Erhvervsudvalget 2023-24
ERU Alm.del Bilag 106
Offentligt
2811378_0001.png
autoskadebranchen.dk
Styrk forbrugersikkerheden
for elbil-ejere
Redegørelse
© SKAD
autoskadebranchen.dk
1
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 106: Materiale til brug for Autoskadebranchen i Danmarks (SKAD) foretræde for udvalget torsdag den 1. februar 2024 om sikkerhed i forbindelse med reparation af trafikskadede elbiler
2811378_0002.png
Styrk forbrugersikkerheden for elbil-ejere
Alene i første halvår 2023 blev der solgt 26166 nye elbiler. Det er en stigning på
115,3% sammenlignet med samme periode i 2022.
Flere og flere danskere køber en elbil, men med udbredelsen af elbiler er der op-
stået nogle tomrum i reguleringen, som bør adresseres. Autoskadebranchen (SKAD)
sidder med i en tværministeriel arbejdsgruppe vedr. elbiler og har derfor særlig ind-
sigt i udfordringerne på området.
I det følgende er der alene fokus på behovet for at sikre forbrugerens sikkerhed i
forbindelse med reparationer af trafikskadede elbiler. Repareres en trafikskadet elbil
ikke af fagfolk med særlige kompetencer på området, er der risiko for, at forbruge-
ren kan udsættes for stød eller brand i forbindelse med brug eller ladning af elbilen.
Batteri og el-installationer adskiller elbiler fra fossile biler
Når, vi taler om elbiler i kontekst af sikkerhed for forbrugeren, er der særligt to ting,
der er væsentlige.
Strøm og batteri.
Hvis en elbil er involveret i en trafikulykke og sendes til skadesreparation, er der i
dag den udfordring, at karrosseriteknikeren
1
ikke er ekspert i el-installationerne og
batteriet. Det kan derfor være svært for en karrosseritekniker at konstatere, om der
er sket skade på el-installationer og/eller batteri, hvis det ikke kan ses med det
blotte øje.
Når bilejeren kører fra skadesværkstedet efter skadesreparationen, har han eller
hun en berettiget forventning om, at bilen nu er repareret og sikker.
Virkeligheden kan imidlertid være en anden, for usynlige skader på batteri eller el-
installationer kan føre til, at batteriet bryder i brand. Brande i elbilers lithium-ion
batterier kan opstå af sig selv
dvs. uden at der er gået ild i bilen forinden, hvis fx
batteriet påføres en skade ved slag, stød, overophedning eller penetrering af batte-
riets membraner.
Forkert skadesreparation af højvolt-anlægget i en elbil kan også føre til kortslutnin-
ger, elektrisk stød eller udløse en brand. Dette kan ske i op til flere uger efter ska-
desreparationen og udgør derfor en fare for forbrugeren/bilejeren.
1
Karrosseritekniker: uddannet til at reparere trafikskader
© SKAD
autoskadebranchen.dk
2
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 106: Materiale til brug for Autoskadebranchen i Danmarks (SKAD) foretræde for udvalget torsdag den 1. februar 2024 om sikkerhed i forbindelse med reparation af trafikskadede elbiler
2811378_0003.png
Går der ild i en elbils lithium-ion batteri, bliver slukningsarbejdet meget vanskeligt.
Ofte vil man være nødt til at nedsænke bilen i en container med vand i længere tid
på grund af risikoen for, at branden genantænder efter slukning. Derudover kan der
udvikles meget giftig røg, hvis der går ild i et lithium-ion batteri.
Klassificering af trafik-skader
Autoskadebranchen (SKAD) har sammen med udenlandske organisationer defineret
3 klassificeringer af skader på elbiler, som kan danne grundlag for en vurdering af,
hvornår en skadesreparation kræver særlige kompetencer.
Klassificeringen er udformet som et trafiklys:
Simple trafik- skader, (Bilkabuler). Kræver ikke særlige kompetencer.
Trafik-skader, hvor airbaggen er blevet udløst. Kræver særlige kompeten-
cer.
Trafik-skader, der har medført synlige skader på batterikassen eller på
højbolt-systemet (alle kabler, stik og enheder, der er markeret med
orange farve, fordi de indeholder 400-900 Volt.)
Skadesreparationer af trafikskadede elbiler kræver særlige kompetencer
For at sikre bilejere, passagerer og omgivelserne, bør det sikres, at kun reparatører
med særlige kompetencer må reparere trafikskadede elbiler, når skaden klassifice-
res som gul eller rød.
I dag stilles der krav om særlige kompetencer, hvis der skal installeres el i et hus m.v.
Hvis man ønsker at få monteret en ladestation til sin elbil i carporten (230-400 Volt),
skal arbejdet ifølge installationsbekendtgørelsen udføres af en autoriseret elinstalla-
tør. Her er der tale om vekselstrøms-installationer.
Men hvis der skal foretages skadesreparationer af elektriske installationer i en elbil
(400-900 Volt), stilles der i dag ingen krav om, at arbejdet skal udføres af autoriseret
eller certificeret personale. Med udbredelsen af elbiler
og dermed også en stigning
i antallet af skadesreparationer af elbiler
er der opstået et vakuum i lovgivningen,
hvor der ikke stilles krav om autorisation til skadesreparationer af jævnstrøms-
© SKAD
autoskadebranchen.dk
3
ERU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 106: Materiale til brug for Autoskadebranchen i Danmarks (SKAD) foretræde for udvalget torsdag den 1. februar 2024 om sikkerhed i forbindelse med reparation af trafikskadede elbiler
installationer i elbiler, selvom skader eller forkert udførte skadesreparationer kan
føre til brand i bilens Lithium-Ion batteri længe efter, at bilejeren har hentet sin bil
fra skadesværkstedet, hvor den er blevet repareret.
Det er Autoskadebranchens (SKAD) vurdering, at der bør stilles krav til de reparatø-
rer, der udfører skadesreparationer
af ”gule” og ”røde” skader på elbiler. Det er af-
gørende, at reparatøren har de særlige kompetencer, der kræves for at kunne vur-
dere omfanget af en skade på el-installationer eller batteri, og for at kunne reparere
skaderne sikkert. Her deler Sikkerhedsstyrelsen SKAD’s
opfattelse, men mangler lov-
hjemmel på området til, at indføre krav på elbilsområdet.
Derfor bør der stilles krav om, at
”gule” og ”røde” skader kun må repareres af en
certificeret fagperson.
Dette forudsætter i første omgang oprettelse af en certificerings/autorisations-
ordning, herunder en beskrivelse af hvilke kurser man skal gennemføre og be-
stå, før man kan kalde sig certificeret skades reparatør af elbiler, der er trafik-
skadet i en grad, så de kan
klassificeres som ”gul” eller ”rød”.
Klassificering sker
direkte på uheldsstedet og er nemt at udføre.
Dernæst vil det kræve en ændring af lovgivningen, så der fremadrettet vil
gælde et krav om, at visse skadesreparationer af elbiler kun må foretages af
certificeret/autoriseret fagpersonale indenfor skadesreparation. Sikkerheds-
styrelsen bør derfor ved lov bemyndiges til at fastsætte krav om certificering
ved skadesreparationer
af trafikskadede elbiler i kategorierne ”gul” og ”rød”.
Erfaringer fra andre lande
I Tyskland er der indført et flere trins uddannelseskrav for at sikre, at elbiler repare-
res korrekt og sikkert.
I Sverige, Belgien, Østrig og Holland er man i gang med at overveje, drøfte eller udar-
bejde regler på området.
SKAD
Roholmsvej 8, 1
2620 Albertslund
Tlf. 70 11 13 00
autoskadebranchen.dk
Kontakt: Thomas Krebs, direktør/ingeniør (MScE)
© SKAD
autoskadebranchen.dk
4