Europaudvalget 2022-23 (2. samling)
KOM (2022) 0304 Bilag 13
Offentligt
2724592_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 2023 - 5293
Den 13. juni 2023
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 569 (MOF alm. del) stillet 16. maj 2023 efter ønske fra
Marianne Bigum (SF).
Spørgsmål nr. 569
”EU-Kommissionen har forelagt et forslag til en forordning om naturgenopretning bl.a. med henblik
på at sætte konkrete tidsfrister for at forbedre naturens tilstand. EU angiver et overslag på, at
Danmark på samfundsniveau vil få en årlig netto værdiforøgelse som følge af forordningen på mere
end 20 mia. euro Der henvises til ”Forslag til Europa-Parlamentets forordning om
naturgenopretning”, EU-Kommissionen, den 22. juni 2022.
• Kan miljøministeren bekræfte, at vedtagelse af EU-Kommissionens udkast til forordning om
naturgenopretning vil indebære et umiddelbart forbud mod forringelser af naturens tilstand generelt,
og ikke alene i Natura 2000 områderne, og dermed pr. definition indebære et stop for yderligere
forringelser og ødelæggelse af vores natur?
• Er ministeren enig i, at eksisterende natur samt naturgenopretning ikke udelukkende er en udgift for
samfundet, men tilfører økonomisk værdi, som bør modregnes investeringer i naturgenopretning?
• Vil ministeren oplyse, om og i givet fald hvordan værdien af økosystemtjenester indgår i regeringens
beregninger af omkostninger og prioriteringer af investeringer i naturgenopretning?
• Vil ministeren i lyset af, at vi har så lidt natur i Danmark sammenlignet med andre EU–lande, oplyse,
hvorvidt det vil blive særlig ”byrdefuldt” for netop Danmark at sikre den resterende danske natur mod
yderligere forringelser?”
Svar
Kommissionen har den 22. juni 2022 fremsat et forslag til forordning om naturgenopretning.
Formålet med forslaget er at bidrage til at løse biodiversitetskrisen og opnå EU’s klimamål. Med
forslaget sættes der en ramme for, at medlemsstaterne skal træffe effektive og områdebaserede
genopretningsforanstaltninger, som tilsammen skal dække mindst 20 % af EU’s land- og havområder
senest i 2030, og for alle økosystemer, som har behov for at blive genoprettet, senest i 2050. Dette skal
opnås gennem en række genopretningsmål og –forpligtelser for medlemsstaterne.
Kommissionens forslag til forordning om naturgenopretning indeholder en forpligtelse til, at
medlemsstaterne skal sikre, at der ikke sker en forringelse, der er genstand for
genopretningsforanstaltninger, og hvor der er opnået en god tilstand af områder med de omfattede
naturtyper og tilstrækkelig kvalitet af levesteder. Medlemsstaterne skal også sikre, at der ikke sker en
forringelse af områder med de omfattede naturtyper. De omfattede naturtyper er for land-, kyst- og
ferskvandsøkosystemer de samme naturtyper, som er omfattet af habitatdirektivet. For marine
økosystemer omfatter forslaget naturtyper som dækker hele den danske havbund.
Bevarelse og forbedring af natur vil indebære samfundsøkonomiske værdier ved bl.a. bevarelse af
biodiversitet, forbedring af jord- og vandkvalitet samt forbedring af fiskebestande. De
Miljøministeriet • Frederiksholms Kanal 26 • 1220 København K
Tlf. 38 14 21 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mim.dk
kom (2022) 0304 - Bilag 13: Kopi af MOF alm. del - svar på spm. 569 om bekræfte af, at vedtagelse af EU-Kommissionens udkast til forordning om naturgenopretning vil indebære et umiddelbart forbud mod forringelser af naturens tilstand generelt
samfundsøkonomiske værdier ved bevarelse og forbedring af natur vil generelt være
kontekstafhængige og komplekse og således vanskelige at opgøre.
Værdien af samfundsøkonomiske gevinster er ikke modregnet regeringens skøn over de
statsfinansielle og erhvervsøkonomiske omkostninger ved Kommissionens forslag til forordning om
naturgenopretning.
Kommissionen har ikke angivet omkostningsskøn for de enkelte medlemsstater som følge af
forpligtelsen til at undgå forringelse af den omfattede natur, hverken for naturen på land eller for
havnaturen. Kommissionen har angivet omkostningsskøn ved forslagets forpligtelser til at forbedre
land-, og ferskvansøkosystemer. Kommissionen estimerer, at Danmark har de sjettestørste
omkostninger pr. indbygger hertil blandt EU-landene. Opgørelsen tager ikke højde for omkostninger
til forbedring af øvrige økosystemer, herunder bl.a. marine økosystemer, hvor Danmark forventes at
have betydelige omkostninger.
Magnus Heunicke
/
Kristian Hovgaard Juul-Larsen
2