Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2017-18, Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2017-18, Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2017-18
L 7 Bilag 1, L 7 A Bilag 1, L 7 B Bilag 1
Offentligt
1796834_0001.png
Søfartsstyrelsen
Att. Nanna Bille Adamsen
Carl Jacobsens Vej 31
2500 Valby
Haderslev d. 8/8 2017
Vedr. sag nr. 2016044357, Høring over udkast til ændring af søloven mv.
Vi har, via Danboat, modtaget udkast til ændring af søloven og lov om sikkerhed til søs
m.fl.
Vi har, isoleret set, ingen kommentarer til den foreslåede lovtekst, udover at vi selvfølgelig
glæder os over, at arbejdsgangen ifm. registrering af pant og andre rettigheder i
mellemstore fritidsfartøjer forenkles. Det er tiltrængt og vil utvivlsomt være til gavn for
bådbranchen som helhed.
Vi har imidlertid kommentarer til de med lovforslaget følgende bemærkninger:
Ad 2.2: Vi finder det overordentlig uhensigtsmæssigt, at pant og andre rettigheder i
lystfartøjer alene registreres i Personbogen, idet registreringen således kun kan
fremsøges på fartøjets ejer og ikke på det behæftede fartøj.
Hvis en anden end den i Personbogen registrerede ejer udbyder et lystfartøj til salg, vil det
derfor ikke være muligt for en potentiel køber at fremsøge oplysning om, hvorvidt fartøjet
er behæftet eller ikke. Dette forhold gør det let for dén, der har stjålet et fartøj eller dén,
der ikke ønsker at respektere en tinglyst rettighed, at omsætte et behæftet fartøj, til skade
for långiver og godtroende køber.
Ændringen af praksis for registrering af rettigheder i lystfartøjer åbner en enestående
mulighed for at få bragt orden og transparens omkring behæftede lystfartøjer.
Alle amerikanske både og både produceret eller solgt i Europa efter d. 16. juni 1998 har et
unikt skrognummer (CIN). Skrognummeret svarer til stelnummeret i en bil, er opbygget
efter faste retningslinier og består af 14 karakterer.
Det vil være særdeles enkelt at lade tinglyste rettigheder offentliggøre i en søgbar
database, som kobler tinglyste rettigheder med dette unikke identitetsmærke, så en
potentiel bådkøber uden videre kan se, om et givent CIN er behæftet, præcis som man
kan det med motorkøretøjer på www.nummerplade.net
Bådbogen · Vinkelvej 9 · Dk-6100 Haderslev
Tlf. +45 7022 8070 · E-mail: [email protected] · www.baadbogen.dk
L 7 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
1796834_0002.png
Denne praksis vil i væsentlig grad højne sikkerheden for panthaver og vil, under
forudsætning af, at alle rettigheder på alle lystfartøjer, herunder også fartøjer på mindre
end 5 brt., registreres på CIN i en søgbar database, effektivt forhindre at godtroende
købere erhverver behæftede fartøjer.
Oprettelse af en søgbar database er næppe i sig selv en bekostelig affære, men der skal
selvfølgelig være sikkerhed for, at de indtastede data er korrekte. Dette kræver personale,
der er uddannet hertil, og dette personale findes pt. ikke hos Tinglysningsretten.
Bådbogen forestår gerne nødvendig uddannelse og deler gerne viden, erfaring og
materiale med Tinglysningsretten. Alternativt forestår Bådbogen gerne den praktiske del af
Tinglysningsrettens opgaver, dvs. modtagelse og kontrol af dokumenter, registrering på
CIN i søgbar database samt fremsendelse af digitaliserede dokumenter til Personbogen.
Bådbogen har i forvejen databasen og kompetencerne.
Det afgørende må være, at rettigheder i lystfartøjer uden videre kan fremsøges på CIN og
det vil være ærgerligt ikke at påbegynde denne praksis, når nu procedurerne alligevel skal
ændres.
Med venlig hilsen
Bådbogen
Tim Jørgensen
Bådbogen · Vinkelvej 9 · Dk-6100 Haderslev
Tlf. +45 7022 8070 · E-mail: [email protected] · www.baadbogen.dk
L 7 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
1796834_0003.png
Fra:
Sendt:
Til:
Emne:
Helle Düring
19. juli 2017 12:57
Nanna Elm Bille Adamsen
VS: Høring - udkast til forslag til lov om ændring af søloven og lov om
sikkerhed til søs m.fl.
Med venlig hilsen
Helle Düring (SFS)
Kontorfuldmægtig
Søfartsstyrelsen
Maritim Regulering og Jura (MRJ)
Dir. tlf.:
7219 61 79
E-mail:
[email protected]
Carl Jacobsens Vej 31
2500 Valby
Tlf.:
Fax:
Web:
7219 60 00
+45 31 97 60 01
www.sofartsstyrelsen.dk
Fra:
John Ibsen [mailto:[email protected]]
Sendt:
19. juli 2017 08:34
Til:
Helle Düring
Emne:
Høring - udkast til forslag til lov om ændring af søloven og lov om sikkerhed til søs m.fl.
På vegne af CO-Søfart skal gøres følgende bemærkninger.
1) Det fremgår af høringen, at man ikke umiddelbart kan vurdere, hvor mange arbejdspladser denne lovændring
vil give.
Vi kan fra organisationens side oplyse, at for så vidt angår danske søfarende, er svaret NUL.
2) En udvidelse af DIS ordningen er tilsigtet at tilføre registret udenlandsk tonnage.
Dette vil i sig selv udvande kvaliteten af registret, da tilsynet fra myndighederne vil være særdeles besværligt,
og nærmest alene foregå på tiltro til port state control i udenlandske havne, da kun en brøkdel af de skibe man
ønsker tilført registret nogensinde vil anløbe dansk havn.
3) Forslaget virker ikke gennemtænkt i forhold til international ret.
Som ordningen er nu, kan skibe i DIS der ejes indenfor EU støtte sig til domskonventionen.
L 7 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
Dette medfører, at en dom fra en dansk domstol vil kunne håndhæves i hele EU/EFTA.
Ordningen vil på papiret kunne føre til en dansk dom, men den vil ingen virkning få i lande udenfor EU, såfremt
disse landes domstole ikke accepterer en dansk afgørelse, hvilket som bekendt sker dagligt.
4) Ordningen beskrives også som ikke påførende udgifter til staten.
Der syntes her at være en manglende kommunikation med Socialministeriet/Udenrigsministeriet, idet Danmark
har indgået sociale konventioner med en række lande.
Allerede nu, vil filippinske søfarende på danskflagede skibe have ret til social sikring og ydelser fx børnepenge
og førtidspension.
Ligeledes optjener de ret til folkepension om bord på skibene, og vi kan som organisation konstatere, at vi i
fremtiden vil se en stor del filippinske (og andre nationaliteter) søfarende, som har optjent ret til
brøkdelspension.
Om Danmark er klar til at udbrede vores sociale sikkerhedsnet yderligere må politikerne vurdere.
De øvrige forslag kan vi tilslutte os.
Med venlig hilsen
John Ibsen
CO-Søfart
Sekretariatschef/Advokat LL.M
L 7 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
1796834_0005.png
L 7 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
1796834_0006.png
Cc:
Nanna Elm Bille Adamsen
Emne:
Høring - udkast til forslag til lov om ændring af søloven og lov om sikkerhed til søs m.fl.
HØRING
På vegne af chefkonsulent Nanne Elm Bille Adamsen fremsendes høring
over udkast til forslag til lov om
ændring af søloven og lov om sikkerhed til søs m.fl. (Justering af reglerne om udenlandske ejeres adgang
til at få skibe under dansk flag, forenklet registrering af rettigheder i mellemstore fritidsfartøjer,
ansvarsbeløb ved vragfjernelse, gennemførelse af internationale sanktioner vedrørende skibsregistrering,
privatretlige havneafgifter m.v.)
Eventuelle bemærkninger til lovudkastet bedes fremsendt til
chefkonsulent Nanna Elm Bille Adamsen på
[email protected]
med kopi til
[email protected]
14. august 2017 kl.
12.00.
Med venlig hilsen
Helle Düring (SFS)
Kontorfuldmægtig
Søfartsstyrelsen
Maritim Regulering og Jura (MRJ)
Dir. tlf.:
E-mail:
7219 61 79
[email protected]
Carl Jacobsens Vej 31
2500 Valby
Tlf.:
Fax:
Web:
7219 60 00
+45 31 97 60 01
www.sofartsstyrelsen.dk
L 7 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
1796834_0007.png
Søfartsstyrelsen
Carl Jacobsens Vej 31
2500 Valby
Att: Nanna Bille Adamsen
Sag nr. 2016044357
14. august 2017
Høringssvar til høring over udkast til lov om ændring af søloven og lov
om sikkerhed til søs m.fl.
Dansk Erhverv har modtaget styrelsens høring af 28. september 2016 vedrørende ovennævnte og har
ikke særlige bemærkning hertil.
Med venlig hilsen
Christoffer Greenfort
Chefkonsulent
CGR/CGR
[email protected]
Side 1/1
L 7 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
Fra:
Sendt:
Til:
Emne:
Bent Hansen <[email protected]>
16. august 2017 11:04
Nanna Elm Bille Adamsen
Høring af udkast til ændring af lov om registrering af mellemstore fritidsbåde.
Hej Chefkonsulent Nanna Bille Adamsen.
Tak for din venlighed og rykker for DFUs høringssvar på forslaget om udkastet til søloven sagsnr. 2016044357.
DFU har alene forholdt sig til forslaget om forenkling af første gangs optagelse i registret og registreringen af
økonomiske hæftelser i mellemstore fritidsfartøjer samt privatretlige havneafgifter, idet de øvrige elementer i
udkastet ikke vedrører fritidssejlere, men erhverv.
Dfu har været repræsenteret i arbejdet under Søsportens Sikkerhedsråd hvor fritidssegmentet havde fremsat
ønsket om en forenkling af fritidsbådenes optagelse i Skibsregisteret.
Under drøftelserne fremsatte vi også et ønske om, at lette de nugældende regler for registrering af
økonomiske hæftelse i bådenes ”tinglysningsregister” fra Skibsregisteret til personbogen.
DFU kan udtrykke tilfredshed med de foreslåede ændringer, der stort set imødekommer vore ønsker og
holdninger. Vi har også forståelse for de foreslåede overgangsordninger for beskyttelse af eksisterende
hæftelser.
At det nu, efter forslaget, bliver muligt at optage søpant for havneafgifter er imødekommelse af et behov for
de mange private lystbådehavne, der har måttet afskrive betydelige beløb i ikke betalte havneafgifter. Med
ændringen styrkes retssikkerheds betragteligt.
Ændringer af mindre erhvervsbådes status til benyttelse som fritidsbåd og omvendt er også rimelige, og vi har
ikke negative bemærkninger desangående.
DFU kan med de ovennævnte argumenter tilslutte sig udkastet.
Med venlig hilsen
Bent Hansen
DFU formand og sekretariatsfunktion
Tlf.: 26393521 eller 22484670
L 7 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
1796834_0009.png
!
!
!
"#$%&'((')&*+(*,!
-%&+!.%/01(*,(!2*3!45!
6788!2%+1)!
!
9&#,:1)!:*,!5;<!=>?>('!685@!
!
!
!
A#&B,?((C%&D!>:E%('!'B+!$0&(+%?!'B+!+0C!0F !G ,:&B,?!%$!(#+0C*,!
0?!+0C!0F !(BEE*&H*:!'B+!(#(!F <$+<!
!
!
!
I%,(E!"*3+>,B0,!'%EE*&!$0&!F >+B?H*:*,!$0&!%'!E0F F *,'*&*&!JK!
+0C$0&(+%?*'<!"0F !0&?%,B(%'B0,!$0&!77<888!$&B'B:((*3+*&*!
$0E>(*&*&!CB!,%'>&+B?CB(!JK!:*!:*+*!%$!$0&(+%?*'L!(0F !C*:&#&*&!
C0&*(!F *:+*F (?&>JJ*<!
!
2B!H%&!('0&!()F J%'B!$0&!B,'*,'B0,*&,*!0F L!%'!?#&*!:*'!+*''*&*!
0?!F *&*!(F B:B?'!%'!&*?B('&*&*!J%,'!B!$&B'B:(1K:*<!ACB(!:*'!E%,!
+%:*!(B?!?#&*!C*:!%'!'B,?+)(,B,?!%$!?G +:!B!$&B'B:(1K:*!$&*F 0C*&!
J+%/*&*(!B!J*&(0,10?*,L!H%&!:*'!C0&*(!$>+:*!0J1%E,B,?<!2B!*&!
:0?L!*$'*&!%'!H%C*!CG &*'!F *:!B!*,!:*+!%$!$0&H%,:+B,?($0&+#1*'L!
>(BE&*!JK!%'!$+)',B,?*,!%$!&*?B('&*&B,?*,!*?*,'+B?!F *:$#&*&!
+*''*+(*&!B!$0&H0+:!'B+!$B,%,(B*&B,?<!!
!
I*,!0C*&C*3*,:*!:*+!%$!H%,:+*&!F *:!$&B'B:(1K:*!B!I%,F %&E!
0F H%,:+*&!1&>?'*!1K:*<!2*:!:*!(B:('*!$0&H%,:+B,?*&L!HC0&!
I%,(E!"*3+>,B0,!:*+'0?L!C%&!:*&!('0&!>(BEE*&H*:!0F !
:0E>F *,'%'B0,!%$!*3*&(E%1!0?!(E3>+'!?G +:!BEE*!CB++*!(E%1*!:*!
(%F F *!M'&G ,?(*+(J&01+*F *&M!(0F !F %,!B!:%?!0J+*C*&!C*:!
0J'%?*+(*!B!"EB1(&*?B('&*'<!
!
I%,(E!"*3+>,B0,!(E%+!:*&$0&!0J$0&:&*!'B+!%'!F %,!?&>,:B?'!(BE&*!
(B?!%'!F %,!0J,K&!F K+*'L!C*:!%'!$+)''*!&*?B('&*&B,?*,!%$!
$&B'B:(1K:*<!
!
N,!%,:*,!(%?!*&!%'!F %,?*!$&B'B:((*3+*&*L!(0F !(*3+*&!
B,'*&,%'B0,%+'!0J+*C*&!%'!,%'B0,%+B'*'(1*CB(*'L!(0F !B!
$0&1B,:*+(*!F *:!&*?B('&*&B,?!>:('*:*(!%$!"EB1(&*?B('&*'L!H%&!
('0&!CG &:B!B!$0&H0+:!'B+!>:*,+%,:(E*!F ),:B?H*:*&<!I*'!H%&!B(G &!
('0&!1*'):,B,?L!,K&!F %,!B!I%,F %&E!BEE*!>:('*:*&!*,!
F 0F (ECB''*&B,?!'B+!+)('1K:*<!
!
I*'!1#&!B!$0&1B,:*+(*!F *:!G ,:&B,?!%$!+0*,!(BE&*(!%'!:%,(E*!
1K:*3*&*!$0&(%'!E%,!*&HC*&C*!*'!,%'B0,%+B'*'(1*CB(<!
!
!
L 7 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
1796834_0010.png
!
N++*&(!(*&!I%,(E!"*3+>,B0,!J0(B'BC'!JK!:*!'B+'%?!:*&!E%,!H3G +J*!
(*3+*&*!'B+!*,!F *&*!*,E*+!J&0/*:>&*!B!$0&1B,:*+(*!F *:!
&*?B('&*&B,?!%$!J%,'!B!$&B'B:(1K:*!0?!*,!J&0/*:>&*!:*&!?#&!:*'!
+*''*&*!$0&!*&HC*&C*'!%'!H3G +J*!(*3+*&*!'B+!%'!*&HC*&C*!*?*,!
1K:<!
!
!
O*:!C*,+B?!HB+(*,!
"'**,!P B,'+*CD.*,(*,!
"*3+%:(/H*$!
I%,(E!"*3+>,B0,!!
!
;;68@866!
(Q3R (*3+(J0&'<:E!
!
!
L 7 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
1796834_0011.png
L 7 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
1796834_0012.png
L 7 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
1796834_0013.png
14. august 2017
Søfartsstyrelsen
Att.
[email protected]
og
[email protected]
Høringssvar over udkast til forslag til lov om ændring af søloven og lov
om sikkerhed til søs m.fl. (Justering af reglerne om udenlandske ejeres
adgang til at få skibe under dansk flag, forenklet registrering af rettighe-
der i mellemstore fritidsfartøjer, ansvarsbeløb ved vragfjernelse, gennem-
førelse af internationale sanktioner vedrørende skibsregistrering, privat-
retlige havneafgifter m.v.)
Hermed bekræftes modtagelsen af Søfartsstyrelsens høringsbrev af 28. juni
2017 vedrørende forslag til en ændring af ovennævnte lovgivning.
Lovforslaget indeholder en del forskellige ændringer, hvor Danske Rederier
finder nogle forslag positiv og andre forslag mindre positive.
De danske skibsregistreringsregler er et afgørende rammevilkår for danske og
udenlandske rederier, der ønsker at drive virksomhed fra Danmark. I en globa-
liseret verden er det nødvendigt at have fleksible regler, for at virksomheder
ikke flager ud.
Danske Rederier finder det derfor positivt, at skibsregistreringsreglerne gøres
mere gennemskuelige og justeres for at gøre det mere attraktivt at være under
dansk flag.
Typisk vil et udenlandsk rederi ønske at beholde en del af rederifunktonen i
hjemlandet, herunder sådanne som vedrører de overordnede beslutningspro-
cesser. Danske Rederier støtter derfor forslaget om en mere fleksibel fortolk-
ning af aktivitetskravet og en ligestilling af etableringskravet for tredjelandes
ejere med EU/EØS-ejere.
Danske Rederier bemærker forslaget om indførelse af et nationalt særkrav i
kraft af forslaget om forhøjelse af de internationale begrænsningsbeløb for
vragfjernelse hovedsagligt efter norsk model.
Globalbegrænsningsreglerne er internationalt fastsætte regler og skal ses i
sammenhæng med, at ejeren har et objektivt ansvar (ansvar uden skyld), et
forsikringskrav, og at eventuelle krav kan gøres gældende direkte mod forsik-
ringsselskabet.
Sølovens kapitel 9 indeholder regler om rederens maksimale erstatningsgræn-
se i forbindelse med en ulykke til søs. Reglerne har baggrund i internationale
1/2
L 7 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
1796834_0014.png
konventioner og reguleres internationalt
i IMO (International Maritime Organi-
sation). Beløbsgrænserne blev senest forhøjet med 51 % i 2015.
Danske Rederier mener, at hvis man vil forhøje grænserne yderligere, bør det
ske i IMO og ikke nationalt.
Det bemærkes også, at Sverige og Finland følger de internationale begræns-
ningsbeløb i forbindelse med vragfjernelse, og bl.a. Tyskland har begrænsning
af ansvar efter lavere beløb end Norge, mens andre lande har ubegrænset an-
svar.
Det kan ikke udelukkes af national forhøjelse af de internationale grænser vil
have betydning for præmien på forsikringer og derfor medføre større omkost-
ninger for erhvervet.
Danske Rederier har dog forståelse for ønsket om, at staten holdes skadesløs
med hensyn til omkostningerne til fjernelse af vraget, som er større end skibets
begrænsningsbeløb.
For at sikre retlig klarhed foreslås det, at det fremgår af lovbemærkningerne, at
hverken et bugserede skibs eller bugsererens ret i søloven til ansvarsbegræns-
ning efter de internationale grænser berøres af forslaget.
Danske Rederier ser også gerne, at det tilføjes i lovbemærkningerne, at ejerens
udgifter til forebyggende eller afhjælpende forholdsregler medtages i begræns-
ningsfeltet.
Danske Rederier har ingen indvendinger mod, at retten til søpant hjemles tyde-
ligt i loven, uanset om havnene er organiserede som kommunal-, selvstyre eller
kommunalt ejet aktieselskabshavne, da det er et internationalt princip, at sø-
pant dækker havneafgifter.
Ved revision af havneloven i 1990 blev kompetencen til at fastsætte havne-
afgifter overført til havnene. I den forbindelse forudsættes det, at der ikke
blev foretaget en konsekvensrettelse i sølovens regler om søpant, og det
fremgår derfor ikke tydeligt, at havneafgifter har en fortrinsret uanset havne-
nes organisering.
Danske Rederier står naturligvis til rådighed for en uddybning af høringssvaret
eller spørgsmål til samme.
Mvh
Henriette Ingvardsen
Erhvervsjuridisk chef
M: +45 20 33 06 09
[email protected]
2/2
L 7 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
1796834_0015.png
Søfartsstyrelsen
Carl Jacobsens Vej 31
2500 Valby
Sendt pr. mail til
[email protected]
og
[email protected]
Høringssvar vedrørende udkast til lov om
ændring af søloven m.m.
Resumé
Finans Danmark finder det positivt, at registreringer af rettigheder i forhold til mel-
lemstore fritidsfartøjer flyttes fra skibsregistret til personbogen. Dette vil på sigt bli-
ve en administrativ lettelse.
18. august 2017
Dok. nr. 572653-v1
Høringssvar
Herudover foreslås det, at reglerne om virksomhedspant, jf. tinglysningslovens §
47 c, stk. 4, nr. 4, også ændres, så mellemstore fritidsfartøjer fremadrettet kan om-
fattes af et virksomhedspant.
Generelle bemærkninger
Indledningsvis takker Finans Danmark for muligheden for at afgive høringssvar.
Finans Danmark finder det positivt, at registreringer af rettigheder i forhold til mel-
lemstore fritidsfartøjer flyttes fra skibsregistret til personbogen. Dette vil på sigt bli-
ve en administrativ lettelse.
Finans Danmark finder, at de foreslåede ændringer også bør omfatte reglerne
om virksomhedspant, jf. tinglysningslovens § 47 c, stk. 4, nr. 4, der undtager skibe
med en bruttotonnage på 5 og derover fra virksomhedspant. Som en konse-
kvens af de nye regler bør grænsen også her ændres til 20 bruttotonnage.
Som vi forstår de nye regler, vil de betyde, at der i en årrække vil være relevante
registreringer i både Skibsregistret og personbogen. Det bør i den forbindelse
overvejes at
lave en ordning, hvorefter man afgiftsfrit kan ”flytte” en registrering
fra Skibsregistret til personbogen, så det giver et incitament til, at registreringerne
fremover flyttes til personbogen.
Finans Danmark
|
Amaliegade 7
|
1256 København K
|
www.finansdanmark.dk
L 7 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
1796834_0016.png
Umiddelbart giver sølovens bestemmelser om pant (blandt andet sølovens § 47)
en udvidet panteret, der også omfatter skibets tilbehør. Umiddelbart gør det sig
ikke gældende for pantsætning af løsøre i personbogen efter tinglysningslovens
regler. Der kan derfor reelt være tale om en forringelse af panthavers rettighe-
der for de relevante skibe.
Pantsætning af løsøre i personbogen slettes normalt efter 10 år. Såfremt dette
også kommer til at gælde pant i de omhandlede skibe, er der tale om en forrin-
gelse i forhold til de gældende regler, idet det vil betyde, at panthavere skal
vedligeholde deres pant oftere, hvilket vil medføre yderligere administration og
omkostninger.
Med venlig hilsen
Jeanne Blyt
Direkte: +45 3370 1062
Mail: [email protected]
Finans Danmark
|
Amaliegade 7
|
1256 København K
|
www.finansdanmark.dk
2
L 7 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
1796834_0017.png
"
+, -.
.
#
$
!
%
( )*
'
&
'/ '
0
'
. '/
'
'/ '
1
)"#) 23
Med venlig hilsen
Belal Yassin
Specialkonsulent, cand.jur.
Juridisk Kontor
__________________________________________________
Århusgade 110, 2100 København Ø
Tlf.: +45 33 55 82 82 / Fax: +45 33 55 82 00
Direkte tlf.: +45 41 93 35 54
!"#$ # "%
&
-. /0
1
'&
2
() *+,
0 2
2
0
/
*3
4
/)*
!"#$ #6 "#
'
2
7
7
7
7
1
5
,7
7
7
2
7
2 2
7
7
7
7
7
2
7
2
7
7
1
7
7
7
7
7
7
7
1
7
7
7
7
2
7
7
1
7
7
7
7
7
7
2
7
7
7
1
7
7
(
/0
)
=
1
7
9
6
'
76
6
7
6
7
7
'
8(9(. 8:.;()
() *+,7
1
7
7
7
7
7
7
7
#<#$
7
7
1
7
#"
1
7
72
7
7
,
2
0 2
2
0
L 7 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
1796834_0018.png
>? 2
0 2
(
)
=
9
0
@
2
0
A
2
A
2
?
0 2
2
2
A
A
0
2
2
0
2
2
)2
2
0
$
!
" #
&)$**$
%#
$
&'$
(
)*&+ $
&
+
2
,-
(.
/
.0
&
*
)1
B
@
$!#< %# $<
/)*
&B@
C @
!D"" -
- 6#
E
G
$!#< %" ""
F D 6# <$ %" "#
L 7 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
1796834_0019.png
L 7 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
1796834_0020.png
Fra:
Sendt:
Til:
Emne:
Vedhæftede filer:
Kære Nanna,
Jonas Smed Sørensen <[email protected]>
27. juli 2017 19:10
Maritim regulering og jura; Nanna Elm Bille Adamsen
Vs: Høring - udkast til forslag til lov om ændring af søloven og lov om sikkerhed til søs m.fl. (Nanoq - ID nr.: 5835043)
Høringsliste.pdf; Høring - Lovforslag - ændring af søloven.pdf; Høringsbrev.pdf; 17.06.17 Forslag til Inatsisartutlov om kondemnable skibe.doc
Tak for høringen. Grønlands Selvstyre har ikke umiddelbart bemærkninger.
Når der evt. skal forberedes ikrafttræden for Grønland ved kongelig anordning, vil der så foregå en kontrol af snitflader i grønlandsk lovgivning?
Da den centrale havnemyndighed er et hjemtaget område, har Naalakkersuisutpå denne samling forberedt et lovforslag om bortfjernelse af skibe og vrag i havne. Det bør sikres til den tid, at lovgivningen ikke
kolliderer.
Forslaget til Inatsisartutlov er vedhæftet denne mail.
Med ønske om en god dag!
Inussiarnersumik Inuulluaqqusillunga
·
Med venlig hilsen
·
Best regards
Jonas Smed Sørensen
AC-Fuldmægtig · Infrastrukturafdelingen
Kommuninut, Nunaqarfinnut, Isorliunerusunut, Attaveqaqatigiinnermut Ineqarnermullu Naalakkersuisoqarfik
Departementet for Kommuner, Bygder, Yderdistrikter, Infrastruktur og Boliger
Ministry of Municipalities, Settlements, Remote Districts, Infrastructure and Housing
P.O. Box 909, 3900 Nuuk
·
+299 34 52 53
·
[email protected]
·
www.naalakkersuisut.gl
Til:
Fra:
Titel:
Sendt:
Formandens Departement ([email protected])
Jan Bønæs ([email protected])
Vs: Høring - udkast til forslag til lov om ændring af søloven og lov om sikkerhed til søs m.fl. (RIGS-GL Sagsnr.: 2017 - 374)
04-07-2017 16:13:39
4. juli 2017
Hermed oversendes efter anmodning fra Søfartsstyrelsen lovforslag til ændring af Søloven til Grønlands Selvstyre, Formandens Departement i høring.
Der henvises til vedlagte høringsskrivelse.
Der vedlægges:
- høringsskrivelse
- høringslist
- lovforslag.
Eventuelle bemærkninger til lovudkastet bedes fremsendt til
[email protected]
med kopi til
[email protected]
senest
14. august 2017 kl. 12.00, dansk tid.
L 7 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
1796834_0021.png
Med venlig hilsen
Inussiarnersumik Inuulluarit
Jan Bønæs
Souschef
Rigsombudsmanden i Grønland
Postboks 1030
3900 Nuuk
Telefon: (+299) 32 10 01
Fax: (+299) 32 41 71
Officiel e-mail:
[email protected]
Officiel hjemmeside:
www.rigsombudsmanden.gl
L 7 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
1796834_0022.png
Fra:
Sendt:
Til:
Cc:
Emne:
Elsebeth Kjær Jørgensen - EKH <[email protected]>
7. juli 2017 17:57
Nanna Elm Bille Adamsen
Maritim regulering og jura
Høring over udkast til forslag til ændring af søloven og Lov om sikkerhed til
søs m.fl.
Kære Nanna Bille Adamsen
Lønmodtagernes Garantifond (LG) har modtaget:
”Høring over udkast til forslag til ændring af søloven og Lov om sikkerhed til søs m.fl.”
Dateret 28. juni 2017, jeres j.nr. 2016044357
I den anledning kan jeg oplyse, at LG ikke har bemærkninger til lovudkastet.
Venlig hilsen
Elsebeth Kjær Jørgensen
Juridisk Konsulent · Produktservice LG
Direkte nummer +45 48 20 42 33 · Mobil +45 40 42 74 95
E-mail
[email protected]
ATP · Kongens Vænge 8 · 3400 Hillerød
Telefon +45 70 11 12 13 ·
www.atp.dk
· CVR-nr. 43405810
Følg ATP Koncernen på
Facebook
·
LinkedIn
Oplysningerne i denne e-mail kan være fortrolige og er udelukkende beregnet til brug for de oven for angivne personer eller virksomheder. Vi gør
opmærksom på, at udbredelse, omdeling eller kopiering af oplysningerne efter omstændighederne er forbudt. Hvis du har modtaget denne e-mail ved
en fejltagelse, bedes du meddele det til afsenderen og derefter slette den. På forhånd tak.
L 7 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
1796834_0023.png
Fra:
Sendt:
Til:
Emne:
Karin Skov Nilausen <[email protected]>
11. august 2017 14:09
Nanna Elm Bille Adamsen
Høringssvar - udkast til lov om ændring af søloven og lov om sikkerhed til søs
m.fl. (SKM: 68243)
Kære Nanna Elm Bille Adamsen,
Skatteministeriet har ingen bemærkninger til det fremsendte lovforslag.
Med venlig hilsen
Karin Skov Nilausen
Chefkonsulent
Selskab, Aktionær og Erhverv
Tel.
Mail
+45 72 37 07 30
[email protected]
Skatteministeriet/Ministry of Taxation
Nicolai Eigtveds Gade 28
DK 1402 - København K
Mail
Web
[email protected]
www.skm.dk
L 7 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
1796834_0024.png
Fra:
Sendt:
Til:
Emne:
Helle Düring
7. august 2017 09:32
Nanna Elm Bille Adamsen
VS: Høring - udkast til forslag til lov om ændring af søloven og lov om sikkerhed til
søs m.fl.
Med venlig hilsen
Helle Düring (SFS)
Kontorfuldmægtig
Søfartsstyrelsen
Maritim Regulering og Jura (MRJ)
Dir. tlf.:
7219 61 79
E-mail:
[email protected]
Carl Jacobsens Vej 31
2500 Valby
Tlf.:
Fax:
Web:
7219 60 00
+45 31 97 60 01
www.sofartsstyrelsen.dk
Fra:
Lis Jensen [mailto:[email protected]]
Sendt:
4. august 2017 19:20
Til:
Helle Düring
Emne:
SV: Høring - udkast til forslag til lov om ændring af søloven og lov om sikkerhed til søs m.fl.
Hej Helle
Træskibs Sammenslutningen har med interesse gennemlægt forslagene, og foreningen har ikke yderligere
kommentarer.
Venlig hilsen
Lis Jensen
Sekretær
Træskibs Sammenslutningen
Landsforeningen til bevarelse af ældre brugsfartøjer
Tlf.: 7023 4049
Fra:
Helle Düring [mailto:[email protected]]
Sendt:
4. juli 2017 13:01
Til:
Finansministeriets postkasse <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
L 7 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
1796834_0025.png
[email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; sek@ts-
skib.dk
Cc:
Nanna Elm Bille Adamsen <[email protected]>
Emne:
Høring - udkast til forslag til lov om ændring af søloven og lov om sikkerhed til søs m.fl.
HØRING
På vegne af chefkonsulent Nanne Elm Bille Adamsen fremsendes høring
over udkast til forslag til lov om
ændring af søloven og lov om sikkerhed til søs m.fl. (Justering af reglerne om udenlandske ejeres adgang
til at få skibe under dansk flag, forenklet registrering af rettigheder i mellemstore fritidsfartøjer,
ansvarsbeløb ved vragfjernelse, gennemførelse af internationale sanktioner vedrørende skibsregistrering,
privatretlige havneafgifter m.v.)
Eventuelle bemærkninger til lovudkastet bedes fremsendt til
chefkonsulent Nanna Elm Bille Adamsen på
[email protected]
med kopi til
[email protected]
14. august 2017 kl.
12.00.
Med venlig hilsen
Helle Düring (SFS)
Kontorfuldmægtig
Søfartsstyrelsen
Maritim Regulering og Jura (MRJ)
Dir. tlf.:
7219 61 79
E-mail:
[email protected]
L 7 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
1796834_0026.png
Carl Jacobsens Vej 31
2500 Valby
Tlf.:
Fax:
Web:
7219 60 00
+45 31 97 60 01
www.sofartsstyrelsen.dk
L 7 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
1796834_0027.png
Fra:
Sendt:
Til:
Emne:
Nanna Elm Bille Adamsen
24. august 2017 17:47
'Ole Lundberg Larsen'
SV: Høring - udkast til forslag til lov om ændring af søloven og lov om sikkerhed til
søs m.fl.
Kære Ole Lundberg Larsen
Jeg har forelagt dit spørgsmål for Skibsregistret, der oplyser, at det afgørende i forhold til den foreslåede
ændring er, at man som erhvervsfisker skal være opmærksom på, at såfremt et fartøj, der ikke længere
anvendes til erhverv, herunder fiskeri, vil blive anset for et fritidsfartøj og derfor slettet af registret (hvis der
ikke er registreret rettigheder). Såfremt fartøjet på et senere tidspunkt ønskes anvendt til erhverv, så skal der
ske fornyet ansøgning om registrering i skibsregistret.
Jeg håber, at dette besvarer dit spørgsmål. Såfremt jeg ikke hører yderligere, vil jeg herefter lægge til grund, at
I ikke har bemærkninger til lovforslaget.
Med venlig hilsen
Nanna Bille Adamsen (SFS)
Chefkonsulent
Søfartsstyrelsen
Maritim Regulering og Jura (MRJ)
Dir. tlf.:
E-mail:
+ 45 72 19 60 99
[email protected]
Carl Jacobsens Vej 31
2500 Valby
Fra:
Ole Lundberg Larsen [mailto:[email protected]]
Sendt:
24. august 2017 16:25
Til:
Nanna Elm Bille Adamsen
Cc:
Ole Lundberg Larsen; Mogens Jepsen Eegholm
Emne:
VS: Høring - udkast til forslag til lov om ændring af søloven og lov om sikkerhed til søs m.fl.
Kære Nanna Elm Bille Adamsen,
I forlængelse af telefonsamtale af d.d. og ovennævnte høring skal jeg spørge om den foreslåede ændring i
§ 18 indebærer, at der sker ændring i betingelserne for fiskefartøjers registrering og evt. genregistrering i
skibsregistret?
Med venlig hilsen
Ole Lundberg Larsen
L 7 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
1796834_0028.png
Kontorchef
Danmarks Fiskeriforening PO
Axelborg, Axeltorv 3, 6. Sal
1609 København V
Mb.
+45 2142 0040
Dir. tlf. +45 3336 6035
Nordensvej 3
Taulov
7000 - Fredericia
+45 70 10 40 40
[email protected]
www.fiskeriforening.dk
Cvr.nr. 45 81 25 10