Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2017-18
L 5
Offentligt
1817241_0001.png
Folketingets Lovsekretariat Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
13. november 2017
Besvarelse af spørgsmål 9 ad L 5 stillet af udvalget den 20. oktober
2017 efter ønske fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål:
Hvad er begrundelsen for, at transportdelen af en rejse ikke anses for en
integreret del af rejsen
f.eks. en skirejse til Norge eller Sverige, hvor
man undervejs overnatter enten på færgen til Norge eller i toget til Sveri-
ge. Overnatningen vil typisk kunne bestilles som en del af en sammensat
rejse
inden for 24 timer efter bestillingen af skiferien og sikkert efter
henvisning på skistedets hjemmeside til f.eks. SJ eller Oslofærgen (eller
andre jernbane- og færgeoperatører).
Svar:
Spørgsmålet vedrører et element i det nye pakkerejsedirektiv, som er im-
plementeret i såvel L5 om forslag til lov om ændring af lov om en rejse-
garantifond og i Justitsministeriets lovforslag L33 om pakkerejser og
sammensatte rejsearrangementer. Til besvarelse af spørgsmålet har jeg
indhentet et bidrag fra Justitsministeriet.
”1. Justitsministeriet har forstået spørgsmålet således, at der spørges til,
hvorfor indkvartering natten over som en del af passagertransport ikke
efter Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2015/2302 af 25. no-
vember 2015 om pakkerejser og sammensatte rejsearrangementer samt
om ændring af forordning (EF) nr. 2006/2004 og Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2011/83/EU og om ophævelse af Rådets direktiv
90/314/EØF (pakkerejsedirektivet) anses for en rejseydelse i sig selv.
2. Det nye pakkerejsedirektiv foreslås bl.a. gennemført ved lovforslag nr.
L 33 om forslag til lov om pakkerejser og sammensatte rejsearrangemen-
ter.
3. Som det fremgår af pkt. 2.2.3.3.2 i de almindelige bemærkninger til
lovforslag nr. L 33 om forslag til lov om pakkerejser og sammensatte rej-
searrangementer, fremgår det af direktivets præambelbetragtning 17, at i
tilfælde, hvor der leveres indkvartering natten over som en del af passa-
gertransport ad vej, med jernbane eller ad sø- eller luftveje, er indkvarte-
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
L 5 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 9: Spm. om begrundelsen for, at transportdelen af en rejse ikke anses for en integreret del af rejsen, til erhvervsministeren
2/3
ring ikke en rejseydelse i sig selv, hvis den primære bestanddel tydeligvis
er transport.
I præambelbetragtning 17 er krydstogter endvidere fremhævet som en
modsætning til indkvartering natten over som en del af passagertransport.
Endvidere fremgår det af betragtningen, at det kun er i tilfælde, hvor den
primære bestanddel tydeligvis er transport, at en indkvartering natten over
som en del af passagertransport ikke bør betragtes som en rejseydelse i
sig selv.
Som det endvidere er anført under pkt. 2.2.3.3.2, betyder betingelsen om,
at indkvarteringen ikke må være en uløselig del af befordringen af passa-
gerer, at en overnatning, der finder sted under transport, f.eks. en overnat-
ning under en tog- eller skibsrejse, som udgangspunkt ikke er indkvarte-
ring i lovforslagets forstand, selvom overnatningen finder sted i en sove-
vogn eller kahyt. Dette udgangspunkt er i overensstemmelse med den
gældende retstilstand og i øvrigt Pakkerejseankenævnets kendelse af 25.
august 2011 (sag 2010/0330).
Vurderingen af, om indkvartering natten over som en del af passager-
transport anses for en rejseydelse i sig selv, vil således bero på en konkret
afvejning af indkvarteringselementet over for transportelementet. I over-
ensstemmelse hermed vil et krydstogt efter forslaget som udgangspunkt
anses for at være både passagerbefordring og indkvartering, hvis det i
øvrigt opfylder betingelserne for at være omfattet af lovforslaget. Det
samme vil være tilfældet ved andre former for rejser, hvor transport og
overnatning leveres på tilsvarende vis, f.eks. en længere togrejse med en
række overnatninger inkluderet.
Med lovforslaget lægges der op til en udvidelse af betydningen af ”ind-
kvartering” i forhold til gældende ret. Indkvartering efter lovforslaget
er
således ikke begrænset til indlogering på hotel, i sommerhus eller lignen-
de, men kan også være indkvartering under transport, hvis indkvarterin-
gen ikke er en uløselig del af transporten. Vurderingen af, hvorvidt dette
er tilfældet, må som nævnt bero på, om den primære bestanddel er trans-
port.
Direktivets artikel 3, nr. 1, litra b, om indkvartering er foreslået gennem-
ført ved lovforslagets § 5, nr. 1, litra b.
Der henvises i øvrigt til besvarelsen af spørgsmål nr. 8 til L 5.
Med venlig hilsen
L 5 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 9: Spm. om begrundelsen for, at transportdelen af en rejse ikke anses for en integreret del af rejsen, til erhvervsministeren
3/3
Brian Mikkelsen