-programmet til Boligprogrammet og har
modtaget et helt overordnet udkast, som alene angiver
milepæle
for leverancer relateret til
beskatningsåret
2024.
19
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 231: Rapport - It-tilsynets undersøgelse af release- og udsendelsesplaner for erhvervs-, skov- og landbrugsejendomme samt vurderingsrul og omvurderinger
2856807_0020.png
2.
Skatteministeriets opfølgning
SAU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 231: Rapport - It-tilsynets undersøgelse af release- og udsendelsesplaner for erhvervs-, skov- og landbrugsejendomme samt vurderingsrul og omvurderinger
2856807_0021.png
ID
1
Anbefaling
Releaseplan
Releaseplanen skal være mere forpligtende og realiseres
gennem proaktiv adfærd.
Udsendelsesplaner NY
Udsendelsesplanen skal underbygges med nødvendige
proaktive handlinger, der øger sandsynligheden for
realisering på kort og langt sigt.
Organisering
Det anbefales ledelsesmæssigt at vurdere det samlede
omfang af ressourcer til drift, vedligeholdelse og
videreudvikling under og efter R8.
Initiativ
1.
2.
1.
Minimering af vedligeholdelsesopgaver, fx teknisk gæld, indtil releaseplanen er realiseret og den øvrige kravsatte forretningsfunktionalitet er
leveret, og udsendelsesplanerne er realiseret.
Se desuden initiativer fra undersøgelsens Del 1
VURDST arbejder på en række initiativer med henblik på at øge evnen til at udsende vurderinger. Dette indebærer bl.a. at styrke driften herunder
ansættelse og indlån af medarbejdere, automatisere sagsbehandling samt reducere antallet af opgaver.
Deadline
Løbende.
2
Løbende.
3
1.
2.
3.
4.
Plan for drifts- og videreudviklingsopgaver I 2025 er udarbejdet inden Q2 2024.
Der er afholdt ledelses-workshops i ICE for at identificere og sikre fastholdelse af nøglemedarbejdere.
Der udarbejdes bemandingsplaner for de væsentligste drifts- og videreudviklingsopgaver efter ICE-programmets afslutning.
Der kommunikeres løbende fra programledelse om aktiviteter i 2025 og 2026 for at sikre, at medarbejdere er vidende om, at der er
væsentlige drifts- og videreudviklingsopgaver efter ICE-programmets afslutning.
Q2 2024.
Løbende.
Løbende.
Løbende.
4
Teknisk platform
Ændring til den tekniske platform skal styres tæt med
øget ledelseskapacitet og detaljerede planer.
Se initiativer fra 1. delrapport: ”17:
Roadmap
for teknisk platform” og ”18: Styrket ledelse af arkitekturændringer”.
I forbindelse med disse initiativer har ICE programmet:
1.
Fremrykket forretningspakkerne og dermed de tilhørende arkitekturafklaringer til ”Manuelle delvurderinger” og ”Land og Skov:
Produktionsjordsværdier” til hhv. Release 24.3 og 24.4, som er under udvikling ,så de mest komplekse udestående fra et arkitekturmæssigt
perspektiv håndteres tidligst muligt i releaseplanen
2. Forankret løbende opfølgning på arkitekturafklaringer relateret til de enkelte produktpakker hos produktpakkeejere i RM for at sikre et løbende
fokus på fremdrift.
3. Etableret et ugentligt koordinationsforum omkring arkitekturafklaringer med deltagelse af PM, RM og Arkitektur for at sikre, at behov for
afklaringer identificeres tidligt og håndteres i tæt koordination.
1.
2.
Den ledelsesmæssige og faglige opfølgning på dataområdet vil blive prioriteret. ICE afklarer konkret løsning I Q2.
Test af datakvalitet styrkes med overgang til DAF som datakilde. Dette håndteres i forbindelse med gennemførelsen af ”Projekt:
Datapipeline for
vurderingssystemet
– spor 1 og spor 2”
Ansvaret for testdata ligger på underdirektørniveau i BF17, i egenskab af bestiller af testdata, og i ICE som leverandør af testdata. Der er afholdt
en række workshop med henblik på at afdække krav til testdata. På baggrund af disse workshops er der udarbejdet en orientering og indstilling til
UFSTs Porteføljeboard, der dækker hele værdikæden.
Spørgsmålet om behovet for et tværgående ledelsesansvar afklares i Q2.
Q2 2024.
Løbende.
Løbende.
5
Datagrundlag NY
En samlet ledelsesmæssig og faglig opfølgning på
dataområdet skal prioriteres.
Leverancer til BF17
Det anbefales, at programmet allokerer den nødvendige
bemanding til at løfte leverancerne til BF17, og at
ledelsesansvaret herfor placeres på tværs af
ejendomsområdet.
Q2 2024.
Q4 2024.
Q2 2024.
6
1.
2.
21