Miljø- og Fødevareudvalget 2023-24
MOF Alm.del Bilag 373
Offentligt
2842997_0001.png
Miljøministeriet
Bæredygtigt Miljø og Produktion
Dato
14-03-2024
Sagsnr: S2020-36464
MORSØ KOMMUNE
Teknik og Miljø
Hans-Jakob Sørensen
9970 7170
[email protected]
Jernbanevej 7
7900 Nykøbing Mors
Telefon 9970 7000
[email protected]
mors.dk
Høringssvar fra Morsø Kommune - J.nr. 2023-11400
Morsø Kommune har gennemgået udkastet til ændring af Husdyrgod-
kendelsesbekendtgørelsen, og har hæftet sig ved at der mangler en
præcisering i bekendtgørelsen.
I høringsbrevet beskrives, at der ved opmåling af afstand mellem de
beskrevne indretninger på hvert af de berørte husdyrbrug, skal måles
på den korteste afstand. Dette forhold er ikke nedfældet i selve be-
kendtgørelsen. Tilføjes der ikke en klar tilkendegivelse om hvordan
opmålingen skal foretages, vil det skabe basis for at tro, at opmålin-
gen skal laves på samme grundlag som, for eksempel, kumulation på
lugt og ammoniak, altså fra centrum af en indretning.
Dertil kommer, at der i § 41, stk. 2 er lagt op til at lugtneutrale ind-
retninger skal indgå i beregningen af en lugtgeneafstand, uden at det
er nærmere forklaret med hvilket lugtbidrag fra, for eksempel, en en-
silageplads. Også her savner vi en præcisering.
Endelig hæfter vi os ved, at der i bekendtgørelsens § 10, stk. 1 tages
ordet ”atypisk” i brug. Vi anvender i dag proportionalitetsbegrebet
ved vurdering af BAT (bekendtgørelsens nuværende § 25), og vil op-
fordre til at en lignende sprogbrug anvendes omkring § 10, hvis det
er muligt.
Venlig hilsen
Hans-Jakob Sørensen
Sagsbehandler
1
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 373: Orientering til udvalget om ny husdyrgodkendelsesbekendtgørelse, fra miljøministeren
2842997_0002.png
Dato 15. marts 2024
Side 1 af 4
Miljøministeriet
Departementet
Miljø
[email protected]
cc:
[email protected]
Høringssvar fra Landbrug & Fødevarer vedr. ændring af husdyrgodkendelsesbe-
kendtgørelsen (J.nr. 2023 - 11400)
Som opfølgning på ændring af husdyrbrugloven og reglerne om samlet godkendelse har
Miljøministeriet den 23. februar 2024 sendt udkast til husdyrgodkendelsesbekendtgørel-
sen i høring. Ændringerne omfatter § 10 vedrørende dispensationsmuligheder for om
husdyrbrug skal vurderes samlet samt § 41, der beskriver hvornår to husdyrbrug er foru-
reningsmæssigt forbundne.
Nedenfor fremgår Landbrug & Fødevarers generelle og konkrete bemærkninger til be-
kendtgørelsesændringen.
Generelle bemærkninger
Generelt er de nye bestemmelser i bekendtgørelsen ikke meget uddybet, hvilket betyder,
at vejledningen til bekendtgørelsen bliver helt essentiel for praksis på området. Landbrug
& Fødevarer har særligt noteret sig, at det er upræcist, hvordan kommunerne skal vur-
dere, hvornår der er teknisk eller driftsmæssig sammenhæng. Ej heller er det uddybet,
hvornår der er grundlag for at give en dispensation og termerne ”husdyrbruget rammes
atypisk hårdt” og ”væsentlig miljøforbedrende foranstaltning” bør blive grundigere uddy-
bet. Landbrug og Fødevarer er bekymrede over, at flere sager potentielt kan ende i Miljø-
og Fødevareklagenævnet, hvis reglerne for dispensation ikke uddybes tilstrækkeligt. Der
opfordres derfor til, at vejledningen, som ikke er sendt med i denne høring, bliver grundigt
uddybet og er klar til reglernes ikrafttrædelse den 1. april. I denne sammenhæng vil Land-
brug & Fødevarer opfordre til dialog om vejledningen, hvilket også skal ses i lyset af, at
husdyrbrug der allerede er i proces med en godkendelse nu skal til at inddrage de nye
regler, hvilket alt andet lige vil forlænge sagsbehandlingstiden.
Generelt ser Landbrug & Fødevarer gerne, at vejledninger sendes i høring samtidig med
bekendtgørelser sådan som det er praksis, at vejledning om miljøgodkendelse af virk-
somheder sendes i høring.
Landbrug & Fødevarer vil også pointere, at vi gerne havde set nye bestemmelser i be-
kendtgørelsen vedrørende den i husdyrbrugloven præciserede § 34a om fastsættelse af
regler om klima- og miljøteknologi. Vi opfordrer til, at der indledes en dialog med erhver-
vet om, hvordan det bedre kan understøttes, at der kommer flere teknologier på teknolo-
gilisten. Vi ser frem til den videre handling i forhold til opfølgning på dette område.
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 373: Orientering til udvalget om ny husdyrgodkendelsesbekendtgørelse, fra miljøministeren
2842997_0003.png
Side 2 af 3
Specifikke kommentarer til bekendtgørelsesudkastet
§ 10, stk. 1 ”Husdyrbruget rammes atypisk hårdt”
Landbrug & Fødevarer mener, at § 10 stk. 1 er meget ukonkret og savner en uddybende
beskrivelse af, hvad der ligger i bestemmelsen. Når bekendtgørelsen ikke er mere kon-
kret, er det kritisabelt, at vejledningen ikke er sendt med i høring. Der bør laves en ikke
udtømmende liste over, hvornår et husdyrbrug rammes atypisk hård. Det bør også uddy-
bes, hvad der ligger i ”atypisk hårdt”, altså om det er et økonomisk element eller andre
elementer, der her tænkes på.
§ 10, stk. 1 ”Væsentlige miljøforbedrende foranstaltninger”
Et husdyrbrug vil også kunne opnå en dispensation til samlet godkendelse, hvis der er
tale om væsentlige miljøforbedrende foranstaltninger. Af høringsbrevet fremgår det, at
der er tale om situationer, hvor en udvidelse af et husdyrbrug indebærer en reduktion af
f.eks. husdyrbrugets ammoniak- eller lugtemission som følge af opsætning af ny miljøtek-
nologi på det ansøgende husdyrbrug.
Landbrug og Fødevarer ønsker, at det bliver nærmere konkretiseret, hvad der menes
med en væsentlig miljøforbedring. Herudover ønskes der svar på, om denne situation re-
elt vil opstå, hvis der ikke samtidig er tale om en udvidelse eller væsentlig ændring af den
eksisterende husdyrproduktion.
§ 10, stk. 2 ”Kommunalbestyrelsen kan fastsætte vilkår som betingelse for dispensation
efter stk. 1”
Det fremgår af høringsbrevet s. 5, at kommunen vil kunne
”fastsætte krav om, at husdyr-
bruget skal anvende en bestemt teknologi eller teknik som betyder, at husdyrbruget redu-
cerer geneniveauerne for lugt til et niveau, som er lavere end det niveau, som husdyrbru-
get skal opfylde, hvis husdyrbruget ikke skal have en samlet godkendelse, uden at lugt-
geneniveauet reduceres til det niveau som kræves, hvis husdyrbrugene skal have en
samlet godkendelse.”
Landbrug og Fødevarer ønsker ikke, at kommunalbestyrelsen skal kunne sætte vilkår om
brug af en bestemt teknologi for et husdyrbrug, da dette vil fravige det princip der betyder,
at husdyrbruget har metodefrihed til at overholde en given genegrænse. Det fremgår så-
ledes af Miljø- og Fødevareklagenævnets afgørelse, 21/07227 ”Det er i praksis hovedreg-
len, at ansøger selv vælger eller foreslår de nødvendige og bedst egnede virkemidler for
så vidt angår husdyrbrugets drift og indretning, og at vilkår formuleres, så de ikke påfører
virksomheden unødvendige bindinger i forhold til valg af tekniske eller indretningsmæs-
sige løsninger”.
Afsnittet henviser til Miljøstyrelsens vejledning til husdyrgodkendelsesbekendtgørelsen
(kap. 14). Derudover henviser afgørelsen også til Miljøstyrelsens miljøgodkendelsesvej-
ledning, hvor det fremgår, at vilkår skal formuleres, så de ikke påfører virksomheder
unødvendige bindinger ift. valg af tekniske eller indretningsmæssige løsninger. Der er så-
ledes metodefrihed for en virksomhed, når emissionsgrænseværdierne overholdes.
§ 41 stk. 2 – fast og frit placerede husdyrgødningsopbevaringsanlæg
Formuleringen i §41 stk. 2 giver med sin nuværende formulering anledning til forvirring. Af
høringsbrevet fremgår det, at
”Frit placerede gylleopbevaringsanlæg og ensilageopbeva-
ringsanlæg indgår ikke i beregningen”.
Det bør fremgå tydeligere, at dette er en
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 373: Orientering til udvalget om ny husdyrgodkendelsesbekendtgørelse, fra miljøministeren
2842997_0004.png
Side 3 af 3
undtagelse til udgangspunktet i husdyrbrugloven, da fritliggende opbevaringsanlæg også
er fast placeret (de er bare ikke i tilknytning til eksisterende bebyggelsesareal).
Landbrug & Fødevarer foreslår følgende omformulering af bestemmelsen:
I beregningen af afstanden efter stk. 1 indgår husdyranlæg, husdyrgødningsop-
bevaringsanlæg og ensilageopbevaringsanlæg, der er placeret i tilknytning til
ejendommens hidtidige bebyggelsesarealer. Fritliggende husdyrgødningsopbeva-
ringsanlæg og fritliggende ensilageopbevaringsanlæg indgår ikke i beregningen.
I forhold til § 41 stk. 2 er der yderligere i høringsbrevet nogle formuleringer, som Land-
brug & Fødevarer vil knytte en kommentar til.
I høringsbrevet s. 5 fremgår det, at
”Hvis der i et konkret tilfælde beregnes en geneaf-
stand på 400 meter fra det ansøgende husdyrbrug til det punkt, hvor der er en lugtemis-
sion på 15 OUE pr. m³, vil det ansøgende husdyrbrug og nabohusdyrbruget være forure-
ningsmæssigt forbundne.”
Landbrug & Fødevarer undrer sig over, at den resterende del af sætningen i bemærknin-
gerne til lovforslagets enkelte bestemmelser § 1, nr. 1, s. 11 og 12 behandlet d. 7. de-
cember 2023 ikke er taget med. Den resterende del siger:
[...vil det ansøgende husdyr-
brug og nabohusdyrbruget være forureningsmæssigt forbundne, hvis de er placeret i en
afstand på op til 200 meter fra hinanden. Herved vil der kun i ganske særlige tilfælde fore-
ligge forureningsmæssig forbindelse, hvis afstanden imellem de to husdyrbrug overstiger
300 meter, hvilket dog vil bero på de konkrete omstændigheder".
Dette er yderst relevant
og burde være nævnt her.
I forhold til hvornår et anlæg eller lignende opføres i tilknytning til de hidtidige bebyggel-
sesarealer har Landbrug & Fødevarer følgende bemærkninger til høringsbrevet s. 6.
”Det
bemærkes, at praksis vedrørende vurderingen af, om et anlæg eller lign. opføres i tilknyt-
ning til de hidtidige bebyggelsesarealer peger i retning af, at der i situationer, hvor der er
mindre end 20 meter mellem den eksisterende og den nye bebyggelse, i altovervejende
grad vil være tale om bebyggelse i tilknytning til de hidtidige bebyggelsesarealer.”
Til dette bemærkes det, at 20-meter-reglen er en tommelfingerregel defineret ud fra prak-
sis. Denne tommelfingerregel er et element i den samlede vurdering ift. tilknytningskravet.
Men selve vurderingen vil altid skulle baseres på en konkret vurdering ud fra, om ejen-
dommens bebyggelsesareal opfattes som en helhed. Når kommunen skal vurdere, om
det er i tilknytning til, så er det afgørende, om bebyggelsen naturligt opleves som ha-
vende tilknytning til de hidtidige bebyggelsesarealer.
Landbrug & Fødevarer står naturligvis til rådighed for yderligere drøftelse af ovenstående.
Med venlig hilsen
Julie Rose Bang
Miljøpolitisk Konsulent
Miljø & Bæredygtighed
M +45 23 45 07 11
E [email protected]
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 373: Orientering til udvalget om ny husdyrgodkendelsesbekendtgørelse, fra miljøministeren
2842997_0005.png
Miljøministeriet
Bæredygtigt Miljø og Produktion
J.nr. 2023-11400
Att.: Anne Kathrine Hermansen,
[email protected]
[email protected]
15. marts 2024
Høringssvar vedr. bekendtgørelse om godkendelse og tilladelse m.v. af hus-
dyrbrug (husdyrgodkendelsesbekendtgørelsen) j.nr. 2023-11400
På baggrund af det høringsudkast til ændring af
bekendtgørelse om godkendelse og tilladelse
m.v. af husdyrbrug (husdyrgodkendelsesbekendtgørelsen),
der blev publiceret den. 23. februar
2024, fremsendes hermed Agri Nords høringssvar vedr. forslaget j.nr. 2023-11400.
I § 41, stk. 1, bør det præciseres at den
forureningsmæssigt forbundne
afstand skal måles ud fra
det husdyrbrug som søger fornyet tilladelse eller godkendelse.
Der er tale om en nødvendig præcisering af paragraf 41 stk. 1, da den kan tolkes forskelligt med
hensyn til udgangspunkt for beregningen.
§ 41, stk. 2, bør udvides med en undtagelse for fritliggende fastplacerede læskure.
Foruden ovenstående bør definition af hvad et fastplaceret husdyranlæg er uddybes. Af LBK nr.
520 af 01.05.2019 §3 stk. 2 fremgår hvad et husdyranlæg er defineret som. Alligevel opstår der
tvivl om definitionens rækkevidde, når eks. en ridehal også skal omfattes af definitionen.
§ 41 bør udvides med en undtagelsesbestemmelse af husdyrbrug uden BAT-krav, dvs. til hus-
dyrbrug med en maksimal ammoniakemission på 750 kg NH
3
-N pr. år.
Undtagelsen bør indsættes, da det ikke er proportionalt for den type husdyrbrug at skulle udar-
bejde en samlet godkendelse. Derudover vil det ofte være små ekstensive husdyrbrug, som har
en indbyrdes afstand på under 100 meter, men produktionsomfanget vil ligeledes ikke give en
væsentlig emission af hverken lugt eller ammoniak.
Agri Nord
Hobrovej 437
9200 Aalborg
www.agrinord.dk
Agri Nord
Horsøvej 11
9500 Hobro
[email protected]
Agri Nord
Markedsvej 6
9600 Aars
Tlf: 9635 1111
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 373: Orientering til udvalget om ny husdyrgodkendelsesbekendtgørelse, fra miljøministeren
2842997_0006.png
§ 41 bør udvides med en bestemmelse om hvornår krav til en samlet godkendelse eller tilladelse
af husdyrbrug ophører.
Såfremt præmissen for en samlet tilladelse eller godkendelse efter § 41 ophører, for eksempel
ved frasalg af en af de to ejendomme, hvorefter ejendommene hverken er teknisk eller drifts-
mæssigt forbundne, bør der være klare regler for, hvordan ejendommene igen kan udtræde af
kravet om en samlet tilladelse eller godkendelse.
Høringssvar indgivet af Agri Nord, Hobrovej 437, 9200 Aalborg SV
Side 2 af 2
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 373: Orientering til udvalget om ny husdyrgodkendelsesbekendtgørelse, fra miljøministeren
2842997_0007.png
Side 1 af 2
Miljøministeriets Departement
Mail:
[email protected]
med Cc. til
[email protected]
j.nr. 2023-11400.
København, 14.03.2024
Dansk Agroindustris høringssvar til ’Høring over udkast til ændring
af bekendtgørelse om godkendelse og tilladelse m.v. af husdyrbrug
(husdyrgodkendelsesbekendtgørelsen)’. j.nr. 2023-11400
Dansk Agroindustri (DAI) takker for muligheden for at give høringssvar til ’Høring over
udkast til ændring af bekendtgørelse om godkendelse og tilladelse m.v. af husdyrbrug
(husdyrgodkendelsesbekendtgørelsen)’.
Til den høring har Dansk Agroindustri følgende mere overordnede kommentarer.
DAI noterer sig, at der i bekendtgørelsen ikke er indsat nogen nye bestemmelser
angående teknologilisten. Det undrer os, at lovens del om anvendelse af miljøteknologi
ikke er medtaget i ændringen til bekendtgørelsen.
DAI vil meget gerne gå i dialog med ministeriet om, hvornår ministeriet påtænker at
begynde arbejdet med de ændringer, der vedrører teknologilisten.
DAI anbefalede i høringssvaret i 2023 at inddrage agroindustri-branchen i forhold til
udformningen af teknologilisten:
Branchen har tidligere deltaget aktivt i arbejdet i NEC-ekspertudvalget under det
daværende Miljø- og Fødevareministerie og vil opfordre til, at Miljøministeriet
genbesøger ekspertudvalgets anbefalinger på ammoniakområdet. Her var der blandt
andet en anbefaling om, at der nedsættes et forum, der mødes årligt for blandt andet at
drøfte ’Ordninger for miljøeffektive landbrugsteknologier og optagelseskriterier til
Miljøstyrelsens Teknologiliste’ (se NEC udvalgets anbefalinger, oktober 2020 – Pkt. 4.5
Et nyt forum for fremme af miljøteknologier til landbruget).
Branchen anbefaler konkret, at Ministeriet får indkaldt til møde i det
’Miljøteknologiforum’, som blev anbefalet i NEC udvalgets rapport og at scopet for det
miljøteknologiske forum udvides til også at inkludere klimateknologier.
Hvis der er spørgsmål eller problemstillinger, der ønskes uddybet, står vi naturligvis til
rådighed.
Med venlig hilsen
Claus Hermansen
Direktør
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 373: Orientering til udvalget om ny husdyrgodkendelsesbekendtgørelse, fra miljøministeren
2842997_0008.png
Notat
Side 2 af 2
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 373: Orientering til udvalget om ny husdyrgodkendelsesbekendtgørelse, fra miljøministeren
2842997_0009.png
Miljøministeriet
Frederiksholms Kanal 26
1220 København K
Sendt til:
[email protected]
KL's høringssvar til høring over udkast til ændring af bekendtgø-
relse om godkendelse og tilladelse m.v. af husdyrbrug (jeres j.
2023 – 11400)
KL takker for muligheden for at kommentere på høring over udkast til æn-
dring af husdyrgodkendelsesbekendtgørelsen.
Bekendtgørelsesudkastet har sammenhæng lovforslag (L 88) til ændring
af husdyrbrugloven (bemyndigelse til at fastsætte regler om teknologier til
husdyrproduktion og samlet godkendelse eller tilladelse af husdyrbrug),
hvor der bl.a. foreslås en ændring af § 16 c. KL har afgivet høringssvar til
lovudkastet den 13. oktober 2023.
Det udkast til ændring af husdyrgodkendelsesbekendtgørelsen, som nu
er i høring har til formål at fastsætte nærmere regler til den foreslåede
ændring af § 16 c i husdyrbrugloven. Herunder fastsættelse af regler for
dispensation fra lovens krav om samlet godkendelse eller tilladelse og for
beregning af forureningsmæssig forbindelse mellem to husdyrbrug.
Det har ikke været muligt for KL at foretage en politisk behandling af hø-
ringssvaret inden for høringsfristen. Derfor tages der forbehold for den ef-
terfølgende politiske behandling af høringssvaret.
Generelle bemærkninger
Det er KL’s opfattelse, at bekendtgørelsesudkastets formulering af mulig-
hed for dispensation fra kravet om en samlet godkendelse eller tilladelse
efter husdyrbrugloven efterlader et uhensigtsmæssigt stort fortolknings-
rum hos kommunerne. Lovgivningen bliver mere kompliceret og mere
uhåndterbar for kommunerne i stedet for at forsimple.
KL finder det positivt, at bekendtgørelsesudkastet indfører konkrete og
kvantificerbare regler for, hvornår et husdyrbrug er forureningsmæssigt
forbundet med et andet husdyrbrug. Det er dog KL’s vurdering, at de fo-
reslåede ændringer af bekendtgørelsen ikke i tilstrækkelig grad løser ud-
fordringerne med forsøg på omgåelse af loven. KL opfordrer til, at regule-
ringen i højere grad fremmer formålet med loven, herunder vedrørende
beskyttelse af omgivelserne.
Specifikke bemærkninger
Bekendtgørelsens § 10
Dato: 15. marts 2024
Sags ID: SAG-2024-01207
Dok. ID: 3434917
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3538
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 1 af 2
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 373: Orientering til udvalget om ny husdyrgodkendelsesbekendtgørelse, fra miljøministeren
2842997_0010.png
§ 10. Kommunalbestyrelsen kan i særlige tilfælde dispensere fra kravet
om en samlet godkendelse eller tilladelse efter § 16 c, stk. 1, i husdyr-
brugloven, hvis en samlet tilladelse vil ramme husdyrbruget atypisk hårdt,
eller hvis den ansøgte udvidelse eller ændring indebærer væsentlige mil-
jøforbedrende foranstaltninger.
Stk. 2. Kommunalbestyrelsen kan fastsætte vilkår som betingelse for di-
spensation efter stk. 1.
Det er KL’s opfattelse, at formuleringen af bekendtgørelsesudkastets §
10 bør strammes op. Begreber som ’atypisk hårdt’ og ’væsentlige miljø-
forbedrende foranstaltninger’ er vanskelige at definere og åbner op for
fortolkningsmuligheder. Det samme gælder muligheden for at fastsætte
vilkår som betingelse for dispensation. Det øger risikoen for klagesager
samt uensartet og forøget administration i kommunerne.
KL opfordrer til, at bekendtgørelsens tekst præciseres og, at der hurtigt
udsendes en udførlig vejledning om administration af dispensationsmulig-
heden i § 10.
Bekendtgørelsens § 41
Det er KL’s vurdering, at § 41 ikke i tilstrækkelig grad vil dæmme op for
forsøg på spekulation og omgåelse af reglerne. Det er også KL’s vurde-
ring, at den relativt snævre definition af forureningsmæssig forbundethed
imellem to husdyrbrug vil medføre, at reglerne forholdsvis sjældent kom-
mer i anvendelse. Det kan føre til sager, hvor naboer og andre aktører –
ud fra en common sense betragtning - vil have svært ved at forstå, at der
ikke er forureningsmæssig forbundethed mellem to husdyrbrug i lovens
forstand. Dette hele kan afføde øget risiko for klagesager og forøget ad-
ministration i kommunerne.
Formuleringen af § 41 efterlader tvivl om, hvordan begrebet om halv ge-
neafstand til nabobeboelse skal tolkes. Er der tale om den halve geneaf-
stand fra det ansøgte husdyrbrug, begge husdyrbrug eller eventuelt den
længste geneafstand fra et af husdyrbrugene? Det bør sikres, at der ikke
kan opstå tvivl om dette ved præcisering af bekendtgørelsen og/eller via
vejledning om administration af § 41.
I er meget velkomne til at vende tilbage til KL, hvis I ønsker uddybning,
konkretisering eller dialog på baggrund af dette høringssvar.
Dato: 15. marts 2024
Sags ID: SAG-2024-01207
Dok. ID: 3434917
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3538
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 2 af 2
Med venlig hilsen
Gunilla Ørbech
Konsulent