Beskæftigelsesudvalget 2017-18
L 77 Bilag 6
Offentligt
1827285_0001.png
Lovforslag nr.
L 77
Folketinget 2017-18
Fremsat den 8. november 2017 af beskæftigelsesministeren (Troels Lund Poulsen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. og lov om
fleksydelse
(Nye regler om fradrag for frivilligt, ulønnet arbejde for dagpengemodtagere m.v.)
§1
I
lov
om
arbejdsløshedsforsikring
m.v.,
jf.
lovbekendtgørelse nr. 784 af 21. juni 2017, som ændret ved
§ 1 i lov nr. 624 af 8. juni 2016, foretages følgende
ændringer:
1.
I
§ 58, stk. 1, nr. 3,
indsættes efter »arbejde«: », herunder
frivilligt, ulønnet arbejde,«.
2.
I
§ 58, stk. 1, nr. 3, litra a,
udgår »jf. dog § 100 e,«.
3.
I
§ 74 i, stk. 1,
indsættes efter »arbejde«: », herunder fri-
villigt, ulønnet arbejde,«.
4.
§ 100 e
ophæves.
§2
I lov om fleksydelse, jf. lovbekendtgørelse nr. 1121 af 17.
september 2015, som ændret ved § 7 i lov nr. 624 af 8. juni
2016 og § 7 i lov nr. 674 af 8. juni 2017, foretages følgende
ændring:
1.
I
§ 21, stk. 1,
ændres »hvilken betydning arbejde og ind-
tægter, herunder selvstændig virksomhed,« til: »hvilken be-
tydning arbejde, herunder frivilligt, ulønnet arbejde og selv-
stændig virksomhed, samt indtægter«.
§3
Loven træder i kraft den 1. januar 2018.
BE007395
Beskæftigelsesmin.,
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering, j.nr. 17/11922
L 77 - 2017-18 - Bilag 6: Oversendelse af bekendtgørelser og vejledninger sendt i høring som følge af aftale om nye regler for fradrag for frivilligt ulønnet arbejde, fra beskæftigelsesministeren
1827285_0002.png
2
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1.
Indledning
2.
Baggrund
3.
Lovforslagets indhold
3.1.
Fradrag for frivilligt, ulønnet arbejde for modtagere af dagpenge og efterløn
3.1.1.
Gældende ret
3.1.1.1.
Frivillig organisation, forening eller lignende
3.1.1.2.
Sondring mellem aktiviteter og frivilligt, ulønnet arbejde, herunder opgaver vedrørende primær drift og
vedligeholdelse
3.1.1.3.
Timebegrænsning
3.1.2.
Ministeriets overvejelser
3.1.3.
Den foreslåede ordning
3.1.3.1.
Frivillig organisation, forening eller lignende
3.1.3.2.
Sondring mellem aktiviteter og frivilligt, ulønnet arbejde, herunder opgaver vedrørende primær drift og
vedligeholdelse
3.1.3.3.
Timebegrænsning
3.2.
Andre ydelser
3.2.1.
Gældende ret
3.2.1.1.
Fleksydelse
3.2.1.2.
Ledighedsydelse
3.2.1.3.
Kompensation i seniorjobordning
3.2.2.
Ministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
3.2.2.1.
Fleksydelse
3.2.2.2.
Ledighedsydelse
3.2.2.3.
Kompensation i seniorjobordning
4.
Forholdet til lov om frikommuner
5.
Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
6.
Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
7.
Administrative konsekvenser for borgerne
8.
Miljømæssige konsekvenser
9.
Forholdet til EU-retten
10.
Hørte myndigheder og organisationer
11.
Sammenfattende skema
1. Indledning
Regeringen (Venstre, Liberal Alliance og Det Konservati-
ve Folkeparti) samt Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti og
Radikale Venstre har den 26. august 2017 indgået
Aftale om
nye regler om fradrag i forbindelse med frivilligt arbejde,
der skal sikre, at regler om fradrag på dagpenge- og efter-
lønsområdet ikke skal være til hinder for, at ledige og perso-
ner, der har trukket sig tilbage fra arbejdsmarkedet, har mu-
lighed for at bidrage positivt til samfundet.
Partierne er enige om, at reglerne skal afspejle en balance
i forhold til arbejdsmarkedspolitiske hensyn og samtidigt gi-
ve brede muligheder for, at det frivillige Danmark bidrager
til fælleskabet. Indeværende lovforslag udmønter denne af-
tale.
Med lovforslaget udvides bemyndigelsesbestemmelsen til
ministeren, således, at ministeren kan fastsætte nærmere
regler om, hvilken betydning frivilligt, ulønnet arbejde har
for størrelsen af dagpenge, efterløn og fleksydelse, mens af-
talen i øvrigt fastsættes i nærmere relevante bekendtgørelser
og vejledninger.
2. Baggrund
På baggrund af aftalen er aftalepartierne enige om at fore-
tage følgende ændringer på dagpenge- og efterlønsområdet:
Dagpengemodtagere kan udføre frivilligt, ulønnet arbejde
i en frivillig organisation 10 timer om ugen uden fradrag i
ydelsen, mens efterlønsmodtagere må udføre arbejdet 15 ti-
mer om ugen uden fradrag i ydelsen. Modtagere af kompen-
sation efter seniorjob, som vedrører personer, der fortsat står
til rådighed for arbejde, skal fortsat følge reglerne på dag-
pengeområdet og således være omfattet af de nye lempelige-
re regler. I forhold til det nye månedsbaserede dagpengesy-
stem svarer det til, at timetallet ved udførelse af frivilligt,
ulønnet arbejde i en hel måned for dagpengemodtagere og
modtagere af kompensation efter seniorjob udgør oprundet
44 timer og for efterlønsmodtagere oprundet 65 timer pr.
L 77 - 2017-18 - Bilag 6: Oversendelse af bekendtgørelser og vejledninger sendt i høring som følge af aftale om nye regler for fradrag for frivilligt ulønnet arbejde, fra beskæftigelsesministeren
1827285_0003.png
3
måned. Udføres det frivillige, ulønnede arbejde i mindre end
en hel måned opgøres timetallet forholdsmæssigt.
Personer, der modtager fleksydelse, kan udføre frivilligt
arbejde uden begrænsning i en frivillig organisation. Modta-
gere af ledighedsydelse kan ubegrænset udføre frivilligt,
ulønnet arbejde i en frivillig organisation uden fradrag i le-
dighedsydelse under forudsætning af, at ledighedsydelses-
modtageren opfylder sin pligt til at stå til rådighed for fleks-
job, tilbud mv.
Der skal fortsat være fradrag fra første time for frivilligt,
ulønnet arbejde, der udføres i private eller kommunale virk-
somheder.
Den gældende definition af frivillig organisation, forening
eller lignende ændres, så den flugter med definitionen på det
sociale område, så en frivillig organisation eller forening
skal have følgende kendetegn:
– Den er frivilligt grundlagt, dvs. at den ikke må være fast-
lagt i lovgivningen, og organisationen skal kunne beslut-
te at nedlægge sig selv.
– Dens primære formål er ikke at skabe overskud (organi-
sationen skal være »non-profit«), og et eventuelt over-
skud må ikke udloddes til »ejerne«, f.eks. foreningens
medlemmer, men skal investeres i opfyldelse af organi-
sationens mål. Det forhold, at en frivillig organisation
får støtte fra en privat erhvervsvirksomhed til at udøve
organisationens aktiviteter, ændrer ikke på, at der er tale
om en frivillig organisation, så længe formålet med den
udbudte aktivitet ikke er at opnå overskud, og et eventu-
elt overskud bruges i overensstemmelse med organisa-
tionens formål.
– Den frivillige indsats er en betydningsfuld del af organi-
sationens grundlag. Mindstekravet er, at bestyrelsen yder
en ulønnet, frivillig indsats.
– Der er frivilligt medlemskab.
Forskellen mellem ”aktiviteter” og ”frivilligt, ulønnet ar-
bejde” fastholdes, således at frivillige aktiviteter fortsat kan
udføres uden fradrag i ydelsen.
Sondringen mellem frivilligt, ulønnet arbejde, der må be-
tegnes som primær drift og vedligeholdelse på den ene side
og øvrige opgaver på den anden side fastholdes. Det skal
være muligt at udføre mindre opgaver med karakter af pri-
mær drift og vedligeholdelse uden fradrag i ydelsen, så læn-
ge der er tale om mindre frivillige foreninger, hvor det ikke
er sædvanligt at ansætte lønnet arbejdskraft til denne form
for arbejde i foreningen, og hvor arbejdet ikke tidligere har
været udført af lønnet arbejdskraft.
Der udarbejdes en vejledning om de nye regler for fradrag
for frivilligt, ulønnet arbejde, som der tillige skal være enig-
hed om mellem aftaleparterne.
De nye regler skal evalueres efter to år på baggrund af en
monitorering af omfanget af frivilligt, ulønnet arbejde på
dagpenge og efterløn, som iværksættes med aftalen. Der
etableres en særskilt registrering af frivilligt, ulønnet arbej-
de, således at frivilligt, ulønnet arbejde kan monitoreres og
evalueres.
Evalueringen skal belyse omfanget af eventuel fortræng-
ning af ordinær, lønnet arbejdskraft og eventuel forlængelse
af ledighedsperioden. Aftaleparterne mødes igen for at drøf-
te evalueringen, herunder behovet for eventuelle justeringer
af reglerne. Aftaleparterne forpligter sig på at finde en poli-
tisk løsning, såfremt evalueringen mod forventning viser en
uhensigtsmæssig udvikling efter reglernes ikrafttræden.
Merudgifterne som følge af de ændrede regler vedrørende
frivilligt, ulønnet arbejde skønnes at udgøre ca. 10 mio. kr.
årligt. Aftalen finansieres ved en reduktion af den særlige
jobrotationspulje.
De nye regler træder i kraft den 1. januar 2018.
3. Lovforslagets indhold
3.1. Fradrag for frivilligt, ulønnet arbejde for modtagere af
dagpenge og efterløn
3.1.1. Gældende ret
Det er udgangspunktet efter de gældende regler om fra-
drag i arbejdsløshedsdagpenge, at arbejde og indtægter skal
fradrages i ydelsen, jf. § 59 i lov om arbejdsløshedsforsik-
ring m.v.
Efter de gældende regler i § 58, stk. 1, nr. 3, i lov om ar-
bejdsløshedsforsikring m.v., kan beskæftigelsesministeren
efter forhandling med Beskæftigelsesrådet fastsætte regler
om, hvilken betydning arbejde og indtægt skal have for stør-
relsen af dagpenge, der udbetales til et medlem, som er
under 25 år efter lovens § 52 a, eller et medlem, der har op-
nået ret til dagpenge efter lovens § 55.
Med hjemmel i bemyndigelsen er der fastsat nærmere reg-
ler om fradrag for arbejde og indtægt i bekendtgørelse nr.
405 af 26. april 2017 om udbetaling af dagpenge med senere
ændringer, herunder fradrag for frivilligt, ulønnet arbejde, jf.
bekendtgørelsens § 13 samt den tilhørende vejledning.
Efter de gældende regler i § 74 e i lov om arbejdsløsheds-
forsikring m.v. er udgangspunktet, at en efterlønsmodtager
kan udføre lønarbejde uden begrænsning mod fradrag i ef-
terlønnen.
Efter de gældende regler i § 74 i i lov om arbejdsløsheds-
forsikring m.v., kan beskæftigelsesministeren fastsætte nær-
mere regler om, hvilken betydning blandt andet arbejde skal
have for efterlønnens størrelse. På grundlag heraf er det fast-
sat i § 14 i bekendtgørelse nr. 403 af 26. april 2017 om fra-
drag i efterløn, at frivilligt, ulønnet arbejde medfører fradrag
i efterlønnen efter reglerne i bekendtgørelse om udbetaling
af dagpenge. Det betyder således, at modtagere af efterløn
følger de samme regler om fradrag for frivilligt, ulønnet ar-
bejde, som gælder for dagpengemodtagere.
Nedenfor redegøres for hovedaspekter vedrørende regler
om fradrag i forbindelse med frivilligt, ulønnet arbejde for
modtagere af dagpenge og efterløn.
L 77 - 2017-18 - Bilag 6: Oversendelse af bekendtgørelser og vejledninger sendt i høring som følge af aftale om nye regler for fradrag for frivilligt ulønnet arbejde, fra beskæftigelsesministeren
1827285_0004.png
4
3.1.1.1. Frivillig organisation, forening eller lignende
Efter den gældende vejledning om udbetaling af dagpen-
ge, der er udtryk for praksis på området, forstås en frivillig
organisation, forening eller lignende som en frivillig grund-
lagt organisation m.v., hvis primære formål ikke er at skabe
overskud. Et eventuelt overskud må ikke udbetales til med-
lemmerne, men skal bruges til almennyttige formål. Derudo-
ver skal de frivillige aktiviteter og det frivillige, ulønnede
arbejde være en betydelig del af organisationens grundlag,
og man skal frivilligt vælge at gå ind i organisationens
virke.
Der kan f.eks. være tale om organisationer med et socialt
eller humanitært sigte inden for det sociale og sundheds-
mæssige område, hvor aktiviteten eller det frivillige, ulønne-
de arbejde tager sigte på at give enkeltindivider eller grup-
per en øget velfærd og omsorg eller tager sigte på at løse
velfærdsproblemer. Øget velfærd kan være af helbreds-, for-
sørgelses- eller omsorgsmæssig karakter, der tilvejebringes
gennem vejledning, medmenneskelig kontakt eller ved at vi-
derebringe egne oplevelser og erfaringer.
Aktiviteter og frivilligt, ulønnet arbejde kan også udføres
inden for kirkelige foreninger, kollektive eller kulturelle for-
eninger, sportsforeninger, beboerforeninger eller i forbindel-
se med kommunalt ældrearbejde.
Det er uden betydning, om organisationen, foreningen
m.v. helt eller delvist er finansieret af offentlige midler, eller
om aktiviteten eller arbejdet udføres uden for en organisa-
tion. Aktiviteter eller frivilligt, ulønnet arbejde i dette regi
kan f.eks. udføres af tidligere misbrugere, pårørende m.v.
Aktiviteten eller det frivillige, ulønnede arbejde må dog
ikke have forbindelse med privat erhvervsvirksomhed.
3.1.1.2. Sondring mellem aktiviteter og frivilligt, ulønnet
arbejde, herunder opgaver vedrørende primær drift og
vedligeholdelse
Efter de gældende regler i § 11 i bekendtgørelse om udbe-
taling af dagpenge medfører arbejde, der udføres af et med-
lem i en måned, hvor medlemmet modtager dagpenge, som
udgangspunkt fradrag i ydelsen. Ved arbejde forstås aktivi-
teter, som enten medfører indtægt eller efter sin art normalt
medfører indtægt.
Det indebærer, at aktiviteter, som enten ikke medfører
indtægt eller efter sin art normalt ikke medfører indtægt, ik-
ke vil medføre fradrag. Det gælder uanset, hvor disse aktivi-
teter udøves.
I forhold til frivilligt, ulønnet arbejde i frivillige organisa-
tioner m.v. følger det ligeledes af de gældende regler, at ak-
tiviteter ikke medfører fradrag i dagpengene. Ved aktiviteter
forstås aktiviteter, som et medlem udfører frivilligt og uløn-
net for frivillige organisationer, foreninger eller lignende, og
som ikke kan udbydes som almindeligt lønarbejde.
Eksempler på sådanne aktiviteter er besøgsven, indsam-
ling til nødhjælpsorganisationer, ekspedition i genbrugsbu-
tikker under f.eks. Dansk Røde Kors eller idrætsaktiviteter,
herunder træner i foreninger, hvor det ikke er sædvanligt at
ansætte lønnede trænere.
Efter de gældende regler kan frivilligt, ulønnet arbejde
som udgangspunkt udføres uden fradrag i dagpenge og ef-
terløn inden for en timebegrænsning, jf. afsnit 3.1.1.3. Fri-
villigt, ulønnet arbejde er arbejde, som et medlem udfører
for en frivillig organisation, forening eller lignende, og som
kan udbydes som almindeligt lønarbejde. Eksempler på fri-
villigt, ulønnet arbejde er jurist i retshjælpen, socialrådgiver
på et krisecenter og rådgivning, herunder telefonrådgivning,
der kræver eller forudsætter en særlig uddannelse.
Vedrører arbejdet primær drift eller vedligeholdelse, med-
fører arbejdet dog som udgangspunkt fradrag fra første time.
Primær drift omfatter centrale organisatoriske og ledelses-
mæssige funktioner som f.eks. personaleadministration, her-
under ansættelse og afskedigelse, økonomi- og organisati-
onsstyring m.v. Vedligeholdelse omfatter funktioner, der er
med til at sikre, at de fysiske rammer er i orden som f.eks.
daglig rengøring, elektrikerarbejde og VVS-arbejde.
Frivilligt, ulønnet arbejde, der vedrører den frivillige for-
enings primære drift, medfører dog ikke fradrag i tilfælde af,
at arbejdet altid har været udført af ulønnet arbejdskraft i
den konkrete forening og i andre lignende foreninger.
Frivilligt, ulønnet arbejde, der vedrører den frivillige for-
enings vedligeholdelse af lokaler m.v., medfører ikke fra-
drag, hvis nogle nærmere betingelser er opfyldt, herunder at
arbejdet altid har været udført af ulønnet arbejdskraft og ar-
bejdet udføres lejlighedsvis og uden særlig autorisation. Det
er en forudsætning, at det frivillige, ulønnede arbejde udfø-
res i Danmark, og uden at medlemmet er underlagt sædvan-
lige ansættelsesretlige pligter.
3.1.1.3. Timebegrænsning
Frem til 23. marts 2015 var udgangspunktet, at et medlem
kunne udføre frivilligt, ulønnet arbejde, i op til 4 timer om
ugen uden fradrag i dagpengene eller efterløn.
Som en del af et forsøg, der var en del af et udspil fra den
daværende regering (Socialdemokratiet og Det Radikale
Venstre) "Lettere at være frivillig" fra den 8. oktober 2014,
blev det ved lov nr. 225 af 3. marts 2015 om ændring af lov
om arbejdsløshedsforsikring m.v. muligt for et medlem i pe-
rioden fra den 23. marts 2015 til den 20. marts 2017 at udfø-
re frivilligt, ulønnet arbejde, som ikke vedrørte primær drift
og vedligeholdelse, i op til 15 timer om ugen, uden at det
medførte fradrag i arbejdsløshedsdagpengene. Det samme
var gældende for efterløn.
Regeringen (Venstre, Liberal Alliance og Det Konservati-
ve Folkeparti) igangsatte i foråret 2017 en gennemgang af
reglerne om fradrag i forbindelse med frivilligt, ulønnet ar-
bejde med henblik på at fastsætte nye regler på området. I
den forbindelse blev muligheden for, at modtagere af ar-
bejdsløshedsdagpenge og efterløn kan udføre frivilligt, uløn-
net arbejde, som ikke vedrørte primær drift og vedligehol-
L 77 - 2017-18 - Bilag 6: Oversendelse af bekendtgørelser og vejledninger sendt i høring som følge af aftale om nye regler for fradrag for frivilligt ulønnet arbejde, fra beskæftigelsesministeren
1827285_0005.png
5
delse, i op til 15 timer om ugen uden fradrag genoprettet
frem til den 31. december 2017, jf. § 100 e i lov om arbejds-
løshedsforsikring m.v., jf. lov nr. 641 af 3. juni 2017 om æn-
dring af lov om arbejdsløshedsforsikring (Midlertidig forhø-
jelse af timebegrænsning for frivilligt, ulønnet arbejde).
Efter de gældende regler i bekendtgørelse om udbetaling
af dagpenge omregnes de 15 timer om ugen til 65 timer for
én måned. Omregningen sker ved, at timebegrænsningen pr.
uge omregnes med faktor 4,33, som normalt anvendes inden
for dagpengesystemet for at omregne fra uger til måneder og
omvendt.
Medlemmet skal skriftligt oplyse arbejdsløshedskassen
om arbejdets art og varighed, samt hvilken organisation, for-
ening eller lignende, arbejdet er udført for. I praksis oplyser
medlemmet om frivilligt arbejde på ydelseskortet (dagpen-
gekortet).
3.1.2. Ministeriets overvejelser
Som følge af aftalen, hvorefter regeringen og de øvrige af-
talepartier er enige om, at regler om fradrag på dagpenge-
og efterlønsområdet samt reglerne om fleksydelse, ledig-
hedsydelse og kompensation i seniorjobordningen ikke skal
være til hinder for, at ledige og personer, der har trukket sig
tilbage fra arbejdsmarkedet, har mulighed for at bidrage po-
sitivt til samfundet, udmønter Beskæftigelsesministeriet dele
af denne aftale med dette lovforslag.
Partierne er også enige om, at reglerne skal afspejle en ba-
lance i forhold til arbejdsmarkedspolitiske hensyn og samti-
digt give brede muligheder for, at det frivillige Danmark bi-
drager til fælleskabet.
Med lovforslaget udvides bemyndigelsesbestemmelsen til
ministeren, således, at ministeren kan fastsætte nærmere
regler om, hvilken betydning frivilligt, ulønnet arbejde har
for størrelsen af dagpenge, efterløn og fleksydelse, mens af-
talen i øvrigt fastsættes i nærmere relevante bekendtgørelser
og vejledninger.
Nedenfor redegøres for den foreslåede ordning for så vidt
angår dagpenge- og efterlønsområdet.
3.1.3. Den foreslåede ordning
Den gældende bemyndigelsesbestemmelse i § 58, stk. 1,
nr. 3, i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., hvorefter be-
skæftigelsesministeren efter forhandling med Beskæftigel-
sesrådet kan fastsætte regler om, hvilken betydning arbejde
og indtægt skal have for størrelsen af dagpenge, vurderes ik-
ke at give hjemmel til at fastsætte nærmere regler om, at fri-
villigt, ulønnet arbejde ikke skal medføre fradrag i dagpen-
gene, når arbejdsindsatsen overstiger en vis bagatelgrænse.
Dette skyldes, at udgangspunktet i loven er, at arbejde og
indtægt skal medføre fradrag i dagpenge.
På samme måde vurderes den gældende bemyndigelsesbe-
stemmelse i § 74 i, stk. 1, i lov om arbejdsløshedsforsikring
m.v., hvorefter beskæftigelsesministeren efter forhandling
med Beskæftigelsesrådet kan fastsætte regler om, hvilken
betydning arbejde og indtægter i efterlønsperioden eller ind-
tægter, som kommer til udbetaling i forbindelse med over-
gang til efterløn, skal have for størrelsen af efterløn, ikke at
give hjemmel til at fastsætte nærmere regler om frivilligt,
ulønnet arbejde ikke skal medføre fradrag i efterlønnen, når
arbejdsindsatsen overstiger en vis bagatelgrænse.
Som følge af aftalen om at udvide mulighederne for at ud-
føre frivilligt, ulønnet arbejde uden fradrag i dagpenge og
efterløn – både i forhold til timebegrænsning, og i forhold til
definitionen om hvad der forstås som frivillige organisatio-
ner, foreninger eller lignende -, foreslås det at bemyndigel-
sesbestemmelserne udvides, således at disse også omfatter
muligheden for at fastsætte regler om at kunne udføre frivil-
ligt, ulønnet arbejde uden fradrag i dagpengene eller efter-
løn, uanset at udgangspunktet er, at alt arbejde medfører fra-
drag i dagpengene eller efterløn.
Der vil således blive fastsat nærmere regler om timebe-
grænsningen i bekendtgørelse om udbetaling af dagpenge og
i bekendtgørelse om fradrag i efterløn, dvs. det vil blive fast-
sat, hvor mange timer, et medlem kan udføre frivilligt, uløn-
net arbejde uden fradrag i dagpengene og efterløn.
Ligesom i dag vil bemyndigelsen også blive anvendt til at
fastsætte nærmere regler om, hvad der forstås ved en frivil-
lig organisation, forening eller lignende, samt sondringen
mellem aktiviteter og frivilligt, ulønnet arbejde.
3.1.3.1. Frivillig organisation, forening eller lignende
Med inspiration fra den gældende definition af en ”frivil-
lig forening” fra Børne- og Socialministeriet på det sociale
område foreslås det, at definitionen ændres administrativt.
Dette vil medvirke til, at der både på socialområdet og på
dagpenge- og efterlønsområdet anvendes samme definition.
Det vil således blive fastsat, at en frivillig organisation,
forening eller lignende skal have følgende kendetegn:
– Den er frivilligt grundlagt, dvs. at den ikke må være fast-
lagt i lovgivningen, og organisationen skal kunne beslut-
te at nedlægge sig selv.
– Dens primære formål er ikke at skabe overskud (organi-
sationen skal være »nonprofit«), og et eventuelt over-
skud må ikke udloddes til »ejerne«, f.eks. foreningens
medlemmer eller andre, men skal investeres i opfyldelse
af organisationens mål. Det forhold, at en frivillig orga-
nisation får støtte fra en privat erhvervsvirksomhed til at
udøve organisationens aktiviteter, ændrer ikke på, at der
er tale om en frivillig organisation, så længe formålet
med den udbudte aktivitet ikke er at opnå overskud, og
et eventuelt overskud bruges i overensstemmelse med
organisationens formål.
– Den frivillige indsats er en betydningsfuld del af organi-
sationens grundlag. Mindstekravet er, at bestyrelsen yder
en ulønnet, frivillig indsats.
– Der er frivilligt medlemskab.
L 77 - 2017-18 - Bilag 6: Oversendelse af bekendtgørelser og vejledninger sendt i høring som følge af aftale om nye regler for fradrag for frivilligt ulønnet arbejde, fra beskæftigelsesministeren
1827285_0006.png
6
Definitionen indebærer bl.a., at det gældende krav om, at
det frivillige, ulønnede arbejde ikke må have forbindelse
med privat erhvervsvirksomhed, ophæves, og at der ikke
længere er et krav om, at et eventuelt overskud hos den fri-
villige organisation, forening eller lignende skal gå til et al-
mennyttigt formål, men den frivillige organisation, forening
eller lignende skal være ”non-profit”.
Dette vil medvirke til, at flere organisationer, foreninger
eller lignende, herunder samarbejdsprojekter mellem frivilli-
ge organisationer og private erhvervsvirksomheder, kan væ-
re omfattet af den nye definition. Det forhold, at en frivillig
organisation, forening eller lignende får støtte fra en privat
erhvervsvirksomhed til at udøve organisationens/forenin-
gens aktiviteter, ændrer således ikke på, at der er tale om, at
det frivillige, ulønnede arbejde udføres for en frivillig orga-
nisation, forening eller lignende for så vidt, at formålet med
den udbudte aktivitet ikke er at opnå overskud, og at et
eventuelt overskud bruges i overensstemmelse med den fri-
villige organisations eller forenings formål.
Det forhold, at en privat erhvervsvirksomhed yder støtte
til en frivillig organisation, forening eller lignende, herunder
støtte i form af f.eks. kontant donation, naturalydelser og an-
dre effekter til brug for den frivillige organisations virke,
hjælp til administration (herunder markedsføring, sædvanlig
administration m.v.), ændrer ikke på, at den frivillige orga-
nisation, forening eller lignende ikke er en privat erhvervs-
virksomhed.
Der skal fortsat være fradrag fra første time for frivilligt,
ulønnet arbejde, der udføres i private eller offentlige, herun-
der kommunale, regionale eller statslige virksomheder.
3.1.3.2. Sondring mellem aktiviteter og frivilligt, ulønnet
arbejde, herunder opgaver vedr. primær drift og
vedligeholdelse
Det vil endvidere komme til at fremgå af de administrativt
fastsatte regler, at der fastholdes en forskel mellem ”aktivi-
teter” og ”frivilligt, ulønnet arbejde”, hvorefter ”aktiviteter”
forstås som opgaver, der ikke kan udbydes som almindeligt
lønarbejde, og ”frivilligt, ulønnet arbejde” fortsat defineres
som opgaver, som kan udbydes som almindeligt lønarbejde.
Der vil forstsat være en sondring i forhold til frivilligt,
ulønnet arbejde mellem opgaver, der vedrører primær drift
og vedligeholdelse, og øvrige opgaver, hvor udgangspunktet
er at opgaver, der vedrører primær drift og vedligeholdelse,
medfører fradrag fra første time.
Som det gælder i dag, skal det være muligt at udføre min-
dre opgaver med karakter af primær drift og vedligeholdelse
uden fradrag, så længe arbejdet udføres i mindre frivillige
organisationer, foreninger eller lignende, hvor det ikke er
sædvanligt at ansætte lønnet arbejdskraft til denne form for
arbejde i foreningen, og hvor arbejdet ikke tidligere har væ-
ret udført af lønnet arbejdskraft.
3.1.3.3. Timebegrænsning
Det vil endvidere i de administrativt fastsatte regler blive
fastsat, at et medlem som udgangspunkt vil kunne udføre
frivilligt, ulønnet arbejde uden fradrag i dagpenge eller ef-
terløn – så længe det frivillige, ulønnede arbejde holdes in-
denfor en nærmere fastsat timebegrænsning.
Helt konkret vil det som følge af denne aftale blive fastsat,
at et medlem som udgangspunkt kan udføre frivilligt, uløn-
net arbejde i op til 44 timer for én måned uden fradrag i dag-
pengene (timebegrænsning) og i op til 65 timer uden fradrag
i efterlønnen.
Timer med frivilligt, ulønnet arbejde behandles i forhold
til dagpenge- og efterlønsreglerne på samme måde som al
anden beskæftigelse. Det betyder, at disse timer skal angives
på ydelseskortet på den dag, hvor pågældende har udført det
frivillige, ulønnede arbejde. Det vil således ikke have betyd-
ning for ydelsen i hvilke uger, inden for den pågældende
måned, ydelsesmodtageren arbejder, samt hvor mange ti-
mer, der arbejdes, såfremt timebegrænsningen ikke overskri-
des. En dagpengemodtager vil således f.eks. godt kunne ar-
bejde 20 timer i den første uge i en måned, 10 timer i den
næste uge og 14 timer i den fjerde uge i en måned uden, at
det vil medføre fradrag. Det er en betingelse, at man står
fuldt til rådighed for arbejdsmarkedet og således ikke er
bundet af det frivillige arbejde.
Der vil fortsat ikke være en timebegrænsning for ”aktivi-
teter”, dvs. opgaver, der ikke kan udbydes som almindeligt
lønarbejde, og dermed kan et medlem udføre disse uden fra-
drag uanset timetal.
3.2. Andre ydelser
3.2.1. Gældende ret
3.2.1.1. Fleksydelse
Efter gældende regler i § 20 i lov om fleksydelse er det
udgangspunktet, at en fleksydelsesmodtager kan have lønar-
bejde uden begrænsning mod fradrag i fleksydelsen.
Efter de gældende regler i § 21 i lov om fleksydelse kan
beskæftigelsesministeren fastsætte regler om, hvilken betyd-
ning arbejde og indtægter, herunder selvstændig virksom-
hed, i og umiddelbart forud for fleksydelsesperioden skal
have for fleksydelsens størrelse.
Med hjemmel i § 21 i lov om fleksydelse er der fastsat
nærmere regler i § 35 i bekendtgørelse nr. 559 af 29. april
2015 om fleksydelse om, at fleksydelsesmodtagere har ret til
at udføre aktiviteter og frivilligt, ulønnet arbejde efter prin-
cipperne i reglerne i bekendtgørelse om udbetaling af ar-
bejdsløshedsdagpenge m.v. Det betyder, at der gælder de
samme regler for fradrag for frivilligt, ulønnet arbejde i flek-
sydelsen, som der gælder for fradrag i arbejdsløshedsdag-
pengene. Dog kan aktiviteter og frivilligt, ulønnet arbejde
udføres i et andet EØS-land eller Schweiz.
L 77 - 2017-18 - Bilag 6: Oversendelse af bekendtgørelser og vejledninger sendt i høring som følge af aftale om nye regler for fradrag for frivilligt ulønnet arbejde, fra beskæftigelsesministeren
1827285_0007.png
7
3.2.1.2. Ledighedsydelse
Efter de gældende regler i § 74 d, stk. 5, i lov om aktiv
socialpolitik kan beskæftigelsesministeren fastsætte nærme-
re regler om, hvilken indkomst der indgår i lønindtægten, og
om beregning af og fradrag i ledighedsydelse, herunder reg-
ler om, at kommunen skal anvende oplysninger om løn m.v.,
som fremgår af indkomstregisteret, jf. lov om et indkomstre-
gister, ved beregning af og fradrag i ledighedsydelsen.
Med hjemmel i denne bestemmelse er der fastsat nærmere
regler i § 9 i bekendtgørelse nr. 892 af 26. juni 2017 om be-
regning af og fradrag i ledighedsydelsen samt varsling af fe-
rie med ledighedsydelse, om at modtagere af ledighedsydel-
se kan udføre frivilligt, ulønnet arbejde. Bestemmelsen sva-
rer til de regler, der gælder på dagpengeområdet.
3.2.1.3. Kompensation i seniorjobordning
Efter de gældende regler i § 9, stk. 7, i lov om seniorjob
kan beskæftigelsesministeren fastsætte nærmere regler om
beregning af kompensationen, herunder regler om fradrag i
kompensationen. Af lovbemærkningerne til denne bestem-
melse fremgår, at bemyndigelsen vil blive udnyttet til at
fastsætte regler, der svarer til fradraget i ledighedsydelse.
Reglerne om fradrag i ledighedsydelse er ændret i forbindel-
se med reform af førtidspension og fleksjob, hvor reglerne
om fradrag i kompensation i seniorjobordningen ikke er ble-
vet ændret tilsvarende. Med hjemmel i denne bestemmelse
er der fastsat nærmere regler i § 4 i bekendtgørelse nr. 1450
af 16. december 2013 om seniorjob om hvilken betydning
aktiviteter og frivilligt, ulønnet arbejde har for udbetaling af
kompensation. Bestemmelsen svarer til de regler, der gælder
på dagpengeområdet.
Den midlertidige forsøgsordning efter § 100 e, i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v., der gælder frem til den 31.
december 2017 for dagpenge- og efterlønsmodtagere, og
som gør det muligt at udføre frivilligt, ulønnet arbejde, som
ikke vedrører primær drift og vedligeholdelse i op til 15 ti-
mer om ugen uden fradrag, omfatter ikke personer i senior-
jobordningen.
3.2.2. Ministeriets overvejelser og den foreslående ordning
3.2.2.1. Fleksydelse
Regeringen og de øvrige aftalepartier er enige om, at der
for modtagere af fleksydelse ikke længere skal være en be-
grænsning for omfanget af frivilligt, ulønnet arbejde i flek-
sydelsesperioden. Definitionen af frivilligt, ulønnet arbejde
skal fortsat følge de regler, der gælder for modtagere af dag-
penge og efterløn.
Det foreslås derfor at udvide bemyndigelsesbestemmel-
sen, således at bemyndigelsen også omfatter muligheden for
at fastsætte regler om fradrag for frivilligt, ulønnet arbejde.
Det vil med hjemmel i bestemmelsen blive fastsat, at modta-
gere af fleksydelse kan udføre frivilligt, ulønnet arbejde
uden fradrag og uden nogle begrænsninger. Dette vil blive
udmøntet administrativt i bekendtgørelse om fleksydelse.
3.2.2.2. Ledighedsydelse
Regeringen og de øvrige aftalepartier er ligeledes enige
om, at modtagere af ledighedsydelse ikke længere skal følge
de regler om fradrag for frivilligt, ulønnet arbejde, der gæl-
der for modtagere af dagpenge og efterløn. Med hjemmel i
den eksisterende bemyndigelse i § 74 d, stk. 5, i lov om ak-
tiv socialpolitik vil der blive fastsat regler om, at frivilligt,
ulønnet arbejde ikke længere skal medføre fradrag i ledig-
hedsydelsen. Denne ændring vil blive udmøntet administra-
tivt i bekendtgørelse om beregning af og fradrag i ledigheds-
ydelse samt varsling af ferie med ledighedsydelse.
3.2.2.3. Kompensation i seniorjobordning
Regeringen og de øvrige aftalepartier er enige om, at mod-
tagere af kompensation i seniorjobordningen i forhold til
omfanget af frivilligt, ulønnet arbejde, der kan udføres i en
frivillig organisation uden fradrag skal følge de regler om
fradrag i forbindelse med frivilligt, ulønnet arbejde, som ef-
ter forslaget skal gælde for dagpengemodtagere. Definitio-
nen af frivilligt, ulønnet arbejde, herunder definitionen af
frivillig organisation, forening eller lignende vil følge de
regler, der efter forslaget skal gælde for dagpenge- og efter-
lønsmodtagere. Dette vil med hjemmel i den eksisterende
bemyndigelsesbestemmelse i § 9, stk. 7 i lov i seniorjob bli-
ve udmøntet administrativt i bekendtgørelse om seniorjob.
4. Forholdet til lov om frikommuner
Som led i forsøgsordningen for frikommuner er der i § 7 c
i lov om frikommuner fastsat rammer for forsøg med regler-
ne om frivilligt, ulønnet arbejde for modtagere af dagpenge
og efterløn. Forsøget indebærer, at medlemmer af en ar-
bejdsløshedskasse, som har bopæl i en frikommune, som ud-
gangspunkt kan udføre frivilligt, ulønnet arbejde for offent-
lige, kommunale virksomheder og for frivillige foreninger,
organisationer og lign. uden fradrag i deres arbejdsløsheds-
dagpenge og efterløn, medmindre der f.eks. er tale om frivil-
ligt, ulønnet arbejde, der kan udbydes som almindeligt løn-
arbejde og sædvanligvis udbydes som lønnet arbejde i den
offentlige, kommunale virksomhed eller i foreningen, orga-
nisationen eller lignende. Det samme gælder, hvis arbejdet
normalt udbydes som lønnet arbejde i den offentlige, kom-
munale virksomhed eller i foreninger, organisationer el.lign.
af tilsvarende art og størrelse.
Den foreslåede ændring påvirker ikke det igangværende
frikommuneforsøg.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige
Forslaget medfører, at der administrativt vil blive fastsat
regler om, at dagpengemodtagere kan udføre frivilligt, uløn-
L 77 - 2017-18 - Bilag 6: Oversendelse af bekendtgørelser og vejledninger sendt i høring som følge af aftale om nye regler for fradrag for frivilligt ulønnet arbejde, fra beskæftigelsesministeren
1827285_0008.png
8
net arbejde i en frivillig organisation op til 44 timer for én
måned.
Vurderingen af de økonomiske konsekvenser baserer sig
på, at Deloitte i november 2016 har evalueret, at det forsøgs-
vist i perioden fra den 23. marts 2015 til den 20. marts 2017,
har været muligt for modtagere af dagpenge, efterløn og
fleksydelse at udføre frivilligt, ulønnet arbejde, som ikke ve-
drørte primær drift og vedligeholdelse, i op til 15 timer om
ugen, uden at det medførte fradrag.
Den gennemførte evaluering af forsøgsordningen peger
på, at dagpengemodtagere, der udfører frivilligt, ulønnet ar-
bejde vil være ledige i længere tid end dagpengemodtagere,
der ikke udfører frivilligt arbejde. Resultaterne af evaluerin-
gen er usikre. Det vurderes dog, at muligheden for frivilligt
arbejde kan indebære, at en del af den tid, der kunne anven-
des til jobsøgning, i stedet anvendes på frivilligt arbejde.
Det er derfor muligt, at frivilligt arbejde kan have negative
fastholdelseseffekter.
På denne baggrund skønnes forslaget med betydelig usik-
kerhed at medføre merudgifter for det offentlige på ca. 10,0
mio. kr. efter skat og tilbageløb i 2018 og frem, herunder i
form af mindre indtægter fra skat og tilbageløb som følge af
mindre beskæftigelse. Merudgifterne til arbejdsløshedsdag-
penge skønnes at udgøre ca. 7,8 mio. kr. før skat og tilbage-
løb. De statslige merudgifter skønnes at udgøre ca. 2,8 mio.
kr. og de kommunale merudgifter ca. 5,0 mio. kr. De kom-
munale merudgifter er omfattet af beskæftigelsestilskuddet.
De økonomiske konsekvenser som følge af, at modtagere
af efterløn, modtagere af kompensation efter seniorjob, samt
modtagere af fleksydelse og ledighedsydelse udfører frivil-
ligt, ulønnet arbejde efter de nye regler vurderes at være
ubetydelige.
Det foreslås, at merudgifterne finansieres ved en reduktion
på 10,0 mio. kr. af den særlige jobrotationspulje til særlige
grupper med videregående uddannelse. Den samlede bevil-
ling til særlig jobrotation udgør p.t. knap 215 mio. kr. Aflø-
bet fra puljen er faldet markant i umiddelbar forlængelse af
den målretning, der blev gennemført med beskæftigelsesre-
formen, hvorfor det vurderes, at den fremadrettede efter-
spørgsel på puljen fortsat vil kunne imødekommes, selv om
bevillingen reduceres med 10,0 mio. kr. årligt i 2018 og
frem.
Tabel 1. Nye regler om fradrag for frivilligt, ulønnet arbejde for dagpengemodtagere
Mio. kr. 2018 pl.
2018
2019
2020
2021
Stat
2,8
2,8
2,8
2,8
Arbejdsløshedsdagpenge
2,8
2,8
2,8
2,8
Kommune
5,0
5,0
5,0
5,0
Heraf beskæftigelsestilskud
(dagpenge)
5,0
5,0
5,0
5,0
Heraf budgetgaranti
0,0
0,0
0,0
0,0
Heraf DUT (øvrige indkomst-
overførsler)
0,0
0,0
0,0
0,0
I alt
7,8
7,8
7,8
7,8
De økonomiske konsekvenser for kommunerne af lovfor-
slaget skal forhandles med de kommunale parter.
Forslaget medfører i øvrigt ikke økonomiske konsekven-
ser for regionerne.
6. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget vurderes ikke at have økonomiske og admi-
nistrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
7. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for
borgerne.
8. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
9. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
10. Hørte myndigheder og organisationer
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 4. september
2017 til den 2. oktober 2017 været sendt i høring hos følgen-
de myndigheder og organisationer m.v.:
Ankestyrelsen, ATP, ASE, Beskæftigelsesrådet, Business
Danmark, Center for Frivilligt Socialt Arbejde, Danmarks
Frie Fagforening, Dansk Socialrådgiverforening, Danske
Advokater, Danske A-kasser, Dansk Erhverv, Dansk Fitness
og Helseorganisation, Danske Regioner, Datatilsynet, Det
Centrale Handicapråd, DGI, Danmarks Idrætsforbund, Det
faglige hus, Finanssektorens Arbejdsgiverforening, Forenin-
gen af kommunale social-, sundheds- og arbejdsmarkeds-
chefer i Danmark, Fredensborg Kommune, Fredericia Kom-
mune, Frie Funktionærer, FriSe, Frivilligrådet, Frivilligt Fo-
rum, Gartneri-, Land- og Skovbrugets Arbejdsgivere, Gen-
tofte Kommune, Gladsaxe Kommune, Kommunale Tjene-
L 77 - 2017-18 - Bilag 6: Oversendelse af bekendtgørelser og vejledninger sendt i høring som følge af aftale om nye regler for fradrag for frivilligt ulønnet arbejde, fra beskæftigelsesministeren
1827285_0009.png
9
stemænd og Overenskomstansatte, Kooperationen, Kristelig
Arbejdsgiverforening, Kristelig Fagbevægelse, Landbrug og
Fødevarer, Landsforeningen af Fleks- og skånejobbere,
Odense Kommune, Odsherred Kommune, Rigsrevisionen,
11. Sammenfattende skema
Røde Kors, Udbetaling Danmark, Vejle Kommune, Vest-
himmerland Kommune og Viborg Kommune.
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner
Positive konsekvenser /Mindreudgifter
(hvis ja, angiv omfang)
Ingen
Negative konsekvenser /Merud-
gifter (hvis ja, angiv omfang)
Stat;
2018: 2,8 mio. kr.
2019: 2,8 mio. kr.
2020: 2,8 mio. kr.
2021: 2,8 mio. kr.
Kommuner;
2018: 5,0 mio. kr.
2019: 5,0 mio. kr.
2020: 5,0 mio. kr.
2021: 5,0 mio. kr.
Regioner: Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner
Økonomiske konsekvenser for erhvervs-
livet
Administrative konsekvenser for er-
hvervslivet
Administrative konsekvenser for borger-
ne
Miljømæssige konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Overimplementering af EU-retlige mini-
mumsforpligtelser (sæt X)
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Forslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter
JA
NEJ
X
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Efter de gældende regler i § 58, stk. 1, nr. 3, i lov om ar-
bejdsløshedsforsikring m.v. kan beskæftigelsesministeren,
efter forhandling med Beskæftigelsesrådet, fastsætte nærme-
re regler om, hvilken betydning arbejde og indtægt skal have
for størrelsen af dagpenge.
Med hjemmel i denne bestemmelse er der i § 13 i be-
kendtgørelse om udbetaling af dagpenge blevet fastsat regler
om fradrag i dagpengene i forbindelse med frivilligt, ulønnet
arbejde.
Efter de gældende regler i § 100 e, stk. 1, kan et medlem
frem til den 31. december 2017 udføre frivilligt, ulønnet ar-
bejde, som ikke vedrører primær drift og vedligeholdelse, i
op til 15 timer om ugen uden fradrag i dagpengene. Frem til
marts 2015 var udgangspunktet, at et medlem kunne udføre
frivilligt, ulønnet arbejde, i op til 4 timer om ugen uden fra-
drag i dagpengene. Dette blev ændret som en del af et for-
søg, hvorefter var muligt, at et medlem kunne udføre frivil-
ligt, ulønnet arbejde i op til 15 timer om ugen.
Efter de gældende regler i § 1 i bekendtgørelse nr. 813 af
23. juni 2017 om ændring af bekendtgørelse om udbetaling
af dagpenge er disse timer omregnet til et månedsbaseret sy-
stem, hvorefter et medlem som udgangspunkt kan udføre
L 77 - 2017-18 - Bilag 6: Oversendelse af bekendtgørelser og vejledninger sendt i høring som følge af aftale om nye regler for fradrag for frivilligt ulønnet arbejde, fra beskæftigelsesministeren
1827285_0010.png
10
frivilligt, ulønnet arbejde i op til 65 timer for én måned uden
fradrag.
For at udmønte de dele af aftalen vedr. regler om fradrag i
forbindelse med frivilligt, ulønnet arbejde for dagpenge-
modtagere, foreslås det, at den gældende bemyndigelsesbe-
stemmelse i § 58, stk. 1, nr. 3, udvides, således at beskæfti-
gelsesministeren også efter forhandling med Beskæftigelses-
rådet kan fastsætte nærmere regler om, hvilken betydning
frivilligt, ulønnet arbejde skal have for størrelsen af dagpen-
ge, der udbetales efter § 52 a eller § 55.
Det foreslås således, at der administrativt i bekendtgørelse
om udbetaling af dagpenge fastsættes regler om, at et med-
lem kan udføre frivilligt, ulønnet arbejde uden fradrag i dag-
pengene – så længe det frivillige, ulønnede arbejde holdes
indenfor en nærmere fastsat timebegrænsning.
Med denne hjemmel vil det – som følge af aftalen – fast-
sættes, at et medlem som udgangspunkt kan udføre frivilligt,
ulønnet arbejde i op til 44 timer for én måned samt nærmere
regler om, hvad der forstås ved en frivillig organisation, for-
ening eller lignende, samt sondringen mellem aktiviteter og
frivilligt, ulønnet arbejde.
Der henvises til de almindelige bemærkninger pkt. 3.1.2.
Til nr. 2
Der er tale om en konsekvensændring, som følge af forsla-
get til § 1, nr. 4, hvor § 100 e i lov om arbejdsløshedsforsik-
ring m.v. foreslås ophævet. Det foreslås derfor, at henvisnin-
gen i § 58, stk. 1, nr. 3, litra a til § 100 e udgår.
Til nr. 3
Efter de gældende regler i § 74 i, stk. 1, i lov om arbejds-
løshedsforsikring m.v. kan beskæftigelsesministeren, efter
forhandling med Beskæftigelsesrådet, fastsætte nærmere
regler om, hvilken betydning arbejde og indtægter i efter-
lønsperioden eller indtægter, som kommer til udbetaling i
forbindelse med overgang til efterløn, skal have for efterløn-
nens størrelse.
Med hjemmel i denne bestemmelse er det i § 14 i bekendt-
gørelse nr. 403 af 26. april 2017 om fradrag i efterløn bl.a.
blevet fastsat, at reglerne i bekendtgørelse om udbetaling af
dagpenge om frivilligt, ulønnet arbejde finder tilsvarende
anvendelse. Det indebærer, at et medlem frem til den 31. de-
cember 2017 kan udføre frivilligt, ulønnet arbejde, som ikke
vedrører primær drift og vedligeholdelse, i op til 15 timer
om ugen uden fradrag i efterlønnen - omregnet til 65 timer
for én måned.
For at udmønte de dele af aftalen om regler vedr. fradrag i
forbindelse med frivilligt, ulønnet arbejde for modtagere af
efterløn, foreslås det, at den gældende bemyndigelsesbe-
stemmelse i § 74 i, stk. 1, udvides, således at beskæftigelses-
ministeren også efter forhandling med Beskæftigelsesrådet
kan fastsætte nærmere regler om, hvilken betydning frivil-
ligt, ulønnet arbejde skal have for størrelsen af efterløn – så
længe det frivillige, ulønnede arbejde holdes indenfor en
nærmere fastsat timebegrænsning.
Med denne hjemmel vil det – som følge af aftalen – fast-
sættes, at en modtager af efterløn kan udføre frivilligt, uløn-
net arbejde efter de samme regler som efter forslaget vil
gælde for dagpengemodtagere, bortset fra timebegrænsnin-
gen. Som følge af aftalen vil der blive fastsat en timebe-
grænsning på op til 65 timer for én måned for efterlønsmod-
tagere, mens den fremover vil være på op til 44 timer for én
måned for dagpengemodtagere.
Der henvises til de almindelige bemærkninger pkt. 3.1.2.
Til nr. 4
Efter de gældende regler i § 100 e, stk. 1, i lov om ar-
bejdsløshedsforsikring m.v. kan et medlem i perioden fra
den 5. juni 2017 til den 31. december 2017 udføre frivilligt,
ulønnet arbejde, som ikke vedrører primær drift og vedlige-
holdelse, i op til 15 timer om ugen uden fradrag i dagpenge-
ne. Frivilligt, ulønnet arbejde forstås som arbejde, som et
medlem udfører for frivillige organisationer, foreninger eller
lign., som kan udbydes som almindeligt lønarbejde, og som
ikke vedrører primær drift og vedligeholdelse, jf. gældende
regler i § 100 e, stk. 2, i loven.
Som følge af det månedsbaserede dagpengesystem er de
15 timer om ugen omregnet til 65 timer for en måned, jf. § 1
i bekendtgørelse nr. 813 af 23. juni 2017 om ændring af be-
kendtgørelse om udbetaling af dagpenge.
Som følge af forslaget til § 1, nr. 1, om, at beskæftigelses-
ministeren efter forhandling med Beskæftigelsesrådet også
kan fastsætte nærmere regler, om hvilken betydning frivil-
ligt, ulønnet arbejde skal have for størrelsen af dagpenge, vil
der administrativt blive fastsat regler om hvor mange timer,
et medlem kan udføre frivilligt, ulønnet arbejde uden fra-
drag i dagpengene – også når det frivillige, ulønnede arbejde
ikke svarer til en bagatelgrænse.
Derudover er den gældende § 100 e tidsbegrænset til den
31. december 2017.
Det foreslås derfor at ophæve bestemmelsen § 100 e i lo-
ven.
Til § 2
Til nr. 1
Efter de gældende regler i § 21, stk. 1, i lov om fleksydel-
se kan beskæftigelsesministeren fastsætte regler om, hvilken
betydning arbejde og indtægter, herunder ift. selvstændig
virksomhed, i og umiddelbart forud for fleksydelsesperioden
skal have for fleksydelsens størrelse.
Med hjemmel i denne bestemmelse er der fastsat nærmere
regler i § 35 i bekendtgørelse nr. 559 af 29. april 2015 om
fleksydelse om, at fleksydelsesmodtagere har ret til at udfø-
re aktiviteter og frivilligt, ulønnet arbejde efter principperne
i reglerne i bekendtgørelse om udbetaling i arbejdsløsheds-
dagpenge m.v. Det betyder, at der gælder de samme regler
for fradrag for frivilligt, ulønnet arbejde i fleksydelsen, som
der gælder for fradrag i arbejdsløshedsdagpengene. Dog kan
L 77 - 2017-18 - Bilag 6: Oversendelse af bekendtgørelser og vejledninger sendt i høring som følge af aftale om nye regler for fradrag for frivilligt ulønnet arbejde, fra beskæftigelsesministeren
1827285_0011.png
11
aktiviteter og frivilligt, ulønnet arbejde udføres i et andet
EØS-land eller Schweiz.
For at udmønte de dele af aftalen der vedrører fleksydelse
foreslås det, at det fastsættes i § 21, stk. 1, at beskæftigelses-
ministeren også kan fastsætte nærmere regler om, hvilken
betydning, frivilligt, ulønnet arbejde skal have for størrelsen
af fleksydelse.
Det vil med hjemmel i bestemmelsen blive fastsat, at
modtagere af fleksydelse kan udføre frivilligt, ulønnet arbej-
de uden fradrag og uden nogen begrænsninger. Dette vil bli-
ve udmøntet administrativt i bekendtgørelse om fleksydelse.
Til § 3
Det foreslås, at loven træder i kraft 1. januar 2018.
L 77 - 2017-18 - Bilag 6: Oversendelse af bekendtgørelser og vejledninger sendt i høring som følge af aftale om nye regler for fradrag for frivilligt ulønnet arbejde, fra beskæftigelsesministeren
1827285_0012.png
12
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., jf. lovbe-
kendtgørelse nr. 784 af 21. juni 2017, foretages føl-
gende ændringer:
§ 58.
Efter forhandling med Beskæftigelsesrådet
kan beskæftigelsesministeren fastsætte regler om
1-2) ...
3) hvilken betydning arbejde og indtægt skal have
for størrelsen af
a) dagpenge, der udbetales efter § 52 a eller § 55,
jf. dog § 100 e, samt
b) …
Stk. 2.
§ 74 i.
Beskæftigelsesministeren fastsætter efter
forhandling med Beskæftigelsesrådet nærmere reg-
ler om, hvilken betydning arbejde og indtægter i
efterlønsperioden eller indtægter, som kommer til
udbetaling i forbindelse med overgangen til efter-
løn, skal have for efterlønnens størrelse.
Stk. 2.
3.
I
§ 74 i, stk. 1,
indsættes efter »arbejde«: », her-
under frivilligt, ulønnet arbejde,«.
1.
I
§ 58, stk. 1, nr. 3,
indsættes efter »arbejde«: »,
frivilligt, ulønnet arbejde«.
2.
I
§ 58, stk. 1, nr. 3,
litra a, udgår »jf. dog § 100
e,«.
§ 100 e.
Et medlem kan i perioden fra den 23.
marts 2015 til den 20. marts 2017 udføre frivilligt,
ulønnet arbejde i op til 15 timer om ugen uden fra-
drag i dagpengene. De 15 timer regnes som et gen-
nemsnit over en udbetalingsperiode, jf. § 46, stk. 1.
Stk. 2.
Ved frivilligt, ulønnet arbejde efter stk. 1
forstås arbejde, som et medlem udfører for frivilli-
ge organisationer, foreninger el.lign., som kan ud-
bydes som almindeligt lønarbejde, og som ikke ve-
drører primær drift og vedligeholdelse.
4.
§ 100 e
ophæves.
§2
L 77 - 2017-18 - Bilag 6: Oversendelse af bekendtgørelser og vejledninger sendt i høring som følge af aftale om nye regler for fradrag for frivilligt ulønnet arbejde, fra beskæftigelsesministeren
1827285_0013.png
13
I lov om fleksydelse, jf. lovbekendtgørelse nr. 1121
af 17. september 2015, som ændret ved § 7 i lov nr.
624 af 8. juni 2016 og § 7 i lov nr. 674 af 8. juni
2017, foretages følgende ændring:
§ 21.
Beskæftigelsesministeren fastsætter regler
om, hvilken betydning arbejde og indtægter, herun-
der selvstændig virksomhed, i og umiddelbart for-
ud for fleksydelsesperioden skal have for fleksy-
delsens størrelse.
Stk. 2-3.
§3
Loven træder i kraft den 1. januar 2018.
1.
I
§ 21, stk. 1,
ændres »hvilken betydning arbejde
og indtægter, herunder selvstændig virksomhed,«
til: »hvilken betydning arbejde, herunder frivilligt,
ulønnet arbejde og selvstændig virksomhed, samt
indtægter«.