Erhvervsudvalget 2023-24
ERU Alm.del Bilag 196
Offentligt
2854392_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
19. april 2024
J nr.
2024 - 1404
Til medlemmerne af Folketingets Klima-, Energi- og Forsyningsudvalg
Jeg skal hermed orientere udvalget om, at den daværende § 5, stk. 2, i lov om
statstilskud til dækning af udgifter til kuldioxidafgift i visse virksomheder med et
stort energiforbrug, jf. lovbekendtgørelse nr. 424 af 8. maj 2012, hvorefter klima-
, energi- og bygningsministeren nedsætter et ankenævn bestående af op til 7
medlemmer, der skal repræsentere et alsidigt kendskab til erhvervs- og energi-
mæssige forhold samt besidde teknisk og juridisk sagkundskab, blev ophævet i
medfør af § 3 i lov nr. 1388 af 5. oktober 2022 om ændring af lov om fremme af
besparelser i energiforbruget og ligningsloven og om ophævelse af lov om stats-
tilskud til dækning af udgifter til kuldioxidafgift i visse virksomheder med et stort
energiforbrug.
Ophævelsen af § 5, stk. 2, var en utilsigtet konsekvens af, at lov om statstilskud
til dækning af udgifter til kuldioxidafgifter i visse virksomheder med stort energi-
forbrug blev ophævet i sin helhed som følge af, at der ikke længere blev ydet til-
skud efter loven. Det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, at loven havde
udtømt sit formål, og at ophævelsen ikke i praksis ville have nogen følger.
Da Energiklagenævnet den 13. marts 2024 blev opmærksom på ophævelsen af
den nævnte bestemmelse, satte nævnet sin afgørelsesvirksomhed i bero.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet og Erhvervsministeriet har i samar-
bejde med Justitsministeriet afdækket de nærmere juridiske konsekvenser af
ophævelsen.
Det er vurderingen, at fejlen ikke påvirker gyldigheden af de afgørelser, som
Energiklagenævnet har truffet siden 1. november 2022. Borgere og virksomhe-
der har således i medfør af de klage- og kompetencebestemmelser, der fortsat
fremgår af lovgivningen på bl.a. energiområdet, kunnet påklage afgørelser til
Energiklagenævnet, og nævnet har i medfør af bestemmelserne haft hjemmel til
at behandle og træffe afgørelser i sagerne. Nævnet har også efter ophævelsen
af den nævnte bestemmelse i 2022 i praksis ageret uafhængigt. Erhvervsmini-
steren vil d.d. orientere Energiklagenævnet om, at Erhvervsministeriet ikke fin-
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 196: Orientering vedr. Energiklagenævnets virksomhed
2854392_0002.png
der, at der er noget til hinder for, at Energiklagenævnet genoptager sin afgørel-
sesvirksomhed, herunder at Erhvervsministeren som hidtil fuldt ud vil respektere
klagenævnets uafhængighed.
Da nævnet således også fremadrettet vil agere uafhængigt, og da nævnet fort-
sat efter anden lovgivning har kompetence til at træffe afgørelser, kan Energikla-
genævnet genoptage den berostillede afgørelsesvirksomhed, dog således, at
Energiklagenævnet foreslås at vedlægge dette brev til orientering i forbindelse
med fremsendelsen af nævnets afgørelser til klagerne.
Det bemærkes, at det følger af eldirektivets
1
artikel 60, stk. 8, og gasdirektivets
2
artikel 41, stk. 17, at appelmyndigheden på el- og gasområdet skal være uaf-
hængig. Det vurderes ikke at have betydning for afgørelsernes gyldighed, da
nævnet i praksis har ageret uafhængigt, og da nævnets afgørelser efter grund-
lovens § 63 kan indbringes for domstolene, men Klima-, Energi- og Forsynings-
ministeriet vil i forlængelse af ovenstående i indeværende folketingssamling
fremsætte et lovforslag, hvorved den ophævede retlige ramme om Energiklage-
nævnet foreslås genetableret.
Med venlig hilsen
Lars Aagaard
1
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2019/944 af 5. juni 2019 om fælles regler for det in-
dre marked for elektricitet og om ændring af direktiv 2012/27/EU
2
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/73/EF af 13. juli 2009 om fælles regler for det indre
marked for naturgas og om ophævelse af direktiv 2003/55/EF
Side 2/2