Skatteudvalget 2017-18
L 4
Offentligt
1812254_0001.png
Skatteudvalget 2017-18
L 4 Bilag 16
Offentligt
26. oktober 2017
J.nr. 2017 - 5154
Til Folketinget
Skatteudvalget
Til udvalgets orientering vedlægges supplerende høringsskema samt det modtagne hø-
ringssvar fra AutoBranchen Danmark vedrørende forslag til Lov om ændring af registre-
ringsafgiftsloven og brændstofforbrugsafgiftsloven (Ændring af registreringsafgiften,
ændring af fradrag for sikkerhedsudstyr, forhøjelse af tærskelværdi og tillæg for energief-
fektivitet, stramning af regler om leasing m.v. af køretøjer, forhøjelse af reparationsgræn-
sen og forhøjelse og øget differentiering af brændstofforbrugsafgift m.v.) (L4).
Karsten Lauritzen
/ Lene Skov Henningsen
L 4 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 35: Spm. om kommentar til henvendelsen af 1/11-17 fra Bilbranchen, til skatteministeren
1812254_0002.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
AutoBranchen Dan-
mark
Indledningsvist anfører AutoBran-
chen Danmark, at de generelt er
tilfredse med, at der sker en ned-
sættelse af registreringsafgiften på
biler og motorcykler.
AutoBranchen Danmark tilføjer, at
de hellere havde set en grundlæg-
gende ændring til en teknisk base-
ret afgift, og at de foreslåede æn-
dringer har karakter af lappeløs-
ninger, som kan gøre det meget
vanskeligt at håndtere afgiftsbe-
regningerne for forhandlere.
Vedrørende en teknisk afgift hen-
vises til bemærkningerne til hø-
ringssvaret fra Dansk Bilbranche-
råd i det oprindelige høringsskema
(SAU, L 4
bilag 13).
AutoBranchen Danmark anfører
yderligere, at de kan tilslutte sig, at
der sker en forhøjelse af fradrag
for opnåelse af 5 stjerner i Euro-
NCAP, men bemærker dog, at det
kan have nogle uheldige konse-
kvenser i den foreslåede udform-
ning.
AutoBranchen Danmark mener, at
der kan ske en begunstigelse af bi-
ler godkendt efter en ældre Euro-
NCAP norm, hvor det var lettere
at opnå 5 stjerne end nu. Ligeledes
finder AutoBranchen Danmark
det problematisk, at nye bilmodel-
ler, som måske ikke er testet, inden
de bliver markedsført i Danmark,
og derfor ikke kan opnå fradraget,
heller ikke efterfølgende kan opnå
fradraget for de køretøjer, der alle-
rede er indregistreret, uanset at
sikkerhedsudstyret er det samme.
I forbindelse hermed bemærker
AutoBranchen Danmark tillige, at
det kan være problematisk, at nog-
Vedrørende Euro-NCAP fradraget
henvises til bemærkningerne til De
Danske Bilimportører i det oprin-
delige høringsskema (SAU, L 4
bilag 13).
Side 2 af 7
L 4 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 35: Spm. om kommentar til henvendelsen af 1/11-17 fra Bilbranchen, til skatteministeren
1812254_0003.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
le bilmodeller kan være testet med
et lavere sikkerhedsudstyrsniveau
end de modeller, der markedsføres
i Danmark, og at sikkerhedsudsty-
ret, hvis det er monteret på de
modeller, der sælges i Danmark,
derfor burde kunne udløse fradra-
get.
AutoBranchen Danmark opfor-
drer til, at SKAT meget hurtigt får
etableret de nødvendige systemer
til beregning af afgiften efter de
nye satser, samt at perioden hvor
der skal ske en efterberegning bli-
ver kortest muligt. En længere pe-
riode inden tilbagebetalingerne
finder sted, vil medføre store
likviditetsmæssige udfordringer.
AutoBranchen Danmark er som
udgangspunkt også enig i, at der er
behov for klarere regler på lea-
singmarkedet. Dog finder Auto-
Branchen Danmark, at man er gået
langt videre, end hvad der er nød-
vendigt, og at reglerne bliver unø-
digt komplicerede.
AutoBranchen Danmark finder
det problematisk, at forhandlernes
demobiler bliver omfatte af regler-
ne. Demobiler er i dag typisk fi-
nansieret gennem leasingaftaler,
men faktisk er det begrundet i, at
det har været nødvendigt i forhold
til dels forhandlernes likviditet og
dels bankernes godkendelse af en-
gagementerne med de enkelte for-
handlere.
AutoBranchen Danmark bemær-
ker, at som følge af krav til ban-
kerne er der sat grænser for, hvor
store kreditter forhandlere kan
Vedrørende bestemmelsen om
genberegning i forhold til demon-
strations-, kunde- og værkstedsbi-
ler henvises til bemærkningerne til
høringssvaret fra DI
Bilbranchen
i det oprindelige høringsskema
(SAU, L 4
bilag 13).
Vedrørende perioden fra lov-
forslagets fremsættelse til vedtagel-
se og ikrafttræden, herunder tilba-
gebetaling eller efteropkrævning af
forskelsbeløb i perioden, henvises
til bemærkningerne til høringssva-
ret fra Dansk Bilbrancheråd i det
oprindelige høringsskema (SAU, L
4
bilag 13).
Det bemærkes, at det er uden be-
tydning i relation til genbereg-
ningsreglen, om autoforhandlerne
leaser eller køber demobilerne.
Side 3 af 7
L 4 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 35: Spm. om kommentar til henvendelsen af 1/11-17 fra Bilbranchen, til skatteministeren
1812254_0004.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
indrømmes. Derfor har det været
nødvendigt, at forhandlerne ikke
ejer demobilerne, men blot leaser
dem. Forhandlerne er i forhold til
importørerne forpligtet til at have
et antal biler af de forskellige mo-
deller registreret til demonstrati-
onskørsel, ligesom de er forpligtet
til at have et antal biler indregistre-
ret til brug for udlejning til kunder
på værkstedet. En gennemsnitlig
provinsforhandler kan have 40-50
biler kørende for at honorere de
nævnte forpligtelser.
Hvis bilerne leases, vil leasingsel-
skabet være omfattet af genbereg-
ningsreglen, men denne regel vil
også finde anvendelse i forhold til
forhandlere, der køber demobiler-
ne. Det skyldes, at det under alle
omstændigheder er biler, der stilles
til rådighed for ejervirksomhedens
kunder i en vis, kortere periode, og
som derefter videresælges. De
hensyn, der ligger bag reglen om
genberegning, fører derfor også til,
at denne type biler omfattes.
AutoBranchen Danmark bemær-
ker, således som de forstår lov-
forslaget, at selv hvis en forhandler
vælger selv at købe demobilerne
og betale fuld afgift, vil afgiften
skulle genberegnes efter senest 4
måneder. Denne skærpelse finder
AutoBranchen Danmark helt
unødvendig.
AutoBranchen Danmark anfører
yderligere, at lovforslagets § 1, nr.
5, reelt fjerner muligheden for at
lave finansiel leasing på biler på
forholdsmæssig registreringsafgift i
Danmark.
Det er korrekt, jf. ovenfor.
For så vidt angår de foreslåede
ændringer om aftalevilkår med
særlige konsekvenser for finansiel
leasing, henvises der til bemærk-
ningerne til høringssvaret fra Au-
tobahn Leasing i det oprindelige
høringsskema (SAU, L 4
bilag
13).
Vedrørende forhandlernes værdi-
ansættelse af køretøjer omfattet af
lovforslagets bestemmelse om
genberegning henvises til bemærk-
ningerne til høringssvaret fra
Dansk Erhverv i det oprindelige
høringsskema (SAU, L 4
bilag
13).
Vedrørende fastsættelse af leasing-
AutoBranchen bemærker yderme-
re, at reglen om genberegning ved
salg og efter senest 4 måneder, vil
have den konsekvens, at en for-
handler ikke på forhånd kan be-
regne, hvad en bils pris skal være
ved salg som brugt, ligesom man,
hvis muligheden for leasing skal
fortsætte, ikke kan fastsætte, hvad
en leasingydelse skal være. I for-
Side 4 af 7
L 4 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 35: Spm. om kommentar til henvendelsen af 1/11-17 fra Bilbranchen, til skatteministeren
1812254_0005.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
hold til privatleasing vil det efter
forbrugerbeskyttelsesreglerne ikke
være muligt efterfølgende at regu-
lerer leasingydelsen.
Genberegningsreglen vil også
medføre unødige administrative
byrder for forhandlerne, idet alle
biler, der har været benyttet i bil-
virksomheden, uanset om de er
købt eller leaset, skal genberegnes
efter 4 måneder eller ved salg. Det
vil samtidig havde den konse-
kvens, at der ikke længere vil være
firmabiler, som typisk også er lea-
sede, til sælgerne i bilvirksomhe-
derne.
AutoBranchen bemærker hertil, at
det muligvis er konkurrenceforvri-
dende, at bilvirksomheder skal fo-
retage genberegning af alle deres
biler, hvorimod det ikke vil være
tilfældet for andre typer virksom-
heder. Imidlertid findes der mange
meget store virksomheder, som
indkøber mange biler med store
flåderabatter, og som selv sælger
dem igen. Ligeledes vil der ikke
skulle foretages genberegning ved
salg til slutbruger og teoretisk set
vil denne slutbruger dermed kunne
købe bilen billigere end en stor-
kunde, og dermed betale mindre i
afgift.
ydelsen henvises til bemærknin-
gerne til høringssvaret fra KPMG i
det oprindelige høringsskema
(SAU, L 4
bilag 13).
Vedrørende de administrative byr-
der henvises til bemærkningerne til
høringssvaret fra Dansk Erhverv i
det oprindelige høringsskema
(SAU, L 4
bilag 13).
Vedrørende køretøjer omfattet af
lovforslagets § 9 a om genbereg-
ning henvises til bemærkningerne
til høringssvaret fra Finans og Lea-
sing i det oprindelige høringsske-
ma (SAU, L 4
bilag 13).
Vedrørende konkurrencespørgs-
målet henvises til Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsens høringssvar.
Det er korrekt, at virksomheders
egne biler, som alene anvendes af
egne medarbejdere i forbindelse
med udførelse af arbejdet i virk-
somheden, som udgangspunkt ik-
ke omfattes af bestemmelsen om
genberegning. Udgangspunktet
gælder alene, såfremt disse biler
ikke købes og anvendes med hen-
blik på videresalg.
Firmabiler vil ikke skulle anses for
anskaffet eller anvendt med hen-
blik på videresalg, blot fordi virk-
somheden forventer, at firmabil-
flåden på et uvist tidspunkt i frem-
tiden vil skulle udskiftes.
Derimod vil videresalg skulle anses
for hensigten, såfremt det på an-
skaffelsestidspunktet er et hoved-
formål eller et af hovedformålene
at sælge bilen efter kort tid med
Side 5 af 7
L 4 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 35: Spm. om kommentar til henvendelsen af 1/11-17 fra Bilbranchen, til skatteministeren
1812254_0006.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
henblik på at opnå en fortjeneste
ved videresalget eller med henblik
på at udskifte firmabilflåden, før
en sådan udskiftning kan anses for
begrundet i virksomhedens (eller
de ansattes) egne, rimelige krav til
bilerne.
Hvis der allerede på anskaffelses-
tidspunktet er indgået aftaler, der
regulerer vilkårene for virksomhe-
dens senere videresalg af firmabi-
lerne, kan det være et indicium for,
at videresalg har været et hoved-
formål på anskaffelsestidpunktet.
Vedrørende virksomheder, hvis
bilflåde som udgangspunkt ikke
omfattes af bestemmelsen om
genberegning, og deres mulighed
for at opnå flåderabatter henvises i
øvrigt til bemærkningerne til hø-
ringssvaret fra Finans og Leasing i
det oprindelige høringsskema
(SAU, L 4
bilag 13).
Det vurderes, at det er de færreste
forbrugere som kan opnå rabatter
ved køb af biler, som kan sam-
menlignes med leasingselskabernes
flåderabatter.
AutoBranchen Danmark anfører
yderligere, at de finder det pro-
blematisk, at lovforslaget ikke in-
deholder et loft over størrelsen af
det variable element i sikkerheds-
stillelsen, som skal stå i forhold til
virksomhedens afgiftstilsvar. Au-
toBranchen Danmark foreslår, at
der tilføjes et loft som eksempelvis
kan svare til virksomhedens gen-
nemsnitlige afgiftstilsvar, opgjort
over en periode, eller en anden
lignende begrænsning.
Som nævnt i bemærkningerne til
lovforslaget vil SKAT udarbejde
en trappemodel for sikkerhedsstil-
lelse, som står i rimeligt forhold til
afgiftstilsvar og forretningsom-
fang.
Side 6 af 7
L 4 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 35: Spm. om kommentar til henvendelsen af 1/11-17 fra Bilbranchen, til skatteministeren
1812254_0007.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
AutoBranchen Danmark bemær-
ker tillige, at en tilsvarende over-
gangsordning, som i lovforslagets
§ 3, stk. 4, også bør gælde, hvor
der er indgået en bindende leasing-
aftale senest den 2. oktober, idet
der ellers vil opstå en urimelig for-
skelsbehandling mellem køb og
leasing. AutoBranchen forstår lov-
forslagets overgangsbestemmelser
i forhold til leasing således, at der
lovgives med tilbagevirkende kraft.
AutoBranchen Danmark anfører
yderligere, at der vil opstå en ræk-
ke udfordringer med værdifastsæt-
telsen af brugte importerede biler.
AutoBranchen Danmark foreslår i
stedet, at man fastsætter en enklere
model for beregning af bilens vær-
di før afgift. Man kunne tage ud-
gangspunkt i en pris, fastsat da bi-
len var ny inklusiv den lovmæssige
avance. Den pris kan herefter af-
skrives procentuelt månedsvis over
en nærmere fastsat årrække.
Vedrørende en overgangsordning
for leasingaftaler henvises der til
bemærkningerne til høringssvaret
fra Advokatrådet i det oprindelige
høringsskema (SAU, L 4
bilag
13).
Lovforslaget ændrer ikke på reg-
lerne for fastsættelse af afgifter på
brugte importerede biler. Ændrin-
ger i reglerne for værdiansættelse
af brugte importerede biler indgår
ikke i aftalen om
Omlægning af bilaf-
gifterne.
Det bemærkes dog, at der efter
EU-retten stilles krav om en indi-
viduel fastsættelse af afgiften for
hver enkelt bil i forhold til lignen-
de biler på det danske marked. En
skematisk fastsat afskrivning vur-
deres ikke at ligge indenfor ram-
merne af EU-retten.
Vedrørende offentliggørelse af op-
lysninger omfattet af lovforslagets
§ 1, nr. 44, henvises til bemærk-
ningerne til høringssvaret fra De
Danske Bilimportører i det oprin-
delige høringsskema (SAU, L4
bilag 13).
Afslutningsvist bemærker Auto-
Branchen Danmark, at lovforsla-
gets § 1, nr. 44 om offentliggørelse
af afgiftsbeløb vil være i strid med
konkurrenceretten.
Side 7 af 7