Erhvervsudvalget 2023-24
ERU Alm.del Bilag 124
Offentligt
2823008_0001.png
- ANALYSE
Administrative byrder stiger
mere en 6 mia. kr. på to år
Hvert år bliver virksomhederne pålagt administrative byrder af myndighederne, som en-
ten kan komme fra EU- eller national lovgivning. Selvom eksisterende og ny regulering
kan være med til at understøtte en god konkurrence blandt virksomheder og øge væk-
sten, kan den samtidig være med til at give administrative byrder og uhensigtsmæssige
processer for virksomhederne. Det er fx regelefterlevelse i forhold overholdelse af GDPR
eller indberetningerne til myndighederne såsom indberetninger om løn, regnskab, om-
kostninger til forskning og udvikling mv., men det kan også være unødige eller kompli-
cerede regler, der er svære for virksomhederne at tolke og efterleve, fx på skatteområdet.
Dansk Erhverv har lavet en analyse, som ser på de årlige administrative byrder og lem-
pelser i perioden 2015-2022. Analysen ser også på de forventede byrder, virksomhe-
derne står overfor i 2023 og 2024.
Administrative byrder for 30 mia. kr. i 2022
Hvert år udgiver Erhvervsministeriet en redegørelse over indførsel af nye administrative
byrder og lempelser af eksisterende byrder. Siden 2015 har redegørelserne dog ikke in-
deholdt det samlede niveau af byrder pr. år. Det gør det svært at gennemskue niveauet
af de samlede administrative byrder pr. år.
Ifølge en pressemeddelelse fra Erhvervsministeriet i forbindelse med, at automatisk er-
hvervsrapportering blev stemt igennem i Folketinget i 2022, fremgår det, at virksomhe-
dernes administrative omkostninger var på over 30 mia. kr. i 2022
i
.
Administrative byrder på ca. 30 mia. kr. svarer til, at hver aktiv virksomhed i gennemsnit
står over for administrative byrder på ca. 72.000 kr. hvert år.
ii
Det er ressourcer som
virksomheder i stedet kunne have brugt på at drive deres virksomhed. For nogle virk-
somheder vil de administrative byrder være større, mens de for andre vil være langt min-
dre. Det afhænger bl.a. af virksomhedsform, størrelse og branche.
Byrder stiger markant i de kommende år
Dansk Erhverv har sammenlignet beløbene for byrder og lempelser i de årlige redegørel-
ser med 2022-niveauet på 30 mia. kr., som fremgår af Erhvervsministeriets pressemed-
delelse. Heraf kan vi se, at niveauet af administrative byrder er faldet fra 31,8 mia. kr. i
2015 til 30 mia. kr. i 2022. Det vil sige et fald på ca. 1,8 mia. kr., eller i gennemsnit 260
mio. kr. om året (se metodebeskrivelse under figur 1). Det svarer til et fald på 6 pct. i
niveauet af de administrative byrder over en 7-årig periode, se Fejl! Henvisningskilde
ikke fundet.. Den største lempelse i den 7-årige periode blev givet til landbruget i 2016,
da de fik en byrdelettelse på ca. 1,7 mia. kr. i forbindelse med Landbrugspakken, se tabel
1.
Ser vi fremad i forhold til 2022-niveauet, er der både lempelser på vej, men også mar-
kante stigninger i de administrative byrder. I 2022 vedtog Folketinget indførslen af au-
tomatisk erhvervsrapportering. Automatisk erhvervsrapportering i sig selv giver en ad-
ministrativ byrdelettelse på 2,9 mia. kr. i 2023. Den samlede byrdelettelse for 2023 er
[email protected]
T. + 45 3374 6000
[Web]
ProfilInitialer/DokumentInitialer
Side 1/7
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 124: Materiale fra Dansk Erhvervs møde med den parlamentariske arbejdsgruppe om reduktion af administrative byrder for erhvervslivet
2823008_0002.png
2,56 mia. kr.
iii
, se Fejl! Henvisningskilde ikke fundet.. Allerede i 2024 bliver erhvervslivet
dog påført nye store byrder, som langt overstiger lettelsen, de får med indførslen af au-
tomatisk erhvervsrapportering. Det skyldes bl.a. vedtagelsen af CSRD-direktivet for virk-
somheders bæredygtighedsrapportering og lov om ekstraskat for visse koncernenheder
(minimumsbeskatningloven), der begge blev vedtaget i 2023
iv
. Lovændring om gennem-
førelse af dele af arbejdstidsdirektivet og lov om Arbejdsretten og faglige voldgiftsretter
blev vedtaget i starten af 2024
v
.
Ifølge et Høringsbrev fra Erhvervsstyrelsen forventes det, at den administrative byrde
som følge af CSRD vil være 7,5 mia. kr. årligt på de virksomheder, som bliver direkte
påvirket
vi
. Det dækker over 5 mia. kr., som direkte kan henføres til direktivet og 2,5 mia.
kr. i tilpasning af taksonomiforordningen som følge af direktivet. Direktivet omhandler
kun større selskaber og børsnoterede virksomheder. Det vurderes dog, at mindre under-
leverandører, der indgår i leverandørkæder, også indirekte vil blive påvirket, da de skal
levere oplysninger til de omfattede virksomheder. Dermed forventes opgørelsen på 7,5
mia. kr. årligt i administrative byrder ikke at være tilstrækkeligt. Erhvervsstyrelsen vur-
derer, at denne effekt vil være væsentlig
vii
. De administrative byrder i forbindelse med
minimumsbeskatningsloven er opgjort til ca. 462 mio. kr. pr. år.
viii
Derudover indføres der
krav om, at alle danskere i arbejde skal registre deres arbejdstid, hvilket allerede er gæl-
dende fra 2024. Erhvervsstyrelsen har estimeret byrden til mellem 990 mio. kr. og 2,4
mia. kr. årligt af dette krav
ix
.
Med de nye administrative byrder stiger niveauet til mellem 36,4 mia. kr. og 37,8 mia. kr.
om året. Det svarer til en procentvis stigning på mellem 21 pct. til 26 pct. over en toårig
periode fra 2022, se Fejl! Henvisningskilde ikke fundet. . Det betyder, at de lettelser der
har været siden 2015 langt bliver overgået af nye administrative byrder.
[email protected]
T. + 45 3374 6000
[Web]
ProfilInitialer/DokumentInitialer
Side 2/7
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 124: Materiale fra Dansk Erhvervs møde med den parlamentariske arbejdsgruppe om reduktion af administrative byrder for erhvervslivet
2823008_0003.png
Figur 1:
Udvikling i niveauet af administrative byrder, 2015-2024, mia. kr. (lø-
bende priser)
40
35
30
25
20
15
10
5
0
36,4
31,8
31,5
30,4
30,5
30,3
29,7
29,9
30,0
27,4
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
Kilde: Erhvervsministeriets redegørelse om erhvervslivet og regulering, Høringsbrev over måling af erhvervsøko-
nomiske konsekvenser ift. udkast til lov om ændringer af årsregnskabsloven, revisorloven og flere andre love
(gennemførelse af EU-direktiv om virksomheders bæredygtighedsrapportering og om forhøjelse af størrelses-
grænser i regnskabsdirektivet) og Folketinget.dk
Note: Beregningen er lavet ved at tage udgangspunkt i niveauet af administrative byrder oplyst af Erhvervsmini-
steriet i 2022. De årlige niveauer fra 2015-2022 er opgjort ved at bruge de oplyste byrder og lempelser i Er-
hvervsministeriets årlige redegørelser om erhvervslivet og regulering. I beregningen antages det, at en byrde el-
ler lempelse implementeres året efter, at den er vedtaget (dog med udtagelse af loven om registrering af arbejds-
tid, da den blev vedtaget i starten af 2024 og allerede implementeres fra 2024). I praksis kan en byrde eller lem-
pelse dog implementeres over en årrække efter vedtagelse i Folketinget. Bemærk at opgørelsen for 2024 udeluk-
kende bygger på den administrative byrde i forbindelse med indførslen af CSRD, minimumsloven og registrering
af arbejdstid. Det vil sige, at der godt kan komme yderligere byrder og lempelser for 2024.
Store omstillingsomkostninger i de kommende år
Når nye administrative byrder indføres, vil der ofte også være en engangsomstillingsom-
kostning forbundet med den nye regulering. Omstillingsomkostningerne fremgår kun
sjældent af redegørelserne, men for årene 2019, 2020 og 2022 er virksomhederne blevet
påført yderligere omstillingsomkostning på 1,2 mia. kr. samlet set. Omstillingsomkost-
ningerne i forbindelse med indførslen af CSRD vurderes til at være på hele 10,5 mia. kr.
x
Størstedelen af byrderne kommer fra EU-lovgivning
Udviklingen i de samlede byrder fra år til år består af nye lettelser og af nye byrder. I
figur 2 ses en mere detaljeret fremstilling af den årlige udvikling i nye administrative
byrder og lempelser i perioden 2015 til 2023. Byrder og lempelserne indgår her i det år,
hvor de er besluttet i Folketinget og fremgår af de årlige redegørelser fra Erhvervsmini-
steriet.
Tallene i figuren viser, at byrderne for erhvervslivet samlet er lettet med 8,1 mia. kr. over
perioden
xi
. Erhvervslivet er dog også blevet pålagt nye byrder i samme periode svarende
til mellem 12,7 mia. kr. og 14,1 mia. kr. (afhængig af det endelige niveau for de admini-
strative byrder forbundet med loven om registrering af arbejdstid). Det betyder, at de
[email protected]
T. + 45 3374 6000
[Web]
ProfilInitialer/DokumentInitialer
Side 3/7
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 124: Materiale fra Dansk Erhvervs møde med den parlamentariske arbejdsgruppe om reduktion af administrative byrder for erhvervslivet
2823008_0004.png
administrative byrder ifølge Erhvervsministeriet samlet set er steget med ca. 4,6 mia. kr.
i perioden 2015-2023.
Ser vi bort fra de omfattende byrder som erhvervslivet bliver pålagt i det kommende år,
kommer ca. halvdelen af byrderne fra europæisk lovning mens den anden halvdel kom-
mer fra national lovgivning (ikke vist i figuren)
xii
. Hvis de kommende byrder fra CSRD,
minimumsloven og loven om registrering af arbejdstid indregnes, stammer godt 85 pct.
af byrderne fra EU-lovgivning. Langt størstedelen af lempelserne kommer fra dansk lov-
givning.
Figur 2:
Udvikling i erhvervsøkonomiske konsekvenser, 2015 til 2023 (mio. kr.)
11.500
6.500
1.500
-3.500
-8.500
2015
Årlige byrder
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
215
-493
1.087
729
-659
161
-346
171
-750
263
-71
188
-75
-3.500
933
8.952
-2.193
2023
Årlige lempelser
Kilde: Erhvervsministeriets redegørelse om erhvervslivet og regulering, Høringsbrev over måling af erhvervsøko-
nomiske konsekvenser ift. udkast til lov om ændringer af årsregnskabsloven, revisorloven og flere andre love
(gennemførelse af EU-direktiv om virksomheders bæredygtighedsrapportering og om forhøjelse af størrelses-
grænser i regnskabsdirektivet) og Folketinget.dk
Note: I beregningen antages det, at en byrde eller lempelse implementeres året efter, at den er vedtaget(dog
med udtagelse af loven om registrering af arbejdstid, da den blev vedtaget i starten af 2024 og allerede imple-
menteres fra 2024). I praksis kan en byrde eller lempelse dog implementeres over en årrække efter vedtagelse i
Folketinget. Bemærk at opgørelsen for 2024 udelukkende bygger på den administrative byrde i forbindelse med
indførslen af CSRD, minimumsloven og registrering af arbejdstid. Det vil sige, at der godt kan komme yderligere
byrder og lempelser for 2024.
I tabel 1 nedenfor er en beskrivelse af et udvalg af de større byrder og lempelser i perio-
den 2015-2023 samlet.
[email protected]
T. + 45 3374 6000
[Web]
ProfilInitialer/DokumentInitialer
Side 4/7
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 124: Materiale fra Dansk Erhvervs møde med den parlamentariske arbejdsgruppe om reduktion af administrative byrder for erhvervslivet
2823008_0005.png
Tabel 1:
Udvalgte større byrder og lempelser i perioden 2016-2023
Byrde
Lempelse
Landbrugspakken: 1.652 mio. kr.
Lettelsen er et gennemsnit af lettel-
serne for gødskningsbekendtgørel-
sen opgjort til 1.158-1.541 mio. kr. og
for bekendtgørelse om jordbrugets
anvendelse af gødning i planperio-
den 2016/2017 opgjort til 110 – 238
mio. kr.
2016
MiFID II (formidlingsprovision): 1.000
mio. kr.
Minimumsimplementering af EU-
regulering. Byrderne består bl.a. af et for-
bud for banker og andre udbydere af in-
vesteringsprodukter mod at modtage og
beholde provisionsbetalinger mv. fra tred-
jepart, hvis der enten er tale om en porte-
føljeplejeordning, eller hvis banken mv.
yder rådgivning, der lever op til en række
betingelser vedrørende uafhængighed.
Hvidvasklovgivning: 355 mio. kr.
Minimumsimplementering af EU-regule-
ring. De nye regler har til formål at styrke
indsatsen mod, at kriminelle misbruger
danske virksomheder og det finansielle
system til hvidvask af penge og terrorfi-
nansiering samt at forhindre, at den fi-
nansielle stabilitet og tilliden til det finan-
sielle system skades som følge af misbrug
af finansielle institutioner til hvidvask og
finansiering af terrorisme.
2017
Lov om ændring af lov om Arbejdsgi-
vernes Uddannelsesbidrag: 270 mio.
kr.
Lov om godtgørelse og tilskud til be-
fordring ved deltagelse i erhvervsret-
tet voksen- og efteruddannelse og
lov om statens voksenuddannelses-
støtte (udmøntning af Trepartsaftale
III)
2019
Lov om ændring af færdselsloven:
560 mio. kr.
Forhøjelse af hastighedsgrænsen for
lastbiler og vogntog fra 70 km i ti-
men til 80 km i timen i 2019 uden for
tættere bebygget område og på mo-
tortrafikveje)
2022
Automatisk erhvervsrapportering: 600
mio. kr.
Med automatisk erhvervsrapportering vil
særligt virksomheder der anses som ikke-
digitale i dag, fremadrettet bruge mindre
tid på bogføring og der vil være færre fejl i
registreringer og indberetninger. Lettel-
sen modregnes en forventet administrativ
omkostning for erhvervslivet på ca. 0,6
mia. kr. årligt til løbende udgifter til abon-
nementsbaseret digitalt bogføringssy-
stem for de virksomheder, der enten ikke
Automatisk erhvervsrapportering:
3.5 mia. kr.
De løbende administrative bespa-
relse hertil er målt til ca. 3,5 mia. kr.
på årsbasis.
Ændring af retsplejeloven og lov om
elektroniske kommunikationsnet o g
-tjenester: 107 mio. kr.
[email protected]
T. + 45 3374 6000
[Web]
ProfilInitialer/DokumentInitialer
Side 5/7
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 124: Materiale fra Dansk Erhvervs møde med den parlamentariske arbejdsgruppe om reduktion af administrative byrder for erhvervslivet
2823008_0006.png
anvender et sådant system eller har et sy-
stem, der ikke i tilstrækkeligt omfang un-
derstøtter automatisering.
2023
Bæredygtighedsrapportering (CSRD): 7,5
mia. kr.
Bæredygtighedsdirektivet indføres krav
om, at alle store virksomheder og alle
børsnoterede virksomheder (med undta-
gelse af børsnoterede mikrovirksomhe-
der) skal rapportere bæredygtighedsop-
lysninger efter europæiske standarder for
bæredygtighedsrapportering i ledelsesbe-
retningen i årsrapporten og indberette
oplysningerne digitalt.
Lov om ændring af lov om gennemførelse
af dele af arbejdstidsdirektivet og lov om
Arbejdsretten og faglige voldgiftsretter:
990 mio. kr. – 2,4 mia. kr.
Med lovforslaget indføres der desuden
krav om, at arbejdsgivere skal indføre et
arbejdstidsregistreringssystem, der gør
det muligt at måle den daglige arbejdstid
for den enkelte lønmodtager.
Minimumsbeskatningsloven: 462 mio. kr.
De løbende administrative byrder består i
udarbejdelse og indberetning af en udvi-
det selvangivelse, »GloBE Information Re-
turn« og er blevet skønnet til samlet ca.
462 mio. kr. pr. år. Det svarer til ca.
480.000 kr. årligt pr. moderselskab og ca.
61.000 kr. årligt pr. datterselskab
Kilde: Erhvervsministeriets redegørelse om erhvervslivet og regulering, Høringsbrev over måling af erhvervsøko-
nomiske konsekvenser ift. udkast til lov om ændringer af årsregnskabsloven, revisorloven og flere andre love
(gennemførelse af EU-direktiv om virksomheders bæredygtighedsrapportering og om forhøjelse af størrelses-
grænser i regnskabsdirektivet) og Folketinget.dk
Ikke offentliggjort endnu
[email protected]
T. + 45 3374 6000
[Web]
ProfilInitialer/DokumentInitialer
Side 6/7
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 124: Materiale fra Dansk Erhvervs møde med den parlamentariske arbejdsgruppe om reduktion af administrative byrder for erhvervslivet
2823008_0007.png
Om dette notat
Arbejdet med analysenotatet er afsluttet den 5. februar 2024.
Om Dansk Erhvervs Analysenotater
Dansk Erhverv udarbejder løbende analyser, som samles i analysenotater. Ambitionen
er at udgøre et kvalificeret og anvendeligt beslutningsgrundlag i forhold til væsentlige,
aktuelle udfordringer på alle områder, som har betydning for dansk erhvervsliv og den
samfundsøkonomiske udvikling. Det er tilladt at citere fra Dansk Erhvervs analysenota-
ter med tydelig henvisning til Dansk Erhverv.
Kontakt
Henvendelser angående analysen kan ske til Chef for analyse og samfundsøkonomi,
Kasper Lindgaard på [email protected] eller på tlf. 2257 2159.
Noter
i
Erhvervsministeriet (23. maj 2022): https://em.dk/aktuelt/nyheder/2022/maj/stor-administrativ-lettelse-er-
vedtaget
Ifølge Danmarks Statistik er der ca. 417.000 aktive virksomheder i 2022 (foreløbige tal). En aktiv virksomhed er
defineret som en virksomhed, der har et aktivitetsniveau, der er på omsætningssiden højere end, hvad der må
betegnes som hobbyaktivitet eller minimum 0,5 årsværk (fuldtidsansatte). Fra 2022 er opgørelsesmetoden
udvidet med oplysninger om firmaernes aktiver og om koncernrelationer.
Det antages at en byrde eller lempelse implementeres året efter, at den er vedtaget og indgår i Erhvervsmini-
steriets årlige redegørelse. I praksis kan en byrde eller lempelse dog implementeres over en årrække efter ved-
tagelse i Folketinget. Som eksempel kan fx nævnes Automatisk Erhvervsrapportering, der blev vedtaget i 2022
og derfor antages, at blive implementeret i 2023. Kravene implementeres dog tidligst i 2024 for de første virk-
somheder og forventes at være fuld indfaset i 2026.
L 5 Forslag til lov om en ekstraskat for visse koncernenheder. Ft.dk. 2. februar 2024
L 68 Forslag til lov om ændring af lov om gennemførelse af dele af arbejdstidsdirektivet og lov om Arbejdsret-
ten og faglige voldgiftsretter. Ft.dk. 2. februar 2024
Høringsbrev over måling af erhvervsøkonomiske konsekvenser ift. udkast til lov om ændringer af årsregn-
skabsloven, revisorloven og flere andre love (gennemførelse af EU-direktiv om virksomheders bæredygtigheds-
rapportering og om forhøjelse af størrelsesgrænser i regnskabsdirektivet)
Erhvervsstyrelsen: Høring over måling af erhvervsøkonomiske konsekvenser ift. udkast til forslag til lov om
ændring af årsregnskabsloven, revisorloven og flere andre love (gennemførelse af EU-direktiv om virksomhe-
ders bæredygtighedsrap-portering og om forhøjelse af størrelsesgrænser i regnskabsdirektivet). 15. december
2023
Folketingen.dk: https://www.ft.dk/ripdf/samling/20231/lovforslag/l5/20231_l5_som_fremsat.pdf
ii
iii
iv
v
vi
vii
viii
ix
Folketinget: https://www.ft.dk/ripdf/samling/20231/lovforslag/l68/20231_l68_som_fremsat.pdf
Erhvervsstyrelsen: Høring over måling af erhvervsøkonomiske konsekvenser ift. udkast til forslag til lov om æn-
dring af årsregnskabsloven, revisorloven og flere andre love (gennemførelse af EU-direktiv om virksomheders
bæredygtighedsrap-portering og om forhøjelse af størrelsesgrænser i regnskabsdirektivet). 15. december 2023
Administrative lettelser er ikke opgjort for 2023 endnu og indgår derfor ikke i beregningen for 2023
Erhvervsministeriet: Redegørelser om erhvervslivets og regulering
x
xi
xii
[email protected]
T. + 45 3374 6000
[Web]
ProfilInitialer/DokumentInitialer
Side 7/7