Retsudvalget 2017-18
S 79
Offentligt
1810256_0001.png
Folketinget
Lovsekretariatet
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
31. oktober 2017
Strafferetskontoret
Jakob Liebetrau
2017-0034-0010
551979
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. S 79, som medlem af Folketin-
get Kenneth Kristensen Berth (DF) har stillet til justitsministeren den 23.
oktober 2017.
Søren Pape Poulsen
/
Thomas Tordal-Mortensen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
S 79 - 2017-18 - Endeligt svar på S 79: Hvad er ministerens holdning til, at der med fast-trackordning er skabt en forventning om, at østeuropæiske tiggere vil blive smidt ud af Danmark, men at kun 1 person ud af 20 dømte er blevet udvist, og at fast-trackordningen dermed er værdiløs?
Spørgsmål nr. S 79 fra medlem af Folketinget Kenneth Kristensen
Berth (DF):
”Hvad
er ministerens holdning til, at der med fast-trackordning er skabt en
forventning om, at østeuropæiske tiggere vil blive smidt ud af Danmark,
men at kun 1 person ud af 20 dømte er blevet udvist, og at fast-trackordnin-
gen dermed er værdiløs?”
Svar:
Min holdning er meget klar. Jeg mener, at udlændinge, der begår utrygheds-
skabende kriminalitet i Danmark, skal udvises i videst muligt omfang.
Ved lov nr. 753 af 19. juni 2017 (Skærpelse af straffen for utryghedsska-
bende tiggeri) blev straffelovens § 197 om tiggeri ændret, idet kravet om
forudgående advarsel i sager om utryghedsskabende tiggeri - det vil sige
tiggeri i gågader, ved stationer, i eller ved supermarkeder eller i offentlige
transportmidler - blev fjernet, ligesom straffen for utryghedsskabende tig-
geri blev skærpet, sådan at udgangspunktet for straffastsættelsen nu er 14
dages ubetinget fængsel i førstegangstilfælde. Loven trådte i kraft den 21.
juni 2017.
Den særskilte kriminalisering og konsekvente strafferetlige forfølgning af
utryghedsskabende tiggeri vil betyde, at muligheden for, at de pågældende
på et tidspunkt efter en konkret vurdering vil kunne udvises, forøges, hvis
de bliver ved med at ernære sig ved tiggeri, herunder også utryghedsska-
bende tiggeri.
Anklagemyndigheden nedlægger påstand om udvisning i sager om utryg-
hedsskabende tiggeri i overensstemmelse med rigsadvokatmeddelelsen om
udvisning og i overensstemmelse med den praksis, som foreligger på områ-
det.
Jeg kan i den forbindelse oplyse, at Rigsadvokaten for nylig har skrevet til
politikredsene, at anklagemyndigheden skal være opmærksom på at søge
afklaret i praksis, hvilken betydning lovændringen om utryghedsskabende
tiggeri generelt har i forhold til spørgsmålet om udvisning af EU-borgere,
når der ikke er tale om et førstegangstilfælde, herunder vurdere om der er
grundlag for varetægtsfængsling efter udlændingelovens bestemmelser.
I denne sammenhæng kan jeg oplyse, at Justitsministeriet i forbindelse med
lovændringen om utryghedsskabende tiggeri anmodede Rigsadvokaten og
2
S 79 - 2017-18 - Endeligt svar på S 79: Hvad er ministerens holdning til, at der med fast-trackordning er skabt en forventning om, at østeuropæiske tiggere vil blive smidt ud af Danmark, men at kun 1 person ud af 20 dømte er blevet udvist, og at fast-trackordningen dermed er værdiløs?
Rigspolitiet om, at der blev oprettet en effektiv procedure
også kaldet en
fast-track ordning
til behandling af sager om utryghedsskabende tiggeri,
hvor der ikke kan ske frihedsberøvelse i sagen. Baggrunden for denne fast-
track ordning er, at politiet skal kunne foretage straksforkyndelse af ankla-
geskriftet og indkaldelsen til retsmødet, således at tiltalte efter hurtig beram-
melse ved domstolene vil kunne blive dømt i overensstemmelse med rets-
plejelovens regler om udeblivelse.
3