Europaudvalget 2023-24
EUU Alm.del EU-note E 7
Offentligt
2770717_0001.png
NYHEDSBREV │ 2022-2023 │
26. OKTOBER 2023
Vindenergipakke skal give mere
grøn energi og sikre medvind til
den europæiske vindindustri
Kommissionen præsenterede den 24. oktober 2023 en vindenergipakke, der
skal bidrage til at opfylde EU’s mål om,
at mindst 42,5 pct.
af EU’s endelige
energiforbrug senest i 2030 skal bestå af vedvarende energi (VE).
Pakken skal ikke kun ses i lyset af den grønne omstilling, men også som
industripolitik, der skal holde hånden under den europæiske vindindustri.
Kommissionen fremhæver bl.a.
”pres fra internationale konkurrenter”
som en
af udfordringerne for industrien. Kina nævnes ved navn, men der tænkes
nok også på
USA’s
klima-/industritiltag;
”Inflation
Reduction Act”.
Vindenergipakken består ikke af nye forslag til bindende lovgivning, men en
handlingsplan og en meddelelse fra Kommissionen.
Den europæiske handlingsplan for vindkraft
Handlingsplanen bygger på eksisterende lovgivning og er inddelt i seks spor,
hvis hovedelementer gengives i nedenstående.
1) Øget forudsigelighed og hurtigere tilladelser
Via ”Accele-RES”-initiativet
vil Kommissionen sikre en hurtig implementering
af det
reviderede direktiv for vedvarende energi.
Kommissionen vil bl.a. ned-
bringe behandlingstiden af tilladelser via et øget fokus på digitalisering af de
nationale tilladelsesprocedurerne og ved at yde teknisk bistand til de natio-
nale myndigheder. For at understøtte dette, vil Kommissionen bl.a. lancere
et digitalt værktøj.
Samtidig opfodres medlemsstaterne til at gøre projektplanlægningen mere
gennemsigtigt via konkrete tilsagn om vindkraft for perioden 2024-26,
EU-note - 2023-24 - E 7: EU-nyt om vindenergipakke
2770717_0002.png
transparente auktionsplaner og langsigtet planlægning for udbredelse af
vedvarende energi.
Kommissionen vil bl.a. etablere en digital platform til EU-landene auktions-
planer, øge regionalt samarbejde og understøtte en udbygning af elnettet
med en handlingsplan i november.
2) Forbedret auktionsdesign
Kommissionen vil hjælpe medlemsstaterne til at forbedre udformningen af
VE-auktioner ved at inkludere objektive og transparente kriterier, bl.a. om cy-
bersikkerhed, bæredygtighed og beskyttelse af havområder. Det skal sikre,
at projekterne bliver fuldført til tiden og belønner andet end pris.
Desuden vil Kommissionen bl.a. foretage en risikovurdering af cybersikker-
hed og øge brugen af strategiske indkøb indenfor rammerne af
”Global Ga-
teway”-initiativet.
3) Bedre adgang til finansiering
Kommissionen vil lette adgangen for finansiering og støtte af europæisk pro-
duktion af vindenergi ved at udvide finansieringsmulighederne
særligt un-
der
EU’s Innovationsfond.
Desuden vil Den Europæiske Investeringsbank
(EIB) stille risikobegrænsende garantier til rådighed. Samtidig opfordres
medlemsstaterne til at udnytte fleksibiliteten under de midlertidige rammebe-
stemmelser for statsstøtte.
4) Et retfærdigt og konkurrencedygtigt internationalt miljø
Kommissionen vil sammen med medlemsstaterne arbejde for at sikre lige vil-
kår og styrke vindsektorens konkurrenceevne ved bl.a. at facilitere EU-pro-
ducenters adgang til udenlandske markeder via handelsaftaler og via WTO-
regler for subsidier.
Kommissionen vil også overvåge og slå ned på sikkerhedstrusler og eventu-
elle
former for ”illoyal handelspraksis”, der gavner udenlandske producenter,
og arbejde for en øget international standardisering af vindsektoren.
5) Færdigheder - kvalificeret arbejdskraft
Kommissionen opfordrer til, at de såkaldte færdighedspartnerskaber for VE
under
pagten for færdigheder
hurtigst muligt understøtter kompetence-
udviklingen indenfor VE-sektoren. Der henvises bl.a. til planerne om lance-
ringen af europæiske akademier for klimaneutrale færdigheder (herunder et
akademi specifik for vindsektoren), der skal støtte indsatsen for at opkvalifi-
cere og omskole arbejdstagere.
6) Industriens engagement og medlemsstaternes forpligtelser
Inden årets udgang vil Kommissionen opfordre medlemsstaterne og vindin-
dustrien til at indgå
en række frivillige forpligtelser som led i et ”EU-vindchar-
ter”, der skal forbedre betingelserne for vindindustrien.
EU-note - 2023-24 - E 7: EU-nyt om vindenergipakke
2770717_0003.png
Indholdet af handlingsplanen kan illustreres således:
Meddelelsen om opfyldelse af EU's ambitioner om
offshoreenergi
Kommissionen fremhæver i meddelelsen, at EU-landene i 2023 blev enige
om ikke-bindende mål for vedvarende offshoreenergi. Målet for 2050 er en
kapacitet på 317 GW, mens delmålet for 2030 er 111 GW. (GW står for
gigawatt, og 1 gigawatt svarer til 1 mio. kilowatt.)
Hvis disse mål skal nås, skal der ske en betydelig stigning i udbredelsen af
offshoreenergi. Der blev i 2022 etableret 1,2 GW ny offshoreenergi, og
EU’s
samlede kapacitet udgjorde ved udgangen af 2022 i alt 16,3 GW.
For at understøtte udviklingen på området vil Kommissionen øge sin indsats
og komme med yderligere tiltag på en rækker områder, der ligger i
forlængelse af indholdet af handlingsplanen.
Kommissionen vil:
Styrke netinfrastrukturen og det regionale samarbejde.
Fremskynde udstedelsen af tilladelser.
Sikre integreret maritim fysisk planlægning.
Styrke infrastrukturens modstandsdygtighed.
Støtte forskning og innovation.
Udvikle forsyningskæder og færdigheder.
Umiddelbare reaktioner fra industrien
Green Power Denmark byder vindenergipakken velkommen i
Altinget
og
fremhæver, at der er behov for at lave udbud på nye måder.
Der er ros til udspillet fra Ørsted, Dansk Industri og Dansk Erhverv i
EnergiWatch.
De citerede aktører peger bl.a. på, at der skal handling til for
at adressere industriens udfordringer, og at fremtidige udbud også skal tage
højde for parametre som bæredygtighed og innovation.
EU-note - 2023-24 - E 7: EU-nyt om vindenergipakke
2770717_0004.png
Hvorfor er der behov for handling på området?
Kommissionen fremhæver, at den europæiske vindindustri dækker 85 pct. af
EU’s vindenergimarked og 94 pct. af
offshoresektoren. Kommissionen
mener dog, at en række forhold udfordrer vindindustrien.
Kommissionen peger på følgende:
Utilstrækkelig og usikker efterspørgsel.
Langsomme og komplekse procedurer for tilladelser.
Manglende adgang til råstoffer, høj inflation og høje råvarepriser.
Ugunstig udformning af nationale udbud.
Stigende konkurrence fra internationale konkurrenter.
Risici med hensyn til en tilstrækkelig, kvalificeret arbejdsstyrke.
I forhold til den internationale konkurrence kan det bemærkes, at
Kommissionsformand Ursula von der Leyen i sin tale om unionens tilstand
den 13. september varslede, at Kommissionen vil fremsætte flere pakker om
de sektorer af industrien, der har stor betydning for den grønne omstilling.
Disse pakker af tiltag skal gøre det muligt fra den europæiske industri at
begå sig i den internationale konkurrence. I talen peger von der Leyen
udover vind også på stål, batterier og elektriske køretøjer.
Vil du vide mere?
Kommissionens pressemeddelelse om udspillet findes
her.
Den europæiske handlingsplan for vindkraft (kun på engelsk) kan hentes
her.
Meddelelsen om opfyldelse af EU's ambitioner om offshoreenergi (kun på engelsk)
er tilgængelig
her.
EU-nyt om von der Leyens tale om unionens tilstand 2023 kan læses
her.
Produceret og skrevet af:
Andreas Sommer Møller, EU-konsulent, tlf. 3146
Karen Schack Andreassen, International konsulent, tlf. 3111
Esther Marie Banke Føhns, studentermedhjælper
EU-nyt fra EU-konsulenterne sendes løbende til abonnenter i Folketinget