Europaudvalget 2023-24
EUU Alm.del Bilag 229
Offentligt
2809823_0001.png
Retsudvalget 2023-24
REU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 456
Offentligt
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
9. januar 2024
Formueretskontoret
Helene Fussing Clausen
2023-10834
3092822
Besvarelse af spørgsmål nr. 456 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 456 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 12. december
2023. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU)
Jens Henrik Thulesen Dahl (DD).
Peter Hummelgaard
/
Helene Bendtsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/2
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 229: Kopi af REU alm. del - svar på MFU spm. 456-458 om den danske sommerhusregel
Spørgsmål nr. 456 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren oplyse, hvilke tiltag regeringen planlægger at
sætte i værk for at forhindre, at den danske sommerhusregel
undergraves, jf. artiklen ”Landspolitikere vil stoppe udenlandsk
boligfinte”, TV2 Fyn, den 12. december 2023?”
Svar:
I forhold til eventuelle tiltag på erhvervelsesområdet kan jeg henvise til min
vedlagte besvarelse af 20. december 2023 af spørgsmål nr. S 338.
Side 2/2
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 229: Kopi af REU alm. del - svar på MFU spm. 456-458 om den danske sommerhusregel
2809823_0003.png
Retsudvalget 2023-24
REU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 456
Offentligt
Retsudvalget 2023-24
Offentligt
Folketinget
Lovsekretariatet
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
20. december 2023
Formueretskontoret
Helene Fussing Clausen
2023-10829
3092734
Besvarelse af spørgsmål nr. S 338 fra medlem af Folketinget Jens
Henrik Thulesen Dahl (DD):
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. S 338, som medlem af
Folketinget Jens Henrik Thulesen Dahl (DD) har stillet til justitsministeren
den 12. december 2023.
Peter Hummelgaard
/
Helene Bendtsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/4
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 229: Kopi af REU alm. del - svar på MFU spm. 456-458 om den danske sommerhusregel
Spørgsmål nr. S 338 fra medlem af Folketinget Jens Henrik Thulesen
Dahl:
”Finder ministeren det problematisk, at flere EU-borgere
opretter cvr-numre med henblik på at anskaffe sig en bolig på
Ærø uden at have til hensigt at blive fastboende på Ærø, men
med henblik på at have et hus til sommerhusbrug, jf. artiklen på
tv2fyn.dk den 12. december 2023: »Landspolitikere vil stoppe
udenlandsk boligfinte«?”
Svar
:
Først og fremmest vil jeg gerne slå fast, at lovgivningen selvsagt skal
overholdes.
Som jeg forstår problematikken bag spørgsmålet, berører den flere
forskellige regelsæt, bl.a. erhvervelsesloven, sommerhusloven, lov om
boligforhold og reglerne om CVR, og derfor også flere ministerområder.
Erhvervelsesloven hører under mit område. Heraf følger det, at personer,
der ikke opfylder bopælsbetingelsen i erhvervelsesloven, og selskaber mv.
der ikke har hjemsted i Danmark, kun kan købe fast ejendom med
Civilstyrelsens tilladelse.
Køb af sommerhus mv. – hvis bopælsbetingelsen ikke er opfyldt – kræver
altid Civilstyrelsens tilladelse.
Personer og selskaber mv. fra EU-/EØS-lande, der bl.a. ønsker at købe fast
ejendom for at drive selvstændig erhvervsvirksomhed, er – som følge af EU-
reglerne om fri bevægelighed – ikke omfattet af tilladelseskravet. I stedet
skal det under strafansvar erklæres over for Tinglysningsretten, at
ejendommen er en forudsætning for udøvelsen af selvstændig virksomhed
og ikke bruges som sommerhus mv.
Så medmindre man opfylder bopælsbetingelsen i erhvervelsesloven, eller
som selskab har hjemsted i Danmark, er det altså en forudsætning for lovligt
at købe fast ejendom, at man enten får myndighedernes tilladelse eller under
strafansvar erklærer over for myndighederne, at ejendommen skal anvendes
til det erklærede formål og rent faktisk anvender den til dette formål.
I forhold til sommerhusloven er det sådan, at hvis en virksomhed mv. ønsker
at købe fast ejendom, skal virksomheden som udgangspunkt indhente
tilladelse efter sommerhusloven, medmindre ejendommen skal anvendes til
Side 2/4
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 229: Kopi af REU alm. del - svar på MFU spm. 456-458 om den danske sommerhusregel
helårsbeboelse eller i erhvervsøjemed. En sådan tilladelse kan indhentes ved
Plan- og Landdistriktsstyrelsen. Styrelsens praksis er restriktiv, og tilladelse
meddeles som udgangspunkt ikke. En virksomheds udlejning af fast
ejendom til ferie- og fritidsformål mv. kan være omfattet af
sommerhuslovens krav om tilladelse. Disse regler hører under ministeren
for byer og landdistrikters område, hvortil jeg må henvise herom.
Hvorvidt det er muligt at bruge en fast ejendom som sommerhus eller
fritidshus afhænger endvidere af, om der er bopælspligt på ejendommen.
Hvis en ejendoms benyttelse er fastlagt til helårsbolig, kan ejendommen
være omfattet af reglerne om bopælspligt, hvorefter ejeren skal sørge for, at
ejendommen fortsat benyttes til beboelse. Disse regler hører under social-
og boligministerens område, hvortil jeg må henvise herom.
For at vende tilbage til mit eget område – erhvervelsesloven – vil jeg gerne
slå fast, at hvorvidt en EU/EØS-borger kan anses som selvstændig
erhvervsdrivende skal bedømmes ud fra, om der sker udøvelse af faktisk
økonomisk virksomhed af fast og vedvarende karakter, og det skal i hver
enkelt sag vurderes konkret. Det at oprette et CVR-nummer er ikke i sig selv
nok til, at man kan købe fast ejendom som selvstændigt erhvervsdrivende.
Der stilles således krav om, at erhvervsaktiviteten skal udgå fra eller udøves
fra den pågældende lokalitet. Reglerne om oprettelse af et CVR-nummer
hører i øvrigt under erhvervsministerens område, hvortil jeg må henvise
herom.
Civilstyrelsen fører tilsyn med erhvervelsesreglerne, og jeg har selvsagt en
forventning om, at myndighederne på området er opmærksomme og skrider
ind, hvis der er brug for at undersøge og gribe ind i konkrete enkelttilfælde.
Det gælder også i forhold til personer, der er omfattet af
erhvervelsesreglerne og køber fast ejendom på Ærø ved at erklære, at
ejendommen er en forudsætning for at udøve selvstændig virksomhed. Jeg
kan forstå på Civilstyrelsen, at der er modtaget en række henvendelser og i
tre tilfælde er givet pålæg om at sælge ejendomme på Ærø, fordi
betingelserne efter erhvervelsesreglerne ikke var opfyldt.
Civilstyrelsen har ikke fået et tilsvarende antal henvendelser fra andre dele
af landet. Som nævnt forventer jeg naturligvis, at styrelsen er opmærksom
på eventuelle tendenser. Og kommer der indikationer på generelle
problemer, skal vi selvfølgelig se på, om vi kan styrke myndighedernes
muligheder for kontrol og tilsyn.
Side 3/4
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 229: Kopi af REU alm. del - svar på MFU spm. 456-458 om den danske sommerhusregel
Jeg har i øvrigt bedt mine embedsmænd om at sikre, at der er løbende dialog
og koordinering mellem de relevante myndigheder om anvendelsen af de
forskellige regelsæt mhp. at sikre, at reglerne overholdes.
Side 4/4
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 229: Kopi af REU alm. del - svar på MFU spm. 456-458 om den danske sommerhusregel
2809823_0007.png
Retsudvalget 2023-24
REU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 457
Offentligt
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
9. januar 2024
Formueretskontoret
Helene Fussing Clausen
2023-10831
3112188
Besvarelse af spørgsmål nr. 457 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 457 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 12. december
2023. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU)
Jens Henrik Thulesen Dahl (DD).
Peter Hummelgaard
/
Helene Bendtsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 229: Kopi af REU alm. del - svar på MFU spm. 456-458 om den danske sommerhusregel
Spørgsmål nr. 457 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren oplyse, hvor mange ressourcer og årsværk
Civilstyrelsen har dedikeret til at sikre, at den danske
sommerhusregel ikke omgås på ulovlig vis, jf. artiklen
”Landspolitikere vil stoppe udenlandsk boligfinte”, TV2 Fyn,
den 12. december 2023?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Civilstyrelsen, der har oplyst følgende:
”Efter erhvervelsesloven kan personer, der ikke opfylder lovens
bopælsbetingelse, kun købe fast ejendom i Danmark, hvis de får
en tilladelse. Det samme gælder for selskaber mv., der ikke har
hjemsted i Danmark. Bopælsbetingelsen indebærer, at man
tidligere skal have boet mindst 5 år i Danmark eller aktuelt have
sit faste og varige hjem her.
Personer og selskaber mv. fra EU-/EØS-lande, kan i visse
tilfælde købe fast ejendom uden tilladelse. Det gælder f.eks.,
hvis ejendommen skal bruges til at drive selvstændig
erhvervsvirksomhed i Danmark. I sådanne tilfælde skal
EU/EØS-borgeren under strafansvar erklære over for
Tinglysningsretten, at ejendommen er en forudsætning for
udøvelsen af selvstændig virksomhed i Danmark mv. Samtidig
skal det erklæres, at boligen ikke skal bruges som sommerhus
mv.
Samlet set betyder reglerne, at medmindre man opfylder
bopælsbetingelsen i erhvervelsesloven, eller man som selskab
har hjemsted i Danmark, er det en forudsætning for lovligt at
købe fast ejendom i Danmark, at man enten får tilladelse eller
under strafansvar erklærer over for Tinglysningsretten, at
ejendommen skal bruges til eksempelvis selvstændig
erhvervsvirksomhed – og ikke som sommerhus.
Civilstyrelsen overtog med virkning fra den 9. juli 2018 området
vedrørende
erhvervelse
af
fast
ejendom
efter
erhvervelseslovgivningen fra Justitsministeriet. Området
omfatter både erhvervelse af helårsboliger og sekundærboliger,
herunder sommerhuse. Det er således Civilstyrelsen, der nu bl.a.
behandler ansøgninger om tilladelse til erhvervelse af fast
ejendom efter erhvervelsesloven.
Side 2/3
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 229: Kopi af REU alm. del - svar på MFU spm. 456-458 om den danske sommerhusregel
Ved overtagelsen af området blev Civilstyrelsen tildelt to
administrative årsværk.
Siden styrelsen overtog området, har antallet af sager været
stigende. Civilstyrelsen oprettede således 1.826 nye sager
relateret til erhvervelsesområdet i 2019, mens tallet i 2023 var
2.554.
Langt størstedelen af de nyoprettede sager er almindelige
ansøgningssager efter erhvervelsesloven, hvor ca. 2/3 dele af
sagerne vedrører erhvervelse af helårsboliger, og ca. 1/3 del
vedrører erhvervelse af sekundærboliger.
Sagsopgørelsen omfatter også sager, hvor Civilstyrelsen udfører
kontrol. Styrelsen følger bl.a. op på, om 3. landsborgere, som
styrelsen har givet en tilladelse til at erhverve en helårsbolig, bor
på den erhvervede ejendom. Styrelsen gennemgår også lister fra
Tinglysningsretten over ejendomme erhvervet med erklæring
om selvforsørgelse, hvor EU/EØS-opholdsbevis på
tinglysningstidspunktet endnu ikke har kunnet udstedes, med
henblik på at følge op på om opholdsbeviset efterfølgende er
udstedt, og om der er taget ophold på ejendommen. Styrelsen
foretager desuden tilsyn med ejendomme, hvor styrelsen er
blevet bekendt med, at erhververen muligvis ikke har overholdt
lovgivningen ved erhvervelse af ejendommen. Herudover
vejleder styrelsen borgere om reglerne om erhvervelse af fast
ejendom.
Civilstyrelsen vurderer, at der nu samlet set bruges omkring fire
årsværk på erhvervelsesområdet.”
Side 3/3
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 229: Kopi af REU alm. del - svar på MFU spm. 456-458 om den danske sommerhusregel
2809823_0010.png
Retsudvalget 2023-24
REU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 458
Offentligt
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
9. januar 2024
Formueretskontoret
Helene Fussing Clausen
2023-10838
3092891
Besvarelse af spørgsmål nr. 458 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 458 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 12. december
2023. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU)
Jens Henrik Thulesen Dahl (DD).
Peter Hummelgaard
/
Helene Bendtsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 229: Kopi af REU alm. del - svar på MFU spm. 456-458 om den danske sommerhusregel
Spørgsmål nr. 458 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren oplyse, om Civilstyrelsen har de nødvendige
tekniske muligheder til at føre et effektiv tilsyn med, at den
danske sommerhusregel ikke omgås på ulovlig vis, jf. artiklen
”Landspolitikere vil stoppe udenlandsk boligfinte”, TV2 Fyn,
den 12. december 2023?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Civilstyrelsen, der har oplyst følgende:
”Det følger af reglerne i erhvervelsesbekendtgørelsen, at EU-
/EØS-borgere, der har etableret eller vil etablere sig i Danmark
for at udøve selvstændig virksomhed, kan erhverve fast ejendom
uden Civilstyrelsens tilladelse. Dette forudsætter, at erhververen
under strafansvar afgiver en erklæring over for
Tinglysningsretten, hvor det bl.a. skal fremgå, at erhvervelsen
af ejendommen er en forudsætning for at udøve selvstændig
erhvervsvirksomhed i Danmark, og at ejendommen ikke er et
fritidshus eller en fritidsgrund eller benyttes som sådan.
Hvis Civilstyrelsen fra Tinglysningsretten, en kommune eller
andre modtager oplysninger om forhold, der kan tyde på, at en
person ikke anvender ejendommen i overensstemmelse med den
erklæring, der er afgivet over for Tinglysningsretten, indleder
styrelsen en undersøgelse af sagen.
For at Civilstyrelsen kan foretage en nærmere undersøgelse af
forholdet, kræver det, at styrelsen kan identificere den person,
der har erhvervet den pågældende ejendom. Til brug for
identifikationen har Civilstyrelsen adgang til Det Centrale
Personregister (CPR), Det Centrale Virksomhedsregister
(CVR), Tingbogen og Udlændinge Informations Portalen (UIP).
Styrelsen anmoder desuden de involverede parter om at
indsende relevante oplysninger, f.eks. redegørelser for
anvendelse af ejendommen, oplysninger om forventet opstart af
virksomhed, kopi af regnskaber, fakturaer eller lignende.
Hvis styrelsen vurderer, at der forligger en overtrædelse af
erhvervelsesloven eller -bekendtgørelsen, f.eks. fordi en
ejendom ikke anvendes i overensstemmelse med en erklæring
afgivet over for Tinglysningsretten, og erhvervelsen ikke kan
ske på andet grundlag, kan styrelsen meddele et
afhændelsespålæg efter § 8 i erhvervelsesloven. Styrelsen
Side 2/3
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 229: Kopi af REU alm. del - svar på MFU spm. 456-458 om den danske sommerhusregel
fastsætter almindeligvis en frist på 6 måneder til afhændelse af
ejendommen.
Overtræder erhververen Civilstyrelsens afhændelsespålæg, kan
sagen oversendes til politiet med påstand om bøde, jf.
erhvervelseslovens § 10, stk. 1 og 2.”
Civilstyrelsen har til Justitsministeriet oplyst, at styrelsen har modtaget en
række henvendelser i relation til ejendomme på Ærø. Henvendelserne har
givet anledning til, at styrelsen har givet tre afhændelsespålæg, fordi
betingelserne efter erhvervelsesreglerne ikke var opfyldt. Civilstyrelsen har
derudover oplyst, at styrelsen ikke har fået et tilsvarende antal henvendelser
fra andre dele af landet.
Hvis der kommer indikationer på generelle problemer, vil Justitsministeriet
selvfølgelig se på, om myndighedernes muligheder for kontrol og tilsyn kan
styrkes.
Endelig noterer jeg mig, at det fremgår af Civilstyrelsens bidrag til min
samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 457 (Alm. del) fra Folketingets
Retsudvalg, at styrelsen har tilført området flere medarbejderressourcer i
takt med den øgede sagsmængde.
Side 3/3