Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2018-19 (1. samling)
EFK Alm.del Bilag 271
Offentligt
2052605_0001.png
Viborg den 30. april 2019.
Energi- Forsynings- og Klimaminister
Lars Chr. Lilleholt
Christiansborg
1240 København K.
Løftebrud, tyveri og bedrageri med ændringer for solceller
Fra en gruppe af private solcelleejere fra Midtjylland med solcelleanlæg på op til 6 Kw
etableret før 20. november 2012.
Jørn Glerup, forfatter og kontaktperson
Høgevej 34,
8800 Viborg
[email protected]
Emner:
1. Politiske beslutninger, politikernes troværdighed og tillid samt borgernes retssikkerhed
a. Hvilke initiativer vil ministeren sætte i værk for at sikre,
- at vi som borgere fortsat kan disponere sikkert og trygt på grundlag af politiske beslutninger,
- at politikernes troværdighed bliver genskabt
- at vores tillid til det politiske system genopstår samt
- at vores retssikkerhed som borgere i et demokratisk samfund fortsat er intakt?
b. Kan ministeren oplyse, om beslutningen om at tvinge os solcelleejere under ordningen før
20. november 2012 over på
timebaseret nettoafregning
er en politisk eller en administrativ
beslutning, og hvem der har truffet den endelige beslutning?
c. Vil ministeren tage initiativ til at rulle flexordningen tilbage, således at alle partier bag aftalen om
nettomåleordningen holder og står ved deres ansvar og løfte til os om, at nettomåleordningen
fortsat er gældende indtil 2032 for vores solcelleanlæg op til 6 Kw?
2. Økonomisk kompensation for merudgifter, der er pålagt os efter regelændringer siden
20. november 2012, samt for negative økonomiske konsekvenser som følge af indførelse
af flexafregning
Vil ministeren imødekomme vores krav om økonomisk kompensation for påførte ekstra
omkostninger og øvrige forringelser mm. siden 20. november 2012 samt kompensation for
økonomisk produktionstab efter indførelse af flexordningen?
Bilag:
1. Vedlagt problemformulering til emnerne 1 og 2
2. NOTAT om relevante love og bekendtgørelser mm. siden 2010
3. Oversigt over medunderskrivende private solcelleejere før 20. november 2012
4. Økonomisk sammenligning af årsbaseret nettoafregning og flexafregning på 6 Kw anlæg på Høgevej 34, 8800 Viborg
5. Kontrakt med Energinet om Nettoafregning
Kopi til Udvalg for Energi, Forsyning og Klima
Kopi til landsdækkende medier og interesseorganisationer
Kopi til de politiske partier.
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 271: Kopi af henvendelse af 1/5-19 til energiministeren fra Jørn Glerup m.fl., Viborg, om ændringer for solceller
Bilag 1
1. Politiske beslutninger, politikernes troværdighed samt borgernes retssikkerhed
Skiftende regeringer og partier på Christiansborg interesserer sig i stadig stigende grad for den
grønne omstilling og ønsker, at Danmark skal være førende på verdensplan på denne dagsorden.
Derfor er alle danske borgere blevet kraftig opfordret til at bidrage til omstillingen.
I 2010 ændrede det daværende Folketing lovgivningen på energi- og skatteområdet med henblik på
at fremme borgernes interesse og investeringslyst for at sætte skub i omstillingen. Definitionen på
VE-anlæg blev udvidet til også at omfatte solceller.
Muligheden for at lagre el på el-nettet gratis og først afregne efter et år, gjorde det meget fordelagtigt.
Samtidig var det muligt at benytte de skattemæssige fordele ved den regnskabsmæssige
ordning, hvor afskrivningen af anlægget medfører et underskud i virksomheden. Underskuddet
kan fratrækkes den personlige indkomst og dermed give en skattemæssig besparelse.
Udover de fordelagtige regler blev hele investeringen i solcelleanlæg kun bedre, da markedsprisen
på solceller faldt drastisk, samtidig med at bankerne tilbød lån til solceller eller energiforbedringer
på ca. 5 %. Det gjorde, at alle havde mulighed for at købe et solcelleanlæg. Og hvem ville
ikke gerne købe et anlæg med en tilbagebetalingsperiode på mellem 6-10 år og en meget længere
levetid?
Energinet beskrev vilkårene i oplæg om årsbaseret nettoafregning i sit præsentationstranscript:
af 30. okt. 2012 pkt. 4 med henvisning til dokument af 11 juni 2012
citat:
Hvad er nettomålerordningen?
”Ejeren af en eller flere vedvarende energianlæg med en samlet installeret effekt på maksimalt
6 kw, som er tilsluttet i din elinstallation i din private bolig, kan blive afregnet efter den
årsbaserede nettoafregningsmodel, også kaldet nettomålerordningen.
Det betyder, at overskudsproduktionen ”opbevares på nettet” til senere anvendelse.
Når året gøres op
og hvis der har været en overskudsproduktion
udbetaler Energinet.dk
et pristillæg iht. VE-lovens regler. Anlægsejer fritages også for at betale til dækning af de
offentlige forpligtelser (afgiftsfrihed).
For at gøre brug af ”nettomålerordningen” skal el-produktions-anlægget
ligge på forbrugsstedet
og skal være 100% ejet af elforbrugeren, og elforbrugeren skal søge om ”Anmodning om
nettoafregning” hos os.”
Vi blev således lovet, at den elproduktion, der ikke blev anvendt i produktionsøjeblikket f.eks. om
sommeren, kunne lagres på nettet til senere udnyttelse f.eks. om vinteren i forholdet 1
1.
Ud over bidraget til den grønne omstilling er dette princip om lagring på nettet i forholdet 1
1 af helt
afgørende og central betydning for vores beslutning om at investere i et solcelleanlæg og dermed af
egen ”lomme” bidrage til den grønne omstilling i Danmark.
Lovgrundlaget på energi- og skatteområdet var komplekst, så det var helt afgørende, at vi som
solcelleejere kunne være sikre på og have tillid til det, vi blev lovet, som sikkerhed for vores
investering. Se notat med oversigt over relevante love bekendtgørelser mm.
I perioden 2011 og især i 2012 eksploderer antallet af private solcelleanlæg på op til 6 Kw. Lysten til
at bidrage til den grønne omstilling, og den økonomiske gulerod betød, at i alt ca. 85.000 anlæg blev
sat i drift for private midler på mellem 100.000
200.000 kr. pr. anlæg, og vi indgik en kontrakt med
Energinet om nettoafregning på baggrund af Bek. nr. 804 af 28.06.2010 (Bilag 5).
Ministeren og Folketinget får nu kolde fødder. Man opdager pludseligt, at der mangler indtægter i
Statskassen og hos elselskaberne på grund af brugen af årsnettoafregningsordningen og
afskrivningsreglerne for erhvervsdrivende. Derudover rejste sig en række problemstillinger i forhold til
den erhvervsmæssige virksomhed. F.eks. spørgsmålet, om hvorvidt ejeren kunne lade sig momsre-
gistrere. Det blev først afklaret i sommeren 2012 af Skat, som senere blev tvunget til at ændre beslut-
ningen igen.
Side 2
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 271: Kopi af henvendelse af 1/5-19 til energiministeren fra Jørn Glerup m.fl., Viborg, om ændringer for solceller
Vi blev præsenteret for stramninger fremsat i Folketinget den 20. november 2012. Der blev fremsat et
forslag om ændring af lov om fremme af vedvarende energi, lov om elforsyning, lov om
afgifter af elektricitet og ligningsloven. Ændringen gjorde bl.a., at det ikke længere er muligt
at benytte den regnskabsmæssige ordning. Dertil blev bekendtgørelse om nettoafregning for egen-
producenter af elektricitet ændret med virkning fra den 20. november 2012, således at årsnettoaf-
regning blev erstattet af timenettoafregning for nye anlæg.
Der bliver indsat en overgangsordning for eksisterende små solcelleanlæg og øvrige små VE-anlæg
• Der
foreslås en overgangsperiode på 20 år for alle eksisterende små VE-anlæg, hvor anlæggene
kan få støtte efter gældende regler.
• I overgangsperioden kan de omfattede anlæg uændret fortsætte med den årsbaserede Nettomåler-
ordning, hvorefter solcelleanlæg overgår til timebaseret nettoafregning med afsætning af over-
skudsproduktion på markedsvilkår, så afregningsprisen efter overgangsordningens udløb svarer til
markedsprisen
• Eksisterende anlæg vil fortsat kunne anvende de erhvervsmæssige skatteregler
i resten af anlæg-
genes levetid.
• Efter overgangsperioden overgår øvrige VE-anlæg
til timebaseret nettoafregning med afregning af
overskudsproduktion efter de eksisterende regler i VE-loven.
L86 blev vedtaget ved 3. behandling med virkning fra 20. november 2012 af Socialdemokraterne, Det
Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Venstre, Dansk Folkeparti, Enhedslisten og Det
Konservative Folkeparti med 108 stemmer for forslaget, 5 stemmer imod forslaget (Liberal Alliance),
0 stemmer hverken for eller imod forslaget.
Med vedtagelse af L86 kunne vi som solcelleejere under de hidtil kendte regler ånde lettet op for en
stund. Men det skulle vise sig, at vi snart kom til at føle os som jaget vildt, idet vi med jævne
mellemrum har måttet lægge ryg til en lang række af forringelser af vores økonomiske vilkår.
Højdepunktet/lavpunktet indtil nu blev dog nået med offentliggørelsen af Bek. nr. 999 af 29. juni 2016,
hvori det slås fast, at
timebaseret nettoafregning
er eneste mulige form for afregning for den
producerede el for solcelleanlæg op til 6 Kw.
I perioden 01.01.2019
31.12.2020 udrulles flexafregning for alle solcelleejere (timeafregning). Dette
betyder et farvel til nettoordningen og Indførelse af afregning af køb og salg hver for sig til spotpris.
Indførelsen af flexafregningen er helt i modstrid med den lovede garanti på 20 år frem til 2032 for
solcelleejere på nettomålerordningen, som blev lovet i 2012 jfr.§ 21 nettoafregningsbekendtgørelse
nr. 999 af 29.06.2016, hvori der står:
”endvidere
kan en ejer af et elproduktionsanlæg ved anmodning til Energinet.dk få nettoafregning
på årsbasis efter § 5 i bekendtgørelse nr. 804 af 28. juni 2010 om nettoafregning for
egenproducenter af
elektricitet
frem til og med den 19. november 2032 på betingelse
af …”
Her medtages et udsnit af din ordførertale i Folketinget ved 1. behandling af L86 i 2012:
Lars Chr. Lilleholt (V) Ordfører citat:
”På
energiområdet har vi tradition for, at der er brede energiaftaler. Det giver sikkerhed for,
at de virksomheder og privatpersoner, der skal investere på området, også kan have tillid til
beslutningerne her i Folketinget, og også at de virker langt ud i fremtiden. Det gælder, hvad
enten det er DONG Energy, E.ON eller andre, der skal investere i et havvindmølleprojekt til
10-15 mia. kr., eller det er en privat husstand, der måske har investeret 125.000 kr. i et nyt
solcelleanlæg. Derfor var det helt afgørende for Venstre i de forhandlinger, der var før det
her lovforslag, at vi sikrede, at der ikke blev lovgivning med tilbagevirkende kraft, således at
de mere end 40.000 familier, der har investeret i solcelleanlæg, også kan have tillid til den
lovgivning, der gjaldt, da de købte anlægget, og dermed de rammevilkår, der var gældende
for deres køb af anlæg.
Side 3
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 271: Kopi af henvendelse af 1/5-19 til energiministeren fra Jørn Glerup m.fl., Viborg, om ændringer for solceller
Derfor er vi også meget tilfredse med, at det lykkedes at komme igennem med det krav for
Venstre og en række andre partier. Det er helt afgørende for os, at borgere, der investerer
på det her område, også kan være sikre på, at der også, hvad angår de politiske rammer,
er sikkerhed for den investering, de har bevæget sig ud i. Regeringen spillede ud med, at
man kunne bevare støttereglerne 10 år. Vi krævede, at de skulle gælde i hele anlæggets
levetid. Det lykkedes os at komme igennem med det, og det er vi ganske godt tilfredse
med.
Vi er også tilfredse med, at det er sket på en måde, så den samlede regning for det her går
i nul, således at vi har fundet finansiering til de ekstra omkostninger, der er kommet, på
Klima- og Energiministeriets område. Det har også været meget, meget vigtigt for Venstre….”
Ovenstående ordførertale udtrykker på fornemste vis en holdning, som vi alle kan tilslutte os.
Den fremhæver værdibegreber som: tillid til langsigtede beslutninger truffet i Folketinget, respekt for
virksomheders og borgeres investeringer, ikke lovgive med tilbagevirkende kraft, tillid til den lov-
givning, der ligger til grund for virksomheders og borgeres beslutninger.
Det videre forløb i solcellesagen har desværre vist, at der er milevidt fra dine og dine kollegers fine
ord og intentioner til den virkelighed, vi kom til at opleve. Dette forløb bærer i udstrakt grad præg af
lovsjusk, hovsa indgreb og lappeløsninger, der stritter i alle retninger. Det virker samlet set som
uigennemtænkt og uden det fornødne overblik.
Vi henviser til vedlagte notat om relevante love og bekendtgørelser mm. siden 2010. Den viser, at der
har været stor aktivitet i antallet af regelændringer på området på kort tid.
Hvorfor?
Dette sagsforløb viser, at vi som en del af 85.000 borgere med god grund føler os snydt og bedraget.
Vi føler, at vores retssikkerhed er tilsidesat, og vi springer ikke på denne limpind én gang til for egne
midler.
Det overordnede ansvar for denne udvikling må placeres hos Folketing og diverse ministerier.
Informationsformidling til os solcelleejere om diverse ændringer af de fundamentale vilkår på området
har stort set været ikke eksisterende. Som solcelleejere har vi skullet være meget ihærdige, hvis vi
har villet gøre os forhåbninger om at skaffe os et grundlæggende overblik over vores fundamentale
vilkår for vores investering.
Vi oplever at være små brikker i et monopollignende cirkus af offentlige, halvoffentlige og private
partnerskaber i et omfang, så det som borger er næsten håbløst at gennemskue. Vi oplever
desværre også, at de parter, vi henvender os til, heller ikke kan finde ud af det. Derfor bliver vi
omstillet fra det ene selskab til det andet for til sidst at starte forfra uden at få løst det rejste problem.
Denne grønne hovedret er på solcelleområdet blevet spoleret af en blandet cocktail af diverse
tilsætningsstoffer fra skatte- og energiområdet samt ikke mindst folketingets slingrekurs i beslutnings-
processen. Modsat intentionen er der ikke længere appetit på denne ret og udviklingen i udlandet
suser forbi Danmark. Hvor blev den overordnede og langsigtede strategi af?
Det er nonchalant, når du som minister melder ”hus forbi”, det er ”bare ærgerligt”, det er for god ”en
ordning”, eller det er ikke ”mit bord”. Det opleves at være
ansvarsforflygtigelse. Den organisation,
Folketinget har besluttet på dette område, er statens forlængede arm.
Det skal medgives, at også andre forligspartier er undvigende eller fraværende f.eks. Socialdemo-
kratiet og Dansk Folkeparti. De glimrer med deres rungende tavshed.
Det er deprimerende for demokratiets fremtid, at vi som borgere ikke kan have tillid til vores politikere
og de beslutninger, de træffer, samt at vores retssikkerhed bliver tilsidesat.
Side 4
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 271: Kopi af henvendelse af 1/5-19 til energiministeren fra Jørn Glerup m.fl., Viborg, om ændringer for solceller
Det ser ud til, at elselskabernes lobbyisme tillægges langt større vægt fra din og Folketingets side
end hensynet til os, der af egne midler har fulgt jeres opfordring om at støtte de politiske mål i den
grønne omstilling.
I denne tid forud for det forestående folketingsvalg hører vi som borgere, gentagne opfordringer fra
dig og dine kolleger til aktivt at bidrage til den grønne omstilling. Den bliver ganske givet et centralt
emne i valgkampen. Derfor ser vi med stor interessere frem til dine svar på disse spørgsmål:
a. Hvilke initiativer vil ministeren sætte i værk for at sikre,
- at vi som borgere fortsat kan disponere sikkert og trygt på grundlag af politiske beslutninger,
- at politikernes troværdighed bliver genskabt
- at vores tillid til det politiske system genopstår samt
- at vores retssikkerhed som borgere i et demokratisk samfund fortsat er intakt?
b. Kan ministeren oplyse, om beslutningen om at tvinge os solcelleejere under ordningen før
20. november 2012 over på
timebaseret nettoafregning
er en politisk eller en administrativ
beslutning, og hvem der har truffet denne beslutning?
c. Vil ministeren tage initiativ til at rulle flexordningen tilbage, således at alle partier bag aftalen om
nettomåleordningen holder og står ved deres ansvar og løfte til os om, at nettomåleordningen
fortsat er gældende indtil 2032 for vores solcelleanlæg op til 6 Kw?
Side 5
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 271: Kopi af henvendelse af 1/5-19 til energiministeren fra Jørn Glerup m.fl., Viborg, om ændringer for solceller
kompensation for merudgifter, der er pålagt os efter regelændringer siden
20. november 2012, samt for negative økonomiske konsekvenser som følge af indførelse
af flexafregning
Med Folketingets vedtagelse af L86 i slutningen af 2012 startede et felttog med forringelser af vores
økonomiske vilkår. Det gælder også os, der allerede var tilsluttet årsnettomåleordningen med anlæg
på op til 6 Kw.
Vi kender solcelleejere, der efter de mange økonomiske forringelser overvejer at nedlukke deres
solcelleanlæg, da forudsætningerne for investeringen er ændret radikalt siden 2012.
Disse ejere kommer ovenikøbet til at stå med en ikke ubetydelig regning for reparation af deres tag,
hvis solcelleanlægget nedtages. Alternativt er det en forringelse af husets salgsværdi. Det kan i
sidste ende blive en meget tung økonomisk byrde at løfte, hvis solcelleanlægget ender med at blive
værdiløst. Måske er der ikke længere nogen garanti at støtte sig til, fordi leverandøren er gået
konkurs i mellemtiden. Ved salg af fast ejendom skal solcelleanlægget værdisættes særskilt og
hvem vil købe et hus med et værdiløst solcelleanlæg på taget?
Prisen på en Kwh. er sammensat af forskellige elementer så som markedsprisen på el fra elselskabet
Eniig, afgifter til staten f.eks. grønne afgifter, moms, forsyningsafgifter til elselskabet N1 samt
omkostninger til vort netselskab N1. De forskellige afgifter med og uden moms og deres størrelse
fremgår af bilag 4. Det fremgår endvidere, at omkostninger er steget fra 2013 til 2018 med
1484 kr.
eller 388,4 pct.
I perioden. Vi anser det for at være en voldsom stigning.
De økonomiske forringelser med indførelse af afgifter, abonnementer, gebyrer, rådighedsbetalinger
følger i kølvandet på den store omorganisering, der har fundet sted på elområdet. Vi synes, der er
blevet opbygget et enormt og dyrt bureaukrati, der er uigennemskueligt og til hvilken nytte?
Den 1. april 2016 indføres en såkaldt transportbetaling til Netselskabet N1. Denne transportbetaling
er variabel, idet den betales af bruttokøbet fra elnettet. Den udgør den absolut største del af om-
kostningerne.
I eksemplet i bilag 4 udgør transportbetalingen
1218 kr. eller 64,4 pct.
Før 2016 blev transportbetalingen beregnet efter nettomåleordningen.
Den 19. juni 2018 udsendte Energistyrelsen en pressemeddelelse om, at årsnettoafregnede
egenproducenter fremover skal flexafregnes. Det gælder bl.a. solceller. I samme pressemeddelelse
anerkender man, at flexafregning har en økonomisk ulempe, men at det er den eneste gangbare
løsning. Flexafregning betyder, at vi fremover skal sælge og købe el til spotpris hver for sig.
Hovsa. Vi har en kontrakt med Energinet fra 2012 om nettoafregning. En kontrakt som vi alene
kan opsige jvnf. bilag 5 tredje sidste afsnit.
Energiselskaberne fastsætter vores salgspris for en Kwh. Den er variabel alt efter markedsvilkår.
Kan vi mon risikere, at prisen fastsættes til 0 kr.?
Hvor er vores rettigheder og indflydelse som
producent og sælger af en vare blevet af?
På baggrund af Energistyrelsens udmelding i pressemeddelelsen har Energinet den 13. august sendt
nye retningslinjer for netto-/flexafregning med opstart 1. januar 2019 til godkendelse hos
Energistyrelsen. Udrulningen skal være gennemført senest ved udgangen af 2020.
Vi tillader os at spørge: Hvem har truffet denne beslutning? Har den været behandlet i Folketinget?
Har repræsentanter for solcelleejerne været en del af den udredning, der skulle klarlægge
alternative løsningsmodeller?
Bilag 4 dokumenterer, at det er endnu en forringelse af vores økonomiske investeringsgrundlag på
67,20 pct. eller 1252,30 kr.
i forhold til årsnettoafregningen på det samme datagrundlag.
Energinets udmelding om, at flexafregningsmodellen øger udgiften på 200
500 kr. i gennemsnit pr.
solcelleanlæg holder ikke stik.
Regneeksemplet i bilag 4 viser, at der er tale om en forøgelse på langt mere end 100 pct.
Side 6
2.
Økonomisk
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 271: Kopi af henvendelse af 1/5-19 til energiministeren fra Jørn Glerup m.fl., Viborg, om ændringer for solceller
Det er
”lykkedes”
at fastholde årsnettoafregning for følgende afgifter: el-afgift, PSO-afgift, nettarif til
Energinet og systemtarif til Energinet.
Disse afgifter kan årsnettoafregnes, men ikke vores køb og salg af el i forholdet 1
1.
Hvad er den saglige og gode forklaring?
Vi, der med stor og intens interesse fulgte Folketingets 1., 2., og 3. behandling af L86 i 2012,
oplevede en generel forståelse
hos mange politikere i Folketinget såvel som hos os solcelleejere -
af, at årsnettoafregningen for solceller omfattede alt dvs. afgifter, gebyr og afregning for køb og salg
af el. Din egen ordførertale ved 1. behandling bekræfter dette.
På intet tidspunkt har du/I som lovgivere taget forbehold for afregning af el som en del af nettomåle-
ordningens grundelementer.
Udtalelser fra diverse folketingspolitikere vidner om, at det var den politiske hensigt i forbindelse med
udformning af nettomåleordningen, at den også skulle omfatte afregning for elproduktion fra solceller
på anlæg op til 6 Kw., men desværre blev beslutningen ikke implementeret i Bek.nr. 804 af
28.10.2010 med ikrafttræden den 1. juli 2010 på grund af manglende opfølgning og dermed
sikkerhed for, at beslutningen blev til konkret lovgivning.
Hver gang ordet ”løftebrud” er nævnt har
du som minister gentagne gange oplyst, at der ikke er
”noget at komme efter”. Der
er ikke tale om løftebrud. Nej måske ikke i juridisk forstand. Skulle du
mod forventning have været klar over dette ved 1. behandling af L86 i 2012, er der tale om bevidst
vildledning eller bedrageri, hvilket er i strid med gældende dansk lovgivning.
Under alle omstændigheder har du et etisk og moralsk problem i forhold til os solcelleejere og det
beslutningsgrundlag, vi investerede i solceller og den grønne omstilling på.
Bek. nr. 75 af 25.01.2019 handler om krav til elmålere og måling af elektricitet i slutforbruget. Via
denne bekendtgørelse risikerer vi at skulle have installeret en ny elmåler for egen regning til et beløb
op til 1500 kr. pr. måler plus moms og installationsomkostninger.
Et nyt EU-direktiv er vedtaget for solcelleanlæg op til 25 Kw. med ikrafttrædelse 1.1 2020.
Privatpersoner må producere, forbruge, gemme og sælge vedvarende energi uden urimelige
administrative byrder, skatter eller afgifter.
Måske har vi her et værn mod yderligere overgreb.
Endvidere ser det ud til, at de forestående ændringer er i modstrid med dette EU-direktiv.
Når der i overskriften skrives ”løftebrud,
tyveri og
bedrageri”, er det, fordi definitionen på:
Løftebrud:
”Dækker over, at man ikke længere står ved det, man har lovet en anden part”
Bedrageri er:
”En
formueforbrydelse, som består i, at man ved at vildlede nogen får dem til at
handle anderledes, end de ellers ville have gjort, og dermed fremkalder et uberettiget
økonomisk tab hos andre og hos sig selv en vinding.”
Tyveri:
”Dækker
over den handling, der består i uretmæssig tilegnelse af noget, der tilhører
en anden.”
På baggrund af ovenstående beskrivelse med eksempler på de utallige overgreb, vi som
solcelleejere har været udsat for gennem årene, finder vi, at definitionen af løftebrud, tyveri og
bedrageri er dækkende for den situation, vi befinder os i.
Vi ser frem til ministerens svar på dette relevante og påtrængende spørgsmål for at imødegå de
brudte økonomiske forudsætninger for vores bidrag til den grønne omstilling for egne midler:
Vil ministeren imødekomme vores krav om økonomisk kompensation for påførte ekstra
omkostninger og øvrige forringelser mm. siden 20. november 2012 samt kompensation for
økonomisk produktionstab efter indførelse af flexordningen?
Side 7
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 271: Kopi af henvendelse af 1/5-19 til energiministeren fra Jørn Glerup m.fl., Viborg, om ændringer for solceller
Bilag 2
NOTAT om relevante love og bekendtgørelser mm. siden 2010
Ligningsloven med ligningsvejledning
Personskatteloven
Virksomhedsskatteloven
Afskrivningsloven
BEK nr. 804 af 28/06/2010 Bekendtgørelsen om nettoafregning for egenproducenter
BEK 1637 af 15/12/2010
L74, lov nr. 1559 af 21/12/2010
LBK nr. 310 af 01/04/2011 Bekendtgørelse af lov om afgift af elektricitet
LBK nr. 1074 af 08/11/2011 Bekendtgørelse af lov om fremme af vedvarende energi
Lov nr. 1382 af 28/12/2011
BEK 1068 af 16/11/2012
Juridisk vejledning 2012-2 og 2013-1
L86, lov nr. 1390 af 23/12/2012
Lov 192, lov nr. 592 af 18/06/12 med bemærkninger
BEK 90 af 25/01/2013
Lov nr. 900 af 04/07/2013
Lov nr. 642 af 12/06/2013
BEK nr. 1112 af 18/09/2015
01/04/2016 Elselskaberne indfører nettarif beregnet på bruttokøb af el.
BEK nr. 999 af 29/06/2016
Lov nr. 1049 af 12/09/2017
BEK nr. 1749 af 26/12.2017
LBK nr. 1194 af 28/09/2018
2018 Energinet udsender breve med ikrafttrædelse i perioden 1.1.2019 til 31.12.2020
Breve fra Energinet til solcelleejerne på årsnettoafregning
timeafregning til spotpris ved køb/salg
2018
Udsendelse af bekendtgørelse til høring. Nyt begreb ”Øjebliksforbrug”
Et nyt EU direktiv er vedtaget med ikrafttrædelse 01.01.2020
BEK. nr. 75 af 25/01/2019 om fjernaflæste målere.
Afgørelser
SKM 2011.566. SR SKM.2011.295.SR
SKM 2012.159.SR SKM.2008.516.SR
SKM 2012.395.SR SKM.2012.427.SR
SKM 2011.686.SR SKM.2003.522.LSR
SKM 2011.830.SR SKM.2008.926.SR
SKM 2011.560.SR SKM.2011.856.SR
TfS 2006, 591 SKM.2011.857.SR
SKM.2012.630.SR SKM.2012.394.SR
SKM.2012.394.SR
SKM 2013.23
SKM 2013.818
SKM2016.484LSR
SKM2017.266.LSR og SKM2017.267.LSR
SKM2018.638.SKTST
Side 8
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 271: Kopi af henvendelse af 1/5-19 til energiministeren fra Jørn Glerup m.fl., Viborg, om ændringer for solceller
Bilag 3
Oversigt over medunderskrivende private solcelleejere før 20. november 2012
Der er medunderskrivere fra forskellige forsyningsselskaber
dog primært ENIIG
1. Jytte og Jørn Glerup,
2. Ingrid og Ernst Mortensen
3. Birthe og Asbjørn Jensen
4. Lars Gjøl Christensen
5. Paul-Martin Friborg
6. Flemming Madsen
7. Ole Hemmer Hansen
Else Dideriksen
8. Inge Mortensen
9. Peter Bonde Glerup
10. Lillian og Niels Peder Nielsen
11. Ulla og Niels Thellesen
12. Karen og Aksel Skovmand
13. Annelise og Verner Hansen
14. Karin Jepsen og Jan Clausen
15. Inge Hermann
16. Inger og Svend Jørgensen
17. Åse og Jørgen Dalager
18. Erik Stengaard Andersen
19. Anni og Jørgen Svanholt
20. Mogens Astrup Steiniche
21. Bjarne Hertz
22. Rasmus Bunten
Høgevej 34,
Høgevej 37,
Høgevej 11,
Høgevej 33,
Vinkelvej 72B
Vibevej 5
8800 Viborg
8800 Viborg
8800 Viborg
8800 Viborg
8800 Viborg
8961 Allingåbro
Bygvænget 8
Tostrupvej 64
Ansvej 42
Tyttebærhøj 3
Landvaghøj 14
Tyttebærhøj 9
Langvadhøj 4
Høgevej 28
Vinkelvej 90
Jernbanegade 17
Vråvej 24
Kærbyvej 44
Fredensgårdsvej 10
Duelundvej 14
Brombærhegnet 15
Enghavevej 37
8800 Viborg
8800 Viborg
8600 Silkeborg
8800 Viborg
8800 Viborg
8800 Viborg
8800 Viborg
8800 Viborg
8800 Viborg
8830 Tjele
8830 Tjele
8832 Skals
8270 Højbjerg
8620 Kjellerup
8700 Horsens
8600 Silkeborg
NB: På grund af stor interesse vil denne liste med stor sandsynlighed blive udvidet i den kommende tid
Side 9
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 271: Kopi af henvendelse af 1/5-19 til energiministeren fra Jørn Glerup m.fl., Viborg, om ændringer for solceller
2052605_0010.png
Bilag 4
Årsbaseret nettoafregning - Opgørelse for perioden
01.01.2018 - 31.12.2018 på Høgevej 34, 8800 Viborg
Sidste
Ny
Års-
Eget
Under
Aflæsn: Aflæsn: resultat: forbrug: skud:
Måler - Fwd: Forbrug - KØB
35596
41965
6369
0
Måler - Rev: Prod til Nettet
38455
45661
7206
Ov-skud:
Inverter - Produktion: I ALT
49587
58906
9319
2113
837
Pris excl.
moms
Abonnement ENIIG
120,0000
Abonnement N1
480,9600
Rådighedsbetaling N1
65,0400
Gebyr handel ENIIG
0,0014
Kvartalsel ENIIG
0,4373
Transportbetaling N1
0,1913
Transport/Sys ENERGINET.DK
0,0800
PSO - Afgift STATEN
0,0940
Elafgift
0,9140
Betalingsgebyr
8,0000
I Alt
Moms
I alt incl moms
Tillæg for overskudprodukt.
Samlet eludgift minus salg
Emne:
Pris incl. Volum
moms
150,0000
1
601,2000
1
81,3000
1
0,0018
0
0,5466
0
0,2391
6369
0,1000
0
0,1175
0
1,1425
0
10,0000
1
Saldo ex
moms
120,00
480,96
65,04
0,00
0,00
1218,39
0,00
0,00
0,00
8,00
1892,39
473,10
2365,49
502,20
1863,29
Forudsætninger:
Bilag 4
1.
El-handler: Eniig
Netselskab: N1
2.
Solcelleanlægget er på 6
Kw, installeret på
Høgevej
34, 8800 Viborg
og tilsluttet
Nettomåleordningen.
3.
Anlægget er sat i drift i
maj 2012 og er dimensio-
neret til at dække almindelig
elforbrug i parcelhus på 248
m2 med installeret jord-
varme.
4.
Angivne priser og bereg-
ningsmetoder er indhentet
telefonisk fra Energisty-
relsen, Eniig, N1 og Energi-
net samt fra henviste web-
sider.
5.
Priser er angivet i kr. og
måleresultater i Kwh.
0,60
837
6.
Produktionsdata er ind-
hentet fra årsopgørelserne
for 2017 og 2018. De er
udarbejdet af Eniig.
7.
Produktionsdata for 2013
er på niveau med 2018-data
Flexbaseret afregning - Opgørelse for perioden
01.01.2018 - 31.12.2018 på Høgevej 34, 8800 Viborg
Sidste
Ny
Års-
Eget
Under
Aflæsn: Aflæsn: resultat: forbrug: skud:
Måler - Fwd: Forbrug - KØB
35596
41965
6369
0
Måler - Rev: Prod. til Nettet
38455
45661
7206
Ov-skud:
Inverter - Produktion I ALT
49587
58906
9319
2113
837
Emne:
Pris excl.
moms
Abonnement ENIIG
120,0000
Abonnement N1
480,9600
Rådighedsbetaling N1
65,0400
Gebyr handel ENIIG
0,0014
Kvartalsel ENIIG Køb
0,4373
Transportbetaling N1
0,1913
Transport/Sys ENERGINET.DK
0,0800
PSO - Afgift STATEN
0,0940
Elafgift
0,9140
Betalingsgebyr
8,0000
I Alt
Moms
I alt incl. moms
Kvartalsel Salg fra Energinet
Tillæg for overskudprodukt.
Samlet eludgift minus salg
Pris incl. Volum
moms
150,0000
1
601,2000
1
81,3000
1
0,0018
0
0,5466
6369
0,2391
6369
0,1000
0
0,1175
0
1,1425
0
10,0000
1
Saldo ex
moms
120,00
480,96
65,04
0,00
2.785,16
1.218,39
0,00
0,00
0,00
8,00
4.677,55
1.169,39
5.846,94
2.522,10
209,25
3.115,59
Andet:
1.
Årsopgørelsen for 2013
viser produktionsomkost-
ninger i alt
381,50 kr.
2.
Der har hvert år været et
nettosalg af produceret el.
Konklusioner:
1.
Stigning i omkostningerne
fra 2013 til 2018 har i alt
været
1.483,79 kr.
eller
388,4 pct.
2.
I forhold til eksemplet
med Flexbaseret afregning i
2018, er omkostningsstig-
ningen på
2.734,09 kr
eller
716,67 pct.
3. Det
fremgår af skemaet,
at Flexafregning bevirker en
økonomisk forringelse på
1.252,30
kr. eller
67,20 pct.
i forhold til årsbaseret net-
toafregning
Side 10
0,35
0,25
7206
837
EFK, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 271: Kopi af henvendelse af 1/5-19 til energiministeren fra Jørn Glerup m.fl., Viborg, om ændringer for solceller
2052605_0011.png
Bilag 5
Side 11