Erhvervsudvalget 2023-24
ERU Alm.del Bilag 88
Offentligt
2800543_0001.png
Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
15. december 2023
Høring over måling af erhvervsøkonomiske konsekvenser ifm. udkast til for-
slag til lov om ændring af årsregnskabsloven, revisorloven og flere andre love
(gennemførelse af EU-direktiv om virksomheders bæredygtighedsrapporte-
ring og om forhøjelse af størrelsesgrænser i regnskabsdirektivet)
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
33 12 37 78
Baggrund
Med gennemførelse af bæredygtighedsdirektivet indføres krav om, at alle
store virksomheder og alle børsnoterede virksomheder (med undtagelse af
børsnoterede mikrovirksomheder) skal rapportere bæredygtighedsoplys-
ninger efter europæiske standarder for bæredygtighedsrapportering i ledel-
sesberetningen i årsrapporten og indberette oplysningerne digitalt.
I overensstemmelse med bæredygtighedsdirektivet er formålet med lov-
forslaget at styrke rammerne for virksomheders bæredygtighedsrapporte-
ring. Arbejdet med bæredygtighedsrapportering vurderes at være helt cen-
tralt for erhvervslivets arbejde med den bæredygtige omstilling. Det er cen-
tralt, at bæredygtighedsrapporteringen bliver både troværdig og anvendelig
for regnskabsbrugerne.
De konkrete beregninger af de erhvervsøkonomiske konsekvenser forelig-
ger først nu. Det skyldes, at de standarder, som virksomhederne skal rap-
portere efter, og som genererer langt de fleste erhvervsøkonomiske byrder,
først blev vedtaget af Kommissionen den 31. juli 2023. Først efterfølgende
har det været muligt for Erhvervsstyrelsen at udarbejde en retvisende kon-
sekvensvurdering. Standarderne er fastsat i delegerede forordninger, der
har direkte virkning i medlemsstaterne.
Målet er, at investorer, civilsamfundets aktører og andre interessenter med
den foreslåede bæredygtighedsrapportering bedre kan vurdere virksomhe-
dernes bæredygtighed og kanalisere finansiering og efterspørgsel i retning
af de mest bæredygtige virksomheder.
Det bemærkes, at de virksomheder, der fremadrettet bliver omfattet af
bæredygtighedsrapportering, også skal rapportere efter taksonomiforord-
Fax
CVR-nr. 10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 88: Lovudkast - Høring over måling af erhvervsøkonomiske konsekvenser ifm. udkast til forslag til lov om ændring af årsregnskabsloven, revisorloven og flere andre love (gennemførelse af EU-direktiv om virksomheders bæredygtighedsrapportering og om forhøjelse af størrelsesgrænser i regnskabsdirektivet)
ningen. Taksonomiforordningen stiller krav om, at de omfattede virksom-
heder skal rapportere på tre nøgleresultatindikatorer (omsætning, kapital-
og driftsudgifter) samt opgøre andelen af deres økonomiske aktiviteter,
som er klima- og miljømæssigt bæredygtige aktiviteter. Hvor det i dag
kun er de største børsnoterede virksomheder, der er omfattet af taksono-
miforordningen, vil det fremover blive alle store virksomheder og alle
børsnoterede virksomheder (med undtagelse af børsnoterede mikrovirk-
somheder).
Endelig bemærkes, at udkastet til lovforslag gennemfører Kommissionens
delegerede direktiv om årsregnskaber, konsoliderede regnskaber og tilhø-
rende beretninger for visse virksomhedsformer for så vidt angår ændring
af størrelsesgrænserne for mikrovirksomheder, små og mellemstore virk-
somheder. Formålet med at hæve størrelsesgrænserne i regnskabsdirektivet
er, at afspejle den seneste inflation særligt i 2021 og 2022.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Erhvervsstyrelsens opgørelse af de erhvervsøkonomiske konsekvenser vi-
ser, at CSRD medfører store omkostninger for dansk erhvervsliv. Imple-
menteringen af direktiverne i dansk ret vurderes at medføre ca. 6 mia. kr. i
omstillingsomkostninger i forbindelse med, at virksomhederne omstiller
sig til at efterleve reguleringen første gang og herefter ca. 5 mia. kr. årligt
i løbende omkostninger for dansk erhvervsliv. Derudover vil CSRD ift.
taksonomiforordningen udløse konsekvenser for erhvervslivet for ca. 4,8
mia. kr. i omstillingsomkostninger og ca. 2,5 mia. kr. årligt i løbende om-
kostninger,
jf. tabel 1.
De standarder, som virksomhederne skal rapportere efter, genererer de fle-
ste erhvervsøkonomiske byrder, da de fastsætter de oplysninger (fx ift.
miljø og klima), som virksomhederne skal rapportere efter. De høje om-
stillingsomkostninger skyldes, at virksomhederne skal investere i at om-
stille deres medarbejderes kompetencer og virksomhedens arbejdsgange
samt nye IT-systemer for at sikre, at virksomheden kan rapportere efter de
kommende regler. De høje løbende omkostninger skyldes bl.a., at virksom-
hederne løbende skal indhente oplysninger fra egne systemer, datterselska-
ber og værdikæden samt håndtere og bearbejde disse oplysninger.
2
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 88: Lovudkast - Høring over måling af erhvervsøkonomiske konsekvenser ifm. udkast til forslag til lov om ændring af årsregnskabsloven, revisorloven og flere andre love (gennemførelse af EU-direktiv om virksomheders bæredygtighedsrapportering og om forhøjelse af størrelsesgrænser i regnskabsdirektivet)
2800543_0003.png
Tabel 1
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Mio. kr. (2023-pl)
CSRD
Omkostninger som følger af CSRDs
direktivtekst samt de ikke-sektor-
specifikke standarder
- Heraf finansielle virksomheder
- Heraf ikke-finansielle virksomhe-
der
Omkostninger som følger af CSRDs
direktivtekst, specifikt for revisorer
Lettelser som følger forhøjelse af
størrelsesgrænser i regnskabsdirek-
tivet
1
Total (direkte)
Taksonomiforordningen
Taksonomiforordningen
Omstillings-
omkostninger
Løbende omkostnin-
ger (årligt)
5.984
228
5.756
1
-
5.985
4.767
5.081
164
4.917
9
-4
5.086
2.462
Anm. Tallene er beregnet ud fra virksomhedspopulationen i de omfattede
regnskabsklasser i regnskabsåret 2022. Det har ikke været muligt at indregne
omkostninger til dataindhentning/behandling for ca. 50 direkte omfattede
børsnoterede SMV’er. Det bliver muligt, når SMV-standarden
vedtages af
Kommissionen.
1
Med CSRD implementeres samtidig forhøjede størrelsesgrænser i regnskabsdi-
rektivet, som betyder, at flere virksomheder ændrer regnskabsklasse og derved
skal rapportere efter mindre omfattende regnskabskrav, herunder ift. CSRD.
Forhøjelserne forventes at reducere de løbende omkostninger for erhvervslivet
med ca. 4 mio. kr. årligt.
Kilde: Erhvervsministeriet og Erhvervsstyrelsen
Det forventes, at virksomheder i de omfattede virksomheders leverandør-
kæder (herunder et stort antal SMV’er) også vil blive
påvirket af CSRD,
da de skal levere oplysninger til de omfattede virksomheders rapportering.
Forventningen er, at denne effekt vil være væsentlig for de berørte virk-
somheder, men det er endnu ikke muligt at estimere disse konsekvenser.
Dette forventes først muligt, når Kommissionen forventeligt medio 2024
vedtager SMV-standarder
(for de omfattede børsnoterede SMV’er), som
sætter rammen for, hvilke krav der vil blive stillet ned i leverandørkæderne.
Afslutningsvis skal det bemærkes, at forhøjelserne af størrelsesgrænserne
i lovforslaget betyder, at flere virksomheder bliver omfattet af lempeligere
regnskabs- og revisionskrav. Erhvervsstyrelsen vurderer, at de forhøjede
3
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 88: Lovudkast - Høring over måling af erhvervsøkonomiske konsekvenser ifm. udkast til forslag til lov om ændring af årsregnskabsloven, revisorloven og flere andre love (gennemførelse af EU-direktiv om virksomheders bæredygtighedsrapportering og om forhøjelse af størrelsesgrænser i regnskabsdirektivet)
størrelsesgrænser
og hermed ændrede fordelinger af virksomhedspopu-
lationen på regnskabsklasser
vil give lettelser for erhvervslivet på ca. 4,0
mio. kr. årligt.
Videre proces
Erhvervsstyrelsen vil sende resultatet af målingen af de erhvervsøkonomi-
ske konsekvenser i en kort offentlig høring den 15. december 2023 med
høringsfrist den 20. december 2023. Lovforslaget forventes fremsat FEB I.
Med venlig hilsen
Morten Bødskov
4