Finansudvalget 2023-24
FIU Alm.del Bilag 147
Offentligt
2843790_0001.png
Årsrapport 2023
Landbrugsstyrelsen
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 147: Orientering om årsrapporter for 2023, jf. § 39 stk.2 i bekendtgørelse om statens regnskabsvæsen mv., fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
Indhold
1.
2.
2.1.
2.2.
2.2.1.
2.3.
2.4.
2.5.
3.
3.1.
3.2.
3.2.1.
3.3.
3.4.
3.5.
3.6.
3.7.
4.
4.1.
4.2.
4.3.
4.4.
4.5.
4.6.
4.7.
4.8.
Påtegning af det samlede regnskab
Beretning
Præsentation af virksomheden
Ledelsesberetning
Årets økonomiske resultat
Kerneopgaver og ressourcer
Målrapportering
Forventninger til det kommende år
Regnskab
Anvendt regnskabspraksis
Resultatopgørelse
Forklaring af tilbageførte hensættelser og periodiseringsposter
Balancen
Egenkapitalforklaring
Likviditet og låneramme
Opfølgning på lønsumsloft
Bevillingsregnskabet
Bilag
Noter til resultatopgørelse og balance
Indtægtsdækket virksomhed
Fællesstatslige løsninger mv.
Gebyrfinansieret virksomhed
Tilskudsfinansierede aktiviteter
Forelagte investeringer
It-omkostninger
Supplerende bilag
3
4
4
5
6
7
8
9
11
11
12
13
14
15
16
16
17
20
20
22
23
23
24
24
25
25
2
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Årsrapport 2023 / Landbrugsstyrelsen
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 147: Orientering om årsrapporter for 2023, jf. § 39 stk.2 i bekendtgørelse om statens regnskabsvæsen mv., fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2843790_0003.png
1. Påtegning af det samlede regnskab
Årsrapporten omfatter de hovedkonti på finansloven, som Landbrugsstyrelsen, CVR nr. 20814616, er ansvarlig for:
§ 24.21.01. Landbrugsstyrelsen (Driftsbevilling)
§ 24.21.02. Forskellige tilskud (Reservationsbevilling)
§ 24.21.04. Forskellige tilskud
§ 24.21.05. Anlægsprogram (Anlægsbevilling)
§ 24.21.06. Renter
§ 24.21.07. Kollektive virkemidler (Anlægsbevilling)
§ 24.23.03. Støtte til udvikling af landdistrikterne (Reservationsbevilling)
§ 24.23.06. Tilskud til fremme af økologi (Reservationsbevilling)
§ 24.23.07. Målrettede efterafgrøder og målrettet regulering (Reservationsbevilling)
§ 24.23.08. Minivådområder (Reservationsbevilling)
§ 24.23.09. Udtagningskonsulenter (Reservationsbevilling)
§ 24.24.05. Yngre jordbruger-ordningen (Lovbunden)
§ 24.24.44. Refinansieringsordningen for landbruget
§ 24.24.51. Produktions- og promilleafgiftsfonde mv. inden for fødevaresektoren (Reservationsbevilling)
§ 24.24.52. Fonden for Plantebaserede Fødevarer (Reservationsbevilling)
§ 24.24.60. Afdrag og afskrivninger på lån (administreret af Udbetaling Danmark)
§ 24.33.02. Tilskud til udvikling og demonstration (Reservationsbevilling)
§ 24.34.10. Forskningsbaseret myndighedsbetjening ved Danmarks Tekniske Universitet (Reservationsbevilling)
§ 24.34.20. Forskningsbaseret myndighedsbetjening ved Aarhus Universitet (Reservationsbevilling)
§ 24.34.30. Forskningsbaseret myndighedsbetjening ved Københavns Universitet (Reservationsbevilling)
§ 24.42.11. Licenser til import og eksport af landbrugsprodukter (Lovbunden)
§ 24.42.12. Direkte landbrugsstøtte (Lovbunden)
§ 24.42.13. Forskellige støtteordninger under den fælles markedsordning (Lovbunden)
§ 37.63.01. Renter af særlige mellemværender
herunder de regnskabsmæssige forklaringer, som skal tilgå Rigsrevisionen i forbindelse med bevillingskontrollen for
2023.
Påtegning
Det tilkendegives hermed:
1.
2.
3.
at årsrapporten er rigtig, dvs. at årsrapporten ikke indeholder væsentlige fejlinformationer eller udeladelser, herunder
at målopstillingen og målrapporteringen i årsrapporten er fyldestgørende,
at de dispositioner, som er omfattet af regnskabsaflæggelsen, er i overensstemmelse med meddelte bevillinger, love
og andre forskrifter samt med indgåede aftaler og sædvanlig praksis, og
at der er etableret forretningsgange, der sikrer en økonomisk hensigtsmæssig forvaltning af de midler og ved driften
af de institutioner, der er omfattet af årsrapporten
København, den
20
/
3
2024
_________________________
Morten Niels Jakobsen
Departementschef
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Årsrapport 2023 / Landbrugsstyrelsen
3
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 147: Orientering om årsrapporter for 2023, jf. § 39 stk.2 i bekendtgørelse om statens regnskabsvæsen mv., fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2843790_0004.png
2. Beretning
2.1.
Præsentation af virksomheden
Landbrugsstyrelsen er en styrelse under Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri. Styrelsen er geografisk placeret
på otte lokaliteter fordelt i hele landet med centrale dele i blandt andet Augustenborg, Tønder og hovedkontoret i Køben-
havn. Styrelsen beskæftiger ca. 1.300 medarbejdere.
Landbrugsstyrelsens opgaver er at fremme effektiv tilskudsforvaltning, bidrage til grøn omstilling af den danske landbrugs-
sektor samt muliggøre projekter, hvor landbrugsjord indgår i kvælstofreducerende tiltag.
Styrelsen er EU-akkrediteret som det eneste danske udbetalingsorgan for landbrugsstøtte. I 2023 ydede styrelsen tilskud
for ca. 8,4 mia. kr. til landbrugere, virksomheder og forskningsinstitutioner, hvoraf hovedparten er finansieret af EU.
Landbrugsstyrelsen har en bred interessentkreds, herunder danske landbrugere, gartnere og en række af virksomheder,
organisationer, forskere og myndigheder inden for landbrugs-, fødevare-, natur- og miljøområdet.
Landbrugsstyrelsens hovedopgaver – som angivet på finansloven – er samlet i tre hovedområder:
Effektiv tilskudsforvaltning
Rammesætning for grøn omstilling og bæredygtig erhvervsudvikling
Miljø- og klimaorienteret jordfordeling
Med udgangspunkt heri tilstræber Landbrugsstyrelsen at udføre en effektiv tilskudsforvaltning af EU-midler, bidrage til den
grønne omstilling af den danske landbrugssektor og bæredygtig erhvervsudvikling samt bidrage til drivhusgas- og kvæl-
stofreducerende tiltag.
For yderligere oplysninger henvises til Landbrugsstyrelsens hjemmeside:
www.lbst.dk.
4
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Årsrapport 2023 / Landbrugsstyrelsen
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 147: Orientering om årsrapporter for 2023, jf. § 39 stk.2 i bekendtgørelse om statens regnskabsvæsen mv., fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2.2.
Ledelsesberetning
Landbrugsstyrelsen har i 2023 leveret en række gode faglige resultater, der understøtter den grønne omstilling og udvikling
af landbruget. Styrelsen har som led i implementeringen af EU’s landbrugspolitik og
Aftale om grøn omstilling af dansk
landbrug
fra 2021 (herefter Landbrugsaftalen) bl.a. bidraget til anbefalinger om udtagning af lavbundsjord, udvikling af ny
kvælstofreguleringsmodel og etablering af plantefonden. Styrelsen har i 2023 endvidere haft fokus på afvikling af ældre
sager på projektstøtteområdet. Landbrugsstyrelsen har som følge af faldende bevillinger og opgavebortfald i 2023 gen-
nemført en tilpasningsrunde med 51 afskedigelser og 58 frivillige fratrædelsesaftaler. Bevillingsfaldet skyldes blandt andet
reducerede ekstrabevillinger til implementering af den nye landbrugsreform i 2023 og merudgifter på it-området. I forbin-
delse med tilpasningerne er der foretaget organisationsændringer, bl.a. i it-organiseringen.
Implementering af EU’s landbrugspolitik
Den 1. januar 2023 trådte den nye europæiske landbrugsreform for 2023-2027 i kraft. I Danmark bliver reformen imple-
menteret i overensstemmelse med prioriteterne i Landbrugsaftalen. Landbrugsstyrelsen har i 2023 sikret en succesfuld
åbning af ordningerne under den nye europæiske landbrugsreform og kan se tilbage på en velafviklet ansøgningsrunde
for grundbetaling og nye bioordninger. Landbrugsstyrelsen har i forbindelse med åbning af ordningerne haft et stort fokus
på at sikre god it-performance i styrelsens ’Tast selv’-løsning.
Udvikling af ny kvælstofreguleringsmodel
Landbrugsstyrelsen er i samarbejde med forskningsinstitutioner (Aarhus Universitet, SEGES og Institut for Fødevare- og
Ressourceøkonomi på Københavns Universitet) ved at udvikle det faglige grundlag for en ny kvælstofreguleringsmodel,
som skal understøtte landbrugernes indsats med at reducere udledninger og vælge omkostningseffektive virkemidler for
den enkelte bedrift. I 2023 har Landbrugsstyrelsen analyseret, hvordan grundlæggende elementer i en ny regulering kan
udformes, og der er påbegyndt en analyse af, hvordan reguleringen kan understøttes med en kompensationsordning. Der
er udarbejdet analyser på it-området, som bl.a. danner grundlag for estimering af finansieringsbehovet til it-udviklingen af
den nye model.
Afklaring om naturbeskyttelseslovens § 3
Efter mere end et års usikkerhed kom der i foråret 2023 afklaring på den såkaldte § 3-problematik, som havde sat mange
lavbundsprojekter på pause. Dermed kan landbrugsarealer med § 3-beskyttet natur som f.eks. heder, moser og enge som
udgangspunkt kompenseres på lige fod med andre arealer med permanent græs. Det blev imidlertid også afklaret, at nogle
lodsejere i forbindelse med udtagning af arealer, som er beskyttet efter § 3 i naturbeskyttelsesloven, er blevet overkom-
penseret. Overkompensationen indebærer, at de berørte lodsejere skal tilbagebetale den støtte, som de har fået for meget,
og styrelsen nedskriver de berørte lodsejeres kommende udbetalinger. Landbrugsstyrelsen har etableret en de-minimis
støtteordning, som skal afhjælpe situationen for berørte lodsejere.
Udtagning af lavbundsjorder
Udtagningsindsatsen er et centralt instrument i indsatsen med at reducere landbrugets CO2-udledninger. Landbrugssty-
relsen er sekretariat for ekspertgruppen for udtagning af lavbundsjorder. I 2023 har ekspertgruppen udarbejdet to delrap-
porter med anbefalinger til regeringen om realisering af udtagning og ekstensivering af 100.000 hektar kulstofrig lav-
bundsjord inkl. randarealer. Der var stor søgning til ordningen for vand- og klimaprojekter, der var åben for ansøgninger
sidst på året. Der er nu samlet set lavbundsprojekter i proces svarende til omkring 50.000 hektar.
Åbning af ny plantefond
Plantefondens formål er at styrke den plantebaserede fødevaresektor. Landbrugsstyrelsen håndterer fondens sekretari-
atsarbejde og har i 2023 i tæt samarbejde med fondens bestyrelse udviklet fondens strategi, regler og administrative
rammer. Sidst på året gav fonden grønt lys til de første 36 projekter, der blev givet tilsagn for ca. 58 mio. kr. De første
aktiviteter støttet af fonden går derfor i gang tidligt i 2024.
Afvikling af ældre sagsbunker
Landbrugsstyrelsen udarbejdede i 2023 en afviklingsplan for ældre sagsbunker på projektstøtteområdet med fokus på
udbetalingsanmodninger modtaget før 1. januar 2023. Styrelsen har i 2023 afviklet 665 udbetalingsanmodninger modtaget
før 1. januar 2023 som følge af afviklingsplanen og forventer at være i mål med arbejdet i 2024. Sammenlagt med sagerne
modtaget i 2023 har Landbrugsstyrelsen afviklet ca. 1.300 ud af ca. 2300 udbetalingssager i 2023, hvilket er ca. dobbelt
så mange set i forhold til tidligere år.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Årsrapport 2023 / Landbrugsstyrelsen
5
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 147: Orientering om årsrapporter for 2023, jf. § 39 stk.2 i bekendtgørelse om statens regnskabsvæsen mv., fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2843790_0006.png
2.2.1.
Årets økonomiske resultat
Tabel 1
Virksomhedens økonomiske hoved- og nøgletal
Hovedtal
(mio. kr.)
Resultatopgørelse
Ordinære driftsindtægter
Ordinære driftsomkostninger
Resultat af ordinær drift
Resultat før finansielle poster
Årets resultat
Balance
Anlægsaktiver i alt (materielle og immaterielle)
Omsætningsaktiver (ekskl. likvider)
Egenkapital
Langfristet gæld
Kortfristet gæld
Finansielle nøgletal
Udnyttelsesgrad af lånerammen i pct.
Bevillingsandel i pct.
Personaleoplysninger
Antal årsværk
Årsværkspris
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og Navision Stat.
Note: Difference skyldes afrundinger
Anmærkning: For 2024 er der tale om grundbudget.
2022
-1.060,4
1.039,5
-20,9
-32,3
-22,9
206,1
38,7
123,3
200,5
52,3
67,7
88,2
1.240
0,6
2023
-1.104,8
1.146,1
41,2
21,7
31,9
199,2
42,4
91,5
199,2
75,6
65,4
88,8
1.318,0
0,6
2024
-1.103,4
1.113,4
10,0
0,7
10,0
214,5
42,0
81,5
214,5
84,5
70,5
88,8
1.208
0,6
Årets økonomiske resultat for Landbrugsstyrelsen i 2023 er et merforbrug på 31,9 mio. kr., jf. tabel 1. Resultatet kan
primært henføres til et merforbrug vedrørende hensættelse i forbindelse med styrelsens afskedigelsesrunde i 2023 på 16,0
mio. kr. samt beslutning om at udskyde hjemtagning fra EU af teknisk bistand vedrørende landdistriktsprogrammet på 15,0
mio. kr.
Stigning i ordinære driftsindtægter fra 2022 til 2023 på 44,4 mio. kr. skyldes overvejende en stigning i styrelsens driftsbe-
villing på 45,2 mio. kr.
Stigning i ordinære driftsomkostninger fra 2022 til 2023 på 106,6 mio. kr., heraf 77,6 mio. kr. vedrørende løn, skyldes
overvejende styrelsens udgifter forbundet med implementering af landbrugsaftalen. Herudover kan udviklingen i de ordi-
nære driftsomkostninger henføres til en stigning i køb af varer og tjenesteydelser samt afskrivninger som følge af flere
færdiggjorte udviklingsprojekter i 2023.
Udviklingen i egenkapitalen kan henføres til årets resultat for 2023. Stigning i kortfristet gæld fra 2022 til 2023 på 23,3 mio.
kr. skyldes bl.a., at der i 2022 var registreret en debetsaldo på 11,1 mio. kr. under anden kortfristet gæld vedrørende
hjemtagning af EU-midler inden for jordfordeling, der rettelig bør have været reklassificeret til tilgodehavender i balancen
for 2022, så kortfristet gæld i alt blev 11,1 mio. kr. højere i 2022. Herudover ses en stigning i en række andre poster,
herunder bl.a. skyldige feriepenge, periodeafgrænsningsposter samt mellemregning med andre styrelsesinterne bogfø-
ringskredse.
6
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Årsrapport 2023 / Landbrugsstyrelsen
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 147: Orientering om årsrapporter for 2023, jf. § 39 stk.2 i bekendtgørelse om statens regnskabsvæsen mv., fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2843790_0007.png
Tabel 2
Virksomhedens hovedkonti
Overført
overskud/
Videreført
bevilling
ultimo
71,9
71,9
366,5
366,5
493,1
493,1
(mio. kr.)
Drift
Administrerede ordninger
Type
I alt
Udgifter
Indtægter
I alt
Udgifter
Indtægter
I alt
Udgifter
Indtægter
Bevilling
(FL+TB)
980,9
1.135,7
-154,8
1.326,7
8.659,8
-7.333,1
80,3
409,9
-329,6
Regnskab
1.012,8
1.161,2
-148,4
1.329,2
7.870,8
-6.541,6
114,0
291,2
-177,3
Anlæg
Kilde: Statens Koncern System (SKS).
Note: Difference skyldes afrundinger
Den samlede økonomi for Landbrugsstyrelsens hovedkonti fremgår af tabel 2. Regnskabet aflægges for Landbrugsstyrel-
sens driftsbevilling under § 24.21.01. Landbrugsstyrelsen. Der henvises til oplysninger om de enkelte hovedkonti i afsnit
3.7 Bevillingsregnskabet.
2.3.
Kerneopgaver og ressourcer
Tabel 3
Sammenfatning af økonomi for virksomhedens opgaver
Opgave
(mio. kr.)
0. Generel ledelse og administration
1. Effektiv tilskudsforvaltning
2. Rammesætning for grøn omstil-
ling og bæredygtig erhvervsudvik-
ling
4. Miljø- og klimaorienteret jordfor-
deling
I alt
Kilde: Finansloven 2023, SB-systemet & Navision Stat.
Note: Difference skyldes afrundinger
Bevilling
(FL+TB)
-259,6
-507,3
-179,1
Øvrige
indtægter
-39,5
-80,7
-24,0
Omkostninger
308,9
631,2
188,1
Andel af årets
overskud
9,8
43,3
-15,1
-34,9
-980,9
-4,2
-148,4
32,9
1.161,2
-6,2
31,9
Tabel 3 sammenfatter Landbrugsstyrelsens økonomi fordelt på kerneopgaver, jf. tabel 6 i finanslovens anmærkninger. Alle
aktiviteter kan henføres til disse kerneopgaver og opgøres i forhold til bevilling, øvrige indtægter og omkostninger. Af
tabellen fremgår det, at der på formål 1 er et merforbrug på 43,3 mio. kr. som hovedsageligt skyldes mindre refusio-
ner/hjemtagning af teknisk bistand.
Samlet er der et merforbrug på 31,9 mio. kr. Der henvises til afsnit 2.2.1 for en nærmere forklaring heraf.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Årsrapport 2023 / Landbrugsstyrelsen
7
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 147: Orientering om årsrapporter for 2023, jf. § 39 stk.2 i bekendtgørelse om statens regnskabsvæsen mv., fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2843790_0008.png
2.4.
Målrapportering
Tabel 4
Årets resultatopfyldelse
Mål
Mål 1:
Effektiv tilskudsforvalt-
ning af arealstøtte
Resultatkrav
Landbrugsstyrelsen skal senest
den 15. december 2023 have ud-
betalt mindst 90 pct. af ansøgnin-
ger om grundbetaling og bioord-
ninger.
Landbrugsstyrelsen skal have be-
handlet mindst 60 pct. af alle ud-
betalingsanmodninger om projekt-
støtte, modtaget inden 1. oktober
2023, inden for 90 dage.
Landbrugsstyrelsen skal i 2023
have stadfæstet minimum 70 pct.
af Landbrugsstyrelsens påklagede
afgørelser i Miljø- og Fødevarekla-
genævnet.
Landbrugsstyrelsen skal i 2023
have sikret tilgængelighed af
Landbrugsstyrelsens ’Tast selv-
løsning’ på minimum 97 pct.
Landbrugsstyrelsen skal i 2023
have designet og gennemført en
brugerundersøgelse, hvor der må-
les på opfattelsen af styrelsens til-
skudsforvaltning.
Landbrugsstyrelsen skal i 2023
have åbnet CAP-støtteordninger
inden for de fastsatte frister.
Målopfyldelse
Målet er opfyldt. Landbrugsstyrelsen
har 15. december 2023 udbetalt
grundbetaling med tilhørende an-
søgte bioordningstilskud til 91,3 pct.
af ansøgerne.
Målet er opfyldt. Landbrugsstyrelsen
har i 2023 afgjort 64,3 pct. af alle ud-
betalingsanmodninger, modtaget in-
den 1. oktober 2023, inden for 90
dage.
Målet er opfyldt. Landbrugsstyrelsen
har i 2023 fået stadfæstet 97 pct. af
de indstillede klager til Miljø- & Føde-
vareklagenævnet.
Målet er ikke opfyldt. Landbrugssty-
relsens gennemsnitlige tilgængelig-
hed målt som oppetid er ved udgan-
gen af 4. kvartal 2023 på 95,5 pct.
Målet er opfyldt. Styrelsen har desig-
net en ny spørgeramme, og bruger-
undersøgelsen er gennemført ved
udgangen af september 2023.
Målet er opfyldt. CAP23-27 ordnin-
ger, som er omfattet af målet, er alle
åbnet rettidigt. Ordningen Biodiversi-
tetsskov 2023 er udgået af målet, da
det blev besluttet at udskyde åbning
af ordningen til 2024.
Målet er opfyldt. Landbrugsstyrelsen
har i 2023 udarbejdet en handlings-
plan for implementering af udvalgte
anbefalinger fra ekspertgruppen for
udtagning af lavbundsjorders første
rapport. Rapporten blev oversendt til
departementet den 14. december
2023.
Målet er opfyldt. Landbrugsstyrelsen
har ved udgangen af 2023 fem åbne
væsentlige henstillinger (gule og
røde), som er modtaget før 1. januar
2023.
Mål 2:
Effektiv tilskudsforvalt-
ning af projektstøtte
Mål 3:
Korrekt tilskudsforvalt-
ning
Mål 4:
Forbedret digital tilgæn-
gelighed for erhverv
Mål 5:
Måling af landbrugeres
oplevelse af Landbrugsstyrel-
sens tilskudsforvaltning
Mål 6:
Implementering af Land-
brugsaftalen I
Mål 7:
Implementering af Land-
brugsaftalen II
(Understøtter FN’s verdensmål
nr. 13 om klimaindsats)
Landbrugsstyrelsen skal i 2023
have udarbejdet en handlingsplan
for implementering af udvalgte an-
befalinger fra ekspertgruppen for
udtagning af lavbundsjorders før-
ste rapport.
Mål 8:
Effektiv opfølgning på re-
visioner
Landbrugsstyrelsen skal i 2023
sikre, at der maksimalt henstår i
alt fem væsentlige henstillinger
(gule og røde), som er modtaget
før 1. januar 2023.
8
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Årsrapport 2023 / Landbrugsstyrelsen
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 147: Orientering om årsrapporter for 2023, jf. § 39 stk.2 i bekendtgørelse om statens regnskabsvæsen mv., fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
Uddybende målrapportering
I det følgende uddybes mål, der ikke er opfyldt.
Mål 4: Forbedret digital tilgængelighed for erhverv.
Målet om forbedret digital tilgængelighed for erhverv i 2023 er ikke opfyldt, da Landbrugsstyrelsen havde en gennemsnit-
lig tilgængelighed for året på ’Tast selv-løsningen’ på 95,5 pct. Årsagen skyldes nedbrud i januar, november og decem-
ber 2023. En væsentlig del af den målte utilgængelighed i slutningen af året skyldes en leverandørs manglende overvåg-
ning og reaktion uden for normal arbejdstid (8-16). Landbrugsstyrelsen har fulgt tæt op på fejlene, således at de ikke
gentages.
2.5.
Forventninger til det kommende år
I 2024 vil Landbrugsstyrelsen fortsat have fokus på at bidrage til en effektiv implementering af EU’s landbrugspolitik og
landbrugsaftalen. Store udviklingsopgaver i medfør af landbrugsaftalen på kvælstof- og klimaområdet vil kræve bidrag fra
mange sider. Afvikling af ældre sagsbunker på projektstøtteområdet vil også fortsat have høj prioritet.
I 2024 imødeser styrelsen desuden en række større politiske beslutninger i regi af opfølgning på Ekspertgruppe for grøn
skattereform, grøn trepart og et kommende genbesøg af landbrugsaftalen, som kan få betydning for styrelsens opgaveva-
retagelse og udmøntning.
Implementering af EU’s landbrugspolitik
Med henblik på at forbedre søgningen til de fem nye bioordninger under landbrugsreformen er der med afsæt i ansøg-
ningsrunden 2023 iværksat og planlagt forskellige tiltag, som gennemføres i 2024. Ændringerne skal bidrage til at øge
landbrugernes incitament til at søge de grønne etårige ordninger, der gavner klima, miljø og biodiversitet. Også på ordnin-
gen
Etableringsstøtte for unge landbrugere
er der nye tiltag. Det er fremover muligt at søge ordningen med praksiserfaring.
Samtidig er det også i 2024, at en række ordninger åbner for første gang under den nye reformperiode, herunder
Privat
Skovrejsning, Biodiversitetsskov
og
Rydning af tilgroede arealer og forberedelse til afgræsning.
Implementering af anbefalinger fra ekspertgruppen for udtagning af lavbundsjorder
Landbrugsstyrelsens indsats for at implementere ekspertgruppens anbefalinger er også i 2024 central for at understøtte
udtagning af mest muligt kulstofrigt lavbundsjord så hurtigt som muligt. Muligheden for at give mere individuelt beregnet
kompensation til lodsejere, der deltager i udtagningsprojekter, samt allokering af flere midler til udtagningskonsulenter er
allerede blevet implementeret. Enkelte anbefalinger skal afklares politisk, og øvrige anbefalinger vil Landbrugsstyrelsen
arbejde videre med i årets løb.
Næste skridt i arbejdet med udvikling af ny kvælstofreguleringsmodel
Der skal i 2024 udarbejdes et oplæg til en ny kvælstofreguleringsmodel baseret på det politiske opdrag fra landbrugsafta-
len. Til brug herfor skal der gennemføres forskellige faglige og administrative analyser af den nye kvælstofreguleringsmo-
del, som er en forudsætning for udformning af et beslutningsoplæg. Det forventes, at beslutningsoplægget skal anvendes
i forbindelse med det kommende genbesøg af landbrugsaftalen. Analyserne vedrører bl.a. afdækning af administration og
kontrolelementer, miljømæssige og juridiske vurderinger samt økonomiske konsekvensvurderinger. Parallelt hermed fort-
sættes dialog med EU-Kommissionen om udformning af en kompensationsordning, der kan understøtte den nye kvælstof-
regulering. Ligeledes vil it-sporet af den nye reguleringsmodel fortsætte i 2024, hvor den mere konkrete udvikling af et it-
fundamentprojekt for den nye reguleringsmodel forventes igangsat.
Afviklingen af ældre sagsbunker fortsætter
Landbrugsstyrelsen vil i 2024 fortsætte indsatsen for at afvikle sagsbunker ud fra den afviklingsplan, der blev iværksat i
2023. En fokuseret indsats på dette område vil samtidig understøtte målet om hjemtagning af EU-midler til gavn for dansk
landbrugs grønne omstilling og fortsatte udvikling.
Opfølgning på hjemtagning af EU-midler til Landdistriktsprogrammet
Landbrugsstyrelsen følger løbende op på hjemtagning og afklarer eventuelle udfordringer i forbindelse hermed. Landdi-
striktsprogrammet skal hjemtages senest i 2025. Det forventes på nuværende tidspunkt, at det ikke vil være muligt at
hjemtage hele programmet.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Årsrapport 2023 / Landbrugsstyrelsen
9
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 147: Orientering om årsrapporter for 2023, jf. § 39 stk.2 i bekendtgørelse om statens regnskabsvæsen mv., fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2843790_0010.png
Økonomi
Bevilling og øvrige indtægter udgør samlet 1.129,3 mio. kr. i 2023. Landbrugsstyrelsens økonomiske forventninger til det
kommende år fremgår af nedenstående tabel 5.
Tabel 5
Forventninger til det kommende år
Regnskab
2023
-1.129,3
1.161,2
31,9
Grundbudget
2024
-1.103,4
1.113,4
10,0
(mio. kr.)
Bevilling og øvrige indtægter
Udgifter
Resultat
Kilde: Statens Koncern System (SKS). Note: Difference skyldes afrundinger
Landbrugsstyrelsen har i grundbudget 2024 budgetteret med udgifter for 1.113,4 mio. kr., jf. tabel 5. Dette svarer til 10,0
mio. kr. mere end finanslovsbevillingen for 2024 som følge af et forventet merforbrug på administrationsudgifter vedr.
multifunktionelle jordfordelingsprojekter (MUFJO).
10
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Årsrapport 2023 / Landbrugsstyrelsen
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 147: Orientering om årsrapporter for 2023, jf. § 39 stk.2 i bekendtgørelse om statens regnskabsvæsen mv., fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
3. Regnskab
3.1.
Anvendt regnskabspraksis
Årsrapporten er aflagt i overensstemmelse med
Bekendtgørelse nr. 116 om statens regnskabsvæsen
af 19. februar 2018
og de nærmere retningslinjer i Finansministeriets Økonomisk
Administrative Vejledning
(ØAV).
Årsrapporten for 2023 er endvidere udarbejdet i overensstemmelse med den opstilling og de regnskabsprincipper mv.,
som fremgår af Økonomistyrelsens
Vejledning om årsrapport for statslige institutioner
af december 2023.
Den anvendte regnskabspraksis er baseret på omkostningsprincippet for aktiviteter finansieret under bevillingstypen drifts-
bevilling. Finansielle data til resultatdisponering og egenkapitalforklaring er afstemt med oplysninger fra Statens Bevillings-
lovsystem (SB). I budgetår er der taget udgangspunkt i grundbudgettet for 2024, som er baseret på finanslov 2024, som
blev vedtaget i den 14. december 2023.
Styrelsernes generelle fællesomkostninger er opgjort jf. økonomistyrelsens vejledning om
Regnskabsregistrering af gene-
relle fællesomkostninger.
Beløb angives som udgangspunkt i mio. kr. med én decimal, og der kan forekomme afrundingsdifferencer. Når ”-” fremgår
af en tabel, betyder det, at regnskabsposten ikke har en saldo. Når ”0” fremgår af en tabel, betyder det, at beløbet er
mindre end 50.000 kr. og dermed afrundet til nul.
Der er ikke foretaget ændringer i regnskabspraksis i 2023, og Landbrugsstyrelsen har ingen dispensationer fra det gæl-
dende regelsæt på det omkostningsbaserede område.
Landbrugsstyrelsen har som udgangspunkt en væsentlighedsgrænse på 100.000 kr. for periodiseringer og hensættelser i
forbindelse med årsafslutningen.
Feriepenge:
Forpligtelsen er opgjort ud fra specifikke oplysninger pr. medarbejder, herunder antallet af feriedage pr.
31. december 2023, udgift pr. skyldig feriedag samt opgørelse over den særlige feriegodtgørelse. Opgørelsen er ud-
arbejdet i overensstemmelse med Økonomistyrelsens vejledning om
Den regnskabsmæssige håndtering af feriepen-
geforpligtigelsen
af december 2021. Opgørelsen følger samme metode som tidligere år.
Over-/merarbejde:
Opgørelsen er baseret på tidsregistreringer over antallet af timer, som Landbrugsstyrelsens med-
arbejdere har til gode pr. 31. december 2023, herunder afspadseringstimer, flekstimer og vagttimer mv. samt en gen-
nemsnitstimepris. Opgørelsen følger samme metode som tidligere år.
Reetablering af lejede lokaler:
Der hensættes til reetablering af styrelsens lejemål, hvor det fremgår af lejekontrakter.
Opgørelsen er baseret på registrerede kvadratmeter i ejendomsportalen multipliceret med en kvadratmeterpris. Opgø-
relsen følger samme metode som tidligere år.
Engangsvederlag:
Opgørelsen er baseret på en andel af bruttolønsummen for året fordelt på forskellige personaleka-
tegorier. Opgørelsen følger samme metode som blev anvendt tidligere.
Opgaver relateret til landbrugsreformen:
Opgørelsen er baseret på opgavedeling, som udløber af reformen, hvor ydel-
sen er leveret, men hvor betaling og betalingstidspunkt ikke kan opgøres endeligt. Det skønnede beløb fremgår af
underliggende dokumenter, der dokumenterer landbrugsreformen.
Fratrædelser mv.:
Hensættelsen er opgjort ud fra de lønudgifter i 2024, som vedrører fratrædende medarbejdere.
Derudover foretages der periodiske op- og nedskrivninger af tilgodehavender overført til gældsinddrivelse i Gældsstyrel-
sen.
Den anvendte regnskabspraksis for de administrerende ordninger er baseret på udgiftsbaserede regnskabsprincipper.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Årsrapport 2023 / Landbrugsstyrelsen
11
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 147: Orientering om årsrapporter for 2023, jf. § 39 stk.2 i bekendtgørelse om statens regnskabsvæsen mv., fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2843790_0012.png
3.2.
Resultatopgørelse
Tabel 6
Resultatopgørelse
Note
(mio. kr.)
Ordinære driftsindtægter
Bevilling
Salg af varer og tjenesteydelser
Eksternt salg af varer og tjenesteydelser
Internt statsligt salg af varer og tjenesteydelser
Tilskud til egen drift
Gebyrer
Ordinære driftsindtægter i alt
Ordinære driftsomkostninger
Ændring i lagre
Forbrugsomkostninger
Husleje
Forbrugsomkostninger i alt
Personaleomkostninger
Lønninger
Pension
Lønrefusion
Andre personaleomkostninger
Personaleomkostninger i alt
Af- og nedskrivninger
Internt køb af varer og tjenesteydelser
Andre ordinære driftsomkostninger
Ordinære driftsomkostninger i alt
Resultat af ordinære drift
Andre driftsposter
Andre driftsindtægter
Andre driftsomkostninger
Resultat før finansielle poster
Finansielle poster
Finansielle indtægter
Finansielle omkostninger
Resultat før ekstraordinære poster
Ekstraordinære poster
Ekstraordinære indtægter
Ekstraordinære omkostninger
Årets resultat
2022
-935,7
-12,8
-14,2
-71,5
-26,1
-1.060,4
2023
-980,9
-18,4
-14,9
-65,8
-24,9
-1.104,8
2024
-954,6
-13,0
-20,0
-75,9
-24,2
-1.087,7
42,7
42,7
613,1
95,3
-20,6
4,0
691,8
47,0
84,8
173,2
1.039,5
-20,9
-15,2
3,8
-32,3
-0,2
9,5
-22,9
-
-
-22,9
45,8
45,8
657,0
103,6
-21,0
17,1
756,7
55,0
86,5
202,1
1.146,1
41,2
-24,4
4,9
21,7
-0,0
10,2
31,9
-
-
31,9
46,1
46,1
707,2
-
-
-
707,2
62,4
75,0
215,9
1.106,6
18,9
-19,6
-
18,9
-
8,9
10,0
-
-
10,0
Kilde: Statens Koncern System (SKS) og Statens bevillingslovssystem (SB).
Anm.: Af 2024 er der tale om grundbudget
Note: Difference skyldes afrundinger
Landbrugsstyrelsens resultatopgørelse for 2022 og 2023 samt grundbudgettet for 2024 fremgår af tabel 6. Årets resultat
for Landbrugsstyrelsens drift i 2023 er et merforbrug på 31,9 mio. kr. Der henvises til afsnit 2.2.1. Årets økonomiske resultat
for en nærmere forklaring heraf.
12
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Årsrapport 2023 / Landbrugsstyrelsen
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 147: Orientering om årsrapporter for 2023, jf. § 39 stk.2 i bekendtgørelse om statens regnskabsvæsen mv., fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2843790_0013.png
Tabel 7
Resultatdisponering af årets overskud
(mio. kr.)
Disponeret til bortfald
Disponeret til udbytte til statskassen
Disponeret til overført overskud
Kilde: Statens Koncern System (SKS).
2023
-
-
-31,9
Det samlede underskud på 31,9 mio. kr. er disponeret til overført overskud, jf. tabel 7.
3.2.1.
Forklaring af tilbageførte hensættelser og periodiseringsposter
Landbrugsstyrelsen har i 2023 tilbageført følgende hensættelser:
Hensættelse vedrørende engangsvederlag på 15,3 mio. kr. for 2022, hvoraf 15,3 mio. kr. er udbetalt.
Hensættelse på 1,6 mio. kr. til potentiel nedskrivning af styrelsens udbetalingssystem (TUS). Nedskrivning er realise-
ret i 2023.
Hensættelse på 0,3 mio. kr. vedrørende ikke-betalte fakturaer til Telenor, jf. skrivelse fra Økonomistyrelsen i decem-
ber 2023 om fuldt medhold i retssag mod Telenor.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Årsrapport 2023 / Landbrugsstyrelsen
13
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 147: Orientering om årsrapporter for 2023, jf. § 39 stk.2 i bekendtgørelse om statens regnskabsvæsen mv., fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2843790_0014.png
3.3.
Balancen
Tabel 8
Balancen
Note
1
2
Aktiver
(mio. kr.)
Anlægsaktiver
Immaterielle anlægsaktiver
Færdiggjorte udviklings-
Projekter
Erhvervede koncessioner
Udviklingsprojekter under
opførelse
Immaterielle anlægsaktiver i
alt
Materielle anlægsaktiver
Grunde, arealer og bygninger
Infrastruktur
Transportmateriel
Produktionsanlæg og
maskiner
Inventar og it-udstyr
Igangværende arbejder for
egen regning
Materielle anlægsaktiver i
alt
Finansielle anlægsaktiver
Statsforskrivning
Øvr. finansielle anlægsaktiver
Finansielle anlægsaktiver i
alt
Anlægsaktiver i alt
Omsætningsaktiver
Varebeholdninger
Tilgodehavender
Periodeafgrænsningsposter
Værdipapirer
Likvide beholdninger
FF5 uforrentet konto
FF7 finansieringskonto
Andre likvider
Likvide beholdninger i alt
Omsætningsaktiver i alt
Aktiver i alt
2022
2023
Note
Passiver
(mio. kr.)
Egenkapital
Reguleret egenkapital
Opskrivninger
Reserveret egenkapital
Bortfald
Udbytte til staten
Overført overskud
Egenkapital i alt
Hensatte forpligtelser
Langfristede gælds-
poster
FF4 Langfristet gæld
Donationer
Prioritetsgæld
Anden langfristet gæld
Langfristet gæld i alt
Kortfristede gældspo-
ster
Leverandører af varer
og tjenesteydelser
Anden kortfristet gæld
Skyldige feriepenge
Igangværende arbejder
Periodeafgrænsnings-
poster
Kortfristet gæld i alt
Gæld i alt
2022
19,5
-
-
-
-
103,8
123,3
46,7
2023
19,5
-
-
-
-
71,9
91,5
66,9
88,8
22,0
90,2
201,0
116,6
16,0
58,4
191,0
3,5
1,2
-
0,5
-
5,1
6,9
0,9
-
0,3
-
8,1
3
200,5
-
-
-
200,5
199,2
-
-
-
199,2
19,5
-
19,5
225,7
19,5
-
19,5
218,7
54,3
-35,3
33,2
-
-
52,3
252,8
55,6
-17,4
35,5
-
2,0
75,6
274,9
-
36,9
1,8
-
140,8
22,9
-5,3
158,4
197,1
422,8
-
42,4
0,0
-
169,3
14,4
-11,5
172,2
214,6
433,3
Passiver i alt
422,8
433,3
Notehenvisninger,
jf. afsnit 4.1:
Hensatte forpligtelser note 3
Kilde: Statens Koncern System (SKS). Note: Difference skyldes afrundinger
Anm.: Passiver fremgår med negativt fortegn., og styrelsen anvender konto 97.40 Mellemregn ifm. afregning mellem drifts- og tilskudsregnskabet
På denne konto sker flytning af likviditet først efter regnskabets afslutning, og derfor fremstår posten anden kortfristet gæld som et tilgodehavende.
14
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Årsrapport 2023 / Landbrugsstyrelsen
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 147: Orientering om årsrapporter for 2023, jf. § 39 stk.2 i bekendtgørelse om statens regnskabsvæsen mv., fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2843790_0015.png
Landbrugsstyrelsens balance for 2022 og 2023 er opstillet i tabel 8. På aktivsiden består balancen hovedsageligt af om-
sætningsaktiver for i alt 214,6 mio. kr., herunder likvide beholdninger på 172,2 mio. kr. og tilgodehavender på 42,4 mio. kr.
Balancens passivside udgøres ultimo 2023 primært af kortfristet gæld for i alt 199,2 mio. kr. og egenkapital på 91,5 mio.
kr.
For nærmere afvigelsesforklaringer henvises til afsnit 2.2.1. Årets resultat.
3.4.
Egenkapitalforklaring
Tabel 9
Egenkapitalforklaring
Egenkapital primo 2023
(mio. kr.)
Reguleret egenkapital primo
+Ændring i reguleret egenkapital
Reguleret egenkapital ultimo
Opskrivning primo
+Ændring i opskrivninger
Opskrivninger
Reserveret egenkapital primo
+Ændring i reserveret egenkapital
Reserveret egenkapital ultimo
Overført overskud primo
+Primo-regulering / flytning mellem bogføringskredse
+Regulering af det overførte overskud
+Overført fra årets resultat
-Bortfald
-Udbytte til staten
Overført overskud ultimo
Egenkapital ultimo 2023
Kilde: Statens Koncern System (SKS).
Anm.: Tal i SKS fremgår med fortegn, men er angivet uden fortegn i tabel 9.
2022
19,5
-
19,5
-
-
-
-
-
-
80,8
-
-
22,9
-
-
103,8
123,3
2023
19,5
-
19,5
-
-
-
-
-
-
103,8
-
-
-31,9
-
-
71,9
91,5
Landbrugsstyrelsens egenkapitalforklaring fremgår af tabel 9 og viser årets ændringer som følge af disponering af årets
resultat. Det fremgår af tabel 9, at egenkapitalen falder fra 2022 til 2023 med 31,9 mio. kr. svarende til årets resultat.
Overført overskud falder fra 103,8 mio. kr. til 71,9 mio. kr. og egenkapitalen som følge heraf fra 123,3 mio. kr. til 91,5 mio.
kr.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Årsrapport 2023 / Landbrugsstyrelsen
15
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 147: Orientering om årsrapporter for 2023, jf. § 39 stk.2 i bekendtgørelse om statens regnskabsvæsen mv., fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2843790_0016.png
3.5.
Likviditet og låneramme
Tabel 10
Udnyttelse af låneramme
(mio. kr.)
Sum af immaterielle og materielle anlægsaktiver
Låneramme
Udnyttelsesgrad i pct.
Kilde: Statens Koncern System (SKS).
2023
199,2
304,5
65,4
Landbrugsstyrelsens udnyttelse af lånerammen ultimo 2023 udgør 199,2 mio. kr., jf. tabel 1. Med en samlet låneramme
på 304,5 mio. kr. i 2023 svarer dette til en udnyttelsesgrad på 65,4 pct. Fald i udnyttelsesgraden kan henføres til et fald i
styrelsens anlægsaktiver.
3.6.
Opfølgning på lønsumsloft
Tabel 11
Opfølgning på lønsumsloft
Hovedkonto § 24.21.01.
(mio. kr.)
Lønsumsloft FL
Lønsumsloft inkl. TB / aktstykker
Lønforbrug under lønsumsloft
Difference (mindreforbrug)
Akk. opsparing ult. 2022
Akk. opsparing ult. 2023
Kilde: Statens Koncern System (SKS).
2023
806,4
809,0
774,8
34,2
68,8
103,0
Landbrugsstyrelsens lønsumsopsparing stiger fra 68,8 mio. kr. i 2022 til 103,0 mio. kr. i 2023. Ændringen skyldes, at sty-
relsen anvender en del af sin lønsumsbevilling på øvrige driftsudgifter.
16
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Årsrapport 2023 / Landbrugsstyrelsen
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 147: Orientering om årsrapporter for 2023, jf. § 39 stk.2 i bekendtgørelse om statens regnskabsvæsen mv., fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2843790_0017.png
3.7.
Bevillingsregnskabet
Tabel 12
Bevillingsregnskab
Hoved-
konto
(mio. kr.)
Drift
§ 24.21.01.
Landbrugsstyrelsen
Drift
Udgifter
Indtægter
Udgifter
Indtægter
Udgifter
Lovbunden
Indtægter
Udgifter
Indtægter
Udgifter
Lovbunden
Indtægter
Udgifter
Indtægter
Udgifter
Indtægter
Udgifter
Indtægter
1.135,7
-154,8
9,2
-3,4
-
-0,3
5.996,8
-5.991,8
46,3
-46,3
181,2
-159,5
1.051,6
-1.036,6
26,0
-26,0
0,0
-
16,6
-
10,6
-
207,4
-61,4
89,2
-
480,6
-0,1
194,8
-
1.161,2
-148,4
1,2
-1,9
-
-0,4
5.472,3
-5.472,4
48,4
-47,3
134,8
-114,8
846,6
-801,6
26,8
-26,8
-0,9
-
-0,9
-
10,6
-
218,0
-72,0
87,1
-
484,1
0,0
194,8
-
-25,5
-6,4
8,0
-1,5
-
0,1
524,5
-519,4
-2,1
1,0
46,4
-44,7
205,0
-235,0
-0,8
0,8
0,9
-
17,5
-
0,0
-
-10,6
10,6
2,1
-
-3,5
-0,1
0,0
-
-71,9
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-5,4
-
-254,5
-
-
-
-6,4
-
-67,0
-
-
-
-
-
-2,1
-
-31,1
-
-
-
Videre-
førsel
ultimo
Navn
Bevillings-
type
Bevilling
Regn-
skab
Afvi-
gelse
Administrerede ordninger
§ 24.24.05.
Yngre jordbruger-
Ordningen
Licenser til import og
eksport af
landbrugsprodukter
Direkte landbrugsstøtte
Forskellige støtteordnin-
ger under den fælles
markedsordning
Forskellige tilskud
Støtte til udvikling af
landdistrikterne
Tilskud til fremme af
økologi
Lovbunden
§ 24.42.11.
§ 24.42.12.
Lovbunden
§ 24.42.13.
§ 24.21.02.
§ 24.23.03.
§ 24.23.06.
§ 24.23.07.
§ 24.23.08.
§ 24.23.09.
Reservation
Reservation
Reservation
Udgifter
Målrettede efterafgrøder
Reservation
og målrettet regulering
Indtægter
Minivådområder
Udtagningskonsulenter
Produktions- og promil-
leafgiftsfonde mv. inden
for fødevaresektoren
Fonden for Plantebase-
rede Fødevarer
Tilskud til udvikling og
demonstration
Reservation
Reservation
Udgifter
Indtægter
Udgifter
Indtægter
Udgifter
Reservation
Indtægter
Udgifter
Indtægter
Udgifter
Indtægter
§ 24.24.51.
§ 24.24.52.
§ 24.33.02.
Reservation
Reservation
§ 24.34.10.
Udgifter
Forskningsbaseret myn-
dighedsbetjening ved
Reservation
Danmarks Tekniske
Indtægter
Universitet
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Årsrapport 2023 / Landbrugsstyrelsen
17
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 147: Orientering om årsrapporter for 2023, jf. § 39 stk.2 i bekendtgørelse om statens regnskabsvæsen mv., fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2843790_0018.png
§ 24.34.20.
§ 24.34.30.
Forskningsbaseret myn-
Udgifter
dighedsbetjening ved
Reservation
Indtægter
Aarhus Universitet
Forskningsbaseret myn-
Udgifter
dighedsbetjening ved
Reservation
Københavns
Indtægter
Universitet
Forskellige tilskud
Renter
Afdrag og afskrivninger
på lån
Renter af særlige mel-
lemværender
Anden
Anden
Udgifter
Indtægter
Udgifter
Indtægter
Udgifter
Anden
Indtægter
Udgifter
Indtægter
Udgifter
Indtægter
Udgifter
Indtægter
245,0
-
102,3
-
1,9
-1,9
0,3
-0,3
-
-5,5
-
0,0
409,9
-329,6
-
-
245,0
-
102,3
-
0,1
-0,1
0,4
-0,5
-
-2,4
-
-1,3
291,2
-177,3
-
-
0,0
-
0,0
-
1,8
-1,8
-0,1
0,2
-
-3,1
-
1,3
118,7
-152,3
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-493,1
-
-
-
§ 24.21.04.
§ 24.21.06.
§ 24.24.60.
§ 37.63.01.
Anlæg
§ 24.21.05.
§ 24.21.07.
Anden
Anlægsprogram
Kollektive virkemidler
Anlæg
Anlæg
Kilde: Statens Koncern System (SKS).
Bevillingsregnskabet i tabel 12 indeholder Landbrugsstyrelsens indtægter og udgifter, som de er opgjort i bidrag til stats-
regnskabet. Ovenstående tabel 12 sammenholder den samlede bevilling med de endelige regnskabsdata for året.
§ 24.42.12. Direkte landbrugsstøtte
For de lovbundne bevillinger til direkte landbrugsstøtte har der i 2023 været et mindreforbrug på 524,5 mio. kr., svarende
til 9 pct. af bevillingen. Afvigelsen skyldes primært udsving mellem år, da udbetalingerne af støtte påbegyndes 1. december
og fortsætter henover årsskiftet. 2023 har været første år med bioordninger i CAP23-27, hvilket har medvirket til udsving,
både mellem ordninger og år. Afvigelsen i kontoens indtægter skyldes hovedsageligt tilsvarende færre indtægter fra EU,
da de nævnte ordninger er 100 pct. finansieret herfra.
§ 24.21.02. Forskellige tilskud
På kontoen har der i 2023 samlet set været et mindreforbrug på 46,4 mio. kr., svarende til 26 pct. af bevillingen, hvilket
primært kan henføres til udsving mellem år for tilskudsordningerne til
producentorganisationer inden for frugt- og grønt-
sagssektoren
og mindre søgning under ordningerne til
oplysningskampagner og salgsfremstød
og
tilskud til skolefrugt og
ledsageforanstaltninger.
Afvigelsen i kontoens indtægter skyldes hovedsageligt tilsvarende færre indtægter fra EU, da de
nævnte ordninger er 100 pct. finansieret herfra.
§ 24.23.03. Støtte til udvikling af landdistrikterne
For kontoens tilskudsordninger har der i 2023 været et mindreforbrug på 205,0 mio. kr., svarende til 19 pct. af bevillingen.
Afvigelsen skyldes primært annulleringer af tidligere års afgivne tilsagn for mere end 500 mio. kr., hvilket forstærkes af et
lavt omfang af tilskud til bl.a.
skovrejsning
og
etablering af minivådområder
efter lav søgning. Omvendt har imødekommelse
af overansøgning på ordningen
Etableringsstøtte til unge landbrugere
givet merudgifter for 126,0 mio. kr. i forhold til årets
bevilling. Afvigelsen i kontoens indtægter på 235,0 mio. kr. skyldes hovedsageligt færre indtægter fra EU, da tilskudsord-
ningerne på kontoen helt eller delvist er medfinansieret herfra. Kontoens udgiftsbevilling blev med Folketingets Finansud-
valgs tiltrædelse af aktstykke 74 af 14. december 2023 reduceret med 100,0 mio. kr. til finansiering af merudgifter i Føde-
varestyrelsen herunder til bekæmpelse af fugleinfluenza.
18
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Årsrapport 2023 / Landbrugsstyrelsen
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 147: Orientering om årsrapporter for 2023, jf. § 39 stk.2 i bekendtgørelse om statens regnskabsvæsen mv., fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
§ 24.23.08. Minivådområder
På kontoen er der i 2023 realiseret et mindreforbrug på 17,5 mio. kr., svarende til 105 pct. af bevillingen, dvs. mere end
årets samlede bevilling. Afvigelsen skyldes lav søgning ved årets ansøgningsrunde samt annulleringer af tidligere års
afgivne tilsagn om tilskud.
§ 24.21.05. Anlægsprogram
Samlet set har der i 2023 været et mindreforbrug på 118,7 mio. kr., svarende til 29 pct. af bevillingen, primært som følge
af et lavere omfang af køb af arealer til projekter til etablering af vådområder og udtagning af lavbundsjorder end forud-
sat. Den lavere fremdrift skyldes bl.a. fortsat virkning i 2023 i projekterne af manglende afklaring af støttesatser for area-
ler omfattet af § 3 i Naturbeskyttelsesloven. Mindreforbruget opvejes delvist af et højere omfang af udgifter til køb af
landbrugsejendomme, der kan indgå som erstatningsarealer i jordfordeling i projekterne. Som følge af de færre køb af
projektarealer har der også været færre indtægter på kontoen, i alt 152,3 mio. kr., dels fra færre indtægter fra EU-medfi-
nansiering af udgifterne, dels fra færre salgsindtægter fra afhændelse af arealer.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Årsrapport 2023 / Landbrugsstyrelsen
19
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 147: Orientering om årsrapporter for 2023, jf. § 39 stk.2 i bekendtgørelse om statens regnskabsvæsen mv., fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2843790_0020.png
4. Bilag
4.1.
Noter til resultatopgørelse og balance
Tabel 13
Note 1. Immaterielle anlægsaktiver
Erhvervede kon-
cessioner mv.
36,8
-
-
-
36,8
-20,8
-
-20,8
16,0
-6,0
-
-6,0
I alt
584,9
-
72,2
-21,7
635,5
502,8
-
502,8
132,6
-28,7
-
-28,7
(mio. kr.)
Kostpris
Primokorrektioner og flytning ml. bogfø-
ringskredse
Tilgang
Afgang
Kostpris pr. 31.12.2023
Akkumulerede afskrivninger
Akkumulerede nedskrivninger
Akkumulerede af- og nedskrivninger pr.
31.12.2023
Regnskabsmæssig værdi pr. 31.12.2023
Årets afskrivninger
Årets nedskrivninger
Årets af- og nedskrivninger
Færdiggjorte
udviklingsprojekter
548,1
-
72,2
-21,7
598,7
-482,0
-
-482,0
116,6
-22,7
-
-22,7
(mio. kr.)
Primo saldo pr. 1. januar 2023
Tilgang
Nedskrivninger
Overført til færdiggjorte
udviklingsprojekter
Kostpris pr. 31.12.2023
Kilde: Statens Koncern System (SKS).
Note: Difference skyldes afrundinger.
Udviklingsprojekter
under udførelse
94,3
42,6
-7,1
-71,4
58,4
20
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Årsrapport 2023 / Landbrugsstyrelsen
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 147: Orientering om årsrapporter for 2023, jf. § 39 stk.2 i bekendtgørelse om statens regnskabsvæsen mv., fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2843790_0021.png
Tabel 14
Note 2. Materielle anlægsaktiver
Grunde,
arealer og
bygninger
Infrastruk-
tur
Produkti-
onsanlæg
og maski-
ner
Transport-
materiel
Inventar
og it-ud-
styr
I alt
(mio. kr.)
Kostpris
Primokorrektioner og flytning ml.
bogføringskredse
Tilgang
Afgang
Kostpris pr. 31.12. 2023
Akkumulerede afskrivninger
Akkumulerede nedskrivninger
Akkumulerede af- og
nedskrivninger pr. 31.12.2023
Regnskabsmæssig værdi
pr. 31.12. 2023
Årets afskrivninger
Årets nedskrivninger
Årets af- og nedskrivninger
17,9
-
4,4
-
22,3
-15,3
-
-15,3
6,9
-0,9
-
-0,9
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
4,6
-
0,2
-
4,8
-4,0
-
-4,0
0,9
-0,5
-
-0,5
4,1
-
-
-0,4
3,7
-3,4
-
-3,4
0,3
0,2
-
0,2
26,7
-
4,6
-0,4
30,8
-22,7
-
-22,7
8,1
-1,2
-
-1,2
(mio. kr.)
Primo saldo pr. 1. januar 2023
Tilgang
Nedskrivninger
Overført til færdiggjorte
udviklingsprojekter
Kostpris pr. 31.12.2023
Kilde: Statens Koncern System (SKS). Note: Difference skyldes afrundinger.
Igangværende arbejder for
egen regning
-
-
-
-
-
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Årsrapport 2023 / Landbrugsstyrelsen
21
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 147: Orientering om årsrapporter for 2023, jf. § 39 stk.2 i bekendtgørelse om statens regnskabsvæsen mv., fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2843790_0022.png
Note 3.
Hensatte forpligtelser
(mio. kr.)
Reetablering af lejede lokaler
Engangsvederlag
Afskedigelser herunder styrelsens afskedigelsesrunde
Opgaver relateret til landbrugsreformen
It-udvikling
Andre hensatte forpligtelser
Hensatte forpligtigelser i alt
Primo 2023*
21,7
15,3
2,0
5,5
1,6
0,6
46,7
Ultimo 2023
21,7
15,9
18,0
11,0
-
0,4
67,0
Kilde: Navision Stat.
Anm.: Forklaringer til hensatte forpligtigelser findes i afsnit 3.2. Resultatopgørelse under afsnittet 3.2.1. ”Forklaring af tilbageførte hensættelser og
periodiseringsposter”.
Stigningen i styrelsens hensatte forpligtelser skyldes dels hensættelse til lønudgifter i forbindelse med styrelsens afskedi-
gelsesrunde i 2023 og dels hensættelse til landbrugsreformen.
4.2.
Indtægtsdækket virksomhed
Som det fremgår af nedenstående tabel 15 gav Landbrugsstyrelsens indtægtsdækkede virksomhed (IDV) i 2023 et over-
skud på 0,9 mio. kr. Overskuddet kan primært henføres til opgaverne vedrørende forundersøgelse, planlægning og be-
handling af jordfordelingssager og rekvirerede opgaver.
Tabel 15
Sammenfatning af elementer i prisfastsættelse
(mio. kr.)
Styrelsens direkte omkostninger i alt
Styrelsens indirekte omkostninger i alt
Øvrige indregnede omkostninger
Sum
Indtægter i alt
Resultat
4,6
3,7
-
8,3
9,2
0,9
Kilde: Navision Stat.
Anm.: Øvrige indregnede omkostninger indgår i prisfastsættelsen med 15 pct. jf. vejledning om prisfastsættelse, punkt 2.4, men er ikke inkluderet i
regnskabet.
22
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Årsrapport 2023 / Landbrugsstyrelsen
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 147: Orientering om årsrapporter for 2023, jf. § 39 stk.2 i bekendtgørelse om statens regnskabsvæsen mv., fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2843790_0023.png
Tabel 16 viser det akkumulerede overskud pr. 31. december 2023.
Tabel 16
Oversigt over akkumuleret resultat for indtægtsdækket virksomhed
(mio. kr.)
Indtægtsdækket virksomhed, i alt
I alt
2020
5,7
5,7
2021
6,8
6,8
2022
7,4
7,4
2023
8,3
8,3
Kilde: Navision Stat.
Anm.: Beløb er akkumuleret jf. vejledning Landbrugsstyrelsens akkumulerede resultat vedrørende indtægtsdækket virksomhed for 2023 og de tre fore-
gående regnskabsår på aktivitetsniveau fremgår af tabel 16.
4.3.
Fællesstatslige løsninger mv.
Landbrugsstyrelsen har ikke fællesstatslige løsninger.
4.4.
Gebyrfinansieret virksomhed
Tabel 18
Oversigt over gebyrordninger med administrativt fastsat takst
Årets resultat
2020
2022
2020 2021 2022 Indt.
0,6
0,2
0,8
1,5
2,0
3,5
0,2
1,0
1,2
17,0
9,7
26,7
Omk.
17,7
9,3
27,0
(mio. kr.)
Gebyrordning
Plantesundhedskontrol
Øvrige gebyrordninger
I alt
Kilde: Navision Stat.
2023
Res.
0,7
-0,4
0,3
Akk. saldo
ultimo 2023
0,9
0,6
1,5
Landbrugsstyrelsens gebyrordninger med administrativt fastsat takst er opgjort i tabel 18. Resultatet for 2023 angiver en
underdækning på 0,3 mio. kr. Underdækningen skal jf. princippet om balance over fire år ses i lyset af tidligere års under-
skud. På baggrund af resultatet for 2023 vil Landbrugsstyrelsen i 2024 vurdere, om der er behov for at reducere omkost-
ningerne eller justere gebyrsatsen for at tilstræbe balance over en løbende fireårig periode.
Plantesundhedskontrollen m.m.
Området tegner sig for et underskud på 0,7 mio. kr. i 2023, hvilket er et nettobeløb, der omfatter flere forskellige gebyrer.
Resultatet kan henføres til et underskud på importkontrollen og et overskud på avlskontrollen, begge med henblik på at
udligne tidligere års ubalance.
Øvrige gebyrordninger
Samlet gav øvrige gebyrområder et overskud på 0,4 mio. kr. i 2023. Overskuddet kan primært henføres til gebyrordningen
Træemballage, hvor der har været en tilgang i nye virksomheder.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Årsrapport 2023 / Landbrugsstyrelsen
23
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 147: Orientering om årsrapporter for 2023, jf. § 39 stk.2 i bekendtgørelse om statens regnskabsvæsen mv., fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2843790_0024.png
4.5.
Tilskudsfinansierede aktiviteter
Tabel 20
Oversigt over tilskudsfinansierede aktiviteter
Ordning
(mio. kr.)
ERA-Net
I alt
Kilde: Navision Stat.
Primo 2023
Årets
tilskud
-0,1
-0,1
Årets
udgifter
0,1
0,1
Årets
resultat
-
-
Overskud til
videreførelse
-
-
Landbrugsstyrelsens tilskudsfinansierede aktiviteter for 2023 er opgjort jf. tabel 20. Årets resultat er på 0,0 mio. kr., jf.
statens bevillingsregler for tilskudsfinansieret aktivitet.
4.6.
Forelagte investeringer
Tabel 21
Oversigt over afsluttede projekter
Forventet
Afslutning
v. bygge-
start
Januar
2022
Faktiske
afslut-
ningstids-
punkt
Januar
2023
Godkendt
budgette-
ret total
udgift
99,9
Afsluttede projekter
(mio. kr.)
CAP2020 IT-fundament
Investeringsudgifter
i alt
Senest
forelagt
7. april
2021
Bygge-
start
31. oktober
2019
faktiske
totaludgift
82,3
99,9
82,3
Kilde: Navision Stat og tidsregistreringsdata.
Anm. Afholdte udgifter er opgjort inkl. overhead og ekskl. renter. De afholdte udgifter er ydermere opgjort i løbende priser.
Landbrugsstyrelsen har i 2023 afsluttet projektet
CAP2020 IT-fundament.
Der er i forbindelse hermed aflagt de sidste
halvårsrapporteringer til Statens It-råd og rapporteret om projektnedlukning til Folketingets Finansudvalg. Styrelsen vil
primo 2024, jf. budgetvejledningen pkt. 2.2.18.1.2, rapportere vedrørende drift og gevinstrealisering til Finansudvalget.
24
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Årsrapport 2023 / Landbrugsstyrelsen
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 147: Orientering om årsrapporter for 2023, jf. § 39 stk.2 i bekendtgørelse om statens regnskabsvæsen mv., fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2843790_0025.png
Tabel 22
Oversigt over igangværende anlægsprojekter
Igangværende
Projekter
(mio. kr.)
CAP2020 IT regelimple-
mentering
Investeringsudgifter
i alt
Afholdte
udgifter
i alt
186,3
Afholdte
udgifter,
2023
102,4
Senest
forelagt
25. august
2022
Bygge-
start
3. juni
2021
Forventet
afslutning
Oktober
2027
Godkendt
totaludgift
285,3
186,3
102,4
285,3
Kilde: Navision Stat og tidsregistreringsdata.
Anm. Afholdte udgifter er opgjort inkl. overhead og ekskl. renter. De afholdte udgifter er ydermere opgjort i løbende priser.
Landbrugsstyrelsen har i 2023 ét igangværende projekt,
CAP2020 IT regelimplementering
der har været forelagt Finans-
udvalget.
4.7.
It-omkostninger
2023
161,4
75,5
49,6
26,8
18,3
53,6
71,9
0,6
313,3
Tabel 23
Sammensætning
(mio. kr.)
Interne personaleomkostninger til it (it-drift/-vedligehold/-udvikling)
Interne statslig køb af it, herunder fra Statens IT
It-systemdrift
It-vedligehold
It udviklingsomkostninger ekskl. af- og nedskrivninger
It udviklingsomkostninger af- og nedskrivninger, der er aktiveret
It-udviklingsomkostninger
Udgifter til it-varer til forbrug
I alt
Kilde: Statens Koncern System (SKS) og Navision Stat.
It-omkostninger
Landbrugsstyrelsens it-omkostninger fordelt på løn-, drifts- og investeringsomkostninger fremgår af tabel 23. De interne
personaleomkostninger er opgjort på baggrund af de direkte konterede lønudgifter i styrelsens it-enheder som bogført på
standardkonto 18 i styrelsens regnskab.
4.8.
Supplerende bilag
Landbrugsstyrelsen har ingen supplerende bilag.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Årsrapport 2023 / Landbrugsstyrelsen
25
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 147: Orientering om årsrapporter for 2023, jf. § 39 stk.2 i bekendtgørelse om statens regnskabsvæsen mv., fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2843790_0026.png
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri, Landbrugsstyrelsen
Årsrapport 2023
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Holbergsgade 6
1057 København K
www.fvm.dk