Erhvervsudvalget 2023-24
ERU Alm.del Bilag 143
Offentligt
2830649_0001.png
NOTAT
27. februar 2024
Orienteringsnotat til Erhvervsudvalget vedrørende konkurrenceev-
nerådsmøde den 7. marts 2024
1. Sager til forhandlingsoplæg
Alternativ tvistbilæggelse og online tvistbilæggelse
Tvister mellem virksomheder og forbrugere bliver mere og mere kom-
plekse i takt med den digitale udvikling, eksempelvis grundet stigende brug
af onlinehandel. Alternativ tvistbilæggelse er en hurtigere, nemmere og bil-
ligere måde at løser tvister på for forbrugere og erhvervsdrivende, end ved
at gå til domstolene
Kommissionen præsenterede i oktober 2023 et forslag til ændring af direk-
tiv om alternativ tvistbilæggelse samt et forslag til ophævelse af forordning
for den europæiske online tvistbilæggelsesplatform. De to forslag komple-
menterer hinanden og regeringen forelægger derfor et samlet forhandlings-
oplæg Folketingets Europaudvalg for begge forslag.
Forslagene har blandt andet til formål at tilpasse alternativ tvistbilæggelse
til den digitale udvikling, at fremme brugen af det ved grænseoverskri-
dende tvister samt at nedlægge den online platform grundet manglende an-
vendelse.
Regeringen støtter formålet med forslagene og mener, at forslagene vil bi-
drage til at styrke forbrugerbeskyttelsen i EU og tilpasse mulighederne for
at bruge alternativ tvistbilæggelse til den digitale udvikling. Regeringen
hilser de foreslåede reduktioner af oplysningsforpligtigelser for erhvervs-
drivende og ATB instanser velkomne, da det vil betyde færre administra-
tive byrder. Regeringen finder det vigtigt, at det eksisterende forbrugerkla-
gesystem kan bevares så vidt muligt, fordi en udvidelse af anvendelsesom-
rådet vil omfatte områder, der i dag ligger inden for Forbrugerombudsman-
dens eller andre offentlige myndigheders ressort. Regeringen bakker op
om, at OTB-platformen nedlægges og mener generelt, at ATB initiativer
skal være proportionale, effektive og hensigtsmæssige.
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 143: Orientering om konkurrenceevnerådsmøde den 7. marts 2024, fra erhvervsministeren
2830649_0002.png
2/5
Europa-Kommissionens forslag til forordning om sikkerhedskrav til
legetøj og om ophævelse af direktiv 2009/48/EF
Europa-Kommissionen lancerede den 28. juli 2023 et forslag til en forord-
ning om sikkerhed i legetøj. Forslaget skal erstatte legetøjsdirektivet fra
2009. Formålet med forslaget er i højere grad at beskytte børn mod skade-
lige kemikalier samt at mindske antallet af legetøjsprodukter, der ikke ef-
terlever sikkerhedsreglerne. Derudover skal forslaget bidrage til at styrke
digitaliseringen og sammenhængen af det indre marked. Formålene skal
indfries ved at indføre et generelt forbud mod flere kemikalier, så de for-
bydes automatisk, så snart de er klassificeret i EU for effekter som f.eks.
hormonforstyrrende eller luftvejssensibiliserende, ved at indføre det digi-
tale produktpas, omdanne direktivet til en forordning, samt højne kravene
til sikkerhed, onlinesalg, og teknisk dokumentation.
Regeringen hilser forslaget velkomment, idet det styrker beskyttelsen af
børn og sikrer en ensrettet og opdateret lovgivning. En mere ensrettet lov-
givning på tværs af EU vil sikre mere lige konkurrencevilkår på det indre
marked. Det er desuden positivt, at forslaget bidrager til digitaliseringen af
det indre marked ved at indføre det digitale produktpas.
Regeringen ønsker at hæve ambitionsniveau, så børn beskyttes bedre mod
udsættelse for skadelige kemikalier, så forbrugerne får et bedre grundlag til
at træffe oplyste valg, når de køber legetøj, og så danske virksomheder be-
skyttes bedre mod ulige konkurrence fra online salg af ulovlige legetøjs-
produkter via online markedspladser fra sælgere i tredjelande. Regeringen
vil have fokus på, at beskyttelsesniveauet samlet set styrkes uden, at det
fører til disproportionale byrder for virksomheder og myndigheder.
Beskyttelsesniveauet kan blandt andet hæves ved at styrke mulighederne
for at håndhæve reglerne over for online markedspladser og ved at skærpe
nogle af kemikravene, så det generelle forbud udvides yderligere til for ek-
sempel at gælde stoffer, som ophobes i mennesker og miljøet, såsom PFAS,
og stoffer der er allergifremkaldende ved hudkontakt. For at sikre den rette
proportionalitet i kemikravene skal undtagelser fra det generelle forbud gø-
res tydeligere for både virksomheder og myndigheder.
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 143: Orientering om konkurrenceevnerådsmøde den 7. marts 2024, fra erhvervsministeren
2830649_0003.png
3/5
Tvangslicenser
Tvangslicens er et juridisk instrument, som kan bruges af myndigheder til
at gøre en tredjepart i stand til at anvende et patent uden rettighedshaverens
samtykke. Det kan i helt særlige situationer være nødvendigt for at sikre
adgang til vigtige lægemidler, teknologier eller andre ressourcer i krisesi-
tuationer.
Tvangslicens er på internationalt plan reguleret igennem WTO’s
TRIPS-
aftale (Trade-Related Aspects of Intellectual Property Rights), som giver
stater mulighed for tage forholdsregler i tilfælde af sundhedskriser eller
nødsituationer.
På EU-plan er tvangslicens reguleret på medlemsstatsniveau, hvilket bety-
der, at der er forskellige regler på tværs af EU. Ifølge Kommissionen van-
skeliggør det muligheden for at reagere effektivt på krisesituationer, der
spænder på tværs af EU.
I kølvandet på Covid-19 pandemien har Kommissionen fremsat et forslag
om tvangslicens, der vil give Kommissionen beføjelser til at udstede
tvangslicens på kritiske produkter til forsyning af det europæiske marked
og til eksport til tredjelande med folkesundhedsproblemer.
Instrumentet er koblet til andre krisemekanismer, som Kommissionen i de
seneste år har vedtaget, for at gøre EU mere modstandsdygtig i krisesitua-
tioner. Disse omfatter bl.a. nødinstrumentet for det indre marked (SMEI)
og mikrochipforordningen. Disse mekanismer kan bruges til at aktivere en
krisesituation i EU. Tvangslicens skal tjene som et af de instrumenter, der
vil kunne bruges for at reagere på krisen, hvis der ikke kan opnås frivillige
aftaler med rettighedshaver for at imødegå krisen.
Regeringen støtter ambitionen om at styrke EU's krisehåndtering, men me-
ner, at et stærkt og forudsigeligt system for IP-rettigheder er en helt grund-
læggende forudsætning for danske og europæiske virksomhedernes incita-
ment til at investere i forskning, udvikling og produktion af nye innovative
produkter. Det er nødvendigt for at styrke modstandsdygtigheden over for
kriser.
Regeringen anerkender tvangslicens som et legitimt værktøj i tilfælde af en
krise, men finder at tvangslicens alene skal anvendes som en sidste udvej.
Regeringen bemærker hertil, at det nuværende patentsystem ikke udgjorde
en hindring for en effektiv løsning af covid-19-krisen. Erfaringerne fra pan-
demien viser tværtimod, at frivillige partnerskaber og licensmodeller mel-
lem f.eks. medicinalvirksomheder var et effektivt redskab til hurtig frem-
stilling og udbredelse af patenterede produkter.
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 143: Orientering om konkurrenceevnerådsmøde den 7. marts 2024, fra erhvervsministeren
4/5
Regeringen mener, at den nuværende ramme for udstedelse af tvangslicens
på EU- og medlemsstatsniveau er tilstrækkelig. Regeringen er derfor for-
beholden over for nødvendigheden af at indføre et nyt instrument, der risi-
kerer at skabe juridisk usikkerhed for danske og europæiske virksomheder
og hæmme incitamentet for innovation og konkurrence i EU.
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 143: Orientering om konkurrenceevnerådsmøde den 7. marts 2024, fra erhvervsministeren
2830649_0005.png
5/5
2. Sager på rådsmødedagsordenen
Vedtagelse af Rådets generelle indstilling på forslaget om yderligere
udvidelse og opgradering af digitale værktøjer og processer indenfor
selskabsret
På rådsmødet forventes en vedtagelse af Rådets generelle indstilling til EU-
Kommissionens forslag om udvidelse og opgradering af digitale værktøjer
og processer indenfor selskabsområdet. Regeringen indhentede forhand-
lingsoplæg til forslaget i Folketingets Europaudvalg den 15. december
2023.
I forhandlingerne har været særligt fokus på de yderligere oplysnings- og
registreringskrav, herunder særligt registrering af koncernforhold. Der har
desuden været diskussioner om anvendelsen og behovet for en digital EU-
fuldmagt. Fra dansk side har man i forhandlingerne haft fokus på at sikre,
at virksomhederne ikke vil blive pålagt administrative byrder, som ikke er
proportionelle med forslagets formål, herunder registrering af oplysninger
om koncernforhold. Regeringen har desuden arbejdet for, at EU-fuldmag-
ten sammentænkes med den digitale identitetstegnebog, der introduceres
med revisionen af eIDAS-forordningen for blandt andet at lette implemen-
teringsopgaven.
Regeringen ser frem til drøftelsen på rådsmødet og forventes at kunne støtte
den generelle indstilling, idet de vigtigste danske prioriteter er imødekom-
met.