Undervisningsudvalget 2017-18
S 1030
Offentligt
1940600_0001.png
Folketingets Lovsekretariat
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf.: 35 87 88 89
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
Medlem af Folketinget Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) har den 13.
september 2018 stillet mig følgende spørgsmål nr. S 1030, som jeg her-
med skal besvare.
Spørgsmål nr. S 1030:
”Hvad
er ministerens holdning til, at en stor andel folkeskolelærere anser
læringsplatformene for at være en "tidsrøver"?”
Svar:
Tak for dit spørgsmål, som rejser en relevant problemstilling. Det er
noget, vi skal tage alvorligt.
De digitale læringsplatforme spiller en stor rolle i den daglige praksis på
mange skoler. Læringsplatformen er et nyttigt værktøj, som kan give en
digital infrastruktur og eksempelvis gøre det lettere for lærerne at dele
viden. Dog har den tætte kobling mellem Fælles Mål og læringsplatfor-
mene nogle steder ført til, at arbejdet med målsætning og dokumentation
er blevet uhensigtsmæssigt styrende for lærernes undervisning.
Folkeskoleforligskredsen har ønsket at give skolerne og lærerne et større
professionelt råderum til at tilrettelægge undervisningen og gennemførte
derfor lovændringen i december 2017, hvor de bindende færdigheds- og
vidensmål blev gjort vejledende. Intentionen bag denne lovændring bør
naturligvis også afspejle sig i den praktiske brug af læringsplatformene.
Jeg nedsatte i december 2017 en arbejdsgruppe med deltagelse af lærere,
repræsentanter fra kommunerne og videnspersoner, som i juni 2018 kom
med anbefalinger til, hvordan lempelserne i bindingerne i Fælles Mål kan
blive implementeret på læringsplatformene.
Anbefalingerne fra arbejdsgruppen kredser i høj grad om, at det er helt
afgørende, at læringsplatformen giver mening for de fagprofessionelle i
det pædagogisk arbejde. Ministeriet vil samarbejde med interessenter om
at følge op på anbefalingerne fra arbejdsgruppen.
19. september 2018
Sagsnr.: 18/12003
S 1030 - 2017-18 - Endeligt svar på S 1030: Hvad er ministerens holdning til, at en stor andel folkeskolelærere anser læringsplatformene for at være en »tidsrøver«?
Der fremgår endvidere følgende af aftale om kommunernes økonomi for
2019 (ØA19) mellem regeringen og KL: ”Kommunerne
har i overensstemmelse
med aftalen om brugerportalsinitiativet udbredt digitale læringsplatforme til alle folke-
skoler. Regeringen og KL er enige om at understøtte, at færdigheds- og vidensmål i
folkeskolen er gjort vejledende. Regeringen og KL er i den forbindelse enige om at
justere den eksisterende brugerportalsaftale, så den afspejler dette.”
På baggrund af ØA19 drøfter regeringen nu med KL, hvordan vi mere
konkret kan justere brugerportalsaftalen, så den afspejler den nye aftale
om lempelserne i bindingerne i Fælles Mål. Jeg forventer, at justeringen
vil tage afsæt i anbefalingerne fra arbejdsgruppen. Justeringen af bruger-
portalsaftalen vil blive rammesættende for leverandørernes videre arbejde
med udvikling af læringsplatformene såvel som kommunernes fortsatte
arbejde med platformene.
Med venlig hilsen
Merete Riisager
2