Beskæftigelsesudvalget 2023-24
BEU Alm.del Bilag 67
Offentligt
2804830_0001.png
Tina Holm Madsen
STAR
Opfølgning på brev om fejl i administrationen af 225-
timersreglen
Tak for dit brev af den 23. juni 2023 om opfølgning på fejl i
administrationen af 225-timers fejlen.
Endelig opgørelse af kommunerne sagsgennemgang.
Alle kommuner har nu gennemgået de sager, hvor der var tvivl om
ydelsen var sat ned uden en afgørelse. Alle de berørte borgere har derfor
fået efterbetalt ydelsen. De sidste efterindberetninger er vedhæftet. Da
der er tale om meget få sager, ændrer det ikke på konklusionen, som
fremgik af seneste brev og tilhørende bilag. Dvs. at der er efterbetalt
omkring 13. mio. kr. til mellem 500-1.000 borgere.
Jeg kan desuden oplyse, at alle kommunerne har tilkendegivet overfor
KOMBIT, at de nu følger den arbejdsgang, som sikrer, at borgere ikke
nedsættes i ydelse uden en afgørelse.
Fremadrettet administration af 225-timersreglen
KOMBIT har nu lavet en tidsplan for udrulningen af den fremtidige it-
understøttelse af 225-timersreglen i Kommunernes Ydelsessystem (KY).
Her er fokus på at sikre korrekt varsling, partshøring og afgørelse inden
ydelsesnedsættelse. Når disse ændringer er implementeret, kan
kommunerne ikke nedsætte en ydelse uden, at disse nødvendige
processkridt er gennemført.
Det fremgik af seneste brev, at udrulningen af ændringerne i KY
forventes senest i foråret 2024. KOMBIT har dog efterfølgende oplyst, at
det er muligt at fremrykke tidsplanen således, at ændringerne allerede
forventes implementeret ved årsskiftet.
I forbindelse med udrulningen af den nye it-understøttelse i
ydelsessystemet har KOMBIT planlagt et undervisningsforløb for
medarbejdere i kommunernes ydelseskontorer. Det skal være med til at
sikre, at ydelsesmedarbejderne bruger systemet korrekt. Ligeledes er der
planlagt en række efterimplementeringsaktiviteter, hvor kommunerne
løbende kan få afklaret evt. spørgsmål de måtte have til den
systemmæssige håndtering af 225-timersreglen. I vedhæftede bilag fra
KOMBIT kan I læse mere om tidsplanen samt ændringerne.
Dato: 22. september 2023
Sags ID: SAG-2022-00304
Dok. ID: 3360964
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3450
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 1 af 2
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 67: KL's supplerende opfølgning på fokusrevisionen af 225-timersreglen
2804830_0002.png
Opfølgning på fokusrevision
Det fremgår af jeres brev, at I ønsker KL’s vurdering af om resultatet af
fokusrevisionen er kendetegnende for administrationen i de øvrige
kommuner. KL var ikke forud for fokusrevisionen vidende om de konkrete
fejltyper, som fokusrevisionen pegede på, men vi har ingen grund til at
tro, at undersøgelsen ikke er dækkende for kommunernes administration
på området.
KL er dog ikke overrasket over, at der er sket fejl i forbindelse med
administration af 225-timers. Som KL mange gange har fremført overfor
Beskæftigelsesministeriet/STAR og Folketinget, så er regler med så stor
kompleksitet som 225-timersreglen meget vanskelig at administrere uden
fejl. Derfor skal KL på det kraftigste anbefale en gennemgribende
forenkling af reglerne på hele ydelsesområdet, herunder naturligvis 225-
timersregel.
Styrelsen beder også om en handleplan for at rette op på fejlene.
Vedhæftet er en KOMBIT plan for implementering og undervisning af
kommunerne, som vil adressere fejlene, som er beskrevet i
fokusrevisionen. En del af fejlene handler dog om manuelle registreringer
og lokale arbejdsgange i den enkelte kommune samt ledelsesmæssig
fokus på i praksis at følge de aftalte arbejdsgange. Her vil der være op til
hver enkelt kommune at justere arbejdsgangene og følge op herpå, så de
hver især sikrer, at de samme fejl ikke kan ske igen. KL og KOMBIT vil
naturligvis i vores fremadrettede dialog med kommunerne have fokus på
at understøtte, at reglerne på området følges.
Analyse af ydelsesnedsættelser af gifte
KOMBIT sendte kort efter KL’s seneste svarbrev fra den 16. juni 2023
opgørelsen over kommunernes tilbagemelding på de 55 sager, hvor det
på baggrund af jeres dataanalyse ikke var muligt at konstatere, om
kommunerne havde håndteret de pågældende sager korrekt. Som det
fremgår af de fremsendte svar fra kommunerne, så har alle de 42 berørte
kommuner behandlet sagerne korrekt.
Dato: 22. september 2023
Sags ID: SAG-2022-00304
Dok. ID: 3360964
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3450
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 2 af 2
Med venlig hilsen
Claus Ørum Mogensen