Skatteudvalget 2017-18
L 4 Bilag 23
Offentligt
1810103_0001.png
Fra:
Ole Kirkelund [mailto:[email protected]]
Sendt:
31. oktober 2017 10:30
Til:
Tina Grønlund <[email protected]>
Cc:
Peter Hummelgaard Thomsen <[email protected]>; Gunni Mikkelsen <[email protected]>
Emne:
VS: Forslag til udformning af overgangsregel - L4 (supplerende oplysninger)
Til:
Folketingets Skatteudvalg
Att.: Tina Grønlund
Som supplerende baggrundsinformation for nedenstående forslag til affattelse af overgangsregel for
leasingaftaler, § 3, stk. 4 (til L4) fremsendes hermed en vurdering over omfanget af leasingaftaler, som er
”blevet fa get” if . fre sættelse af de politiske aftale ”O læg i g af bilafgifter e”.
Vi e er ikke, at a ka tale o ”ha stri g”, idet ku e
i dre del af biler e er ko traheret i periode
fra 22. september til 3. oktober. Da der endvidere var stor usikkerhed umiddelbart efter den 22.
septe ber, er det e d ikke sikkert at oge har forsøgt at ha dle ”før lukketid”.
Vi taler om faste bindende aftaler på leasingbiler, som er indgået før den 22. september henholdsvis den 3.
oktober, og som endnu ikke er leveret og indregistreret.
Det samlede antal* er på knap 4.000 biler før den 22. september og i tillæg dertil knap 500 biler i
perioden fra den 22. september og frem til den 3. oktober.
Dette er tal, som tidligere er fremsendt til Skatteministeriet (19. oktober) og er ikke fuldstændigt
udtømmende. Antallet er baseret på indmeldinger fra vores medlemmer, som igen typisk har spurgt deres
bilforhandlere samt deres leasingpartner(e). Antallet omfatter både person- og varebiler. Vi mangler forsat
indmelding fra 2-3 importører, så det angivne tal må forventes at være større end angivet ovenfor.
I nogen tilfælde er der tale om enkelt stk. aftagere. I andre tilfælde er der tale om f.eks. firmaer bag
delebilsordninger o.lign. Typisk for de større kunder er det, at der er indgået bindende kontrakter for f.eks.
en mængde for et kalenderår. Sådanne aftaler kan forudsætte, at kunden er pålagt og kontraktlig forpligtet
til at aftage en given mængde biler inden for en periode. Der er i sådanne tilfælde ikke tale om
”ra
eaftaler”, der blot giver
ret til en mængderabat baseret på indkøbet i f.eks. et kalenderår, men om
bindende aftaler. Det er således af stor betydning, at der er mulighed for at lade disse aftaler omfatte af
reglerne, der var gældende på aftaletidspunktet.
Med venlig hilsen
Ole Kirkelund
Chefkonsulent
De Danske Bilimportører
Rådhuspladsen 16
1550 København V
Tel. 2323 2520
L 4 - 2017-18 - Bilag 23: Henvendelse af 31/10-17 fra De Danske Bilimportører
1810103_0002.png
Mail.
[email protected]
www.bilimp.dk