Forsvarsudvalget 2023-24
FOU Alm.del Bilag 120
Offentligt
2847502_0001.png
Dept
FCCS Consult
Origin date
06-04-2024
Issue date
07-04-2024
Page
1(3)
Document Id
1017-029-2024 Kaffe uden sukker Bilag 1 Dansk forsvar støtter
Rusisk krigsøkonomi Danwatch
1
Forsvarsordførere vil granske Forsvarets brændstof-leverancer .
6. april 2024,
Jakob Kjøgx Bohr
Forsvarsordførere fra Danmarksdemokraterne og
Dansk Folkeparti vil have gransket leverancer af
flybrændstof til Forsvaret efter afsløring om
forbindelser til Rusland
Det får forsvarsordførerne fra Danmarksdemokraterne
og Dansk Folkeparti til at rejse hård kritik.
“Det er bare ikke i orden. Det skal der selvfølgelig
kigges på. Og Forsvaret bør også kunne finde ud af, at
der kan være tale om russisk olie”, siger
Danmarksdemokraternes Lise Bech. Hun tilføjer:
“Ingen har interesse i, at pengene kan ende hos Putin.
Vi forsøger at gøre os fri af russisk gas, og så skal vi
naturligvis heller ikke købe russisk brændstof. Det kan
simpelthen ikke være rigtigt”.
Jeg er sikker på, at FMI vil kigge leverancerne igennem
oven på den her afsløring. Gør de ikke det, er der for
alvor noget galt
Hun kritiserer derudover Forsvarsministeriets Materiel-
og Indkøbsstyrelses (FMI) mangelfulde kontrol med
brændstoffets oprindelse. Det kræver ifølge hende en
kortlægning af, hvor stort omfanget reelt er.
“Jeg foreslår en undersøgelse, der skal kortlægge hvor
stort problemet er”, siger hun til Danwatch og Ekstra
Bladet.
Fra Dansk Folkepartis Alex Ahrendtsen er kritikken
ligeledes hård, og han foreslår, at Forsvarsministeriet og
FMI undersøger sagen.
“Det afgørende for mig, er om Forsvarsministeriet har
vidst, at det kunne være russisk olie, eller om de ikke
har vidst det. Har de vidst det, er det et stort problem.
Hvis de ikke har, har de været i god tro, men tydeligt
ikke undersøgt tingene til bunds”.
Han tilføjer:
Oppositionspartier i Folketinget kræver en undersøgelse
af brændstofleveringer med tråde til Rusland.
Foto:
Scanpix
Flere af Forsvarets brændstofleverandører handler
stadig med russiske selskaber.
Derfor kan knap to millioner liter flybrændstof til en
værdi af op mod 17,5 millioner kroner være sendt fra
Rusland og endt hos det danske flyvevåben.
Det kunne Danwatch og Ekstra Bladet fortælle lørdag.
Det skyldes, at Forsvaret har købt brændstof af flere
leverandører, der enten handler direkte fra Rusland eller
indirekte gennem et selskab i Indien, der er delvist ejet
af det sanktionerede russisk selskab Rosneft.
Det drejer sig om olieselskabet BP, lufthavnen i Istanbul
og det tyrkiske forsvar, der har leveret de i alt knap to
millioner liter brændstof.
“Det har de så mulighed for at gøre nu, efter jeres
afdækning. Og det vil jeg anbefale Forsvarsministeriet at
gøre. F
or i Dansk Folkeparti er vi ikke interesseret i, at vi køber
russisk olie, og indirekte finansierer endlösung-krigen i
Ukraine”, siger han.
Samtidig opfordrer han ”kraftigt” FMI til at ændre
procedure vedrørende kontrol af brændstoffets
oprindelse.
“Jeg er sikker på, at FMI vil kigge leverancerne igennem
oven på den her afsløring. Gør de ikke det, er der for
alvor noget galt. Men jeg har ikke fantasi til at forestille
mig, at de ikke gør det”, siger han.
1
Forsvarsordførere vil granske Forsvarets brændstof-leverancer - Danwatch
v/ Bjarne Engelbrecht Larsen
Side 1 af 3
FOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 120: Henvendelse af 7/4-24 vedrørende forsvaret, fra Bjarne Engelbrecht Larsen, Fredericia
2847502_0002.png
Dept
FCCS Consult
Origin date
06-04-2024
Issue date
07-04-2024
Page
2(3)
Document Id
1017-029-2024 Kaffe uden sukker Bilag 1 Dansk forsvar støtter
Rusisk krigsøkonomi Danwatch
Forsvarets leverandører køber brændstof af Rusland
2
6. april 2024
Jakob Kjøgx Bohr
Selvom Forsvaret har indført strenge regler mod
at købe russisk brændstof, har det ikke undersøgt
brændstofleveringer fra virksomheder, der stadig
køber enten direkte eller indirekte fra russiske
selskaber.
oprindelse fra (…) det russiskejede raffinaderier i
Vadinar”, oplyser FMI i et skriftligt svar.
Torben Ørting Jørgensen er pensioneret kontreadmiral
og nuværende formand i Danmarks største
sikkerhedspolitiske organisation, Folk og Sikkerhed.
Han mener, at selvom det måske er naturligt blot at
stole på de anerkendte leverandører, så viser Danwatch
og Ekstra Bladets afsløring, at Forsvaret bør tage
området mere alvorligt.
Samtidig bør sagen ifølge Torben Ørting Jørgensen
undersøges nærmere.
“Hvis det viser sig,
at det brændstof man
køber alligevel kommer fra steder, hvor
leverandøren er Rusland, så er det indlysende, at
det er både uhensigtsmæssig, utilsigtet og bør
bringes til ophør”, siger han.
Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelsen har
ellers forpligtet sig til at gennemgå alle køb af brændstof
som følge af krigen i Ukraine. Det oplyser den til
Danwatch og Ekstra Bladet.
”I maj 2022 lancerede FMI en styrket due diligence
proces, hvor bl.a. indsatsen relateret til internationale
sanktioner blev forstærket. Det indebærer, at potentielle
leverandører skal indgive en erklæring, som bekræfter
overholdelse af sanktioner, før denne kan komme i
betragtning som leverandør til FMI”, udtaler styrelsen i
et skriftligt svar.
Trods den styrkede due diligence-proces har Forsvaret
altså ikke undersøgt, om de har pumpet russiske
brændsler i tanken.
Mudrede forsyningsveje
Mens størstedelen af Forsvarets brændstofleverancer
foregår i store partier
såkaldte bulk-leveringer
køber
det også brændstof af forskellige selskaber rundt om i
verden, når danske jagerfly er på mission.
Her kommer eksempelvis produkterne fra det russiske
raffinaderi i Indien, Nayara Energy, som er
majoritetsejet af Rusland.
Blandt andet danske jagerfly kan have modtaget
brændstof med enten direkte eller indirekte russisk
oprindelse.
Lars Laursen/Biofoto/Ritzau Scanpix
Når danske jagerfly er på mission i udlandet, så kan
tanken meget vel være fyldt med russisk brændstof.
Danwatch og Ekstra Bladet kan nu afsløre, at Forsvaret
siden den russiske invasion af Ukraine har købt knap to
millioner liter flybrændstof til en værdi af omkring 17,5
millioner kroner fra leverandører, der selv handler enten
direkte eller indirekte med Rusland.
Det drejer sig om det tyrkiske forsvar, lufthavnen i
Istanbul og olieselskabet BP. Mens Tyrkiet importerer
over halvdelen af alle deres olieprodukter fra Rusland,
handler BP med et raffinaderi i den indiske by Vadinar,
der er delvist ejet af det russiske statsselskab Rosneft,
som er under strenge sanktioner.
Hvis der bare er en lille mistanke
om, at den brændstof man får, kommer fra Rusland, så
kræver det en nærmere undersøgelse
Torben Ørting Jørgensen
Formand i Folk og Sikkerhed og pensioneret
kontreadmiral
På trods af den overhængende risiko for, at de tre
leverandørerne har fyldt de danske fly med russisk
brændstof, så har Forsvaret ikke undersøgt det
nærmere. Forsvarsministeriets Materiel- og
Indkøbsstyrelse (FMI) begrunder det med, at
brændstofferne eksempelvis er købt i lufthavne i andre
lande, og derfor betragtes det som at ”tanke en bil på
en almindelig tankstation”.
”(…) det er derfor ikke muligt at vurdere, om den
begrænsede mængde brændstof, der er udleveret fra
BP-ejede tankvogne i civile lufthavne, måtte have
Ruslands indiske raffinaderi
Nayara Energy er 49 procent ejet af Rosneft, mens
yderligere 25 procent er ejet af et konsortium med en
russisk oligark i spidsen.
Samtidig er Nayara Energy blandt andet blevet
stiftet for
at gøre det muligt for Rusland
at sælge olieprodukter
uden at blive sanktioneret, hvilket også blev sagt højt
under præsentationen af aftalen, der er den største
russiske investering i udlandet nogensinde.
2
Forsvarets leverandører køber brændstof af Rusland - Danwatch
v/ Bjarne Engelbrecht Larsen
Side 2 af 3
FOU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 120: Henvendelse af 7/4-24 vedrørende forsvaret, fra Bjarne Engelbrecht Larsen, Fredericia
2847502_0003.png
Dept
FCCS Consult
Origin date
06-04-2024
Issue date
07-04-2024
Page
3(3)
Document Id
1017-029-2024 Kaffe uden sukker Bilag 1 Dansk forsvar støtter
Rusisk krigsøkonomi Danwatch
Rosnefts ejerandel er derfor nøje planlagt til at være 49
procent for at beskytte raffinaderiet mod Vestens
og
dermed Danmarks
sanktioner mod russiske
olieprodukter, fordi de ikke ejer en majoritet i selskabet
alene.
Alligevel har Forsvarsministeriets Material- og
Indkøbsstyrelse (FMI) altså handlet med leverandører,
der modtager flybrændstof både direkte fra Rosneft og
indirekte fra Rosneft gennem Nayara Energy.
Torben Ørting Jørgensen siger, at ingen i Forsvaret har
en interesse i at støtte Rusland hverken direkte eller
indirekte, og derfor opfordrer han også til, at man
stopper med at handle med selskaber, hvis det kan
påvises, at de sælger olieprodukter, der er solgt enten
fra Rusland eller Nayara Energy.
“Hvis der bare er en lille mistanke
om, at den brændstof man får, kommer fra Rusland, så
kræver det en nærmere undersøgelse, for de fly,
Forsvaret flyver med, skal naturligvis ikke flyve
på russisk brændstof. Det tror jeg da helt sikkert, at
Forsvaret vil beslutte efter jeres
afdækning af sagen”,
siger han.
Selvom produkterne fra Vadinar ikke er sanktioneret,
stammer størstedelen af olien på raffinaderiet fra
Rusland. Men fordi, at produkterne er raffineret i Indien,
tæller det på papiret som et indisk produkt, til trods for,
at ejeren af raffianderiet er et russisk sanktioneret
statsselskab med
tråde til Kreml
og en russisk oligark.
Det er af eksperter tidligere blevet kaldt et “smuthul i
sanktionerne”, at russiske selskaber kan sælge raffineret
russisk olie fra Indien som et indisk produkt. Det mener
Torben Ørting Jørgensen, at Forsvaret bør se nærmere
på.
“Hvis der i den konkrete situation, I beskriver, har været
tale om udnyttelse af et smuthul, så er det fint, at
Forsvaret bliver gjort opmærksom på det. Der skal ikke
være risiko for, at Forsvaret flyver på brændstof, der er
produceret i Rusland”, lyder det.
BP har tidligere bekræftet for Danwatch og Ekstra
Bladet, at de handler med raffinaderier som det i
Vadinar, men ville ikke kommentere yderligere på deres
virksomhed. Vi har forsøgt at få en ny kommentar fra
BP, men det har ikke været muligt.
Brændstof, som er importeret direkte fra Rusland, kan
dog være underlagt sanktioner, hvis det er handlet til en
højere pris, end hvad sanktionerne tillader.
Ved normale kontrakter med Forsvarets leverandører
kræver styrelsen, at både leverandører og
underleverandører overholder sanktionerne, pointerer
den.
“Leverandører holdes ligeledes som udgangspunkt
ansvarlige for handlinger og undladelser fra
underleverandører, som om dennes handlinger og
undladelser er leverandørens egne”.
Selvom Forsvarsministeriets Materiel- og
Indkøbsstyrelse ikke har undersøgt nogle af købene af
flybrændstof fra Tyrkiet og BP, oplyser styrelsen, at den
ikke er bekendt med nogle handler med russisk
brændstof.
Danwatch og Ekstra Bladet arbejder på at få en
kommentar fra forsvarsministeren på, om man vil
undersøge handlerne med brændstoffet nærmere.
v/ Bjarne Engelbrecht Larsen
Side 3 af 3