Kulturudvalget 2017-18
L 45 Bilag 1
Offentligt
1797365_0001.png
Notat
2. oktober 2017
Kommenteret høringsnotat
forslag til lov om udlodning af
overskud fra lotteri
Kulturministeriet sendte den 4. juli 2017 udkast til forslag til lov om
udlodning af overskud fra lotteri (herefter benævnt udlodningsloven) i
høring.
Lovforslaget udmønter den politiske stemmeaftale af 27. januar 2017 om
ændring af udlodningsmodellen, som blev indgået mellem Regeringen
(Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti),
Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre og Socialistisk
Folkeparti.
Med lovforslaget ændres finansieringsmodellen og fordelingen mellem
udlodningsmodtagerne. Med den foreslåede fordeling bliver
udlodningsmodtagerne fremadrettet opdelt i tre grupper med faste
modtagere i gruppe 1 og 2 samt en gruppe 3, der består af projektmidler på
seks ministerområder. Modtagerne i gruppe 1 og 2 sikres i udgangspunktet
et fast beløb, der årligt fremskrives med forbrugerprisindekset. Midlerne i
gruppe 3 fordeles efter en fast fordelingsnøgle på de seks ministerområder.
Den foreslåede ordning er indrettet således, at modtagerne i gruppe 1
sikres midler før modtagerne i gruppe 2 og 3, modtagerne i gruppe 2 sikres
midler før modtagerne i gruppe 3, og gruppe 3 modtager den resterende del
af udlodningsmidlerne.
Høringsfristen udløb den 18. august 2017.
Der indkom 44 høringssvar.
Bemærkninger af korrekturmæssig karakter gengives ikke.
Det bemærkes, at flere af bestemmelserne i lovforslaget siden den offentlige
høring g har fået nye paragrafnumre. Henvisningerne i nærværende
høringsnotat er til det endelige forslags nummereringer med mindre andet
er oplyst.
Rigsrevisionen, Datatilsynet, Forbrugerombudsmanden, Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen, Aalborg Universitet, Erhvervsstyrelsen, Dansk
Erhverv og Danske Spil A/S afgav høringssvar uden bemærkninger.
Dok. nr. 17/02597-2
L 45 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
1797365_0002.png
Side 2
Høringssvaret fra Dansk Ungdoms Fællesråd, er indgivet på vegne af
Danske Handicaporganisationer, Lokale og Anlægsfonden, DGI, Danmarks
Idrætsforbund og Dansk Ungdoms Fællesråd. Høringssvaret har tilslutning
fra Dansk Firmaidrætsforbund, Dansk Boldspils-Union, Dansk
Folkeoplysnings Samråd, ISOBRO, Dansk Missionsråd, Sport Event
Denmark, Idrættens Analyseinstitut, Dansk Skoleidræt og Dansk
Handicap Idrætsforbund. Høringssvaret betegnes herefter som indgivet af
Dansk Ungdoms Fællesråd m.fl.
Generelle bemærkninger vedr. ny fordeling
Landsforeningen af VæreSteder foreslår, at der indføres en særlig bevilling
til organisationer, som specifikt tilbyder idræt til socialt udsatte borgere
med henblik på at sikre den politiske målsætning om, at alle grupper i
samfundet får mulighed for og lyst til at dyrke idræt og motion.
Baggrunden herfor er, at det er organisationens erfaring, at den politiske
målsætning ikke sikres i tilstrækkeligt omfang ved, at man som hidtil
pålægger Danmarks Idrætsforbund, DGI og Dansk Firmaidrætsforbund at
gøre en særlig indsats for udvikling af idræt for socialt udsatte grupper.
Kræftens Bekæmpelse finder det positivt, at puljen til landsdækkende
sygdomsbekæmpende organisationer videreføres i gruppe 1, og at den
hidtidige fordelingsnøgle videreføres.
Sjældne Diagnoser og Alfa-1 Danmark foreslår, i forbindelse med
lovforslagets § 8 (Sundheds- og Ældreministeriets puljer til driftsstøtte til
landsdækkende sygdomsbekæmpende organisationer og
ældreorganisationer), at de mindre landsdækkende sygdomsbekæmpende
organisationer tildeles en større andel af driftsmidlerne.
Sklerodermi foreningen bemærker med glæde, at der fortsat vil være
udlodningsmidler til mindre, landsdækkende organisationer samt puljer til
konkrete projekter, og at budgetterne forekommer uændrede.
Vaccinationsforeningen bemærkninger at den nye fordeling af
udlodningsmidlerne vil medføre en skævvridning af foreningslivet i
Danmark, hvor de store begunstiges i forhold til de små. For
Vaccinationsforeningen og andre små foreninger betyder det, at de mister
så godt som alle midler de tidligere har modtaget fra aktivitetspuljen.
Syddansk Universitet bemærker, at loven giver visse organisationer
monopol på statslig støtte, hvilket ikke harmonerer med idealerne om det
frie foreningsliv. Loven tager således ikke højde for, at der løbende opstår
nye organisationer med nye formål og aktiviteter, som er nødsaget til at
være medlem af en af de eksisterende organisationer, hvis de vil sikres del i
de statslige midler.
Idrættens Analyseinstitut bemærker, at den indbyrdes prioritering af
midlerne til de forskellige organisationer og foreninger bør være genstand
for et serviceeftersyn, og at det er uheldigt rent idrætspolitisk, hvis
L 45 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
1797365_0003.png
Side 3
lovforslagets sigte om at sikre det frie foreningsliv og de faste
beløbsmodtagere i praksis sker på bekostning af opmærksomhed på og
ressourcer til fornyelse og dynamik i idrætssektoren.
Game mener, at den nye fordeling fortsat prioriterer hovedorganisationerne
Danmarks Idrætsforbund og DGI, mens nye initiativer ikke får berettiget
andel i det offentlige støttesystem. Game fremhæver særligt målgrupperne
udsatte børn og unge og gruppen af unge, der selv vil have ejerskab, bygge,
opfinde og udvikle deres idræt og fællesskaber. Disse målgrupper søger
ikke idrætsforeningerne, og lovforslaget tager derfor ikke højde for disse
målgrupper.
Kulturministeriets kommentar:
Lovforslaget udmønter den politiske stemmeaftale om ændring af
udlodningsmodellen af 27. januar 2017. Stemmeaftalen fastlægger,
hvilke foreninger, organisationer, puljer m.v., der skal modtage
midler i medfør af udlodningsloven. Stemmeaftalen opdeler
modtagerne i tre grupper og fastlægger fordelingen af midler mellem
de tre grupper, og hvilke organisationer/puljer, der finansiereres via
de respektive grupper. Kulturministeriet finder på den baggrund
ikke anledning til at foretage ændringer i lovforslaget.
Bemærkninger vedrørende gruppe 1
Danmarks Tankesportsforbund noterer sig, at Danmarks Idrætsforbund
fortsat skal have ansvaret for at tildele midler til bl.a. Dansk
Tankesportsforbund. Forbundet bemærker i den forbindelse, at det er mere
hensigtsmæssigt, at midlerne til forbundet allokeres direkte fra
Kulturministeriet, da Danmarks Idrætsforbund ikke ønsker at optage
Danmarks Tankesportsforbunds medlemsorganisationer.
Kulturministeriets kommentar:
Der er ikke med den politiske stemmeaftale om ændring af
udlodningsmodellen lagt op til en ændring af tilskuddet til
Danmarks Tankesportsforbund, hvilket der således heller ikke
fremgår af lovforslaget. Det bemærkes, at der med lovforslaget ikke
er fastlagt et konkret beløb eller en procentuel andel, som skal ydes i
tilskud til Dansk Tankesportsforbund. Dette svarer til ordningen i
den nugældende lov. Kulturministeriet finder på den baggrund ikke
anledning til at foretage ændringer i lovforslaget.
Dansk Fitness og Helse Organisation betvivler, at målsætningen om, at 75
% af befolkningen skal være idrætsaktive i 2025, opnås bedst ved at øge
midlerne og sikre støtte til støttemodtagere i lovforslagets § 4 (modtagere i
gruppe 1 på Kulturministeriets område). Det foreslås derfor, at der stilles
krav om, at disse støttemodtagere skal dokumentere, hvordan
forvaltningen af udlodningsmidlerne bidrager til at indfri de politiske
målsætninger.
L 45 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
1797365_0004.png
Side 4
Kulturministeriets kommentar:
Kulturministeriet har noteret sig forslaget fra Dansk Fitness og
Helse Organisation. Kulturministeriet finder imidlertid ikke, at det
vil være hensigtsmæssigt at indskrive krav herom i
bemærkningerne til loven. Kulturministeriet vil dog have forslaget
med i overvejelserne i forbindelse fastlæggelsen af kommende
rammeaftaler med de relevante organisationer.
Danmarks Jægerforbund anfører, at det er af stor betydning at
driftsstøtten indeholder et stort element af stabilitet, idet det ved evt.
forandringer er vanskeligt med kort varsel at finde anden
driftsfinansiering. Endvidere lægger Danmarks Jægerforbund vægt på, at
driftsstøtten tildeles efter så retfærdige principper som muligt. Ved
retfærdighed forstås bl.a. "lighed for loven" og "fordeling efter de
væsentligste omkostningsdrivkræfter".
Danmarks Jægerforbund fremhæver, at Friluftsrådet kan søge midler fra
den pulje, som Friluftsrådet forestår uddelingen af i medfør af lovforslagets
§ 6 (Miljø- og Fødevareministeriets pulje til driftsstøtte til natur- og
friluftsorganisationer), hvilket kan medføre en habilitetskonflikt.
Forbundet finder ikke, at der i lovforslaget er nogen mekanisme, der tager
hånd om dette. På den baggrund foreslår Danmarks Jægerforbund
konkrete ændringer i bemærkningerne til lovforslagets § 6
Kulturministeriets kommentar:
Kulturministeriet har indhentet bidrag fra Miljø- og
Fødevareministeriet, der har oplyst følgende:
”Friluftsrådet er
en bred paraplyorganisation, der repræsenterer en
bred vifte af interesser. Uddelingen skal finde sted på et sagligt
grundlag således, at tildelingen understøtter lovens og
Friluftsrådets formål. Med lovforslaget er det foreslået, at Miljø- og
Fødevareministeriet skal underrettes af Friluftsrådet om de til
enhver tid gældende kriterier. Dette skal sikre, at ministeriet som
led i sit sektortilsyn får indsigt i Friluftsrådets
tildelingsadministration.
Friluftsrådet er ved egentildeling underlagt de samme kriterier, som
Friluftsrådet opstiller for andre ansøgere.”
Miljø- og Fødevareministeriet har samtidig oplyst, at forslaget ikke
giver anledning til at foretage ændringer i bemærkningerne til
lovforslagets § 6.
Kulturministeriet finder på den baggrund ikke anledning til at
foretage ændringer i lovforslaget.
Bemærkninger vedrørende gruppe 2
Idrættens Analyseinstitut, Sport Event Denmark, Anti Doping Danmark og
Team Danmark udtrykker betænkelighed ved at blive placeret i gruppe 2,
fordi prioriteringen i gruppe 2 kan skabe en usikkerhed om det statslige
L 45 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
1797365_0005.png
Side 5
ejerskab til og forståelsen for de statslige institutioners betydning for dansk
idræt.
Lokale og Anlægsfonden bemærker, at uanset, at alle statslige selvejende
institutioner i gruppe 2 modtager et niveau af midler svarende til niveauet
i 2016, er fonden i den særlige situation, at den som den eneste selvejende
institution i gruppe 2 ikke blev tilgodeset i forbindelse med den politiske
stemmeaftale i 2014. Det betyder, at fonden bliver ekstraordinært hårdt
ramt af, at der tages udgangspunkt i udlodningsåret 2016, hvor
udlodningen var særlig lav på grund af investeringer ved Danske Spil.
Aarhus Kommune foreslår at Lokale og Anlægsfonden flyttes fra gruppe 2
til gruppe 1, således at fonden modtager et niveau af midler svarende til
udlodningsåret 2013.
Dansk Fitness og Helse Organisation bemærker, at en række væsentlige
idrætsinstitutioner, der er placeret i gruppe 2, udsættes for en stor risiko
for, at tildelingen af udlodningsmidler påvirkes, som følge af udsving i
udlodningsbeløbet. Organisationen fremhæver uvildig idrætsforskning og
fremme af dopingfri idræt, som to centrale kerneværdier i dansk idræt, der
udsættes for en usaglig og urimelig forskelsbehandling med lovforslaget.
Kulturministeriets kommentar:
Lovforslaget udmønter den politiske stemmeaftale om ændring af
udlodningsmodellen af 27. januar 2017. Stemmeaftalen fastlægger
såvel fordelingen af midler mellem gruppe 1, 2 og 3, og hvilke
organisationer/puljer, der finansiereres via de respektive grupper.
Kulturministeriet finder på den baggrund ikke anledning til at
foretage ændringer i lovforslaget.
Team Danmark ønsker en belysning af, hvordan Kulturministeriet er nået
frem til, at organisationen i medfør af lovforslaget tildeles 91,2 mio. kr..
Team Danmark efterspørger endvidere klarhed over, hvorvidt tilskuddet til
Team Danmark og andre modtagere i gruppe 2 er afhængigt eller
uafhængigt af udsving i udlodningsbeløbet.
Kulturministeriets kommentar:
Team Danmark er placeret i gruppe 2 i den foreslåede model. Det
indebærer, at Team Danmark i overensstemmelse med den politiske
stemmeaftale om ændring af udlodningsmodellen af januar 2017 vil
modtage et niveau af midler svarende til det, de modtog i 2016
reguleret med forbrugerprisindekset. Der tages endvidere højde for
bevillingsstigningen som følge af den politiske stemmeaftale om
idræt fra maj 2014. Beløbet til Team Danmark, er i lovforslaget
anført i 2017-niveau. Beløbet afviger derfor fra tidligere beregninger
af det forventede tilskud til Team Danmark under den nye model,
idet de tidligere beregninger var opgjort i 2018-niveau. Forskellen i
beløbsstørrelse skyldes endvidere, at der er anvendt en nyere
udgave af forbrugerprisindekset. Beløbet i lovforslaget er således
ikke fastsat for lavt.
L 45 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
1797365_0006.png
Side 6
Kulturministeriet bemærker, at tilskuddet til organisationer
placeret i gruppe 2 som udgangspunkt er uafhængigt af udsving i
udlodningsbeløbet, idet gruppe 2 først vil blive påvirket, hvis
midlerne til gruppe 3 udtømmes. I det tilfælde vil midlerne til
modtagerne i gruppe 2 blive reduceret forholdsmæssigt
bortset fra
midlerne til hestevæddeløbssporten. Der er således potentielt
mulighed for, at midlerne til modtagerne i gruppe 2 kan blive
reduceret. Der henvises imidlertid til lovforslagets bemærkninger
om evaluering, hvorefter udlodningsmodellen evalueres, hvis
udviklingen i overskud og udbytte fra de to spilselskaber viser, at
der ikke vil være midler til gruppe 3.
Kulturministeriet finder på den baggrund ikke anledning til at
foretage ændringer i lovforslaget.
Idrættens Analyseinstitut bemærker, at startbeløbet til analyseinstituttet i
lovforslaget synes at være fastsat for lavt. I stedet for 9,8 mio. kr. bør det
være omkring 10,39 mio. kr.
Kulturministeriets kommentar:
Idrættens Analyseinstitut er placeret i gruppe 2 i den foreslåede
model. Det indebærer, at Idrættens Analyseinstitut i
overensstemmelse med den politiske stemmeaftale om ændring af
udlodningsmodellen af januar 2017 vil modtage et niveau af midler
svarende til det, de modtog i 2016 reguleret med
forbrugerprisindekset. Der tages endvidere højde for
bevillingsstigningen til Idrættens Analyseinstitut som følge af
politisk stemmeaftale om idræt af maj 2014. Beløbet, der er angivet i
lovforslaget, er udtryk herfor, og er beregnet på baggrund af
forbrugerprisindekset, som det fremgår af den senest offentliggjorte
økonomiske redegørelse. Beløbet anført i 2017-niveau. Beløbet er
således ikke fastsat for lavt, og Kulturministeriet finder på den
baggrund ikke anledning til at foretage ændringer i lovforslaget.
Dansk Folkeoplysnings Samråd og Dansk Ungdoms Fællesråd udtrykker i
et fælles høringssvar vigtigheden af, at Videncenter for Folkeoplysning
består, og foreslår, at det præciseres i loven, at 2 millioner af tilskuddet til
Idrættens Analyseinstitut øremærkes Videncenter for Folkeoplysning.
Kulturministeriets kommentar:
Det fremgår af bemærkningerne til lovforslagets § 13, at Idrættens
Analyseinstitut bl.a. har til formål at udvikle og drive et
Videncenter for Folkeoplysning med selvstændig analyse- og
formidlingsprofil. Kulturministeriet vil i kommende rammeaftaler
med Idrættens Analyseinstitutpræcisere, at der skal øremærkes 2
mio. kr. til Videncenter for folkeoplysning.
L 45 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
1797365_0007.png
Side 7
Sport Event Denmark bemærker, at § 3, stk. 16, i den gældende
udlodningslov, hvorefter Sport Event Denmark kan udøve indtægtsdækket
virksomhed, er udeladt i den nye lovtekst. Såfremt dette medfører, at det
ikke længere vil være muligt for Sport Event Denmark at drive
indtægtsdækket virksomhed, ønskes den oprindelige formulering fastholdt.
Kulturministeriets kommentar:
Kulturministeriets selvejende institutioner modtager tilskud fra en
tilskudsbevilling af bevillingstypen ”46. Tilskud
til anden
virksomhed eller reservationsbevilling”. De offentlige selvejende
institutioner på idrætsområdet, herunder også Sport Event
Denmark, hører dermed til ”Øvrige selvejende institutioner”., som
ikke er omfattet af budgetvejledningens krav om indtægtsdækket
virksomhed. Det er derfor Kulturministeriets vurdering, at det ikke
er nødvendigt, at offentlige selvejende institutioner på
idrætsområdet har en selvstændig hjemmel i medfør af deres
bevillingslov eller anden lov til at udføre indtægtsdækket
virksomhed. Sport Event Denmark kan således udøve
indtægtsdækket virksomhed som hidtil. Kulturministeriet finder på
den baggrund ikke anledning til at foretage ændringer i lovforslaget.
Bemærkninger vedrørende gruppe 3, særligt aktivitetspuljer
Alfa-1 Danmark udtrykker bekymring for organisationer placeret i gruppe
3, da midler til disse organisationer, betyder meget for opfyldelse af deres
formål.
Patientforeningen Kræft i Underlivet, Dansk Forening for Osteogenesis
Imperfecta, Dansk forening for Neurofibromatosis Recklinghausens og
Sjældne Diagnoser udtrykker bekymring for, at aktivitetspuljen er placeret
i gruppe 3. Patientforeningen Kræft i Underlivet foreslår, at der indsættes
en bestemmelse i loven, der fortsat giver mulighed for at støtte konkrete
projekter.
Kræftens Bekæmpelse bemærker, at en reduktion af aktivitetspuljens
uddelingsbeløb vil få negative konsekvenser for aktiviteter, der tidligere
har været gennemført med finansiering fra puljen.
Ehlers-Danlos foreningen i Danmark finder det vigtigt, at aktivitets- og
rådighedspuljen består.
Addison Foreningen i Danmark fraråder, at aktivitets- og rådighedspuljen
placeres i gruppe 3, da organisationen ikke ønsker at være afhængig af
sponsorpenge fra medicinalindustrien.
Friluftsrådet udtrykker bekymring for, at projekttilskud til
friluftsaktiviteter er placeret i gruppe 3, da det skaber uforudsigelighed for
ansøgerne. Organisationen undrer sig over, at hestevæddeløbssporten er
prioriteret højere end danskernes friluftsliv.
L 45 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
1797365_0008.png
Side 8
Kulturministeriets kommentar:
Lovforslaget udmønter den politiske stemmeaftale om ændring af
udlodningsmodellen af 27. januar 2017. Stemmeaftalen fastlægger
såvel fordelingen af midler mellem gruppe 1, 2 og 3, og hvilke
organisationer/puljer, der finansiereres via de respektive grupper.
Kulturministeriet finder på den baggrund ikke anledning til at
foretage ændringer i lovforslaget.
Friluftsrådet foreslår, at der allerede nu fastlægges et støtteniveau for
breddeidrætten inden for dansk hestevæddeløbssport.
Kulturministeriets kommentar:
Det følger af den politiske stemmeaftale om ændring af
udlodningsmodellen, at der i forbindelse med udfasningsperioden og
efter udfasningen, skal fastsættes et beløb, som fortsat skal gå til
breddeidrætten inden for dansk hestevæddeløbssport.
Kulturministeriet bemærker, at aftaleparterne ikke har forholdt sig
til beløbet til breddeidrætten inden for dansk hestevæddeløbssport.
Der vil skulle tages stilling hertil på et senere tidspunkt.
Kulturministeriet finder på den baggrund ikke anledning til at
foretage ændringer i lovforslaget.
Naturvejlederforeningen i Danmark bemærker, at udlodningsmidlerne er
en af forudsætningerne for naturvejledningens fremtid, og de fremtidige
midler bør være i den hidtidige størrelsesorden.
Kulturministeriets kommentar:
Kulturministeriet har indhentet bidrag fra Miljø- og
Fødevareministeriet, der har oplyst følgende:
”Det følger af
bemærkningerne til lovforslaget, at
udlodningsmodellen evalueres efter 3 år eller tidligere såfremt der
ikke tilfalder midler til gruppe 3 i et år. Det er i henhold til
lovforslaget fortsat Friluftsrådet, der fordeler udlodningsmidlerne
indenfor rammerne af den politiske aftale om udlodningsmodellen
og loven.”
Kulturministeriet finder på den baggrund ikke anledning til at
foretage ændringer i lovforslaget.
Friluftsrådet mener i forbindelse med lovforslagets § 20, stk. 2, at
tildelingskriterierne om, at projekterne skal have et udviklingsperspektiv
eller være oplysningsmæssig relevante, er unødig indskrænkende, og
foreslår derfor, at der tilføjes et alternativt tildelingskriterium om andre
projekter med særlig tværgående relevans for friluftslivet.
Kulturministeriets kommentar:
Kulturministeriet har indhentet bidrag fra Miljø- og
Fødevareministeriet, der har oplyst følgende:
L 45 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
1797365_0009.png
”Friluftsrådets forslag til ændring af lovbemærkningerne
vedrørende lovforslagets § 20, stk. 2, vil blive imødekommet.”
Kulturministeriet vil foretage ændringer i lovbemærkningerne i
overensstemmelse hermed.
Side 9
Bemærkninger vedrørende finansieringsmodellen
Dansk Ungdoms Fællesråd m.fl., Team Danmark, Tipsungdomsnævnet,
Sport Event Denmark og Anti Doping Danmark efterspørger klarhed over
finansieringsmodellen, herunder en teknisk beregning og nærmere
beskrivelse af udlodningsbeløb, udligningsbeløbet og udlodningsloftet,
herudover samt tydeliggjort, hvordan den foreslåede kalibrering af
udlodningsloftet fra 50/50 til 60/40 i 2019 foretages.
Kulturministeriets kommentar:
Nedenstående tabel 1 viser fastsættelse af det nye udlodningsloft i
tre scenarier, hvor overskuddet fra spilselskaberne hhv. fastholdes
nominelt på 2017-niveau, stiger med 1 pct. fra 2017 til 2018 og
falder med 1 pct. fra 2017 til 2018. I beregningseksemplerne er det
lagt til grund at 2018 er første udlodningsår.
Udlodningsloftet udgør i 2017 2.151 mio. kr. og reguleres med
forbrugerprisindekset fra 2017 til det første udlodningsår. I første
udlodningsår udgør det statslige udligningsbeløb 50 pct. af
forskellen mellem udlodningsloftet og overskuddet fra
spilselskaberne, tillagt 28 mio. kr. Fra andet udlodningsår justeres
udlodningsloftet således at udligningsbeløbet i det første
udlodningsår ville have udgjort 60 pct. af forskellen mellem
udlodningsloftet og udlodningsbeløbet.
Tabel 1. Fastsættelse af nyt udlodningsloft
Løbende priser
Overskud fastholdes nominelt på 2017-niveau
Overskud Danske Lotteri Spil og Klasselotteriet i
første udlodningsår
1.440,0
Statsligt udligningsbeløb
Udlodningsbeløb
Nyt udlodningsloft
Overskud stiger med 1 pct.
Overskud Danske Lotteri Spil og Klasselotteriet i
første udlodningsår
Statsligt udligningsbeløb
Udlodningsbeløb
Nyt udlodningsloft
379,0
1.819,0
2.072,0
1.454,4
371,8
1.826,2
2.075,0
L 45 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
1797365_0010.png
Side 10
Overskud falder med 1 pct.
Overskud Danske Lotteri Spil og Klasselotteriet i
første udlodningsår
Statsligt udligningsbeløb
Udlodningsbeløb
Nyt udlodningsloft
1.425,6
386,2
1.811,8
2.070,0
Det nye udlodningsloft fremskrives med forbrugerprisindekset, som
det fremgår af den nyeste udgave af Økonomisk Redegørelse. Tabel
2 viser udlodningsloftet fra 2018 til 2025 i tre scenarier, hvor
overskuddet fra spilselskaberne hhv. fastholdes nominelt på 2017-
niveau, stiger med 1 pct. fra 2017 til 2018 og falder med 1 pct. fra
2017 til 2018. I beregningseksemplerne er det lagt til grund, at 2018
er første udlodningsår.
Tabel 2. Udlodningsloft fra 2019 til
2025
Løbende priser
2018
Overskud fastholdes
nominelt på 2017-
niveau
Overskud stiger
med 1 pct.
Overskud falder
med 1 pct.
2019
2020
2021
2022
2023
2024
2025
2.174,0 2.094,8 2.117,8 2.141,1 2.164,7 2.188,5 2.212,6 2.236,9
2.174,0 2.097,8 2.120,9 2.144,2 2.167,8 2.191,7 2.215,8 2.240,1
2.174,0 2.092,8 2.115,8 2.139,1 2.162,6 2.186,4 2.210,4 2.234,7
Note: Det forudsættes at forbrugerprisindekset fastholdes på 2017-niveau som fremgår af
nyeste udgave af Økonomisk Redegørelse.
Udligningsbeløbet fastsættes fremadrettet som 60 pct. af forskellen
mellem udlodningsloftet og overskud og udbytte fra spilselskaberne.
Tabel 3 viser udlodningsbeløbet i 2018 til 2025 i tre scenarier, hvor
overskuddet fra spilselskaberne hhv. fastholdes nominelt på 2017-
niveau, stiger med 1 pct. årligt og falder med 1 pct. årligt. I
beregningseksemplerne er det lagt til grund at 2018 er første
udlodningsår.
L 45 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
1797365_0011.png
Side 11
Tabel 3. Udlodningsbeløb fra 2018 til 2025
Løbende priser
2018
Overskud fastholdes
nominelt på 2017-niveau
Overskud fra
spilselskaberne
Statsligt udligningbeløb
Udlodningsbeløb
Overskud falder med
1 pct. årligt
Overskud fra
spilselskaberne
Statsligt udligningbeløb
Udlodningsbeløb
Overskud stiger med
1 pct. årligt
Overskud fra
spilselskaberne
Statsligt udligningbeløb
Udlodningsbeløb
1.483,2
374,3
1.828,7
1.527,7
379,8
1.848,7
1.573,5
384,8
1.868,4
1.620,7
389,9
1.888,4
1.669,4
395,1
1.908,6
1.719,4
400,4
1.929,0
1.771,0 1.824,1
405,7
411,1
1.949,6 1.970,4
1.440,0
381,5
1.821,5
1.440,0
395,3
1.835,3
1.440,0
409,2
1.849,2
1.440,0
423,2
1.863,2
1.440,0
437,3
1.877,3
1.440,0
451,6
1.891,6
1.440,0 1.440,0
466,1
480,7
2019
2020
2021
2022
2023
2024
2025
1.906,1 1.920,7
1.396,8
388,7
1.814,3
1.354,9
411,3
1.822,6
1.314,2
433,6
1.830,8
1.274,8
456,0
1.839,2
1.236,6
478,4
1.847,8
1.199,5
500,9
1.856,7
1.163,5 1.128,6
523,5
546,2
1.865,7 1.874,9
Note: Det forudsættes at forbrugerprisindekset fastholdes på 2017-niveau som fremgår af
nyeste udgave af Økonomisk Redegørelse.
Bemærkninger vedrørende udbetalingstidspunktet
Tipsungdomsnævnet og Dansk Ungdoms Fællesråd, m.fl. bemærker, at det
bør tydeliggøres i § 29, hvornår udbetalingen af udlodningsmidlerne til
modtagerne vil ske.
Dansk Hestevæddeløb, Dansk Travsport Centralforbund og Dansk Galop
bemærker, at det vil være en stor likviditetsmæssig udfordring for
hestevæddeløbssporten at gå væk fra princippet om forudbetaling.
AOF Danmark hilser forslaget velkomment, og forudsætter, at den nye
model betyder, at udbetalingen til tilskudsmodtagerne kan ske straks ved
årsskiftet fremfor den nuværende model, hvor tilskuddet for 1. halvår først
udbetales flere måneder efter årsskiftet.
Kulturministeriets kommentar:
Kulturministeriet finder det ikke hensigtsmæssigt at indskrive krav
til udbetalingstidspunktet i loven. Tidspunktet vil afhænge af
fordelingens karakter, herunder om der er tale om en fordeling af en
pulje eller fordeling til faste udlodningsmodtagere.
Kulturministeriet har modtaget bidrag fra Børne- og
Socialministeriet, der har oplyst følgende:
L 45 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
1797365_0012.png
”Det vurderes ikke at være hensigtsmæssigt at skrive krav til
udbetalingstidspunkter ind i udlodningsloven. Det ville give unødige
bindinger for den enkelte styrelse/ministerium i forhold til den
generelle planlægning af puljeudmøntningen. Information om
udmøntning og udbetaling af tilskud fra de enkelte puljer under
udlodningsmidlerne bør tilvejebringes direkte af de ministerier, der
har ansvaret for puljerne.”
Kulturministeriet kan mere generelt oplyse for så vidt angår
udlodningsmodtagere på Kulturministeriets område, at der ikke
ændres på udbetaling af tilskud i den foreslåede model. De faste
udlodningsmodtagere under den hidtidige model modtager
acontobeløb enten halvårligt, kvartalsvist eller månedligt med første
udbetaling i januar eller primo februar. Fremadrettet vil tilskud til
faste modtagere i gruppe 1 og gruppe 2 ligeledes udbetales
halvårligt, kvartalsvist eller månedligt med første udbetaling senest
primo februar.
For så vidt angår de omsætningsbaserede modtagere
Hestevæddeløbssportens Finansieringsfond, Team Danmark,
Oplysningsforbundenes Fællesråd og puljen til
handicaporganisationer og foreninger på det sociale område
vil
disse modtagere fortsat modtage acontoudbetalinger baseret på
indeværende års forventede overskud fra spilselskaberne. For disse
modtagere ændres der således ikke på princippet om forudbetaling.
For alle udlodningsmodtagerne gælder det, at beløb udbetalt primo
året vil blive efterreguleret på baggrund af udviklingen i
forbrugerprisindekset.
Kulturministeriet har præciseret ovenstående i bemærkningerne til
lovforslaget.
Side 12
Bemærkninger vedrørende administration af puljer
Børne- og Socialministeriets pulje (lovforslagets § 7)
Dansk Ungdoms Fællesråd m.fl. foreslår at anvende en fast fordelingsnøgle
på ansøgningspuljen til landsdækkende handicaporganisationer og -
foreninger frem for et fordelingsudvalg, for dermed at sikre, at midlerne går
ubeskåret til foreningslivet, og at der sikres armslængde mellem
foreningslivet og ministeriet.
Dansk Forening for Neurofibromatosis Recklinghausen og Dansk Forening
for Osteogenesis Imperfectia bemærker, at det kræver tilstrækkelige midler
og megen administration at opfylde formålet. De finder det positivt, at der
lægges op til fortsat brugerrepræsentation, men de anbefaler, at
repræsentationen fastholdes på paraplyorganisationsniveau.
L 45 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
1797365_0013.png
Side 13
Sjældne Diagnoser er tilfredse med intentionen om at inddrage Danske
Handicaporganisationer og Sjældne Diagnoser direkte i udarbejdelse af
tildelingskriterier, fordelingsnøgler og beregningsmodeller vedr.
driftstilskud til landsdækkende handicaporganisationer og -foreninger.
Sjældne Diagnoser bemærker dog, at dette også sker for indeværende på en
ubureaukratisk og praktisk orienteret måde, hvor organisationen indstiller
fordelingen af midlerne til Socialstyrelsen. Videre bemærker Sjældne
Diagnoser, at der finder en favorisering af store, omkostningstunge
foreninger sted, og at arbejdet omkring den nye udlodningslov kan være en
platform for nogle mere grundlæggende overvejelser herunder i forhold til
de små foreningers rolle.
Danske Handicaporganisationer udtrykker overraskelse over etableringen
af et fordelingsudvalg, da der ikke i den politiske stemmeaftale er fremsat
ønske om at ændre den nuværende velfungerende model. Danske
Handicaporganisationer anser det nye forslag som en unødig
omkostningstung og bureaukratisk model, hvor man bryder med
armslængdeprincippet og dermed lægger op til mindre selvbestemmelse til
handicaporganisationerne. Danske Handicaporganisationer finder det mere
hensigtsmæssigt at fastholde en model, hvor organisationerne selv indgår
en aftale om den interne fordeling, der efterfølgende godkendes i
ministeriet eller i styrelsen.
Kulturministeriets kommentar:
Kulturministeriet har indhentet bidrag fra Børne- og
Socialministeriet, der har oplyst følgende:
”Børne og Socialministeriet bemærker til ovenstående, at
etableringen af et fordelingsudvalg hverken forventes at være
bureaukratisk eller omkostningstungt. Der vil fortsat være
armslængde mellem ministeren og den konkrete udmøntning af
puljen, idet Socialstyrelsen og ikke Børne- og Socialministeriet
udpeger et medlem til fordelingsudvalget. Repræsentationen
fastholdes fortsat på paraplyorganisatorisk niveau, idet det foreslås,
at Danske Handicaporganisationer og Sjældne Diagnoser indgår i
fordelingsudvalget.
Børne- og Socialministeriet bemærker yderligere, at hensigten med
forslaget om ny model for fordeling af midlerne til
handicaporganisationer og -foreninger via et fordelingsudvalg er at
gøre fordelingen af midler åben og transparent og sikre, at alle
landsdækkende handicaporganisationer og -foreninger får mulighed
for at få del i udlodningsmidlerne, hvis de opfylder objektive
kriterier m.m. herfor. Støtte fra puljen vil således ikke bero på et de
facto krav om at være medlem af enten Danske
Handicaporganisationer eller Sjældne Diagnoser.
Danske Handicaporganisationer og Sjældne Diagnoser er dog fortsat
sikret indflydelse på fordelingen, idet de indgår i fordelingsudvalget
med henblik på at udarbejde objektive kriterier mm., som
L 45 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
1797365_0014.png
Side 14
Socialstyrelsen efterfølgende administrerer. Fordelingsudvalget kan
eksempelvis indstille, at kriterierne varierer alt efter
organisationens/foreningens størrelse, og at kriterierne gælder for
en given periode og dermed sikrer ro og stabilitet omkring
udmøntningen af ordningen.
For at gøre fordelingsudvalget så ubureaukratisk som muligt, er det
henlagt til Danske Handicaporganisationer, Sjældne Diagnoser og
Socialstyrelsen at udpege hvert sit medlem til udvalget. Det af
Socialstyrelsen udpegede medlem af udvalget skal sikre, at der
aftales enkle og gennemsigtige kriterier, og at der dermed sikres
transparens i udmøntningen af midlerne, herunder fx at der tages
hensyn til både små og store foreninger.”
Kulturministeriet finder på den baggrund ikke anledning til at
foretage ændringer i lovforslaget.
Sundheds- og Ældreministeriets puljer (lovforslagets § 8 og § 23 )
Dansk Forening for Osteogenesis Imperfecta og Dansk forening for
Neurofibromatosis Recklinghausens ønsker mere gennemsigtighed ved
tildelingskriterierne for aktivitetspuljen, færre budget- og regnskabskrav,
samt at proceduren omkring ansøgning til aktivitetspuljen udformes på
samme måde som proceduren ved Handicappuljen. Der udtrykkes
endvidere utilfredshed med det tidsmæssige forløb i relation til udmøntning
af aktivitetspuljen.
Addison Foreningen i Danmark foreslår mere fleksible og smidige regler for
ansøgnings- og udlodningsproceduren.
Alfa-1 finder de administrative krav tunge og uforholdsmæssigt
omkostningsfulde, og opfordrer til smidighed omkring ansøgning, bevilling
og kontrol.
Sjældne Diagnoser bemærker, at foreninger med store sekretariater og
brede målgrupper har bedre muligheder for at tiltrække ressourcer, mens
de små foreninger, der fortrinsvis drives på frivilligt basis, kan have
vanskeligt ved at leve op til de administrative krav mv.
Kulturministeriets kommentar:
Kulturministeriet har indhentet bidrag fra Sundheds- og
Ældreministeriet, der har oplyst følgende:
”For så vidt angår gennemsigtighed af, hvad der kan søges midler til
fra aktivitetspuljen oplyser ministeriet, at der af vejledningen, som
følger ansøgningsskemaet, fremgår en detaljeret beskrivelse af,
hvilke aktiviteter der kan gives tilskud til. Ordlyden i vejledningen
er som følger:
”Der ydes støtte til konkrete sygdomsbekæmpende formål, herunder
forskning, oplysning og patientstøtte. Som eksempel på konkrete
L 45 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
1797365_0015.png
Side 15
formål kan nævnes fremstilling af informationsmateriale,
konferencer, workshop, udflugter, mindre forskningsprojekter,
kampagner, efteruddannelse (ikke frikøb af medarbejdere), kurser
m.m.”
For så vidt angår kravene til regnskab og budget har Sundheds- og
Ældreministeriet oplyst følgende:
”Ministeriet
anvender statens regnskabs- og revisionsinstrukser, i
hvilke, der for tilskud under 500.000kr.,
hverken
stilles krav om et
særskilt regnskab
eller
godkendelse af autoriseret revisor. Som det
fremgår af instruksen, der sendes til tilskudsmodtager, kan
projektregnskabet indgå som en note i foreningens årsregnskab og
regnskabet skal være påtegnet af revisor (ikke-faguddannet,
registreret,
eller statsautoriseret).”
For så vidt angår det tidsmæssige forløb i forbindelse med
udmøntning af aktivitetspuljen bemærker Sundheds- og
Ældreministeriets følgende:
”Ministeriet
finder kritikpunktet relevant og vil undersøge
mulighederne for at udmønte puljerne på et tidligere tidspunkt,
således at tilskudsmodtagerne tidligere på året får vished for om de
er tilgodeset ifm. puljeudmøntningen, herunder stramme op på de
administrative procedurer, således at såvel udskydelse af
ansøgningsfrist som forsinkelse af udmøntningen fremover undgås.
Sundheds- og Ældreministeriet har dog oplyst, at ministeriet ikke
finder, at der er behov for ændringer i lovforslaget.
Kulturministeriet finder på den baggrund ikke anledning til at
foretage ændringer i lovforslaget.
Bemærkninger vedrørende krav til budgetter, regnskaber og
rapporter i øvrigt
Dansk Ungdoms Fællesråd m.fl. mener, at kravene til budget og regnskab
bør give mening i forhold til bevillingernes art. For puljen til
landsdækkende frivillige sociale organisationer (LOTFRI) er der i dag krav
om projektbudget og projektregnskab. Det er uhensigtsmæssigt at udsætte
foreningslivet for yderligere bureaukrati. I særdeleshed når udlodningen
allerede er omfattet af krav om forvaltningsrevision.
ISOBRO finder det unødigt bureaukratisk, at der stilles krav om
detaljerede månedsbudgetter på driftsudgifter. ISOBROs bemærkninger
læner sig op ad bemærkningerne fra Dansk Ungdoms Fællesråd m.fl..
Kulturministeriets kommentar:
Kulturministeriet har indhentet bidrag fra Børne- og
Socialministeriet, som administrerer puljerne, som en del af
bemærkningerne retter sig imod. Børne- og Socialministeriet har
oplyst følgende:
L 45 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
1797365_0016.png
Side 16
”Børne-
og Socialministeriet oplyser, at Socialstyrelsen har drøftet
disse forhold med en række foreninger. På den baggrund har
Socialstyrelsen i januar 2017 implementeret en enklere model for
indsendelse af budgetter for driftstilskud.
Tidligere skulle organisationerne indsende et specificeret og
periodiseret projektbudget for driftstilskuddet med udgifter
udspecificeret og fordelt på måneder. Krav til driftsbudgettering
svarede til krav til projektbudgettering. Dette betød, at alle
udgifterne skulle oplyses pr. måned, at lønudgifter skulle opgøres
med antal timer og timesats, og at eventuelle aktiviteter skulle
oplyses i relativt præcist med enhedspriser.
For at lette administrationen er dette krav blevet lempet. Fremover
er der alene krav om et samlet, bestyrelsesgodkendt budget for
organisationens samlede drift. Det betyder, at en ansøger til
LOTDSI eller LOTFRI kan indsende det budget, der gælder for den
samlede organisation. Med andre ord er det ikke længere nødvendigt
for organisationerne at specificere fx lønudgifterne med antal timer
og timeløn samt at budgettere på månedsbasis. Krav til
budgettering er oplyst i vejledningen.”
Kulturministeriet finder på den baggrund ikke anledning til at
foretage ændringer i lovforslaget.
Dansk Forening for Osteogenesis Imperfecta og Dansk forening for
Neurofibromatosis Recklinghausens foreslår, at grænsen for, hvornår man
kan undlade at ansøge om at beholde evt. uforbrugte midler fra efter
aktivitetspuljen, hæves fra 10 % til 25 % af det tildelte beløb.
Kulturministeriets kommentar:
Kulturministeriet har indhentet bidrag fra Sundheds- og
Ældreministeriet, der har oplyst følgende:
”Ministeriets
finder ikke, at der er grundlag for at ændre på
omdisponeringsprocenten, da de nuværende 10 pct. er gældende for
samtlige puljer, som ministeriet administrerer.”
Kulturministeriet finder på den baggrund ikke anledning til at
foretage ændringer i lovforslaget.
Dansk Hestevæddeløb, Dansk Travsport Centralforbund og Dansk Galop
anmoder om, at bekendtgørelsen om regnskabsaflæggelse i
hestevæddeløbssporten offentliggøres hurtigst muligt efter lovens
vedtagelse.
Kulturministeriets kommentar:
Det er Kulturministeriets hensigt, at en bekendtgørelse om
regnskabsaflæggelse skal træde i kraft senest samtidig med de dele
L 45 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
1797365_0017.png
Side 17
af loven, som vedrører støtten til hestevæddeløbssporten. Det er
imidlertid en betingelse for at bekendtgørelsen kan udstedes, at den
nye struktur for hestevæddeløbssporten er på plads, og at den nye
organisation, der skal fordele tilskuddet, er etableret. Det
bemærkes, at støtten til hestevæddeløbssporten
uanset
bekendtgørelsens ikrafttræden
ikke kan udbetales før, der
foreligger en godkendelse fra Europa-Kommissionen.
Bemærkninger vedrørende rammeaftaler
Team Danmark finder det uhensigtsmæssigt, at der i bemærkningerne til §
9 er indsat en formulering, der stiller krav om, at rammeaftalen mellem
Team Danmark og Kulturministeriet skal indeholde retningslinjer for,
hvilke indsatsområder organisationen særligt skal varetage. Baggrunden
herfor er, at Team Danmarks virke er fastsat i Lov om eliteidræt. Det følger
af denne lov, at der skal indgås en rammeaftale mellem Team Danmark og
Kulturministeriet. Team Danmark foreslår derfor bemærkningerne
justeret.
Anti Doping Danmark finder det uhensigtsmæssigt, at der i
bemærkningerne til § 10 er indsat en formulering, der stiller krav om, at
rammeaftalen mellem Anti Doping Danmark og Kulturministeriet skal
indeholde retningslinjer for, hvilke indsatsområder organisationen særligt
skal varetage. Baggrunden herfor er, at Anti Doping Danmarks virke er
fastsat i Lov om fremme af integritet i idrætten. Det følger af denne lov, at
der skal indgås en rammeaftale mellem Anti Doping Danmark og
Kulturministeriet. Anti Doping Danmark foreslår derfor bemærkningerne
justeret.
Kulturministeriets kommentar
Der er ikke med lovforslaget lagt op til en ændring af den
eksisterende praksis. Team Danmarks og Anti Doping Danmarks
forslag vil derfor blive imødekommet, idet det dog præciseres i
bemærkningerne til loven, at organisationerne vil skulle
afrapportere på deres respektive rammeaftaler.
Dansk Ungdoms Fællesråd m.fl. bemærker, at rammeaftalerne mellem
Kulturministeriet og hhv. Danmarks Idrætsforbund, DGI og Dansk
Firmaidrætsforbund, som følger af bemærkningerne til § 4, hverken bør
kobles til eller indgå i udlodningsloven. Organisationerne påtager sig gerne
et samfundsmæssigt ansvar i dialog med Kulturministeriet, men finder det
principielt forkert at skrive en aftalestruktur ind i bemærkningerne.
Organisationerne henviser herved også til, at der ikke er indarbejdet
tilsvarende eksisterende ordninger mellem ministerier og andre foreninger.
Kulturministeriets kommentar:
De foreslåede bemærkninger er en videreførelse af bemærkningerne
til den eksisterende udlodningslov. Der er ikke med lovforslaget lagt
op til en ændring af den eksisterende praksis eller retstilstand for så
vidt angår Kulturministeriets indgåelse af rammeaftaler.
L 45 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
1797365_0018.png
Side 18
Kulturministeriet skal desuden bemærke, at det følger af lov nr.
1531 af 21. december 2010 om økonomiske og administrative forhold
for modtagere af driftstilskud på Kulturministeriets område
(driftstilskudsloven), at kulturministeren kan indgå aftale med
tilskudsmodtagere, som er omfattet af loven, om opfyldelse af
formålet med tilskudsmodtagerens virke. Det følger således også af
denne lov, at der kan indgås rammeaftaler med
udlodningsmodtagere, der modtager driftstilskud fra
Kulturministeriet. Henset til de betydelige beløb, som flere af
udlodningsmodtagerne får udbetalt, finder Kulturministeriet, at det
er nødvendigt at indgå rammeaftaler med modtagerne med henblik
på at sikre løbende dialog om anvendelsen af midlerne.
Kulturministeriet findere endvidere, at det er hensigtsmæssigt, at
det fremgår af bemærkninger til udlodningsloven, at der skal indgås
aftaler om nogle særlige målsætninger og indsatser, som
organisationerne skal fremme og prioritere. Kulturministeriet finder
på den baggrund ikke anledning til at foretage ændringer i
lovforslaget.
Bemærkninger vedrørende evaluering
Tipsungdomsnævnet og Dansk Ungdoms Fællesråd m.fl. bemærker, at det
bør overvejes, hvorvidt evalueringsklausulen i § 33 bør udløses af
regnskabstal fremfor prognoser.
Kulturministeriets kommentar:
Der blev under forhandlingen af den politiske stemmeaftale lagt
vægt på, at evalueringsklausulen skulle fungere således, at der
sikres en evaluering for det tilfælde, at udviklingen i overskud og
udbytte viser, at der ikke vil være midler til modtagerne i gruppe 3.
Aftaleparterne har således ønsket at sikre en evaluering forud for
det tidspunkt, hvor der reelt ikke er midler til modtagerne i gruppe
3. Det var bagrunden for den i udkastet til lovforslag anførte
forståelse af evalueringsklausulen, der baserer sig på prognoserne
for overskuddet. Skulle evalueringsklausulen i stedet basere sig på
regnskabstal, vil det betyde, at evalueringen først vil finde sted, når
der ikke er midler til gruppe 3 og altså ske senere end forudsat.
Kulturministeriet har derfor lagt op til at anvende prognoserne. Det
bemærkes, at Justitsministeriet i forbindelse med lovteknisk
gennemgang har gjort opmærksom på, at en evalueringsklausul ikke
kan være en del af selve lovforslaget, hvorfor § 33 i det udkast, som
blev sendt i høring, ikke indgår i det endelige lovforslag. Hensigten
med og implementeringen af evalueringsklausulen fremgår således i
det endelige lovforslag alene i bemærkningerne til lovforslaget.
Kulturministeriet har i forbindelse med høringssvarene fundet det
nødvendigt at præcisere, at evalueringsklausulen ligeledes aktiveres
i et tilfælde, hvor prognoserne ikke har givet anledning til
evaluering, men hvor det endelige regnskab viser, at der ikke er
midler til gruppe 3.
L 45 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
1797365_0019.png
Side 19
Dansk Ungdoms Fællesråd m.fl. bemærker, at aftalens sigte er at skabe
sikkerhed for foreningslivet i en årrække, og finder det derfor vigtigt, at
evalueringsklausulen udformes således, at foreningslivets grundlæggende
finansiering ikke skal til debat. Det foreslås derfor, at
evalueringsklausulen kun skal have til formål at finde løsninger for gruppe
3 og ikke anvendes til evaluering udlodningsmodellen som helhed.
Kulturministeriets kommentar:
Det følger af den politiske stemmeaftale af 27. januar 2017, at
aftaleparterne er enige om, at udlodningsmodellen skal evalueres
tre år efter ikrafttrædelse eller såfremt udviklingen i overskud og
udbytte fra de to spilselskaber viser, at der ikke vil være midler til
gruppe 3. Bemærkningerne om evalueringsklausulen er på den
baggrund formuleret således, at hele udlodningsmodellen evalueres
i disse tilfælde. Kulturministeriet finder derfor ikke grundlag for at
ændre bemærkningerne til lovforslaget på den baggrund. Det
bemærkes, at der alene er tale om en evalueringsklausul, og at der
således ikke deri er et krav om, at modellen skal ændres.
Dansk Hestevæddeløb, Dansk Travsport Centralforbund og Dansk Galop
foreslår, at støtten til hestevæddeløbssporten skal evalueres efter 3 år,
således der foreligger en foreløbig evaluering efter 4 år i stedet for de i
loven foreslåede 5 år.
Kulturministeriets kommentar:
Kulturministeriet har noteret sig bemærkningerne fra Dansk
Hestevæddeløb, Dansk Travsport Centralforbund og Dansk Galop,
og finder behov for at præcisere bestemmelsen i § 17, stk. 4. Der er
således ikke tale om en evaluering af hestevæddeløbssporten
generelt, men derimod en vurdering af behovet for tildeling af
midler til breddeidræt inden for hestevæddeløbssporten. Den
planlagte overgangsordning og efterfølgende udfasning ligger
således fast og er ikke genstand for en særskilt evaluering. Det skal
i den forbindelse bemærkes, at udlodningsmodellen, jf. lovforslagets
bemærkninger, evalueres tre år efter lovens ikrafttræden. Heri
indgår også støtten til hestevæddeløbssporten. På den baggrund har
Kulturministeriet fortaget en ændring i formuleringen af § 16, stk.
4.
Andre bemærkninger og forslag
ISOBRO bemærker, at de puljer, der uddeles i gruppe 1, og som består af
driftsmidler, bør gives en ensartet betegnelse i udlodningsloven. Herudover
fremhæver ISOBRO, at modtagerne af driftstilskud er pålagt at bidrage til
den statslige fleksjobordning. Dette løber for nogle udlodningsmodtagere op
i betydelige summer og betaling til fleksjobordningen bør være frivillig.
Kulturministeriets bemærkninger:
Kulturministeriet har indhentet bidrag fra Børne- og
Socialministeriet, der har oplyst følgende:
L 45 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
1797365_0020.png
”Børne-
og Socialministeriet har ikke indvendinger i forhold til en
eventuel ensretning af betegnelserne for de enkelte
udlodningspuljer, for så vidt angår betegnelsen ”driftsstøtte”. Det
bør dog fortsat fremgå, at puljerne er til landsdækkende
handicaporganisationer og -foreninger samt landdækkende frivillige
sociale organisationer.”
”Børne-
og Socialministeriet bemærker i øvrigt, at
udlodningspuljerne på Børne- og Socialministeriets område er
ansøgningspuljer, og at der således ikke ydes øremærkede
driftstilskud til navngivne organisationer. Dette betyder, at der
aktivt skal ansøges, såfremt en ansøger ønsker at opnå et tilskud fra
puljen.”
Kulturministeriet har noteret sig forslaget om en ensrettede
betegnelse af driftspuljerne, og vil ændre lovforslaget i
overensstemmelse hermed.
Forhold vedrørende den statslige fleksjobordning er ikke reguleret i
udlodningsloven. Der er ikke med aftalen om den nye
udlodningsmodel taget stilling til spørgsmål vedrørende
fleksjobordningen, herunder om indbetaling hertil skal være
frivillig.
Syddansk Universitet påpeger, at der er stor forskel mellem de forskellige
samfundsområder på den måde udlodningsmidlerne fordeles. Det
fremhæves, at idrætsorganisationerne får et fast beløb, hvorefter det i
princippet er dem selv, der bestemmer, hvordan midlerne bruges. Dansk
Ungdoms Fællesråds fordelinger skal godkendes af Tipsungdomsnævnet,
mens midlerne på de øvrige ministerområder i princippet fordeles af
ministerierne selv.
Kulturministeriets bemærkninger:
Lovforslaget har til formål, at udmønte den politiske stemmeaftale
af 27. januar 2017, der fastsætter en ny finansieringsmodel og
indeholder en model for fordelingen af udlodningsmidlerne. De
forskellige fordelingsmetoder på de forskellige ministerområder og
indenfor Kulturministeriets område er historisk betinget og er
samtidig udtryk for forskelligheden i de organisationer, der
modtager midler efter udlodningsloven. Der er ikke med
stemmeaftalen lagt op til grundlæggende ændringer i
fordelingsmetoderne, men alene i fordelingen af midlerne til de
enkelte områder.
Dansk Ungdoms Fællesråd m.fl. lægger vægt på, at loven træder i kraft den
1. januar 2018.
Tipsungdomsnævnet bemærker, at det bør tydeliggøres i bemærkningerne,
hvilke bestemmelser der evt. kan få en senere ikrafttræden end 1. januar
2018, som følge af notifikationsprocesserne i EU.
Side 20
L 45 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren
1797365_0021.png
Side 21
Kulturministeriets bemærkninger:
Det følger af den politiske stemmeaftale af 27. januar 2017, at den
nye udlodningsmodel skal træde i kraft den 1. januar 2018, hvis der
foreligger en godkendelse fra EU-Kommissionen. Kulturministeriet
har med lovforslaget lagt op til, at ministeren fastsætter tidspunktet
for lovens ikrafttræden. Det sker med henblik på at sikre, at den nye
finansieringsmodel og den nye fordeling kan få virkning fra 1.
januar 2018
under forudsætning af lovens vedtagelse forud for
dette tidspunkt
dvs. uafhængigt af eventuelle udestående i forhold
til godkendelse fra EU-Kommissionen. Den brede formulering er
indsat for det tilfælde, at der skulle vise sig at være støtteordninger
udover støtten til hestevæddeløbssporten
der kræver en dialog
med EU-Kommissionen. Det er imidlertid Kulturministeriets
vurdering, at øvrige støtteordninger i lovforslaget kan håndteres
indenfor rammerne af EU-traktaten.
Syddansk Universitet bemærker til lovens formålsbestemmelse, at det er
misvisende, at det anføres, at formålet med loven er at fastsætte
bestemmelser om udlodning af overskud til gavn for bl.a. ’det frie
foreningsliv’ og foreslår, at det i stedet anføres, at formålet med loven
er, at
fastsætte bestemmelser for udlodningen af overskud fra lotteri til gavn for
’frivillige landsorganisationer og andre organisationer og institutioner
inden for idræt, kultur, friluftsliv og andre almennyttige formål m.v.
Kulturministeriets bemærkninger:
Kulturministeriet har taget til efterretning, at kredsen af de direkte
tilskudsmodtagere er bredere end det frie foreningsliv.
Kulturministeriet har som led i den videre proces med lovforslaget
vurderet, at formålsbestemmelsen ikke har selvstændig betydning
for lovforslaget, og har derfor udeladt bestemmelsen i det endelige
lovforslag.