Europaudvalget 2023-24
EUU Alm.del Bilag 14
Offentligt
2757940_0001.png
Den 19. september 2023
Jr.nr. 2021-2050
M 97-23
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om udkast til Kommissionens gennemførelsesforordning (EU)
SANTE/10745/2018 (revideret i 2023) om ikke-godkendelse af aktivstoffet
asulam, jf. Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1107/2009 om
markedsføring af plantebeskyttelsesmidler, og om ændring af bilaget til
Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) nr. 540/2011 (Komitesag)
Resumé
Kommissionen foreslår, at aktivstoffet asulam ikke godkendes i henhold til forordning 1107/2009 om
plantebeskyttelsesmidler (komitesag). Aktivstoffet asulam er et nyt aktivstof i EU, som endnu ikke er
godkendt i henhold til forordning 1107/2009 om plantebeskyttelsesmidler, som er direkte gældende i
Danmark. Hvis forslaget bliver vedtaget, vil det betyde, at stoffet ikke bliver opført på bilag til
Kommissionens forordning nr. 540/2011 af 25. maj 2011 om gennemførelse af Europa-Parlamentets
og Rådets forordning (EF) nr. 1107/2009 for så vidt angår listen over godkendte aktivstoffer.
Forslaget forventes sat til afstemning i den stående komité for planter, dyr, fødevarer og foder den
12. og 13. oktober 2023.
Der er ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for regioner, kommuner, staten, eller
erhvervslivet. Konsekvenserne af forslaget for miljøbeskyttelsesniveauet i Danmark er neutral, da
der ikke er godkendt midler med stoffet. Miljøstyrelsen vurderer, at der ikke er sikker anvendelse for
EU-anvendelserne for fugle og pattedyr og for sundhed pga. hormonforstyrrende effekter.
Regeringen agter på den baggrund at støtte forslaget om ikke-godkendelse af asulam.
Baggrund
Kommissionen forventes at fremlægge forslag til Kommissionsforordning SANTE/10745/2018
(revideret i 2023) om ikke-godkendelse af aktivstoffet asulam jf. Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EF) nr. 1107/2009 om markedsføring af plantebeskyttelsesmidler, og om ændring af
bilaget til Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) nr. 540/2011.
Forslaget har hjemmel i forordning 1107/2009 om plantebeskyttelsesmidler især artikel 4 og 13, stk. 2,
som fastlægger, at aktivstoffer skal vurderes iht. forordningen, og at Kommissionen skal foreslå enten
en godkendelse eller en ikke-godkendelse af et aktivstof, når vurderingen af dette er foretaget.
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 14: Notat om komitésag om ikke-godkendelse af aktivstoffet asulam
2757940_0002.png
Forslaget behandles i en undersøgelsesprocedure i den stående komité for planter, dyr, fødevarer og
foder. Afgiver Komitéen en positiv udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen forslaget.
Afgiver Komitéen en negativ udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen ikke forslaget.
Afgives der ikke nogen udtalelse med kvalificeret flertal, kan Kommissionen inden for to måneder
forelægge komitéen ændret forslag eller indenfor en måned forelægge forslaget for appeludvalget.
Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en negativ udtalelse om forslaget, kan Kommissionen
ikke vedtage forslaget. Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en positiv udtalelse, vedtager
Kommissionen forslaget. Afgiver appeludvalget ikke nogen udtalelse med kvalificeret flertal kan
Kommissionen på egen hånd vedtage forslaget.
Forslaget forventes sat til afstemning i den stående komité for planter, dyr, fødevarer og foder den 12.
og 13. oktober 2023.
Formål og indhold
Det foreløbige forslag drejer sig om ikke-godkendelse af aktivstoffet asulam i henhold til forordning
om plantebeskyttelsesmidler.
Aktivstoffet er blevet vurderet af en medlemsstat, og vurderingen er derefter behandlet i mindre
ekspertgrupper og endelig i arbejdsgrupper under den europæiske fødevaresikkerhedsautoritet
(EFSA), hvor flere af medlemsstaternes pesticidmyndigheder har deltaget. Denne vurdering har
resulteret i ovennævnte forslag, der har til hovedformål ikke at godkende aktivstoffet i henhold til
forordning 1107/2009. EFSA har udarbejdet en konklusionsrapport over risikovurderingen for
aktivstoffet. Rapporten er tilgængelig på EFSA’s hjemmeside: http://www.efsa.europa.eu.
Ifølge Kommissionens udkast til vurderingsrapporten, der hører til forslaget, har vurderingen af
aktivstoffet ud fra de i bilag II angivne anvendelsesområder vist, at det kan antages, at aktivstoffet ikke
opfylder betingelserne i artikel 4 stk. 1-3 i forordning 1107/2009 for godkendelse. Det vil sige, at det er
vist, at der ifølge Kommissionen er uacceptable effekter for sundhed og miljø.
Anvendelsesområder i EU
Aktivstof
Anvendelsesområde
Asulam
Ukrudtsbekæmpelse i spinat og tulipan.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.
Nærhedsprincippet
Der er tale om en gennemførelsesforanstaltning til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor
regeringens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Aktivstoffet asulam er et nyt aktivstof i EU, som endnu ikke er godkendt i henhold til forordning
1107/2009 om plantebeskyttelsesmidler, som er direkte gældende i Danmark. Der er derfor ikke
godkendt midler med stoffet i Danmark, men der er senest i marts 2023 givet dispensation til
anvendelse af stoffet i frøafgrøder af spinat, skorzonerrod og morgenfrue.
2
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 14: Notat om komitésag om ikke-godkendelse af aktivstoffet asulam
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Hvis forslaget bliver vedtaget, vil stoffet ikke blive optaget på bilag til Kommissionens
gennemførelsesforordning (EU) Nr. 540/2011 af 25. maj 2011 om gennemførelse af Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1107/2009 for så vidt angår listen over godkendte
aktivstoffer. Denne liste er direkte gældende i Danmark, og der vil derfor ikke være
lovgivningsmæssige konsekvenser af forslaget.
Økonomiske konsekvenser:
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller
konsekvenser for EU’s budget. Forslaget skønnes ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske
konsekvenser. Forslaget vil ikke umiddelbart have væsentlige erhvervsøkonomiske konsekvenser, da
asulam ikke er godkendt i dag. Der er tidligere givet dispensation til brug af asulam i Danmark, og en
ikke-godkendelse vil betyde, at der ikke fremover kan gives dispensation til de anvendelser, der er
vurderet i EU. Kommissionen vurderer, at der findes alternativer til asulam, men de angiver ikke
hvilke alternativer det er. Dette er ikke i overensstemmelse med vurderinger fra EFSA og Århus
Universitet, hvor det vurderes, at der er anvendelser i Danmark, hvor der ikke er alternativer.
Beskyttelsesniveauet og andre konsekvenser
Forslaget vil påvirke beskyttelsesniveauet i Danmark neutralt ved en ikke-godkendelse af aktivstoffet i
henhold til forordning 1107/2009.
EU-vurderingen fra EFSA har vist, at asulam skal klassificeres for sundhedseffekter. Stoffet er af lav
akut giftighed, og det vurderes ikke at være hud- eller øjenirriterende, men skal klassificeres som
allergifremkaldende ”H317: Kan udløse allergisk hudreaktion”. Stoffet skader ikke arveanlæggene, er
ikke kræftfremkaldende, og det er ikke skadeligt for forplantningsevnen eller fosterskadende. Asulam
er hormonforstyrrende efter kriterierne (effekter på skjoldbruskkirtlen), og der er lavet en
risikovurdering for negligibel eksponering. I EU-vurderingen blev der vist sikker anvendelse i spinat
for sprøjtefører med brug af handsker, hætte og visir samt for arbejdstagere samt for voksne
forbipasserende og naboer. Her kan produktet ifølge EFSA-konklusionen leve op til både første og
andet trin af vurderingen for negligibel eksponering med en sikkerhedsmargin på 1000 fra
eksponeringen til den kritiske effekt i skjoldbruskkirtlen. For sprøjtefører er vurdering for negligible
eksponering for langtidseksponering, men ikke for akuteksponering. Risikovurderingen har vist, at der
ikke er sikker anvendelse for nabobørn og forbipasserende børn med de foreslåede risikobegrænsende
foranstaltninger. Dermed er der overordnet ikke vist sikker anvendelse for alle grupper i EU-
vurderingen.
Miljøstyrelsen vurderer, at asulam opfylder afskæringskriteriet for iboende egenskaber, idet stoffet er
hormonforstyrrende og, at det ikke er vist, at eksponeringen er ubetydelig for naboer samt ift. rester i
fødevarer i EU-vurderingen. Der er derfor ikke sikker anvendelse for menneskers sundhed for de
repræsentative anvendelser i EU.
I forbindelse med dispensationen i Danmark har Miljøstyrelsen vurderet, at der kan demonstreres
negligibel eksponering for de anvendelser, der er givet dispensation til. Hovedårsagen til, at der ikke
kan vises sikker anvendelse i EU-vurderingen, men der godt kan i den danske vurdering i forbindelse
med dispensationen, beror på forskelle i ansøgte doseringer. Hvor der i dispensationen er givet
tilladelse til en dosering på 0,8 kg asulam/hektar, er der i EU-vurderingen vurderet en dosering på 2,4
kg asulam/hektar.
3
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 14: Notat om komitésag om ikke-godkendelse af aktivstoffet asulam
2757940_0004.png
I Danmark har Center for Hormonforstyrrende stoffer (CEHOS) anbefalet, at der for
hormonforstyrrende stoffer kan anvendes en ekstra sikkerhedsmargin 1000-10.000 (CEHOS 2019).
Miljøstyrelsen har på baggrund af de nævnte forslag og anbefalinger vurderet eksponeringen for
brugere, arbejdere, beboere og forbipasserende og vurderer, at der kan opnås en sikkerhedsmargin for
eksponeringen i størrelsesordenen minimum 1800 - 2500 for arbejdere og beboere/forbipasserende
børn ved anvendelse af de normale risikobegrænsende foranstaltninger i form af sikkerhedsudstyr og
afstandskrav samt krav til afdriftsreducerende udstyr. Den sundhedsmæssige vurdering har været
sendt til eksternt kvalitetstjek hos DHI, som har bekræftet vurderingen.
I forhold til spiselige og ikke-spiselige afgrøder, er den danske dispensation givet til anvendelse i
frøafgrøder, dvs. selve den behandlede afgrøde spises ikke.
For frøafgrøderne spinat og skorzonerrødder har Fødevarestyrelsen den 3. marts 2022 i forbindelse
med dispensationen vurderet at Eksponeringen af asulam vurderes at være negligibel (0,01 mg/kg)
efter indtag af efterfølgende afgrøder og afgrøder dyrket fra frø fra behandlede afgrøder.
EU-vurderingen er baseret på anvendelse i spinat til konsum (spiselig afgrøde), hvor
restkoncentrationer over standardværdien på 0,01 mg/kg kan forventes at forekomme, og dermed er
der ikke tale om negligibel eksponering af forbrugere. I EU-vurderingen indgår også anvendelse i
tulipan (ikke-spiselig), men for denne afgrøde findes der ifølge EFSA’s vurdering alternativer.
EU-vurderingen har vist, at asulam skal miljøfareklassificeres. Det skal mærkes med " H410: Meget
giftig med langvarige virkninger for vandlevende organismer".
Asulam nedbrydes hurtigt i jord og danner et nedbrydningsprodukt, som nedbrydes relativt hurtigt.
Modelberegninger viser, at hverken asulam eller dettes nedbrydningsprodukt udvaskes til grundvand i
uacceptabelt omfang.
EU-vurderingen har vist, at der ikke er sikker anvendelse for fugle og pattedyr ud fra en generel EU-
risikovurdering. Miljøstyrelsen vurderer dog ud fra vurderingsscenarierne i Nordzonen, at en mere
realistisk risikovurdering under danske forhold, og en lavere dosering, vil kunne vise sikker
anvendelse. For øvrige ikke-mål organismer viser EU-vurderingen, at der er sikker anvendelse.
Miljøstyrelsen vurderer, at der ikke er vist sikker anvendelse i EU-vurderingen, men at der kan vises
sikker anvendelse, for så vidt angår fugle og pattedyr under danske forhold ved en forfinet
risikovurdering.
Det vurderes derfor på linje med Kommissionen, at stoffet ikke opfylder kriterierne for godkendelse i
henhold til i artikel 4, stk. 1-4 i forordning 1107/2009 om plantebeskyttelsesmidler for de anvendelser,
der er vurderet i EU. Det vil sige, at der er ikke vist sikker anvendelse for så vidt angår menneskers
sundhed og for miljøet.
Høring
Sagen har været i høring i EU-miljøspecialudvalget. Der er indkommet høringssvar fra
Brancheudvalget for Frø og Dansk Planteværn.
Brancheudvalget for Frø pointerer hvor vigtigt asulam er for dyrkning af frøafgrøder, og at der ikke er
alternativer. De finder det fornuftigt at rammenotatet beskriver, at en evt. beslutning om ikke-
godkendelse i EU, derfor ikke vil give anledning til lovgivningsmæssige konsekvenser i Danmark. De
4
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 14: Notat om komitésag om ikke-godkendelse af aktivstoffet asulam
2757940_0005.png
forventer derfor ikke det vil have direkte betydning for de fremtidige muligheder for at få dispensation
til at anvende asulam, da anvendelsen der søges til i Danmark, har væsentligt lavere dosering og
dermed er sikker.
Til dette høringssvar bemærkes, at afsnittet om de lovgivningsmæssige konsekvenser alene henviser
til, at listen over godkendte stoffer er direkte gældende i Danmark. Søges der om dispensation i
Danmark til anvendelse af ikke-godkendte aktivstoffer, skal Miljøstyrelsen konkret tage stilling til
ansøgningen.
Dansk Planteværn noterer sig, at EU-vurderingen ikke har fundet sikker anvendelse for de
repræsentative anvendelser af asulam i EU. Dansk Planteværn noterer sig, at Miljøstyrelsens fortsat
vurderer, at den lavere dosis af asulam, man før har givet dispensation til i Danmark i afgrøder som
spinat, er sikker for både mennesker og miljø. Desuden påpeger Dansk Planteværn, at der endnu ikke
findes alternativer til asulam i spinat. Dansk Planteværn bakker derfor op om, at man fra dansk side
fortsat støtter erhvervet ved at vurdere eventuelle fremtidige ansøgninger om dispensation for
anvendelsen af asulam på et fagligt grundlag.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre
medlemsstater. På baggrund af tidligere afstemninger om lignende forslag forventes kvalificeret flertal
for forslaget blandt medlemsstaterne.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Det vurderes, at der ikke er vist sikker anvendelse til de i EU ansøgte anvendelsesområder for
aktivstoffet asulam. Regeringen agter på denne baggrund at støtte forslaget om ikke-godkendelse af
asulam.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
5