Finansudvalget 2023-24
FIU Alm.del Bilag 147
Offentligt
2843789_0001.png
Årsrapport 2023
Fødevarestyrelsen
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 147: Orientering om årsrapporter for 2023, jf. § 39 stk.2 i bekendtgørelse om statens regnskabsvæsen mv., fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
Indhold
1.
2.
2.1.
2.2.
2.2.1.
2.3.
2.4.
2.5.
3.
3.1.
3.2.
3.2.1.
3.3.
3.4.
3.5.
3.6.
4.
4.1.
4.2.
4.3.
4.4.
4.5.
4.6.
4.7.
4.8.
Påtegning af det samlede regnskab
Beretning
Præsentation af virksomheden
Ledelsesberetning
Årets økonomiske resultat
Kerneopgaver og ressourcer
Målrapportering
Forventninger til det kommende år
Regnskab
Anvendt regnskabspraksis
Resultatopgørelse
Forklaring af tilbageførte hensættelser og periodiseringsposter
Balancen
Egenkapitalforklaring
Likviditet og låneramme
Bevillingsregnskabet
Bilag
Noter til resultatopgørelse og balance
Indtægtsdækket virksomhed
Fællesstatslige løsninger mv.
Gebyrfinansieret virksomhed
Tilskudsfinansierede aktiviteter
Forelagte investeringer
It-omkostninger
Supplerende bilag
3
4
4
5
6
7
8
10
11
11
12
13
14
15
15
16
17
17
19
20
20
21
22
22
22
2
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Årsrapport 2023 / Fødevarestyrelsen
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 147: Orientering om årsrapporter for 2023, jf. § 39 stk.2 i bekendtgørelse om statens regnskabsvæsen mv., fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2843789_0003.png
1. Påtegning af det samlede regnskab
Årsrapporten omfatter de hovedkonti på finansloven, som Fødevarestyrelsen, CVR nr. 62534516, er ansvarlig for:
§ 24.32.01. Fødevarestyrelsen (Statsvirksomhed)
§ 24.32.09. Forskellige tilskud (Reservationsbevilling)
§ 24.32.14. Erstatninger ved nedslagtning af dyr og andre udgifter vedr. bekæmpelsesforanstaltnin-
ger mm. (Lovbunden bevilling)
§ 24.32.20. Markedsføring af fødevareklyngen (Reservationsbevilling)
§ 24.32.30. Madkulturen (Reservationsbevilling)
§ 24.32.45. Støtte til små slagterier (Reservationsbevilling)
§ 24.32.50.10. Støtte til minkavlere
herunder de regnskabsmæssige forklaringer, som skal tilgå Rigsrevisionen i forbindelse med bevillingskontrollen for
2023.
Påtegning
Det tilkendegives hermed:
1.
2.
3.
at årsrapporten er rigtig, dvs. at årsrapporten ikke indeholder væsentlige fejlinformationer eller udeladelser, herunder
at målopstillingen og målrapporteringen i årsrapporten er fyldestgørende,
at de dispositioner, som er omfattet af regnskabsaflæggelsen, er i overensstemmelse med meddelte bevillinger, love
og andre forskrifter samt med indgåede aftaler og sædvanlig praksis, og
at der er etableret forretningsgange, der sikrer en økonomisk hensigtsmæssig forvaltning af de midler og ved driften
af de institutioner, der er omfattet af årsrapporten
København, den
20
/
3
2024
___________________________
Morten Niels Jakobsen
Departementschef
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Årsrapport 2023 / Fødevarestyrelsen
3
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 147: Orientering om årsrapporter for 2023, jf. § 39 stk.2 i bekendtgørelse om statens regnskabsvæsen mv., fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2843789_0004.png
2. Beretning
2.1.
Præsentation af virksomheden
Fødevarestyrelsen er en del af Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri. Styrelsen er geografisk placeret på otte
lokaliteter fordelt i hele landet og har sit hovedkontor i Glostrup. Derudover er styrelsen til stede på 20 slagterier rundt om
i landet. Styrelsen beskæftiger ca. 1.800 årsværk. Fødevarestyrelsen har en bred kontaktflade bestående af fødevare-
virksomheder, landmænd, borgere, brancheorganisationer og andre myndigheder og har fokus rettet på hele fødevare-
kæden.
Kerneopgaverne er samlet i fire hovedopgaver og mål, som angivet i finansloven:
Fødevareopgaver
Veterinæropgaver
Kødkontrol
Ernæringsopgaver
Fødevarestyrelsen administrerer den danske fødevare-, foder- og veterinærlovgivning og har ansvaret for regeludste-
delse, kontrol- og tilsynsaktiviteter, undersøgelsesaktiviteter, godkendelses- og autorisationsopgaver samt internationalt
samarbejde. Ved udbrud af husdyrsygdomme og ved større fødevarevarebårne sygdomsudbrud iværksætter styrelsen
sit beredskab for effektivt at begrænse konsekvenserne for menneskers og dyrs sundhed. Fødevarestyrelsen varetager
en oplysningsindsats for fremme af sunde madvaner og forbrugerforhold samt virksomheders eksport til tredjelande. Fø-
devarestyrelsen bidrager endvidere til det lovforberedende arbejde på fødevare-, foder- og veterinærområdet, herunder i
forhold til arbejdet med Danmarks partnere i EU i forbindelse med forhandlinger om EU-retsakter.
For yderligere oplysninger henvises til Fødevarestyrelsens hjemmeside:
www.fvst.dk.
4
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Årsrapport 2023 / Fødevarestyrelsen
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 147: Orientering om årsrapporter for 2023, jf. § 39 stk.2 i bekendtgørelse om statens regnskabsvæsen mv., fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2843789_0005.png
2.2.
Det er direktionens vurdering, at Fødevarestyrelsens overordnede resultater i 2023 har været tilfredsstillende. Dette er
især baseret på, at styrelsens mål- og resultatplan for 2023 er opfyldt med 75 pct., at styrelsen har nået sine væsentlig-
ste driftsmål, herunder antallet af kontroller samt et overordnet tilfredsstillende økonomiske resultat. Vurderingen skal
ses i sammenhæng med, at der i 2023 var ekstraordinært store økonomiske udfordringer, herunder ansættelsesstop.
Mink
Frem til udgangen af december 2023 har Fødevarestyrelsen foretaget i alt 9.090 udbetalinger til 1.227 minkvirksomheder
og følgeerhverv på sammenlagt 9,6 mia. kr., hvoraf 3 mia. kr. er udbetalt i 2023. I oktober 2023 åbnede Fødevarestyrel-
sen en ny udbetalingsordning, den forenklede model, der skal medvirke til hurtigere behandling og udbetaling af nedluk-
ningserstatning til minkvirksomheder. Målsætningen er, at forslag til afgørelse modtages inden for 2-4 måneder efter, at
alle nødvendige dokumenter er indsendt.
Fødevarestyrelsen har nået årets kontrolmål
Fødevarestyrelsen har i de senere år været udfordret i forhold til kontrolmålene. I 2023 har styrelsen opfyldt kontrolmå-
lene. Både fødevarekontroller og veterinærkontroller er således gennemført i overensstemmelse med styrelsens kontrol-
plan. Der har henover året været stor fokus på målene, herunder fortaget en række omprioriteringer og tilpasningstiltag
med henblik på indfrielse af disse.
Beredskab
I 2023 har der været fortsat fokus på at robustgøre beredskabet i lyset af det aktuelle trusselsbillede. Der er implemente-
ret ny beredskabspolitik og nye fælles beredskabsplaner til ensartet håndtering af dyresygdomme, fødevaresikkerhed
mm. Eksempelvis håndterede beredskabet
i
2023 et højt antal udbrud af højpatogen fugleinfluenza, herunder gennem
aflivning, oprettelse af beskyttelseszoner og indførelse af smittebeskyttelsesrestriktioner mv. Beredskabsindsatsen blev
gennemført uden væsentlig påvirkning af den øvrige drift, herunder sagsbehandlingstider på veterinærområdet.
Gebyrer
I 2023 er aktiviteten på styrelsens 38 gebyrordninger tilbage på aktiviteten fra før Covid-19 pandemien. På visse gebyr-
ordninger var der opbygget en opsparing, som skal tilbagebetales til virksomhederne gennem midlertidige gebyrnedsæt-
telser. Opsparingen er opbygget primært pga. en lav kontrolaktivitet under Covid-19. Tilbagebetalingen har medført, at
der er kommet et stort underskud på visse ordninger i 2023. Det har på den baggrund været nødvendigt at hæve gebyr-
taksterne igen for at skabe balance mellem indtægter og udgifter.
Implementering af nyt smileymærke
I november 2023 er et nyt smileymærke implementeret. Det nye smileymærke er en forenkling af den fulde kontrolrap-
port i virksomhedernes indgangsparti. Mærket indeholder virksomhedsoplysninger og den aktuelle smiley samt de to for-
rige resultater. Den fulde kontrolrapport er fortsat tilgængelig via en QR-kode, der leder til virksomhedens side på
www.findsmiley.dk.
Forenklingen af smileyordningen er en del af Fødevareforlig IV. De øvrige ændringer blev gennem-
ført per. 1. januar 2023 og indebar, at elitesmileyen udgik. Derudover udgik det lille smil af smileyskalaen, og der blev
indført nye regler for henvisning til smiley ved online markedsføring. Målet om en modernisering og forenkling af smiley-
ordningen er indfriet.
Fluorstoffer (PFAS) i kød og æg
I 2023 har der været fortsat fokus på effekten af miljøforurening med fluorstoffer (PFAS) i forhold til fødevarer. Fokus er
dels på forhøjede indhold af stofferne i kvæg, der græsser på forurenede lokaliteter, og dels på forhøjet indhold af PFAS
i økologiske æg, som blev påvist i december 2022. Fødevarestyrelsen har i samarbejde med DTU Fødevareinstituttet
identificeret, at kilden til PFAS i æg var fiskemel, der er en opkoncentreret proteinfraktion, som kan indeholde forhøjede
niveauer af PFAS, hvis fiskene, som melet er produceret af, er forurenede med PFAS. Branchen besluttede at udfase
brugen af fiskemel som foder, og indholdet af PFAS i økologiske æg blev dermed hurtigt fjernet eller reduceret til upro-
blematiske niveauer.
Ledelsesberetning
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Årsrapport 2023 / Fødevarestyrelsen
5
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 147: Orientering om årsrapporter for 2023, jf. § 39 stk.2 i bekendtgørelse om statens regnskabsvæsen mv., fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2843789_0006.png
Anbefalinger om klimamærket leveret
I foråret i 2023 afleverede arbejdsgruppen sine anbefalinger til et kommende klimamærke til fødevarer. Der indgik anbe-
falinger angående den metodiske tilgang til beregning af klimaaftryk samt grafisk identitet og mærkningsmodel. Første
udkast til en beregningsmetode, udviklet i samarbejde med Aarhus Universitet, var i offentlig høring ultimo 2023. Et side-
løbende projekt med DTU har haft fokus på at identificere de mest egnede fødevarer at begynde udrulning af mærk-
ningsordningen på. Arbejdet med klimamærket fortsætter med et planlagt udbud af beregning af de klimaaftryk, der skal
ligge til grund for mærkningen, og et projekt med DTU om fastsættelse af grænseværdier mellem mærkets forskellige
skalatrin og vurderingen af den mest hensigtsmæssige enhed at kommunikere klimaaftrykket på.
2.2.1.
Årets økonomiske resultat
Tabel 1
Virksomhedens økonomiske hoved- og nøgletal
Hovedtal
(mio. kr.)
Resultatopgørelse
Ordinære driftsindtægter
Ordinære driftsomkostninger
Resultat af ordinær drift
Resultat før finansielle poster
Årets resultat
Balance
Anlægsaktiver i alt
Omsætningsaktiver
Egenkapital
Langfristet gæld
Kortfristet gæld
Finansielle nøgletal
Udnyttelsesgrad af lånerammen i pct.
Bevillingsandel i pct.
Personaleoplysninger
Antal årsværk
Årsværkspris
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og Navision Stat.
Anmærkning: For 2024 er tal fra grundbudgettet lagt til grund.
2022
-1.327,6
1.423,8
96,2
82,0
87,5
114,1
185,1
75,5
105,2
215,8
63,4
46,6
1.780,3
0,6
2023
-1.426,1
1.454,1
28,1
-5,5
0,4
137,6
194,7
63,9
127,6
194,0
76,4
50,9
1.787,5
0,6
2024
-1.514,9
1.531,8
16,9
78,0
46,4
1808
0,6
Årets økonomiske resultat for Fødevarestyrelsen i 2023 er et merforbrug på 0,4 mio. kr.,
jf. tabel 1.
Merforbruget i 2023
er finansieret af de midler, der i 2023 er afsat på § 24.32.01.Fødevarestyrelsen.
Stigningen i ordinære driftsindtægter mellem 2022 og 2023 skyldes primært, at der med Akt. 74 af 14. december 2023
blev tilført 100 mio. kr. i 2023. Stigningen i ordinære driftsomkostninger mellem 2022 og 2023 skyldes bl.a. pris- og løn-
stigninger.
Stigningen i anlægsaktiverne mellem 2022 og 2023 skyldes en stigning i de immaterielle anlægsaktiver samt en stigning
i de materielle anlægsaktiviteter. Ligeledes ses en stigning mellem 2022 og 2023 i omsætningsaktiverne, hvilket primært
skyldes en stigning i tilgodehavender.
6
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Årsrapport 2023 / Fødevarestyrelsen
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 147: Orientering om årsrapporter for 2023, jf. § 39 stk.2 i bekendtgørelse om statens regnskabsvæsen mv., fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2843789_0007.png
Faldet i den kortfristede gæld mellem 2022 og 2023 skyldes primært et fald vedrørende leverandører af varer og tjene-
steydelser.
Tabel 2
Virksomhedens hovedkonti
Overført
overskud/
Videreført
bevilling
ultimo
1,9
0,0
0,0
2,1
0,0
0,0
(mio. kr.)
Drift
Type
I alt
Udgifter
Indtægter
Bevilling
(FL+TB)
725,6
1.491,5
-765,9
6.175,5
6.179,7
-4,2
Regnskab
726,0
1.478,9
-752,9
6.065,1
6.069,5
-4,4
Administrerede ordninger
I alt
Udgifter
Indtægter
Kilde: Statens Koncern System (SKS).
Den samlede økonomi for Fødevarestyrelsen hovedkonti fremgår af tabel 2. Det finansielle regnskab aflægges for Føde-
varestyrelsens driftsbevilling under § 24.32.01. Fødevarestyrelsen (Statsvirksomhed). Der henvises til oplysninger om de
enkelte hovedkonti i afsnit 3.7 Bevillingsregnskabet.
2.3.
Kerneopgaver og ressourcer
Tabel 3
Sammenfatning af økonomi for virksomhedens opgaver
Opgave
(mio. kr.)
0. Generel ledelse og administration
1. Fødevarer
2. Kødkontrol
3. Veterinær
4. Ernæring
I alt
Kilde: Finansloven 2023, SB-systemet & Navision Stat.
Bevilling
(FL+TB)
-308,0
-204,7
-9,1
-186,7
-17,2
-725,6
Øvrige
indtægter
-25,0
-241,3
-270,3
-214,2
-2,1
-752,9
Omkostninger
333,0
446,2
279,4
400,9
19,3
1.478,8
Andel af årets
overskud
0,1
0,1
0,1
0,1
0
0,4
Tabel 3 sammenfatter Fødevarestyrelsens økonomi fordelt på kerneopgaver,
jf. tabel 6
i finanslovens anmærkninger.
Alle aktiviteter kan henføres til disse kerneopgaver og opgøres i forhold til bevilling, øvrige indtægter og omkostninger.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Årsrapport 2023 / Fødevarestyrelsen
7
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 147: Orientering om årsrapporter for 2023, jf. § 39 stk.2 i bekendtgørelse om statens regnskabsvæsen mv., fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2843789_0008.png
2.4.
Målrapportering
Tabel 4
Årets resultatopfyldelse
Mål
Mål 1:
Udvikling af klimamærke
(Understøtter FN’s verdensmål nr.
12 om ansvarligt forbrug og produk-
tion)
Resultatkrav
Fødevarestyrelsen skal i 2023 ud-
arbejde en indstilling til departe-
mentet til valg af model for et kom-
mende klimamærke, gennemføre
en analyse af datatilgange for kli-
mamærket og som led heri komme
med en anbefaling til departemen-
tet om metodisk tilgang til data for
klimamærket.
Målopfyldelse
Målet er opfyldt. Arbejdsgruppen
afleverede sine anbefalinger til et
kommende klimamærke til ministe-
ren den 27. april 2023. Der indgår
anbefalinger til valg af klimamærk-
ningsmodel, grafisk identitet, LCA-
tilgang mv. Som en del af målop-
fyldelsen har Aarhus Universitet
endvidere i februar 2023 gennem-
ført en analyse af eksisterende da-
tasæt om fødevarers klimaaftryk,
herunder de anvendte metoder og
metodiske tilgange. Fødevaresty-
relsens anbefaler en A-LCA til-
gang, som er kompatibel med den
anvendte metode i EU. Anbefalin-
gerne er sendt til departementet i
notater den 14. december 2022, 1.
juni 2023 og 21. august 2023.
Målet er opfyldt. Fødevarestyrelsen
har gennemført det planlagte antal
kontroller.
Mål 2:
Effektiv veterinærkontrol
Fødevarestyrelsen skal i 2023 gen-
nemføre veterinærkontrollerne i
styrelsens løbende kontrolplan for
antallet af veterinærkontroller for
året og i den forbindelse sikre, at
kontrolplanen tilpasses de aktuelle
risikovurderinger og hændelser i lø-
bet af året inden for rammerne af
Veterinærforliget.
Fødevarestyrelsen skal i 2023
overholde de veterinære bered-
skabsplaners sagsbehandlingsti-
der på maksimalt 37 timer ved an-
meldelser om mistanke om hhv.
fugleinfluenza, svinepest og mund-
og klovsyge og 133 timer ved an-
meldelser af øvrige mund- og klov-
sygesvar.
Fødevarestyrelsen skal i mindst 90
pct. af minkudbetalinger i 2023
gennemføre udbetalinger senest
fem bankdage efter både erstat-
ningsopgørelsen fra erstatnings-
og taksationskommissionerne fore-
ligger og vilkårene for udbetaling er
opfyldt.
Mål 3:
Effektivt veterinærbered-
skab
Målet er opfyldt. Sagsbehandlings-
tiderne er blevet overholdt ved alle
mistanker om fugleinfluenza samt
mistanke om svinepest. Der har
ikke været mistanke om mund- og
klovesyge.
Mål 4:
Rettidige minkudbetalinger
Målet er opfyldt. Til og med 31. de-
cember 2023 er der sket udbetaling
af endelig nedlukningserstatning i
54 sager. Alle udbetalinger, bortset
fra én, er sket inden for fem dage
fra modtagelse af gyldig vilkårser-
klæring.
8
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Årsrapport 2023 / Fødevarestyrelsen
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 147: Orientering om årsrapporter for 2023, jf. § 39 stk.2 i bekendtgørelse om statens regnskabsvæsen mv., fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2843789_0009.png
Mål 5:
Effektiv fødevarekontrol
Mål 6:
Effektivt fødevareberedskab
Mål 7:
Kvalitet på slagterierne
Fødevarestyrelsen skal gennem-
føre fødevarekontrollerne i styrel-
sens løbende kontrolplan for føde-
varekontroller for året og i den for-
bindelse sikre, at kontrolplanen til-
passes de aktuelle risikovurderin-
ger og hændelser i løbet af året in-
den for rammerne af Fødevareforli-
get.
Fødevarestyrelsen skal i mindst 95
pct. af tilbagekaldelseskontroller
med 1. leds-virksomheder over-
holde beredskabsplanens maksi-
male sagsbehandlingstid på 24 ti-
mer, efter styrelsen er gjort bekendt
med tilbagekaldelsen og har vurde-
ret partiet farligt.
Fødevarestyrelsen skal sikre, at
mindst 97,5 pct. af slagtekroppe er
korrekt bedømt ved kødkontrollen
efter slagtning.
Fødevarestyrelsen skal sikre, at
kendskabet til De Officielle Kostråd
øges med mindst 10 pct. point i for-
hold til målingen af kendskabet i
2022.
Målet er opfyldt. Fødevarestyrel-
sen har gennemført det planlagte
antal kontroller.
Målet er ikke opfyldt. I 2023 er
målopfyldelsen på 90 pct., idet
sagsbehandlingstiden ikke blev
overholdt i 38 ud af 373 1.ledskon-
troller.
Mål 8:
Kendskab til De Officielle
Kostråd
Målet er opfyldt. Med de data, der
er modtaget pr. 3. januar 2024, er
97,8 pct. af slagtekroppene korrekt
bedømt.
Målet er ikke opfyldt. Kendskabet
til De officielle Kostråd er steget
med 1 pct. point fra 47 pct. til 48
pct. ifølge Epinion 2023 sammen-
lignet med målingen fra 2022.
Mål 6: Effektivt fødevareberedskab
Målet, om at mindst 95 pct. af tilbagekaldelseskontroller med 1. leds-virksomheder skal overholde beredskabsplanens
maksimale sagsbehandlingstid på 24 timer, er ikke opfyldt. Kontrollerne er i mange tilfælde udført rettidigt, men tilbage-
meldingen til Fødevareberedskabet er ikke sket inden for tidsfristen på 24 timer. I alt er kontrollerne udført rettidigt i 42
pct. af de 38 kontroller, hvor sagsbehandlingstiden på 24 timer ikke er opfyldt. Derudover var der en konkret sag med
mange 1. leds-kontroller på samme dag, der i sig selv trækker målopfyldelsen ned med tre procentpoint. Sagen involve-
rede 29 1. leds-virksomheder, som skulle kontrolleres samtidigt. Sammenfaldet af flere kontrolsager gjorde det ikke mu-
ligt for de involverede fødevareenheder at overholde sagsbehandlingstiden på 24 timer på 14 af de 29 kontroller.
Mål 8: Kendskab til De Officielle Kostråd
Målet, om at kendskabet til De Officielle Kostråd skulle stige med 10 pct. point i 2024, er ikke opfyldt. Ifølge Epinion 2023
er kendskabet kun steget med 1 pct. point. Det skyldes blandt andet, at årets kostrådskampagne ikke blev gennemført
pga. ændrede opgaveprioriteringer i Fødevarestyrelsen. Fødevarestyrelsen har løbende kommunikeret om kostrådene.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Årsrapport 2023 / Fødevarestyrelsen
9
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 147: Orientering om årsrapporter for 2023, jf. § 39 stk.2 i bekendtgørelse om statens regnskabsvæsen mv., fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2843789_0010.png
2.5.
Forventninger til det kommende år
Tabel 5
Forventninger til det kommende år
Regnskab
2023
-1.478,5
1.478,9
0,4
Grundbudget
2024
1.514,9
1.531,8
16,9
(mio. kr.)
Bevilling og øvrige indtægter
Udgifter
Resultat
Kilde: Statens Koncern System (SKS).
Fødevarestyrelsen har i grundbudgettet for 2024 indbudgetteret forventede udgifter på 1.531,8 mio. kr., jf. tabel 5. Der er
et merforbrug på 16,9 mio. kr. i forhold til finanslovsbevillingen for 2024. Det forventede merforbrug håndteres ved min-
dreforbrug andre steder på ministerområdet. Merforbruget skyldes underdækning på gebyrområdet.
Det er en merudgift på 52,9 mio. kr. i forhold til 2023. Merudgifterne vedrører bl.a. øgede udgifter til håndtering af mink
på § 24.32.01.25 samt pris- og lønstigninger. Derudover stiger bevillingen/øvrige indtægter med 36,4 mio. kr. i 2024 i
forhold til 2023. Merindtægterne skyldes primært øgede gebyrindtægter, idet taksterne på visse ordninger er sat op i
2024 med henblik på at sikre balance på ordningerne.
10
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Årsrapport 2023 / Fødevarestyrelsen
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 147: Orientering om årsrapporter for 2023, jf. § 39 stk.2 i bekendtgørelse om statens regnskabsvæsen mv., fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
3. Regnskab
3.1.
Årsrapporten er aflagt i overensstemmelse med
Bekendtgørelse nr. 116 om statens regnskabsvæsen
af 19. februar 2018
og de nærmere retningslinjer i Finansministeriets Økonomisk
Administrative Vejledning
(ØAV).
Årsrapporten for 2023 er endvidere udarbejdet i overensstemmelse med den opstilling og de regnskabsprincipper mv.,
som fremgår af Økonomistyrelsens
Vejledning om årsrapport for statslige institutioner
af december 2023.
Den anvendte regnskabspraksis for § 24.32.01. er baseret på omkostningsprincippet for aktiviteter finansieret under be-
villingstypen driftsbevilling. Finansielle data til resultatdisponering og egenkapitalforklaring er afstemt med oplysninger fra
Statens Bevillingslovsystem (SB). I budgetår er der taget udgangspunkt i grundbudgettet for 2024.
Styrelsernes generelle fællesomkostninger er opgjort jf. Økonomistyrelsens vejledning om
Regnskabsregistrering af ge-
nerelle fællesomkostninger.
Beløb angives som udgangspunkt i mio. kr. med én decimal, og der kan forekomme afrundingsdifferencer. Når ”-” frem-
går af en tabel, betyder det, at regnskabsposten ikke har en saldo. Når ”0” fremgår af en tabel, betyder det, at beløbet er
mindre end 50.000 kr. og dermed afrundet til nul.
Der er ikke foretaget ændringer i regnskabspraksis i 2023, og Fødevarestyrelsen har ingen dispensationer fra det gæl-
dende regelsæt på det omkostningsbaserede område.
Ved opgørelse af enkelte regnskabsposter er der anvendt skøn, jf. nedenstående. Som udgangspunkt har Fødevaresty-
relsen en væsentlighedsgrænse på 50.000 kr. for periodiseringer og hensættelser i forbindelse med årsafslutningen.
Engangsvederlag:
Opgørelsen er baseret på en andel af bruttolønsummen for året fordelt på forskellige personaleka-
tegorier. Opgørelsen følger samme metode som det blev anvendt ved ressortdelingen af Miljø- og Fødevareministeriet.
Feriepenge:
Opgørelsen af feriepengeforpligtelsen er baseret på økonomistyrelsens model om en gennemsnitsbe-
tragtning, hvor den samlede feriepengeforpligtelse beregnes på baggrund af et gennemsnitligt antal skyldige feriedage
pr. medarbejder og en gennemsnitlig udgift pr. skyldig feriedag. Timetallet opgøres i Fødevarestyrelsens tidsregistre-
ringssystem TimeSag i forbindelse med årsafslutningen, når alle enheder har godkendt alle tidsregistreringer for året.
Over-/merarbejde:
Opgørelsen er baseret på tidsregistreringer over antallet af timer, som Fødevarestyrelsens medar-
bejdere har til gode pr. 31. december 2023, herunder afspadseringstimer, flekstimer og vagttimer mv. samt en gen-
nemsnitstimepris. Opgørelsen følger samme metode som tidligere år.
Fratrædelsesordninger:
Efter tjenestemandsloven har tjenestemanden krav på rådighedsløn på 3 år. Der hensættes
følgelig 3 års ventepenge til afskedigede tjenestemænd på afskedigelsestidspunktet.
Reetablering af lejemål:
Der hensættes til reetablering af styrelsens lejemål, hvor det fremgår af lejekontrakter. Opgø-
relsen er baseret på en gennemsnitspris i kr. pr. m2 for de lejemål, hvor der er hensættelse til reetablering. Opgørelsen
er opgjort for lejemål i henhold til kontrakten. Opgørelsen følger samme metode som sidste år.
Forventet tab på debitorer:
Opgørelsen er baseret på forfaldne debitorer for 2022 og 2023, hvor intern rykkerprocedure
er afsluttet, og som ikke er oversendt til inddrivelse i Gældsstyrelsen.
Finansielle data til resultatdisponering og egenkapital er afstemt med oplysninger fra Statens Bevillingslovssystem (SB).
Ved grundbudget for 2023 er der taget udgangspunkt i det godkendte grundbudget.
Den anvendte regnskabspraksis for de administrerede ordninger er baseret på udgiftsprincippet for reservationsbevillinger
og lovbunden bevilling. FVST anvender i enkelte tilfælde skøn i beregningen af hensættelser og tilgodehavender på det
udgiftsbaserede område. Dette gælder primært i forbindelse med § 24.32.14. Erstatninger ved nedslagning af dyr og andre
udgifter ved bekæmpelsesforanstaltninger mm. FVST har ingen dispensationer fra gældende regelsæt på det udgiftsba-
serede område.
Anvendt regnskabspraksis
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Årsrapport 2023 / Fødevarestyrelsen
11
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 147: Orientering om årsrapporter for 2023, jf. § 39 stk.2 i bekendtgørelse om statens regnskabsvæsen mv., fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2843789_0012.png
3.2.
Resultatopgørelse
Tabel 6
Resultatopgørelse
Note
(mio. kr.)
Ordinære driftsindtægter
Bevilling
Salg af varer og tjenesteydelser
Eksternt salg af varer og tjenesteydelser
Internt statsligt salg af varer og tjenesteydelser
Tilskud til egen drift
Gebyrer
Ordinære driftsindtægter i alt
Ordinære driftsomkostninger
Ændring i lagre
Forbrugsomkostninger
Husleje
Forbrugsomkostninger i alt
Personaleomkostninger
Lønninger
Pension
Lønrefusion
Andre personaleomkostninger
Personaleomkostninger i alt
Af- og nedskrivninger
Internt køb af varer og tjenesteydelser
Andre ordinære driftsomkostninger
Ordinære driftsomkostninger i alt
Resultat af ordinære drift
Andre driftsposter
Andre driftsindtægter
Andre driftsomkostninger
Resultat før finansielle poster
Finansielle poster
Finansielle indtægter
Finansielle omkostninger
Resultat før ekstraordinære poster
Ekstraordinære poster
Ekstraordinære indtægter
Ekstraordinære omkostninger
Årets resultat
2022
-618,8
-14,4
-8,8
-24,1
-661,6
-1.327,6
-
-
30,2
30,2
925,5
130,9
-26,5
-5,1
1.024,7
20,6
98,2
250,1
1.423,8
96,2
-41,1
26,9
82,0
-
5,5
87,5
-
-
87,5
2023
-725,6
-16,3
-8,6
-27,3
-648,2
-1.426,1
-
-
31,2
31,2
948,1
135,8
-34,4
4,6
1.054,1
21,6
99,7
247,6
1.454,1
28,1
-51,9
18,4
-5,5
-0,5
6,4
0,4
2024
-720,3
-13,6
-717,1
29,4
1.102,1
27,6
365,0
91,1
-81,9
7,7
0,4
16,9
Kilde: Statens Koncern System (SKS) og Statens bevillingslovssystem (SB).
Anm.: Af 2024 er der tale om grundbudget
Note: Difference skyldes afrundinger
Fødevarestyrelsens resultatopgørelse for 2022 og 2023 samt grundbudgettet for 2024 fremgår af tabel 6. Årets resultat
for Fødevarestyrelsen drift i 2023 er et merforbrug på 0,4 mio. kr. Der henvises til afsnit 2.2.1. Årets økonomiske resulta-
tet for en nærmere forklaring heraf.
12
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Årsrapport 2023 / Fødevarestyrelsen
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 147: Orientering om årsrapporter for 2023, jf. § 39 stk.2 i bekendtgørelse om statens regnskabsvæsen mv., fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2843789_0013.png
Tabel 7
Resultatdisponering af årets overskud
(mio. kr. )
Disponeret til bortfald
Disponeret til udbytte til statskassen
Disponeret til overført overskud
Kilde: Statens Koncern System (SKS).
2023
9,3
0,0
-9,7
Der har været et mindreforbrug vedrørende håndtering af Covid-19 hos mink, hvorfor der bortfalder 9,3 mio. kr. Det sam-
lede overskud på 0,4 mio. kr. er disponeret til overført overskud på 9,7,
jf. tabel 7.
3.2.1.
Fødevarestyrelsen har i 2023 tilbageført nedenstående hensættelser:
Forklaring af tilbageførte hensættelser og periodiseringsposter
Hensættelse vedr. åremål (løn) på 0,6 mio. kr., da åremålet er blevet udbetalt. Grundet ny praksis i åremålsan-
sættelser vil der ikke længere blive hensat til åremål.
Hensættelse vedr. uhjemlede gebyrer (drift) på 1,8 mio. kr. som er fuldt udbetalt til minkavlere.
Hensættelse vedr. EU-finansiering i forbindelse med AI udbrud 2021 på 16,0 mio. kr., hvoraf ca. 13 mio. kr. er modtaget
fra EU. Der er lavet en ny hensættelse pr. 31.12.2023.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Årsrapport 2023 / Fødevarestyrelsen
13
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 147: Orientering om årsrapporter for 2023, jf. § 39 stk.2 i bekendtgørelse om statens regnskabsvæsen mv., fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2843789_0014.png
3.3.
Balancen
Tabel 8
Balancen
Note
Aktiver
(mio. kr.)
Anlægsaktiver
Immaterielle anlægsaktiver
Færdiggjorte udviklings-
Projekter
Erhvervede koncessioner
Udviklingsprojekter under
Opførelse
Immaterielle anlægsaktiver i
alt
Materielle anlægsaktiver
Grunde, arealer og bygninger
Infrastruktur
Transportmateriel
Produktionsanlæg og
maskiner
Inventar og it-udstyr
Igangværende arbejder for
egen regning
Materielle anlægsaktiver i alt
Finansielle anlægsaktiver
Statsforskrivning
Øvr. finansielle anlægsaktiver
Finansielle anlægsaktiver i
alt
Anlægsaktiver i alt
Omsætningsaktiver
Varebeholdninger
Tilgodehavender
Periodeafgrænsningsposter
Værdipapirer
Likvide beholdninger
FF5 uforrentet konto
FF7 finansieringskonto
Andre likvider
Likvide beholdninger i alt
Omsætningsaktiver i alt
Aktiver i alt
2022
2023
Note
Passiver
(mio. kr.)
Egenkapital
Reguleret egenkapital
2022
52,7
-
-
11,1
-
11,7
75,5
7,9
105,2
-
-
-
105,2
123,4
23,3
67,0
2,2
216,0
321,2
2023
52,7
-
-
9,3
-
1,9
63,9
40,3
127,6
-
-
-
127,6
96,8
24,9
70,2
2,3
194,1
321,7
1
40,3
-
36,2
76,5
3,5
-
18,2
15,9
-
-
37,6
52,7
-
52,7
166,8
-
182,5
2,7
-
136,3
-83,9
-
52,5
237,7
404,5
49,3
-
47,2
96,5
1,9
-
20,1
19,0
-
-
41,1
52,7
-
52,7
190,2
-
192,8
2,1
-
20,9
20,0
0,0
40,9
235,7
425,9
3
Opskrivninger
Reserveret egenkapital
Bortfald
Udbytte til staten
Overført overskud
Egenkapital i alt
Hensatte forpligtelser
Langfristede gældsposter
FF4 Langfristet gæld
Donationer
Prioritetsgæld
Anden langfristet gæld
Langfristet gæld i alt
Kortfristede gældsposter
Leverandører af varer og
tjenesteydelser
Anden kortfristet gæld
Skyldige feriepenge
Igangværende arbejder
Periodeafgrænsningsposter
Kortfristet gæld i alt
Gæld i alt
2
Passiver i alt
404,5
425,9
Kilde: Statens Koncern System (SKS).
Anm.: Passiver fremgår med negativt fortegn.
Anm.: Periodeafgrænsningsoster vedr. gebyrindtægter for fodermidler reklassificeres fra periodeafgrænsningsposter under kortfristet gæld til tilgodeha-
vender under omsætningsaktiver.
Fødevarestyrelsens balance for 2022 og 2023 er opstillet i tabel 8.
14
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Årsrapport 2023 / Fødevarestyrelsen
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 147: Orientering om årsrapporter for 2023, jf. § 39 stk.2 i bekendtgørelse om statens regnskabsvæsen mv., fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2843789_0015.png
På aktivsiden består balancen hovedsageligt af omsætningsaktiver for i alt 235,6 mio. kr., herunder likvide beholdninger
på 40,9 mio. kr. og tilgodehavender på 192,8 mio. kr. Balancens passivside udgøres ultimo 2023 primært af kortfristet
gæld for i alt 194,0 mio. kr. og egenkapital på 63,9 mio. kr.
3.4.
Egenkapitalforklaring
Tabel 9
Egenkapitalforklaring
Egenkapital primo 2023
(mio. kr.)
Reguleret egenkapital primo
+Ændring i reguleret egenkapital
Reguleret egenkapital ultimo
Opskrivning primo
+Ændring i opskrivninger
Opskrivninger
Reserveret egenkapital primo
+Ændring i reserveret egenkapital
Reserveret egenkapital ultimo
Overført overskud primo
+Primo-regulering / flytning mellem bogføringskredse
+Regulering af det overførte overskud
+Overført fra årets resultat
-Bortfald
-Udbytte til staten
Overført overskud ultimo
Egenkapital ultimo 2023
2022
52,7
-
52,7
-
-
-
-
-
-
110,3
-
-
-87,5
-11,1
-
11,7
64,3
2023
52,7
-
52,7
-
-
-
-
-
-
11,6
-
-
-0,4
-9,3
-
1,9
54,6
Kilde: Statens Koncern System (SKS).
Anm.: Regnskabstal i SKS fremgår med fortegn men er angivet uden fortegn i tabel 9. Afvigelsen mellem egenkapital ultimo i tabel 8 og 9 kan henføres
til bortfald.
Fødevarestyrelsens egenkapitalforklaring fremgår af tabel 9 og viser årets ændringer som følge af disponering af årets
resultat.
3.5.
Likviditet og låneramme
Tabel 10
Udnyttelse af låneramme
(mio. kr.)
Sum af immaterielle og materielle anlægsaktiver
Låneramme
Udnyttelsesgrad i pct.
Kilde: Statens Koncern System (SKS).
2023
137,6
180,0
76,4
Fødevarestyrelsen udnyttelse af lånerammen ultimo 2023 udgør 137,6 mio. kr.,
jf. tabel 1.
Med en samlet låneramme på
180 mio. kr. i 2023 svarer dette til en udnyttelsesgrad på 76,4 pct.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Årsrapport 2023 / Fødevarestyrelsen
15
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 147: Orientering om årsrapporter for 2023, jf. § 39 stk.2 i bekendtgørelse om statens regnskabsvæsen mv., fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2843789_0016.png
3.6.
Bevillingsregnskabet
Tabel 12
Bevillingsregnskab
Hoved-
konto
(mio. kr.)
Drift
§ 24.32.01
Bevillings-
type
Drift
Udgifter
Indtægter
Udgifter
Indtægter
Udgifter
Indtægter
Udgifter
Indtægter
Udgifter
Indtægter
Udgifter
Indtægter
Udgifter
Indtægter
2,3
0,3
2,0
-2,0
10,9
12,0
-1,1
-0,1
17,0
17,0
0,0
0,0
Regn-
skab
1.478,9
-752,9
6.036,7
-4,4
0,0
0,0
0,0
Afvi-
gelse
12,6
-13,0
105,8
3,7
3,5
-3,5
3,5
Videre-
førsel
ultimo
9,7
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
Navn
Fødevarestyrelsen
Bevilling
1.491,5
-765,9
6.142,5
-0,7
3,5
-3,5
3,5
Administrerede ordninger
§ 24.32.14
§ 24.32.09
§ 24.32.20
§ 24.32.30
§ 24.32.45
§ 24.32.50
Erstatning ved nedslagt-
ning af dyr
Forskellige tilskud
Markedsføring af føde-
vareklyngen
Madkulturen
Støtte til små slagterier
Støtte til minkavlere
Kilde: Statens Koncern System (SKS).
Bevillingsregnskabet i tabel 12 indeholder Fødevarestyrelsens indtægter og udgifter, som de er opgjort i bidrag til stats-
regnskabet. Ovenstående tabel 12 sammenholder den samlede bevilling med de endelige regnskabsdata for året.
På konto § 24.32.01 er der i 2023 et merforbrug på 0,4 mio. kr. Merforbruget på 0,4 mio. kr. skyldes et mindreforbrug på
§ 24.32.01.25 vedrørende mink på 9,3 mio. kr., et underskud på gebyrområdet på 68,1 mio. kr. og et mindreforbrug på
58,4 mio. kr. på det øvrige område. Underskuddet på gebyrområdet på 68,1 mio. kr. vedrører blandt andet afvikling af
overskud fra tidligere år. Mindreforbruget på det øvrige område på 58,4 mio. kr. vedrører primært, at Fødevarestyrelsens
med Akt. 74 af 14. december 2023 fik tilført 100 mio. kr. til udgifter vedrørende fugleinfluenza mv. og løbende opgaveva-
retagelse, herunder beredskab, kontrolopgaver og implementering af lovgivning.
På § 24.32.14 er et mindreforbrug på 109,5 mio. kr. Dette skyldes primært mindreaktivitet fsva. udbetaling af erstatninger
for værdisikring til minkavlere.
På § 24.32.45 er et merforbrug på 1,1 mio. kr. Der er udbetalt mere i de minimisstøtte end bevillingen, idet der på gebyr-
ordningen for små slagterier har været højere gebyrindtægter end forventet. Støtten udbetales som en procentdel af ge-
byrindtægterne.
På 24.32.50 er et mindreforbrug på 2,0 mio. kr. Det skyldes, at færre minkavlere end forventet har søgt om opstartshjælp
i 2023.
16
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Årsrapport 2023 / Fødevarestyrelsen
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 147: Orientering om årsrapporter for 2023, jf. § 39 stk.2 i bekendtgørelse om statens regnskabsvæsen mv., fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2843789_0017.png
4. Bilag
4.1.
Noter til resultatopgørelse og balance
Tabel 13
Note 1. Immaterielle anlægsaktiver
Færdiggjorte
udviklingsprojekter
200,5
-
19,1
-1,5
218,1
-168,4
-0,4
-168,8
49,3
-8,6
-
-8,6
Udviklingsprojekter
under udførelse
36,2
30,2
-
-19,2
47,2
(mio. kr.)
Kostpris
Primokorrektioner og flytning ml. bogføringskredse
Tilgang
Afgang
Kostpris pr. 31.12.2023
Akkumulerede afskrivninger
Akkumulerede nedskrivninger
Akkumulerede af- og nedskrivninger pr. 31.12.2023
Regnskabsmæssig værdi pr. 31.12.2023
Årets afskrivninger
Årets nedskrivninger
Årets af- og nedskrivninger
I alt
238,2
-
49,3
-21,6
265,9
-169,0
-0,4
-169,4
96,5
-7,8
-
-7,8
(mio. kr.)
Primo saldo pr. 1. januar 2023
Tilgang
Nedskrivninger
Overført til færdiggjorte
udviklingsprojekter
Kostpris pr. 31.12.2023
Kilde: Statens Koncern System (SKS).
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Årsrapport 2023 / Fødevarestyrelsen
17
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 147: Orientering om årsrapporter for 2023, jf. § 39 stk.2 i bekendtgørelse om statens regnskabsvæsen mv., fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2843789_0018.png
Tabel 14
Note 2. Materielle anlægsaktiver
(mio. kr.)
Kostpris
Primokorrektioner og flytning ml. bogføringskredse
Tilgang
Afgang
Kostpris pr. 31.12.2023
Akkumulerede afskrivninger
Akkumulerede nedskrivninger
Akkumulerede af- og nedskrivninger pr. 31.12.2023
Regnskabsmæssig værdi pr. 31.12.2023
Årets afskrivninger
Årets nedskrivninger
Årets af- og nedskrivninger
Grunde,
arealer og
bygnin-
Infra-
struktur
Produkti-
onsanlæg
og maski-
Trans-
portmate-
riel
Transportmateriel
44,8
-
8,0
-5,3
47,5
-27,4
-
-27,4
20,1
-0,7
-
-0,7
Inventar
og it-ud-
styr
I alt
184,3
-
15,1
-6,0
193,4
-133,5
-18,8
-52,3
41,1
-5,6
-
-5,6
I alt
(mio. kr.)
Kostpris
Primokorrektioner og flytning ml.
bogføringskredse
Tilgang
Afgang
Kostpris pr. 31.12. 2023
Akkumulerede afskrivninger
Akkumulerede nedskrivninger
Akkumulerede af- og
nedskrivninger pr. 31.12.2023
Regnskabsmæssig værdi
pr. 31.12. 2023
Årets afskrivninger
Årets nedskrivninger
Årets af- og nedskrivninger
24,2
-
-
-
24,2
-22,3
-
-22,3
1,9
-1,6
-
-1,6
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
60,3
-
7,1
-0,5
66,9
-45,0
-2,8
-47,8
19,0
-3,4
-
-3,4
44,8
-
8,0
-5,3
47,5
-27,4
-
-27,4
20,1
-0,7
-
-0,7
54,9
-
-
-0,2
54,8
-38,8
-15,9
-54,8
-
0,2
-
0,2
184,3
-
15,1
-6,0
193,4
-133,5
-18,8
-152,3
41,1
-5,6
-
-5,6
(mio. kr.)
Primo saldo pr. 1. januar 2023
Tilgang
Nedskrivninger
Overført til færdiggjorte
udviklingsprojekter
Kostpris pr. 31.12.2023
Kilde: Statens Koncern System (SKS).
Igangværende arbejder for
egen regning
-
-
-
-
-
18
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Årsrapport 2023 / Fødevarestyrelsen
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 147: Orientering om årsrapporter for 2023, jf. § 39 stk.2 i bekendtgørelse om statens regnskabsvæsen mv., fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2843789_0019.png
Note 3.
Hensatte forpligtelser
(mio. kr.)
Åremål
Resultatløn
Engangsvederlag
Tidssaldo
Istandsættelsesforpligtigelse
Uhjelmede gebyrer
EU-medfinansiering – AI 2022
EU-medfinansiering – AI 2021
Arkiveringsversion
I alt
Kilde: Navision Stat.
Note: Difference skyldes afrundinger
Primo 2023*
-0,6
-0,2
-11,7
-2,6
-20,8
-1,9
10,9
19,0
0,0
-7,9
Ultimo 2023
0,0
-0,2
-12,3
-6,1
-21,6
-0,1
0,0
0,0
0,2
-40,3
4.2.
Indtægtsdækket virksomhed
Tabel 15
Sammenfatning af elementer i prisfastsættelse
(mio. kr.)
Styrelsens direkte omkostninger i alt
Styrelsens indirekte omkostninger i alt
Øvrige indregnede omkostninger
Sum
Indtægter i alt
Resultat
Kilde: Navision Stat.
9,4
5,5
0
14,9
15,7
0,8
En sammenfatning af omkostninger og indtægter ift. prisfastsættelse af Fødevarestyrelsens aktiviteter vedrørende ind-
tægtsførte virksomhed er opgjort i tabel 15.
Tabel 16
Oversigt over akkumuleret resultat for indtægtsdækket virksomhed
(mio. kr.)
Salg af varer og tjenester
I alt
Kilde: Navision Stat.
2020
1,2
1,2
2021
-1,7
-1,7
2022
-3,1
-3,1
2023
-2,3
-2,3
Fødevarestyrelsens akkumulerede resultat vedrørende indtægtsdækket virksomhed for 2023 og de tre foregående regn-
skabsår på aktivitetsniveau fremgår af tabel 16. Der er ultimo 2023 et akkumuleret underskud på 2,3 mio. kr.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Årsrapport 2023 / Fødevarestyrelsen
19
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 147: Orientering om årsrapporter for 2023, jf. § 39 stk.2 i bekendtgørelse om statens regnskabsvæsen mv., fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2843789_0020.png
4.3.
Fællesstatslige løsninger mv.
Fødevarestyrelsen har ikke fællesstatslige løsninger.
4.4.
Gebyrfinansieret virksomhed
Tabel 18
Oversigt over gebyrordninger med administrativt fastsat takst
(mio. kr.)
Gebyrordning
2020 2021 2022
Fødevarekontrol
Foderaktiviteter
Fødevarekontrollens rejsehold og kosttilskud
Grønland, kontrol med fiskevirksomheder mm.
Grønland, grænsekontrol
Kødkontrol, Grønland
Kødkontrol på store slagterier
Kødvirksomheder med hyppige tilsyn
Små slagterier (kødkontrol og ordinær kontrol)
Kompetencebeviser
Restkoncentrationer - prøveudtagning og analyse mm.
Gårdslagtning og nødslagtning
IUU-kontrol
Auditenheden, USA-godkendte virksomheder
ATP-kontrol
Godkendelser af stoffer mm.
Forhåndsgodkendelse
Rekvireret vejledning
Veterinærkontrol
Kontrol med eksport og omsætning af husdyr (samlesteder)
Besætninger, eksport
Mælkeleverende besætninger, ordinær kontrol
Opfølgende kontrol
Attestationer
Salmonella Dublin
CHR - Levende dyr, registrering, mærkning og flytning
Hestepas
Kontrol af hundepensioner- og kenneler
PRRS (kontrol)
0,3
7
1,6
0
0,3
0
0
0
0,6
0
1,9
0
1,1
0
-0,4
1
-0,1
-0,1
-1,9
1,7
0,7
0,1
0
0
0
9,1
0
-0,1
0
8,7
3,2
-1,1
0
0,6
0
0
0
0,4
0
4,1
-2,1
1,7
0
-0,4
0
0
0
-1,6
-2,7
-1,6
0,1
0
-0,2
0
3,5
0
0
0
-3,4
5,0
-0,9
0,0
0,2
0,0
0,0
0,0
-1,3
0,0
-3,0
-3,0
-1,0
0,0
1,4
-0,2
0,0
0,0
-3,1
-1,8
-5,1
-0,3
0,0
-0,3
-2,2
0,2
0,0
-0,5
0,0
Indt.
140,7
18,9
11,0
5,0
0,8
0,1
249,9
13,6
17,2
0,0
23,1
3,3
5,5
2,4
4,0
0,7
0,1
0,2
17,0
35,8
34,3
0,1
13,9
0,5
2,8
13,5
3,0
1,0
2,5
Omk.
148,8
11,0
5,0
1,4
0,1
249,9
13,6
17,2
0,0
30,2
6,7
8,0
2,4
4,5
1,2
0,1
0,3
19,1
35,0
33,8
0,5
12,9
0,9
2,9
3,0
1,0
0,5
Res.
-8,0
0,0
0,0
-0,6
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
-7,1
-3,5
-2,5
0,0
-0,4
-0,5
0,0
-0,1
-2,1
0,8
0,4
-0,4
1,0
-0,3
-0,1
-0,1
0,0
1,9
Årets resultat
2020-2022
Regnskab 2023
Akk. saldo
ultimo
2023
-12,0
4,5
0,2
-0,3
0,3
0,0
0,0
0,0
0,3
0,0
-4,1
-8,6
0,6
0,0
-0,1
0,8
-0,3
-0,4
-8,6
-4,7
-7,9
-0,1
-8,7
-1,1
-2,3
-2,8
-0,2
-1,3
1,9
29,7 -10,8
29,0 -15,5
20
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Årsrapport 2023 / Fødevarestyrelsen
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 147: Orientering om årsrapporter for 2023, jf. § 39 stk.2 i bekendtgørelse om statens regnskabsvæsen mv., fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2843789_0021.png
Gult kort, antibiotika i svinebesætninger
Anmeldepligt, dyrlæger
Slagtekyllinger, trædepuder
Stikprøvekontrol ved pålæsning og aflæsning
Transportører, levende dyr, autorisation
Logbøger
Dyrevelfærd
Dyreforsøg
Eksportfremme
Digitalisering af eksportcertifikater
Vetstat
PRRS
I alt
0
0
1,7
0,2
0,1
2,3
8
0,1
3,7
1
0
0
39,9
-1,4
0
-0,3
3,8
0,8
1,1
0
0,5
2,8
-3,3
-0,7
0
0,9
0,0
-0,8
-0,6
1,1
-2,8
6,4
-1,3
2,6
0,0
-0,1
0,0
2,5
0,8
2,0
9,0
1,1
20,1
14,9
3,4
11,2
6,3
6,4
4,1
702,6
0,9
2,7
2,2
9,2
0,8
21,4
23,5
3,9
16,7
6,7
6,3
7,8
1,6
-1,9
-0,2
-0,2
0,3
-1,3
-8,6
-0,5
-5,5
-0,4
0,1
-3,6
1,4
-1,9
-0,4
3,2
1,7
-6,9
12,2
-1,3
4,4
0,0
-0,7
-3,6
-46,6
15,8 -14,0
770,7 -68,1
Kilde: Navision Stat. Note: Fra 2023 er opfølgende kontrol på veterinærområdet opgjort særskilt. Hidtil har indtægter og udgifter vedrørende dette
været opgjort som en del af ordningerne Veterinærkontrol og Dyrevelfærd.
Fødevarestyrelses gebyrordninger med administrativt fastsatte takst er opgjort i tabel 18. Fødevarestyrelsen har ikke
fiskale gebyrer og afgifter. Der var i 2023 et underskud på 68,1 mio. kr. På en række ordninger, bl.a. ”Foderaktiviteter”,
”Grænsekontrol, Grønland”, ”IUU”, ”Mælkeleverende besætninger”, ”CHR”, ”Dyrevelfærd” og ”Eksportfremme” vedrører
underskuddet afvikling af overskud fra tidligere år. Herudover vedrører en del af underskuddet, at taksterne på visse ord-
ninger har været fastsat for lavt.
4.5.
Tilskudsfinansierede aktiviteter
Tabel 20
Oversigt over tilskudsfinansierede aktiviteter
Overskud
til
viderefø-
relse
-3,9
0,0
-0,6
-0,2
-4,7
Ordning
(mio. kr.)
Nordisk Ministerråd
EU-projekter
SSC-projekter
Nordea
I alt
Kilde: Navision Stat.
Primo
2023
-3,6
-0,1
0,0
0,0
-3,7
Årets
tilskud
-3,8
-0,4
-20,8
-1,5
-26,5
Medfinan-
siering
-0,4
-0,5
0,0
-0,1
-1,0
Årets
udgifter
3,9
1,0
20,2
1,4
26,5
Årets
resultat
-0,3
0,1
-0,6
-0,2
1,0
Fødevarestyrelsens tilskudsfinansierede aktiviteter for 2023 er opgjort
jf. tabel 20.
Årets resultat er et overskud på 4,7
mio. kr., som forklares ved mindre overskud på de forskellige projekter.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Årsrapport 2023 / Fødevarestyrelsen
21
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 147: Orientering om årsrapporter for 2023, jf. § 39 stk.2 i bekendtgørelse om statens regnskabsvæsen mv., fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2843789_0022.png
4.6.
Forelagte investeringer
Fødevarestyrelsen har i 2023 ingen afsluttede eller igangværende projekter, der har været forelagt Finansudvalget.
4.7.
It-omkostninger
Tabel 23
It-omkostninger
Sammensætning
(mio. kr.)
1. Interne personaleomkostninger til it (it-drift/-vedligehold/-udvikling)
2. Intern statslig køb af it, herunder fra Statens It
3. It-systemdrift
4. It-vedligehold
5a. It-udviklingsomkostninger ekskl. af- og nedskrivninger
5b. It-udviklingsomkostninger af- og nedskrivninger for it, der er aktiveret
5. It-udviklingsomkostninger i alt
6. Udgifter til it-varer til forbrug
I alt
Kilde: Statens Koncern System (SKS) og Navision Stat.
2023
29,8
34,6
17,1
10,3
9,4
10,1
19,5
4,6
115,9
Fødevarestyrelsens it-omkostninger fordelt på løn-, drifts- og investeringsomkostninger fremgår af tabel 23.
4.8.
Fødevarestyrelsen har ingen supplerende bilag.
Supplerende bilag
22
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Årsrapport 2023 / Fødevarestyrelsen
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 147: Orientering om årsrapporter for 2023, jf. § 39 stk.2 i bekendtgørelse om statens regnskabsvæsen mv., fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2843789_0023.png
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri, Fødevarestyrelsen
Årsrapport 2023
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Holbergsgade 6
1057 København K
www.fvm.dk