Beskæftigelsesudvalget 2023-24
BEU Alm.del Bilag 142
Offentligt
2854376_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
19. april 2024
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 190 (Alm. del) af 22.
marts 2024 stillet efter ønske fra Alex Vanopslagh
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse konsekvenserne for provenu før og efter tilbageløb og ad-
færd og konsekvenserne for arbejdsudbuddet for hvert af Pensionskommissio-
nens forslag om at afskaffe aldersbetingede særordninger, jf. boks 1.4 side 33 i
rapporten "Fremtidssikring af et stærkt pensionssystem", maj 2022? I besvarelsen
ønskes effekterne opgjort for hvert af årene frem til og med 2030 og varigt.
Svar
Blandt anbefalingerne fra Kommissionen om tilbagetrækning og nedslidning ind-
går bl.a. en afskaffelse af følgende ni aldersbetingede særordninger,
jf. boks 1.4 på
side 33 i rapporten "Fremtidssikring af et stærkt pensionssystem":
Lavere gebyr for udstedelse af pas for personer, der har nået folkepensi-
onsalderen.
Rabat på billetter til rejser med kollektiv trafik. Den konkrete rabat veksler
afhængig af takstområde.
Begrænsning af årlig stigning i ejendomsværdiskat for folkepensionister,
førtids- og seniorpensionister over 60 år, efterlønsmodtagere samt modta-
gere af fleksydelse.
Skattefrihed for elevstøtte til højskoleophold for folkepensionister, før-
tids- og seniorpensionister og personer, som modtager invaliditetsydelse
m.v.
Skattefrihed for vederlag, som udbetales til personer over 60 år for pas-
ning af syge børn.
Skattefrihed for vederlag for arbejde udført i eller i tilknytning til private
hjem for folkepensionister.
Fribolig for forældre og bedsteforældre, der er folkepensionister, førtids-
eller seniorpensionister, efterlønsmodtagere samt modtagere af fleks-
ydelse.
Lån til betaling af grundskyld m.v. for folkepensionister, førtidspensioni-
ster m.v.
Fritagelse for betaling af lystfiskertegn for personer, der har nået folkepen-
sionsalderen.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 142: Kopi af FIU alm. del - svar på MFU spm. 190 om konsekvenserne for provenu før og efter tilbageløb og adfærd og konsekvenserne for arbejdsudbuddet for hvert af Pensionskommissionens forslag om at afskaffe aldersbetingede særordninger
2854376_0002.png
Side 2 af 4
Kommissionen har ikke opgjort og indregnet de provenumæssige konsekvenser af
en afskaffelse af disse aldersbetingede særordninger i deres samlede oversigt over
de provenumæssige konsekvenser af Kommissionens anbefalinger,
jf. tabel 1.1 på
side 35 i rapporten.
Det skal ses i sammenhæng med, at det for Kommissionen kun
har været muligt at opgøre et provenuskøn for fire af de ni særordninger,
jf. tabel
5.9 på side 274 i rapporten.
Finansministeriet har ikke umiddelbart bedre grundlag for vurdering af økono-
mien i disse særordninger, end hvad Kommissionen havde adgang til, men har
med henblik på en opdatering af de skøn, der kan opgøres, indhentet bidrag fra
relevante ministerier. Det skal hertil bemærkes, at opgørelsen er behæftet med stor
usikkerhed.
Det skal derudover bemærkes, at anbefalingen om af afskaffe begrænsningen i
stigningen i ejendomsværdiskatten ikke længere er relevant efter indførelse af det
nye boligskattesystem.
De opdaterede provenumæssige konsekvenser af de resterende tre særordninger,
det er muligt af skønne over, fremgår af nedenstående tabel 1, som også indehol-
der en nærmere beskrivelse af ordningerne. I tabellen er virkningen anført før og
efter tilbageløb, mens det ikke har været muligt at skønne over de afledte adfærds-
virkninger, som dog må vurderes at være beskedne.
Det er forventningen, at provenuvirkningen opgjort i 2024-niveau i årene frem til
2030 og varigt vil svare til den opgjorte virkning i 2024.
Tabel 1
Økonomiske særordninger, der alene er aldersbetingede
Særordning
(ministerie)
Beskrivelse
Alderskriterie
Provenu ved afskaffelse i 2024
(2024-niveau)
Før tilbageløb
Gebyret for udstedelse af
pas er almindeligvis 893
kr. For personer, der har
opnået folkepensionsalde-
ren, opkræves dog et ge-
byr på 381 kr.
Trafikselskaberne og togo-
peratørerne yder i mange
tilfælde rabat til pensioni-
ster og førtidspensionister
på rejser med bus, tog og
metro.
Rabatordningerne er for-
skelligt udformet alt efter
hvilket takstområde, der
betragtes. Staten giver
med hjemmel i finansloven
støtte hertil. Rabatternes
udformning varierer med
hensyn til størrelsen, hvil-
ken rejsehjemmel der gi-
ves rabat på (periodekort,
rejsekort eller
Følger folkepensi-
onsalderen jf. § 1a i
lov om social pen-
sion.
Efter tilbageløb
Lavere gebyr for udste-
delse af pas (JM)
Ca. 50 mio. kr.
Ca. 40 mio. kr.
Rabat på billetter til rej-
ser med kollektiv trafik
(TRM)
Rabatordningen føl-
ger den faktiske fol-
kepensionsalder.
Gælder også for før-
tidspensionister.
Skøn for provenuet har ikke været
muligt at estimere.
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 142: Kopi af FIU alm. del - svar på MFU spm. 190 om konsekvenserne for provenu før og efter tilbageløb og adfærd og konsekvenserne for arbejdsudbuddet for hvert af Pensionskommissionens forslag om at afskaffe aldersbetingede særordninger
2854376_0003.png
Side 3 af 4
kontantbillet) og om rabat-
ten kun ydes i særlige tids-
rum.
I henhold til lov om trafik-
selskaber ligger takstkom-
petencen hos trafik-virk-
somhederne.
Fjernbusoperatører kan
indgå kontrakt med Trafik-
styrelsen om kompensa-
tion for rabatter til pensio-
nister, jf. bekendtgørelse
nr. 1762 af 27. december
2018 om kompensation for
rabatter til bestemte pas-
sagergrupper i fjernbus-
trafikken i yderområder.
Der er i Transportministeri-
ets kontrakter med Mols-
linjen om færgebetjenin-
gen af henholdsvis Born-
holm, Bøjden-Fynshav og
Samsø-Kalundborg fastsat
maksimumpriser for pensi-
onistbilletter, der er lavere
end tilsvarende billetter til
ikkepensionister
Ejendomsværdiskatten
Begrænsning af årlig
kan ikke stige med mere
end 500 kr. fra år til år
stigning i ejendomsvær-
(dog altid med 20 pct. mi-
diskat (Ejendomsværdi-
nus 900 kr.).
skattelovens § 9) (SKM)
Elevstøtte ydet i henhold til
lov om folkehøjskoler, efter-
Skattefrihed for elev-
skoler, husholdningsskoler
støtte til højskoleophold
og håndarbejdsskoler er
(SKM)
skattefri.
Folkepensionister,
førtids- og senior-
pensionister over 60
år, efterlønsmodta-
gere samt modta-
gere af fleksydelse.
Folkepensionister,
førtids- og seniorpen-
sionister og personer,
som modtager invali-
ditetsydelse med bi-
stands- eller plejetil-
læg i henhold til lov
om højeste, mellem-
ste, forhøjet alminde-
lig og almindelig før-
tidspension m.v.
Personer over 60 år.
Afskaffet med de nye boligskatte-
regler fra 2024.
Skatteministeriet har ikke skøn for
udgiften til denne.
Skattefrihed for veder-
lag, som udbetales for
pasning af syge børn
(Ligningslovens § 7 Æ)
(SKM)
Skattefrihed for veder-
lag for arbejde udført i
eller i tilknytning til pri-
vate hjem (Ligningslo-
vens § 7 Å) (SKM)
Vederlag for arbejde udført
i eller i tilknytning til private
hjem er skattefrit op til
4.000 kr. (2024) i et ind-
komstår.
Vederlag for arbejde ud-
ført i eller i tilknytning til
private hjem er skattefrit
op til 12.700 kr. (2024) i et
indkomstår.
Ejeren af en ejerbolig skal
betale ejendomsværdi-
skat, når forældre eller
bedsteforældre m.fl. uden
eller mod delvis betaling
får boligen stillet til rådig-
hed. Ejeren beskattes
altså på samme måde,
som hvis han eller hun
selv havde boet der.
Hvis forældrene eller svi-
gerforældrene m.fl. betaler
en leje, der overstiger 250
pct. af ejendomsværdis-
katten, skal ejeren med-
regne det overskydende
beløb i sin indkomst. Nor-
malt skulle ejeren beskat-
tes af hele den leje, som
Ca. 1 mio. kr.
Ca. 1 mio. kr.
Opnåelse af folke-
pensionsalderen.
Ca. 50 mio. kr.
Ca. 40 mio. kr.
Fribolig for forældre og
bedsteforældre (Lig-
ningslovens § 12 A)
(SKM)
Forældre/bedstefor-
ældre skal være før-
tids- eller seniorpen-
sionister, efterløns-
modtagere, fleks-
ydelsesmodtagere
eller folkepensioni-
ster. Det er en betin-
gelse, at friboligen,
der stilles til rådig-
hed, ligger i tilknyt-
ning til en bolig, som
ejeren eller dennes
ægtefælle bor i.
Skatteministeriet har ikke skøn for
udgiften til denne.
BEU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 142: Kopi af FIU alm. del - svar på MFU spm. 190 om konsekvenserne for provenu før og efter tilbageløb og adfærd og konsekvenserne for arbejdsudbuddet for hvert af Pensionskommissionens forslag om at afskaffe aldersbetingede særordninger
2854376_0004.png
Side 4 af 4
boligen ville kunne ind-
bringe ved udlejning til en
uafhængig person (mar-
kedslejen), når boligen stil-
les til rådighed vederlags-
frit.
Ejeren eller dennes
ægtefælle har nået
folkepensionsalde-
ren, eller får udbetalt
pension efter lov om
Lån til betaling af grund- Kommunen kan yde lån til
social pension, lov
skyld m.v.
betaling af grundskyld
om højeste, mellem-
§ 1 i lov om lån til beta-
knyttet til en bolig, der an-
ste, forhøjet almin-
ling af grundskyld m.v.
vendes af ejeren eller den-
delig og almindelig
(SKM)
nes husstand til beboelse.
førtidspension m.v.
eller lov om delpen-
sion eller modtager
efterløn.
Fritagelse for betaling af
lystfiskertegn for personer,
der har nået folkepensi-
onsalderen.
Opnåelse af folke-
pensionsalderen.
Til lånene tilskrives rente. Rentetil-
skrivningen medfører, at ordningen
er provenuneutral.
Ordningen har finansårsvirkning,
men ikke provenuvirkning.
Lystfiskertegn (FVM)
Skøn for provenuet har ikke været
muligt at estimere
Kilde: Justitsministeriet, Skatteministeriet, Transportministeriet og Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister