Skatteudvalget 2017-18
L 4
Offentligt
1814566_0001.png
Skatteudvalget 2017-18
L 4 Bilag 21
Offentligt
30. oktober 2017
J.nr. 2017 - 5154
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 4 - Forslag til lov om ændring af registreringsafgiftsloven og brændstoffor-
brugsafgiftsloven (Ændring af registreringsafgiften, ændring af fradrag for sikkerhedsud-
styr, forhøjelse af tærskelværdi og tillæg for energieffektivitet, stramning af regler om lea-
sing m.v. af køretøjer, forhøjelse af reparationsgrænsen og forhøjelse og øget differentie-
ring af brændstofforbrugsafgift m.v.).
Hermed sendes ændringsforslag, som jeg ønsker at stille til 2. behandlingen af oven-
nævnte lovforslag.
Karsten Lauritzen
/ Lene Skov Henningsen
L 4 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 40: Spm. om kommentar til henvendelse af 6/11-17 fra KPMG ACOR TAX, til skatteministeren
1814566_0002.png
Ændringsforslag
til
Forslag til lov om ændring af registreringsafgiftsloven og brændstofforbrugs-
afgiftsloven (Ændring af registreringsafgiften, ændring af fradrag for sikker-
hedsudstyr, forhøjelse af tærskelværdi og tillæg for energieffektivitet, stram-
ning af regler om leasing m.v. af køretøjer, forhøjelse af reparationsgrænsen
og forhøjelse og øget differentiering af brændstofforbrugsafgift m.v.) (L 4)
Til § 1
1)
Nr. 2, 34, 37 og 43 udgår.
[Konsekvensændringer af ændringsforslag nr. 12]
2)
To steder i den under nr. 3 foreslåede ændring af § 3 a, stk. 8,
ændres ”køre-
tøjet” til: ”motorkøretøjet”.
[Rettelse]
3)
Nr. 5 udgår.
[De foreslåede begrænsninger af vilkår i leasingaftaler om overskudsdeling eller
overgang af økonomisk risiko fra leasinggiver til leasingtager udgår]
4)
Nr. 6 affattes således:
”6.
I § 3 b, stk. 6, 3. pkt., ændres
”og” til: ”medmindre
afgiften genberegnes i med-
før § 9 a, og forudsat”.”
[Den indholdsmæssige ændring foreslås flyttet fra lovens § 3 b, stk. 6, 1. pkt., til §
3 b, stk. 6, 3. pkt. for at sikre bedre overensstemmelse med systematikken i be-
stemmelsen]
5)
Efter nr. 6 indsættes som nyt nummer:
”01.
I § 3 b, stk. 6, indsættes efter nr. 6 som nyt nummer:
Side 2 af 13
L 4 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 40: Spm. om kommentar til henvendelse af 6/11-17 fra KPMG ACOR TAX, til skatteministeren
1814566_0003.png
”7)
En forhøjelse af leasingydelsen og ændring af en fastsat restværdi i henhold til
leasingaftalens vilkår og som direkte følge af en ændring af afgiftsgrundlaget i
medfør af § 9 a, når ændringerne sker samtidig med en forhøjelse af registrerings-
afgiften. Aftalen skal indeholde en nøjagtig beskrivelse af de foretagne ændringer
og de økonomiske konsekvenser heraf for leasingaftalen.”.”
[Hjemmel til, at leasingydelsen kan forhøjes, og en eventuelt fastsat restværdi kan
ændres som følge af genberegning m.v. af registreringsafgiften i medfør af § 9 a,
uden at leasingaftalen skal godkendes på ny af SKAT]
6)
I den under nr. 13 foreslåede affattelse af § 3 b, stk. 10, der bliver stk. 11,
ændres ”motorkøretøj” til: ”køretøj”.
[Rettelse]
7)
Efter nr. 13 indsættes som nyt nummer:
”02.
I § 3 b, stk. 12, 2. pkt., der bliver stk. 13, 2. pkt.,
ændres ”stk. 11” til: ”stk.
12”.”
[Konsekvensrettelse]
8)
I den under nr. 27 foreslåede indsættelse af § 5, stk. 14,
ændres ”§ 10, stk.
3” til: ”§ 10, stk. 4”.
[Konsekvensændring af ændringsforslag nr. 12]
9)
Nr. 30 affattes således:
”30.
I § 7, stk. 1, 1. pkt.,
ændres ”65 pct.” til: ”75 pct.””
[Konsekvensændring af ændringsforslag nr. 12]
10)
I det under nr. 41 foreslåede § 9 a, stk. 1, 1. pkt.,
indsættes efter ”udlån,”:
”og som ikke er omfattet af § 2, stk. 1, nr. 15,”.
[Præcisering af, at den foreslåede bestemmelse i § 9 a ikke omfatter køretøjer, der
udelukkende anvendes til udlejning til valutaudlændinge]
11)
Det under nr. 41 foreslåede § 9 a, stk. 2, 1. pkt., affattes således:
Side 3 af 13
L 4 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 40: Spm. om kommentar til henvendelse af 6/11-17 fra KPMG ACOR TAX, til skatteministeren
1814566_0004.png
”Overstiger
den efter stk. 1 angivne afgiftspligtige værdi, korrigeret for den
forløbne periode med de i § 3 a, stk. 3, nr. 1 og 2, og § 3 b, stk. 2, nr. 1 og 2, an-
førte satser, den afgiftspligtige værdi fastsat ved første registrering, fastsættes kø-
retøjets afgiftspligtige værdi til denne korrigerede afgiftspligtige værdi.”
[Præcisering af, at der skal ske tilbagediskontering af den angivne afgiftspligtige
værdi for det brugte køretøj tilbage til det første registreringstidspunkt]
12)
Nr. 42 affattes således:
”42.
I § 10, stk. 2, 1. pkt.,
ændres ”Den afgiftspligtige værdi kan” til: ”For
brugte
køretøjer, som ikke tidligere har været registreret her i landet, eller som efter repa-
ration eller genopbygning skal afgiftsberigtiges på ny i medfør af § 7 a, stk. 5, kan
den afgiftspligtige værdi”.”
[Loftet over den afgiftspligtige værdi bibeholdes for importerede køretøjer og for
køretøjer, som repareres eller genopbygges, hvis dette medfører, at de skal afgifts-
berigtiges på ny]
13)
Efter nr. 43 indsættes som nyt nummer:
”03.
I § 10 a, stk. 2, indsættes efter
”hvert”: ”enkelt”.”
[Præcisering af, at offentliggørelsen af oplysninger skal ske på individuelt niveau,
så oplysningerne for det enkelte, konkrete køretøj kan udsøges.]
14)
I den under nr. 48 foreslåede ændring af § 27, stk. 1, nr. 2,
ændres ”stk.
3”
til: ”stk.
4”.
[Korrekturrettelse]
Side 4 af 13
L 4 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 40: Spm. om kommentar til henvendelse af 6/11-17 fra KPMG ACOR TAX, til skatteministeren
1814566_0005.png
Til § 3
15)
I stk. 4, 1. og 2. pkt.,
ændres ”5-12” til: ”5-6,
01, 7-12”,
”14-34” ændres til:
”02,
14-34”,
og ”37-48”
ændres til:
”37-43,
03, 44-48”.
[Konsekvensændring af ændringsforslag nr. 5, 7 og 13]
16)
I stk. 4 indsættes efter 7. pkt.:
Ӥ 1, nr. 10 og 11, har ikke virkning for
leasingaftaler og standardaftaler, som er
modtaget hos told- og skatteforvaltningen til godkendelse senest den 2. oktober
2017 og medfører ikke, at allerede godkendte leasingaftaler og standardaftaler
bortfalder.”
[Overgangsordning for visse vilkår i leasingaftaler eller standardaftaler til leasing,
som er godkendt eller indsendt til godkendelse, så de er modtaget senest den 2. ok-
tober 2017]
17)
I stk. 5 indsættes efter
”36”: ”,
41-42”.
[Indsættelse af manglende henvisninger til den foreslåede bestemmelse i registre-
ringsafgiftslovens § 9 a om genberegning og den foreslåede ophævelse af registre-
ringsafgiftslovens § 10, stk. 2.]
Side 5 af 13
L 4 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 40: Spm. om kommentar til henvendelse af 6/11-17 fra KPMG ACOR TAX, til skatteministeren
1814566_0006.png
Bemærkninger
Til nr. 1
Der er tale om konsekvensændringer. Det foreslås i ændringsforslag nr. 12, at regi-
streringsafgiftslovens § 10, stk. 2, ændres i stedet for den med lovforslagets § 1,
nr. 42, foreslåede ophævelse.
Lovforslagets § 1, nr. 2, 34, 37 og 43, havde til formål at ændre henvisninger som
følge af den foreslåede ophævelse af lovens § 10, stk. 2. Idet § 10, stk. 2, i stedet
foreslås ændret frem for ophævet, skal de foreslåede ændringer af henvisninger
udgå.
Til nr. 2
Der er tale om en rettelse. Ved en fejl er den gældende bestemmelse i registre-
ringsafgiftslovens § 3 a, stk. 8, ved lovforslagets § 1, nr. 3, foreslået ændret fra at
omfatte motorkøretøjer til at omfatte køretøjer. Det foreslås, at ordlyden på dette
punkt fastholdes i forhold til den gældende bestemmelse.
Til nr. 3
Det foreslås, at lovforslagets § 1, nr. 5, udgår.
Det følger af den foreslåede bestemmelse, at der i leasingaftaler, hvor der betales
forholdsmæssig registreringsafgift, ikke skal kunne indgå vilkår om overskudsde-
ling mellem leasinggiver og leasingtager eller om, at leasingtager hæfter for hele
eller dele af leasinggivers økonomiske risiko ved leasingforholdet.
Det i lovforslagets § 1, nr. 5, foreslåede havde til formål at sætte nogle fastere ram-
mer for, hvornår et leasingforhold kunne anses for at være reelt og dermed kunne
omfattes af reglerne om forholdsmæssig registreringsafgift.
Den foreslåede stramning ville imidlertid medføre, at der i afgiftsmæssig sammen-
hæng ville blive indført en skærpet vurdering af, hvem der ejer køretøjet, i forhold
til det almindelige civilretlige ejerbegreb. Det har ikke været hensigten.
Det er på denne baggrund, at bestemmelsen foreslås at udgå af lovforslaget.
Side 6 af 13
L 4 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 40: Spm. om kommentar til henvendelse af 6/11-17 fra KPMG ACOR TAX, til skatteministeren
1814566_0007.png
Herefter vil man falde tilbage på retsstillingen i dag, hvor SKAT foretager en kon-
kret vurdering af realiteten i et leasingforhold. Der er ikke i dag faste grænser for, i
hvilket omfang der kan aftales overskudsdeling eller overflytning af risiko. Der er
tale om en helhedsvurdering. Vurderingen af reelt ejerskab og realiteten i leasing-
forhold skal følge sædvanlig praksis.
Til nr. 4
I lovforslagets § 1, nr. 6, foreslås en ændring, som skal sikre, at leasingaftaler ikke
automatisk bortfalder som følge af genberegning af afgift m.v. i medfør af den fo-
reslåede nye § 9 a i registreringsafgiftsloven.
Det foreslås, at den indholdsmæssige ændring i lovforslagets § 1, nr. 6, som blev
foreslået i registreringsafgiftslovens § 3 b, stk. 6, 1. pkt., i stedet foretages i § 3 b,
stk. 6, 3. pkt. Dette vil være i bedre overensstemmelse med systematikken i be-
stemmelsen i øvrigt.
Desuden sikres, at det sammenholdt med ændringsforslag nr. 5 er helt klart, hvilke
ændringer der kan foretages i en leasingaftale som følge af en forhøjelse af regi-
streringsafgiften i medfør af den foreslåede § 9 a, uden at det kræver fornyet god-
kendelse hos SKAT.
Det er hensigten, at registreringsafgiftslovens § 3 b, stk. 6, 1. pkt., ikke skal finde
anvendelse, når registreringsafgiften genberegnes i medfør af den foreslåede nye
bestemmelse i lovens § 9 a. Hvilke ændringer der vil kunne foretages i leasingafta-
len i forbindelse hermed, fremgår af ændringsforslag nr. 5.
Til nr. 5
Det foreslås, at der indsættes et nyt nummer i opregningen i registreringsafgiftslo-
vens § 3 b, stk. 6, nr. 1-6, af de ændringer, som kan foretages i en leasingaftale,
uden at aftalen skal godkendes af SKAT på ny.
Formålet er at sikre, at der kan aftales en højere leasingydelse og eventuelt en æn-
dring af en fastsat restværdi, hvis registreringsafgiften forhøjes i medfør af den fo-
reslåede nye bestemmelse i registreringsafgiftslovens § 9 a, uden at dette medfø-
rer, at leasingaftalen skal godkendes på ny.
Det foreslås desuden, at det skal være et krav, at de økonomiske konsekvenser af
en ændring af afgiftsgrundlaget m.v. i medfør af den foreslåede § 9 a, herunder en
Side 7 af 13
L 4 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 40: Spm. om kommentar til henvendelse af 6/11-17 fra KPMG ACOR TAX, til skatteministeren
1814566_0008.png
forhøjelse af leasingydelsen og en eventuel ændring af restværdien, skal beskrives
nøjagtigt i aftalen.
De foretagne ændringer vil skulle dokumenteres, og dokumentationen vil skulle
opbevares og eventuelt udleveres eller stilles til rådighed for SKAT.
Som udgangspunkt bør der i kontrakten allerede forud for leasingaftalens indgå-
else være taget højde for en eventuel forhøjelse af registreringsafgiften i medfør af
§ 9 a, herunder ændring af restværdien, og vilkår herfor bør være beskrevet.
Hvis det er aftalt, at leasinggiver skal bære den økonomiske risiko i forbindelse
med en sådan forhøjelse af registreringsafgiften, medfører forhøjelsen af afgiften
ikke ændring af leasingaftalen.
Hvis leasingaftalen indebærer, at leasingtager skal bære den økonomiske risiko i
forbindelse med en forhøjelse af registreringsafgiften, og parterne derfor ønsker at
foretage en ændring af leasingaftalen efter SKATs godkendelse heraf, vil der
skulle udformes en aftale, der nøjagtigt beskriver den foretagne ændring og æn-
dringens økonomiske konsekvenser for leasingaftalen. Herunder vil der i aftalen
skulle indgå en beskrivelse af de resterende leasingydelsers størrelse, eventuelle
andre økonomiske konsekvenser for leasingaftalen og tidspunktet for ændringens
ikrafttræden. Denne aftale vil skulle stilles til rådighed for eller udleveres til
SKAT efter anmodning.
Hvis leasinggiver i henhold til leasingaftalen hæfter for køretøjets restværdi, vil
det i forhold til restværdien være tilstrækkeligt, at denne genfastsættes og doku-
menteres samtidig med ændringen af afgiftsgrundlaget m.v. i medfør af § 9 a. Det
vil ikke være et krav, at restværdien fremgår af leasingaftalen. Oplysninger om
restværdien og dokumentationen herfor vil ligeledes skulle stilles til rådighed for
eller udleveres til SKAT efter anmodning.
Køretøjets restværdi udgør køretøjets forventede handelspris på tidspunktet for
leasingperiodens udløb. For nye køretøjer vil restværdien skulle beregnes ud fra
den fastsatte nypris, indtil der foretages genberegning m.v. efter registreringsaf-
giftslovens § 9 a.
Det foreslåede medfører ikke, at der kan aftales andre ændringer i leasingaftalen
end en forhøjelse af leasingydelsen og en ændring af en eventuelt fastsat restværdi.
Til nr. 6
Side 8 af 13
L 4 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 40: Spm. om kommentar til henvendelse af 6/11-17 fra KPMG ACOR TAX, til skatteministeren
1814566_0009.png
Der er tale om en rettelse. Ved en fejl er den gældende bestemmelse i registre-
ringsafgiftslovens § 3 b, stk. 10, der bliver stk. 11, ved lovforslagets § 1, nr. 13, fo-
reslået ændret fra at omfatte køretøjer til at omfatte motorkøretøjer. Det foreslås, at
ordlyden på dette punkt fastholdes i forhold til den gældende bestemmelse.
Til nr. 7
Det foreslås, at henvisningen i registreringsafgiftslovens § 3 b, stk. 12, der bliver
stk. 13, rettes, så der henvises korrekt til stk. 12 frem for stk. 11.
Det skyldes, at der i lovforslagets § 1, nr. 7, foreslås indsat et nyt stk. 9 i registre-
ringsafgiftslovens § 3 b, hvorved stk. 9-12 bliver stk. 10-13. Der er ikke taget
højde for dette i lovforslaget for så vidt angår § 3 b, stk. 12, der bliver stk. 13.
Der er tale om en konsekvensrettelse.
Til nr. 8
Der er tale om en konsekvensændring. Det foreslås i ændringsforslag nr. 12, at re-
gistreringsafgiftslovens § 10, stk. 2, ændres i stedet for den med lovforslagets § 1,
nr. 42, foreslåede ophævelse.
I lovforslagets § 1, nr. 27, indgik en henvisning til den gældende § 10, stk. 4, der
ville blive stk. 3 som følge af den foreslåede ophævelse af § 10, stk. 2. Idet § 10,
stk. 2, ikke længere foreslås ophævet, skal henvisningen ændres tilsvarende, så der
henvises korrekt til § 10, stk. 4.
Til nr. 9
Der er tale om en konsekvensændring. Det foreslås i ændringsforslag nr. 12, at re-
gistreringsafgiftslovens § 10, stk. 2, ændres i stedet for den med lovforslagets § 1,
nr. 42, foreslåede ophævelse.
Lovforslagets § 1, nr. 30, havde til dels til formål at ændre en henvisning som
følge af den foreslåede ophævelse af § 10, stk. 2. Idet § 10, stk. 2, ikke længere fo-
reslås ophævet, skal denne ændring af henvisningen udgå af lovforslagets § 1, nr.
30.
Side 9 af 13
L 4 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 40: Spm. om kommentar til henvendelse af 6/11-17 fra KPMG ACOR TAX, til skatteministeren
1814566_0010.png
Til nr. 10
Det foreslås, at der i den foreslåede bestemmelse i registreringsafgiftslovens § 9 a,
stk. 1, 1. pkt., indsættes en præcisering af, at bestemmelsen ikke gælder for køretø-
jer, som er omfattet af lovens § 2, stk. 1, nr. 15.
I medfør af registreringsafgiftslovens § 2, stk. 1, nr. 15, er køretøjer, som udeluk-
kende anvendes til udlejning til valutaudlændinge, herunder personer med fast bo-
pæl på Færøerne eller i Grønland, afgiftsfritaget (valutabiler).
Idet køretøjerne er afgiftsfritaget, bør de ikke være omfattet af de foreslåede regler
om genberegning af afgift m.v. Det fremgår fejlagtigt af bemærkningerne til lov-
forslaget, at valutabiler også vil være omfattet af den nye bestemmelse i lovens § 9
a. Der beregnes registreringsafgift af valutabiler ved videresalg.
Til nr. 11
Der foreslås en præcisering af den i lovforslagets § 1, nr. 41, foreslåede affattelse
af den nye bestemmelse i registreringsafgiftslovens § 9 a, stk. 2, 1. pkt.
Det fremgår ikke klart af ordlyden i den foreslåede bestemmelse, om der ved sam-
menligning af den oprindelige afgiftspligtige værdi og den på ny angivne afgifts-
pligtige værdi senest efter 4 måneder skal ske korrektion af sidstnævnte for den
periode, der er gået mellem den oprindelige indregistrering og det tidspunkt, hvor
angivelsen af den afgiftspligtige værdi sker på ny.
Det er hensigten, at den afgiftspligtige værdi, som angives på ny senest efter 4 må-
neder, skal korrigeres for den forløbne periode siden den oprindelige indregistre-
ring. Det skal ske ved anvendelse af de procentsatser for månedlig afskrivning,
som fremgår af registreringsafgiftslovens § 3 a, stk. 3, nr. 1 og 2, og § 3 b, stk. 2,
nr. 1 og 2.
Ved korrektionen sikres, at de to afgiftspligtige værdier kan sammenlignes på et
ensartet grundlag, og at den endelige afgift ikke kommer til at afhænge af, på hvil-
ket tidspunkt angivelsen af den afgiftspligtige værdi på ny konkret foretages.
På denne baggrund foreslås formuleringen i § 9 a, stk. 2, 1. pkt., ændret, så det
fremgår klart, at der skal ske den beskrevne korrektion forud for sammenligning af
de afgiftspligtige værdier, beregning af afgift m.v.
Side 10 af 13
L 4 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 40: Spm. om kommentar til henvendelse af 6/11-17 fra KPMG ACOR TAX, til skatteministeren
1814566_0011.png
Til nr. 12
I lovforslagets § 1, nr. 42, foreslås, at registreringsafgiftslovens § 10, stk. 2, ophæ-
ves. Bestemmelsen i lovens § 10, stk. 2, medfører, at den afgiftspligtige værdi for
brugte køretøjer ikke kan overstige den oprindelige nypris.
Den foreslåede ophævelse var begrundet i, at det var en forudsætning for, at den
foreslåede ordning med genberegning af registreringsafgift ville kunne fungere ef-
ter hensigten.
Det er imidlertid i forbindelse med høringen blevet klart, at ophævelsen af bestem-
melsen desuden vil have en række utilsigtede konsekvenser. Således vil den af-
giftspligtige værdi for f.eks. køretøjer, som er samlerobjekter, men som ikke er ve-
teranbiler, kunne blive endog meget højere end i dag. Det samme gælder for køre-
tøjer, der er blevet ombygget i et sådant omfang, at de efter registreringsafgiftslo-
vens § 7 a, stk. 5, skal afgiftsberigtiges på ny.
Det foreslås derfor, at bestemmelsen i § 10, stk. 2, ikke udgår, men i stedet ændres,
så den fremadrettet kun gælder for køretøjer, som ikke tidligere har været indregi-
streret i Danmark, eller som skal afgiftsberigtiges på ny i medfør af registrerings-
afgiftsloven § 7 a, stk. 5.
Med det foreslåede kan formålet med den foreslåede § 9 a i registreringsafgiftslo-
ven stadig opfyldes, da de omfattede køretøjer netop har været registreret i Dan-
mark tidligere, uden at ændringerne får de utilsigtede virkninger som beskrevet.
Til nr. 13
I lovforslagets § 1, nr. 43, foreslås, at der ved afgiftsberigtigelse ud over de i dag
offentliggjorte oplysninger også skal offentliggøres oplysninger om den beregnede
afgift, den betalte afgift og det anvendte afgiftsgrundlag ved afgiftsberegningen.
Det er hensigten, at offentliggørelsen af oplysningerne skal ske på køretøjsniveau,
så oplysningerne kan fremfindes for hvert enkelt, konkret køretøj. Tilgang til op-
lysningerne vil skulle ske ved konkret opslag eller anmodning.
Det foreslås derfor, at det præciseres, at offentliggørelsen sker på køretøjsniveau.
Til nr. 14
Side 11 af 13
L 4 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 40: Spm. om kommentar til henvendelse af 6/11-17 fra KPMG ACOR TAX, til skatteministeren
1814566_0012.png
Der er tale om en korrekturrettelse. I lovforslagets § 1, nr. 48, foreslås, at overtræ-
delse af den foreslåede bestemmelse i registreringsafgiftslovens § 9 a, stk. 3, skal
være strafbelagt. Det er hensigten, at det er overtrædelse af registreringsafgiftslo-
vens § 9 a, stk. 4, som skal være strafbelagt. Det foreslås, at dette rettes.
Til nr. 15
Det foreslås, at de ved ændringsforslag nr. 5, 7 og 13 foreslåede bestemmelser skal
indgå i opregningen af de bestemmelser, som har virkning fra og med den 3. okto-
ber 2017, jf. lovforslagets § 3, stk. 4.
Til nr. 16
Det foreslås, at der i lovforslagets § 3, stk. 4, efter 7. pkt. indsættes en overgangs-
ordning for så vidt angår visse vilkår i leasingaftaler og standardaftaler til leasing,
som er godkendt af SKAT, eller som er indsendt til godkendelse og modtaget hos
SKAT senest den 2. oktober 2017, så disse aftaler fortsat kan godkendes og anven-
des og ikke automatisk bortfalder.
Det skyldes, at de foreslåede ændringer af ordlyden af registreringsafgiftslovens §
3 b, stk. 9, nr. 8 og 9, der bliver stk. 10, nr. 8 og 9, ellers ville kunne medføre, at
leasingselskaber ikke ville kunne indgå nye leasingaftaler, før SKAT på ny har
godkendt konkrete leasingaftaler eller standardaftaler. Dette er ikke hensigtsmæs-
sigt, idet der må påregnes en vis sagsbehandlingstid hos SKAT.
Det foreslåede har til formål at sikre, at det i en overgangsperiode er muligt fortsat
at anvende allerede godkendte standardaftaler, uanset det i lovforslagets § 1, nr. 10
og 11, foreslåede. Dette vil gælde, indtil det bliver obligatorisk at anvende de af
SKAT udarbejdede standardformularer, jf. lovforslagets § 1, nr. 7, og § 3, stk. 6.
Der kan fortsat være andre forhold end de i lovforslagets § 1, nr. 10 og 11, foreslå-
ede ændringer, som medfører, at tidligere godkendte standardaftaler skal godken-
des på ny. Det foreslåede ændrer ikke herpå.
Det foreslåede medfører heller ingen ændringer for så vidt angår forholdet mellem
leasinggiver og leasingtager og allerede indgåede leasingaftaler m.v.
Til nr. 17
Side 12 af 13
L 4 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 40: Spm. om kommentar til henvendelse af 6/11-17 fra KPMG ACOR TAX, til skatteministeren
1814566_0013.png
Ved en fejl er lovforslagets § 1, nr. 41 og 42, udeladt i opregningen af bestemmel-
ser, som er omfattet af overgangsordningen i lovforslagets § 3, stk. 5. Dette fore-
slås rettet.
Det har været hensigten, at opregningen af bestemmelser omfattet af overgangs-
ordningen i lovforslagets § 3, stk. 5, skulle omfatte de bestemmelser, som specifikt
vedrører forholdsmæssig registreringsafgift og leasing m.v.
Det vil sige også den i lovforslagets § 1, nr. 41, foreslåede nye bestemmelse i regi-
streringsafgiftslovens § 9 a om genberegning af afgift m.v. og den i lovforslagets §
1, nr. 42, foreslåede ophævelse af bestemmelsen i registreringsafgiftslovens § 10,
stk. 2, om loft over den afgiftspligtige værdi for brugte køretøjer.
Formålet er at sikre, at igangværende leasingforhold m.v. for de køretøjer, hvor der
den 3. oktober 2017 betales forholdsmæssig registreringsafgift, kan afsluttes efter
de hidtil gældende regler, herunder også vedr. betaling af restafgift og værditabs-
beregning m.v.
Side 13 af 13