Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2018-19 (1. samling)
EFK Alm.del
Offentligt
2051502_0001.png
3
Christian Poll
Rasmus Nordqvist
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
30. april 2019
J nr.
2019-1111
Christian Poll og Rasmus Nordqvist (ALT) har i brev af 11. april 2019 stillet mig
følgende spørgsmål 311 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Christian Poll og Rasmus Nordqvist (ALT).
Spørgsmål 311
a) Vil regeringen ved første mulige lejlighed i EU tage initiativ til, at man får
undersøgt effekten af en brændstofafgift eller en CO
2
-afgift i EU?
Vil ministeren redegøre for regeringens konkrete planer for at få foretaget
denne undersøgelse i EU og dermed redegøre for, hvad man fra dansk
side aktivt vil gøre for at få undersøgelsen i gang?
b) Vil ministeren fremsende en proces- og tidsplan for, hvordan den danske
regering vil sikre, at man i EU får undersøgt effekten af et iblandingskrav
for nye, CO
2
-neutrale brændstoffer i flytransporten?
c) Vil ministeren konkretisere, hvordan regeringen vil styrke forsknings- og
udviklingsindsatsen til udviklingen af CO
2
-neutrale brændstoffer, og rede-
gøre for, hvor mange midler regeringen vil afsætte til denne forskning og
udvikling?
Svar
Regeringen er stærkt optaget af at sikre, at vi når klimamålene i Parisaftalen. Der-
for har alle partier i Folketinget med Energiaftalen sat retning mod, at Danmark og
EU senest i 2050 skal være klimaneutral. Europa-Kommissionen har med sin vision
om et klimaneutralt EU i 2050 vist, at der er brug for en styrket indsats i luftfarten,
hvis vi i EU skal nå det mål på en omkostningseffektiv måde.
Regeringen er meget optaget af at afsøge mulighederne for fælleseuropæiske løs-
ninger med ligesindede lande. Da luftfart er af global karakter, er det netop på eu-
ropæisk og internationalt niveau at luftfartens udledninger bedst håndteres. Den
nederlandske regering afholder i juni en konference, hvor der er lagt op til at drøfte
fælleseuropæiske løsninger til håndteringen af udledningerne fra luftfarten. Her
ventes at være mulighed for at drøfte mulige tiltag som f.eks. undersøgelse af
brændstofafgift, iblandingskrav, justering af kvotehandelsdirektivet og international
Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriet
Stormgade 2-6
1470 København K
T: +45 3392 2805
E: [email protected]
www.efkm.dk
Side 1/2
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 311: Spm. om undersøgelse af effekten af en brændstofafgift eller en CO2-afgift og iblandingskrav i EU, til energi-, forsynings- og klimaministeren
2051502_0002.png
regulering, ligesom der vil være er en mulighed for at drøfte en koordineret tilgang
med ligesindede.
Europa-Kommissionen har tidligere oplyst, at regulering af luftfartens udledninger
forventeligt vil indgå i den kommende revision af EU’s kvotehandelssystem samt
revisionen af energibeskatningsdirektivet. Kommissionen vil i den forbindelse skulle
undersøge effekten af fælleseuropæiske løsninger.
For på langt sigt at nedbringe udledningerne fra luftfarten vil det være nødvendigt
at få udviklet de CO
2
-neutrale brændstoffer. Teknologier til at nedbringe udlednin-
gerne fra luftfarten er stadig på et meget tidligt stadie, og det vil i første omgang
kræve et samarbejde mellem relevante parter for at kortlægge udfordringer, mulig-
heder og løsninger. Derfor sætter regeringen også pris på de ambitiøse meldinger,
luftfartsbranchen er kommet med. Brancheforeningen Dansk Luftfart har fremlagt
en vision om klimaneutral luftfart i 2050 og foreslået et Luftfartens Klimapartner-
skab med deltagelse af erhvervet, grønne organisationer og forskere. Det støtter vi
fra regeringens side op om. Partnerskabet vil være et forum for at drøfte med de
relevante aktører, hvordan forsknings- og udviklingsindsatsen styrkes med henblik
på at udvikle CO
2
-neutrale flybrændstoffer som langsigtet løsning til at reducere
luftfartens udledninger.
Der er med energiaftalen fra juni 2018 afsat 580 mio. kr. i 2020 til forskning, udvik-
ling og demonstration på energiområdet og 1 mia. kr. i 2024 til forskning, udvikling
og demonstration på energi- og klimaområdet. Disse midler vil bl.a. kunne bruges til
udvikling af CO
2
-neutrale brændstoffer og teknologier til luftfarten. Derudover er der
betydelige midler til rådighed i EU igennem Horizon Europe og Innovationsfonden.
Med venlig hilsen
Lars Chr. Lilleholt
Side
2/2