Finansudvalget 2023-24
FIU Alm.del Bilag 142
Offentligt
2842643_0001.png
Årsrapport 2023
Styrelsen for International Rekruttering og Integration
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 142: Årsrapporter fra § 14 Udlændinge- og Integrationsministeriet
2842643_0002.png
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 142: Årsrapporter fra § 14 Udlændinge- og Integrationsministeriet
2842643_0003.png
Årsrapport 2023
1.0 Påtegning af det samlede regnskab
Styrelsen for International Rekruttering og Integration
© 2024 Styrelsen for International Rekruttering og Integration
Styrelsen for International Rekruttering og Integration
Carl Jacobsens Vej 39
2500 Valby
Tlf.: 72 14 20 00
E-mail: [email protected]
www.uim.dk
Marts 2024
Alle rettigheder tilhører Styrelsen for International Rekruttering og Integration.
Udgivelsen kan frit hentes på www.uim.dk
Styrelsen for International Rekruttering og Integrations udgivelser kan frit citeres med
tydelig kildegengivelse.
Side | 3
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 142: Årsrapporter fra § 14 Udlændinge- og Integrationsministeriet
2842643_0004.png
Indholdsfortegnelse
1.0 Påtegning af det samlede regnskab
1.0
Påtegning af det samlede regnskab
5
1.1 Påtegning ..................................................................................................................... 5
2.0
Beretning
6
2.1 Præsentation af virksomheden ................................................................................... 6
SIRI er en styrelse under Udlændinge- og Integrationsministeriet. .................................. 6
SIRIs vision er: .................................................................................................................... 6
SIRIs mission er at understøtte:......................................................................................... 6
SIRIs visionspejlemærker: .................................................................................................. 6
2.2 Ledelsesberetning ....................................................................................................... 7
2.3 Kerneopgaver og ressourcer ....................................................................................... 9
2.4 Målrapportering ........................................................................................................ 10
2.5 Forventninger til det kommende år .......................................................................... 15
3.0
Regnskab
16
3.1 Anvendt regnskabspraksis ......................................................................................... 16
3.2 Resultatopgørelse mv. ............................................................................................... 17
3.3 Balancen .................................................................................................................... 19
3.4 Egenkapitalforklaring................................................................................................. 20
3.5 Likviditet og låneramme ............................................................................................ 20
3.6 Opfølgning på lønsumsloft ........................................................................................ 21
3.7 Bevillingsregnskab ..................................................................................................... 21
4.0
Bilag
24
4.1 Noter til resultatopgørelse og balance ...................................................................... 24
4.4 International Rekruttering ekskl. EU-området, herunder gebyrfinansieret
virksomhed ...................................................................................................................... 25
4.7 It-omkostninger ......................................................................................................... 27
Side | 4
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 142: Årsrapporter fra § 14 Udlændinge- og Integrationsministeriet
2842643_0005.png
1.0 Påtegning af det samlede regnskab
1.0 Påtegning af det samlede regnskab
Årsrapporten for Styrelsen for International Rekruttering og Integration er aflagt i hen-
hold til § 39, stk. 4, i bekendtgørelse nr. 116 af 19. februar 2018 om statens regnskabs-
væsen mv. (Regnskabsbekendtgørelsen).
Årsrapporten omfatter de hovedkonti på finansloven, som Styrelsen for International
Rekruttering og Integration, CVR-nr. 36997427, er ansvarlig for i 2023, herunder de
regnskabsmæssige forklaringer, som skal tilgå Rigsrevisionen i forbindelse med bevil-
lingskontrollen for 2023.
Årsrapporten omfatter følgende hovedkonti:
§ 14.21.01. Styrelsen for International Rekruttering og Integration
§ 14.21.02. Udvikling af prøver i dansk mv.
1.1 Påtegning
Det tilkendegives hermed:
at årsrapporten er rigtig, dvs. at årsrapporten ikke indeholder væsentlige fejlinfor-
mationer eller udeladelser, herunder at målopstillingen og målrapporteringen er fyl-
destgørende,
at de dispositioner, som er omfattet af regnskabsaflæggelsen, er i overensstemmelse
med meddelte bevillinger, love og andre forskrifter samt med indgåede aftaler og
sædvanlig praksis, og
at der er etableret forretningsgange, der sikrer en økonomisk hensigtsmæssig for-
valtning af de midler og ved driften af de institutioner, der er omfattet af årsrappor-
ten.
København, den
18/3
2024
Trine Rask Thygesen
Direktør
Styrelsen for International Rekruttering og Integration
København, den
20
/
3
2024
Pernille Breinholdt Mikkelsen
Departementschef
Side | 5
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 142: Årsrapporter fra § 14 Udlændinge- og Integrationsministeriet
2842643_0006.png
2.0 Beretning
Udlændinge- og Integrationsministeriet
2.0 Beretning
Beretningen giver en kortfattet beskrivelse af Styrelsen for International Rekruttering og
Integrations og regnskabsårets faglige og finansielle resultater, herunder væsentlige for-
hold, der har påvirket eller forventes at påvirke Styrelsen for International Rekruttering
og Integrations aktiviteter og forhold. Endvidere beskrives forventningerne til det kom-
mende år.
2.1 Præsentation af virksomheden
SIRI er en styrelse under Udlændinge- og Integrationsministeriet.
SIRIs vision
er:
Brugeren først, faglighed og fællesskab i top – i samspil med omverdenen.
SIRIs mission
er at understøtte:
Smidig adgang til Danmark for udlændige på SIRIs opholdsordninger og udlændiges
integration, så de bliver en positiv del af det danske samfund.
SIRIs visionspejlemærker:
Service i verdensklasse: Vi gør det let og overskueligt at være bruger og viser vej
Faglighed i fokus: Vi mestrer vores paragraffer, data og arbejder hele tiden på at ud-
viklevores områder
Fremragende arbejdsplads: Vi er en arbejdsplads med fællesskab, fleksibilitet og
gode kollegaer
Værdifuld samarbejdspartner: Vi er åbne, opsøgende og samarbejder bredt om at
finde de bedste løsninger
SIRIs kerneopgaver
SIRI understøtter, at virksomheder og uddannelsesinstitutioner kan få velkvalificerede
udlændinge som medarbejdere og studerende, samt udsteder opholdsdokumenter for
EU/EØS-borgere og deres familier efter EU-retten. Det sker gennem effektiv, rettidig og
kvalitetsorienteret sagsbehandling og udvikling af sagsbehandlingen i dialog med interes-
senterne samt kontrol med den løbende efterlevelse på området.
SIRI understøtter integrationsindsatsen i kommuner og blandt andre aktører på integra-
tionsområdet. Det indebærer, at SIRI indsamler og formidler viden og metoder om god
praksis for forebyggelse af negativ social kontrol og æresrelaterede konflikter, integration
og sprogindlæring for voksne udlændinge, samt følger op på og understøtter implemen-
tering af regeringens integrationspolitik i kommunerne.
Side | 6
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 142: Årsrapporter fra § 14 Udlændinge- og Integrationsministeriet
2842643_0007.png
2.0 Beretning
2.2 Ledelsesberetning
2.2.1 Sammenfatning af årets faglige resultater
SIRIs mål- og resultatplan for 2023 omfattede resultatkrav for sagsbehandlingstider på
SIRIs gebyrområde samt EU-området. Herudover var der fastsat mål for SIRIs indsatser
på integrationsområdet. Endelig var der fastsat mål for informationssikkerhed, mål for
leverandørstyring og databehandlerforhold samt mål for internt finansielt kontrolsy-
stem og bæredygtighed.
SIRIs samlede målopfyldelsesgrad i mål- og resultatplanen for 2023 udgør 64,0 %, der
for størstedelen skyldes, at målopfyldelsen var udfordret i forhold til servicemålene på
erhvervsområdet.
International rekruttering og EU-området
Der har i 2023 været et øget fokus på at styrke kvaliteten i SIRIs sagsbehandling. Det har
foranlediget bl.a. udarbejdelsen af et nyt kvalitetskoncept samt iværksættelse af flere ini-
tiativer med det formål at gøre ansøgningsprocessen og sagsbehandlingen mere smidig.
SIRI har i 2023 afgjort ca. 112.700 sager mod ca. 120.800 sager i 2022. Derudover har SIRI
foretaget knap 93.000 ekspeditioner i borgercentrene i 2023. I 2022 blev der foretaget
ca. 113.000 ekspeditioner.
Den 1. april 2023 trådte den supplerende beløbsordning og det supplerende beløbsspor
på fast track-ordningen i kraft.
Integrationsområdet
SIRI har gennemført en lang række aktiviteter inden for rådgivning og opkvalificering i
forhold til den beskæftigelsesrettede integrationsindsats, og har herunder haft et sær-
ligt fokus på fordrevne fra Ukraine og traumatiserede flygtninge. SIRI har derudover
produceret dansk- og vidensprøver, og har haft et særligt fokus vedr. understøttelse af
sproglæring på virksomheder.
SIRI har endvidere gennemført en lang række aktiviteter inden for rådgivning og opkvali-
ficering af kommuner mv. om forebyggelse af æresrelaterede konflikter og negativ social
kontrol.
2.2.2 Sammenfatning af årets økonomiske resultater
Årets økonomiske hoved- og nøgletal fremgår af nedenstående tabel 1.
Tabel 1. SIRIs økonomiske hoved- og nøgletal
Hovedtal (mio. kr.)
Resultatopgørelse
Ordinære driftsindtægter
-297,5
-284,9
-340,3
Regnskab 2022
Regnskab 2023
Grundbudget 2024
Side | 7
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 142: Årsrapporter fra § 14 Udlændinge- og Integrationsministeriet
2842643_0008.png
2.0 Beretning
Ordinære driftsomkostninger
Resultat af ordinær drift
Resultat før finansielle poster
Årets resultat
Balance
Anlægsaktiver i alt (materielle og im-
materielle)
Omsætningsaktiver (ekskl. likvider)
Egenkapital
Langfristet gæld
Kortfristet gæld
Finansielle nøgletal
Udnyttelsesgrad af lånerammen
Bevillingsandel
267,0
-30,4
-17,1
-15,1
291,1
6,2
18,4
21,0
323,2
-17,1
-2,7
0,0
2,1
16,7
-63,2
-1,5
-70,1
3,9
14,8
-42,2
-3,5
-65,5
4,6
15,0
-42,2
-4,6
-65,0
15,5 %
47,4 %
29,5 %
40,9 %
34,6 %
35,9 %
Personaleoplysninger
Antal årsværk
Årsværkspris
Kilde: Statens Koncern System (SKS).
373,9
0,5
415,3
0,5
429,9
0,6
Resultatopgørelse
De ordinære driftsindtægter for styrelsen udgjorde i 2023 284,9 mio. kr., og de ordi-
nære driftsomkostninger udgjorde 291,1 mio. kr. Årets resultat viser således et merfor-
brug på 21,0 mio. kr. i 2023.
Merforbruget er sammensat af et merforbrug på § 14.21.01. på 18,8 mio. kr. og et mer-
forbrug på 2,3 mio. kr. på § 14.21.02.
Merforbruget på § 14.21.01. skyldes mindreindtægter på 8,7 mio. kr. på SIRIs gebyrom-
råde grundet en lavere end forventet sagstilgang, samt et merforbrug på løn og drift på
10,1 mio. kr., der er afledt af den lavere sagstilgang, et merforbrug på det bevillingsfi-
nansierede område fsva. gebyrfritagne sager og EU-området pga. stor sagstilgang.
Merforbruget på § 14.21.02. skyldes primært et merforbrug på 1,9 mio. kr. til prøver i
dansk som andet sprog. Merforbruget skyldes højere lønudgifter til skriftlig og mundtlig
censur. Derudover er der et merforbrug på 0,5 mio. kr. til indfødsretsprøven.
Vurdering af årets resultat
Det er styrelsens vurdering, at årets økonomiske resultat er tilfredsstillende i lyset af ud-
viklingen i indtægterne sammenholdt med sagsudviklingen på det bevillingsfinansierede
Side | 8
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 142: Årsrapporter fra § 14 Udlændinge- og Integrationsministeriet
2842643_0009.png
2.0 Beretning
område fsva. gebyrfritagne sager og EU-området.
2.2.3 Oversigt over hovedkonti
Tabel 2. Styrelsens hovedkonti
Navn (mio. kr.)
Drift
Udgifter
Indtægter
Administrerede ordninger
Udgifter
Indtægter
Bevilling
(FL+TB)
116,6
296,8
-180,2
75,8
86,3
-10,5
Regnskab
137,6
309,2
-171,6
61,9
69,9
-8,0
Overført overskud/videre-
førsler ultimo året
39,8
-
-
127,2
-
-
Kilde: Statens Koncern System (SKS) og Navision Stat.
Note: Formål kategoriseret efter de nye principper for FL-formål.
2.3 Kerneopgaver og ressourcer
Tabel 3a. Sammenfatning af økonomi for § 14.21.01. SIRIs opgaver
Opgave (mio. kr.)
0. Generel ledelse og administration
1. International Rekruttering
2. Integration og medborgerskab
3. EU
Bevilling
(FL+TB)
0,0
-17,3
-53,4
-39,5
Øvrige
indtægter
0,0
-168,2
0,0
0,0
-168,2
Omkostninger
85,9
141,5
35,6
34,2
297,2
Andel af årets
overskud
86,9
-45,0
-17,8
-5,3
18,8
I alt
-110,2
Kilde: Statens Koncern System (SKS) og Navision Stat.
Note: Kategoriseret efter FL-formål.
Tabel 3b. Sammenfatning af økonomi for § 14.21.02. Udvikling i prøver i dansk mv.
Opgave (mio. kr.)
Bevilling
(FL+TB)
0,0
-0,5
-5,6
Øvrige
indtægter
0,0
0,0
-0,1
Omkostninger
Andel af årets
overskud
0,0
0,5
1,9
0. Generelle fællesomkostninger
1. Indfødsretsprøven
2. Prøver inden for danskuddannelse til
voksne udlændinge m.fl.
3. Danskprøver for ægtefællesammen-
førte og indvandringsprøven
4. Medborgerskabsprøven
0,0
1,0
7,5
-0,2
-0,1
0,0
0,0
-0,1
0,0
0,2
8,7
-0,2
0,1
2,3
I alt
-6,4
Kilde: Statens Koncern System (SKS) og Navision Stat.
Note: Kategoriseret efter delregnskab.
Side | 9
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 142: Årsrapporter fra § 14 Udlændinge- og Integrationsministeriet
2842643_0010.png
2.0 Beretning
2.4 Målrapportering
SIRIs mål for 2023 er fastsat i mål- og resultatplanen for 2023, som er indgået mellem
SIRI og Udlændinge- og Integrationsministeriets departement. Målrapporteringen inde-
holder to dele: 1. del: Oversigt over årets resultatopfyldelse og 2. del: Uddybende analy-
ser og vurderinger.
2.4.1 Målrapportering 1. del: Oversigt over årets resultatopfyldelse
Opfyldelsen af resultatkravene i mål- og resultatplanen for 2023 fremgår af tabel 4 ne-
denfor. SIRIs målopfyldelsesgrad i 2023 udgør samlet set 64,0 %.
Tabel 4. Årets resultatopfyldelse
Mål
1.
Faglige mål
a)
SIRI skal i sin sagsbehandling sikre, at alle
1. gangsansøgninger på erhvervsområdet
som udgangspunkt er afgjort indenfor 31
dage.
88%
82%
44%
82%
56%
82%
79%
Succeskriterium
Opnåede
resultater
Grad af målop-
fyldelse
50,0
1.1.
Sagsbehandlingstider
SIRI skal i løbet af året sikre
overholdelsen af følgende
servicemål for sagsbehand-
lingstiden på erhvervsområ-
det, studieområdet og EU-
området.
22,5
Fast track - 85 % afgjort inden 31 hverdage
Landbrug - 85 % afgjort inden 31 dage
Positivlisterne - 50 % afgjort inden 31 dage
Positivlisterne - 70 % afgjort inden 92 dage
Beløbsordningen - 55 % afgjort inden 31 dage
Beløbsordningen - 75 % afgjort inden 92 dage
Medfølgende fam., erhverv 1. gang - 80 % af-
gjort inden 62 dage
SIRI skal i 2023 afgøre sagstyper op studieområ-
det:
Studie 1. gang - 90 % afgjort inden 62 dage
Ph.d. 1. gang - 80 % afgjort inden 31 dage
SIRI skal i 2023 afgøre sagstyper på EU-området:
Hele området - 70 % afgjort inden 1 dag
Hele området - 85 % afgjort inden 31 dag
Hele området - 95 % afgjort inden 92 dag
10
0
0
2,5
5
5
0
5
88%
81%
0
5
10
67%
91%
98%
0
5
5
1.2.
Borgerservice
Styrelsen skal sikre let og
smidig adgang til rådgivning
og personlig betjening af
borgere og virksomheder.
a)
Styrelsen skal i 2. halvår 2023 sikre, at der
for 80 % af alle hverdage maksimalt er 10
dages ventetid til næste ledige tid til bio-
metri.
100%
2,5
Valby vægter 55 %
Aarhus vægter 20 %
Odense vægter 10 %
Aalborg vægter 5 %
100%
100%
100%
100%
Side | 10
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 142: Årsrapporter fra § 14 Udlændinge- og Integrationsministeriet
2842643_0011.png
2.0 Beretning
Esbjerg vægter 5 %
Sønderborg vægter 5 %
Bornholm vægter 0 %
b)
Højeste ventetid ved telefonisk henven-
delse: I 2. halvår 2023 skal der højest være
10 min. ventetid for 80 % af henvendel-
serne.
100%
100%
47%
0
1.3.
Integration og fore-
byggelse af negativ
social kontrol og pa-
rallelsamfund
SIRI skal understøttekom-
munernes integration af ny-
tilkomnes udlændinges med
a)
henblik på at blive selvfor-
sørgende og aktivt deltage i
og bidrage til det danske
samfund.
SIRI skal endvidere under-
støtte implementeringen af
effektive metoder til bl.a.
sproglæring og integration
på virksomheder.
SIRI skal endelig understøtte
kommunerne i at kunne fo-
rebygge og håndtere negativ
social kontrol samt be-
kæmpe parallelsamfund.
SIRI skal gennemføre brugerundersøgelser
af styrelsens rådgivnings- og vejledningstil-
bud i forbindelse med forebyggelse af ne-
gativ social kontrol og parallelsamfund
samt styrelsens rådgivnings- og vejled-
ningstilbud på beskæftigelses- og dansk-
uddannelsesområdet.
Delvist op-
fyldt
5
1.4. Kvalitet i sagsbe-
handlingen
SIRI skal løbende sikre, at
sagsbehandlingen og dialo-
gen med borgere og virk-
somheder har en høj kvali-
tet.
a)
Styrelsen gennemfører en kvalitetsmåling,
hvor 3-4 områder undersøges. Områderne
er udvalgt i dialog med departementet.
Målingernes resultater og evt. forslag til
initiativer eftersendes til departementet.
Opfyldt
5
b)
2.
Koncernfælles
mål
a)
Styrelsen opnår inden udgangen af 2023
det forventede modenhedsniveau.
Opfyldt
14,0
2.1.
Informationssikker-
hed
Styrelsen skal opretholde
det modenhedsniveau på in- b)
formationssikkerheds-områ-
det, som er forudsat i Digita-
liserings-styrelsens ISO-
27001 modenhedskoncept
inden udgangen af 2023.
Styrelsen efterlever de tekniske mini-
mumskrav for systemer, hvis drift ikke er
udliciteret til Statens IT og/eller Koncern
IT.
2,5
Opfyldt
Side | 11
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 142: Årsrapporter fra § 14 Udlændinge- og Integrationsministeriet
2842643_0012.png
2.0 Beretning
Styrelsen skal efterleve Digi-
taliseringsstyrelsens tekni-
ske minimumkrav for syste-
mer, hvis drift ikke er udlici-
teret til Statens IT og/eller
Koncern IT.
2.2.
Leverandørsty-
ring/databehandler-
forhold
Styrelsen skal sikre at der fo-
retages rettidige risikovur-
deringer forinden indgåelse
af databehandleraftaler.
Styrelsen skal sikre at der
indgås databehandlerafta-
ler, forinden behandling af
a)
personoplysninger finder
sted.
Styrelsen skal sikre at data-
behandleren ikke overfører
personoplysninger til usikre
tredjelande i strid med data-
beskyttelsesreglerne.
Styrelsen skal sikre at der ud
fra en risikobaseret tilgang
foretages regelmæssige til-
syn af databehandlernes be-
handling af personoplysnin-
ger.
a)
Styrelsen skal ved udgangen af 2. og 4.
kvartal 2023 indsende oversigt over indgå-
ede databehandlerforhold.
Delvist op-
fyldt
1,5
2.3.
Intern finansiel kon-
trol
Styrelsen sikrer, at det øn-
skede niveau af kontrol mod
tilsigtede og utilsigtede fejl i b)
finansielle processer lø-
bende er til stede.
Styrelsen skal ved udgangen af 3. kvartal
2023 have udpeget en kontrolmiljøansvar-
lig og beskrevet den kontrolmiljøansvarli-
ges rolle, jf. udkast til BEK om intern finan-
siel kontrol.
Styrelsen skal ved udgangen af 2. kvartal
og 4. kvartal 2023 rapportere status på
styrelsens arbejde med det interne finan-
sielle kontrolsystem.
Styrelsen har ved udgangen af 2. kvartal
2023 besluttet hvilke bæredygtige mål, de
vil arbejde med, i overensstemmelse med
følgende:
Styrelsen har ved udgangen af 3. kvartal
2023 operationaliseret de bæredygtige
mål, herunder fastsat baseline, så styrel-
sen kan følge målopfyldelsen fra 1. januar
2024.
Opfyldt
5
Opfyldt
2.4.
Bæredygtighed
Styrelsen sikrer, at der fast-
a)
Opfyldt
sættes mindst ét mål for
bæredygtig udvikling for de-
res opgaver for at styrke
b)
den bæredygtige udvikling i
statslige institutioner som
led i realiseringen af FN’s
Verdensmål.
5
Opfyldt
I alt
64,0
Side | 12
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 142: Årsrapporter fra § 14 Udlændinge- og Integrationsministeriet
2842643_0013.png
2.0 Beretning
2.4.2 Målrapportering 2. del Uddybende analyser og vurderinger
SIRI har i 2023 opfyldt 9 ud af 16 fastsatte faglige eksternt rettede mål, og 6 ud af 7 fast-
satte koncernfælles- og interne mål. Nedenfor uddybes baggrunden for den manglende
målopfyldelse.
2.4.2.1 Faglige mål
Mål 1.1: Sagsbehandlingstider
SIRI har i 2023 opfyldt 4 af de 12 faglige servicemål på sagsbehandlingsområdet opstillet
i mål- og resultatplanen 2023.
SIRI har opfyldt de faglige servicemål fsva.:
Fast track 1. gang, 31 dage
Positivlisterne 1. gang inden 92 dage
Beløbsordningen 1. gang inden 31 dage
Beløbsordningen 1. gang inden 92 dage
Ph. D. 1. gang, inden 31 dage
EU-området 1. gang inden 31 dage
EU-området 1. gang inden 92 dage
I det følgende uddybes, hvilke mål der ikke er opfyldt samt hvorfor:
Landbrug 1. gang, 31 dage
SIRI har ikke opfyldt målet om, at 85% af sagerne for Landbrug 1. gang er afgjort inden
31 dage. På grund af lukning af en del ældre sager i starten af året lå servicemålsover-
holdelsen inden sommerferien på 77 %. Målopfyldelsen i 2. halvår 2023 var isoleret set
87 %.
Positivlisterne 1. gang, 31 dage
SIRI har ikke opfyldt målet om, at 50% af sagerne for positivlisterne 1. gang er afgjort in-
den 31 dage. Der har i en høj andel af sagerne været behov for at undersøge, hvorvidt
løn- og ansættelsesforhold er sædvanlige, hvilket medfører en høring af ansøger og ofte
også en anmodning om en udtalelse fra De Regionale Arbejdsmarkedsråd. Begge ele-
menter forlænger sagsbehandlingstiden.
Medfølgende familiemedlem, erhverv 1. gang
SIRI har ikke opfyldt målet om, at 80 % af sagerne for medfølgende familie 1. gang er af-
gjort inden for 62 dage. En høj sagsbehandlingstid på den almindelige beløbsordning
(særligt for kokke), samt efter d. 1. april på den supplerende beløbsordning, har bl.a. på-
virket målopfyldelsen for medfølgende familiemedlemmer negativt.
Studie 1. gang
Side | 13
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 142: Årsrapporter fra § 14 Udlændinge- og Integrationsministeriet
2842643_0014.png
2.0 Beretning
SIRI har ikke opfyldt målet om, at 90 % af sagerne for studie 1. gang er afgjort inden for
62 dage. En ændring af gebyrsatserne, som trådte i kraft i maj 2023, medførte forlænget
sagsbehandlingstid i et større antal sager, da det var nødvendigt at anmode om restbe-
taling ift. differencen mellem den tidligere gebyrsats og den nye.
EU-området, 1 dag
SIRI har ikke opfyldt målet om, at 70 % af sagerne på EU-området skal afgøres inden for
én dag. Dels har en mindre ændring i sagssammensætningen gjort, at sagerne vedr. ar-
bejdstagere – som typisk kan straksafgøres – fylder relativt mindre end tidligere, dels er
der særligt i andet halvår blevet oplært mange nye medarbejdere, hvilket har haft be-
tydning for antallet af sager, der kan straksafgøres i skrankerne.
Mål 1.2: Borgerservice
SIRI har i 2023 overholdt 1 ud af 2 faglige mål på Borgerservice-området.
Styrelsen har i 2023 ikke opfyldt delmål 1.2.b):
Højeste ventetid ved telefonisk henven-
delse: I 2. halvår 2023 skal der højst være 10 min. ventetid for 80 % af henvendelserne.
Der har i 2. halvår været en ventetid på maks. 10 min for 47 % af henvendelserne. SIRI
har i løbet af 2023 arbejdet med at styrke bemandingen i Call-centeret og har yderligere
fokus herpå i 2024.
Mål 1.3: Integration og forebyggelse af negativ social kontrol og parallelsamfund
SIRI har i 2023 delvist opfyldt det faglige mål på integrationsområdet.
SIRI har delvist opfyldt målet at:
SIRI skal gennemføre brugerundersøgelser af styrel-
sens rådgivnings- og vejledningstilbud i forbindelse med forebyggelse af negativ social
kontrol og parallelsamfund samt styrelsens rådgivnings- og vejledningstilbud på beskæf-
tigelses- og danskuddannelsesområdet
Som led i opfyldelsen af målet har SIRI gennemført to undersøgelser:
En surveybaseret brugerundersøgelse for danskuddannelsesområdet, som
har afdækket sprogcentrenes tilfredshed med SIRIs kommunikation og un-
derstøttelse af deres opgavevaretagelse.
En surveybaseret brugerundersøgelse blandt 237 kommunale afdelinger
med fokus på kendskab til, brug af og tilfredshed med SIRI’s rådgivningstil-
bud på integrationsområdet. Spørgeskemaet er distribueret til afdelinger,
der arbejder med hhv. socialområdet for børn og unge, socialområdet for
voksne, skoleområdet og inden for beskæftigelsesrettet integration i alle
kommuner. For hvert område måles der desuden på afdelingernes efter-
spørgsel på viden og tiltag i relation til enten forebyggelse af negativ social
kontrol og parallelsamfund, eller styrkelse af den beskæftigelsesrettede in-
tegrationsindsats.
Side | 14
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 142: Årsrapporter fra § 14 Udlændinge- og Integrationsministeriet
2842643_0015.png
2.0 Beretning
Dette resultatmål er ikke fuldt opfyldt, da databehandling stadig pågår for en af under-
søgelserne, hvorfor oversendelse af den endelige afrapportering til departementet ude-
stod ved årets afslutning.
Mål 1.4: Kvalitet i sagsbehandlingen
SIRI har i 2023 opfyldt målet, da der er foretaget en kvalitetsmåling på områder udvalgt
i dialog med departementet. Kvalitetsmålingen blev udført på to områder: Partshørin-
ger og udrejsefrister. Det blev fundet, at kvaliteten i sagsbehandlingen er høj, og der er
igangsat tiltag de steder, hvor der er blevet identificeret forbedringspotentiale.
2.4.2.2 Koncernfælles mål
Mål 2.1: Informationssikkerhed
SIRI har opfyldt målet om, at det forventede modenhedsniveau som minimum er niveau
4 'Styret og målbar' på alle ni områder.
SIRI har ligeledes opfyldt målet om efterlevelse af de tekniske minimumskrav for de it-
systemer, som SIRI selv har og forvalter.
Mål 2.2: Leverandørstyring/databehandlerforhold
SIRI har delvist opfyldt målet vedr. leverandørstyring og databehandlerforhold. Der er
ved tre leverandører uafklarede forhold vedrørende databehandleraftaler eller igang-
værende tilsyn, hvorfor målet er delvist opfyldt.
Mål 2.3: Intern finansiel kontrol
SIRI har opfyldt målet vedr. intern finansiel kontrol. Styrelsen har ved udgangen af 2. og
4. kvartal rapporteret resultatet af den gennemførte opfølgning til departementet, her-
under beskrevet de gennemførte kontrol- og tilsynsaktiviteter i 2023.
Ligeledes har SIRI ved udgangen af 3. kvartal 2023 udpeget en kontrolmiljøansvarlig.
Den kontrolmiljøansvarliges rolle er beskrevet i SIRIs regnskabsinstruks.
Mål 2.4: Bæredygtighed
SIRI har opfyldt målet vedr. bæredygtighed. Styrelsen har inden udgangen af 2. kvartal
fastsat et mål for bæredygtig udvikling ud fra FN’s 17 verdensmål og operationaliseret
dette inden udgangen af 3. kvartal.
2.5 Forventninger til det kommende år
Tabel 5. Økonomiske forventninger til det kommende år
(mio. kr.)
Bevilling og øvrige indtægter
Udgifter
Regnskab
2023
-288,2
309,2
Grundbudget
2024
-341,2
344,2
Side | 15
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 142: Årsrapporter fra § 14 Udlændinge- og Integrationsministeriet
2842643_0016.png
3.0 Regnskab
Resultat
21,0
3,0
Kilde: Statens Koncern System (SKS).
Note: Resultatet på 3,0 mio. kr. skyldes, at tillægsbevillinger først laves ved Udgiftsopfølgning 1. Med forventede
tillægsbevillinger forventes budget og forbrug at balancere ved udgangen af 2024.
International rekruttering og EU-området
Det primære fokus på International Rekruttering- og EU-området vil i 2024 overordnet
være at sikre en hurtig og effektiv sagsbehandling.
Derudover vil der være fokus på konsolidering af nye sagsområder, herunder det sup-
plerende beløbsspor, og ordninger som evt. vil træde i kraft i løbet af 2024. Til sidst vil
SIRI i 2024 arbejde med at afsøge effektiviseringsmuligheder i sagsbehandlingen på de
bevillingsfinansierede områder, herunder EU-området, sager vedr. Færøerne/Grønland
samt øvrige gebyrfritagne sager på IR-området.
Integrationsområdet
SIRI vil i 2024 have et særligt fokus på understøttelse og udbredelse af igu-ordningen,
herunder bl.a. bidrage til etableringen af et antal fagspecifikke retninger. Derudover vil
SIRI også have fokus på at understøtte implementeringen af den nye arbejdspligt. SIRI vil
i 2024 også have fokus på at styrke kvaliteten i danskundervisningen, blandt andet gen-
nem udviklingen af en ny prøve (PD1).
Som led i arbejdet med at styrke indsatsen mod negativ social kontrol blev Nationalt Cen-
ter mod Æresrelaterede Konflikter (MÆRK) åbnet i februar 2024. SIRI vil i 2024 have fokus
på at øge kendskabet til centerets tilbud blandt relevante fagpersoner. Det nye center vil
i 2024 blandt andet udvikle et nyt rådgivningskoncept til både grundskoler og ungdoms-
uddannelser samt arbejde for et øget samarbejde mellem kommuner og politi i æresre-
laterede sager. Endelig vil centeret også arbejde på at styrke viden og data på området.
3.0 Regnskab
3.1 Anvendt regnskabspraksis
Regnskabspraksis tager udgangspunkt i de regnskabsregler og principper, som fremgår
af bekendtgørelsen om statens regnskabsvæsen samt retningslinjerne i Finansministeri-
ets Økonomiske Administrative Vejledning.
www.oes.dk.
Regnskabs- og bevillingsoplysninger er baseret på uddata fra Statens Koncernsystem
(SKS), afstemt med data fra Navision Stat og Statens Budgetsystem (SBS).
Side | 16
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 142: Årsrapporter fra § 14 Udlændinge- og Integrationsministeriet
2842643_0017.png
3.0 Regnskab
3.2 Resultatopgørelse mv.
Tabel 6. Resultatopgørelse
Regn-
skab
2022
Note
Ordinære driftsindtægter
Bevilling
Salg af varer og tjenesteydelser
Gebyrer
Ordinære driftsindtægter i alt
-141,1
-2,8
-153,4
-297,4
-116,6
-0,1
-168,2
-284,9
-120,7
0,0
-219,6
-340,3
Regnskab
2023
Grundbudget
2024
Hovedtal (mio. kr.)
Ordinære driftsomkostninger
Forbrugsomkostninger
Husleje
Forbrugsomkostninger i alt
Personaleomkostninger
Lønninger
Pension
Lønrefusion
Andre personaleomkostninger
Personaleomkostninger i alt
Af- og nedskrivninger
Internt køb af varer og tjenesteydelser
Andre ordinære driftsomkostninger
Ordinære driftsomkostninger i alt
181,8
27,1
-7,6
-0,1
201,2
1,0
19,0
36,2
267,0
201,7
30,2
-8,0
0,8
224,7
1,3
26,9
28,4
291,1
216,0
38,0
-8,0
1,0
247,0
1,8
28,3
35,9
323,2
0,0
9,7
9,7
0,0
9,9
9,9
0,0
10,2
10,2
Resultat af ordinær drift
Andre driftsposter
Andre driftsindtægter
Andre driftsomkostninger
Resultat før finansielle poster
-30,4
6,2
-17,1
-1,6
14,9
-17,1
-3,2
15,5
18,4
-3,2
17,6
-2,7
Finansielle poster
Finansielle indtægter
Finansielle omkostninger
Resultat før ekstraordinære poster
-0,1
2,1
-15,1
0,0
2,6
21,0
0,0
2,7
0,0
Ekstraordinære poster
Ekstraordinære indtægter
Ekstraordinære omkostninger
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
Side | 17
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 142: Årsrapporter fra § 14 Udlændinge- og Integrationsministeriet
2842643_0018.png
3.0 Regnskab
Årets resultat
Kilde: Statens Koncern System (SKS).
-15,1
21,0
0,0
Tabel 7. Resultatdisponering af årets overskud
Disponering af årets resultat (mio. kr.)
Disponeret til bortfald
Disponeret til udbytte til statskassen
Disponeret til overført overskud
Kilde: Statens Koncern System (SKS) - data er afstemt med Statens Budgetsystem (SBS).
-21,0
0,0
0,0
-21,0
Det samlede resultat for styrelsen er et merforbrug på 21,0 mio. kr. i 2023, der er dispo-
neret til overført underskud , jf. tabel 7.
Side | 18
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 142: Årsrapporter fra § 14 Udlændinge- og Integrationsministeriet
2842643_0019.png
3.0 Regnskab
3.3 Balancen
Tabel 8. Balancen
Not
e
1
Aktiver (mio. kr.)
Anlægsaktiver
Immaterielle anlægsaktiver
Færdiggjorte udviklingsprojek-
ter
Erhvervede koncessioner, pa-
tenter m.v.
Udviklingsprojekter under op-
førelse
Immaterielle anlægsaktiver i
aaltalt
Materielle anlægsaktiver
Grunde, arealer og bygninger
Infrastruktur
Transportmateriel
Produktionsanlæg og maskiner
Inventar og IT-udstyr
Igangværende arbejder for
egen regning
Materielle anlægsaktiver i alt
Finansielle anlægsaktiver
Statsforskrivning
Øvrige finansielle anlægsakti-
ver
Finansielle anlægsaktiver i alt
Anlægsaktiver i alt
Omsætningsaktiver
Varebeholdninger
Tilgodehavender
Periodeafgrænsningsposter
Likvide beholdninger
FF5 Uforrentet konto
FF7 Finansieringskonto
Andre likvider
Likvide beholdninger i alt
Omsætningsaktiver i alt
Aktiver i alt
Kilde: Statens Koncern System (SKS).
105,1
19,3
-0,1
124,3
141,0
145,5
124,9
-27,1
-0,2
97,6
112,4
118,7
Gæld i alt
Passiver i alt
-71,6
-145,5
-69,0
-118,7
0,0
16,1
0,6
0,0
14,2
0,6
2,4
2,4
0,0
0,0
0,5
0,0
2022
2023
Note
Passiver (mio. kr.)
Egenkapital
Reguleret egenkapital
(startkapital)
Opskrivninger
Reserveret egenkapital
-2,4
0,0
0,0
-2,4
0,0
0,0
2022
2023
0,0
0,0
0,0
0,5
Bortfald
Udbytte til staten
Overført overskud
0,0
0,0
-60,8
-63,2
-10,7
0,0
0,0
-39,8
-42,2
-7,6
2
0,1
0,0
0,3
0,0
1,6
0,0
2,1
0,1
0,0
0,2
0,0
3,1
0,0
3,4
3
Egenkapital i alt
Hensatte forpligtelser
Langfristede gældsposter
FF4 Langfristet gæld
Donationer
Prioritetsgæld
Anden langfristet gæld
Langfristet gæld i alt
Kortfristede gældsposter
-1,5
0,0
0,0
0,0
-1,5
-3,5
0,0
0,0
0,0
-3,5
2,4
4,5
2,4
6,3
Leverandører af varer og
tj.ydelser
Anden kortfristet gæld
Skyldige feriepenge
Igangværende arbejder
for fremmed regning
Periodeafgrænsningspo-
ster
Kortfristet gæld i alt
-45,8
-4,0
-9,5
0,0
-10,9
-70,1
-38,2
-4,6
-9,5
0,0
-13,2
-65,5
Side | 19
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 142: Årsrapporter fra § 14 Udlændinge- og Integrationsministeriet
2842643_0020.png
3.0 Regnskab
3.4 Egenkapitalforklaring
Tabel 9. Egenkapitalforklaring
Egenkapital (mio. kr.)
Reguleret egenkapital primo
Ændring i reguleret egenkapital
Reguleret egenkapital ultimo
Opskrivninger primo
Ændring i opskrivninger
Opskrivninger
Reserveret egenkapital primo
Ændring i reserveret egenkapital
Reserveret egenkapital ultimo
Overført overskud primo
Primo regulering/flytning mellem bogføringskredse
Regulering af det overførte overskud
Overført fra årets resultat
Bortfald
Udbytte til staten
Overførsel af reserveret bevilling
Overført overskud ultimo
Egenkapital ultimo
Egenkapital ultimo jf. balancen
2022
-2,4
0,0
-2,4
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
-45,7
0,0
0,0
-15,1
0,0
0,0
0,0
-60,8
-63,2
-63,2
2023
-2,4
0,0
-2,4
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
-60,8
0,0
0,0
21,0
0,0
0,0
0,0
-39,8
-42,2
-42,2
Kilde: Statens Koncern System (SKS) - data er afstemt med Statens Budgetsystem (SBS).
3.5 Likviditet og låneramme
Udnyttelsesgraden af lånerammen er beregnet af anlægsaktiver i % af lånerammen i
henhold til beregningsmetode udmeldt af Økonomistyrelsen. Styrelsen har ultimo 2023
en udnyttelsesgrad på 29,5 %.
Tabel 10. Udnyttelse af låneramme
Låneramme (mio. kr.)
Sum af immaterielle og materielle anlægsaktiver
Låneramme
Udnyttelsesgrad i %
Kilde: Statens Koncern System (SKS).
2023
3,9
13,3
29,5
Side | 20
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 142: Årsrapporter fra § 14 Udlændinge- og Integrationsministeriet
2842643_0021.png
3.0 Regnskab
3.6 Opfølgning på lønsumsloft
Tabel 11. Opfølgning på lønsumsloft
Hovedkonto (mio. kr.)
Lønsumsloft på FL
Lønsumsloft inkl. TB/aktstykker
Lønforbrug under lønsumsloft
Difference (mer/mindreforbrug)
Akk. opsparing ultimo 2022
Akk. opsparing ultimo 2023
Kilde: Statens Koncern System (SKS).
§ 14.21.01
240,2
235,9
218,6
17,3
18,3
35,6
§ 14.21.02
5,2
5,2
6,1
-0,9
2,7
1,8
3.7 Bevillingsregnskab
Tabel 12a. Bevillingsregnskab (Driftsbevilling)
Bevil-
ling
(FL+TB)
§ 14.21.01. Styrelsen for Interna-
tional Rekruttering og Integration
Udgifter
Indtægter
§ 14.21.02. Udvikling i prøver i
dansk mv.
Udgifter
Indtægter
Kilde: Statens Koncern System (SKS).
110,2
290,4
-180,2
6,4
6,4
0,0
129,0
300,4
-171,4
8,7
8,8
-0,1
-18,8
-10,0
-8,8
-2,3
-2,4
0,1
Videreførelse
ultimo
Navn (mio. kr.)
Regnskab
Afvigelse
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
SIRIs samlede nettoresultat på alle driftsbevillinger er et merforbrug på 21,0 mio. kr. Der
henvises til redegørelse under tabel 1 for en uddybning af årsagerne til SIRIs merfor-
brug.
Tabel 12b. Bevillingsregnskab (Lovbunden bevilling)
Navn (mio. kr.)
§ 14.62.12. IGU-bonus til private
virksomheder
Udgifter
Indtægter
Kilde: Statens Koncern System (SKS)
Bevilling
(FL+TB)
6,7
6,7
0,0
Regnskab
Afvigelse
Videreførelse
ultimo
-5,2
0,0
-5,2
1,5
1,5
0,0
5,2
5,2
0,0
Side | 21
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 142: Årsrapporter fra § 14 Udlændinge- og Integrationsministeriet
2842643_0022.png
3.0 Regnskab
Tabel 12c. Bevillingsregnskab (Reservationsbevilling)
Navn (mio. kr.)
§ 14.61.10 Indsats mod ufrivil-
lige udlandsophold
Udgifter
Indtægter
§ 14.62.01 Nydanske kvinders
vej til beskæftigelse
Indtægter
§ 14.62.07 Efteruddannelse
Udgifter
Indtægter
§ 14.62.08 Arbejdsmarkeds-
dansk
Udgifter
Indtægter
§ 14.62.10 Integration gennem
beskæftigelse
Udgifter
Indtægter
§ 14.63.03 Støtte og rådgivning
for au pairs
Udgifter
Indtægter
§ 14.69.01 Tilskud vedrørende
indvandrere og flygtninge
Udgifter
Indtægter
§ 14.69.03 Formidling af viden
Udgifter
Indtægter
§ 14.69.04 Opkvalificering af
kommuner mv.
Udgifter
Indtægter
§ 14.69.06 Frivillige integrati-
onsarbejde
Udgifter
Indtægter
§ 14.69.07 Styrket informations-
indsats ft. repat.
Udgifter
Bevilling
(FL+TB)
1,8
1,8
0,0
0,0
0,0
2,3
2,3
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,5
0,5
0,0
1,8
1,8
0,0
0,1
0,1
0,0
7,9
7,9
0,0
0,0
0,0
Regnskab
1,6
1,6
0,0
0,0
0,0
0,7
0,7
0,0
-0,2
-0,2
0,0
-2,8
-2,8
0,0
0,0
0,0
0,0
0,6
0,6
0,0
1,6
1,6
0,0
-0,2
-0,2
0,0
7,9
7,9
0,0
-0,7
-0,7
Afvigelse
0,2
0,2
0,0
0,0
0,0
1,6
1,6
0,0
0,2
0,2
0,0
2,8
2,8
0,0
0,0
0,0
0,0
-0,1
-0,1
0,0
0,2
0,2
0,0
0,3
0,3
0,0
0,0
0,0
0,0
0,7
0,7
Videreførelse
ultimo
-1,3
0,0
-1,3
-3,5
-3,5
-10,4
0,0
-10,4
-7,0
0,0
-7,0
-24,2
0,0
-24,2
0,0
0,0
0,0
-21,7
0,0
-21,7
-4,7
0,0
-4,7
-5,9
0,0
-5,9
-0,4
0,0
-0,4
-6,7
0,0
Side | 22
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 142: Årsrapporter fra § 14 Udlændinge- og Integrationsministeriet
2842643_0023.png
3.0 Regnskab
Indtægter
§ 14.69.08 Styrket indsats til
unge, der flygter mv.
Udgifter
Indtægter
§ 14.69.09 Forebyggelse af radi-
kalisering
Udgifter
Indtægter
§ 14.69.10 Støtte til private or-
ganisationer mv.
Indtægter
§ 14.69.11 Styrket indsats for
dobbeltminoriteter
Udgifter
Indtægter
§ 14.69.13 Den frivillige integra-
tionsindsats
Udgifter
Indtægter
§ 14.69.14 Driftsstøtte til bru-
gerorganisationer mv.
Udgifter
Indtægter
§ 14.69.16 Forebyggelse af ban-
dekriminalitet
Udgifter
Indtægter
Kilde: Statens Koncern System (SKS)
0,0
6,5
6,5
0,0
0,2
0,2
0,0
0,0
0,0
9,3
9,3
0,0
0,0
0,0
0,0
48,9
48,9
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
5,7
5,7
0,0
0,2
0,2
0,0
0,0
0,0
5,4
5,4
0,0
-0,3
-0,3
0,0
48,9
48,9
0,0
-0,2
-0,2
0,0
0,0
0,8
0,8
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
3,9
3,9
0,0
0,3
0,3
0,0
0,0
0,0
0,0
0,2
0,2
0,0
-6,7
-5,4
0,0
-5,4
-11,4
0,0
-11,4
-0,2
-0,2
-3,9
0,0
-3,9
-0,8
0,0
-0,8
-0,4
0,0
-0,4
-6,3
0,0
-6,3
Tabel 12d. Bevillingsregnskab (Anden bevilling)
Bevil-
ling
(FL+TB)
§ 14.21.03 Finansieringsbidrag au
pairs
Udgifter
Indtægter
Balance
Kilde: Statens Koncern System (SKS)
-10,2
0,3
-10,5
0,0
-7,7
0,3
-8,0
0,0
-2,5
0,0
-2,5
0,0
Videreførelse
ultimo
-7,7
0,0
0,0
-7,7
Navn (mio. kr.)
Regnskab
Afvigelse
Side | 23
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 142: Årsrapporter fra § 14 Udlændinge- og Integrationsministeriet
2842643_0024.png
4.0 Bilag
4.0 Bilag
4.1 Noter til resultatopgørelse og balance
Note 1 til Tabel 8 Balancen
Tabel 13. Immaterielle anlægsaktiver
Færdiggjorte udvik-
lingsprojekter
Erhvervede konces-
sioner, patenter, li-
censer m.v.
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
(mio. kr.)
I alt
Kostpris
Primo korrektioner og flytning mellem bogfø-
ringskredse
Tilgang
Afgang
Kostpris pr. 31.12.2023
Akkumulerede afskrivninger
Akkumulerede nedskrivninger
Akkumulerede af- og nedskrivninger pr.
31.12.2023
Regnskabsmæssig værdi pr. 31.12.2023
Årets afskrivninger
Årets nedskrivninger
Årets af- og nedskrivninger
Kilde: Statens Koncern System (SKS)
3,0
0,0
0,6
0,0
3,6
-3,1
0,0
-3,1
0,5
-0,1
0,0
-0,1
3,0
0,0
0,6
0,0
3,6
-3,1
0,0
-3,1
0,5
-0,1
0,0
-0,1
Note 2 til Tabel 8 Balancen
Tabel 14. Materielle anlægsaktiver
(mio. kr.)
Kostpris
Primokorrektioner og flytning
mellem bogføringskredse
Tilgang
Afgang
Kostpris pr. 31.12.2023
Akkumulerede afskrivninger
Akkumulerede nedskrivninger
Akkumulerede af- og nedskriv-
ninger pr. 31.12.2023
Bygninger
Transportma-
teriel
0,6
0,0
0,0
0,0
0,6
-0,4
0,0
-0,4
IT-udstyr
4,6
0,0
0,4
0,0
5,1
-3,8
0,0
-3,8
Inventar
2,5
0,0
2,1
0,0
4,6
-2,7
0,0
-2,7
I alt
1,7
0,0
0,0
0,0
1,7
-1,6
0,0
-1,6
9,4
0,0
2,5
0,0
11,9
-8,5
0,0
-8,5
Side | 24
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 142: Årsrapporter fra § 14 Udlændinge- og Integrationsministeriet
2842643_0025.png
4.0 Bilag
Regnskabsmæssig værdi pr.
31.12.2023
Årets afskrivninger
Årets nedskrivninger
Årets af- og nedskrivninger
Kilde: Statens Koncern System (SKS)
0,1
-0,1
0,0
-0,1
0,2
-0,1
0,0
-0,1
1,2
-0,6
0,0
-0,6
1,9
-0,4
0,0
-0,4
3,4
-1,2
0,0
-1,2
Note 3 til Tabel 8 Balancen
Tabel 15. Hensatte forpligtelser
Poster (mio. kr.)
Åremålskontrakter
Resultatløn
Øvrige hensættelser
I alt
Hensat 2023
1,2
3,6
2,8
7,6
4.4 International Rekruttering ekskl. EU-området, herunder gebyrfinansie-
ret virksomhed
Tabel 16. Årets resultat for International Rekruttering (mio. kr.)
Budgetteret ved
GB23
Indtægter
Øvrig drift
Løn
Resultat før bevilling
Bevilling
Resultat
-188,8
55,4
150,6
17,2
-17,2
0,0
Året
-168,2
58,2
142,3
35,8
-17,3
15,0
Difference fra GB23
til Året
20,6
2,8
-8,3
15,1
-0,1
15,0
Note: Indtægterne dækker alene over indtægter på standardkonto 13. Indtægterne på standardkonto 21 og 33 ind-
går i øvrig drift.
Årets resultat 2023 viser et samlet merforbrug på 15,0 mio. kr. Dette er sammensat af
et mindreforbrug på 8,3 mio. kr. på løn, et merforbrug på 2,8 mio. kr. på øvrig drift, min-
dreindtægter fra gebyrer på 20,6 mio. kr. samt merindtægter fra bevilling på 0,1 mio.kr.
Mindreindtægterne fra gebyrer dækker over en markant lavere tilgang på særligt autori-
sationsområdet, fast-track ordningen inkl. det supplerende beløbsspor samt boreplat-
formssager end forudsat ifm. budgetteringen på tidspunktet for udarbejdelsen af gebyr-
bekendtgørelsen.
Side | 25
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 142: Årsrapporter fra § 14 Udlændinge- og Integrationsministeriet
2842643_0026.png
4.0 Bilag
Tabel 17: Akkumuleret opsparing for International Rekruttering (mio. kr.)
Akkumuleret
før 2020
Resultat
-11,6
Akkumuleret
ultimo 2023
-1,3
2020
18,4
2021
-22,3
2022
-0,9
2023
15,0
Tabel 18: Opsparing og anvendelse heraf fordelt på IR-områder* (mio. kr.)
Opsparing ultimo
2022
Gebyrøkonomien
Bevillinger
I alt
-0,6
-15,7
-16,3
Årets resultat 2023
11,6
3,4
15,0
Opsparing ultimo
2023
11,0
-12,3
-1,3
*) Ved fordeling på IR-områder forstås en opdeling af økonomien baseret på finansieringskilde i hhv. den gebyrfinan-
sierede del og den del, der er finansieret af bevillinger, herunder bevillingen, som følge af reform af international
rekruttering af juni 2014.
Tabel 19. Bilag 4.3.4. Årets resultat på gebyrøkonomien* (mio. kr.)
2021
Provenu
Omkostninger
Resultat
-128,1
115,8
-12,3
2022
-153,7
149,7
-4,0
2023
-168,2
179,8
11,6
*) Ved gebyrøkonomien forstås den gebyrfinansierede del af økonomien for International Rekruttering.
Der tilstræbes balance på den gebyrfinansierede del af International Rekruttering over
en 4-årig periode, jf. Budgetvejledningens retningslinjer for fastsættelse af afgifter og
gebyrer.
Nedenstående tabel 20 viser gebyrindtægterne fordelt på de fem overordnede gebyr-
områder, der er forbundet med omkostningerne til sagsbehandling af tidsubegrænsede
ansøgninger. Inddelingen svarer til inddelingen, som fremgår af finansloven.
Tabel 20: Gebyrindtægter (netto) pr. sagstype (mio. kr.)
Sagstype
Erhvervssager
Au pair og praktikanter
Studerende, etableringskort, Start up DK
Medfølgende familie
Arb.till. til jobsøgning efter endt studie
SIRI andel af TUB-gebyrer
I alt
-3,6
-129,3
-3,7
-151,0
2021
-69,3
-14,3
-20,8
-21,4
2022
-85,4
-15,8
-22,4
-23,8
2023
-81,5
-13,3
-33,0
-36,8
-0,3
-4,4
-169,3
Kilde: Navision 06.02.2024.
Note: De samlede nettogebyrindtægter er 168,2 mio. kr. da periodiseringen af gebyrindtægter til færdiggørelse af
verserende sager ultimo året er steget med 1,6 mio. kr. i forhold til primo året jf. tabel 21. Dette giver et fald på 1,6
mio. kr. af indtægterne i 2023. Hertil kommer øvrige indtægter på 0,5 mio. kr. fra erstatningsopholdskort og gen-
optagelsessager.
Side | 26
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 142: Årsrapporter fra § 14 Udlændinge- og Integrationsministeriet
2842643_0027.png
4.0 Bilag
Periodiseringen af gebyrindtægter er steget med 1,6 mio. kr. fra 10,9 mio. kr. ultimo
2022 til 12,5 mio. kr. ultimo 2023, jf. tabel 21. Stigningen vedrører primært medføl-
gende familie, og skyldes en højere gebyrsats i 2023 end i 2022, mens antallet af verse-
rende sager er uændret. De øvrige bevægelser skyldes en mindre stigning i antallet af
verserende studiesager, som dog til dels modsvares af et fald på de resterende sagsom-
råder.
Tabel 21: Periodisering af gebyrindtægter ultimo året (mio. kr.)
Sagstype
Erhvervssager
Au pair og praktikanter
Studerende, etableringskort, Start up DK*
Medfølgende familie
Arb.till. til jobsøgning efter end studie
SIRI andel af TUB-gebyrer
Korrektion for forsinkelse*
Samlet periodisering af gebyrindtægter (mio. kr.)
0,4
0,2
12,9
0,4
0,2
10,9
2021
5,0
1,2
3,8
2,3
2022
5,4
1,4
1,1
2,3
2023
5,5
1,2
1,6
3,7
0,0
0,3
0,2
12,5
Kilde: SIRI, ØA – beregning
Note: Periodiseringen er optaget på balancen som en periodeafgrænsningspost. Beregningen af periodiseringen er
udarbejdet på baggrund af en opgørelse af antal verserende sager ultimo 2023 baseret på opgørelsen i SAS pr. 31.
december 2023. Det er ikke muligt at opgøre den nøjagtige færdiggørelsesgrad af den enkelte verserende sag, men
SIRI har lagt til grund, at alle verserende gebyrlagte sager i gennemsnit er halvt færdiggjorte.
*) Periodiseringen er tillagt en forsinkelsesgrad på 1 uge svarende til 0,2 mio. kr.
4.7 It-omkostninger
I nedenstående tabel 22 ses styrelsens IT-omkostninger fordelt på lønomkostninger,
driftsomkostninger og investeringsomkostninger.
Tabel 22. It-omkostninger
It-omkostninger (mio. kr.)
Interne personaleomkostninger til it (it-drift/-vedligehold/-udvikling)
Interne statslige køb af it, herunder fra Statens IT
It-systemdrift
It-vedligehold
It-udviklingsomkostninger
Udgifter til it-varer til forbrug
I alt
(1)
2023
4,3
15,1
3,6
0,7
0,9
0,6
25,2
Kilde: Statens Koncern System (SKS).
Note: De interne personaleomkostninger er beregnet ud fra tidsregistreringer på it-generelt og koncernfælles it-
projekter fra mTime. Herefter er der brugt et årligt effektivt årsværk på 1420 timer og årsværksprisen fra tabel 1.
Note: Der er på ministerområdet etableret koncernfælles IT, Center for IT placeret ved Udlændingestyrelsen, hvor-
for ovenstående it-omkostninger alene vedrører de direkte udgifter til it-drift og vedligeholdelse mv. i styrelsen.
Side | 27