Retsudvalget 2017-18
S 115
Offentligt
1813764_0001.png
Folketinget
Lovsekretariatet
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
7. november 2017
Kontor:
EU-retskontoret
Sagsbeh: Katrine Ledam Rasmus-
sen
Sagsnr.: 2017-0033-0011
Dok.:
560829
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. S 114, som medlem af Folketin-
get Eva Kjer Hansen (V) har stillet til justitsministeren den 31. oktober
2017.
Søren Pape Poulsen
/
Katrine Ledam Rasmussen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
S 115 - 2017-18 - Endeligt svar på S 115: Vil ministeren sørge for, at ordet »direktivnær« ikke kan anvendes, hverken i lovforslag eller i bekendtgørelser, når der er elementer i lovforslaget eller bekendtgørelsen, der går videre end kravene i EU-retsakten?
Spørgsmål nr. S 114 fra medlem af Folketinget Eva Kjer Hansen (V):
”Vil
ministeren ændre definitionen på overimplementering, så
definitionen svarer til de fem principper og dermed kommer til
at dække al EU-lovgivning?”
Svar:
1.
Som opfølgning på vedtagelsen af beslutningsforslag nr. B 52 om infor-
mation til Folketinget vedrørende implementering af EU-direktiver, forord-
ninger og administrative forskrifter blev der i sommeren 2016 iværksat en
ny ordning med henblik på bl.a. at sikre, at Folketinget i forbindelse med
lovgivningsarbejdet i videre omfang informeres i forbindelse med overim-
plementering af EU-retsakter.
Indførelsen af den nye ordning indebar, at Justitsministeriet udsendte en lov-
teknisk skrivelse som supplement til den eksisterende lovkvalitetsvejled-
ning. Der blev i den forbindelse tilføjet en rubrik om overimplementering til
det sammenfattende skema i lovforslag, og vejledningen om punktet om for-
holdet til EU-retten blev ændret, således at eventuel overimplementering af
en EU-retlig minimumsforpligtelse skal beskrives under punktet.
2.
Både den tidligere V-regering og den nuværende VLAK-regering har øn-
sket at gøre op med overimplementering af EU-regulering med henblik på
at sikre erhvervslivet mod unødvendige byrder. På den baggrund nedsatte
den tidligere V-regering EU-Implementeringsudvalget (IU), som skal sikre
en mere systematisk og ensartet tilgang til implementering af erhvervsrettet
EU-regulering. Den nuværende regering har videreført arbejdet i IU.
IU drøfter bl.a. udkast til lovforslag og bekendtgørelser, hvori der lægges op
til implementering i strid med regeringens fem principper for implemente-
ring af erhvervsrettet EU-regulering. De fem principper, der danner grund-
lag for arbejdet i IU, er følgende:
1. Den nationale regulering bør som udgangspunkt ikke gå videre end mi-
nimumskravene i EU-reguleringen.
2. Danske virksomheder bør ikke stilles dårligere i den internationale kon-
kurrence, hvorfor implementeringen ikke bør være mere byrdefuld end den
forventede implementering i sammenlignelige EU-lande.
3. Fleksibilitet og undtagelsesmuligheder i EU-reguleringen bør udnyttes.
4. I det omfang det er muligt og hensigtsmæssigt, bør EU-regulering im-
plementeres gennem alternativer til regulering.
2
S 115 - 2017-18 - Endeligt svar på S 115: Vil ministeren sørge for, at ordet »direktivnær« ikke kan anvendes, hverken i lovforslag eller i bekendtgørelser, når der er elementer i lovforslaget eller bekendtgørelsen, der går videre end kravene i EU-retsakten?
5. Byrdefuld EU-regulering bør træde i kraft senest muligt og under hen-
syntagen til de fælles ikrafttrædelsesdatoer.
3.
Justitsministeriet arbejder aktuelt på en revideret lovkvalitetsvejledning,
der forventes offentliggjort ultimo november 2017. Der vil i den forbindelse
blive foretaget en række ændringer af lovkvalitetsvejledningen med henblik
på at sikre, at vejledningen bedre kommer til at afspejle det arbejde, der fo-
regår i IU.
Det vil bl.a. fremgå af vejledningen, at det altid skal fremgå af et lovforslags
bemærkninger og det sammenfattende skema, hvis forslaget ikke lever op
til de fem principper for implementering af erhvervsrettet EU-regulering. I
givet fald skal det under punktet om forholdet til EU-retten bl.a. anføres,
hvilke dele af lovforslaget der udgør implementering i strid med de fem
principper. Der skal i den forbindelse være en henvisning til de relevante
paragraffer (og numre) i lovforslaget.
For så vidt angår implementering af ikke-erhvervsrettet EU-regulering skal
denne i relevant omfang vurderes ud fra de fem principper for implemente-
ring af erhvervsrettet EU-regulering. Når det drejer sig om ikke-erhvervs-
rettet EU-regulering, er det eksempelvis ikke relevant at vurdere, om imple-
menteringen er mere byrdefuld, end den forventede implementering i sam-
menlignelige EU-lande for at undgå, at danske virksomheder stilles dårli-
gere i den internationale konkurrence, jf. ovennævnte princip 2. Er der tale
om implementering i strid med et af principperne indeholdt i ovennævnte
princip 1 og 3-5, skal dette anføres i det sammenfattende skema og under
punktet om forholdet til EU-retten, hvoraf det ligeledes skal fremgå, hvilke
dele af lovforslaget der i givet fald udgør implementering i strid hermed.
Både for så vidt angår implementering af erhvervsrettet som ikke-erhvervs-
rettet EU-regulering, lægges der i udkastet op til, at hvis et lovforslag på et
enkelt punkt går videre end minimumskravene i EU-reguleringen, bør lov-
forslaget ikke betegnes som en direktivnær gennemførelse, selv om lov-
forslagets øvrige dele ikke går videre end minimumskravene.
Ovennævnte retningslinjer forventes at få virkning fra den 1. januar 2018.
3