Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2017-18
L 5 Bilag 8
Offentligt
1829000_0001.png
Til lovforslag nr.
L 5
Folketinget 2017-18
Betænkning afgivet af Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget den 30. november 2017
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om en rejsegarantifond
(Sammensatte rejsearrangementer og ændring af finansierings- og bestyrelsesstruktur)
[af erhvervsministeren (Brian Mikkelsen)]
1. Ændringsforslag
Erhvervsministeren har stillet 11 ændringsforslag til lov-
forslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 4. oktober 2017 og var til
1. behandling den 10. oktober 2017. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Erhvervs-, Vækst- og
Eksportudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og erhvervsministeren sendte den 12. septem-
ber 2017 dette udkast til udvalget, jf. ERU alm. del – bilag
257 (folketingsåret 2016-17). Den 3. oktober 2017 sendte
erhvervsministeren de indkomne høringssvar og et notat
herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget
1 skriftlig henvendelse fra Rejsearrangører i Danmark, som
erhvervsministeren har kommenteret over for udvalget.
Deputationer
Endvidere har Rejsearrangører i Danmark mundtligt over
for udvalget redegjort for sin holdning til lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 14 spørgsmål til erhvervsministeren
til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
3. Udtalelse fra erhvervsministeren
Erhvervsministeren har anmodet om, at følgende præci-
sering optages i betænkningen:
»Forslag til lov om ændring af lov om en rejsegaranti-
fond blev fremsat den 4. oktober 2017.
Det fremgår af pkt. 2.9.6. i lovforslagets almindelige be-
mærkninger, at »Størrelsen på grund- og registreringsbidra-
get fastsættes i bekendtgørelse«.
Det følger af lovforslagets § 1, nr. 24, og den foreslåede
§ 9 a, at grund- og registreringsbidrag skal fastsættes af be-
styrelsen og godkendes af erhvervsministeren. Det er ikke
intentionen at fastsætte bidragenes størrelse i bekendtgørel-
se. Derfor er formuleringen i de almindelige bemærkninger
misvisende.«
4. Indstillinger og politiske bemærkninger
Udvalget
indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med de stil-
lede ændringsforslag.
Enhedslistens medlemmer af udvalget bemærker, at En-
hedslisten ved førstebehandlingen var forbeholden over for
dele af lovforslaget, men positivt indstillet over for andre
dele af lovforslaget. Enhedslisten afventede derfor udvalgs-
behandlingen. Nogle af de kritiske punkter, som Enhedsli-
sten har givet udtryk for, er imødekommet i svarene på
spørgsmål 7, 10 og 11, og erhvervsministeren har på den
baggrund stillet ændringsforslag til lovforslaget. Der udestår
fortsat et par elementer, som Enhedslisten forholder sig kri-
tisk til. Enhedslisten vurderer dog, at disse kritiske elemen-
ter relaterer sig til lovforslag nr. L 33, som er fremsat af ju-
stitsministeren – jf. svar på spørgsmål 8 og 9, hvor ministe-
ren har indhentet bidrag fra justitsministeren. På den bag-
grund indstiller Enhedslisten lovforslaget til vedtagelse med
ændringsforslag 1-11, idet Enhedslisten samtidig tilkendegi-
ver at ville stemme imod lovforslag nr. L 33.
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret
med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til
at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i be-
tænkningen.
AX020754
L 5 - 2017-18 - Bilag 8: Betænkning afgivet 30/11-17
1829000_0002.png
2
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
5. Ændringforslag med bemærkninger
9)
I den under
nr. 30
foreslåede
§ 14 a
ændres i
stk. 1
»der opererer« til: »og som opererer«.
[Sproglig korrektion]
10)
Efter nr. 33 indsættes som nyt nummer:
Ændringsforslag
Af
erhvervsministeren,
tiltrådt af
udvalget:
Til § 1
1)
Nr. 2
affattes således:
»2.
Overalt i loven ændres »udenlandsk rejseudbyder« til:
»udenlandsk rejsearrangør«, »udenlandske rejseudbydere«
til: »udenlandske rejsearrangører«, og »den udenlandske rej-
seudbyder« til: »den udenlandske rejsearrangør«.«
[Lovteknisk korrektion]
2)
I
nr. 3
udgår »»Kunde« til: »Rejsende«, »Kunder« til:
»Rejsende«,«.
[Lovteknisk korrektion]
3)
I det under
nr. 5
foreslåede
§ 1, stk. 2,
ændres »§ 5 a«
til: »§§ 5a og 6«.
[Lovteknisk korrektion]
4)
I den under
nr. 8
foreslåede
§ 2
udgår i
stk. 2, nr. 2,
ordet »udelukkende«.
[Sproglig korrektion]
5)
I den under
nr. 8
foreslåede
§ 2 a
indsættes i
stk. 1, nr.
2, litra d,
efter »forskellige«: »typer«, og i
stk. 2
udgår »ty-
pe«.
[Sproglig korrektion]
6)
I den under
nr. 8
foreslåede
§ 2 c
affattes
nr. 6
såle-
des:
»6) Omsætning: Det fakturerede salg af de i loven omfatte-
de rejseydelser de seneste 4 kvartaler.«
[Præcisering af definitionsbestemmelse]
7)
Nr. 14
affattes således:
»14.
§ 5, stk. 5,
der bliver stk. 6, affattes således:
»Stk. 6.
Rejsende, der har indgået aftale om et sammensat
rejsearrangement med en udbyder af flytransport, vil være
tilsvarende dækket efter reglerne i stk. 2-5. Godtgørelsen til
den rejsende sker fra flyrejsefondskassen, jf. § 9.««
[Præcisering af dækningsomfang]
8)
Nr. 23
affattes således:
»23.
I
§ 9, 1. pkt.,
ændres »en pakkerejsefondskasse vedrø-
rende de i § 2, stk. 1, nr. 1-3, nævnte rejseydelser« til: »en
fondskasse for pakkerejser og sammensatte rejsearrange-
menter, jf. §§ 2 a og 2 b,«, og »§ 2, stk. 1, nr. 4« ændres til:
»§ 2 c, nr. 1, litra e«.«
[Lovteknisk korrektion]
»01.
I
§ 20
indsættes som
2. pkt.:
»Pligten til at lade sig registrere gælder ikke for udbydere
af flytransport, der formidler sammensatte rejsearrangemen-
ter, såfremt disse udbydere allerede bidrager til flyrejse-
fondskassen.««
[Præcisering af registreringspligt]
Til § 2
11)
Som
stk. 3
indsættes:
»Stk. 3.
Rejseudbydere og formidlere for udenlandske rej-
searrangører betaler administrationsbidrag efter de hidtil
gældende regler frem til den 1. januar 2019.«
[Præcisering af overgangsbestemmelser for lovens ikrafttræ-
den]
Bemærkninger
Til nr. 1
Der er tale om en lovteknisk korrektion. Med ændrings-
forslaget sikres det, at »udenlandsk rejseudbyder« ændres til
»udenlandsk rejsearrangør« overalt i loven uanset bøjnings-
form.
Til nr. 2
Der er tale om en lovteknisk korrektion. Ændringsforsla-
get medfører, at »»Kunde« til: »Rejsende«, »Kunder« til:
»Rejsende«,« udgår, idet »Kunde« og »Kunder« ikke optræ-
der i loven i denne form.
Til nr. 3
Med ændringsforslaget fastslås det, at Rejsegarantifon-
den som i dag yder bistand efter både § 5 a og § 6 i forbin-
delse med aftaler om rejseydelser, der udelukkende omfatter
flytransport med en udbyder af flytransport.
§ 6, stk. 2, indeholder en frist for fremsættelse af krav om
godtgørelse i henhold til § 5 a og var ved en fejl ikke medta-
get i lovforslagets nr. 5.
Til nr. 4
Der er tale om en lovteknisk korrektion. Med ændrings-
forslaget sikres det, at der anvendes den samme terminologi
i Erhvervsministeriets lovforslag og i Justitsministeriets
samtidig fremsatte lovforslag nr. L 33 om forslag til lov om
pakkerejser og sammensatte rejsearrangementer. Med æn-
dringsforslaget foreslås det, at »udelukkende« udgår i det i
lovforslaget under § 1, nr. 8, foreslåede § 2, stk. 2, nr. 2,
hvorved ordlyden bliver identisk med den tilsvarende be-
stemmelse i § 1, stk. 2, nr. 2, i Justitsministeriets samtidig
fremsatte lovforslag nr. L 33.
L 5 - 2017-18 - Bilag 8: Betænkning afgivet 30/11-17
1829000_0003.png
3
Til nr. 5
Der er tale om en lovteknisk korrektion. Med ændrings-
forslaget sikres det, at der anvendes den samme terminologi
i Erhvervsministeriets lovforslag og i Justitsministeriets
samtidig fremsatte lovforslag nr. L 33 om forslag til lov om
pakkerejser og sammensatte rejsearrangementer. Ændrings-
forslaget medfører en ændring i det i lovforslaget under § 1,
nr. 8, foreslåede § 2 a, stk. 1 og 2. Det foreslås, at »typer«
indsættes i stk. 1, litra d, mens »type« udgår af stk. 2. Der-
med sikres det, at ordlyden i den foreslåede § 2 a bliver
identisk med den tilsvarende bestemmelse i § 3 i Justitsmi-
nisteriets samtidig fremsatte lovforslag nr. L 33.
Til nr. 6
Ændringsforslaget ændrer den i lovforslagets § 1, nr. 8,
foreslåede definitionsbestemmelse i § 2 c, nr. 6, der vedrører
begrebet »omsætning«.
I dag forstås efter lovens § 8, stk. 4, ved omsætning i for-
hold til garantistillelse: »[... ]den de seneste 4 kvartaler til
kunderne fakturerede omsætning ved salg af de i loven om-
fattede rejseydelser[... ]«, Omsætningen i forhold til garanti-
stillelse fastsættes således i forhold til tal, som er indrappor-
teret til Rejsegarantifonden. Den omsætningsafhængige del
af administrationsbidraget fastsættes derimod efter Rejsega-
rantifondens praksis på baggrund af reviderede tal. I lovfor-
slaget er der lagt op til, at omsætningen – både for garanti-
stillelse og for administrations- og formueopbyggende bi-
drag – skal opgøres ud fra de senest aflagte årsrapporter.
Baggrunden herfor er, at det er uhensigtsmæssigt at have
forskellige definitioner af omsætning i loven.
Ved udarbejdelsen af lovforslaget var det vurderingen, at
den foreslåede opgørelsesmetode sikrer det mest retvisende
grundlag. I forbindelse med besvarelsen af L 5 – spørgsmål
7 har Erhvervsministeriet revurderet dette element i lovfor-
slaget. Erhvervsministeriet vurderer således, at fastsættelse
af garantistørrelse på baggrund af de seneste 4 kvartalers
omsætning er mere hensigtsmæssig i forhold til at sikre, at
en eventuel garantiforhøjelse sker så tidligt som muligt. Så-
fremt det ved aflæggelse af årsrapporten efterfølgende viser
sig, at den faktiske omsætning afviger væsentligt fra de ind-
rapporterede tal, vil Rejsegarantifondens sekretariat kunne
efterjustere de opkrævede bidrag og/eller garantistillelsen.
Til nr. 7
Med lovforslagets § 1, nr. 14, ophæves den gældende § 5,
stk. 5, som konsekvens af at den gældende pakkerejselovs §
28 ikke foreslås videreført i L 33. Med ændringsforslaget
foreslås det at nyaffatte § 5, stk. 5, der bliver stk. 6.
Dækning efter lovforslagets § 5 forudsætter, at der er ind-
gået aftale med en rejseudbyder eller formidler for en uden-
landsk rejsearrangør, der på tidspunktet for aftalens indgåel-
se er registreret i fonden, jf. lovforslagets nr. 4. Udbydere af
flytransport er i dag undtaget fra registreringspligten og skal
ikke stille garanti for rejseydelser, der udelukkende omfatter
flytransport. Udbydere af flytransport bidrager til den så-
kaldte Flightonly-ordning med 2 kr. pr. rejsende, der afrejser
fra en dansk lufthavn til en udenlandsk destination. En rej-
sende, der har købt en sådan flyrejse, er dækket efter § 5 a.
Rejsegarantifonden kan efter denne bestemmelse yde en rej-
sende godtgørelse for en ikke påbegyndt forudbetalt rejse fra
en dansk lufthavn til en udenlandsk destination, forudsat at
der er tilstrækkelige midler i flyrejsefondskassen. Såfremt
der ikke er tilstrækkelig midler i flyrejsefondskassen til at
dække ikke påbegyndte forudbetalte rejser fuldt ud, foreta-
ges en forholdsmæssig økonomisk dækning af den rejsendes
tab. Godtgørelsen fratrækkes en selvrisiko på 1.000 kr. pr.
rejse. Både den forholdsmæssige dækning og selvrisikoen
vil ikke være i overensstemmelse med direktivets krav om
dækning af forudbetalinger.
Med ændringsforslaget foreslås det, at en rejsende, der
har indgået aftale om et sammensat rejsearrangement med
en udbyder af flytransport, vil være dækket fuldt ud på
samme måde som en rejsende, der i øvrigt har indgået aftale
om et sammensat rejsearrangement. Det foreslås samtidig, at
en godtgørelse vil ske ved træk fra flyrejsefondskassen, som
udbydere af flytransport allerede bidrager til. Det vil derfor
ikke være fondskassen for pakkerejser og sammensatte rej-
searrangementer, der belastes i de omhandlede tilfælde, hvor
en udbyder af flytransport også optræder som formidler af
sammensatte rejsearrangementer. Ændringsforslaget medfø-
rer, at direktivets krav opfyldes. Det er ikke hensigten, at der
skal indføres registreringspligt for udbydere af flytransport,
jf. ændringsforslag nr. 10.
Til nr. 8
Der er alene tale om en lovteknisk korrektion. Ændrings-
forslaget tager højde for korrekt placerede citationstegn og
en korrekt henvisning til lovforslagets § 2 c, nr. 1, litra e.
Til nr. 9
Med ændringsforslaget foreslås en sproglig korrektion af
lovforslagets § 1, nr. 30. I forslaget til § 14 a, stk. 1, ændres
»der« til »og som«. Dermed fremgår det klart, at tilsynet
sker med rejsearrangører og erhvervsdrivende, som formid-
ler sammensatte rejsearrangementer,
og
som opererer i de
forskellige medlemsstater inden for EU/EØS-området. Æn-
dringsforslaget gennemfører denne korrektion.
Til nr. 10
Ved lov nr. 531 af 9. april 2015 blev udbydere af flytran-
sport særskilt defineret og undtaget fra pligten til registre-
ring i Rejsegarantifonden. Udbydere af flytransport bidrager
i dag til Flightonly-ordningen, jf. § 9 b, og det har ikke væ-
ret hensigten med lovforslaget, at udbydere af flytransport,
der også formidler sammensatte rejsearrangementer, skal re-
gistreres i Rejsegarantifonden eller stille garanti. Ændrings-
forslaget præciserer, at udbydere af flytransport, der formid-
ler sammensatte rejsearrangementer, og som bidrager til fly-
rejsefondskassen gennem Flightonly-ordningen, ikke er om-
fattet af registreringspligten efter § 20.
Til nr. 11
Ændringsforslaget præciserer, at rejseudbydere, det vil
sige såvel rejsearrangører, formidlere for udenlandske rejse-
arrangører og erhvervsdrivende, der formidler sammensatte
rejsearrangementer, skal betale bidrag efter den gældende §
9 a indtil den 1. januar 2019. Herefter træder den foreslåede
L 5 - 2017-18 - Bilag 8: Betænkning afgivet 30/11-17
1829000_0004.png
4
stk. 2 i lovforslagets § 2, lovforslagets ikrafttrædelsesbe-
stemmelse, i kraft. Der er således tale om en overgangsbe-
stemmelse.
Hans Kristian Skibby (DF) Mette Hjermind Dencker (DF) Jan Rytkjær Callesen (DF) Merete Dea Larsen (DF)
Tilde Bork (DF) Dorthe Ullemose (DF) Torsten Schack Pedersen (V) Preben Bang Henriksen (V) Eva Kjer Hansen (V)
Jacob Jensen (V) Erling Bonnesen (V) Jane Heitmann (V) Villum Christensen (LA) Joachim B. Olsen (LA)
nfmd.
Anders Johansson (KF) Erik Christensen (S) Karin Gaardsted (S) Peter Hummelgaard Thomsen (S) Kaare Dybvad (S)
Morten Bødskov (S)
fmd.
Rasmus Horn Langhoff (S) Thomas Jensen (S) Henrik Sass Larsen (S) Pelle Dragsted (EL)
Henning Hyllested (EL) René Gade (ALT) Ida Auken (RV) Lisbeth Bech Poulsen (SF) Karsten Hønge (SF)
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Radikale Venstre (RV)
46
37
34
14
13
10
 8
Socialistisk Folkeparti (SF)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Tjóðveldi (T)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
7
6
1
1
1
1
L 5 - 2017-18 - Bilag 8: Betænkning afgivet 30/11-17
1829000_0005.png
5
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 5
Bilagsnr.
1
2
3
4
5
6
7
Titel
Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
Fastlagt tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
Henvendelse af 16/10-17 fra Rejsearrangører i Danmark
Ændringsforslag, fra erhvervsministeren
Udtalelse til betænkningen, fra erhvervsministeren
Udkast til betænkning
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 5
Spm.nr.
1
2
Titel
Spm. om kommentar til henvendelsen af 16/10-17 fra Rejsearrangører
i Danmark, til erhvervsministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren vil tilsende udvalget en skematisk oversigt over
de forskellige elementer og definitioner i lovforslaget, til erhvervsmi-
nisteren, og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren vil tilsende udvalget en skematisk oversigt, der
illustrerer de forskellige kombinationer af sammensatte rejser, som er
omfattet af ordningen, og hvilke krav m.v. der gør sig gældende under
den enkelte kombination, til erhvervsministeren, og ministerens svar
herpå
Spm., om aktørerne selv frit kan vælge, om de vil lade sig registrere
under den danske garantiordning eller et andet lands garantiordning,
til erhvervsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvordan forbrugerne inden køb af rejser og rejseydelser kan
få viden om, hvorvidt den rejse/rejseydelse, de ønsker at bestille, fal-
der ind under rejsegarantifonden eller ej, til erhvervsministeren, og
ministerens svar herpå
Spm. om begrundelsen for, at ministeren foreslår, at grænsen for at
blive fritaget for garantistillelse hæves fra 250.000 kr. til 1. mio. kr.,
til erhvervsministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren er enig i, at den nuværende ordning, hvorefter
omsætningen fastsættes på baggrund af de seneste 4 kvartalers omsæt-
ning, giver et mere præcist tal, end når omsætningen fastsættes på
baggrund af årsrapporten, til erhvervsministeren, og ministerens svar
herpå
Spm. om begrundelsen for, at overnatning ikke længere anses for en
integreret del af en sprogrejse, når såvel sprogkursus som overnatning
udbydes som én rejse eller i høj grad kan gennemføres som en sam-
mensat rejse, til erhvervsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om begrundelsen for, at transportdelen af en rejse ikke anses for
en integreret del af rejsen, til erhvervsministeren, og ministerens svar
herpå
Spm. om sammensatte rejsearrangementer, til erhvervsministeren, og
ministerens svar herpå
3
4
5
6
7
8
9
10
L 5 - 2017-18 - Bilag 8: Betænkning afgivet 30/11-17
1829000_0006.png
6
11
12
13
14
Spm. om en fondskasse for pakkerejser og sammensatte rejsearrange-
menter og en flyfondskasse, til erhvervsministeren, og ministerens
svar herpå
Spm. om administrationsbidrag til rejsegarantifonden, til erhvervsmi-
nisteren, og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren vil sikre, at der foreligger en klar og entydig de-
finition af begrebet »sammensatte rejser« inden lovforslagets vedta-
gelse, til erhvervsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvad ministerens holdning er til, at flere høringssvar påpe-
ger, at man med lovforslaget er i gang med at skabe et meget indviklet
og svært forståeligt regelgrundlag, som medfører, at der fremover vil
være uklarheder om bl.a. rækkevidden og indholdet af rettigheder, til
erhvervsministeren, og ministerens svar herpå