Finansudvalget 2023-24
FIU Alm.del Bilag 142
Offentligt
2842641_0001.png
Finansielt regnskab for 2023
Udlændinge- og Integrationsministeriets departement
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 142: Årsrapporter fra § 14 Udlændinge- og Integrationsministeriet
2842641_0002.png
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 142: Årsrapporter fra § 14 Udlændinge- og Integrationsministeriet
2842641_0003.png
Finansielt regnskab for 2023
1.0 Påtegning af det samlede regnskab
Udlændinge- og Integrationsministeriets departement
© 2024 Udlændinge- og Integrationsministeriet
Udlændinge- og Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.: 6198 4000
E-mail:
[email protected]
www.uim.dk
Marts 2024
Alle rettigheder tilhører Udlændinge- og Integrationsministeriet.
Udgivelsen kan frit hentes på www.uim.dk
Udlændinge- og Integrationsministeriets udgivelser kan frit citeres med tydelig kildegen-
givelse.
Side | 3
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 142: Årsrapporter fra § 14 Udlændinge- og Integrationsministeriet
2842641_0004.png
Indholdsfortegnelse
1.0 Påtegning af det samlede regnskab
1.0
Påtegning af det samlede regnskab
5
1.1 Påtegning ..................................................................................................................... 5
2.0
Beretning
6
2.1 Præsentation af virksomheden ................................................................................... 6
2.2 Ledelsesberetning ....................................................................................................... 7
2.3 Kerneopgaver og ressourcer ....................................................................................... 8
2.4 Faglige resultater ......................................................................................................... 9
2.5 Forventninger til det kommende år .......................................................................... 11
3.0
Regnskab
11
3.1 Anvendt regnskabspraksis ......................................................................................... 11
3.2 Resultatopgørelse ...................................................................................................... 12
3.3 Balancen .................................................................................................................... 13
3.4 Egenkapitalforklaring................................................................................................. 14
3.5 Likviditet og låneramme ............................................................................................ 14
3.6 Opfølgning på lønsumsloft ........................................................................................ 15
3.7 Bevillingsregnskab ..................................................................................................... 15
4.0
Bilag
18
4.1 Noter til resultatopgørelse og balance ...................................................................... 18
Indtægtsdækket virksomhed........................................................................................... 19
4.2 Gebyrfinansieret virksomhed .................................................................................... 20
4.3 Tilskudsfinansierede aktiviteter ................................................................................ 20
4.4 Forelagte investeringer ............................................................................................. 20
4.5 It-omkostninger ......................................................................................................... 21
Side | 4
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 142: Årsrapporter fra § 14 Udlændinge- og Integrationsministeriet
2842641_0005.png
1.0 Påtegning af det samlede regnskab
1.0 Påtegning af det samlede regnskab
1.1 Påtegning
Det finansielle regnskab for Udlændinge- og Integrationsministeriets departement er af-
lagt i henhold til § 39, stk. 4, i bekendtgørelse nr. 116 af 19. februar 2018 om statens
regnskabsvæsen mv. (Regnskabsbekendtgørelsen).
Det finansielle regnskab omfatter de hovedkonti på finansloven, som Udlændinge- og
Integrationsministeriets departement, CVR-nr. 36977191, er ansvarlig for, herunder de
regnskabsmæssige forklaringer, som skal tilgå Rigsrevisionen i forbindelse med bevil-
lingskontrollen for 2023.
Det finansielle regnskab omfatter følgende hovedkonti: § 14.11.01 Departementet (virk-
somhedsbærende hovedkonto), § 14.11.75 Administrationsudgifter for satspuljeprojek-
ter, § 14.19.10. It-understøttelse af udlændingesagskæden og § 14.19.11. Det fælles eu-
ropæiske visuminformationssystem.
Det tilkendegives hermed:
at det finansielle regnskab er rigtigt, dvs. at det finansielle regnskab ikke indeholder
væsentlige fejlinformationer eller udeladelser,
at de dispositioner, som er omfattet af regnskabsaflæggelsen, er i overensstemmelse
med meddelte bevillinger, love og andre forskrifter samt med indgåede aftaler og
sædvanlig praksis, og
at der er etableret forretningsgange, der sikrer en økonomisk hensigtsmæssig for-
valtning af de midler og ved driften af de institutioner, der er omfattet af det finan-
sielle regnskab.
København, den
20/3
2024
Pernille Breinholdt Mikkelsen
Departementschef
Udlændinge- og Integrationsministeriet
Side | 5
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 142: Årsrapporter fra § 14 Udlændinge- og Integrationsministeriet
2842641_0006.png
2.0 Beretning
2.0 Beretning
2.1 Præsentation af virksomheden
I Udlændinge- og Integrationsministeriet varetager vi centrale samfundsopgaver med
stort fokus.
Vi beskæftiger os med spørgsmål som:
Hvem må indrejse og opholde sig i landet?
Hvor længe må udlændinge være i landet og på hvilke vilkår?
Hvordan sikrer vi, at udlændinge bidrager til og tager del i samfundet?
Hvem kan blive statsborger?
Hvordan håndterer vi udlændinge, der ikke må være i landet?
Det er spørgsmål, som alle lande skal forholde sig til – og det er vores kerneopgaver.
Vi formulerer regler og udmønter initiativer, som har væsentlig betydning for alle
borgere i Danmark.
Vi er del af en foranderlig verden – internationale begivenheder påvirker os.
Vi arbejder med komplicerede juridiske og faglige problemstillinger.
Vi træffer beslutninger, som har stor betydning for den enkelte.
Udlændinge- og Integrationsministeriets departement varetager den overordnede plan-
lægning og administration på udlændinge- og integrationsområdet. Det er departemen-
tets målsætning at understøtte en kvalitetsorienteret udarbejdelse af lovgivning på det
samlede område samt at sikre en effektiv, korrekt og serviceorienteret behandling af
konkrete sager på udlændingeområdet.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har etableret koncernfælles funktioner i relation
til opgavevaretagelsen på HR-området og it-området, der organisatorisk er placeret i de-
partementet. Pr. 1. februar 2023 har Udlændingestyrelsen overtaget ansvaret for Kon-
cern-It. Det bevillingsmæssige ansvar overgik til Udlændingestyrelsen pr. 1. januar 2024.
Overdragelsen sker som et led i Udlændinge- og Integrationsministeriets fokus på at
styrke koblingen mellem it-understøttelsen og forretningens behov og opgaveløsning.
Side | 6
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 142: Årsrapporter fra § 14 Udlændinge- og Integrationsministeriet
2842641_0007.png
2.0 Beretning
2.2 Ledelsesberetning
Departementets virksomhed, CVR-nr. 36977191 omfatter følgende hovedkonti:
- § 14.11.01. Departementet
- § 14.11.75. Administrationsudgifter for satspuljeprojekter
- § 14.19.10. It-understøttelse af udlændingesagskæden
- § 14.19.11. Udvikling og understøttelse af fælleseuropæiske it-systemer
Årets økonomiske hoved- og nøgletal fremgår af nedenstående tabel 1.
Hovedtal (mio. kr.)
Resultatopgørelse
Ordinære driftsindtægter
Ordinære driftsomkostninger
Resultat af ordinære drift
Resultat før finansielle poster
Årets resultat
Balance
Anlægsaktiver i alt (materielle og
immaterielle)
Omsætningsaktiver (eksl. Likv.)
Egenkapital
Langfristet gæld
Kortfristet gæld
Finansielle nøgletal
Udnyttelsesgrad af lånerammen
Bevillingsandel
Personaleoplysninger
Antal årsværk
Årsværkspris
Regnskab 2022
Regnskab 2023
Grundbudget 2024
-330,4
374,6
44,2
13,4
17,3
-363,4
403,8
40,2
8,1
11,2
-202,1
-
101,7
57,9
-323,0
-91,6
-90,8
143,6
83,3
-311,8
-130,9
-89,6
-
-
-
-
-
47,0
94,2
36,4
91,0
-
-
347,7
0,6
375,3
0,6
Kilde: Statens Koncern System (SKS).
Note: Grundbudgettet for 2024 indeholder ikke budgettal for Koncern IT, der i 2023 er overgået til Udlændingesty-
relsen.
Departementets regnskabsmæssige resultat for 2023 er opgjort på baggrund af bevillin-
ger, indtægter og omkostninger i året. Regnskabet viser et samlet merforbrug på 11,2
mio. kr. for virksomheden. Merforbruget er sammensat af et mindreforbrug på 11 mio.
kr. på § 14.11.01. Departementet, et merforbrug på 34,2 mio. kr. på § 14.19.10. IT-un-
derstøttelse af udlændingesagskæden og et mindreforbrug på 12,0 mio. kr. på
§14,19.11. Udvikling og understøttelse af fælleseuropæiske it-systemer.
Side | 7
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 142: Årsrapporter fra § 14 Udlændinge- og Integrationsministeriet
2842641_0008.png
2.0 Beretning
2.2.1 Departementets drift, anlæg og administrerede ordninger
I tabel 2 fremgår grupperingerne drift og administrerede ordninger under finanslovens §
14. Udlændinge- og Integrationsministeriet, som departementet har til opgave at admi-
nistrere.
Tabel 2. Departementets hovedkonti
Bevilling
Gruppering (mio. kr.)
FL
Drift
Udgifter
Indtægter
Administrerede ordninger
Udgifter
Indtægter
317,2
370,7
-53,5
3.110,0
3.189,7
-79,7
TB
13,5
13,5
0,0
434,0
434,0
-
Bevillinger
330,7
384,2
-53,5
3.544,0
3.623,7
-79,7
341,9
415,1
-73,2
2.644,0
2.682,8
-38,8
Regnskab
Overført
overskud/ Vi-
dereførelse
ultimo året
301,5
-
-
19,0
-
-
Kilde: Statens Koncern System (SKS).
2.3 Kerneopgaver og ressourcer
Bevillingstildelingen er sket på hovedkontoniveau, mens fordelingen af omkostningerne
på formål følger de retningslinjer, der er indført med virkning fra 2016, hvor de gene-
relle fællesomkostninger registreres efter en fælles statslig definition. Den beregnings-
tekniske andel af overskuddet, som fremgår af tabel 3, er derfor ikke nødvendigvis ud-
tryk for områdets/formålets faktiske andel af overskuddet.
Årets regnskabsmæssige resultat for virksomheden udviser et merforbrug på 11,2 mio.
kr. for 2023.
Tabel 3. Sammenfatning af økonomi for departementets opgaver
Opgave (mio. kr.)
Generel ledelse og administration
Udlændingeområdet
Integrationsområdet
It-understøttelse af udl.sagskæden
Fælles europæiske it-systemer
Bevilling
(FL+TB)
118,3
90,6
29,7
111,7
33,9
Øvrige
indtægter
-12,0
-21,7
-
-30,5
-8,9
-73,1
Omkostninger
156,5
104,7
3,4
119,6
30,8
415,1
,1
Andel af årets
overskud
0,38
0,25
0,01
0,29
0,07
1,00
I alt
384,2
Kilde: Statens Koncern System (SKS) og Navision Stat.
Side | 8
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 142: Årsrapporter fra § 14 Udlændinge- og Integrationsministeriet
2842641_0009.png
2.0 Beretning
2.4 Faglige resultater
En væsentlig del af ministeriets arbejde med at betjene regering og Folketinget består af
lovforberedende arbejde og besvarelse af folketingsspørgsmål. Herudover varetager de-
partementet konkret sagsbehandling på udlændingeområdet, herunder på indfødsrets-
området.
2.4.1 Folketingsspørgsmål
I perioden fra den 1. januar 2023 til den 31. december 2023 har Udlændinge- og Inte-
grationsministeriet samlet set besvaret 876 udvalgsspørgsmål (alm. del) fra Folketinget.
I Udlændinge- og Integrationsministeriets lovprogram for kalenderåret 2023 indgik 10
lovforslag og ændringsforslag, jf. nedenstående tabel.
Boks 1. Love og ændringsforslag
Lovforslag
Lovforslag fremsat i folketingssamlingen 2022/23
-
L 33 Lov om indfødsrets meddelelse.
Stadfæstet
L 45 Lov om ændring af udlændingeloven (Indberetning i Schengeninformationssystemet (SIS) af tredjelandsstats-
borgere, som er genstand for en afgørelse om tilbagesendelse og bemyndigelse af udlændinge- og integrations-
- ministeren til at fastsætte regler om udlændingemyndighedernes kompetence til at foretage indberetninger og
forestå konsultationer i medfør af SIS-forordningen og SIS-tilbagesendelsesforordningen).
Stadfæstet
-
L 46 Lov om ændring af udlændingeloven (Styrket international rekruttering).
Stadfæstet
L 59 Forslag til Lov om kompensation til naboer omkring Udrejsecenter Kærshovedgård.
Stadfæstet
L 72 Forslag til Lov om ændring af udlændingeloven, hjemrejseloven, straffeloven og forskellige andre love og op-
hævelse af lov om videreførelse af visse rettigheder i forbindelse med Det Forenede Kongeriges udtræden af Den
Europæiske Union uden en aftale (Ændring af visse regler om hjælp til hjemrejse, adgang til hjemrejsestøtte og
administrativ frihedsberøvelse, implementering af bestemmelse i statsborgerretskonventionen, gennemførelse af
rådsafgørelse om Kroatiens fulde optag i Schengensamarbejdet, ophævelse af revisionsbestemmelser, ophævelse
af Brexit-borgerloven m.v.).
Delt
L 72 A Forslag til Lov om ændring af udlændingeloven, hjemrejseloven og straffeloven og ophævelse af lov
om videreførelse af visse rettigheder i forbindelse med Det Forenede Kongeriges udtræden af Den Europæi-
ske Union uden en aftale (Ændring af visse regler om hjælp til hjemrejse, adgang til hjemrejsestøtte og admi-
nistrativ frihedsberøvelse, gennemførelse af rådsafgørelse om Kroatiens fulde optagelse i Schengensamar-
bejdet og ophævelse af lov om videreførelse af visse rettigheder i forbindelse med Det Forenede Kongeriges
udtræden af Den Europæiske Union uden en aftale).
Stadfæstet
-
-
L 72 B Forslag til Lov om ændring af lov om dansk indfødsret (Implementering af bestemmelse i statsborger-
retskonventionen).
Stadfæstet
Side | 9
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 142: Årsrapporter fra § 14 Udlændinge- og Integrationsministeriet
2842641_0010.png
2.0 Beretning
L 72 C Forslag til Lov om ændring af forskellige ændringslove på Udlændinge- og Integrationsministeriets om-
råde
(Revision af loven om indførelse af mulighed for overførsel af asylansøgere til asylsagsbehandling og even-
tuel efterfølgende beskyttelse i tredjelande).
Stadfæstet
-
L 122 Forslag til Lov om indfødsrets meddelelse.
Stadfæstet
Lovforslag fremsat i folketingssamlingen 2023/24
L 40 Forslag til Lov om ændring af udlændingeloven, lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der er for-
drevet fra Ukraine, og hjemrejseloven (Styrkelse af udlændingemyndighedernes og politiets værktøjer til kontrol
-
af udlændinges indrejse og ophold i Danmark).
Stadfæstet
L 41 Forslag til Lov om ændring af lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der i Afghanistan har bistået
- danske myndigheder m.v. (Forlængelse af Afghanistan-særloven).
Stadfæstet
-
L 61 Forslag til Lov om indfødsrets meddelelse
Stadfæstet
L 82 Forslag til Lov om ændring af lov om integrationsgrunduddannelse (igu) og lov om Arbejdsgivernes Uddan-
- nelsesbidrag (Videreførelse og udvidelse af igu-ordningen og videreførelse af egu-fgu-bonusordningen).
Stadfæstet
Kilde: Retsinformation.
2.4.2 Koncern-It
Koncern It varetager drift, vedligehold og udvikling af systemerne for hele koncernen.
Koncern It løser opgaverne i tæt samarbejde med de relevante fagkontorer i koncernen
– herunder når nye eller eksisterende sagsgange eller ny lovgivning skal understøttes di-
gitalt.
Pr. 1. februar 2023 har Udlændingestyrelsen overtaget ansvaret for Koncern-It. Det be-
villingsmæssige ansvar overgik til Udlændingestyrelsen pr. 1. januar 2024.
2.4.3 Sagsbehandling på indfødsretsområdet
Udlændinge- og Integrationsministeriets departement varetager behandlingen af sager
om dansk indfødsret og sekretariatsbetjening af Folketingets Indfødsretsudvalg.
Der er i 2023 fremsat tre lovforslag om indfødsret, som er stadfæstet, der omfattede i
alt 4.575 personer.
Side | 10
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 142: Årsrapporter fra § 14 Udlændinge- og Integrationsministeriet
2842641_0011.png
3.0 Regnskab
2.5 Forventninger til det kommende år
Tabel 5. Økonomiske forventninger til det kommende år
(mio. kr.)
Bevilling og øvrige indtægter
Udgifter
Resultat
Regnskab
2023
-403,9
415,1
11,2
Grundbudget
2024
-202,1
Kilde: SKS og FL2024
Note: Grundbudgettet for 2024 indeholder ikke budgettal for Koncern IT, der i 2023 er overgået til Udlændingesty-
relsen.
Udlændinge- og Integrationsministeriet vil også i 2024 understøtte arbejdet med gen-
nemførelsen af regeringens prioriteter på udlændinge- og integrationsområdet. Udlæn-
dinge- og Integrationsministeriets departement vil herudover også i 2024 have fokus på
at sikre en effektiv og korrekt sagsbehandling af konkrete sager på udlændingeområdet.
3.0 Regnskab
3.1 Anvendt regnskabspraksis
Regnskabspraksis tager udgangspunkt i de regnskabsregler og principper, som fremgår
af bekendtgørelsen om statens regnskabsvæsen samt retningslinjerne i Finansministeri-
ets Økonomiske Administrative Vejledning https://oes.dk/oekonomi/oeav/.
Udlændinge- og Integrationsministeriets departement bliver serviceret af Statens Admi-
nistration. Hensatte forpligtelser fremgår af afsnit 4.0 Bilag som note 3 til tabel 8 Balan-
cen.
Virksomhedens regnskab med den virksomhedsbærende hovedkonto § 14.11.01. De-
partementet, omfatter herudover:
-
-
-
§ 14.11.75. Administrationsudgifter for satspuljeprojekter
§ 14.19.10. It-understøttelse af udlændingesagskæden
§ 14.19.11. Udvikling og understøttelse af fælleseuropæiske it-systemer
Endvidere administrerede departementets virksomhed i 2023 en række ordninger/ho-
vedkonti. Under departementets virksomhed hører jf. tabel 12b, 15 lovbundne bevillin-
ger, 2 reservationsbevillinger samt 1 bevilling af typen ”anden bevilling”.
Side | 11
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 142: Årsrapporter fra § 14 Udlændinge- og Integrationsministeriet
2842641_0012.png
3.0 Regnskab
3.2 Resultatopgørelse
Hovedtal (mio. kr.)
Note
Ordinære driftsindtægter
Bevilling
Internt salg af varer og tjenesteydelser
Tilskud til egen drift
Gebyrer
Ordinære driftsindtægter i alt
Ordinære driftsomkostninger
Forbrugsomkostninger
Husleje
Forbrugsomkostninger i alt
Personaleomkostninger
Lønninger
Pension
Lønrefusion
Andre personaleomkostninger
Personaleomkostninger i alt
Af- og nedskrivninger
Internt køb af varer og tjenesteydelser
ser ordinære driftsomkostninger
Andre
Ordinære driftsomkostninger i alt
Resultat af ordinær drift
Andre driftsposter
1
Andre driftsindtægter
Andre driftsomkostninger
Resultat før finansielle poster
Finansielle poster
Finansielle indtægter
Finansielle omkostninger
Resultat før ekstraordinære poster
Ekstraordinære poster
Ekstraordinære indtægter
Ekstraordinære omkostninger
Årets resultat
Kilde: Statens Koncern System (SKS).
Note: Grundbudgettet for 2024 indeholder ikke budgettal for Koncern IT, der i 2023 er overgået til Udlændingesty-
relsen.
-
0,7
17,3
-
-0,6
11,2
-
3,2
16,7
-
3,6
11,8
-
-
-
-
-
-
-39,1
8,3
13,5
-40,5
8,2
8,2
-
-
-
198,2
31,3
-11,2
-0,2
218,1
13,3
29,0
101,4
374,6
44,3
219,8
34,2
-13,3
-1,0
241,7
13,2
32,5
102,0
403,8
40,4
12,9
12,9
14,5
14,5
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-311,1
-
-11,1
-8,2
-330,4
-330,7
-1,1
-10,0
-21,6
-363,4
-202,1
-
-
-
Regnskab
2022
Regnskab
2023
Grundbudget
2024
Side | 12
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 142: Årsrapporter fra § 14 Udlændinge- og Integrationsministeriet
2842641_0013.png
3.0 Regnskab
Tabel 7. Resultatdisponering
Disponering af årets resultat (mio. kr.)
Disponeret til bortfald
Disponeret til udbytte til statskassen
Disponeret til overført overskud
Kilde: Statens Koncern System (SKS) - data er afstemt med Statens Budgetsystem (SB).
-
-
-11,2
Udlændinge-og Integrationsministeriets departement har i 2023 et årsresultat på – 11,2
mio. kr.
3.3 Balancen
Note Aktiver (mio. kr.)
Anlægsaktiver
1
Immaterielle anlægsaktiver
Færdiggjorte udviklingspro-
jekter
Erhvervede koncessioner,
patenter m.v.
Udviklingsprojekter under
opførelse
2022
2023
Passiver (mio. kr.)
Egenkapital
2022
2023
48,4
-
Reguleret egenkapital
(startkapital)
35,3 Opskrivninger
1,5
Reserveret egenkapital
Bortfald og kontoændrin-
ger
-10,3
-
-
-10,3
-
-
53,2
106,7
-
-
2
Immaterielle anlægsaktiver
101,7
i alt
Materielle anlægsaktiver
Grunde, arealer og bygnin-
ger
Infrastruktur
Transportmateriel
Produktionsanlæg og maski-
ner
Inventar og IT-udstyr
Igangværende arbejder for
egen regning
Materielle anlægsaktiver i
alt
Finansielle anlægsaktiver
Statsforskrivning
Øvrige finansielle anlægsak-
tiver
Finansielle anlægsaktiver i
alt
Anlægsaktiver i alt
Omsætningsaktiver
Varebeholdninger
Tilgodehavender
-
-
-
0,0
143,6
Udbytte til staten
Overført overskud
-
-
0,0
Langfristede gældsposter
Egenkapital i alt
Hensatte forpligtelser
3
-
-
-312,7 -301,5
-323,0 -311,8
-9,5
-15,2
0,0
-
0,0
0,0
-
0,0
FF4 Langfristet gæld
Donationer
Prioritetsgæld
Anden langfristet gæld
-58,0
-33,6
-
-82,9
-48,0
-
10,3
-
10,3
112,0
10,3
Langfristet gæld i alt
-
Kortfristede gældsposter
-91,6
-130,9
10,3
Leverandører af varer og
153,9
tj.ydelser
Anden kortfristet gæld
Skyldige feriepenge
-
Igangværende arbejder for
fremmed regning
-38,1
-4,8
-14,3
-1,9
-40,0
-6,1
-17,2
1,5
-27,7
0,0
-89,6
56,9
81,0 Periodeafgrænsningsposter -31,7
Indefrosne feriepenge
0,0
-90,8
Periodeafgrænsningsposter
1,1
2,3
Kortfristede gældsposter i
alt
Side | 13
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 142: Årsrapporter fra § 14 Udlændinge- og Integrationsministeriet
2842641_0014.png
3.0 Regnskab
Likvide beholdninger
FF5 Uforrentet konto
FF7 Finansieringskonto
Andre likvider
Likvide beholdninger i alt
Omsætningsaktiver i alt
390,4
-44,9
-0,4
345,1
403,0
355,5
-45,2
0,0
310,3
393,6
Gæld i alt
547,4
Passiver i alt
-182,5 -220,4
- 515,0 547,4
Aktiver i alt
515,0
Kilde: Statens Koncern System (SKS).
3.4 Egenkapitalforklaring
Egenkapital (mio. kr.)
Reguleret egenkapital primo
Ændring i reguleret egenkapital
Reguleret egenkapital ultimo
Overført overskud primo
Primo regulering/flytning mellem bogførings-
kredse
Overført fra årets resultat
Overført overskud ultimo
Egenkapital ultimo
2022
-10,3
-
-10,3
-330,0
-
17,3
-312,7
-323,0
2023
-10,3
-
-10,3
-312,7
-
11,2
-301,5
-311,8
Kilde: Statens Koncern System (SKS) - data er afstemt med Statens Budgetsystem (SB).
3.5 Likviditet og låneramme
Udlændinge- og Integrationsministeriets departement har overholdt disponeringsreg-
lerne for SKB Finansieringskonto (FF7), SKB uforrentet konto (FF5) og SKB Langfristet
gæld (FF4).
Tabel 10. Udnyttelse af låneramme
Låneramme (mio. kr.)
Sum af immaterielle og materielle anlægsaktiver
Låneramme
Udnyttelsesgrad i pct.
Kilde: Statens Koncern System (SKS).
2023
95,6
262,7
36,4
Udlændinge- og Integrationsministeriets departement har i 2023 Immaterielle og mate-
rielle anlægsaktiver for 95,6 mio.kr. ekskl. donerede anlæg svarende til en udnyttelse af
lånerammen på 36,4 procent.
Side | 14
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 142: Årsrapporter fra § 14 Udlændinge- og Integrationsministeriet
2842641_0015.png
3.0 Regnskab
3.6 Opfølgning på lønsumsloft
§ 141910
It-understøttelse af
udlændingesagskæ-
den
56,4
58,9
66,4
-7,5
12,0
4,5
Hovedkonto (mio. kr.)
Lønsumsloft på FL
Lønsumsloft inkl. TB
Lønforbrug under lønsumsloft
Difference (- =merforbrug)
Akk. opsparing ultimo 2022
Akk. opsparing ultimo 2023
Kilde: Statens Koncern System (SKS).
167,9
177,9
173,1
4,8
74,1
78,9
0,0
0,0
0,0
0,0
0,5
0,5
3.7 Bevillingsregnskab
Udlændinge- og Integrationsministeriets departement administrerer både omkostnings-
baserede og udgiftsbaserede hovedkonti, jf. nedenstående tabel 12a-d.
Tabel 12a. Bevillingsregnskab (driftsbevilling)
Hovedkonto (mio. kr.)
§ 14.11.01. Departementet
Udgifter
Indtægter
§ 14.11.75. Administrationsudgifter
for satspuljeprojekter
Udgifter
Indtægter
§ 14.19.10. IT-understøttelse af ud-
lændingesagskæden
Udgifter
Indtægter
§ 14.19.11. Udvikling og understøt-
telse af fælleseuropæiske it-syste-
mer
Udgifter
Indtægter
Bevilling
(FL+TB)
215,4
238,4
-22,2
-
-
-
81,4
111,8
-30,4
Regnskab
204,4
238,1
-19,0
-
-
-
115,6
146,1
-30,5
Afvigelse
11,0
0,3
-3,2
-
-
-
-34,2
-34,3
0,1
12,0
33,9
21,9
-99,6
Overført overskud
ultimo
-119,8
0,0
0,0
-
-
-
-82,1
0,0
0,0
34,0
-0,1
30,8
-8,9
3,2
8,8
§ 141911
Udvikling og under-
støttelse af fælles-
europæiske it-sy-
stemer
6,2
6,2
0,0
6,2
14,3
20,5
0,0
0,0
§141175
Administrationsud-
gifter for satspulje-
projekter
§ 141101
Departementet
Side | 15
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 142: Årsrapporter fra § 14 Udlændinge- og Integrationsministeriet
2842641_0016.png
3.0 Regnskab
Tabel 12b. Bevillingsregnskab (lovbunden bevilling)
Hovedkonto (mio. kr.)
§ 14.71.01. Kontanthjælp ifm. in-
tegrationsprogrammet og inte-
grationsydelse (Lovbunden)
Udgifter
§ 14.71.02. Aktive tilbud og
danskuddannelse til udlændinge
under introduktionsforløbet (Lov-
bunden)
Udgifter
§ 14.71.03. Aktive tilbud og
danskuddannelse til udlændinge
under program (Lovbunden)
Udgifter
§ 14.71.04. Resultattilskud (Lov-
bunden)
Udgifter
§ 14.71.05. Grundtilskud (Lovbun-
den)
Udgifter
§ 14.71.06. Hjælp i særlige til-
fælde (Lovbunden)
Udgifter
§ 14.71.07. Reintegrationsbistand
(Lovbunden)
Udgifter
§ 14.71.08. Repatriering af udlæn-
dinge (Lovbunden)
Udgifter
§ 14.71.10. Kontanthjælp ifm. in-
tegrationsprogrammet, ny refu-
sion (Lovbunden)
Udgifter
§ 14.71.11. Forsørgelsesydelse
ifm. program (Lovbunden)
Udgifter
§ 14.71.12. Forsørgelsesydelse for
øvrige (Lovbunden)
Bevilling
(FL+TB)
Regnskab
Afvigelse
Videreførelse
ultimo
0,0
-0,2
0,2
-
0,0
0,2
0,2
-
2,3
2,6
-0,3
-
2,3
2,6
-0,3
-
547,3
312,8
234,5
-
547,3
1.257,3
1.257,3
1.096,5
1.096,5
48,6
48,6
48,9
48,9
74,0
74,0
312,8
619,8
619,8
966,5
966,5
14,4
14,4
42,8
42,8
87,0
87,0
234,5
637,5
637,5
130,0
130,0
34,2
34,2
6,1
6,1
-13,0
-13,0
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
0,0
0,0
0,0
-
-
318,4
318,4
125,0
-
346,5
346,5
192,4
-
-28,1
-28,1
-67,4
-
-
-
-
Side | 16
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 142: Årsrapporter fra § 14 Udlændinge- og Integrationsministeriet
2842641_0017.png
3.0 Regnskab
Udgifter
§ 14.71.13. Berigtigelser vedrø-
rende refusion af kommunale ud-
gifter (Lovbunden)
Udgifter
§ 14.71.14. Resultattilskud ifm.
repatriering af udlændinge (Lov-
bunden)
Udgifter
§ 14.71.15. Danskbonus i program
(Lovbunden )
Udgifter
§ 14.72.03. Refusion af kommu-
nernes udgifter til uddannelses-
godtgørelse (Lovbunden)
Udgifter
125,0
192,4
-67,4
-
0,0
52,9
-52,9
-
-
52,9
-52,9
-
7,6
0,0
7,6
-
7,6
0,0
-
-
-0,6
-0,6
7,6
0,6
0,6
-
-
-
15,0
6,5
8,8
-
15,0
6,5
8,8
-
Tabel 12c. Bevillingsregnskab (reservationsbevilling)
Hovedkonto (mio. kr.)
§ 14.11.02. Evaluering, analyse og
styrkelse af integrationsområdet
mv.*
Udgifter
Indtægter
§ 14.11.04. EU-fondsmidler på
grænse og visumområdet
Udgifter
Indtægter
Bevilling
(FL+TB)
Regnskab
Afvigelse
Videreførelse
ultimo
3,1
0,5
2,6
-19,0
3,1
-
0,0
77,4
-77,4
0,5
-
0,0
36,5
-36,5
2,6
-
0,0
40,9
-40,9
-19,0
-
0,0
0,0
0,0
Tabel 12d. Bevillingsregnskab (anden bevilling)
Hovedkonto (mio. kr.)
§ 14.71.09 Administrationsudgif-
ter til Udbetaling Danmark
Udgifter
Indtægter
Bevilling
(FL+TB)
0,0
Regnskab
0,0
Afvigelse
0,0
Videreførelse
ultimo
-
2,3
-2,3
2,3
-2,3
0,0
0,0
-
-
Side | 17
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 142: Årsrapporter fra § 14 Udlændinge- og Integrationsministeriet
2842641_0018.png
4.0 Bilag
4.0 Bilag
4.1 Noter til resultatopgørelse og balance
Note 1 til Tabel 6 Resultatopgørelsen
Udlændinge- og Integrationsministeriets departement har i 2023 haft andre indtægter
på 40,5 mio. kr., der primært kan henføres til interne statslige overførselsindtægter fra
Udlændingestyrelsen (§ 14.21.01) og Styrelsen for International Rekruttering og Integra-
tion (§ 14.31.01).
Note 1 til Tabel 8 Balancen
Tabel 13. Immaterielle anlægsaktiver
Færdiggjorte udvik-
lingsprojekter
Erhvervede koncessio-
ner, patenter, licenser
m.v.
0,7
0,0
2,3
0,0
3,0
-1,5
0,0
-1,5
1,5
-0,8
0,0
-0,8
(mio. kr.)
I alt
Kostpris
Primo korrektioner og flytning mellem bogfø-
ringskredse
Tilgang
Afgang
Kostpris pr. 31.12.2023
Akkumulerede afskrivninger
Akkumulerede nedskrivninger
Akkumulerede af- og nedskrivninger pr.
31.12.2023
Regnskabsmæssig værdi pr. 31.12.2023
Årets afskrivninger
Årets nedskrivninger
Årets af- og nedskrivninger
138,8
0,0
-0,5
-0,3
138,0
-102,6
0,0
-102,6
35,3
-12,3
0,0
-12,3
139,5
0,0
1,8
-0,3
141,0
-104,1
0,0
-104,1
36,8
-13,1
0,0
-13,1
Tabel 13a. Udviklingsprojekter under opførelse
(mio. kr.)
Primo saldo pr. 1. januar 2023
Tilgang
Nedskrivninger
Overført til færdiggjorte udviklingsprojekter
Kostpris pr. 31.12.2021
Udviklingsprojekter under opførelse
53,2
54,2
0,0
-0,7
106,7
Side | 18
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 142: Årsrapporter fra § 14 Udlændinge- og Integrationsministeriet
2842641_0019.png
4.0 Bilag
Note 2 til Tabel 8 Balancen
Tabel 14. Materielle anlægsaktiver
(mio. kr.)
Kostpris
Primo-korrektioner og flytning mellem
bogføringskredse
Tilgang
Afgang
Kostpris pr. 31.12.2023
Akkumulerede afskrivninger
Akkumulerede nedskrivninger
Akkumulerede af- og nedskrivninger
pr. 31.12.2023
Regnskabsmæssig værdi pr.
31.12.2023
Årets afskrivninger
Årets nedskrivninger
Årets af- og nedskrivninger
Transportmateriel
0,1
0,0
0,0
0,0
0,1
-0,1
0,0
-0,1
IT-udstyr
0,2
0,0
00
0,0
0,2
-0,2
0,0
-0,2
Inventar
0,1
0,0
0,0
0,0
0,1
-0,1
0,0
-0,1
I alt
0,4
0,0
00
0,0
0,4
-0,4
0,0
-0,4
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
Note 3 til Tabel 8 Balancen
Udlændinge- og Integrationsministeriets departement har ultimo 2023 hensatte forplig-
telser for 15,2 mio. kr., som fordeler sig på følgende poster:
-
-
-
-
-
5 mio. kr. til økonomisk kompensation til statsløse, jf. aktstykke 1 af 3/10
2013,
5,1 mio. kr. til mellemværende mellem departementet og Bygningsstyrel-
sen,
1,2 mio. kr. vedrørende forpligtigelser til it-leverandør
0,1 mio.kr. vedrørende øvrig drift.
3,8 mio. kr. til lønforhandling, åremålsansættelse samt afspadsering.
Balanceposten vedr. periodeafgrænsningsposter, der anvendes til at registrere forudbe-
talte gebyrer vedrørende indfødsretssager, er faldet fra 31,7 mio. kr. til 27,7 mio. kr., og
afspejler, at antallet af verserende indfødsretssager er faldet i 2023.
Indtægtsdækket virksomhed
Udlændinge- og Integrationsministeriets departement udfører ikke indtægtsdækket
virksomhed.
Side | 19
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 142: Årsrapporter fra § 14 Udlændinge- og Integrationsministeriet
2842641_0020.png
4.0 Bilag
4.2 Gebyrfinansieret virksomhed
Udlændinge- og Integrationsministeriets departement administrerer ikke ordninger
med administrativt fastsatte gebyrer.
Der opkræves gebyrer med lovfastsat takst i forbindelse med behandlingen af sager på
indfødsretsområdet.
Tabel 18. Oversigt over gebyrordninger med lovbestemt takst
Gebyrprovenu (mio. kr.)
Indfødsretsområdet
2020
-2,1
2021
-11,5
2022
-8,2
2023
-21,6
Lovgrundlaget for opkrævning af gebyrerne er overholdt.
4.3 Tilskudsfinansierede aktiviteter
Departementet har hjemmel til at modtage tilskud fra andre bevillingsgivere, eksempel-
vis EU. Departementet koordinerer og administrerer EU-tilskudsmidler vedrørende pro-
jekter på grænse- og visumområdet (ISF og BMVI) med udgangspunkt i EU-regulering.
Herudover modtager departementet tilskud fra EU til it-projekter og dækning af udgif-
ter vedrørende teknisk assistance (TA) ifm. administration af EU-tilskudsmidler vedrø-
rende ISF og BMVI programmerne. Departementet aflægger årligt regnskab over for EU
efter de gældende regnskabsstandarder.
Tabel 20. Oversigt over tilskudsfinansierede aktiviteter, mio. kr.
Ordning
ISF
BMVI
TA BMVI
TA ISF
Overført overskud
fra t idligere år
14
0,0
14,9
3,6
Årets tilskud
19,1
3,3
0,0
0,5
Årets udgifter
19,6
3,2
0,0
1,1
Årets resultat
Overskud til
videreførelse
0,9
0,1
14,9
3,5
-0,5
0,1
0,0
-0,6
4.4 Forelagte investeringer
Udlændinge- og Integrationsministeriets departement har forelagt aktstykke 54 for Fi-
nansudvalget og anmodet om udvalgets tilslutning til at genoptage og fortsætte it-pro-
jektet ”Øget brug af biometri til fastlæggelse af udlændinges identitet” efter re-planlæg-
ning, som følge af forsinkelse og væsentlige udgiftsændringer. Finansudvalget har til-
trådt aktstykket den 26. januar 2023.
Side | 20
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 142: Årsrapporter fra § 14 Udlændinge- og Integrationsministeriet
2842641_0021.png
4.0 Bilag
4.5 It-omkostninger
Udlændinge- og Integrationsministeriet har etableret koncernfælles funktioner i relation
til opgavevaretagelsen på HR-området og It-området, der organisatorisk er placeret i
departementet. En væsentlig del af virksomhedens it-omkostninger vedrører således
den samlede it-understøttelse på ministerområdet.
Pr. 1. februar 2023 har Udlændingestyrelsen overtaget ansvaret for Koncern-It. Det be-
villingsmæssige ansvar overgik til Udlændingestyrelsen pr. 1. januar 2024. Overdragel-
sen sker som et led i Udlændinge- og Integrationsministeriets fokus på at styrke koblin-
gen mellem it-understøttelsen og forretningens behov og opgaveløsning.
Tabel 22. It-omkostninger
It-omkostninger (mio. kr.)
Interne personaleomkostninger til it (it-drift/-vedligehold/-udvikling)
Interne statslige køb af it, herunder fra Statens IT
It-systemdrift
It-vedligehold
It-udviklingsomkostninger
Udgifter til it-varer til forbrug
I alt
1)
Kilde: SKS.
1
Opgørelsen
2023
66,4
8,7
7,4
40,9
30,6
0,7
154,7
er udarbejdet på baggrund af standardtrækket i SKS samt departementets egen opgørelse
af lønudgifter og af- og nedskrivninger.
Side | 21