Finansudvalget 2023-24
FIU Alm.del Bilag 142
Offentligt
2842644_0001.png
Årsrapport 2023
Udlændingestyrelsen
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 142: Årsrapporter fra § 14 Udlændinge- og Integrationsministeriet
2842644_0002.png
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 142: Årsrapporter fra § 14 Udlændinge- og Integrationsministeriet
2842644_0003.png
Årsrapport 2023
1.0 Påtegning af det samlede regnskab
Udlændingestyrelsen
© 2024 Udlændingestyrelsen
Udlændingestyrelsen
Farimagsvej 51A
4700 Næstved
Tlf.: 35 36 66 00
E-mail: [email protected]
https://us.dk/
Marts 2024
Alle rettigheder tilhører Udlændingestyrelsen.
Udgivelsen kan frit hentes på www.uim.dk
Udlændingestyrelsens udgivelser kan frit citeres med tydelig kildegengivelse.
Side | 3
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 142: Årsrapporter fra § 14 Udlændinge- og Integrationsministeriet
2842644_0004.png
Indholdsfortegnelse
1.0 Påtegning af det samlede regnskab
1.0
Påtegning af det samlede regnskab
5
1.1 Påtegning ..................................................................................................................... 5
2.0
Beretning
6
2.1 Præsentation af virksomheden ................................................................................... 6
2.2 Ledelsesberetning ....................................................................................................... 7
2.3 Kerneopgaver og ressourcer ....................................................................................... 9
2.4 Målrapportering ........................................................................................................ 10
2.5 Forventninger til det kommende år .......................................................................... 17
3.0
Regnskab
19
3.1 Anvendt regnskabspraksis ......................................................................................... 19
3.2 Resultatopgørelse mv. ............................................................................................... 19
3.3 Balancen .................................................................................................................... 21
3.4 Egenkapitalforklaring................................................................................................. 22
3.5 Likviditet og låneramme ............................................................................................ 23
3.6 Opfølgning på lønsumsloft ........................................................................................ 23
3.7 Bevillingsregnskab ..................................................................................................... 24
4.0
Bilag
25
4.1 Noter til resultatopgørelse og balance ...................................................................... 25
4.4 Gebyrfinansieret virksomhed .................................................................................... 26
4.5 Tilskudsfinansierede aktiviteter ................................................................................ 28
4.7 It-omkostninger ......................................................................................................... 29
Side | 4
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 142: Årsrapporter fra § 14 Udlændinge- og Integrationsministeriet
2842644_0005.png
1.0 Påtegning af det samlede regnskab
1.0 Påtegning af det samlede regnskab
Årsrapporten for Udlændingestyrelsen er aflagt i henhold til § 39, stk. 4, i bekendtgø-
relse nr. 116 af 19. februar 2018 om statens regnskabsvæsen mv. (Regnskabsbekendt-
gørelsen). Årsrapporten omfatter de hovedkonti på finansloven, som Udlændingestyrel-
sen, CVR-nr. 77940413, er ansvarlig for i 2023, herunder de regnskabsmæssige forklarin-
ger, som skal tilgå Rigsrevisionen i forbindelse med bevillingskontrollen for 2023.
Årsrapporten omfatter følgende hovedkonti:
§ 14.31.01. Udlændingestyrelsen
§ 14.31.02. Tilskud og samarbejdspartnere
§ 14.31.03. Medlemsbidrag til internationale organisationer og øvrige aktiviteter på
asylområdet
§ 14.31.04. Registrering af asylansøgere mv.
§ 14.32.01. Drift og tilpasning af indkvarteringssystemet
§ 14.32.02. Indkvartering og underhold af asylansøgere m.fl.
§ 14.32.03. Øvrige initiativer på indkvarteringsområdet
§ 14.32.05. Initiativer vedrørende lokalområde omkring Udrejsecenter Kærshovedgård
§ 14.32.10. Kontante ydelser mv. til asylansøgere m.fl.
1.1 Påtegning
Det tilkendegives hermed:
at årsrapporten er rigtig, dvs. at årsrapporten ikke indeholder væsentlige fejlinfor-
mationer eller udeladelser, herunder at målopstillingen og målrapporteringen i års-
rapporten er fyldestgørende,
at de dispositioner, som er omfattet af regnskabsaflæggelsen, er i overensstemmelse
med meddelte bevillinger, love og andre forskrifter samt med indgåede aftaler og
sædvanlig praksis, og
at der er etableret forretningsgange, der sikrer en økonomisk hensigtsmæssig for-
valtning af de midler og ved driften af de institutioner, der er omfattet af årsrappor-
ten.
Næstved, den
Niels Henrik Larsen
Direktør
Udlændingestyrelsen
København, den
/
2024
20
/
3
2024
Pernille Breinholdt Mikkelsen
Departementschef
Udlændinge- og Integrationsministeriet
Side | 5
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 142: Årsrapporter fra § 14 Udlændinge- og Integrationsministeriet
2842644_0006.png
2.0 Beretning
2.0 Beretning
Beretningen giver en kortfattet beskrivelse af Udlændingestyrelsens og regnskabsårets
faglige og finansielle resultater, herunder væsentlige forhold, der har påvirket eller for-
ventes at påvirke Udlændingestyrelsens aktiviteter og forhold. Endvidere beskrives for-
ventningerne til det kommende år.
2.1 Præsentation af virksomheden
Udlændingestyrelsen er en styrelse under Udlændinge- og Integrationsministeriet.
Udlændingestyrelsen behandler sager om udlændinges adgang til og ophold i Danmark.
Det omfatter bl.a. sager om asyl, familiesammenføring, forlængelse af ophold, perma-
nent ophold, visum, pas, inddragelse og udvisning, hvor fokus er, at de rette skal have
tilladelse, og de rette skal have afslag. Styrelsen har også en række opgaver vedrørende
rådgivning og forebyggelse på ekstremismeområdet.
Udlændingestyrelsen er endvidere ansvarlig for opgaven med asylindkvartering. Derud-
over varetager Udlændingestyrelsen opgaver angående brugervejledning samt telefoni-
ske og personlige henvendelser i Borgerservice. Endelig bistår styrelsen departementet
med ministerbetjening og input til lovgivningsarbejdet mv. Styrelsen afgjorde i 2023 ca.
216.200 sager.
Udlændingestyrelsen har i 2023 bl.a. haft som målsætning at sikre:
en effektiv, korrekt og serviceorienteret sagsbehandling af styrelsens sager
den lavest mulige sagsbehandlingstid kombineret med høj faglig kvalitet inden
for de udmeldte frister
løbende at føre den nødvendige kontrol med, at betingelserne for opholdstilla-
delse er til stede
Målsætningerne er afspejlet i den mål- og resultatplan for 2023, der blev indgået mel-
lem Udlændingestyrelsen og Udlændinge- og Integrationsministeriets departement.
Årsrapporten for Udlændingestyrelsen omfatter alle styrelsens bevillinger
1
. Der aflæg-
ges omkostningsbaseret regnskab for driftsbevillinger og udgiftsbaseret regnskab for de
øvrige bevillinger.
1
Koncern IT er pr. 1. februar 2023 organisatorisk overflyttet fra departementet til Udlændingestyrel-
sen med bevillingsmæssig ansvar pr. 1. januar 2024. Regnskabet for 2023 vedrørende Koncern IT er
derfor ikke afspejlet i Udlændingestyrelsens årsrapport for 2023.
Side | 6
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 142: Årsrapporter fra § 14 Udlændinge- og Integrationsministeriet
2842644_0007.png
2.0 Beretning
2.2 Ledelsesberetning
2.2.1 Sammenfatning af årets faglige resultater
Udlændingestyrelsens mål- og resultatplan for 2023 omfattede resultatkrav for sagsbe-
handlingstider på asylområdet samt krav for maksimale sagsbehandlingstider på op-
holdsområdet. Herudover var der fastsat mål for maksimale ventetider i Borgerservice,
kvalitetsmål for sagsbehandlingen, mål for informationssikkerhed, mål for leverandør-
styring og databehandlerforhold, mål for internt finansielt kontrolsystem samt mål for
bæredygtighed.
Udlændingestyrelsens samlede målopfyldelsesgrad i forhold til mål- og resultatplanen
for 2023 udgør 72,5 pct.
Målopfyldelsesgraden skal ses i lyset af de styringsmæssige udfordringer og rammevil-
kår, som Udlændingestyrelsen har haft i 2023.
Overordnet har 2023 været påvirket af den stadige nødvendige prioritering af sager
vedrørende fordrevne fra Ukraine.
Håndteringen af Ukrainesagerne i 2022 betød samtidig, at styrelsen ved indgangen til
2023 havde oparbejdet sagspukler på flere sagsområder.
På trods af ovenstående har Udlændingestyrelsen formået at nedbringe antallet af ver-
serende sager på en række sagsområder i forhold til årets start, selvom der på nogle
sagsområder har været en større tilgang end forudsat.
På den baggrund er det Udlændingestyrelsens samlede vurdering, at målopfyldelsesgra-
den er tilfredsstillende. Der henvises til afsnit 2.4 Målrapportering for en gennemgang
af Udlændingestyrelsens målopfyldelse i forhold til mål- og resultatplanen for 2023.
2.2.2 Sammenfatning af årets økonomiske resultater
Årets økonomiske hoved- og nøgletal fremgår af nedenstående tabel 1.
Tabel 1. Udlændingestyrelsens økonomiske hoved- og nøgletal
Hovedtal (mio. kr.)
Resultatopgørelse
Ordinære driftsindtægter
Ordinære driftsomkostninger
Resultat af ordinær drift
Resultat før finansielle poster
Årets resultat
Balance
Anlægsaktiver i alt (materielle og
immaterielle)
233,4
230,1
-
-927,1
879,5
-47,6
-30,6
-20,8
-825,0
795,0
-30,1
-11,8
-0,4
-851,7
900,1
48,4
18,1
31,7
Regnskab 2022
Regnskab 2023
Grundbudget 2024
Side | 7
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 142: Årsrapporter fra § 14 Udlændinge- og Integrationsministeriet
2842644_0008.png
2.0 Beretning
Omsætningsaktiver (ekskl. likvider)
Egenkapital
Langfristet gæld
Kortfristet gæld
Finansielle nøgletal
Udnyttelsesgrad af lånerammen
Bevillingsandel
63,7
-848,0
-214,0
-234,5
44,3
-848,4
-227,8
-158,2
-
-
-
-
74,1
91,8
73,0
89,5
-
-
Personaleoplysninger
Antal årsværk
Årsværkspris
639,5
0,5
710,9
0,5
738,0
0,6
Kilde: Statens Koncern System (SKS)
Note: I grundbudgettet for 2024 indgår budgettal for Koncern IT vedrørende § 14.34.10 og § 14.34.11
Årets resultat for Udlændingestyrelsens virksomhed var et samlet mindreforbrug på 0,4
mio. kr., heraf et mindreforbrug på 29,0 mio. kr. på § 14.31.01. Udlændingestyrelsen og
et merforbrug på 28,6 mio. kr. på § 14.32.01. Drift og tilpasning af indkvarteringssyste-
met.
Mindreforbruget på § 14.31.01. Udlændingestyrelsen kan primært henføres til styrel-
sens tilpasning af udgifterne i 2. halvår til et lavere bevillingsniveau i 2024 og frem.
Merforbruget på § 14.32.01. Drift og tilpasning af indkvarteringssystemet kan primært
henføres til smådriftsulemper i forhold til driften af indkvarteringssystemet samt mer-
udgifter i relation til nødvendige kapacitetstilpasninger og -optimeringer med henblik på
at reducere udgiftsniveauet for centerdriften fremadrettet.
Samlet set er det Udlændingestyrelsens vurdering, at årets økonomiske resultater er til-
fredsstillende.
2.2.3 Oversigt over hovedkonti
Tabel 2. Udlændingestyrelsens hovedkonti
(mio. kr.)
Udgifter
Drift
Indtægter
Balancekonto
Udgifter
Administrerede ordninger
Indtægter
Balancekonto
Kilde: Statens Koncern System (SKS)
Bevilling
(FL+TB)
825,7
-87,2
-
605,6
-
-
Regnskab
828,6
-90,5
-
572,6
-
-
Overført overskud
ultimo
-
-
840,4
-
-
144,5
Side | 8
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 142: Årsrapporter fra § 14 Udlændinge- og Integrationsministeriet
2842644_0009.png
2.0 Beretning
Der findes yderligere oplysninger om de enkelte hovedkonti i afsnit 3.7 Bevillingsregn-
skabet.
2.3 Kerneopgaver og ressourcer
I dette afsnit redegøres for ressourceforbruget for Udlændingestyrelsens virksomhed i
2023 opdelt på virksomhedens to hovedkonti § 14.31.01. Udlændingestyrelsen og
§ 14.32.01. Drift og tilpasning af indkvarteringssystemet.
2.3.1 § 14.31.01. Udlændingestyrelsen
Af tabel 3a fremgår de økonomiske hovedtal for Udlændingestyrelsens hovedopgaver
vedrørende § 14.31.01. Udlændingestyrelsen.
På hovedkontoen afholdes udgifter til Udlændingestyrelsens drift, herunder lønudgifter.
Endvidere afholdes udgifter til understøttelse af sagsbehandlingen på asyl- og opholds-
området, herunder udgifter til tolke, DNA- og aldersundersøgelser mv. Endelig oppebæ-
res gebyrindtægter for ansøgninger på opholdsområdet, herunder bl.a. for sager om
familiesammenføring samt sager om tidsbegrænset forlængelse og permanent ophold.
Tabel 3a. Sammenfatning af økonomi for Udlændingestyrelsens opgaver
Opgave (mio. kr.)
Generelle fællesomkostninger
Asylsager og forlængelser på
asylområdet
Familiesammenføringssager og
forlængelse af opholdstilladelse mv.
Visumsager
Indkvartering
I alt
Bevilling
(FL+TB)
150,6
173,8
Øvrige
indtægter
1,3
0,8
Omkostninger
180,4
155,8
Andel af årets
overskud
-28,5
18,1
114,3
18,6
26,1
483,4
84,2
0,1
-
86,4
150,0
28,6
26,0
540,8
48,5
-9,9
0,1
29,0
Kilde: Statens Bevillingslovsystem (SB) og Navision Stat.
Udlændingestyrelsen indtægtsførte i 2023 bevillinger på i alt 483,4 mio. kr. og indtægter
på i alt 86,4 mio. kr. Det samlede forbrug udgjorde 540,8 mio. kr., og årets resultat blev
således et mindreforbrug på 29,0 mio. kr.
Udlændingestyrelsens drift har i 2. halvår 2023 været præget af en opbremsning med
henblik på at tilpasse udgifterne til et lavere bevillingsniveau fra 2024 og frem.
Yderligere kan en del af mindreforbruget henføres til, at antallet af ansøgninger efter
særloven for fordrevne fra Ukraine blev lavere end forudsat. Det har bl.a. medført la-
vere udgifter til de sagsunderstøttende aktiviteter (tolke, opholdskort mv.).
Side | 9
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 142: Årsrapporter fra § 14 Udlændinge- og Integrationsministeriet
2842644_0010.png
2.0 Beretning
2.3.2 § 14.32.01. Drift og tilpasning af indkvarteringssystemet
Af tabel 3b fremgår de økonomiske hovedtal for Udlændingestyrelsens hovedopgaver
vedrørende § 14.32.01. Drift og tilpasning af indkvarteringssystemet. På hovedkontoen
afholdes udgifter forbundet med drift af asylcentre, herunder udgifter til husleje, energi
og bygningsvedligeholdelse samt udgifter i forbindelse med kapacitetstilpasning af ind-
kvarteringssystemet mv.
Tabel 3b. Sammenfatning af økonomi for Udlændingestyrelsens opgaver
Opgave (mio. kr.)
Tilvejebringelse af indkvarteringssteder
Drift og vedligehold af ejendomsportefølje
Tilpasning af indkvarteringssystemet og
opretholdelse af fysisk beredskab
I alt
Kilde: Statens Bevillingslovsystem (SB).
Bevilling
(FL+TB)
33,8
150,1
Øvrige
indtægter
0,2
4,0
Omkostninger
38,5
170,7
Andel af årets
overskud
-4,5
-16,6
71,2
255,1
0,0
4,2
78,7
287,9
-7,5
-28,6
Udlændingestyrelsen indtægtsførte i 2023 bevillinger på i alt 255,1 mio. kr. og ordinære
indtægter på i alt 4,2 mio. kr. Det samlede forbrug udgjorde 287,9 mio. kr. Årets resultat
blev således et merforbrug på 28,6 mio. kr.
Der var på finansloven for 2023 forudsat et samlet antal indkvarterede asylansøgere på
2.011 årspersoner, mens det realiserede antal indkvarterede udgjorde 2.351 årsperso-
ner. Det højere indkvarteringsomfang skyldes primært, at en højere andel af de indrej-
ste ukrainere havde behov for indkvartering under Udlændingestyrelsens forsørgelse,
og at disse opholdte sig i længere tid i indkvarteringssystemet end forventet.
Når det ikke har været muligt at nedbringe udgifterne yderligere, hænger det sammen
med rammevilkårene på indkvarteringsområdet, hvilket medfører, at Udlændingestyrel-
sen uanset indkvarteringsomfanget har behov for at opretholde et grund set-up af asyl-
centre, herunder modtagecentre, opholdscentre og udrejsecentre. Hertil kommer beho-
vet for at have særlige børnecentre til uledsagede mindreårige og omsorgspladser til
særlige sårbare. Den opdelte indkvarteringsstruktur betyder, at det for alle centertyper
ikke altid er muligt at anvende den tilgængelige kapacitet optimalt med dertilhørende
behov for at kompensere indkvarteringsoperatørerne for lavt belæg med henblik på at
sikre en rentabel drift af centrene.
2.4 Målrapportering
Udlændingestyrelsens mål for 2023 er fastsat i mål- og resultatplanen, som er indgået
mellem Udlændingestyrelsen og Udlændinge- og Integrationsministeriets departement.
Mål- og resultatplanen er samtidig gældende som direktørkontrakt.
Side | 10
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 142: Årsrapporter fra § 14 Udlændinge- og Integrationsministeriet
2842644_0011.png
2.0 Beretning
2.4.1 Målrapportering 1. del: Oversigt over årets resultatopfyldelse
Opfyldelsen af resultatkravene i mål- og resultatplanen for 2023 fremgår af tabel 4 ne-
denfor. Udlændingestyrelsen har opfyldt 12 ud af 15 mål. Den samlede målopfyldelses-
grad for Udlændingestyrelsen i 2023 udgør 72,5 %.
Tabel 4. Årets resultatopfyldelse
Mål
1. Faglige mål
1.1 Asylsager
a)
Styrelsen skal gennemføre
den første samtale med asyl-
ansøgeren uden opholds-
grundlag senest 30 dage efter
indgivelse af en asylansøgning
i minimum 90 pct. af alle sa-
ger, der er indgivet og afgjort
fra 1. juli 2023.
Den gennemsnitlige sagsbe-
handlingstid for asylansøgere
uden opholdsgrundlag må i 2.
halvår 2023 højst udgøre 120
dage fra indgivelse af ansøg-
ning til afslutning af sagen i
styrelsen.
Den gennemsnitlige sagsbe-
handlingstid for personer, der
er omfattet af loven om mid-
lertidig opholdstilladelse til
personer, der i fordrevet fra
Ukraine må højst udgøre 35
dage i 90% af sagerne.
For sager om forlængelse af
tidsbegrænsede asylopholds-
tilladelser skal styrelsen over-
holde en maksimal sagsbe-
handlingstid på 6 måneder i
minimum 90 pct. af sagerne.
Succeskriterium
Opnåede
resultater
Grad af
målopfyl-
delse
Styrelsen vil sikre en effektiv og korrekt sagsbe-
handling.
94%
Opfyldt
10
b)
186 dage
Ikke op-
fyldt
0
c)
23 dage
Opfyldt
10
d)
92%
Opfyldt
5
1.2 Familiesammenføringssager og forlængelse
af opholdstilladelser mv.
Styrelsen vil sikre en effektiv og korrekt sagsbe-
handling.
a)
For familiesammenføringssa-
ger skal styrelsen overholde
en maksimal sagsbehandlings-
tid på 7 måneder i minimum
90 pct. af sagerne afgjort i 2.
halvår 2023.
For sager om forlængelse af
tidsbegrænsede opholdstilla-
delser skal styrelsen over-
holde en maksimal sagsbe-
handlingstid på 6
måneder i minimum 90 pct. af
sagerne afgjort i 2023.
For sager om permanent op-
holdstilladelse skal styrelsen
overholde en maksimal sags-
behandlingstid på 10 måneder
i minimum 90 pct. af sagerne
afgjort i 2. halvår af 2023
82%
Ikke op-
fyldt
0
b)
90%
Opfyldt
5
c)
99%
Opfyldt
10
Side | 11
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 142: Årsrapporter fra § 14 Udlændinge- og Integrationsministeriet
2842644_0012.png
2.0 Beretning
d)
For konventions- og fremmed-
pas skal styrelsen overholde
en sagsbehandlingstid på
maksimalt 90 dage i minimum
90 pct. af sagerne.
Højeste ventetid på personlig
betjening: Alle hverdage skal
der maksimalt være 3 uger til
den næste tid.
92%
Opfyldt
10
1.3 Borgerservice
Styrelsen vil sikre en god kvalitet i betjening af
brugerne.
a)
Næstved
100%
Aalborg
100%
Odense
100%
Århus
100%
Opfyldt
76%
Ikke op-
fyldt
2,5
b)
Højeste ventetid ved telefo-
nisk henvendelse: 20 min. for
80 pct. af henvendelserne.
Styrelsen skal inden udgangen
af 1. halvår 2023 gennemføre
en stikprøvebaseret kvalitets-
måling med udgangspunkt i
fokusområder defineret i dia-
log med departementet. Må-
lingens resultater og forslag til
opfølgende initiativer rappor-
teres for styrelsens direktion
og eftersendes til departe-
mentet.
0
1.4 Kvalitet i styrelsens sagsbehandling og afgørelser
Styrelsen skal løbende sikre en korrekt sagsbe-
handling og høj faglig kvalitet i sine afgørelser.
a)
Opfyldt
5
2. Koncernfælles mål
2.1 Informationssikkerhed
Styrelsen skal:
a) Opretholde det modenhedsniveau på infor-
mationssikkerhedsområdet, som er forudsat i
Digitaliseringsstyrelsens ISO-27001 modenheds-
koncept.
b) Efterleve Digitaliseringsstyrelsens tekniske
minimumskrav.
Konstateres mangler i forbindelse med Digitali-
seringsstyrelsens modenhedsmålinger eller op-
følgning på tekniske minimumskrav, skal styrel-
sen følge de udarbejdede handlingsplaner.
2.2 Leverandørstyring/databehandlerforhold
Styrelsen skal sikre:
· at der foretages rettidige risikovurderinger for-
inden indgåelse af databehandleraftaler
· at der indgås databehandleraftaler, forinden
behandling af personoplysninger finder sted
· at databehandleren ikke overfører personop-
lysninger til usikre tredjelande i strid med data-
beskyttelsesreglerne.
· at der ud fra en risikobaseret tilgang foretages
regelmæssige tilsyn af databehandlernes be-
handling af personoplysninger
Styrelsen skal ved udgangen
af 2. og 4. kvartal 2023 ind-
sende oversigt over indgåede
databehandlerforhold.
Det skal fremgå af oversigten,
hvorvidt der er indgået data-
behandleraftaler – herunder
om der er risikovurderet, ført
tilsyn og om der i forbindelse
med det enkelte databehand-
lerforhold sker overførsler til
usikre tredjelande i strid med
databeskyttelsesreglerne.
Styrelsen opretholder det for-
ventede modenhedsniveau.
Styrelsen efterlever de tekni-
ske minimumskrav.
Opfyldt
2,5
Opfyldt
2,5
2.3 Intern finansiel kontrol
Side | 12
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 142: Årsrapporter fra § 14 Udlændinge- og Integrationsministeriet
2842644_0013.png
2.0 Beretning
Styrelsen sikrer, at det ønskede niveau af kon-
trol mod tilsigtede og utilsigtede fejl i finansielle
processer løbende er til stede.
Styrelsen skal ved udgangen
af 3. kvartal have udpeget en
kontrolmiljøansvarlig og be-
skrevet den kontrolmiljøan-
svarliges rolle, jf. udkast til
BEK om intern finansiel kon-
trolsystem.
Styrelsen skal ved udgangen
af 2. kvartal og 4. kvartal rap-
portere status på styrelsens
arbejde med det interne fi-
nansielle kontrolsystem.
Opfyldt
5
2.4 Bæredygtighed
Styrelsen sikrer, at der fastsættes mindst ét mål
for bæredygtig udvikling for deres opgaver for
at styrke den bæredygtige udvikling i statslige
institutioner som led i realiseringen af FN’s Ver-
densmål.
2. kvartal:
Styrelsen har besluttet hvilke
bæredygtige mål, de vil ar-
bejde med, i overensstem-
melse med følgende:
Styrelsen skal fastsætte
mindst ét mål – og gerne flere
- for bæredygtig udvikling –
med udgangspunkt i FN´s 17
verdensmål
Opfyldt
Der skal så vidt muligt imple-
menteres bæredygtige mål i
styrelsens kerneopgaver og
interne drift.
3. kvartal:
Styrelsen har operationalise-
ret de bæredygtige mål, her-
under fastsat baseline, så sty-
relsen kan følge målopfyldel-
sen fra 1. januar 2024.
Målopfyldelse i alt
72,5
5
2.4.2 Målrapportering 2. del: Uddybende analyser og vurderinger
Udlændingestyrelsens mål- og resultatplan for 2023 har omfattet faglige og koncernfæl-
les mål. De faglige mål har haft fokus på sagsbehandlingstiden samt ventetiden i Borger-
service. Der har samtidig været lagt vægt på kontrol af kvaliteten af sagsbehandlingen
og afgørelserne i Udlændingestyrelsen. De koncernfælles mål havde fokus på informati-
onssikkerhed, leverandørstyring, databehandlerforhold, intern finansiel kontrol og bæ-
redygtighed.
2023 har fortsat været præget af krigen i Ukraine. Håndteringen af fordrevne fra Ukra-
ine har allerede medført et betydeligt og fortløbende ressourcetræk i Udlændingestyrel-
sen. I 2023 har Udlændingestyrelsen samtidig organiseret og iværksat en proces, der
sikrer håndtering af forlængelse af opholdstilladelser for de mange personer, der er om-
fattet af lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der er fordrevet fra Ukraine,
og hvis opholdstilladelse alle udløber den 17. marts 2024. Der er i 2023 afgjort mere
end 33.000 sager om forlængelser af opholdstilladelser efter særloven til fordrevne per-
soner fra Ukraine.
Side | 13
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 142: Årsrapporter fra § 14 Udlændinge- og Integrationsministeriet
2842644_0014.png
2.0 Beretning
Samlet set har Udlændingestyrelsen i 2023 truffet ca. 216.200 afgørelser. Det er et højt
niveau sammenlignet med tidligere år, dog 12.000 færre end i 2022, hvor afgørelse af
sager vedrørende personer, der er fordrevet fra Ukraine udgjorde en markant del.
2.4.2.1 Faglige mål
Mål 1.1 Asylsager
1.1a:
Styrelsen
skal gennemføre den første samtale med asylansøgeren uden opholds-
grundlag senest 30 dage efter indgivelse af en asylansøgning i minimum 90 pct. af alle
sager, der er indgivet og afgjort fra 1. juli 2023.
Udlændingestyrelsen har i 2023 opfyldt målet, da 94 pct. af asylansøgerne har gennem-
ført den første samtale senest 30 dage efter indgivelsen af en asylansøgning.
1.1b: Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for asylansøgere uden opholdsgrundlag
må i 2. halvår 2023 højst udgøre 120 dage fra indgivelse af ansøgning til afslutning af
sagen i styrelsen.
Udlændingestyrelsen har i 2023 ikke opfyldt målet, da den gennemsnitslige sagsbehand-
lingstid for asylansøgere uden opholdsgrundlag i 2. halvår har udgjort 186 dage.
Den store tilgang af fordrevne fra Ukraine fra ultimo februar 2022 har medført længere
sagsbehandlingstid for asylsagerne. Dette har skabt et efterslæb af asylsager, der blev
taget med ind i 2023.
Dertil kommer, at Udlændingestyrelsen i første halvdel af 2023 bl.a. har prioriteret at få
asylsager indgivet af evakuerede afghanere behandlet med henblik på at sikre en afkla-
ring af opholdsgrundlaget inden udløbet af deres særlovstilladelse.
Derudover har det samlede asylområde modtaget ca. 300 asylsager mere end forventet
i 2023. Antallet af verserende sager er nedbragt med ca. 350 på det samlede område.
1.1c: Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for personer, der er omfattet af lov om
midlertidig opholdstilladelse til personer, der er fordrevet fra Ukraine må højst udgøre
35 dage i 90 pct. af sagerne.
Udlændingestyrelsen har i 2023 opfyldt målet, da den gennemsnitlige sagsbehandlings-
tid for personer, der er omfattet af lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der
er fordrevet fra Ukraine har udgjort 23 dage.
1.1d: For sager om forlængelse af tidsbegrænsede asylopholdstilladelser skal styrelsen
overholde en maksimal sagsbehandlingstid på 6 måneder i minimum 90 pct. af sagerne.
Side | 14
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 142: Årsrapporter fra § 14 Udlændinge- og Integrationsministeriet
2842644_0015.png
2.0 Beretning
Udlændingestyrelsen har i 2023 opfyldt målet, da 92 pct. af sagerne har en maksimal
sagsbehandlingstid på 6 måneder.
Mål 1.2 Familiesammenføringssager og forlængelse af opholdstilladelser
1.2a: For familiesammenføringssager skal styrelsen overholde en maksimal sagsbehand-
lingstid på 7 måneder i minimum 90 pct. af sagerne afgjort i 2. halvår 2023.
Udlændingestyrelsen har i 2023 ikke opfyldt målet, da 82 pct. af sagerne har en maksi-
mal sagsbehandlingstid på 7 måneder.
Behandlingen af Ukraine-sager i 2022 har medført, at der på familiesammenføringsom-
rådet i 2023 har været et større antal sager med lang liggetid fra indgangen af 2023.
Dette samt rekruttering og oplæring af nye medarbejdere, har medført, at det ikke har
været muligt at opfylde målet for sagsbehandlingstiden i 2023.
1.2b: For sager om forlængelse af tidsbegrænsede opholdstilladelser skal styrelsen over-
holde en maksimal sagsbehandlingstid på 6 måneder i minimum 90 pct. af sagerne af-
gjort i 2023.
Udlændingestyrelsen har i 2023 opfyldt målet, da 90 pct. af sagerne har en maksimal
sagsbehandlingstid på 6 måneder.
1.2c: For sager om permanent opholdstilladelse skal styrelsen overholde en maksimal
sagsbehandlingstid på 10 måneder i minimum 90 pct. af sagerne afgjort i 2. halvår af
2023.
Udlændingestyrelsen har i 2023 opfyldt målet, da 99 pct. af sagerne afgjort i 2. halvår af
2022 har en maksimal sagsbehandlingstid på 10 måneder.
1.2d: For konventions- og fremmedpas skal styrelsen overholde en sagsbehandlingstid
på maksimalt 90 dage i minimum 90 pct. af sagerne.
Udlændingestyrelsen har i 2023 opfyldt målet, da 92 pct. af sagerne har en sagsbehand-
lingstid på maksimalt 90 dage.
Mål 1.3 Borgerservice
1.3a: Højeste ventetid på personlig betjening: Alle hverdage skal der maksimalt være 3
uger til den næste tid.
Udlændingestyrelsen har i 2023 opfyldt målet, da afdelingerne i Næstved, Aalborg,
Odense og Århus alle har en målopfyldelse på 100 pct.
1.3b: Højeste ventetid ved telefonisk henvendelse: 20 min. for 80 % af henvendelserne.
Side | 15
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 142: Årsrapporter fra § 14 Udlændinge- og Integrationsministeriet
2842644_0016.png
2.0 Beretning
Udlændingestyrelsen har i 2023 ikke opfyldt målet, da 76 pct. af henvendelserne har
haft maksimalt 20 min. ventetid.
For at øge robustheden og til internt at kunne allokere de nødvendige ressourcer i
spidsbelastningsperioder er der i løbet af året gennemført forskellige initiativer, herun-
der i form af kompetenceudvikling af flere medarbejdere til at kunne håndtere telefon-
betjening samt optimering af arbejdsgange. Udlændingestyrelsen har med ovenstående
tiltag siden juli 2023 opfyldt målet.
Mål 1.4 Kvalitet i styrelsens sagsbehandling og afgørelser
1.4: Styrelsen skal inden udgangen af 1. halvår 2023 gennemføre en stikprøvebaseret
kvalitetsmåling med udgangspunkt i fokusområder defineret i dialog med departemen-
tet. Målingens resultater og forslag til opfølgende initiativer rapporteres for styrelsens
direktion og eftersendes til departementet.
Udlændingestyrelsen har i 2023 opfyldt målet.
2.4.2.2. Koncernfælles mål
Mål 2.1: Informationssikkerhed
2.1a: Styrelsen opretholder det forventede modenhedsniveau.
Udlændingestyrelsen har i 2023 opfyldt målet.
2.1b: Styrelsen efterlever de tekniske minimumskrav.
Udlændingestyrelsen har i 2023 opfyldt målet.
Mål 2.2: Leverandørstyring/ databehandlerforhold
Styrelsen skal ved udgangen af 2. og 4. kvartal 2023 indsende oversigt over indgåede
databehandlerforhold.
Det skal fremgå af oversigten, hvorvidt der er indgået databehandleraftaler – herunder
om der er risikovurderet, ført tilsyn og om der i forbindelse med det enkelte databehand-
lerforhold sker overførsler til usikre tredjelande i strid med databeskyttelsesreglerne
Udlændingestyrelsen har i 2023 opfyldt målet.
Mål 2.3: Intern finansiel kontrol
Styrelsen skal ved udgangen af 3. kvartal have udpeget en kontrolmiljøansvarlig og be-
skrevet den kontrolmiljøansvarliges rolle, jf. udkast til BEK om intern finansiel kontrolsy-
stem.
Side | 16
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 142: Årsrapporter fra § 14 Udlændinge- og Integrationsministeriet
2842644_0017.png
2.0 Beretning
Styrelsen skal ved udgangen af 2. kvartal og 4. kvartal rapportere status på styrelsens
arbejde med det interne finansielle kontrolsystem.
Udlændingestyrelsen har i 2023 opfyldt målet.
Mål 2.4: Bæredygtighed
2. kvartal:
Styrelsen har besluttet hvilke bæredygtige mål, de vil arbejde med, i overensstemmelse
med følgende:
Styrelsen skal fastsætte mindst ét mål – og gerne flere - for bæredygtig udvikling – med
udgangspunkt i FN´s 17 verdensmål
Der skal så vidt muligt implementeres bæredygtige mål i styrelsens kerneopgaver og in-
terne drift.
3. kvartal: Styrelsen har operationaliseret de bæredygtige mål, herunder fastsat base-
line, så styrelsen kan følge målopfyldelsen fra 1. januar 2024.
Udlændingestyrelsen har i 2023 opfyldt målet.
2.5 Forventninger til det kommende år
Tabel 5. Økonomiske forventninger til det kommende år
(mio. kr.)
Bevilling og øvrige indtægter
Udgifter
Resultat
Regnskab
2023
-829,0
828,6
-0,4
Grundbudget
2024
-905,5
937,2
31,7
Kilde: Statens Koncern System (SKS).
Note: I grundbudgettet for 2024 indgår budgettal for Koncern IT vedrørende § 14.34.10 og § 14.34.11
I 2024 budgetterer styrelsen med en forventet samlet indtægt og bevilling på 905,5 mio.
kr. samt et forventet forbrug på 937,2 mio. kr. I 2024 budgetteres der således med et
merforbrug på 31,7 mio. kr., heraf et merforbrug på 9,7 mio. kr. på § 14.32.02 Drift og
tilpasning af indkvarteringssystemet og et merforbrug på 22,0 mio. kr. på § 14.34.11.
Udvikling og understøttelse af fælleseuropæiske it-systemer.
Merforbruget på 9,7 mio. kr. vedrørende § 14.32.02 Drift og tilpasning af indkvarterings-
systemet, skyldes udgifter til renter og afskrivninger i relation til Udrejsecenter Sjæls-
mark. Det forventes, at udgifterne dækkes via overførsel af bevilling fra § 14.32.03 Øv-
rige initiativer på indkvarteringsområdet i forbindelse med TB24.
Side | 17
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 142: Årsrapporter fra § 14 Udlændinge- og Integrationsministeriet
2842644_0018.png
2.0 Beretning
Merforbruget på 22,0 mio. kr. vedrørende § 14.34.11. Udvikling og understøttelse af
fælleseuropæiske it-systemer skyldes udgifter til implementering af Schengenretsak-
terne. Det forventes, at udgifterne dækkes på TB24 af en merbevilling på 22,0 mio. kr.
som følge af et kommende it-aktstykke.
Som følge af budgettilpasninger har det været nødvendigt for Udlændingestyrelsen at
tilpasse organisationen til et nyt lavere aktivitetsniveau, herunder at gennemføre en af-
skedigelsesrunde i 1. kvartal af 2024. Der vil derfor i det kommende år være behov at
foretage de nødvendige prioriteringer for at sikre en fortsat stabil drift af styrelsens ker-
neopgaver og tage initiativer med henblik på at reducere betydningen for styrelsens ser-
viceniveau og sagsbehandlingstider mest muligt.
Udlændingestyrelsen vil fortsat arbejde for at være en attraktiv arbejdsplads, og der-
igennem sikre tiltrækning og fastholdelse af medarbejdere, som er grundlæggende for
at bibeholde styrelsens høje kvalitet og effektivitet i sagsproduktionen.
Derudover har Udlændingestyrelsen procesoptimering som et løbende og langsigtet fo-
kusområde, ligesom der fortsat vil være fokus på kontrol og inddragelsesinitiativer både
som en del af den løbende sagsbehandling og i præventivt øjemed.
Erfaringen viser, at det på en række af styrelsens områder er vanskeligt at skønne over
antallet af nye sager. Det betyder, at der løbende må forventes at være et behov for at
rokere medarbejdere og/eller flytte sagsområder. For at styrke beredskabshåndteringen
har styrelsen etableret en ny permanent enhed for beredskab og styring, som har til for-
mål at imødekomme de stigende forventninger til styrelsens evne til at håndtere kriser
og samtidig indgå i det tværministerielle arbejde om beredskab og krisehåndtering.
Derudover vil det omfattende arbejde med implementering af Schengenretsakterne
igen i 2024 have en helt særlig fokus og prioritet. I det kommende år forventes det stør-
ste af de nye store Schengen IT-systemer Entry Exit Systemet (EES) at blive idriftsat i
Danmark.
I forhold til landedokumentations- og ekstremismeområdet vil de væsentligste indsats-
områder være rettet mod at kommunikere viden, der uafhængigt understøtter alle ud-
lændingemyndigheder. Desuden er fokus på at formidle viden og rådgive om ekstre-
misme hurtigt og effektivt til fagpersoner og den bredere offentlighed, ligesom der til-
bydes specialiseret rådgivning i tæt samarbejde med øvrige relevante aktører.
I 2023 blev Koncern it-funktionen organisatorisk overflyttet fra departementet til Ud-
lændingestyrelsen og pr. 1. januar 2024 har styrelsen overtaget det bevillingsmæssige
ansvar for området.
Side | 18
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 142: Årsrapporter fra § 14 Udlændinge- og Integrationsministeriet
2842644_0019.png
3.0 Regnskab
3.0 Regnskab
3.1 Anvendt regnskabspraksis
Regnskabspraksis tager udgangspunkt i de regnskabsregler og principper, som fremgår
af Regnskabsbekendtgørelsen samt retningslinjerne i Finansministeriets Økonomisk Ad-
ministrative Vejledning (www.oav.dk).
Regnskabs- og bevillingsoplysninger er baseret på uddata fra Statens Koncernsystem
(SKS), afstemt med data fra Navision Stat og Statens Bevillingslovssystem (SB).
3.2 Resultatopgørelse mv.
Tabel 6. Resultatopgørelse
Note Hovedtal (mio. kr.)
Ordinære driftsindtægter
Bevilling
Eksternt salg af varer og tjenester
Internt statsligt salg af varer og tjenester
Tilskud til egen drift
Gebyrer
Ordinære driftsindtægter i alt
-851,1
-0,0
-3,2
-3,5
-69,2
-927,1
-738,5
-0,2
-0,5
-1,7
-84,2
-825,0
-789,2
-0,4
-0,5
-
-61,6
-851,7
Regnskab
2022
Regnskab
2023
Grundbudget
2024
Ordinære driftsomkostninger
Ændring i lagre
Forbrugsomkostninger
Husleje
Forbrugsomkostninger i alt
Personaleomkostninger
Lønninger
Pension
Lønrefusion
Andre personaleomkostninger
Personaleomkostninger i alt
Af- og nedskrivninger
Internt køb af varer og tjenesteydelser
Andre ordinære driftsomkostninger
Ordinære driftsomkostninger i alt
310,5
46,6
-13,8
0,9
344,2
12,3
65,8
388,5
879,5
346,1
53,9
-16,1
0,7
384,7
14,5
29,9
304,7
795,0
392,7
61,5
-15,9
-
438,3
26,7
45,3
332,4
900,1
-
-
68,7
68,7
-
-
61,1
61,1
-
-
57,4
57,4
Resultat af ordinær drift
Andre driftsposter
Andre driftsindtægter
-47,6
-30,1
48,4
-4,3
-4,0
-53,8
Side | 19
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 142: Årsrapporter fra § 14 Udlændinge- og Integrationsministeriet
2842644_0020.png
3.0 Regnskab
Andre driftsomkostninger
Resultat før finansielle poster
21,3
-30,6
22,2
-11,8
23,5
18,1
Finansielle poster
Finansielle indtægter
Finansielle omkostninger
Resultat før ekstraordinære poster
-0,9
10,8
-20,8
-0,0
11,4
-0,4
-
13,7
31,7
1
Ekstraordinære poster
Ekstraordinære indtægter
Ekstraordinære omkostninger
-
-
-
-
-
-
31,7
Årets resultat
-20,8
-0,4
Kilde: Statens Koncern System (SKS).
Note: I grundbudgettet for 2024 indgår budgettal for Koncern IT vedrørende § 14.34.10 og § 14.34.11
Resultatopgørelsen for 2023 for Udlændingestyrelsens virksomhed vedrører de to ho-
vedkonti § 14.31.01. Udlændingestyrelsen og § 14.32.01. Drift og tilpasning af indkvar-
teringssystemet.
Årets resultat for Udlændingestyrelsens virksomhed var et samlet mindreforbrug på 0,4
mio. kr. Dette udgjordes af et mindreforbrug på 29,0 mio. kr. på § 14.31.01. Udlændin-
gestyrelsen og et merforbrug på 28,6 mio. kr. på § 14.32.01. Drift og tilpasning af ind-
kvarteringssystemet.
Indtægterne udgjorde i alt 829,0 mio. kr., mens omkostninger udgjorde i alt 828,6 mio.
kr.
På indtægtssiden var den største post i 2023, ud over den indtægtsførte bevilling på
738,5 mio. kr., gebyrindtægter på 84,2 mio. kr.
På udgiftssiden var den største post personaleomkostninger på 384,7 mio. kr. Posten er
relateret til aflønning af Udlændingestyrelsens medarbejdere.
Den næststørste udgiftspost var andre ordinære driftsomkostninger på 304,7 mio. kr.
Udgiftsposten relaterer sig primært til drift og vedligeholdelse af asylcentre.
Tabel 7. Resultatdisponering af årets overskud
Disponering af årets resultat (mio. kr.)
Disponeret til bortfald
Disponeret til udbytte til statskassen
Disponeret til overført overskud
Kilde: Statens Koncern System (SKS) - data er afstemt med Statens Bevillingslovsystem (SB).
0,0
0,0
0,4
Af det samlede resultat for 2023 er alle 0,4 mio. kr. disponeret til overført overskud.
Side | 20
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 142: Årsrapporter fra § 14 Udlændinge- og Integrationsministeriet
2842644_0021.png
3.0 Regnskab
3.2.1 Forklaring af tilbageførte hensættelser og periodiseringsposter
Der blev i 2023 tilbageført ikke benyttede hensættelsesposter for i alt 4,7 mio. kr., for-
delt over i alt 6 hensættelser. Der blev i 2023 tilbageført ikke benyttede periodiserede
poster for i alt 1,1 mio. kr. fordelt over i alt 9 periodiseringer. Årsagen til tilbageførs-
lerne var, at de realiserede udgifter i 2023 beløb sig til mindre end de hensatte og perio-
diserede beløb.
3.3 Balancen
Tabel 8. Balancen
Note
Aktiver (mio. kr.)
Anlægsaktiver
1
Immaterielle anlægsakti-
ver
Færdiggjorte udviklings-
projekter
Erhvervede koncessioner,
patenter mv.
Udviklingsprojekter under
opførelse
Immaterielle anlægsakti-
ver i alt
Materielle anlægsaktiver
Grunde, arealer og byg-
ninger
Infrastruktur
Transportmateriel
Produktionsanlæg og
maskiner
Inventar og it-udstyr
Igangværende arbejder
for egen regning
Materielle anlægsaktiver
i alt
Finansielle anlægsaktiver
Statsforskrivning
Øvrige finansielle anlægs-
aktiver
Finansielle anlægsaktiver
i alt
Anlægsaktiver i alt
Omsætningsaktiver
(ekskl. likvider)
Varebeholdninger
Tilgodehavender
Periodeafgrænsningspo-
ster
Likvide beholdninger
FF5 Uforrentet konto
3
FF7 Finansieringskonto
Andre likvider
956,3
55,1
-0,3
1.030,8
-53,1
0,0
-
55,3
8,4
-
37,6
6,7
6
8,0
-
8,0
241,4
8,0
-
8,0
238,1
Kortfristede gælds-
poster
Leverandører af varer
og tj.ydelser
Anden kortfristet gæld
Skyldige feriepenge
Igangværende arbejder
for fremmed regning
Periodeafgrænsnings-
poster
Skyldige indefrosne-
feriepenge
Kortfristet gæld i alt
224,8
-
0,3
-
7,4
0,9
233,4
213,0
-
0,2
-
6,2
10,7
230,1
5
Langfristede gælds-
poster
FF4 Langfristet gæld
Donationer
Prioritetsgæld
Anden langfristet gæld
Langfristet gæld i alt
-214,0
-
-
-
-214,0
-227,8
-
-
-
-227,8
4
Hensatte forpligtelser
-19,6
-25,6
2022
2023 Note
Passiver (mio. kr.)
Egenkapital
Reguleret egenkapital
(Startkapital)
-
-
-
-
-
-
-
-
Opskrivninger
Reserveret egenkapital
Bortfald og konto-
ændringer
Udbytte til staten
Overført overskud
Egenkapital i alt
-8,0
-
-
-
-
-840,0
-848,0
-8,0
-
-
-
-
-840,4
-848,4
2022
2023
2
-169,6
-7,9
-17,0
-7,8
-32,2
-
-234,5
-102,3
-17,2
-16,3
-3,8
-18,4
-
-158,2
Side | 21
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 142: Årsrapporter fra § 14 Udlændinge- og Integrationsministeriet
2842644_0022.png
3.0 Regnskab
Likvide beholdninger i alt
Omsætningsaktiver i alt
Aktiver i alt
Kilde: Statens Koncern System (SKS).
1.011,0
1.074,7
1.316,1
977,7
1.022,0
1.260,1
Gæld i alt
-448,5
-386,0
Passiver i alt
-1.316,1
-1.260,1
Udlændingestyrelsens balance udviste ultimo 2023 aktiver og passiver for 1.260,1 mio.
kr. mod 1.316,1 mio. kr. ultimo 2022.
Den største post på aktivsiden var omsætningsaktiverne, der udgjorde i alt 1.022,0 mio.
kr. Udlændingestyrelsens materielle anlægsaktiver udgjorde 230,1 mio. kr. Heraf ud-
gjorde styrelsens grunde, arealer og bygninger til brug for indkvartering af asylansøgere
213,0 mio. kr.
På passivsiden var den største post den langfristede gæld, der udgjorde 227,8 mio. kr.
Denne saldo er primo 2024 reguleret til afstemning med beløbet for materielle anlægs-
aktiver på 230,1 mio. kr. ved overførsel af likvider.
Næststørste post var den kortfristede gæld på 158,2 mio. kr. Heri indgår periodeaf-
grænsningsposter på 18,4 mio. kr., der hovedsagelig vedrører forudbetalte opholdsge-
byrindbetalinger for sager, hvor sagsbehandlingen ikke blev afsluttet i 2023, da ind-
tægtsføringen først foretages, når der foreligger en afgørelse.
Endvidere kan nævnes hensatte forpligtelser på 25,6 mio. kr., anden kortfristet gæld på
17,2 mio. kr. samt skyldige feriepenge på 16,3 mio. kr.
3.4 Egenkapitalforklaring
Tabel 9. Egenkapitalforklaring
Egenkapital (mio. kr.)
Egenkapital primo
Reguleret egenkapital primo
Ændring i reguleret egenkapital
Reguleret egenkapital ultimo
Opskrivninger primo
Ændring i opskrivninger
Opskrivninger
Reserveret egenkapital primo
Ændring i reserveret egenkapital
Reserveret egenkapital ultimo
Overført overskud primo
Primo regulering/flytning mellem bogføringskredse
2022
-827,3
-8,0
-
-8,0
-
-
-
-
-
-
-819,3
-
2023
-848,0
-8,0
-
-8,0
-
-
-
-
-
-
-840,0
-
Side | 22
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 142: Årsrapporter fra § 14 Udlændinge- og Integrationsministeriet
2842644_0023.png
3.0 Regnskab
Regulering af det overførte overskud
Overført fra årets resultat
Bortfald
Udbytte til staten
Overført overskud ultimo
Egenkapital ultimo
Egenkapital ultimo jf. balancen (tabel 8)
-
-20,8
-
-
-840,0
-848,0
-
-0,4
-
-
-840,4
-848,4
-848,4
-848,0
Kilde: Statens Koncern System (SKS) - data er afstemt med Statens Bevillingslovssystem (SB).
Udlændingestyrelsens egenkapital udgjorde ultimo 2023 848,4 mio. kr.
Egenkapitalen bestod af en startkapital på 8,0 mio. kr. Hertil kommer et akkumuleret
overført overskud på 840,0 mio. kr. samt årets overskud for 2023 på 0,4 mio. kr.
3.5 Likviditet og låneramme
Tabel 10. Udnyttelse af låneramme
Låneramme (mio. kr.)
Sum af immaterielle og materielle anlægsaktiver
Låneramme
Udnyttelsesgrad i pct.
Kilde: Statens Koncern System (SKS).
2023
230,1
315,0
73,0
Udlændingestyrelsens træk på den langfristede FF4-gæld ultimo 2023 udgjorde 227,8
mio. kr. Primo 2024 er den likvidt reguleret op til værdien af anlægsaktiverne på 230,1
mio. kr.
Lånerammen ultimo 2023 udgjorde 315,0 mio. kr., hvilket gav en udnyttelsesgrad af lå-
nerammen på 73,0 pct. Udnyttelsesgraden ultimo 2022 var 74,1 pct.
3.6 Opfølgning på lønsumsloft
Lønsumsloftet på finansloven for 2023 udgjorde 380,6 mio. kr. På tillægsbevillingen for
2023 blev lønsumsloftet opjusteret med 10,5 mio. kr. Det samlede lønsumsloft for 2023
udgjorde herefter 391,1 mio. kr. Det samlede forbrug under lønsumsloftet udgjorde
383,1 mio. kr. i 2023, svarende til et mindreforbrug på 8,0 mio. kr.
Tabel 11. Opfølgning på lønsumsloft
Hovedkonto (mio. kr.)
Lønsumsloft på finansloven
Lønsumsloft inkl. tillægsbevilling/aktstykker
Lønforbrug under lønsumsloft
Difference (mindreforbrug)
§ 14.31.01
380,6
391,1
383,1
8,0
Side | 23
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 142: Årsrapporter fra § 14 Udlændinge- og Integrationsministeriet
2842644_0024.png
3.0 Regnskab
Akk. opsparing ultimo 2022
Akk. opsparing ultimo 2023
Kilde: Statens Koncern System (SKS)
81,7
89,7
Udlændingestyrelsen havde ultimo 2022 et akkumuleret mindreforbrug fra tidligere fi-
nansår på 81,7 mio. kr. Det akkumulerede mindreforbrug under lønsumsloftet ultimo
2023 blev således 89,7 mio. kr.
3.7 Bevillingsregnskab
Tabel 12. Bevillingsregnskab
Hovedkonto Navn
Bevillings-
type
(Mio. kr.) Bevilling
Regnskab Afvigelse
Overført over-
skud/videre-
førelse ultimo
Drift
Udgifter
§ 14.31.01. Udlændingestyrelsen
Drift
Indtægter
§ 14.32.01.
Drift og tilpasning af
Drift
indkvarteringssystemet
Udgifter
Indtægter
-86,9
255,4
-0,3
-86,4
287,9
-4,2
-0,5
-32,5
3,9
-
-
-
-144,5
Udgifter
Lovbunden
Indtægter
-
19,1
-
13,7
-
-
-
100,4
-
5,3
-
396,1
-
-
18,8
-
3,7
-
-
-
100,4
-
5,3
-
368,4
-
-
0,3
-
10,0
-
-
-
-
-
-
-
27,7
-
-
-9,9
-
-26,8
-
-
-
-107,8
-
-
-
-
-
71,0
76,0
-5,0
-
570,3
540,8
29,5
-840,4
Administrerede ordninger
§ 14.32.10.
Kontante ydelser mv.
til asylansøgere m.fl.
§ 14.31.02.
Udgifter
Tilskud og samarbejds-
Reservation
partnere
Indtægter
Medlemsbidrag til in-
Udgifter
ternationale organisati-
§ 14.31.03.
Reservation
oner og øvrige aktivite-
Indtægter
ter på asylområdet
Registrering af
§ 14.31.04.
asylansøgere mv.
Udgifter
Reservation
Indtægter
§ 14.32.03.
Udgifter
Øvrige initiativer på
Reservation
indkvarteringsområdet
Indtægter
Udgifter
Reservation
Indtægter
Udgifter
Anden
Indtægter
Initiativer vedrørende
§ 14.32.05. lokalområdet omkring
Kærshovedgård
Indkvartering og un-
§ 14.32.02. derhold af asylansø-
gere m.fl.
Kilde: Statens Koncern System (SKS).
Side | 24
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 142: Årsrapporter fra § 14 Udlændinge- og Integrationsministeriet
2842644_0025.png
4.0 Bilag
4.0 Bilag
4.1 Noter til resultatopgørelse og balance
Note 1 til Tabel 6. Resultatopgørelse
Ekstraordinære Poster
Udlændingestyrelsen har ingen ekstraordinære indtægter eller udgifter.
Note 1 til Tabel 8. Balancen
Immaterielle anlægsaktiver.
Udlændingestyrelsen har ingen immaterielle anlægsaktiver.
Note 2 til Tabel 8. Balancen
Tabel 14. Materielle anlægsaktiver
(mio. kr.)
Kostpris pr. 01.01.2023
Primokorrektioner og flytning ml.
bogf.kredse
Tilgang
Afgang
Kostpris pr. 31.12.2023
Akkumulerede afskrivninger
Akkumulerede nedskrivninger
Akkumulerede af- og nedskrivninger pr.
31.12.2023
Regnskabsmæssig værdi pr 31.12.2023
Årets afskrivninger
Årets nedskrivninger
Årets af- og nedskrivninger
Kilde: Statens Koncern System (SKS).
Igangværende arbejder
for egen regning
0,9
11,5
-
-1,7
10,7
Grunde, arealer
og bygninger
317,7
-
2,2
-1,4
318,5
-105,5
-
-105,5
213,0
-12,7
-
-12,7
Transport-
materiel
1,4
-
-
-
1,4
-1,2
-
-1,2
0,2
-0,1
-
-0,1
Inventar og
IT-udstyr
21,5
-
0,5
-
22,0
-15,9
-
-15,9
6,2
-1,7
-
-1,7
I alt
340,6
-
2,8
-1,4
342,0
-122,6
-
-122,6
219,4
-14,5
-
-14,5
(mio. kr.)
Primo saldo pr. 01.01.2023
Tilgang
Nedskrivninger
Overført til færdiggjorte udviklingsprojekter
Kostpris pr. 31.12.2023
Kilde: Statens Koncern System (SKS).
Side | 25
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 142: Årsrapporter fra § 14 Udlændinge- og Integrationsministeriet
2842644_0026.png
4.0 Bilag
Note 3 til Tabel 8. Balancen
Ultimo 2023 indgår alene Udlændingestyrelsens FF7 Finansieringskonto med negativ
saldo.
Note 4 til Tabel 8. Balancen
Hensatte forpligtelser
Ultimo 2023 udgjorde de hensatte forpligtelser i alt 25,6 mio. kr. Heraf vedrørte 14,0
mio. kr. indmeldte erstatningssager og 4,6 mio. kr. arbejdsskadesager, begge relateret
til asylcentersystemet. Endvidere vedrørte 3,8 mio. kr. lønrelaterede hensættelser, 2,8
mio. kr. retablering af lejemål og 0,5 mio. kr. fjernvarmetilslutning på asylcenter.
Note 5 til Tabel 8. Balancen
FF4 Langfristet gæld
FF4 Langfristet gæld på 227,8 mio. kr. er primo 2024 likvidt opreguleret til saldo for an-
lægsaktiver, 230,1 mio. kr.
Note 6 til Tabel 8. Balancen
Periodeafgrænsningsposter
Ændringen fra 32,2 mio. kr. i 2022 til 18,4 mio. kr. i 2023 skyldes et fald i forudbetalte
ydelser, heraf 13,8 mio. kr. vedrørende gebyrer.
4.4 Gebyrfinansieret virksomhed
Udlændingestyrelsen administrerer en række gebyrbelagte sagstyper, som er opdelt i
henholdsvis omkostningsdækkede og lovfastsatte gebyrordninger. De totale gebyrind-
tægter i 2023 var 84,2 mio. kr., heraf 76,2 mio. kr. på den omkostningsdækkede gebyr-
ordning og 8,0 mio. kr. på den lovfastsatte gebyrordning. Under den omkostningsdæk-
kede gebyrordning udgjorde Udlændingestyrelsens provenu 74,5 mio. kr. efter fratræk
af de administrationsgebyrer, som tilfalder Styrelsen for International Rekruttering og
Integration, der varetager opkrævningen af gebyrer.
4.4.1 Omkostningsdækkede gebyrordninger
Udlændingestyrelsens omkostningsdækkede gebyrer for 2023 fremgår af nedenstående
tabel. Styrelsens ret til at opkræve gebyrer er hjemlet i udlændingelovens § 9 h, jf. tabel
18.
Tabel 18. Oversigt over gebyrordninger med administrativt fastsat takst, mio. kr.
Gebyrøkonomien (mio. kr.)
Gebyrprovenu
Familiesammenføring 1. gang ekskl. EU-sager
2020
46,3
18,7
2021
60,1
17,9
2022
59,3
15,3
2023
74,5
19,7
Side | 26
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 142: Årsrapporter fra § 14 Udlændinge- og Integrationsministeriet
2842644_0027.png
4.0 Bilag
Religiøse forkyndere, 1. gang og forlængelse
Familiesammenføring, forlængelse
Tidsubegrænset ophold, studie og erhverv
Tidsubegrænset ophold, religiøse forkyndere
Tidsubegrænset ophold, familiesammenføring
Tidsubegrænset ophold, asyl og humanitær opholdstil-
ladelse
Internationale pensionister, 1. gang og forlængelse
Opholdstilladelse, udenlandske adoptivbørn
Erstatningsopholdskort
Omkostninger
Familiesammenføring 1. gang ekskl. EU-sager
Religiøse forkyndere, 1. gang og forlængelse
Familiesammenføring, forlængelse
Tidsubegrænset ophold, studie og erhverv
Tidsubegrænset ophold, religiøse forkyndere
Tidsubegrænset ophold, familiesammenføring
Tidsubegrænset ophold, asyl og humanitær opholdstil-
ladelse
Internationale pensionister, 1. gang og forlængelse
Opholdstilladelse, udenlandske adoptivbørn
Erstatningsopholdskort
Resultat
0,9
8,0
6,5
0,0
9,3
2,9
-
0,0
-
58,9
24,3
2,3
10,6
7,5
0,0
10,8
3,3
-
-
-
12,5
1,2
14,1
7,3
0,0
12,9
4,3
0,0
0,0
2,4
64,9
18,5
2,2
15,9
7,8
0,0
13,7
4,5
0,0
0,0
2,3
4,8
1,6
12,1
7,8
0,0
15,2
7,3
0,0
0,0
-
67,2
15,2
2,0
14,9
9,1
0,0
17,6
8,4
-
0,0
-
7,9
2,2
8,6
10,4
0,0
19,5
14,0
-
0,0
-
73,4
18,7
3,2
14,1
8,8
0,0
16,5
11,9
-
0,0
-
-1,1
Kilde: Navision Stat
I 2023 udgjorde Udlændingestyrelsens indtægter for de omkostningsdækkede
gebyrordninger 74,5 mio. kr. (fraregnet udgifter til Styrelsen for International Rekrutte-
ring og Integration, der varetager opkrævningen af disse gebyrer). Sammenholdt med
2022 svarer det til en merindtægt på 15,2 mio. kr.
På familiesammenføringsområdet (tidsbegrænset forlængelse) realiserede styrelsen en
samlet mindreindtægt på 3,5 mio. kr. i forhold til 2022. Mindreindtægten skyldes en la-
vere sagsproduktion bl.a. som følge af prioriteringen af ressourcer til styrelsens sagsbe-
handling vedrørende fordrevne fra Ukraine. Endvidere var andelen af gebyrbelagte sa-
ger lavere end i 2022.
Omvendt realiserede styrelsen en merindtægt på området for familiesammenførings-
området (1. gang) og permanent ophold på samlet 18,0 mio. kr. Merindtægten kan pri-
mært henføres til, at der i 2023 blev behandlet flere gebyrbelagte sager sammenlignet
med 2022.
Udlændingestyrelsen har i 2023 opgjort omkostningerne for de omkostningsdækkede
gebyrordninger til 73,4 mio. kr. Sammenholdt med det indtægtsførte beløb på 74,5 mio.
kr. har styrelsen således i 2023 haft en mindreudgift på i alt 1,1 mio. kr.
Side | 27
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 142: Årsrapporter fra § 14 Udlændinge- og Integrationsministeriet
2842644_0028.png
4.0 Bilag
Mindreudgiften i 2023 kan primært henføres til et lavere tidsforbrug pr. sag end forud-
sat på familiesammenføringsområdet (1. gang) og permanent ophold. På begge områ-
der har det resulteret i, at der var færre lønudgifter forbundet med behandlingen af de
enkelte sager.
Omkostningerne er beregnet med udgangspunkt i de samme beregningsprincipper som
ved fastlæggelsen af gebyrsatserne for finansåret 2023. Principperne er beskrevet i sty-
relsens regnskabsinstruks.
Differencerne mellem indtægt og omkostning på de enkelte sagsområder i 2023 vil blive
efterreguleret i gebyrsatserne for 2025 og frem med henblik på at skabe en fireårig ba-
lance på de omkostningsdækkede gebyrordninger, jf. Budgetvejledningens retningslin-
jer for fastsættelse af afgifter og gebyrer.
4.4.2 Lovfastsatte gebyrordninger
Udlændingestyrelsen har en række lovfastsatte gebyrordninger, jf. nedenstående tabel.
Det gælder bl.a. gebyrindtægter i forbindelse med afholdelse af dansk- og forlængelses-
prøven samt opkrævning af gebyr ved forlængelse af visum.
Tabel 19 angiver de indtægtsførte lovfastsatte gebyrer fordelt på sagsområder i perio-
den 2020-2023.
Tabel 19. Oversigt over gebyrordninger med lovbestemt takst.
(mio. kr.)
2020
Laissez-passer udstedelse
Dansk- og forlængelsesprøve
Visumforlængelser
Erstatningsopholdskort*
Afvisninger (opholdsgebyrer)
Genoptagelsesanmodninger (opholdsgebyrer)
I alt
-
5,8
0,1
1,0
0,1
0,1
7,0
Årets resultat
2021
-
6,1
0,1
-
0,0
0,1
6,4
2022
0,0
4,6
0,1
3,1
0,0
0,2
8,1
2023
0,0
4,0
0,1
3,6
0,0
0,1
8,0
Kilde: Navision Stat
*Erstatningsopholdskort er fra og med 2022 overgået fra at være omkostningsbestemt gebyr til at være et lovbe-
stemt gebyr.
4.5 Tilskudsfinansierede aktiviteter
Udlændingestyrelsens tilskudsfinansierede aktiviteter kan henføres til etableringen af
den danske ETIAS-enhed samt udstationeringen af medarbejdere til FRONTEX.
Aktiviteten vedrørende etableringen af den danske ETIAS-enhed løber til 30. juni 2024,
mens aktiviteterne vedrørende udstationeringen af medarbejdere til FRONTEX løber til
2027. Aktiviteterne er forudsat finansieret via EU-tilskud.
Side | 28
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 142: Årsrapporter fra § 14 Udlændinge- og Integrationsministeriet
2842644_0029.png
4.0 Bilag
Udlændingestyrelsens tilskudsfinansierede aktiviteter fremgår af tabel 20 herunder.
Tabel 20. Oversigt over tilskudsfinansierede aktiviteter, mio. kr.
Ordning
Etablering af national ETIAS-
enhed
Udstationering til FRONTEX
I alt
Overført overskud Årets mod- Medfinan-
fra tidligere år
tagne
siering
tilskud
2,7
-
0,0
Årets
udgifter
Årets
resultat
Overskud til
viderefø-
relse
1,9
0,8
-0,8
0,5
3,2
1,0
1,0
-
0,0
0,8
1,7
0,2
-0,6
0,7
2,6
Kilde: Udlændingestyrelsen på baggrund af data fra Navision
Udlændingestyrelsen indtægtsfører de tilskudsfinansierede aktiviteter fra balancen i
takt med, at der forekommer forbrug i relation til opgaveløsningen.
I 2023 udgjorde forbruget i relation til etableringen af den danske ETIAS-enhed 0,8 mio.
kr. Udlændingestyrelsen modtog ikke EU-tilskud i 2023 og årets resultat blev således et
merforbrug på 0,8 mio. kr. Derudover modtog Udlændingestyrelsen 1,0 mio. kr. i EU-til-
skud vedrørende udstationeringen af medarbejdere til FRONTEX. Forbruget udgjorde
0,8 mio. kr., og årets resultat blev således et mindreforbrug på 0,2 mio. kr.
4.7 It-omkostninger
Udlændingestyrelsen havde i 2023 it-omkostninger for ca. 22,2 mio. kr. Heraf udgør ca.
4,1 mio. kr. interne personaleomkostninger til it.
Tabel 23. It-omkostninger
It-omkostninger (mio.kr.)
Interne personaleomkostninger til it (it-drift/-vedligehold/-udvikling)
Intern statslig køb af it, herunder fra Statens IT
It-systemdrift
It-vedligehold
It-udviklingsomkostninger ekskl. af- og nedskrivninger
It-udviklingsomkostninger, af- og nedskrivninger for it, der er aktiveret
It-udviklingsomkostninger i alt
Udgifter til it-varer til forbrug
I alt
Kilde: Statens Koncern System (SKS)
Note: Interne personaleomkostninger er ekskl. overhead
.
Note: Der er på ministerområdet etableret et Koncern IT, hvorfor ovenstående it-omkostninger alene vedrører de
direkte udgifter til it-drift og vedligeholdelse mv. i styrelsen.
0,1
-
0,1
0,7
22,2
2023
4,1
13,2
3,6
0,5
Side | 29