Underudvalget under Udvalget for Forretningsordenen 2020-21
UUF Alm.del Bilag 13
Offentligt
2327440_0001.png
Jørn Vestergaard
professor emeritus
+45/21 60 26 80
[email protected]
http://jura.ku.dk/jv
Den 29. januar 2021
Til Folketingets Retsudvalg samt Underudvalget under Udvalget for Forretningsordenen
1.
I forbindelse med Folketingets behandling af Beslutningsforslag nr. B 134 skal jeg venligst henlede
opmærksomheden på den kendelse, som Rigsretten afsagde i Tamilsagen vedrørende spørgsmålet
om udeladelse af forhold om vildledning af Folketinget, se Ugeskrift for Retsvæsen 1994.422 R. I
kendelsen konkluderede Rigsretten således:
Rigsrettens bemærkninger.
I forbindelse med Folketingets beslutning om at rejse tiltale for Rigsretten blev det overvejet tillige at
tiltale Erik Ninn-Hansen for at have forsøgt at hindre Folketingets Ombudsmand i at gennemføre sin
undersøgelse vedrørende Justitsministeriets og Udlændingedirektoratets behandling af sager om
familiesammenføring, for at have afgivet misvisende, vildledende og/eller urigtige oplysninger over
for Folketingets Ombudsmand og for at have afgivet misvisende, vildledende og/eller urigtige
oplysninger over for Folketinget, jf. de i udvalgsbetænkningen omtalte forhold II og III. Sådanne
handlinger ville udgøre selvstændige forhold, for så vidt angår handlingerne over for Folketingets
Ombudsmand efter § 5, stk. 1, i lov om ministres ansvarlighed, jf. § 7, stk. 1, i lov om folketingets
ombudsmand, og for så vidt angår handlingerne over for Folketinget efter lov om ministres
ansvarlighed § 5, stk. 2, jf. stk. 1.
Folketinget har imidlertid besluttet at undlade tiltale for disse forhold, og tiltalte vil derfor ikke
kunne dømmes herfor, jf. rigsretslovens § 65, 1. pkt. Ifølge denne bestemmelse, der svarer til
retsplejelovens § 908, stk. 3, kan tiltalte »kun dømmes for de i anklageskriftet nævnte forhold«.
Såfremt tiltalte findes skyldig i det forhold, for hvilket det er rejst tiltale, ville det stride mod
princippet i disse bestemmelser at tillægge de forhold, for hvilke tiltale er undladt, betydning ved
strafudmålingen som skærpende omstændigheder.
Rigsretten tager derfor den af forsvarerne nedlagte påstand til følge.
Der er ikke herved taget stilling til, i hvilketomfang bevisførelse vedrørende tiltaltes handlinger over
for Folketingets Ombudsmand og over for Folketinget kan have betydning for bedømmelsen af
skyldspørgsmålet i det forhold, for hvilket der er rejst tiltale, herunder for bedømmelsen af
spørgsmålet om forsæt eller grov uagtsomhed.
Afgørelsen er énstemmig.
Thi bestemmes:
De i tiltalebeslutningen og anklageskriftet udeladte to forhold (tiltaltes handlinger i relation til
Folketingets Ombudsmand og påstået vildledning af Folketinget) kan ikke bringes i anvendelse som
strafforhøjende eller strafskærpende omstændigheder.
2.
Det udkast til anklageskrift, som er indeholdt i betænkning afgivet af Udvalget for
Forretningsordenen den 27. ds. omfatter afslutningsvis følgende afsnit:
”Det er en skærpende omstændighed, jf. § 5, stk. 2, i lov nr. 117 af 15. april 1964 om ministres
ansvarlighed, at forhenværende minister Inger Støjberg i tilknytning til dette forløb afgav urigtige
1
UUF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 13: Henvendelser af 29/1 og 31/1-21 fra Jørn Vestergaard, Det Juridiske Fakultet, Københavns Universitet, vedrørende B 134 (Om rigsretstiltale mod forhenværende minister Inger Støjberg) - opfølgning.
eller misvisende oplysninger til Folketinget under samrådene i Folketingets Udlændinge- og
Integrationsudvalg den 1. juni 2017 om samrådsspørgsmål AT og AU, den 23. juni 2017 om
samrådsspørgsmål AWAZ, den 11. oktober 2017 om samrådsspørgsmål A og B og den 1. marts 2019
om samrådsspørgsmål Q, R og U.”
Før den endelige beslutning om afgrænsning af tiltalen og formuleringen af anklageskriftet vil det
være hensigtsmæssigt at overveje betydningen og rækkevidden af rigsretslovens § 65, stk.
1herunder i lyset af Rigsrettens ovennævnte afgørelse.
Rigsrettens kendelse er udtryk for et grundlæggende og generelt princip, som det ikke kan forventes,
at Rigsretten i det aktuelle tilfælde ville anlægge et ændret syn på.
3.
Det fremgår af betænkningen over beslutningsforslag B 134, at det har været overvejet at gøre
ansvar gældende for et selvstændigt forhold vedrørende overtrædelse af
ministeransvarlighedslovens § 5, stk. 2, ved afgivelse af urigtige og misvisende oplysninger til
Folketinget. Det er formentlig velbegrundet at udelade dette som et særskilt forhold i
anklageskriftet, i hvert fald i det omfang, der er tale om oplysninger, som har en nær sammenhæng
med vurderingen af instruksen og den ulovlige administration. I den forbindelse kan princippet
vedrørende forbud mod pligt til selvinkrimination have en ganske væsentlig betydning. Spørgsmålet
er behandlet af Jens Peter Christensen i bogen
Offentlig ansatte chefers ansvar,
1998, s. 121 f.
4.
Det følger af Rigsrettens omtalte kendelse, at bevisførelsen i den aktuelle sag efter
omstændighederne vil kunne omfatte
tiltaltes handlinger i forhold til Folketingets Ombudsmand og
over for Folketinget, idet oplysninger herom kan have betydning for bedømmelsen af
skyldspørgsmålet i det forhold, som er omfattet af det foreliggende udkast til anklageskrift, herunder
for bedømmelsen af spørgsmålet om forsæt eller grov uagtsomhed.
Med venlig hilsen,
Jørn Vestergaard
2