Erhvervsudvalget 2023-24
ERU Alm.del Bilag 50
Offentligt
2782905_0001.png
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAU DVALG
17. november 2023
Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse
om udskydelse af
fristerne for vedtagelse af standarder for bæredygtig-
hedsrapportering for visse sektorer og for visse tredjelandsvirksomheder
(KOM(2023) 596)
Nyt notat
1. Resumé
EU-direktivet for virksomheders bæredygtighedsrapportering (CSRD)
blev vedtaget i december 2022. Ifølge direktivet skal Kommissionen via
delegerede retsakter fastsætte de konkrete bæredygtighedsstandarder, som
virksomhederne skal rapportere efter. Kommissionen vedtog den 31. juli
2023 den første retsakt, der dækker over en række generelle standarder,
som bredt gælder for de omfattede virksomheder. Ifølge direktivet skal
Kommissionen derudover og senest den 30. juni 2024 fremsætte tre yder-
ligere retsakter, der omfatter standarder for visse sektorer, visse tredje-
landsvirksomheder samt SMV’er.
Kommissionen har den 17. oktober 2023 fremsat et forslag til en afgørelse,
der udskyder fristerne for vedtagelsen standarderne for visse sektorer samt
tredjelandsvirksomheder. Forslaget dækker en toårig udskydelse af fristerne,
så retsakterne senest skal være vedtaget den 30. juni 2026. Forslaget blev
modtaget i dansk sprogversion den 19. oktober 2023 og skal behandles efter
den almindelige lovgivningsprocedure i EU.
Formålet med forslaget er at lette de administrative byrder forbundet med
rapporteringskravene. En udskydelse af fristerne vil medføre, at Kommissio-
nen får mere tid til at udarbejde og gennemtænke rapporteringsforpligtigel-
serne, så de ikke pålægger virksomhederne unødige byrder, og at virksom-
hederne gives rimelig tid til at omstille sig de nye krav. Forslaget har ikke
konsekvenser for dansk ret og beskyttelsesniveauet i Danmark. Forslaget vil
ikke i sig selv medføre statsfinansielle konsekvenser. Implementeringen af
CSRD vil medføre ekstraordinært store byrder for dansk erhvervsliv. En
udskydelse af særligt de sektorspecifikke standarder vil kunne have en po-
sitiv effekt på dette.
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 50: Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens forslag til udskydelse af bæredygtighedsstandarder under CSRD
2782905_0002.png
Med udgangspunkt i det allerede fastlagte forhandlingsoplæg for bæredyg-
tighedsstandarderne kan regeringen støtte Kommissionens forslag. Det
vurderes, at forslaget understøtter regeringens holdning om, at standar-
derne skal være proportionale og implementerbare for virksomhederne i
praksis, så de omfattede virksomheder ikke pålægges unødigt store byrder.
2. Baggrund
EU-direktivet for virksomheders bæredygtighedsrapportering (CSRD) blev
vedtaget i december 2022. Ifølge direktivet skal Kommissionen via delege-
rede retsakter fastsætte de konkrete bæredygtighedsstandarder, som virksom-
hederne skal rapportere efter. Kommissionen vedtog den 31. juli 2023 den
første retsakt, der dækker en række generelle standarder, som bredt gælder
for de omfattede virksomheder. Ifølge direktivet skal Kommissionen derud-
over og senest den 30. juni 2024 fremsætte tre yderligere retsakter, der om-
fatter standarder for visse sektorer, visse tredje-landsvirksomheder med for-
retningsaktiviteter i EU
samt SMV’er.
Kommissionen har den 17. oktober 2023 fremsat et forslag til en afgørelse,
der udskyder fristerne for vedtagelsen standarderne for visse sektorer samt
tredjelandsvirksomheder. Forslaget dækker en toårig udskydelse af fristerne,
så retsakterne senest skal være vedtaget den 30. juni 2026.
Forslaget kommer som led i Kommissionens overordnede ambition om at
nedbringe virksomheders rapporteringskrav fra EU-lovgivning med 25 pct.
Det fremgår derudover af CSRD-direktivet, at standarderne for bæredygtig-
hedsrapportering bør være forholdsmæssige og ikke pålægge de omfattede
virksomheder unødvendige byrder. Derudover skal standarderne tage hen-
syn til de eksisterende standarder og rammer for bæredygtighedsrapporte-
ring og -regnskabsaflæggelse, hvor det er relevant.
Regeringen forelagde Folketingets Europaudvalg en samlet sag vedrørende
bæredygtighedsstandarderne den 17. maj 2023, hvor der blev indhentet for-
handlingsoplæg.
3. Formål og indhold
Forslaget lægger op til at udskyde vedtagelsen af standarderne for visse
sektorer og tredjelandsvirksomheder med to år, så senest skal vedtages af
Kommission senest den 30. juni 2026.
For de sektorspecifikke standarder vil det betyde, at de omfattede virksom-
heder vil være underlagt disse rapporteringskrav, når Kommissionen har
vedtaget disse senest den 30. juni 2026. For standarderne for tredjelands-
virksomheder gælder, at rapporteringskravene først vil finde anvendelse
for regnskabsår, der begynder den 1. januar 2028.
2
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 50: Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens forslag til udskydelse af bæredygtighedsstandarder under CSRD
2782905_0003.png
Formålet med fristudskydelsen er at reducere virksomhedernes administra-
tive byrder, jf. Kommissionens fastsatte 25 pct.-målsætning. Udskydelsen
skal give virksomhederne en tilstrækkelig omstillingsperiode og tid til at fo-
kusere på gennemførelsen af de generelle rapporteringskrav, der allerede er
vedtaget under CSRD. Samtidig skal udskydelsen give virksomhederne mere
tid til at forberede sig på de yderligere krav, der vil blive indført med disse
standarder. Desuden skal udskydelsen sikre, at European Financial Reporting
Advisory Group (EFRAG), får den nødvendige tid til at udvikle effektive
sektorspecifikke standarder, så overlappende og unødvendige rapporterings-
krav undgås. EFRAG er en privat organisation, som yder teknisk bistand til
Kommissionen ved udarbejdelsen af bæredygtighedsstandarderne.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Forslaget til afgørelsen skal vedtages af både Rådet og Europa-Parlamentet.
Europa-Parlamentet har endnu ikke fastlagt sin holdning til Kommissionens
forslag.
5. Nærhedsprincippet
Fristerne for at vedtage sektorspecifikke standarder og standarder for tredje-
lande angående virksomhedernes bæredygtighedsrapportering følger af regn-
skabsdirektivets artikel 29b, stk. 1, tredje afsnit og artikel 40b. Heraf frem-
går det, at det er Kommissionens opgave at vedtage disse standarder, hvorfor
udsættelse af fristerne ikke kræver gennemførelse på national plan.
Regeringen vurderer, at nærhedsprincippet er overholdt.
6. Gældende dansk ret
De største danske virksomheder skal i dag i årsrapportens ledelsesberetning
redegøre for, om de har en politik for samfundsansvar, og hvad den i givet
fald går ud på. Der er i dansk ret således ikke standarder for, hvordan virk-
somheders skal udarbejde deres bæredygtighedsrapportering.
I dag er store virksomheder, omfattet af regnskabsklasse C, og alle virksom-
heder i regnskabsklasse D (børsnoterede virksomheder og statslige aktiesel-
skaber uanset disses størrelse) omfattet af årsregnskabslovens krav om rede-
gørelse for samfundsansvar, som implementerer direktivet for ikke-finansiel
rapportering (2014/95/EU).
De omfattede virksomheder skal efter følg-eller-forklar princippet redegøre
for deres politikker for samfundsansvar inden for følgende forhold: Miljøfor-
hold, herunder virksomhedens arbejde med at reducere klimapåvirkningen
ved virksomhedens aktivitet, sociale- og personaleforhold samt forhold ved-
rørende respekt for menneskerettigheder og bekæmpelse af korruption og be-
stikkelse.
3
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 50: Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens forslag til udskydelse af bæredygtighedsstandarder under CSRD
2782905_0004.png
Redegørelsen skal bl.a. indeholde oplysninger om de væsentligste risici for-
bundet med forholdene samt oplysninger om ikke-finansielle nøgleresultat-
indikatorer, som er relevante for specifikke forretningsaktiviteter. For hvert
område, hvor virksomheden har en politik, skal der bl.a. gives oplysninger
om indholdet af politikken for samfundsansvar. Derudover skal der oplyses
om processer for nødvendig omhu (due diligence), hvis virksomheden an-
vender sådanne processer.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
En vedtagelse af forslaget vil ikke have lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
Forslaget vil ikke i sig selv medføre statsfinansielle konsekvenser, men
den generelle implementering af CSRD vil medføre statsfinansielle kon-
sekvenser for 20-40 mio. kr. årligt til blandt andet kontrol, vejledning og
tilsyn.
Det bemærkes, at afledte nationale udgifter som følge af EU-retsakter af-
holdes inden for de berørte ministeriers eksisterende bevillingsramme, jf.
budgetvejledningens bestemmelser herom.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Implementeringen af CSRD vil medføre ekstraordinært store byrder for dansk
erhvervsliv. En udskydelse af særligt de sektorspecifikke standarder vil kunne
have en positiv effekt på dette, da virksomhederne herigennem får mere tid til
at omstille sig de allerede eksisterende krav samt forberede sig på kommende
krav. Derudover kan en udskydelse være med til at sikre tilstrækkelig tid til,
at kommende krav gennemarbejdes, så de bliver effektive og ikke skabe unø-
dige administrative byrder for virksomhederne.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
En vedtagelse af forslaget vil ikke berøre beskyttelsesniveauet i Danmark
negativt.
8. Høring
Kommissionens forslag til afgørelse har den 24. oktober 2023 været sendt i
høring i specialudvalget for konkurrenceevne, vækst og forbrugerspørgsmål
med frist den 31. oktober 2023. Der er modtaget høringssvar fra Landbrug og
Fødevarer, FSR
Danske Revisorer, Dansk Erhverv, Dansk Industri og Fi-
nans Danmark.
Landbrug og Fødevarer
støtter op om Kommissionens forslag men under-
streger behovet for først og fremmest at fokusere på de generelle standar-
der. Landbrug og Fødevarer opfordrer regeringen til at rejse et ønske over
4
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 50: Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens forslag til udskydelse af bæredygtighedsstandarder under CSRD
2782905_0005.png
for Kommissionen om at sikre, at relevante sektorer inddrages i arbejdet
med de sektorspecifikke standarder.
Finans Danmark
pointerer, at de berørte virksomheder tilsvarende skal
have udskudt fristen for, hvornår de skal afgive rapporteringer efter de sek-
torspecifikke standarder, så implementeringsperioden ikke forkortes. Sam-
tidig opfordrer Finans Danmark til, at der sikres sammenhæng ift. den øv-
rige bæredygtighedsregulering af den finansielle sektor (jf. SFRD, CRR
Pillar 3, mv).
Dansk Erhverv (DE)
forholder sig i høringssvaret ikke til de mere sektor-
specifikke hensyn, men derimod alene til den foreslåede udskydelse bredt
set. DE lægger til grund, at dette vil medføre, at afrapporteringskravet vil
have samme forskydning for alle virksomheder. DE mener, at dette bør
gælde, uanset hvornår virksomhedens rapporteringsforpligtelse træder i
kraft og. I forhold til de CSRD-omfattede
SMV’er, der skal rapportere
før-
ste gang fra regnskabsåret 2026, som ligeledes bør have 2 år til at imple-
mentere de sektor-specifikke standarder i det omfang standarderne bliver
gældende for virksomhederne.
Dansk Industri
(DI) kan støtte forslaget og finder det samtidig vigtigt, at
der afsættes tilstrækkelige ressourcer til at understøtte implementeringen
af de ikke-sektorspecifikke standarder, der træder i kraft fra regnskabsåret
2024. DI finder det vigtigt, at EFRAG på den korte bane får mulighed for
at fokusere ressourcerne på at understøtte vejledningen af de ikke-sektor-
specifikke standarder. DI ønsker også, at virksomhederne tilsvarende får
udskudt fristen for, hvornår de skal afgive rapporteringer iht. de sektorspe-
cifikke standarder, så implementeringsperioden for virksomhederne ikke
forkortes, samt at udskydelsen også reflekteres i følgelovgivningen for den
finansielle sektor i det omfang deres rapporteringskrav afhænger af sektor-
specifikke informationer. DI ser gerne, at lempelserne vedrørende indfas-
ning af de nye rapporteringskrav gøres permanente i stedet for en indfas-
ning til 2026, så virksomheder, som fremadrettet skal rapportere for første
gang, også kan benytte indfasningsbestemmelserne. Desuden bemærker
DI, at der kan være et behov for særlige indfasningsbestemmelser for især
børsnoterede SMV’er, da de først omfattes af rapporteringskravet fra regn-
skabsåret 2026 og bør derfor have en særskilt indfasning for de supple-
rende rapporteringskrav i sektorstandarderne i det omfang, de er omfattet.
FSR
Danske Revisorer (FSR)
støtter overordnet set forslaget, men gør
opmærksom på, at den udsatte frist kan føre til, at store virksomheder og
børsnoterede
SMV’er risikerer
at få mindre tid i perioden fra de sektorspe-
cifikke standarders vedtagelse til tidspunktet for virksomhedernes rappor-
teringsforpligtigelse.
5
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 50: Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens forslag til udskydelse af bæredygtighedsstandarder under CSRD
2782905_0006.png
FSR opfordrer til, at Kommissionen hurtigst muligt pålægges at offentlig-
gøre en oversigt over de ESRS-sektorer, som virksomhederne skal opdele
deres omsætning efter, så byrderne reduceres og datakvaliteten fremmes.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der foreligger på nuværende tidspunkt ikke konkrete oplysninger om andre
landes holdninger til forslaget. I lyset af det generelle fokus på tværs af med-
lemsstater på at reducere de administrative byrder for virksomheder forventes
dog opbakning til forslaget.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter Kommissionens forslag om en udskydelse af standar-
derne for visse sektorer og tredjelandsvirksomheder, da det vurderes, at
forslaget falder inden for regeringens forhandlingsoplæg fra maj 2023.
Af regeringens forhandlingsoplæg fremgår, at regeringen støtter en ambi-
tiøs tilgang til bæredygtighedsstandardisering, der vil understøtte overgan-
gen til en mere bæredygtig økonomi, men at regeringen samtidig finder det
vigtigt, at de konkrete rapporteringskrav kan administreres af virksomhe-
derne i praksis, og at byrderne for virksomhederne står mål med gevin-
sterne for den bæredygtige omstilling.
Det vurderes, at Kommissionens forslag om særligt udskydelsen af de sek-
torspecifikke standarder vil kunne nedbringe de administrative byrder ved
at give virksomhederne mere tid til at omstille sig eksisterende og kom-
mende rapporteringskrav. Derudover kan en udskydelse skabe tilstrække-
lig tid til, at de kommende standarder gennemarbejdes, så de bliver effek-
tive og ikke skal påfører virksomheder unødige administrative byrder.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg. Re-
geringen forelagde Folketingets Europaudvalg en samlet sag vedrørende
bæredygtighedsstandarderne den 17. maj 2023, hvor der blev indhentet for-
handlingsoplæg. Folketinget blev orienteret om vedtagelsen af det første
sæt af bæredygtighedsstandarderne den 16. august 2023.
6